Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Uitgever Capcom heeft drie games uitgesteld om concurrentie met grote titels van andere uitgevers te voorkomen. Lost Planet 2, Super Street Fighter IV en Monster Hunter Tri zullen pas na 31 maart 2010 verschijnen.

Lost Planet 2De beslissing om de games uit te stellen komt voort uit de zeer goede resultaten van Activisions Modern Warfare 2 en de dreiging van grote games als Splinter Cell en BioShock 2, die ook in het voorjaar verschijnen, zo blijkt uit een presentatie van de uitgever. Het uitstel heeft volgens Capcom niets te maken met de voortgang van de ontwikkeling van de games; het besluit zou volledig strategisch van aard zijn. De drie spellen, waarvan Lost Planet 2 de grootste is, verschijnen nu pas in het volgende boekjaar van Capcom, dat op 1 april 2010 begint. Er zijn nog geen exacte data bekend voor de drie games.

Hoewel Capcom verwacht dat de games door de latere verschijningsdatum een beter resultaat zullen boeken, betekent de verschuiving wel dat het bedrijf zijn verwachtingen voor het lopende boekjaar heeft moeten bijstellen. Zo verwacht het bedrijf dat de nettowinst flink lager zal uitvallen; Capcom verwacht over boekjaar 2009-2010 nu twee miljard Yen winst te zullen boeken, waar aanvankelijk 8,5 miljard Yen winst werd verwacht. Die daling wordt vooral veroorzaakt door de lager uitvallende verkopen; waar Capcom eerder 95 miljard Yen aan omzet verwachtte, is dat nu bijgesteld naar 65 miljard Yen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Daarmee geef je toch eigenlijk het vertrouwen in je eigen product bij voorbaat al op...
Is het dan nog wel zinnig om door te gaan met die strategie.

Persoonlijk zou ik ze zoals Robin522 ook aangaf, voor een concurrerende prijs op de markt zetten, dan heb je meer kans op verkoopcijfers dan uitstellen, dan krijg je namelijk niets, en heb je verliezen ... Lijkt me economisch gezien geen beste stap, maar ik ben dan ook maar een leek, en ken niet de gehele marktwerking bij console games.
Vandaar ook dat het succes van MW2 aangehaald wordt, ze kunnen nu makkelijk uitstellen zonder veel economische schade.
Waarom? Het is toch gewoon realisme, je kan ook gewoon vertrouwen hebben in je product zonder dat je verwacht de nummer 1 hit te worden.

Ben geen expert, maar als die gasten hun product uitstellen om concurrentie te vermijden, zullen ze wel geloven dat dat uiteindelijk meer opbrengt. Tenminste, ik neem aan dat ze daar even over nagedacht hebben voordat ze hun tientallen miljoenen kostende spelletjes de markt in zouden slingeren.
Ach, het is dan nu zo dat een uitgever dit naar buiten brengt. Maar ik denk dat andere uitgevers ook wel naar een geschikte tijd kijken om iets uit te brengen hoor,daar word heus wel over nagedacht.

Zie het nut er ook niet zoveel van in,het heeft maar een tijdelijk effect. Als iedereeen dit gaat doen komt het uiteindelijk weer op hetzelfde neer, en komen veel spellen toch weer tegelijkertijd.
Fans expres laten wachten vind ik bespottelijk. EA heeft die nieuwe Harry Potter game ook met de film vertraagt. Nou de kwaliteit is niet echt beter dan in eerdere filmpjes...
sowieso, als je een beetje vertrouwen hebt in je game kun je het toch ook prima tegelijktijdig met concurrenten uitbrengen. blijkbaar vinden ze hun eigen games toch wat minderwaardig..
Nee, je loopt ongetwijfeld cash mis. Ook al heb je er vertrouwen in. Mensen kunnen nu eenmaal maar 1x hun geld uitgeven. Als je die clash vermijdt, dan heb je kans dat diezelfde mensen alsnog dat spel willen kopen voor de volle mep ;)
Mensen kunnen hun geld maar een keertje uitgeven en games kosten geld. Lijkt me best wel logisch dat je als uitgever kijkt naar de concurrenten om te zien wat zij uitbrengen. De wereld zit echt niet te wachten op tien must-buy games elke maand.

November 2009 was al zwaar met games zoals Uncharted, Dragon Age en Tekken in een periode van twee weken.
Misschien is het een beter idee om die games wl uit te geven, maar dan voor een aantrekkelijkere prijs dan 60/65 euro. Als ze de prijs op 40/45 inzetten, kan het misschien enigszins nog wat worden.

Waarschijnlijk zal dit niet haalbaar zijn, zakelijk, maar het is een idee. :P
Als ze de prijs op 40/45 inzetten
Games zijn best voor die prijs te vinden met wat creatief shoppen, terwijl de ontwikkelaar er in dat geval niet eens minder aan verdient per verkochte game.
Inderdaad. Dat mensen hier in Nederland nog steeds 65 euro voor een spel neertellen begrijp ik dus ook niet. Import uit de UK scheelt je al snel de helft wanneer je een paar maanden wacht, en minstens 20 euro bij de release.
Als je een game koopt altijd even kijken op budgetgaming.nl. Scheelt je vaak al gauw 20 euro op een game. Mooi overzicht van aanbieders en aanbiedingen.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 23 december 2009 18:17]

Ikzelf bestel tegenwoordig alles via UK, amazon etc...
Pre order een game, voor 30-35 euro (nederlandse prijs 50-60), en je hebt het een dag na de release binnen. Jammer voor de nederlandse winkels, maar als ik voor ehtzelfde geld 2 nieuwe triple A games kan kopen...
Waarom is Monster Hunter ook uitgesteld?
Ik ben namelijk van mening dat Wii games niet rechtstreeks concurreren met games die uitkomen op de 3 hc platformen.

Of denk ik shit?
Ik denk dat dingen als reclame campanges moeilijk zijn als er ook teveel andere uitgevers bezig zijn. Breng hem tegelijk uit met bv MW2 en hoe goed je game ook is, je wordt totaal overschaduwd door deze hype.
De voorgangers van deze games zullen dan wel niet zo heel bekend zijn in het publiek. Als het hele bekende games zijn (zoals Halo of de C&C serie), is uitstellen niet nodig.

Blijkt dus wel zo te zijn. Jammer voor degenen die zich hierop verheugd hebben, voor anderen zal het niet veel uitmaken, ik vind het persoonlijk altijd heel irritant als iets waarop ik me verheugd heb, erg wordt uitgesteld.
Ik heb aardig wat uren verspeeld met Monster Hunter op mijn PSP.

Een waardeloze beslissing om Tri alleen op de Wii uit te brengen.
Het zal mij niets verbazen wanneer Tri zeer hard flopt in het "Westen".

In ieder geval verkoopt ook in Japan Monster Hunter veel minder op de Wii dan op de PSP. En dat terwijl er veel meer Wii's verkocht zijn dan de PSP. Is wel een teken aan de wand.
Niet zo heel vreemd aangezien er in Q1 ook een behoorlijke grote hoeveelheid aan goede/grote/interessante spellen uitkomen.
Ziehier: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=382560
GRappig, veel studios hebben dit gedaan om de drukte al te ontlopen in december, nu gaan ze NOG verder :P
God of War 3 & Final Fantasy 13 zijn games waar je toch eigenlijk gek bent als je je eigen titel binnen hun kader legt. Ik kan Capcom niet ongelijk geven.

Capcom is naast Nintendo mijn favo developer, ik gun ze betere verkopen.
Logisch toch. Als je 3 games op de markt brengt waar bakken geld in zit aan ontwikkeling en dergelijke kun je het niet veroorloven dat het minder, of bijna niets opbrengt. Want ja dan kun je direct de tent sluiten.
Dus logisch dat ze een goed moment kiezen. En ja als je toch al weet dat je het tegen MW2 gaat afleggen dan is je game nu uitbrengen gewoon stom. Dat heeft verder niets met vertrouwen te maken.
Tja bijster originele titels zijn het ook niet, altijd dat uitmelken van een franchise. Jammer toch altijd. Titels die niet origineel zijn zullen het wel nodig hebben om concurrentie te ontlopen.
Met alle respect, maar CoD:MW2 is nou ook niet echt origineel te noemen. Er zijn wat nieuwe features toegevoegd tov CoD:MW, maar als de vorige formule werkt waarom zou je dan iets geheel anders maken?

Waar jij het over hebt is een niche-markt helaas. Waar ze radicaal met een nieuwe genre komen. De vraag is dan is het nog wel winstgevend? Het zijn beursgenoteerde bedrijven, dus ze moeten ook aan de aandeelhouders zich kunnen verantwoorden.
Ik kan alleen maar een uitspraak doen over Lost Planet en Street Fighter op de PC, maar dit zijn inderdaad behoorlijke niche games. Daar komt bij dat je dergelijke titels niet tegenover super populaire titels zet, een hoop mensen die het spel uiteindelijk kopen hebben er gewoon niet de volle mep voor over (Lost Planet bv. voor maar vijf euro gekocht, ik zou niet veel meer voor LP2 willen neerleggen).
De tijd dat programmeurs de spelletjes eventjes een origineel spel in elkaar flansten zijn voorbij. Er wordt van alles gemaakt, en het is a. moeilijk om nog origineel te zijn, en b. je moet wel met heel veel geld en ervaren programmeurs/designers over de brug komen om inderdaad die nichemarkt te overrompelen en zelfs nog de bestaande markt te verdrukken.
Het zijn juist meestal nieuwe IP's die minder verkopen als er concurrentie is van bekende IP's. Er zijn natuurlijk uizonderingen(Assassin's Creed) maar een game zoals bijvoorbeeld Mirrors edge of Dead Space verkocht niet echt goed.
Capcom wil dus gewoon teveel concurrentie ontlopen.

[Reactie gewijzigd door ghillian op 23 december 2009 23:48]

Monster Hunter 3 is ongeveer het gaafste 3rd party Wii spel. Dus die is zeker wel origineel.
Hoe origineel is het nog als het alweer deel 3 is? :X

En Tri is wel degelijk een kwestie van melken geweest. Bij wijze van spreken de engine van de PS2 overzetten naar de Wii en wat nieuwe monsters, wapens en klaar.

Hadden ze het op de PS3 gedaan, dan hadden ze hires textures, meer poly's in de modellen moeten stoppen, etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True