Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Een onderzoek van Think Services onder 800, vooral Amerikaanse games-ontwikkelaars wijst uit dat steeds meer studio's games gaan maken voor iPhone en iPod Touch, terwijl ze voor de Wii juist minder games produceren.

Het Amerikaanse Think Services, het bedrijf achter de website Gamasutra en het tijdschrift Game Developer, heeft recentelijk zijn jaarlijkse Game Developer Research afgesloten, waartoe ruim 800, voor het merendeel Amerikaanse game-ontwikkelaars zijn ondervraagd. Uit het eindrapport, het '2009-2010 State of Game Development Survey', blijkt dat vooral de belangstelling voor het maken van games voor mobiele telefoons gestegen is. Meer dan 25 procent van de ondervraagden wil games voor mobiele apparaten ontwikkelen, wat de onderzoekers vooral toeschrijven aan het succes van de iPhone en iPod Touch: driekwart van de mobiele games wordt voor de apparaten van Apple gemaakt. In het onderzoek van een jaar eerder was slechts 12 procent van de ondervraagden geïnteresseerd in het maken van mobiele games.

De belangstelling voor het ontwikkelen van Wii-games is juist afgenomen. Slechts 30 procent van de console-ontwikkelaars is geïnteresseerd in het maken van games voor de Wii, waar dat een jaar eerder nog 42 procent was. Hiermee reageren ontwikkelaars op de afgenomen belangstelling voor de Wii en Wii-games. In 2009 werden de eerste tekenen van afgenomen belangstelling voor de Wii zichtbaar; zo meldden twee toeleveranciers in december dat Nintendo de productie van nieuwe Wii's heeft teruggeschroefd omdat er minder exemplaren verkocht worden. In januari moest Nintendo bovendien bekendmaken dat de winst in het laatste kwartaal van 2009 ruim 20 procent lager was dan in de laatste maanden van 2008.

De belangstelling voor andere platformen was stabiel. Ruim 70 procent van de ondervraagden werkt aan een game voor pc of Mac en 41 procent werkt aan een console-game. Binnen die groep is de Xbox 360 het populairst: 69 procent maakt een game voor het apparaat van Microsoft, terwijl 61 procent ontwikkelt voor de PlayStation 3. Deze aantallen zijn vrijwel gelijk aan die van het jaar daarvoor.

Het onderzoek maakt nog een andere trend zichtbaar: als gevolg van de economische crisis hebben grote bedrijven als Activision Blizzard en Electronic Arts mensen afgestoten, en die verzamelen zich weer in nieuwe, kleine ontwikkelstudio's. Het aandeel bedrijven tot 50 werknemers is hierdoor met 7 procent gestegen, zo blijkt uit het rapport van Think Services.

Gamen op iPhone

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

Volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat het heel lastig is voor 3rd party developers om winst te maken op de Wii.

http://www.gamepro.com/ar...ks-for-third-party-games/

Als Nintendo dan zelf al het grootste deel van de AAA titels levert, ja dan word het moeilijker en moeilijker.
Dan is de Iphone een makkelijke keuze.
Beetje apart je zou toch verwachten dat de mobiele game markt en de console markt niet met elkaar hoeven te concurreren. Ik zou het logischer vinden als ze de DS laten liggen en voor de iphone zouden gaan ontwikkelen.
als ontwikkeling kan ik me voorstellen dat de volgende overweging wordt gemaakt;
gaan we ontwikkelen voor een platform wat bedolven is onder koptietjes (de wii) - of richten wij ons op de markt die wel wenst te betalen voor content (iphone). keuze lijkt me snel gemaakt :+
gaan we ontwikkelen voor een platform wat bedolven is onder koptietjes (de wii)
Huh? Ik ken helemaal niemand die illigale meuk op z'n Wii draait, je hoort er ook eigelijk nooit wat over. En met jouw argument in de front-linie: hoe verklaar je dan dat ze de Xbox-360 niet links laten liggen? Dat ding is al zowat sinds het begin gekraakt/gemod en ik ken zo uit m'n hoofd al minstens 10 mensen die hun xbox games downloaden en niet kopen.
Volgens mij wordt het aantal gehackte xboxen waar daadwerkelijk veel illegale spellen opgespeeld worden zwaar overschat, de nadelen van ombouwen wegen voor de meeste mensen niet op tegen de voordelen.

Ik heb er zelf 2, eentje is omgebouwd en kan letterlijk nooit meer online omdat ik verwacht dan instantaan gebanned te worden, en eentje is origineel, daar speel ik mijn originele discs op. Ik heb misschien wel 50 gebrande spellen in een la liggen, maar ik denk dat ik minimaal 80% van de tijd gewoon een origineel zit te spelen op de niet omgebouwde. Een omgebouwde xbox leidt er meestal toe dat je hele stapels baggerspellen gaat verzamelen, maar de echt goede alsnog gewoon wilt kopen omdat bijna elk spel tegenwoordig online functies en DLC hebben, en die zijn dus niet te gebruiken op je gekraakte xbox want je gaat gegarandeerd gebanned worden vroeger of later.

Ik zie het ook bij xbox 360's die ik voor vrienden heb omgebouwd, ze downloaden alles wat los en vast zitten maar ze spelen het allemaal bijna nooit, omdat je met zoveel spellen gewoon niet meer weet waar je aan moet beginnen. Ik ben zelf nog steeds erg blij met mijn omgebouwde xbox, maar alleen maar omdat ik nogal koop-happy ben en daardoor in het verleden veel te vaak slechte spellen heb gekocht omdat de reviews goed waren, nu test ik die eerst uit op de gehackte box. Voor enige andere reden zou ik mijn console niet meer laten ombouwen, want 15 DL DVD schijfjes kosten al ongeveer evenveel als 1 origineel spel, en de ratio gedownload vs. veel gespeeld ligt bij mij misschien wel onder de 1 op 15. Ik denk dat dit voor veel meer mensen met een omgebouwde xbox geldt.
En met jouw argument in de front-linie: hoe verklaar je dan dat ze de Xbox-360 niet links laten liggen? Dat ding is al zowat sinds het begin gekraakt/gemod en ik ken zo uit m'n hoofd al minstens 10 mensen die hun xbox games downloaden en niet kopen.
Je loopt het risco om een bij het aantal gebannde xboxen te horen.

Dit heeft behoorlijke gevolgen.
So, in summary:
Your Banned 360:
* Cannot go on Xbox Live
* Cannot install games to the HDD
* Cannot use Windows Media Centre extender
* Cannot be used to get achievements from backups without corrupting your profile
Voor zover ik gevonden heb unbanned Microsoft geen enkele xbox 360 en of er andere opties zijn weet ik niet.

Je loopt een risco dat je 100+ euros in de sloot gooit.

Hopelijk wordt de xbox360 een keer gehacked zodat ik er Linux op kan zetten, dan koop ik een gebande xbox 360. :)

Wat het effect een een gemodde Wii is als je deze "aan het internet hangt" weet ik niet c.q. nog niet opgezocht.
Huh? Ik ken helemaal niemand die illigale meuk op z'n Wii draait, je hoort er ook eigelijk nooit wat over.
Ik ken ook verschillende mensen buiten het tweak circuit die een gemodde Wii hebben. Zoals densoN ook aangeeft.
Heb nog nooit gehoord van een gebande wii. Denk dat Nintendo daar eigenlijk ook niet veel op los kan laten om te checken of een Wii al dan niet illegale software draait.. De Wii denkt juist dat het het originele spul is.

In mijn omgeving ken ik eigenlijk niemand die niet een harddiskje aan zijn wii heeft hangen :)
ik ken 26 mensen die in aleen al mijn omgeving een gemodde wii heben (met een hardware mod dus geen soft mod) .

en van die 26 mensen heben ook 12mensen een gemodde (geflasde) xbox 360 staan, waarvan dan 6 gebband oke lullig maar ja een game is 60 eu dus twee games kopen(back upen) is een xdoos

:)
oke lullig maar ja een game is 60 eu dus twee games kopen(back upen) is een xdoos

:)
Een paar opmerkingen.
1) Alleen de nieuwste games kosten €60,- na een jaar zitten ze meestal onder de €30,-. En vaak is er zelfs al snel een tweedehands markt waar je uitgespeelde games voor een lagere prijs kunt kopen.
Niemand dwingt je om de nieuwste games te hebben.
Ik heb een PS3 ik koop geen games van boven de €30,- ik heb geduld.
De enigste reden dat ik ooit een PS3 zou ombouwen is om er native Linux op te kunnen draaien. Ik zou ook al zou het mogelijk zijn geen illegale games op draaien.
(Als de prijzen onredelijk hoog waren zou ik er anders over denken).
2) Je zorgt ervoor dat de game ontwikkelaar minder inkomsten heeft. Want het geld van een nieuwe xbox 360 komt bij Microsoft en niet bij de game studio terecht.
meest nieuwe games zijn ook 45 euro bij webshops
Nou, bij mij is dat zo'n beetje het omgekeerde ;)
oh iedereen die ik ken met een WII heeft 'm gekraakt, minder dan de 360 in mijn omgeving.

360 is minder aantrekkelijk om te kraken vanwege Xbox live
Ohw, als jij het vind zal het wel zo zijn |:(
ik ken er meer die hun Wii wel hebben omgebouwd dan niet. en nee, dan heb ik het niet over tweakers maar gezinnen met kinderen.
Tja, als er voldoende ombouw-aanbieders zijn, meer als WII -verkopers (bij ons kun je daarvoor alleen terecht bij Dixons en Free Record Shop) gaan er ook meer mensen op in.

Laten ombouwen is bijna makkelijker als een WII kopen.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 9 februari 2010 10:26]

Ik ken welgeteld 1 iemand die zijn Wii heeft laten ombouwen, en 5 mensen die hun 360 hebben laten ombouwen.


Tsja
Waar haal je die informatie vandaan?

Op basis van dit artikel:
nieuws: 'Bijna alle downloads iPhone-games zijn illegaal'
zou je juist zeggen dat dat geen argument is namelijk!
Dat lijkt me sterk overdreven, ken meerdere mensen met een ipod-touch of iphone, en ken er maar 1 (van de 6,7?) die hem daadwerkelijk gejailbreaked heeft.
Tja hetzelfde kan ik zeggen over de Wii :) Dus ja wat zegt het eigenlijk dat jij of ik die ervaring heb?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 februari 2010 14:15]

Het gaat niet over de mensen die jij ken,

als we zo gaan kijken: iedereen die ik ken met een iphone/ itouch heeft hem gejailbreakt....

Het gaat om het totaal aantal mensen.
En hoeveel mensen zijn dat, het lijkt me gewoon erg stug. Aan de ene kant zegt men op tweakers altijd dat de 'non-tweakers' / 'nitwits' rondlopen met een iPhone/iPod (want wie 'meer' wil gaat toch voor een ander toestel...)

En dan wordt er daarna wel met droge ogen beweerd dat 75% gejailbreakt is? De meeste 'non-tweakers' zullen niet eens weten wat dat is.
Dat artikel en die uitspraak is dan ook nergens ooit bevestigd. Ik ken werkelijk niemand die alleen maar illegaal spul download op de iPhone, verder zou men echt niet meer gaan investeren in ontwikkeling als dat uberhaupt het geval zou zijn.
Eeeehm, ik denk dat menig iphone gejailbraiked is, en ja, ook i-phone games worden op grote schaal gedownload en gespeeld... (gratis).
Dat dacht is ik ook, wat heeft Wii met iPhone te maken.

Ik dacht meer aan de volgende concurrentie "Matrix":
iPhone-DS-PSP-andere Smartphones
Wii-xbox 360-PS3

Dat game ontwikkelaars de DS links zouden laten liggen zou ik niet vreemd vinden gezien de hoeveelheid games dat gedownload wordt. Ik heb het gevoel dat er meer games voor de DS gedownload worden dan gekocht.
Het is nu eenmaal een feit dat de Wii minder sterke hardware aan boord heeft dan Xbox 360 en PS3 en dat Wii-spellen dus meer weg hebben van iPhonespellen dan van PS3- of Xbox 360-games.
Haha sorry hoor, maar dat vind ik echt een foute conclusie

wat ik zie is dat de titel gewoon wat misleidend is.
De conclusie van het verhaal is dat ontwikkelaars steeds vaker iPhone games maken en steeds minder Wii games.

Dat betekend niet dat Wii ontwikkelaars opeens iPhone games gaan maken
Probeer maar eens de (officiele) website gevonden te krijgen met google; eerste 2 pagina's zijn allemaal downloads/verwijzingen naar ROMS. Zo zie je maar dat het goed beveiligen van je systeem essentieel is wil je ontwikkelaars voor je winnen.
Zo zie je maar dat het goed beveiligen van je systeem essentieel is wil je ontwikkelaars voor je winnen.
Ik denk dat je er hier naast gokt. Het is waarschijnlijk niet de beveiliging van de iPhone (zie ook de reactie van yendis hierboven) die het hem doet maar de vindbaarheid van spellen.

Om een DS spel te kopen moet een gebruiker een winkel opzoeken (online danwel offline). Voor het kopen van een iPhone spel hoeft iemand de deur niet uit (twee keer klikken in de appstore en klaar is kees). Daarnaast zal iemand die een een DS spel on-line zoekt eerst via een zoekmachine een winkel moeten vinden. (En je geeft zelf al aan dat dat lastig is, de bovenste hits zijn paginas die je de ROM laten downloaden.)
Daarnaast koop je iPhone-games vaak voor minder dan een tientje, denk dat dat ook wel meespeelt.
De ontwikkelingskosten van games voor mobiele telefoons zullen (gokje) een stuk lager liggen dan die voor een computer of console.

De productprijs is daarmee dus ook lager; er kan dus gesteld worden dat men wel voor games wil betalen maar zeker geen 50,- euro.
Euh, xCode is ook gewoon een programmeertaal en zeker niet makkelijker dan code op consoles. Neem daarbij dat de ontwikkelaar eerst nog een engine moet schrijven voor de iPoot.
Ik vind het geen positieve ontwikkeling iig dat een apparaat zonder fysieke knoppen/joysticks het nieuwe mobiele gameplatform dreigt te worden.
Ik denk dat het hem in de licentie zit, bij consoles moet je meestal flink betalen voor het mogen uitbrengen van een game op een console.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 8 februari 2010 17:27]

Dit zijn enkel gegevens over de aantallen ontwikkelaars die wii games en iphone games maken. Deze statistieken betekenen niet direct dat er een verband is. Anders zou je ook beter kunnen kijken naar de mobile applicaties vs. de consoles.
Ik snap de hype niet helemaal.. het spelen op een touchscreen heeft mij nooit aangetrokken door het ontbreken van feedback, ik kan er persoonlijk ook totaal niet mee omgaan.

Ik zou liever een nieuwe handheld console zien aangezien de PSP nu toch echt achter begint te raken op de telefoons qua performance..
Maargoed, omdat Sony liever winst maakt op games die men al heeft met de PSP Go, zullen ze het daar wel te druk mee hebben.

Voor mij nog altijd geen Apple spullen :)
Wellicht is de soort spellen die mensen op een Wii doen van dezelfde soort die goed te bedienen zijn met een touchscreen?
Je moet ook nooit een directe port doen van een spel, maar altijd kijken wat de sterke kanten zijn van het andere platform en de mindere kanten omzeilen.
Mooi voorbeeld is dat de iPhone/iPod touch geen hardware joystick heeft, maar wel een versnellingsmeter. Je kan een race auto dus 'sturen', in plaats van met een knopje 'het stuur bewegen'. Dit is met de Wii ook mogelijk, bijvoorbeeld Mario Kart.
Daarmee is het sturen opeens veel logischer...
Tja, sturen is daarmee misschien logischer geworden, maar je verdraaid daar dus ook het beeld mee, en daar ligt nou het probleem.. Krijg je dadelijk nog rsi in je nek omdat je de hele tijd mee draaid met je hoofd..
Ik snap ook niet dat mensen first person shooters (of rpgs) op een console spelen, maar toch zie je dat er met casual gaming zaken al gauw verkopen, en beperkte controls zijn tegenwoordig schijnbaar geen obstakel meer om veel content voor zulke appraten te verkopen.
De komst van de iPad gaat hier natuurlijk ook nog bij helpen. Ben benieuwd of dat al in dit onderzoek zit.
dat dacht ik dus ook meteen en gezien ze hetzelfde OS hebben gaat dat nu 2 kanten op werken. Ipad steunt IPhone en visa versa. Kon nog wel eens druk worden, kijken waneer er nou voor "ons" een dev. kit komt zodat we zelf ook aan de gang kunnen :)
Soms vind ik de Iphone net even te klein om op te gamen qua beeld, met de Ipad is dat probleem ook weer opgelost.

Zag pas een Iphone app. om je XBMC aan te sturen, echt gaaf.
De SDK kan je gewoon al krijgen hoor, hoef je alleen maar ff voor te registreren op de Apple Developer Connection en de $99 jaarlijkse ADC-tax over te maken, en dan kan je alles zo downloaden, inclusief de complete XCode omgeving en de simulator die erbij hoort.

Zullen veel mensen het wel belachelijk vinden dat het $99 per jaar kost maargoed, so be it. Als je voor WM wilt ontwikkelen heb je ook Visual Studio en een hele berg andere MS tools nodig, en die zijn ook niet allemaal gratis.
Visual Studio en 'de hele berg andere MS tools' kun je allemaal gratis krijgen, in ieder geval in de basisversies. Sowieso kun je de .NET compilers altijd gratis downloaden, dus als je geen gebruik wil maken van Visual Studio is dat geen probleem. Wil je echt professioneel bezig dan heeft Microsoft vervolgens ook nog eens een bult aantrekkelijke bundels voor beginnende bedrijven.

Blijkbaar heeft Apple minder moeite met het vinden van ontwikkelaars voor z'n platformen, waardoor ze hier geld voor kunnen vragen. Dat is hun eigen recht, en dat is ook prima. Het werkt, want er zijn genoeg ontwikkelaars voor de iPhone/iPod Touch te vinden. Het is maar net hoe goed/slecht je Apple/Microsoft over wil laten komen.
Je kunt het dus gewoon gratis downloaden, je moet je alleen registreren bij apple. Je kunt voor 79/e een jaar abonnement nemen en daarmee kun je in de appstore publiceren. Naast dat je ook beta's kunt downloaden en ziet wat er komen gaat.

Met die SDK kun je ontwikkelen voor iPad/iPod/iPhone alsmede Mac's.
De sdk voor de iphone/ipod touch kun je gratis downloaden en gebruiken om te ontwikkelen. Alleen wanneer je het programma daadwerkelijk wilt distribueren heb je een ADC-tax nodig. Nu wil je dat uiteindelijk wel want je wilt je programma natuurlijk wel op je toestel krijgen, maar zolang je aan het ontwikkelen bent heb je nog de keus. Het programma testen doe je dan in de simulator die bij de sdk zit.
Ik denk dat de tax ook bedoeld is om mensen die onzin apps willen maken enigzins af te schrikken. Alleen jammer dat je niet je eigen apps op alleen je eigen toestel kan draaien zonder jailbreak. Maarja, dat weet je als je hemt koopt.
Gameontwikkelaars kiezen voor de iphone vanwege de lage ontwikkelingskosten en de hoge verkoopcijfers terwijl de wii zijn tijd wel gehad heeft.
Een wii game kost over het algemeen meer dan een i-phone game. Dus als bijvoorbeeld een wii spel van 50 euro een miljoen keer verkocht wordt, zal een iphone game van 5 euro 10 miljoen keer verkocht moeten worden.
Al is het natuurlijk wel zo dat een iphone game minder ontwikkelingskosten met zich mee brengt (hoe veel dat gemiddeld is weet ik niet).
los van de ontwikkelkosten moet je ook denken aan transport, retailer, leuk doosje met boekje, drukken van de dvd's etc.

een iphone game is overigens ook vele malen sneller ontwikkelt dan bijv een wii game waardoor men op jaarbasis meer titels op de markt kan brengen.
Neem aan dat de markt voor iPhone games ook minder veradigd is.
Daar komt wel eventjes bij dat je niet veel geld voor je product kunt vragen. Een gemiddelde iPhone gebruiker is gewent om 80 Eurocent per App te betalen. Apps van > 10 euro zijn ze niet gewent die apps verkopen dan ook nauwelijks.
Tja, ik zou eerst eens willen zien hoeveel grote Japanse game studios voor de iPhone ontwikkelen. Die heb je gewoon nodig voor de kwaliteit. Goedkoop een devkit aanbieden, zoals Apple doet, heeft als nadeel dat je veel hobby-bob ontwikkelaars met matige producten in de store krijgt.

Ik zie liever Namco, Konami, Hudson e.d. goede games maken dan honderden ondermaatse Jamba spelletjes .
Konami maakt dan ook games voor de iPhone als ik me niet vergis, netzoals grote makers als EA, en Gameloft, Activision en meer.
Persoonlijk vind ik spelen op de iPhone 3 keer niks. In de auto zit de horizontale sensor de hele tijd te etteren, en het scherm van de iPhone is te klein, en onhandig om fatsoenlijk te gamen zoals op de rest van de consoles.
Idd,.. de enige spelletjes die in een auto, trein of vliegtuig te spelen zijn zijn simpele spelletjes als Baddaboo. Op het moment dat de horizontale sensor gebruikt moet worden dan gaat het helemaal mis :-( dat probleem heb ik inmiddels ook ondervonden.

Daarnaast leent de iPhone zich gewoon niet voor games door het ontbreken van iets als een vierpuntsdruktoets. Ik begrijp best dat je het scherm wilt gebruiken om dingen te selecteren, maar om daar nu ook mee te gaan besturen... echt nooit begrepen :? maar goed misschien moet ik aan het stockholmsyndroom lijden om dit te begrijpen.
Hopelijk komt er een addon of zo, met fysieke knopjes. Heb zelf geen iPhone o.i.d. maar kan me voorstellen dan fysieke knoppen lekkerder zijn.
Dit 'nieuws' bericht verbaasd mij enigszins.

Ik heb een iPhone 3GS, en voor de grap heb ik Monkey Ball en Need for speed gedownload.

Na 1 maal gespeeld te hebben was ik er gelijk klaar mee. De besturing zonder knoppen trekt mij niet en het beeldscherm is klein. Ik snap niks van de uitkomst van dit onderzoek.

Ik ga vanavond weer lekker thuis op de Wii :-)
Het vergt dan ook enige oefening en oefening baart vaak kunst. ;)
Ik dacht dat de Wii zo populair was sinds 2006?
Misschien wordt ie te oud, maar er is nog geen opvolger.
offtopic:
Als je de onderkant van het plaatje ziet lijken het net twee benen

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 8 februari 2010 13:00]

In veel reviews van games komt HET gebrek van de iPhone na voren: de controls. Het blijft behelpen met Touch. Er zijn genres die er erg geschikt voor zijn, maar ook veel niet.

Consoles en mobiele game platformen zijn twee verschillende markten met wel een gedeelde doelgroep, maar niet elkaars directe concurrent.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 8 februari 2010 12:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True