Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

De handhelds van Nintendo en Sony verliezen in de Verenigde Staten marktaandeel aan de iPhone. In 2009 haalden iPhone-games 20 procent van de totale omzet in de handheldmarkt, een verviervoudiging ten opzichte van 2008.

Apple iPhoneDe meeste omzet werd nog altijd behaald met games voor de verschillende versies van de Nintendo DS, blijkt uit marktcijfers van Flurry Analytics. Flurry gebruikte openlijk toegankelijke omzetcijfers om de marktaandelen te berekenen. Van alle omzet uit handheldgames ging 70 procent naar ontwikkelaars van DS-games.

PSP-games hadden in 2009 een omzet van 11 procent, bijna een halvering ten opzichte van 2008. De grootste winst was voor iPhone-games, die in de markt van handheldgames de omzet zagen stijgen van 5 naar 19 procent.

De markt voor handheldgames steeg ten opzichte van die van consolegames, zo becijferde het analistenbureau. In totaal ging 29 procent van de omzet naar ontwikkelaars van handheldgames, tegenover 21 procent in 2008.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

ik heb een Iphone en ik heb er games op staan.

race games first person shooter ook. maar ik vind dit qua bediening echt ontzettend slecht geef mij maar echte knoppen zoals op de psp zitten veeel fijner.

snap dan ook niet dat hier echt omzet in gemaakt kan worden....
als je een 'echte' game wil spelen dan is een iPhone / iPod Touch inderdaad echt geen geschikt apparaat, maar als je geen grote behoefte hebt en tevreden bent met spelletjes in de stijl van Sudoku, 4 op een Rij, Zeeslag, ... dan is een zo'n toestel meer dan voldoende ...

Ik heb eerst ook zitten twijfelen tussen een PSP, DS, ... maar ik had anderzijds ook geen grote verwachtingen van games, ik wou gewoon een toestel dat ik op saaie momenten snel kan gebruiken (wachtzaal bij dokter, trein, bus, ...) en ik wou bovendien ook geen hoge prijs betalen voor games ... dan kom je dus inderdaad al snel bij een iPod Touch, waar je bovendien ook nog eens op kan surfen over wifi, snel je mail mee kan checken, nieuws raadplegen, ... Ik kan dus best wel verstaan dat Apple hier marktaandeel aan het afsnoepen is, mocht Apple de investering doen in een meer geschikt toestel voor games dan denk ik dat ze nog een veel groter marktaandeel winnen, alhoewel ik niet denk dat Apple plannen in die richting heeft ...
... in de stijl van Sudoku, 4 op een Rij, Zeeslag, ...
Kijk alsjeblieft eens een keer in de Appstore. Dan zijn er inderdaad dit soort spelletjes, maar ook genoeg van grote uitgevers.
als je een 'echte' game wil spelen dan is een iPhone / iPod Touch inderdaad echt geen geschikt apparaat
zie "geen geschikt apparaat"
je kunt misschien wel mooie shooters en actiespellen krijgen voor iphone/ipod maar dat betekend niet dat het ook lekker werkt.
bij actie/schietspellen is het meestal wel wenselijk dat je kan voelen welke knop je indrukt, en dat je een goed overzicht hebt over het hele scherm.

en puur touch-screen apparaat is duidelijk meer geschikt voor rustige spellen zoals KimG aangaf.
al zal een racespel met motion sensor besturing ook best te doen zijn.
Nou dan zal Natal wel helemaal niks worden. Want daar valt niets aan te raken en totaal geen tactile feedback
surfen over wifi, snel je mail mee kan checken, nieuws raadplegen..
Kan ook gewoon met een DS, dus daar hoef je geen ipod voor te kopen hoor!

Gebruik de DS-en van m'n dochters zo ook altijd op vakantie ;)
Apple is anders wel flink aan het adverteren met hun Gaming device.

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 23 maart 2010 11:52]

ik heb een Iphone en ik heb er games op staan.
Het feit dat je games *kan* spelen op de iPhone maakt het nog niet ineens een game console. Een oude msdos machine kon je ook games op spelen, zullen we die dan ook maar tussen de consoles zetten?
Een iPhone *is* geen game console, en zal het ook nooit worden. Het is een opgeleukte telefoon, meer niet. Een game console is van de grond aan gebouwd voor games, niet een apparaat waar als afterthought nog eens spelletjes voor gemaakt zijn. Ik vind de titel van het artikel dan ook een rare opmerking. Hoe kunnen de PSP en DS nou "marktaandeel" verliezen aan de iPhone? Ze zitten niet eens in hetzelfde marktsegment...
Dus een computer is ook geen 'gaming console' en de console kan ook geen verlies lijden aan de PC? (Laatste tijd gaat het andersom maargoed.)

Kan je er games op spelen? -> check -> zit het dus (minstens gedeeltelijk) bij elkaar in de markt? -> check.

Kan X dus marktaandeel aan Y verliezen? -> check.
Beetje een raar onderzoek ook. Apple doet geen mededelingen blijkbaar, dus dat is een schatting. En wat telt dan als een game? Alle entertainment apps uit de store?

Nintendo heeft in 2009 meer verkocht dan in 2008 ($1,8mj tegenover $1,7mj) maar omdat er voor de Iphone en Ipod een aandeel verondersteld wordt, is dat in verhouding een daling.
Hangt een beetje van de games af, zou ik zeggen. Juist games a la Flight Control (touch bediening) en Doodle Jump (bewegingsbediening) lenen zich uitstekend voor de iPhone.

Daarnaast wat KimG ook zegt, het type games is ook anders: goedkope, snel spelende games, die je zo kunt starten en zo weg kunt leggen. Heerlijk snacks voor tussendoor. De race games en FPS achtigen kun je sowieso het beste thuis op een console spelen. Alles wat ik daarvan op een DS gespeeld heb, kan me ook niet bekoren...
Inderdaad!

Ook ik heb een handvol games erop staan maar dat zijn de simpele games (patience en schaken onder andere)
Maar ik heb laatst een FPS erop geprobeerd maar vondt het echt niet fijn spelen :(

Nee geef mij maar liever een PSP of DS daar zijn overigens ook veel leukere spellen op te spelen (op het moment dan, wie weet wat er straks nog voor games komen op de iPhone)
Ik heb een iPhone en 4 PSP's (van alle modellen 1)
Maar gamen is toch wel een stuk beter op de PSP dan op de iPhone.
Maarja, het gaat om de verkochte spellen, niet de speeltijd.
Al speelt de gemiddelde gebruiker een spel 5 minuten en gooit hem weer weg. De gebruiker koopt vervolgens weer een nieuw (relatief goedkoop) spelletje. Haalt het marktaandeel wel omhoog toch?

[Reactie gewijzigd door Shunt9 op 23 maart 2010 11:50]

Klopt, en je koopt sneller een iPhone game omdat ze goedkoper zijn.
En je speelt sneller ff een spelletje op je telefoon terwijl je op de bus zit te wachten, dan dat je altijd je PSP overal mee naartoe neemt.

Dat de spelervaring niet hetzelfde is als op een PSP lijkt me nogal logisch
Ik vind het een ander markt segment, de 'games' op de iphone zijn van die facebook games. Opzich prima natuurlijk, maar je kan dan niet echt spreken van het afsnoepen van marktaandeel.

Pogingen met 3d shooters en andere 'hardcore' spellen zijn hopeloos mislukt. De graphics zijn redelijk, maar de interface is zwaar onder de maat. Zonder knoppen geen console.

Ik heb zelf naast mijn iphone een DS voor in de trein. Vind op je iphone maar eens een spel waar je je een paar uur mee kunt bezig houden.
"PSP-games hadden in 2009 een omzet van 11 procent, bijna een halvering ten opzichte van 2008."

Je vraagt je af waarom Sony überhaupt nog moeite doet...
dat is waar, heb zelfs ook een psp met maar 2 spellen, en heb dat ding al 4 jaar, zo veel speel ik erop, maar een ipod of iphone zal ik nu ook weer niet op game, al was dat de enige handheld
Tsja, de PSP Go lost ook niet alle verwachtingen in. Nuja, de Amerikanen zijn wel vaker een gevalletje appart :').

Voor mij geen Apple, Sony all the way...

[Reactie gewijzigd door fANAT1C op 23 maart 2010 10:57]

Niet alleen in de USA verkoopt de PSP Go niet, ook in Japan willen ze dat ding niet hebben:
Van 28 december 2009 tot 7 maart 2010 hebben ze er in totaal nu 17618 verkocht, wat zelfs minder is dan de PS2, die 10 jaar oud is...

linkje

edit: typo

[Reactie gewijzigd door PPie op 23 maart 2010 11:09]

Als je naar je linkje krijgt zie je ook dat de PSP het beste verkochte game device in Japan is.

Kortom de met het PSP concept is niets mis mee.

Maar de PSP Go is veel te duur.

De zelfde specs dan de PSP maar dan wel een mooier design.

IMO jammer dat Sony niet voor de ARM of een modernere MIPS gekozen heeft.
wat zelfs minder is dan de PS2, die 10 jaar oud is...
Nogal logisch dat ze minder hebben verkocht dan een 10 jaar oud apparaat toch?
Niet als dat over dezelfde periode is (Van 28 december 2009 tot 7 maart 2010).

Per week verkoopt de PS2 nog steeds meer dan de PSP Go.

Japanese sales, March 1-7, 2010
PS2 1839
PSP Go 1275

Dus het is een ernstige zaak als een platform dat inderdaad al 10 jaar oud is en al een opvolger heeft meer verkoopt als je nieuwe console.

Ik denk dat ze meer hadden verkocht als het ding UMD's slikte, of in iedergeval een manier om je oude spellen te downloaden (via serienummer ofzo).
Tja, misschien hebben ze de ps2 tegoed gesupport en schieten ze zichzelf nu in het eigen been?

Als je kijkt hoe snel de xbox 1 verdween en iedereen persee de x360 moest halen..
misschien deze generatie. op de lange termijn denk ik niet. ik weet in ieder geval dat als er een nieuwe generatie xboxes en playstations komt, ik zeker voor de playstation ga, maakt me niet uit of de xbox sneller of goedkoper wordt. de xbox360 heeft enorm veel problemen gehad, is op bepaalde punten naast het gamen (lawaai, temperatuur) veeel minder en je moet voor live betalen.
daarentegen worden zowel de ps2 als de ps3 uitstekend gesupport. en naast gamen zijn deze platformen op vele punten beter.
Tsjah, de ps3 heeft natuurlijk nooit issues. Behalve dan als je issues hebt en je nergens met je console naartoe kan, en te horen krijgt van customer support dat je "maar een nieuwe ps3 moet kopen". Veel beter inderdaad dan dat je een console hebt die mogelijk problemen KAN hebben en dan binnen een week omgeruild is voor een andere, werkende console, zelfs buiten garantie. En natuurlijk is de xbox is veeeeeel vlakken veeeel minder. Hij heeft bijvoorbeeld.. Uhm.. Geen blauw ledje.

En dat betalen voor online gamen is ook zo belachelijk ja. Waarom zou je betalen als je ook gratis online kan gamen op een ander platform? Je moet dan wel even voor lief nemen dat PSN het vaak niet doet of games te laggy zijn om normaal te spelen, maar gratis is het dan wel..!

Ik ben echt geen fanboy, maar ik wordt er onderhand zo moe van als mensen ongenuanceerd zulke onzin op internet slingeren. Kan ik dus ook.

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 24 maart 2010 10:32]

in dezelfde periode NU.
Tsja, de PSP Go lost ook niet alle verwachtingen in. Nuja, de Amerikanen zijn wel vaker een gevalletje appart :').
Deze opmerking begrijp ik totaal niet...
fANAT1C, heeft wel een punt. Want ik weet nog voor de release van de PSP GO werd opeens besloten om de UMD drive er uit te laten.
Niet echt een slimme zet van Sony! Helemaal niet als je games van je 1ste handeheld: de PSP alleen maar op UMD's werd uitgebracht!
Hoezo alleen maar op UMD? PSP heeft al best lang een download store. Waar ze fout zijn gegaan is dat UMD titels wel te downloaden zijn, maar dat je deze niet gratis mag downloaden als je de UMD versie al hebt.
Ze hadden inderdaad beter iets als een inruil-actie kunnen uitvoeren. Stuur je (oude) umd op, en krijg een download voor je nieuwe psp. Dan had ik misschien overwogen om toch de nieuwe PSP Go te kopen, maar nu heb ik genoeg aan m'n PSP SL 2400 met CF.
Ik denk dat het niet alleen met de Iphone te maken heeft, meer dat het gemakkelijk is om illigale games af te spelen op een psp/nintendods.

Jammer genoeg zie ik dit niet terug in deze posted :X
in deze 'posted'? :P

Gekraakte spellen op de iPhone is ook niet echt moeilijk eigenlijk, in alle gevallen gaat het om ff googelen (en de firmware, maar dat geldt ook voor de psp iig).

Denk eerder dat het met andere factoren te maken heeft. Allereerst het gemak van de appstore en de prijs van de spellen maakt het heel makkelijk/verleidelijk om een game aan te schaffen.
Ook hebben mensen dit apparaat altijd bij, dus hebben ze ook altijd hun games bij. Maakt het nuttiger om een spelletje te kopen dat je ff kan doen als je onderweg bent.
Daarnaast zie ik nergens de ipod touch terug komen, wat overigens wel in andere bronnen over dit nieuws bericht terug komt. Tel het aantal verkochte ipods en iphones op en het is al een stuk meer.

Edit: hoe is dit offtopic/irrelevant?

[Reactie gewijzigd door Shunt9 op 23 maart 2010 11:49]

Het is toch ook super simpel om je iPhone te jailbreaken en illegale games erop te zetten |:(
Simpel om uit te voeren ja, maar voor de meeste mensen zitten er simpelweg veel te veel nadelen aan het jailbreaken van hun telefoon. Je garantie vervalt, je kunt niet veilig meer firmware updates installeren, en als ik me niet vergis kan je zelfs niet eens meer aankopen doen uit de app store. Niet iedereen is bereid om dan maar over te stappen op een niet-legale alternatieve store als Cydia, en daarbij zijn steeds meer iPhone applicaties bewust zo gemaakt dat er een gratis versie is die je alleen maar kunt upgraden met een in-app purchase via de app store. Zulke applicaties kunnen dus niet gekraakt en illegaal verspreid worden voor gejailbreakte telefoons, omdat je de volledige versie pas kunt unlocken via de app store.
Je blijft gewoon garantie houden, firmware updates zijn geen probleem (je moet wel opnieuw jailbreaken natuurlijk) en ook aankopen uit de appstore gaan prima (iTunes en appstore op de telefoon zelf).
Ik vind dit onzin.

DS/PSP en de iPhone/smartphones zijn een andere markt. Er is niemand die een iPhone koopt met het idee om er games op te gaan spelen terwijl bv een DS juist met als enige doel word gekocht om op te gamen. iPhone games zijn leuk als je je tussendoor ff wil vermaken, maar iedereen die echt het idee heeft om mobiel te gamen koopt een DS of PSP. Er zal vast wel een klein beetje overlap zijn, maar ik denk niet dat sony of nintendo zich echt zorgen zou moeten maken over de iPhone.
iphone kost 538 euro (goekkoopste volgens pricewatch, waarschijnlik 150 euro meerr)

een DSi kost 165 euro.

Alleen daarom alleen al een andere markt, en het is dus erg kunstmatig om over markt aandeel te spreken. net alsof je je omzet aan aardbeien met de omzet aan kersenjam gaat vergelijken.
Je vergeet de iPod Touch, verkrijgbaar voor 179 euro. Ideaal voor effe gamen tussendoor, muziek, films en je kunt internetten/mailen, of 1 van de 170.000 andere apps gebruiken :)

Edit: oeps mat.hi.as was me te snel af

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 23 maart 2010 11:24]

Je vergeet dat een iPod (bijna) hetzelfde kan. En die staat toevallig in de pricewatch voor 159 euro. Exact dezelfde prijsklasse dus ;)
Klopt maar om wat gaat dit artikel: iPhone ;) (nergens wordt ipod genoemt)

Ik denk wel dat het artikel fout is en het percentage dus iphone+ipod is maargoed :)
Dan heb ik mijn 150 minuten + 150 smsjes en 2mbit onbeperkt internet voor 164 euro voor 24 maanden. (6.80 per maand). Ik betaal namelijk 702 euro voor de iPhone en mijn 2 jarig abonnement.

Daarnaast is een Duur spel voor de iPhone 6 Euro. Dat is op de consoles wel even anders.
Wat is je klein kind met 150min + 150sms en 2mbit onbeperkt internet. En hoe leuk is het om 4kinderen om een iPhone te zien vechten ipv hun elk een DS te kopen.
Dan kunnen ze nog steeds multiplayer vanaf 1 cartridge ipv 4x games kopen.
Dan kunnen ze nog steeds multiplayer vanaf 1 cartridge ipv 4x games kopen.
Of elk een iPod Touch.
Apple fairplay = Game 1x kopen en 4x gratis delen.
Dan kunnen ze ook nog elk single player.

howto: http://www.intomobile.com...een-multiple-iphones.html

[Reactie gewijzigd door edwingr op 23 maart 2010 13:52]

Niet zo gek van de iphone, lekker makkelijk omdat het ook je telefoon is, hoef je dus niet wat extra's mee te slepen, en de games zijn vaker ook veel goedkoper.5 eurie ipv. 20 eurie voor een spelletje dat je alleen in de trein speelt vind ik namelijk wel een groot verschil ;)!
De psp vind ik al jaren verliezen. Toen ik hem 4 jaar geleden kocht was het een leuk ding, en waren er nog veel spellen te vinden. Tegenwoordig alleen nog maar online. Als je naar mediamarkt of iets gaat is er een half rek, waar alleen maar oude titels instaan. Jammer want de PSP is best wel een leuke handheld ;)
Het klopt dat gamen op je telefoon handig is, maar als je een paar uurtjes hebt gespeeld moet je ook aan je accupeil denken... Je hebt niet altijd een lader bij de hand :-).

[Reactie gewijzigd door fANAT1C op 23 maart 2010 11:14]

De DS en PSP zijn natuurlijk ook al outdated als weet-ik-het-wat dus is het niet meer dan logisch dat technologisch vooruitlopende producten de plaats innemen van ouderwetse producten?
Ik vind beiden verre van outdated. Sterker nog: als game-device mist de iPod/iPhone nog een aantal dingen die op de DS en PSP basisfuncties zijn. Echte knoppen of een stick bijvoorbeeld.
binnenkort verliezen zij ook verder hun marktaandeel door Android aangezien Google bezig om zijn 3D engine te optimalizeren voor games
Iedereen praat over Android, maar de user statistics vallen me erg tegen, check deze stats: 4,6% Android tegenover 60,7% iPhone...
Stats zijn gefilterd op NL en zijn gebaseerd op browserhits. Theoretisch zou het dus best kunnen dat er meer Androids in omloop zijn, maar dat er minder mee gesurfd wordt, al lijkt me dat onwaarschijnlijk

Daarnaast, is de iPhone ook ontworpen om mee te gamen, of is dit er later aan toegevoegd onder het mom van 'hier kun je ook wel mee gamen'? Ik vermoed zelf het laatste (of hebben ze de wens van gamers mbt. control-feedback e.d. onderschat?).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 23 maart 2010 11:08]

Als de iPhone ontworpen is om mee te gamen, waarom zijn de controls dan zo brak?
als het echt ontworpen was om mee te gamen, hadden ze op ze minste wat knoppen op moeten plaatsen
Ja en is er al 1 Android toestel zo gehyped als de iphone op het begin was? NEE, die hebben gewoon in no-time wat opgebouwd waar dat normaal wat langer duurt, Android komt heus wel, dat weet ik zeker :) En gaat ook zeker een nek aan nek race met Apple worden! Dat is slechts een kwestie van tijd!

En wereldwijd komen er 'maar' 5 keer zo veel website requests van iphone (en waarschijnlijk dus ook ipod!!!)... En dat terwijl die al 4/5? jaar langer op de markt zit ;)

En vergeet niet dat android nu ook steeds meer ze weg vind naar tig andere appparaten, in auto's, tablets, mids, netbooks reken maar dat er nog veel meer komt ;) En daar kan je ook allemaal op gamen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 maart 2010 11:14]

Ja en is er al 1 Android toestel zo gehyped als de iphone op het begin was?
En door wie is iphone gehyped ? Juist.. door klanten en media die eindelijk een telefoon in hun handen kregen waarmee je wél fatsoenlijk het internet op kon. Ze hebben dus ook een voorsprong van de eerste zijn. En tot nu toe biedt Android voor de gemiddelde gebruiker nog steeds geen voordelen dus dat inlopen kan best nog eens wat tijd gaan kosten.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 23 maart 2010 14:01]

Ja. De Droid, en die heeft meer verkocht in de eerste 74 dagen dan de originele iPhone.

Android is een platform wat nog veel kan groeien en een grote speler zal worden, maar het zal nooit zo groot of groter worden dan de iPhone...

Hoe jammer dat ook is.
dat nieuwsbericht hebben veel mensen verkeerd gelezen, tweakers ook. Maar in het orgineel staat dat de Droid in de eerste 74 dagen even veel verkocht als de eerste 74 dagen de iphone deed. Niet dezelfde 74 dagen.
Ja en is er al 1 Android toestel zo gehyped als de iphone op het begin was?
Pff, ik kan er zo twee noemen. De Nexus One en Motorola Droid (waarvan de tweede qua 'pre-launch' verkopen zich zelfs kon meten met de iPhone) al kwamen die reclames hier niet, wel in de US of A.

Daarnaast is het niet 'Android toestel X' vs 'iPhone' maar 'Android VS iPhone' ... ik denk dat er in totaal wel meer 'reclame' (hypen als je dat wil noemen) voor alle 'Androids' bij elkaar is geweest, dan voor de iPhone.
De 'Google 3D engine'? Ik denk dat jij ergens iets gelezen hebt maar het niet goed begrepen hebt. Er bestaat niet zoiets als 'een Google 3D engine' die Android games gebruiken. Er is het Android framework (in Java) waarmee je spellen kunt maken, er is een Native Development Kit om voor sommige telefoons spellen te maken die direct op de telefoon hardware draaien, en er is OpenGL ES 2.0, om de 3D mogelijkheden van telefoons die het ondersteunen te kunnen aanspreken.
Waarom komt het woord 'estimate' wel eng veel voor in dat rapport?

Dit gaat natuurlijk enkel over verkoop, neem een DSi en je krijgt er bijna een R4 kaart gratis bij, met een DV vol met 'roms'. Marktaandeel? Imho niet het juiste woord.

Verder leuke cijfers, maar zegt zo weinig. Omzet gerelateerd je marktaandeel bepalen is niet bepaald een handige methode, je praat immers niet over dezelfde producten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Wii/Xbox/PS3).

En zonder goeie controls, blijft de iPhone maar een matig ding dat ik nooit zou overwegen als ik een nieuwe handheld zou willen kopen. (en al helemaal niet voor de prijs).
Een iPhone is handig als pda en af en toe internet gebruik, bijv nieuws lezen, spelletje als tijdverdrijf in de trein of wachtkamer ook erg fijn. En dan natuurlijk als iPod is ie nummer 1.
Een 3G is trouwens net krachtig genoeg om muziek te laten draaien en tegelijkertijd als navigator te gebruiken.
Maar is vooral toch bedoeld als telefoon.

Een PSP daarentegen is een echte spelcomputer, en daarmee een perfect apparaat om kinderen af en toe mee stil te houden, bijvoorbeeld bij langere reizen en in een vliegtuig.
Batterijduur is erg goed, zolang je tenminste geen umd schijfjes gebruikt. Ook in de standby mode gebruikt ie dan extreem weinig battery waardoor je een spel ook lang op pauze kunt zetten. En de bedieningsknoppen natuurlijk, erg belangrijk!

Dus wat mij betreft is het appels met peren vergelijken.

Maar als je puber bent, gevoelig voor trends en moet zwoegen voor je centen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True