Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Capcom heeft Super Street Fighter IV aangekondigd. Alle personages uit Street Fighter IV zijn speelbaar en er komen acht nieuwe karakters, waarvan er twee bij naam bekend zijn gemaakt. Capcom claimt de online spelmodi te gaan verbeteren.

Capcom zal ongeveer een jaar na de officiële release van Street Fighter IV een vervolg uitbrengen, zo heeft de uitgever dinsdag bekendgemaakt. Het spel krijgt de naam Super Street Fighter IV en er worden een aantal nieuwe speelbare karakters aan de game toegevoegd. Er komen ook nieuwe online mogelijkheden, al geeft de uitgever hier nog geen details over. Super Street Fighter IV wordt in het voorjaar van 2010 verwacht.

Naast de vijfentwintig personages uit Streeft Fighter IV, zullen in de Super-variant acht extra karakters worden geïntroduceerd. Niet alleen verschijnt een nieuwe vrouwelijke vechter met de naam Juri ten tonele, maar ook maakt T. Hawk zijn opwachting. Informatie over de overige zes nieuwe personages is nog niet bekendgemaakt door Capcom. Super Street Fighter IV zal verschijnen voor de PlayStation 3 en de Xbox 360.

Super Street Fighter IV Super Street Fighter IV Super Street Fighter IV Super Street Fighter IV Super Street Fighter IV Super Street Fighter IV Super Street Fighter IV Super Street Fighter IV
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Vreemd dat in de screenshots Vega staat als naam. Dit lijkt mij toch Bison?
In de Japanse versie heet ie Vega. De bokser heet daar M. Bison en de spanjaard is Balrog. Ze hebben die namen voor de Westerse versies omgewisseld, omdat M. Bison nogal overduidelijk een parodie was op Mike Tyson, en ze liever geen rechtzaken aan hun broek wilden. Dit hebben ze gedurende de hele Street Fighter serie vol weten te houden.
In Japan heb je andere namen

Bison = Vega
Vega = Balrog
Balrog = M(ike) Bison

Ze hebben de namen veranderd voor de Europese/Amerikaanse releases, omdat Mike Bison gebaseerd was op Mike Tyson. Om problemen te voorkomen noemden ze deze Balrog en hebben ze dus de namen geswitcht.
In de SF-gemeenschap worden ze om verwarring te voorkomen altijd bij verschijning genoemd. Ze spreken dan van Boxer (Balrog/M. Bison), Claw (Vega/Balrog) en Dictator (M. Bison/Vega).
Het wordt wel erg uitgemolken hoor dit concept...
Oude wijn in nieuwe (3D) kruiken. Blijft steeds hetzelfde ziet er alleen iedere keer een beetje beter uit. Maar hoe lang kan dat nog boeien ???
Het wordt wel erg uitgemolken hoor dit concept...
Oude wijn in nieuwe (3D) kruiken. Blijft steeds hetzelfde ziet er alleen iedere keer een beetje beter uit. Maar hoe lang kan dat nog boeien ???
Dat jij de verschillen niet kent wil niet zeggen dat het hetzelfde is.

Street Fighter II vormt maar een klein deel van Street Fighter IV. In Street Fighter IV is de besturing en het vechtsysteem dusdanig uitgebreid dat SFII maar een zeer klein percentage vormt van het systeem in SFIV.

In Street Fighter II heb je voornamelijk chained combos waarbij de LP en LK ook chained zijn. In SFIV zijn er chained, linked en focus combos. Het Focus Attack systeem is totaal nieuw en vormt aanzienlijk meer speelmogelijkheden. In SFIV moet je rekening houden met herstelframes waarbij de kracht van je move af hangt van de herstelanimaties. Wanneer je mediumaanvallen uitvoert in "links" moet je preventief plannen/inschatten waar dat op uit komt om je tegenstander z'n zeer korte animatie te snel af te zijn om linked combos te vormen. Chained combos is iets van SFII wat er nog in zit, waarbij je bewegingen annuleert naar andere bewegingen zodat de tegenstander zich niet tijdig kan herstellen zodat je daarmee combos doet. In SFIV kun je linked combos combineren met chained combos.

Daarbij kun je bewegingen annuleren met FADC's (Focus Attack Dash Cancel). Je kan middenin een special move je beweging annuleren om zo langere combo's te maken. Focus Attacks kunnen worden ingedeeld in 3 krachtniveaus waarbij je ze als counters of als aanvallen kan gebruiken, los van het ook kunnen annuleren van normale of special moves. De animaties zijn dusdanig aangepast dat je erg moet opletten welke move je wel of niet doet zonder afgestrafd te worden door 1 van de typen moves die uniek zijn in SFIV.

Chained en linked combos zijn erg uitgebreid met nieuwe mogelijkheden om bewegingen in bewegingen te doen die voorheen niet mogelijk waren. Ze hebben ook de footsies en backdash-ontwijkingen dusdanig gemaakt dat alleen daar al veel meer mogelijkheden in zitten.

SFIV heeft online gameplay d.m.v. Rank Mode en Championship Mode, waarbij je per poel tegenstanders verslaat afhankelijk van jouw verworven hoeveelheid punten. Ook zitten er verschillende extra speelmodi in.

Street Fighter IV is het meest vernieuwende vechtspel sinds SFII. Je moet het niet vergelijken met de voorgaande SF-titels. Het is gewoon een geheel nieuw concept. Dat er hier en daar nou knoppenrammers zomaar wat indrukken wil niet zeggen dat dat is hoe je het moet spelen. Na SFII kwamen er talloze SF-titels uit, waarbij SFIII: 3rd Strike het meest vernieuwende was met parries, maar SFIV is toch echt zo anders dat SF helemaal is terug gekomen en (na Resident Evil 5) het meest verkochte spel van het jaar is. En dat terwijl het gros van de consolespelers niet eens vechtspellen speelt.

[Reactie gewijzigd door wfh op 30 september 2009 16:34]

"Street Fighter IV is het meest vernieuwende vechtspel sinds SFII."
Ook een mening. Geef mij maar Guilty Gear, of nu BlazBlue.

Character moves en eigenschappen zijn zo uitgebreid en divers dat ze elk uit volledig andere games lijken te komen. De game mechanics voegen nog een extra laag diepte toe en de stijl spreekt mij ook meer aan.

SFIV vind ik een stuk trager en minder divers. Niks mis mee, en voornamelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak, maar houd er rekening mee dat er meer is dan SF.

[Reactie gewijzigd door harlekein op 30 september 2009 16:57]

Jij gaat nu echt BlazBlue vergelijken met SF4 en nog eens beweren dat BB diepgaander is? Of je bent zowiso een buttonmasher of je hebt nooit SF4 gespeeld.
Heel schattig dat iedereen in GG of BB met wat gepruts er de meest wilde combo's kan uitkrijgen, maar dat maakt het niet diepgaand, dat maakt het gemakkelijker toegankelijk voor het grote publiek: Ik denk dat je gewoon gefrustreerd bent door de hoge moeilijkheidsgraad van Street Fighter 4 :p.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 30 september 2009 17:29]

Eigenlijk moet ik gewoon niet reageren op dit soort fanboy getrol. Onvoorstelbaar dat je post nog goed beoordeeld wordt ook. Laat ik het er op houden dat al je niet-onderbouwde veronderstellingen volledig de mist ingaan.

Oh, toch wat gevonden. Hier wordt SF IV verdedigd tegenover BB als zijnde toegankelijker:
http://www.youtube.com/watch?v=4YKxJYibjjU

Vooruit, nog eentje met verschillende argumenten op een rijtje:
http://answers.yahoo.com/...qid=20090703082714AAMXF7K

Het begint er op te lijken dat mensen die beide games kennen toch niet allemaal jouw ongefundeerde mening delen.

En om het af te maken de vergelijking tussen de games vanuit SF perspectief:
http://forums.shoryuken.com/showthread.php?t=196721

Veel plezier met de nieuwe opgedane kennis.

[Reactie gewijzigd door harlekein op 30 september 2009 19:24]

och zut, wat een leuke jongen ben jij...BB fans vinden BB beter, wat een verrassing, en als ze allemaal even agressief reageren als jij zullen er zo nog veel 'boeiende' topics zijn 8)7.
okizeme: "attacking someone who is getting up from a grounded state"
abare: "converting random hits into big damage" (yes this is a VF term with a different meaning :c )
In echte fighters noemen ze dat gewoon "buttonbashen" ;)

[Reactie gewijzigd door boe2 op 30 september 2009 20:30]

Nee, dat noemt men combo's.

http://www.youtube.com/watch?v=9-pHSdW0l9k
1:20 bijvoorbeeld.

http://www.youtube.com/watch?v=FP5oLq33hJk
Vanaf combo 3.

Dat vergt bijzonder goede timing en vingervlugheid. Iets wat jij blijkbaar niet kunt bevatten. Ik betwijfel of je met zo weinig inzicht ook maar iets van SFIV bakt. Waarschijnlijk ben jij gewoon een move spammer.

[Reactie gewijzigd door harlekein op 30 september 2009 23:27]

harlekein over Boeboe:
Dat vergt bijzonder goede timing en vingervlugheid. Iets wat jij blijkbaar niet kunt bevatten. Ik betwijfel of je met zo weinig inzicht ook maar iets van SFIV bakt. Waarschijnlijk ben jij gewoon een move spammer.
Ik heb die videos bekeken. Dat zijn allemaal chained combos. Wat de combos in SFIV moeilijk kan maken is dat je linked combos doet in combinatie met chained waarbij je ook nog eens Focus Cancels doet. Die moves van die video vallen reuze mee. Je moet eens in SFIV de Challenge Mode op Hard moet doen. Ik denk dat je dan voor een onaangename verrassing komt te staan. Sommige combos in SFIV zijn vrijwel onmogelijk en vereisen goddelijke skills. Je moet ze namelijk per animatieframe preventief timen.

Niet om een welles-nietes situatie te creŰren, maar neem eens een kijkje in de Challenge Mode op Hard. Je zal flink verrast worden hoe absurd moeilijk het kan zijn in SFIV. En dat zijn nogwel combos die je in de G1 ranking en de hogere G2 rankings standaard terug ziet.
Zo ver ben ik bij SFIV niet gekomen eerlijk gezegd. Te veel andere games en toen kwam BB er aan, maar ik snap het concept. Ik heb ook Soul Calibur heel veel gespeeld wat weer een compleet ander systeem heeft. De videos zijn de ‘bread and butter’ combo’s. Tijdens gameplay komt er natuurlijk nog veel meer bij kijken. Hiermee wilde geen superieuriteit van BB boven SFIV illustreren, maar het grote ongelijk van Boeboe, namelijk dat het zeker geen button bashen is waarmee je deze combo’s uit de vingers krijgt.

Bij de high level matches krijg je ook cancels, timing, enz. En je moet de game kennen om dat uberhaupt uit een filmpje te halen. Zo schijnt Virtua Fighter echt magnifiek te zijn, maar als ik een video bekijk weet ik dat er niet uit te halen. Het zijn inderdaad een compleet andere games. De reden dat ik een vergelijking maak is omdat ik nooit tijd heb om mij in meerdere fighters tegelijk te verdiepen. Mijn voorkeur gaat uit naar BB, omdat het mij beter ligt. Ik speel sowieso niet op tournament niveau, dus ik wil ook niet pretenderen dat ik precies weet hoe het er daar aan toe gaat. Wel vind ik BB dynamischer omdat de characters en moves diverser zijn. En dat trekt mij, persoonlijk, meer aan.

Dit waarschijnlijk ook omdat ik vroeger meer MK speelde dan SF. En van deze twee games zal ik zeker nooit beweren dat MK een betere fighter is. Maar ik vond die destijds wel leuker. Mensen die opgegroeid zijn met SFII zullen natuurlijk direct meer ge´nteresseerd zijn in SFIV dan mensen die SFII vroeger niet hebben gespeeld.
BlazBlue heb ik zelf ook. Het is een zeer divers spel en scoort hoog in alle reviews. De netwerkcode van BlazBlue is ook stukken beter. Qua besturing is het een beetje appels en peren vergelijken als het gaat om BlazBlue en SFIV. Het is inderdaad zoals je zegt een beetje een kwestie van voorkeur.
SFIV vind ik een stuk trager en minder divers.
Het is traag wanneer je het op de manier van SFII speelt. Wanneer je het doet zoals SFIV bedoeld is, dus in een vloeiende stroom van acties, dan ziet het er heel anders uit:

http://www.youtube.com/watch?v=ynmpwRQGXs0
Kijk, een tegenargument met inhoud. Ik begrijp je punt, dat zeker. Ik zie daar ook echt wil de skill van in. De timing is af en toe heel mooi. Het gaat hier echt om het afstraffen.

Toch vind ik het qua gamedesign geen mooi teken dat de fireball zo vaak gebruikt wordt. Maar zoals ik al zei, het is een kwestie van persoonlijke voorkeur, en jij brengt voldoende overtuiging mee dat ik er zeker respect voor kan opbrengen.

Iets waar boeboe van kan leren.
SFIV, BlazBlue en eigenlijk de meeste (serieuze) vechtspellen hebben allemaal diepere speelniveaus, al lijkt het voor velen op spamming. De pro's die je in die video ziet doen tijdens het afvuren van vuurballen nog andere moves, maar dan zonder punch of kick in te drukken. Wanneer de tijd (in een fractie van een seconde) rijp is, dan drukken ze andere knoppen om de gebufferde move uit te voeren. Tijdens het vuren analyseren ze de frames van de tegenstander. Het is allemaal heel complex hoe men kan spelen.

Maar dat geldt voor alle fighters. Ikzelf doe voornamelijk bijvoorbeeld button mashing in Tekken omdat ik dat absoluut niet kan, maar een ware fanatiekeling zweert op het gebruik van strategie en tactiek in Tekken.
Street Fighter IV is het meest vernieuwende vechtspel sinds SFII
Ik vind SFIV zeker vernieuwend. SFII was dat niet. SNK deed wat Capcom met SFII deed, namelijk al veel eerder. Wat dat betreft was een Virtua Fighter vernieuwender. En eigenlijk zelfs Tekken ook, als eerste 3D buttonbash-fightgame en ook nog de eerste met deze kwaliteit graphics. SFII was gewoon een herinterpretatie van wat SNK al had gedaan in de arcades (wat uiteindelijk geleid heeft tot Fatal Fury wat later weer naar de consoles geport werd. FF kwam echter iets later uit dan SFII waardoor Capcom de credits van innovator van de 2D one-to-one beat'em up krijgt, wat niet terecht is), in een nieuw jasje met een beter commercieel verhaal.
Voor altijd, kijk hoe succesvol deze game was en hoe succesvol de "nieuwe" fighters zijn...
Dan kan je best stellen dat de oude "2D" gameplay nog echt z'n mannetje staat.

Leuk feitje, personen zoals mij vinden de nieuwe fighters niet echt leuk ofzo maar spelen SF als een gek puur vanwege het gevoel van nostalgie
Onzin, de gameplay wordt steeds aangepast, dieper etc. Deze redenatie kan je gebruiken voor praktisch elk platform, sport, shooter etc game.
Street Fighter is een serie die je vooral tegen elkaar speelt. Ik denk zelfs dat er voor deze serie nog geen game was die zo populair was om tegen elkaar te spelen. En multiplayer blijft nu eenmaal leuk omdat je alsmaar beter kan worden.
Om de nieuwe characters te masteren zal je ook wel weken verder zijn.

Daarnaast blijft het heerlijk om van een maat te winnen met een super combo of een perfect. Weinig games die zoiets kunnen benaderen.
Street Fighter 4, PlayStation 3
€ 42,99

Street Fighter 4, Xbox 360
€ 39,-

Street Fighter 4 (IV) (DVD-Rom), PC
€ 32,-

Waarom dat 10tje verschil? Weet dat er vaker prijsverschil in zit; maar 10tje bij launch ... is 30%
Omdat 't voor de PS3 niet te kopiŰren is ;)
Omgekeerde logica vind je niet? Als het niet te kopieren is moet het JUIST goedkoper zijn omdat je er minder verlies op draait als producent.

De kosten zijn hoger vanwege de licenties voor de consoles en (en die zijn bij de PS3 het meest).

Ik vind het wel ernstig dat er nog geen jaar na het uitkomen van SF4 al een SUPER versie uitkomt. Vooral voor de mensen die braaf ook nog eens alle DLC hebben aangeschaft voor het origineel.

Nu je weet dat dit SF2 taferelen gaat aannemen kun je dus net zo goed wachten op Turbo, Super Turbo en noem maar op welke nog meer. Pas bij deel 5 weet je welke van deel 4 het beste is.

Erg sneu voor ons gamers, had het gewoon een patch en DLC gemaakt...

[Reactie gewijzigd door Thief op 30 september 2009 15:59]

Ik denk dat juist hoe goedkoper de game is, hoe eerder iemand het koopt. Kijk maar eens naar Steam; bij bepaalde korting acties stegen de verkopen met 300% (weet het aantal niet precies, 't gaat om het idee ;))
PS3 kan back-ups draaien; al is dat wel met haken en ogen
het werkt nog niet zo eenvoudig als op een ds/wii/360
Psht... Backups tot 4GB met een loader. Ik zou niet eens weten welke games er tot 4GB zijn.

Ik hoop dat de PS3 nooit gekraakt wordt, Sony verkoopt al zwaar onder verlies, als je dan ook nog eens de winst via gamesverkoop af gaat pakken, dan is het snel afgelopen.
Boeiend de meeste games komen ook op de xbox360 en die is gelukkig wel hackbaar
1) Piraterij
PC Games zijn meestal goedkoper, dit komt door de piraterij op de PC, of door het lage hoeveelheid piraterij op XBOX-360 en PS3, het is maar hoe je het bekijkt.

2) Vergoedingen voor consolebouwers
Verder zal het nog te maken hebben met vergoedingen die aan Sony en Microsoft te betaald moeten worden.

Computerspellen voor Microsoft Windows zullen vanwege deze redenen, sowieso altijd wel iets goedkoper blijven dan die voor de PS3 en XBOX-360.
Ze snappen het eindelijk, veel games zijn gewoon veel te duur en dan koopt niemand het, doen ze de prijzen omlaag zijn mensen veel sneller er toe bereid om een game te kopen. 40 euro vind ik toch ook wel de max voor de meeste spellen.
Licentie voor Sony en MS, die willen ook wat vangen. Pc is een open systeem ;)
Ik denk dat het vooral komt omdat de PC versies maanden later pas te verkrijgen was.
Het ligt ook aan het medium, Bluray is nu eenmaal duurder dan een normaal DVD.
Ben er niet zo blij mee dat het een retailer-only game wordt, oftewel de nieuwe personages zullen dus niet beschikbaar zijn voor de 'oude' Street Fighter IV. :(
Ja vind ik ook, de release is geen nieuwe game waard, het is gewoon een verkapte update/DLC. Eigenlijk dingen die al in het origineel hadden moeten zitten. Wou net de SF4 kopen voor de PS3, wacht daar nu maar even mee tot deze uitkomt. De game is eigenlijk niet eens 10 euro waard als je ziet wat voor nieuwe content erin komt te zitten vergeleken met het origineel. Zelfde engine, zelfde textures en graphics. Alleen wat gameplay tweaks, wat nieuwe personages en een nieuwe gameplay mode. en daar vangen ze straks dan de gereduceerde prijs van 40 euro voor.
Ik ben er ook helemaal niet blij mee dat ze hiermee komen nu ik net SFIV heb.

Destijds vonden mensen het rond de "super" serie ook genoeg worden aangezien ze al SFII Turbo hyper fighting en championship edition hadden uitgebracht. De naam alleen al bracht bij mij dus al geen ideale herinnering naar boven, en dan is het nu weer alleen maar wat karakters.

Ik hoop trouwens dat kopers van deze editie nog online tegen de oude SFIV spelers kunnen uitkomen, anders splitten ze de community ook nog eens...
Altijd leuke namen verzinnen ze voor de StreetFighter reeks.
bijvoorbeeld: Super Street Fighter II Turbo HD Remix!
http://en.wikipedia.org/w...Fighter_II_Turbo_HD_Remix

[Reactie gewijzigd door Arnold op 30 september 2009 15:20]

T. Hawk is niet nieuw toch ?? . Die zat ook in Street Fighter Alpha III op de Playstation 1
Maar niet in Street Fighter IV. :)
Hij zat al in Super Street Fighter II.

En Street Fighter IV is een remake van (Super)Street Fighter II/Champion edition.
HD Remix zou je als een remake kunnen zien, al is het gewoon de arcadeversie die nu op de consoles gedraaid kan worden SFIV is echter een prequel op SF III. Het verhaallijn/de verhaallijnen gaat ook verder op SFII.

Verder heeft Super Streetfighter II als titel 'the new challengers' en was 'Champion Edition' de ondertitel van de eerste revisie van de originele SF II. (voor de compleetheid: de originele SFII heette 'The World Warrior', SFIIT heette 'Hyper Fighting' en de eerste SFII-versie die op de Megadrive uitkwam was ongeveer hetzelfde als Turbo, maar heette SFII Special Champion Edition).

Er zullen overigens sowieso ook andere oude gezichten terugkomen. DeeJay is al genoemd. En Adon zie ik ook wel terugkomen (is ook kort te zien in de eindclip van Sagat (een plaatje, geen bewegende beelden)).

Maarre, ik vond het vroeger al niet echt waard om een upgrade te kopen. Ik vind het uitbrengen van een SSFIV ook niet echt van deze tijd. Waarom niet een update als DLC oid? Zou wel een aardige geste zijn richting de mensen die de eerste uitvoering gewoon meteen gekocht hebben.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 1 oktober 2009 04:47]

Dan is het nu dus wachten op Super Street Fighter IV Turbo ;) .

Ik ben benieuwd welke oude characters terug zullen keren. Dee Jay uit Super Street Fighter II lijkt me wel grappig, aangezien dat de enige SF character is die door een Amerikaan is ontworpen (gebaseerd op iedereens favoriete Tae Bo instructeur Billy Blanks). T Hawk komt ook uit Super Street Fighter II.

Ze zullen ook wel de balans een stuk beter maken. In SF4 waren er toch een aantal characters iets te krachtig vergeleken met de anderen. Vooral Sagat wordt gezien als veel te sterk.
Sagat heeft het idd voordeel door veel damage te creeren met een lagere skill dan andere characters. Maar ik ben nog nooit een echt goede sagat tegengekomen.
T. Hawk komt toch van het skateboarden af?

En dat prijsverschil bij launch is volgens mij bijna altijd groot tussen pc en ps3...
Zit natuurlijk ook al verschil in productie DVD / BluRay...
Jammer dat CAPCOM niet de mogelijkheid zag om het een DLC te maken.
De voornamelijke reden hiervoor was dat de code van SFIV niet de mogelijkheid heeft om de features van Super SF te supporten. Hierdoor lijkt het vooral op uitmelking en de nieuwe content tot zo ver bekent vind ik niet echt een nieuwe game waard.

(bron. Gamespot )

[Reactie gewijzigd door Rutix op 30 september 2009 15:59]

Ik ruik uitmelkerij.

Waar vroeger de Street Fighter II de standaard was, en dan 10 verschillende versies erop voortbouwen.

Lijkt het erop dat Street Fighter IV dezelfde trend zal volgen. 8 nieuwe karakters waarvan er 1 nu helemaal nieuw is. Ook nog eens "Super" gaan noemen.

Misschien een beetje te vroeg uitgesproken, maar ik verwacht dit eigenlijk wel. Bedrijfs-economisch is het een logische zet. Je krijgt de fans ermee, en de mensen die SF4 niet hebben, dan misschien wel deze willen halen.