Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 247 reacties

Capcom brengt voorlopig geen pc-versie uit van het spel Super Street Fighter IV. De uitgever-ontwikkelaar vreest de hoge mate van piraterij op het pc-platform. De vechtgame kwam eerder uit op de Sony PlayStation 3 en de Xbox 360.

In een interview met de Japanse website 4Gamer geeft Capcoms Yoshinori Ono aan dat de verkopen van Street Fighter IV op de pc uitstekend waren. De producer van de Streetfighter-serie liet bovendien optekenen dat de game ook erg veel illegaal is gedownload. In 2009 stond Street Fighter IV in de top vijf van meest gedownloade games; de pc-versie van het vechtspel werd ruim 1,8 miljoen keer op illegale wijze binnengehaald. Om die reden ziet Capcom voorlopig af van het uitbrengen van een pc-versie van opvolger Super Street Fighter IV.

Ono sluit een release van Super Street Fighter IV op de pc op termijn niet uit. Als Capcom een goede manier verzint om piraterij op de pc tegen te gaan, kan de vechtgame alsnog worden uitgebracht. Een exclusieve release op Steam is geen optie, want Ono wil gamers zonder Steam niet in de kou laten staan. Weblog Andriasang merkt op dat een pc-versie van SSFIV een relatief eenvoudige port zou zijn, omdat de arcadehalversie van SSFIV op een DirectX-board draait. Er zouden weinig aanpassingen nodig zijn om een pc-versie te ontwikkelen.

In februari besloot Brizamila om de Nintendo DS-game Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth niet in de Benelux uit te brengen. De distributeur van Capcom-games in de Benelux wenste geen risico te lopen op misgelopen inkomsten en wees de grote aantallen R4-kaarten als schuldige aan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (247)

1 2 3 ... 8
Beetje kortzichtig om meteen naar illegaal downloaden te wijzen, ik noem eerst wat dwarsstraten die naast het illegaal downloaden ook invloed hebben.

1. Bij bepaalde games is de pc-versie er minimaal ene half jaar later dan de console versie, dat heeft helemaal geen invloed op de verkoop xD
2. Bedrijven als Ubisoft creeeren afkeer door geweldige security maatregelen (heb settlers 7 legaal gekocht 2 weken gespeels en ben nu al ruim 2 maanden bezig om weer werkend te krijgen, bedankt Ubisoft :S).
3. Zoals velen al zeggen, een melkgame, wat nieuwe models/mapjes en je mag weer de volle mep betalen.

Daarmee zeg ik niet dat illegaal downloaden geen invloed heeft, maar kwaliteit wordt weldegelijk gewaardeerd.
En daarnaast vind ik de opmerking over steam erg apart, ik vind steam juist een verademing geen gerommel meer met updates en goede online opties.

Maar sowiso fightgames op de pc.... ik wist niet dat daar een markt voor was. :P
Daarnaast kan ik me wel voorstellen dat het "is" een keer leuk is om te doen op de PC maar niet in de 50 euro categorie hoort te vallen :P

[Reactie gewijzigd door Ikke_Niels op 23 september 2010 11:27]

fail. Als ze allemaal zo gaan denken dan kunnen ze beter allemaal stoppen met het releasen van pc games... Als iedereen zo gaat denken dan is binnen een paar jaar pc-gaming gewoon dood. Beetje slap gelul imo.
De fabrikanten zien PC gaming graag doodgaan denk ik als ze daarvoor grote console verkopen terugkrijgen.. Ik als "pc-gamer" vind het natuurlijk niet leuk, want de muis is nu eenmaal onovertroffen :Y)
ik kan het mis hebben, maar hebben uitgevers niet meer winst op de verkoop van een pc game? Daar bij console games een deel van de winst naar de consolemaker gaat?
Misschien, maar dat dit soort games gedownload worden is wel logisch. Een port is meestal slecht, of mensen hebben de console versie al lang. En willen ook wel eens zien hoe het op de pc werkt.

Niet dat ik het erg vind ik had hem niet eens gedownload.
Misschien, maar dat dit soort games gedownload worden is wel logisch. Een port is meestal slecht, of mensen hebben de console versie al lang. En willen ook wel eens zien hoe het op de pc werkt.
Misschien een signaal voor de uitgevers en de ontwikkelaars om daar dan wat aan te doen, zoals een native PC versie maken van een game, in plaats van (wat in veel gevallen gebeurd) de XBOX 360 versie te porten naar de PC.

Er is genoeg (nota bene gratis!) kritiek te vinden over vele games op het internet (reviews e.d.), allemaal (indirecte) tips om een game beter te maken en er word zó weinig naar geluisterd. Het gebeurd, maar heel erg weinig. En dat is jammer, want als uitgever en ontwikkelaar laat je dan gewoon (veel) kansen (en uiteindelijk geld) liggen.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 september 2010 14:35]

Daar bij console games een deel van de winst naar de consolemaker gaat?
Niet perse, want PC games zijn vaak ook een heel stuk goedkoper dan het equivalent op de consoles.
Niet perse, want PC games zijn vaak ook een heel stuk goedkoper dan het equivalent op de consoles.
Een PC is dan ook geen console en hoeft dus geen geld af te dragen aan de fabrikant van de betreffende console... ;) Vandaar dat PC versies vaak goedkoper zijn en daarbij zijn het vaak ports, dus goedkoper te produceren.
Ja, und? Waar reageer je op? Vanwaar denk je dat niet iedereen daarvan op de hoogte is?

Dat leidt er niet toe dat de winstmarge op de een of de ander per eenheid hoger is, maar dat de licentiekosten voor de console in de prijs verrekend zijn. Waardoor PC games dus per definitie goedkoper zijn, aangezien daar die licentiekosten niet op zitten.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 23 september 2010 15:01]

Ja, und? Waar reageer je op? Vanwaar denk je dat niet iedereen daarvan op de hoogte is?
Ik zou zeggen, lees jezelf eens terug met mijn reactie er op.
Goh, waar zou ik dan op reageren? 8)7 Ik haal het notabene aan met een quote...

Laat het even bezinken, dan begrijp je het vast beter, in plaats van die ik-weet-alles-beter praat die je nu uitkraamt.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 september 2010 17:32]

Daar bij console games een deel van de winst naar de consolemaker gaat?
Het is erger dan dat: als je een console-game op de markt brengt, betaal je een bepaald bedrag per *gefabriceerde* kopie. Dus per doosje wat in de winkel ligt, nog voordat het verkocht is, is al een gedeelte betaald aan Sony/Microsoft/Nintendo.

Dat is dus ook een groot risico voor uitgevers: als je spel slecht verkoopt (al is het nog zo goed), betaal je toch fors aan de console-fabrikant.
Ze geven aan dat ze het spel niet uit brengen voor de pc omdat er een hoge mate van piraterij is. Ik zie dat de piraterij de laatste tijd verschuift naar de xbox360. De meeste mensen die ik ken heeft dat ding omgebouwt. tonnen met spellen die gewoon niet gespeeld worden. Maar ze hebben ze puur om te hebben. Zeg maar gerust verzamel drang. Daarnaast zijn er altijd mensen die het spel gewoon orgineel willen hebben. zowel voor de pc als voor de console. Wel of geen piraterij, het spel levert altijd geld op voor alle platformen.
Dan heb jij vrienden die niet online gamen met de xbox. Wil je online gamen met de xbox dan kan je hem maar beter niet omgebouwd hebben. Ik heb 1 vriend die hem wel heeft omgebouwd, en de dag nadat hij met een illegale mw2 online had gespeeld werd ie gebanned. De rest van mijn vrienden hebben hem om die reden niet omgebouwd. En aangezien er miljoenen online gamen op de xbox denk ik niet dat de piraterij naar de xbox verschuift. De echte piraten zitten nog altijd achter de pc (en hebben dit soort acties waar het topic over gaat aan zichzelf te danken).
Consolepiraten hebben gewoon een 2de omgebouwde x360 waarmee ze niet online gaan. Zowat elke x360-bezitter die ik ken koopt enkel games die ze online spelen legaal, alle singleplayer games worden gedownload.
Het zal met die nieuwe (goedkope) releases van de Xbox360 alleen maar erger worden, Xbox360 word vervangen door een nieuwe/sneller/stiller/groter/zuiniger model en de oude raak je aan de straat stenen niet kwijt, wat te doen met de oude. Je gaat met die dingen natuurlijk niet online. Net zoals je niet met een gekraakte versie van SC2 op Battlenet gaat. Online spelen is dan ook een reden wat een hoop semi-piraten over de streep trekt.
Ik heb de indruk dat het wel meevalt met de piraterij op 360's, de meeste mensen doen het zoals je zegt meer voor de hobby (zoals ikzelf), maar daarmee zal het nog niet om 5% van alle xboxen gaan denk ik. Uiteindelijk loop je gegarandeerd tegen de lamp als je online gaat met gekopieerde spellen, het is mij al eens gebeurd en dan ben ik altijd 100% voorzichtig geweest (niet online met kopieen, alle ISO's checken, altijd laatste firmwares erop). Microsoft kan volgens mij gewoon met 100% zekerheid detecteren dat je illegale spellen draait en kicked mensen van xbox live in waves in plaats van direct, om de dreiging er continu in te houden. Voor mensen die gewoon een spelletje willen spelen is het risico gewoon te groot, bovendien weten de meeste mensen niet eens hoe je aan de ISO's komt en hoe je ze moet branden.
ik wil niet al teveel zeggen maar PC gaming is al een hele lange tijd uitgestorven als je het mij vraagt ze zeggen wel ports zijn slecht dat kan idd ook wel zo zijn maar als je een 360 game port naar pc en de controller daarvoor compatable maakt wat de laatste tijd gedaan word is een groot probleem opgelost met gezeik van hack en slash spele op toetsenbord is kut (wat eigenlijk ook zo is maar zeiken moet niet hea :))

maar conclusie : pc gaming is sinds 2009 al een beetje uitgestorven ...
Pc gaming is bijlange nog niet zo dood, kijk naar Starcraft 2, dat spel heeft ondertussen miljoenen verkocht en is enkel voor pc te verkrijgen...
LOL, sc2 is idd veel verkocht maar zeg nou zelf, het is toch bijna hetzelfde als het origineel? Ik ben blij dat ik m niet gekocht heb, want het ziet er alleen iets gelikter uit, maar de gameplay met bijbehorende fouten (zoals troepen die gewoon weer klem komen te zitten achter andere troepen etc.) zitten er nog steeds in!
Is gewoon als het origineel met een iets andere verhaallijn en svga ipv vga....

En oja, mn WII is ook al sinds het begin gesoftmod dus dat alle pirates achter huhn pc zitten is onzin. Omdat >90% van spellen op welk platform dan ook erg hard sucken, is er echt geen reden voor mij om ookmaar iets origineel te kopen!
tegen ontwikkel;aars zou ik willen zeggen: ga jezelf is nuttig maken voor de samenleving ipv oude ideeen een nieuw jasje geven en dan denken er iets op te verdienen!

Lang leve TPB!

[Reactie gewijzigd door PaulusdeB op 24 september 2010 10:50]

Ik vind het zelfs walgelijk om per se op een console te moeten spelen. Ik kan niet goed met die gamepads overweg.
Trouwens met 3D shooters ben je met de muis veel sneller. Tevens zijn de pc spellen (welke niet op de console uit zijn gekomen) vaak uitgebreider. Daar bedoel ik bijvoorbeeld Supreme commander mee.
In SC en SC(Forged Alliance) kon je op ieder plekje van de kaart komen , je had veel knopjes (waar je met je muis snel bij kunt komen) en sneltoetsen op het toetsenbord waarmee je tacktisch kon werken.
Nu is Supreme commander 2 uit gekomen en al die dingen zijn niet meer omdat het spel ook voor de consoles uit is gekomen. Dan krijg je voor dit soort spellen allemaal beperkingen opgelegd ivm de besturing. Het spel is daardoor voor mij een grote tegenvaller geworden en ik ben bang dat dit steeds vaker zal gaan gebeuren.

Het zou zeker zonde zijn als pc gaming de kop ingedrukt zou worden.
Inderdaad... of je maakt een PC-game, of je blijft van het platform af. Console kwaliteit verbleekt gewoon bij parels als X3:TC, Supreme Commander, NWN, NWN2 etc....

Mis je niks mee.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 23 september 2010 12:13]

Als PC gaming dood gaat gaan de piraten gewoon verder op de consoles, vervolgens krijg je weer een wissel werking naar de PC toe. Enige reden waarom dit moeilijker is omdat men zich er minder mee bezig houd dan de cracks voor de PC games etc. Als er geen games meer voor de PC komen gaat men zich van zelf meer richten op crakcs voor consoles en vice versa :)

[Reactie gewijzigd door madmaxnl op 23 september 2010 17:41]

Streetfighter IV op de pc speelde ik gewoon met een XBOX controller
dit is nou net het type game waar een muis NIET onovertroffen is (idem voor race games)

Overigens: illegaal gedownload, na 10 potjes had ik het alweer gezien (was wel tot aanschaf gekomen als het spel het waard was)
Maar verder: als SF IV zo goed verkocht is op de pc, dan is het toch gekkenwerk SSF IV daar niet voor uit te brengen? ik dacht dat game-studio's het zo zwaar hadden vandaag de dag ? Puur het feit dat een heleboel mensen het spel gedownload hebben (en capcom dus denkt dat ze geld misgelopen is) brengt men ertoe deze beslissing te nemen?
Ik had het spel niet eens aangeraakt als ik het niet gratis had kunnen proberen!
De fabrikanten zien PC gaming graag doodgaan denk ik als ze daarvoor grote console verkopen terugkrijgen..
Dan zou het enkel om de verkoop van consoles moeten gaan. De games er voor zijn namelijk ook te donwloaden. Daarin is geen verschil met pc-games.
Ik denk dat heel veel gamers woedend zullen worden als dat gaat gebeuren. Ik ben bijvoorbeeld een gamer die absoluut geen shooter speelt op een console. Dat doe ik toch echt liever met een muis/toetsenbord. Ik ben dit al 15 jaar zo gewend en ga me nu echt niet aanleren om dat met een controller te doen. |:(
Kan het mis hebben, maar bij SFIV heb je toch helemaal geen muis nodig voor de besturing?? Dus voor dit spel maakt het niet zoveel uit.
Hun reacties gaan over games in het algemeen, niet over de game van het artikel, ben het deels met ze eens, ik ben ook een die-hard PC gamer maar heb een xbox360 moeten kopen om Halo 3/ODST/Reach te kunnen spelen, zelfs 2 gekocht omdat ik en me huisgenoot het op 1 scherm te klein vond (tv is ook maar 26 inch, net als me PC scherm) ;)
Je bent een die-hard PC gamer maar je was genoodzaakt een 360 te kopen voor Halo 3... Halo 3...

Ok sorry, dat moest er even uit. :P


Maar dit is wel jammer idd. De Capcom ports van deze generatie waren allemaal uitstekend en gevuld met extra's.
Ik vind het weer nergens op trekken. Zelfs als de helft gedownload word zou de release ook op de pc een succes zijn. Je kan me niet vertellen dat ze door piraterij te weinig marge halen om een port voor de pc in elkaar te zetten...

Typisch anti-piraterij ***verhaal van de industrie. Zijn genoeg alternatieven. Denk aan een platform als steam.
Typisch anti-piraterij ***verhaal van de industrie. Zijn genoeg alternatieven. Denk aan een platform als steam.
Had je dit wel gelezen?
Een exclusieve release op Steam is geen optie, want Ono wil gamers zonder Steam niet in de kou laten staan.
Nou is Steam gratis dus opzich is het niet heel erg om er een Steam exclusive van te maken maar ik kan me best voorstellen dat sommige mensen helemaal geen zin hebben om speciaal voor 1 spelletje een Steam account aan te maken.

Ik denk dat ze beter met een soort van activeringsmodule kunnen komen, de gamer koopt een spel en bij het spel zit een serial code. Als je die serial online activeert kan je het spel oneindig spelen, maar als je het spel niet activeert heb je een 30 dagen trial bijvoorbeeld, net als Windows dus. Nou weet ik dat krakers daar altijd wel voorbij komen maar zodra je het spel bij opstarten online laat checken of de serial wel legaal is word het waarschijnlijk al een stukje moeilijker. Zelfs om het Steam gebeuren is namelijk wel heen te werken, kijk naar CoDMW2.
@ broadbeanpop:

Ik denk zelf dat het vooral ook een probleem is dat Steam in Japan niet zo populair is. Als het dus een Steam exclusive maken, dan benadelen ze hun thuismarkt, wat ironisch gezien ook een land is met één van de laagste piraterijcijfers.

Wat betreft de check bij het opstarten: dat is natuurlijk het eerste dat de krakers eruit proberen te slopen ;)

Piraterij op de PC is bijna niet te voorkomen. Alleen bij games die een grootschalig online worden gespeeld kan je zo'n check laten werken.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 23 september 2010 16:06]

De spellen die jij online ziet en gekraakt zijn, zijn ook gewoon legaal gekocht. Dus dit idee valt in het niks natuurlijk :) Dit idee zie ik al vaak bij programma's voorkomen, maar die zijn altijd gekraakt. Alles wat valt te beveiligen valt ook te kraken.

OT:
Ik vind het spel er niet zo leuk uit zien. En ik ben een grote game liefhebber, dus ik denk dat vele met mij dit spel nooit zouden kopen.
Nou is Steam gratis dus opzich is het niet heel erg om er een Steam exclusive van te maken maar ik kan me best voorstellen dat sommige mensen helemaal geen zin hebben om speciaal voor 1 spelletje een Steam account aan te maken.

Wat heb ik gedaan? Ik moest me ook binden aan dat #%$ Steam. Hun concept vind ik leuk, maar ik ga nooit iets kopen op Steam zelf, dus waarom moet ik dan weer hun database gaan vervuilen en ik de moeite gaan doen om 'n account aan te maken?
Mja, goed, ik had MW2 gekocht, dus ik kon niet anders...
Dat is wel weer heel kort door de bocht. De PC gamer en de console gamer zijn in principe hele verschillende groepen (met een klein beetje overlap). Street Fighter is voornamelijk altijd een titel voor de console geweest, dat het op de PC uit kwam was mooi meegenomen.

Hoeveel PC gamers denk je dat daadwerkelijk dat Super Street Fighter IV gaan kopen op de PC? Ik denk dat die aantallen vies gaan tegenvallen. Zelf toevallig SFIV op Steam gekocht voor een tientje, ik wilde ook een vecht spelletje hebben in mijn huidige collectie. Ook al zou SSFIV voor een tientje op Steam komen, dan zou ik hem nog niet kopen, ik ben bang dat er een hoop SSIV klanten zo over denken.

Laat ik bot wezen en zeggen dat het me geheel niets zou verbazen dat de primaire doelgroep van SSFIV meer download dan gemiddeld. Het zou me dan ook niets verbazen dat Capcom liever niet ziet dat de makkelijk te downloaden (en te gebruiken) gekraakte versies voor de PC gaan snoepen van de consoles.
Dat is wel weer heel kort door de bocht. De PC gamer en de console gamer zijn in principe hele verschillende groepen (met een klein beetje overlap).
Klopt de ene groep (console gamers) wil betalen voor games, de andere groep niet!
wat is dat voor een onzin reactie, dat betekend dus dat alle pc gamers alle games illegaal downloaden dat is pas kort door de bocht alle games die ik hier speel zijn allemaal legaal gekocht of gedownload via steam. ik vind voor de pc dat steam een uitermate goede oplossing is voor de problemen echter moet steam nog wat werken aan het programma draait niet helemaal vlekkeloos
Nee, de ene groep moet betalen om dat de console nog niet gekraakt is...

Zodra dat wel het geval is... enfin.
Typisch anti-piraterij ***verhaal van de industrie. Zijn genoeg alternatieven. Denk aan een platform als steam.
Een platform als Steam is zeker interessant als alternatief, problemen zijn er echter ook:
• Steam is niet goedkoop, vaak duurder als in de winkel
• Steam heeft de games alleen digitaal, zonder boekje, mooi doosje en een DVD of CD.
Niet dat ik dat laatste zou missen, zo'n boekje en een doosje, maar er zijn genoeg gamers (ook hier) die dat graag wél zouden willen.
De hele kracht in SSF4 zit um juist in de multiplayer modus :P ff pc proberen en dan kopen voor op de ps3/360? of anders om :P
Halo 1 en 2 kwamen gewoon op de pc uit.... Dus het is niet zo gek wat hij daar zegt.

[Reactie gewijzigd door robindegen op 23 september 2010 12:42]

Halo 1 kwam goed op tijd uit in vergelijking met de console versie..

Halo 2 daarentegen kwam veel te laat (volgens mij was het 1, 1.5 of 2 jaar later dan console) EN microsoft naaide ons ook nog eens vista aan omdat ze claimde dat Halo 2 PC gebruik MOEST maken van DX10 (ookal was het gewoon een xbox1 spel, net als halo 1).

Dit is de rede geweest dat veel PC gamer fans van Halo 1 Halo 2 niet gespeeld hebben door hoe hard Microsoft de vinger opgestoken had naar hun Halo 1 PC gamer fangroep (waar ik ook een van was).
Ik speel vechtgames enkel en alleen met muis..

Scrollwheel up = naar voren lopen
Scrollwheel down= naar achteren lopen
1 x linkermuisknop = slaan
2 x linkermuisknop = schoppen
1 X linker+rechtermuisknop = springen
2 X linker+rechtermuisknop = blokken
Rechtermuisknop:=Barrelroll
Nouja, fail, je kan ze moeilijk ongelijk geven. Er is nu eenmaal veel piraterij bij PC-spelletjes.

Ik vind het heel jammer dat eikels die weigeren te betalen voor hun games op deze manier PC-gaming aan het slopen zijn. Als ze een beetje fatsoen en verantwoordelijkheidsgevoel zouden hebben dan zouden die downloadkiddies gewoon betalen voor hun spelletjes.
Ook XBOX 360 en PS3 spellen kunnen tegenwoordig gekopieerd worden..
Ik weet niet hoe dit op de xbox gaat.
maar ik neem aan dat het op de pc toch een stuk makkelijker gaat.

Je download een torrent, mount de iso, installeert en trekt een crack eroverheen.
vervolgens kan je met hamachi of een of andere vpn nog steeds multiplayer spelen.

Op de console heb je sowieso last van firmware updates die je niet op de pc hebt. zonder de nieuwste firmware kan je niet op het netwerk als je daar sowieso al neit vanaf gebanned bent.
zodra je gebanned word van het netwerk verlies je gelijk een groot deel potentie van je console.

[Reactie gewijzigd door hellfighter87 op 23 september 2010 09:28]

Bij de Xbox ook ik download de game, brand hem op een DVD en ik kan spelen :)
niet dat ik uberhoudt met die console speel. maar zo makkelijk is het daar dus ook.

[Reactie gewijzigd door Mektheb op 23 september 2010 09:52]

Bij de Xbox360 download je de iso, je schrijft hem op schijfje en je steekt hem in je gemodde pcXbox. Nog veel simpeler dan een pc dus.
Enige dat moeilijker ligt is dat je hem eerst moet modden. Spijtig genoeg kan je daar makkelijk winkeltjes voor vinden.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 23 september 2010 10:04]

Ik vind het heel jammer dat eikels die weigeren te betalen voor hun games op deze manier PC-gaming aan het slopen zijn. Als ze een beetje fatsoen en verantwoordelijkheidsgevoel zouden hebben dan zouden die downloadkiddies gewoon betalen voor hun spelletjes.
Nee, de meerderheid van die "downloadkiddies" zou het niet kopen als het niet gratis te downloaden zou zijn.
Als ze een beetje fatsoen en verantwoordelijkheidsgevoel zouden hebben dan zouden die downloadkiddies gewoon betalen voor hun spelletjes.
Je bedoelt dan zouden de ouders van de downloadkiddies gewoon betalen voor hun spelletjes. :P

Of misschien naast hun baantje als vakkenvuller er ook nog een krantenwijk bij nemen en op de kinderen van de buurvrouw passen voor wat extra centjes. Kunnen ze misschien 1 extra spelletje per jaar kopen. :X
Feit blijft dat op de PC het gebruik van illegale downloads een stuk eenvoudiger is dan op consoles. En de meeste mensen die een game downloaden gaan het achteraf niet kopen ook al hebben ze er van genoten.

Kijk ook naar de DS, hoe eenvoudig het is om daar illegale games op te spelen en hoe weinig kwalitatieve titels er nog voor uitkomen. Developers willen er niet meer voor ontwikkelen simpelweg omdat het zo eenvoudig gaat.
Van te voren kun je een spel niet proberen...de meeste titels zijn (en waren vanaf het begin) gewoon bagger van kwaliteit, maar kosten wel gewoon 30 a 40 euro. Beetje veel geld voor een console, waar laten we heel eerlijk in zijn, vooral de jonge jeugd gebruik van maakt. De console zelf is een succes door met name de R4 kaart. Had die er niet geweest dan had de massa dat ding waarschijnlijk links laten liggen.

Als ik kijk naar de gameplay, kwaliteit van de games, grafische hoogstandjes? etc en dan de prijs van de games vergelijk met andere consoles dan is de verhouding gewoon scheef. Veel te duur voor het weinige dat je er voor terug krijgt. (er zitten wel goede titels tussen maar het merendeel is gewoon....tja....echt slecht).
Dan koop je toch die goede titels en laat je die slechte voor wat ze zijn?
heb je de eerste negen woorden van zijn post wel gelezen??

Hoe weet jij dan wat slechte titels zijn en kun je kiezen welke je laat voor wat ze zijn?

Neemt overigens niet weg dat het spelen van gecopieerde titels gewoon stelen is, ik moet het (helaas!!!!!!) toegeven
Wanneer snappen mensen het nou?
Downloaden van software is - hoewel illegaal - in tegenstelling tot wat BREIN en alle vergelijkbare organisaties je willen doen geloven geen diefstal!

In het Wetboek van Strafrecht staat:
Artikel 310

Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal , gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Om sprake te zijn van diefstal moet je iets dus wegnemen bij de eigenaar.
Zoals iedereen zal begrijpen is daar bij het downloaden, dus feitelijk het kopiëren (het woord zegt het al) (elke digitale actie is kopiëren, zelfs van je HDD naar het RAM om een programma te draaien) van software dus geen diefstal, aangezien de eigenaar van de software dit gewoon in zijn bezit houdt.

Om die reden valt downloaden van software niet onder diefstal, en is dowloaden voorzover ik weet in het verleden bijvoorbeeld onder vandalisme berecht, omdat je de eigenaar wel schade toebrengt (gemiste (ver)koop, misgelopen geld, waardevermindering van de software, etc.).

Stelen is wel mogelijk in een digitale wereld, maar niet van software.
Zie ook: http://blog.iusmentis.com...wereld-kun-je-ook-stelen/
Natuurlijk betekent dat niet dat elke kopieeractie nu diefstal is. Het uploaden van muziek valt dus niet onder 310 Strafrecht (lees je mee, Tim?), want daarmee raakt de uploader noch de rechthebbende de feitelijke macht kwijt over de muziek.

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 23 september 2010 13:31]

De eigenaar van het product mist inkomsten, dus je bent aan het stelen.
Maar volgens de wet dus niet, en dat bewijzen de rechtzaken (in Nederland althans) hierover ook.
Als ik ervoor zorg dat mensen niet naar een theater- of filmvoorstelling gaan, dan mist de bioscoop en de studio van die film ook inkomsten.
Ben ik dan ook een dief?

Daarom is downloaden in het verleden dus berecht onder vandalisme, omdat het de eigenaar geld kost, maar het volgens de wet dus echt duidelijk geen diefstal is .

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 23 september 2010 14:32]

De eigenaar van het product mist inkomsten, dus je bent aan het stelen.
Dat is dus echt helemaal niet waar. Hoe vaak wordt er wel niet een game gedownload om even te proberen. Dan is het bagger en wordt het na 1 speelsessie al weer verwijderd.

Juist omdat het zo laagdrempelig is geven mensen het een kans. Dit zouden ze NOOIT doen als er een prijskaartje van 40 euro aan hangt. Het risico op een miskoop is dan gewoon te groot.

Het probleem is echter dat men de titel niet koopt als het toch goed bevalt. Waarom zou men? Het spel is al binnen... gratis en voor niets.

Daarbij slaat je uitdrukking echt als een tang op een varken. Misgelopen inkomsten? Wie bepaalt dat? De fabrikant zelf zeker, lekker makkelijk. Op die manier kan je ook wel spreken van 'diefstal' en misgelopen inkomsten als er meer concurrentie komt.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 23 september 2010 14:00]

Onzin, je neemt niks weg van de eigenaar. Van gederfde inkomsten is 1 op 1 ook geen sprake.
De eigenaar van het product mist inkomsten, dus je bent aan het stelen.
Ik mis ook inkomsten, omdat jij me geen 200 euro geeft.

Klinkt dit logisch? Natuurlijk niet he... hoe kan je nu inkomsten missen die er nooit geweest zijn, maar er wel "zouden" kunnen geweest zijn.

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 23 september 2010 15:39]

Dus als een C1000 in een dorp komt is hij ook aan het stelen, want de buurt super mist inkomsten?

Dat ik naar een Bovag garage ga is stelen van de dealer want die mist inkomsten?
Dat ik van een uitzendburo ben overgestapt naar direct in dienst is ook stelen want het uitzendburo mist inkomsten?

Dat ben jij dus ook crimineel.
Want als je brood koopt van de bakken dan steel je van de supermarkt en als je bij de supermarkt koopt dat steel je van de bakker.

Als ik een game heb gekocht voor de xBos dan zal ik nooit van mijn leven hem ook nog een keer kopen voor de PC.
Mijn vader is geen computer expert. Hij belt regelmatig met vragen, dan is het handig als ik de gelijke programma\s heb zodat ik even kan kijken hoe het werkt. Daarvoor ga ik geen software kopen die ik niet gebruik maar enkel even om anderen te helpen.
Dingen als remote desktop en dergelijke werken ook niet echt fijn omdat hij 27" heeft en ik maar 20".
[quote]
Dus als een C1000 in een dorp komt is hij ook aan het stelen, want de buurt super mist inkomsten?

Dat ik naar een Bovag garage ga is stelen van de dealer want die mist inkomsten?
Dat ik van een uitzendburo ben overgestapt naar direct in dienst is ook stelen want het uitzendburo mist inkomsten?
[/qoute]
Dat zijn mooi voordelen van concurrentie. Te vergelijken met wanneer jij niet het spel van fabrikant X koopt maar van Y. X mist dan zijn inkomsten maar jij steelt niet en bent dus geen crimineel.
Als ik een game heb gekocht voor de xBos dan zal ik nooit van mijn leven hem ook nog een keer kopen voor de PC.
Mijn vader is geen computer expert. Hij belt regelmatig met vragen, dan is het handig als ik de gelijke programma\s heb zodat ik even kan kijken hoe het werkt. Daarvoor ga ik geen software kopen die ik niet gebruik maar enkel even om anderen te helpen.
Dingen als remote desktop en dergelijke werken ook niet echt fijn omdat hij 27" heeft en ik maar 20".
Je bent niet verplicht een dergelijke situatie te creëren.Dat is geheel jouw keuze. Doe je dat wel dan horen daar de bijbehorende kosten bij. Ik kan ook wel de boel bij elkaar gaan jatten met de smoes dat ik dezelfde computer omgeving moet hebben als heel mijn familie en kenniskring maar dat rechtvaardigt geen illegaal downloadgedrag.
Ik weet wat de slechte titels zijn hoor.

Een beetje opzoekwerk op... tada... internet!
De meeste mensen die ik ken met een xbox hebben hem gekraakt en downloaden alleen maar games, hoewel het niet zo erg zal zijn als op de PC.

Als je gewoon kwalitatief goede spellen maakt met een online mogelijkheid verkopen die echt wel goed op de PC, maar tegenwoordig maken ze alleen maar troep, zetten er een 50 euro prijskaartje op en als mensen het dan links laten liggen zeggen ze dat het door piraterij komt en laten ze het platform voortaan links liggen.

Nou goed zo, geen gemis aan hoor SF voor de PC.
Tja, weet zeker dat zij toch een beter inzicht hebben op het financiele plaatje voor hun dan jij.
En er zijn ook veel bedrijven die zo denken, en waarom? uit eigen ervaring... En aan wie heb je dat te danken? aan al die mensen die dus niet netjes hun spullen kopen, en dat zal lastig uit te bannen zijn omdat veel mensen het 'gewoon' vinden.
Volgens mij word er al minstens 10 jaar beweerd dat pc gamen in een paar jaar dood zal zijn en toch word er nog steeds flink op gegamed. Als je verkoopcijfers van steam zou vinden dan zou piracy ook nog wel meevallen. Als ik dit spel zou piraten zou ik het hooguit een uurtje spelen en dan zou ik het weggooien.
Ach, dit soort spellen zijn geen verlies voor pc-gamers.
En zeker niet als je dit soort spellen voor 50 euro in de winkel ziet liggen, en dan maar klagen over piraterij, JA GEK HE? 8)7
Ik zie het verband niet? Als je het te duur vind, laat je het links liggen. Prijs rechtvaardigt downloaden niet, het is slechts een drogreden voor velen.
ik weet niet of jij de steam survey results hebt gezien maar games rond de 30 euro verkopen met 600% meer dan een game van 50% gemiddeld daarna als je game 10 euro kost gaan de verkopen boven de 7000%.

dus ja prijs bepaald of men het koopt, men vind blijkbaar 30 euro voor een game een redelijk goede prijs.

daarnaast ik vind dit toch geen pc game, deze moet gewoon alleen op de consoles uit gebracht worden, veel leuker op die manier =]
dus ja prijs bepaald of men het koopt, men vind blijkbaar 30 euro voor een game een redelijk goede prijs.
Dat is prima, en de maker vind dat niet. Dan is het aan de consument om het links te laten liggen (wacht lekker tot het in de budget bak ligt), maar nee: ze downloaden.

Dat is gewoon diefstal, onder het argument dat 't te duur is. En daarom kunnen wetten/verdragen als ACTA uberhaupt een kans maken. Downloaders geven de politiek geen kans zich er tegen te verzetten, omdat de makers van content eigelijk gewoon moreel gelijk hebben dat er actie ondernomen moet worden tegen dergelijk gedrag.
IPV zichzelf te "beschermen" en er alles aan proberen te doen om het downloaden tegen te gaan kunnen de uitgevers ook gemakkelijk kiezen voor een ander soort business model.

Momenteel denken de uitgevers dat ze op deze manier de beste marge kunnen realiseren. Dit zal zo blijven totdat er iets drastisch veranderd wordt. Misschien is het wel echt zo dat je je verkopen verhoogt met 600% wanneer je een game voor 30 euro uitbrengt.

Wanneer 1 uitgever dat zal doen en zijn omzet/winst enorm ziet stijgen zal de rest van de markt ook volgen.

Offtopic:
Hetzelfde verhaal als met artiesten, ze zitten met ze alle te zeiken dat het downloaden de boel verziekt en dat ze te weinig geld verdienen. Toevallig ken ik een DJ die al zijn cd's publiceert op zijn eigen website en al zijn geld binnenhaalt met het geven van optreden.

Resultaat, hij wordt super veel geboekt (vliegt over heen de wereld) en kan heel goed rondkomen van het geld wat hij verdient en het belangrijkste is dat al zijn cd's kapot worden gedownload. Daardoor groeit zijn fanbase enorm en dat leidt indirect weer tot meer boekingen


Wat ik hiermee wil zeggen is dat de uitgevers/platen maatschappijen eens moeten stoppen met zeiken en een business model verzinnen wat wel gericht is op de toekomst want dat is gewoon goed mogelijk! Bijv de app store van Apple is al een goed begin maar op dit vlak is nog enorm veel winst te boeken!

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 september 2010 10:13]

IPV zichzelf te "beschermen" en er alles aan proberen te doen om het downloaden tegen te gaan kunnen de uitgevers ook gemakkelijk kiezen voor een ander soort business model.
Alsof enig ander businessmodel is opgewassen tegen mensen die liever jatten dan kopen. Een beetje realistisch zijn mag wel. Als je de prijs naar 30 euro verlaagt, dan heb je nu succes, en over 2 maanden niet meer, omdat men er dan aan gewend is, en dat te duur vind. Dan is het einde zoek.

Toevallig weet ik hoeveel geld er komt kijken bij het ontwikkelen van zo'n game. En ja, de uitgever pakt best veel winst, maar neemt daarvoor ook best veel risico.
de makers van content eigelijk gewoon moreel gelijk hebben dat er actie ondernomen moet worden tegen dergelijk gedrag
Bezit van illegale software (waar je dus geen licentie voor hebt omdat je het niet hebt gekocht maar gedownload of gekopieerd of whatever) is zover ik weet al heel lang ook echt illegaal/onwettig en strafbaar etc.

Het is alleen ondoenbaar voor de maker of rechthebbende om uit te zoeken wie er illegaal hun software gebruikt en ze vervolgens aan te klagen. De 'oplossing' die de makers al een tijdje hanteren is het gebruik van license keys/servers, wat blijkbaar niet voldoende werkt.. Wat voor oplossing biedt zoiets als een ACTA dan? Het recht op het monitoren van het download verkeer van iedere 'verdachte' internetter? En dan wat? Spoed rechtzaken zonder tussen komst van een rechter ofzo?

Wat voor 'actie' moet er nog komen? Illegale software is al illegaal en strafbaar, de enige die dit 'gedogen' zijn de makers van de software zelf omdat het de moeite niet loont om deze individuelen aan te klagen voor overtredingen.. Maar is dat wel zo? Wat als de supermarkt geen aangifte meer zou doen tegen shoplifters? Krijg je dan niet precies hetzelfde?

[edit]
Nog een toevoeging op het laatste: Wat ik bedoel te zeggen is dat als de supermarkten geen aangifte meer zouden doen maar wel gaan lopen 'klagen' dat er zoveel inkomsten bederving is en dat er landelijke wetten/regelingen in het leven geroepen moeten worden om shoplifting tegen te gaan.. Dat zou toch vreemd zijn of niet? Vervang supermarkt met 'games industrie' en shopliften met '(illegaal) downloaden' en dan ineens zou het wel kunnen? Wat mij betreft niet.

[Reactie gewijzigd door demonite op 23 september 2010 11:33]

Heb je zijn reactie wel gelezen?
Hij suggereert dat artisten wat meer moeten optreden en geld zo geld verdienen door effectief iets te doen en cd's meer als promotie te bekijken i.p.v. zoals het nu is éénmaal hun muziek op te nemen en vervolgens miloenen keren te dupliceren om dan jarenlang te kunnen leven van deze duplicaten.

Ze hebben jarenlang in hun luiheid kunnen proffteren van het kopiëren (cdtjes persen) en nu dat ze er ook het nadeel van ondervinden willen ze er niet meer van afstappen. Ze verwachten dat ze zelf lui kunnen zijn en anderen niet, omdat zij eerst op het idee zijn gekomen..

Ik praat het kopiegedrag hier niet goed (het blijft luiheid of het nu de consument is die niet wil betalen (=werken) of de artiest die niet wil optreden), maar het is gewoon een feit dat kopiëren makkelijk, goedkoop en even goed is en dat dit steeds mensen zal aantrekken. Wil je geld verdienen in de toekomst: doe dan iets origineel (bvb treed live op) en teer niet op kopieerbaar goed.

Mensen moeten stilletjes aan gaan beseffen dat je een goed idee in deze tijd slechts 1 maal kan verkopen, daarna moet je werken voor je geld.
... En dat is precies de reden waarom ik dit voor muziek idd ook vindt. Er zijn andere business-modellen voorhanden. Het is trouwens maar met de opkomst van de cd dat je als muzikant massa's geld kon verdienen buiten je optredens om. Nu dat voor sommigen niet meer lukt, heeft men dat toch als de standaard gaan aanzien dat dit moest kunnen, en sakkert men zich te pletter.

Idem met cinema. 9€ betalen (als je met 2 bent dus bijna 20€), terwijl je hem enkele maanden later voor die zelfde 20€ op schijf kan kopen en lekker thuis kijken... Dan moet je niet schrikken dat je cinema-bezoek terugloopt.

Met games is het natuurlijk wel zo dat je geen optredens e.d. hebt. Je hebt nu eenmaal enkel een game, of het nu op schijfje is of via steam. Een compleet ander businessmodel lijkt me dan ook niet zo voor de hand te liggen. Je kan zelfs zeggen dat de console al een ander businessmodel is tav de pc.
Kopieren is geen diefstal. Je steelt immers niks, je maakt een duplicaat....
Als je dupliceert met de intentie het spel niet te kopen zorg je er wel voor dat de oorspronkelijke fabrikant een stuk inkomsten misloopt.

Stel jij hebt een nieuwe fiets en je buurman vind hem prachtig en vraagt wat deze fiets heeft gekost. Jij antwoord met b.v. 2400 Euro vervolgens maakt je buurman een aantal foto`s van jouw fiets en bouwt hem zelf 1:1 na. Je buurman steelt niet, maar dupliceert.

In het geval van XBOX360 spellen dupliceer je op een leegschijfje en maakt met behulp van allerlei software een 1:1 duplicaat.

Dat het niet verkeerd is hoor je mij niet zeggen, maar het is gewoon geen stelen.

Gelukkig ontdekken meer en meer mensen webwinkels als play.com, thehut.com, amazone.co.uk, mediaoffer.nl en portals als een budgetgaming.nl. Helaas voor de retailers hier om het even zo te zeggen. Hier zit toch vaak 10 - 20 euro verschil in prijs tussen de games. Ik bestel alleen nog maar vanaf webshops. Steam is voor mij juist weer een NoGo omdat ik gewoon een fysiek schijfje wil hebben met boekje en doosje.
De eigenaar mist inkomsten, dus je bent een dief.

Moeilijk hé.
@Rizon

Dief volgens vandale :
dief de; m,v dieven iem die steelt
Stelen volgens vandale
te·len stal, h gestolen iets dat ve ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden

Je steelt dus niets , je zorgt er alleen voor dat diegene die de rechten op het muziekstuk/stuk software/game mogelijk inkomsten misloopt.
@ Rizon: Maar zo werkt het nergens.
Gebruik je hersens en niet het BREIN van een Kuik(en)
Waarom zou je met een spelconcept dat bijna 20 jaar oud is nog miljoenen winst willen hebben. Vernieuw het concept, of zorg dat er een fanbase is die regelmatig bijdrage kan leveren aan een game (denk half-life +mods).

Games hebben vaak niet de kwaliteit waar de meeste gamers op hopen. In sommige gevallen door onenigheid bij betrokken partijen... moeten we straks 50 euro betalen omdat we een Duke Nukem op zwaar verouderde graphics, zinloos lang uitgesteld en waarschijnlijk gameplay duur van 12 uur?!

Oftewel: Piraterij is niet anders dan een term voor de benoeming van mensen die gebruik maken van zaken waar ze niet voor hebben betaald omdat zij niet de overtuiging of koopkracht hebben dat het product ook daadwerkelijk voldoet aan de eisen. PC gamers hebben tenminste de keuze om een spel uit te spelen en tot de conclusie te komen dat ze blij zijn dat ze geen 50 euro hebben betaald! Daarbij hebben zij ook de meeste mogelijkheden een spel te maken of te breken. Zij schrijven reviews, overtuigen anderen van de goede of slechte kwaliteit. Die op hun beurt kunnen beslissen of ze wel of niet het product aanschaffen.

Verkoopcijfers van Starcraft 2 en Mafia2 en GTA4 laten zien dat goede kwaliteit zeker goed beloont word door de fanbase!

[Reactie gewijzigd door dwarf-angel op 23 september 2010 15:28]

PC gamers hebben tenminste de keuze om een spel uit te spelen en tot de conclusie te komen dat ze blij zijn dat ze geen 50 euro hebben betaald! Daarbij hebben zij ook de meeste mogelijkheden een spel te maken of te breken. Zij schrijven reviews, overtuigen anderen van de goede of slechte kwaliteit. Die op hun beurt kunnen beslissen of ze wel of niet het product aanschaffen.
Vervang dat laatste woord maar door 'downloaden'.
Als een gamer wil weten of een spel zijn geld waard is dan kan ie een demo spelen. Hoef je niet illegaal voor te downloaden. Ik denk ook niet dat velen die het spel wèl goed vinden alsnog naar de winkel gaan om er 50 euro voor neer te leggen. Ze hebben het al gratis dus waarom zouden ze.


Als je trouwens de spelconcepten en games niet goed of vernieuwend vind dan koop je toch die games niet. Maar download ze dan ook niet. Zoals je al zegt wordt goede kwaliteit vanzelf beloond.
Maar is het ook echt zo?
Worden voor de PS3 (niet gekraakt) veel meer games verkocht dan voor de Xbos (wel gekraakt).
Verkopen games die weinig gedownload worden beter dan games die wel gedownload worden?
In het bericht staat dat games wel goed verkochten, maar ook vaak gedownload werden.
Dus inplaats van vaak verkopen verkopen ze dus helemaal niets :?
In plaats van via steam verkopen verkopen ze liever helemaal niets?
ik weet niet of jij de steam survey results hebt gezien maar games rond de 30 euro verkopen met 600% meer dan een game van 50% gemiddeld daarna als je game 10 euro kost gaan de verkopen boven de 7000%.
Gemeten over wat voor periode? Aangezien Steam een tijdje terug een actie hadden met goedkope PC games. Ja, toen ineens zoveel meer verkopen, maar het was een actie, en dus niet representatief voor een permanente verlaging van de gemiddelde game prijs.

En een survey is slechts wat mensen zeggen, niet wat ze daadwerkelijk doen.
En waarom is het dan niet representatief?? Het maakt niet uit of die survey tijdens die actie gebeurt was of niet. Dit bendrukt nog meer waar de hele discussie overgaat
De hele discussie gaat er over dat als game goedkoper zijn ze vaker gekocht worden.
Dat is nogal wiedes, maar daaruit volgt niet direct dat het een goed idee is. Als je aankondigt dat een game tijdelijk in prijs verlaagd wordt, gaan mensen die normaliter voor of na die periode tot aanschaf waren overgegaan het product tijdens de actie kopen. Je concentreert je afzet daarmee binnen een bepaalde tijdspanne; in totaal verhoog je ze niet noodzakelijk. Bovendien gold de actie voor een aantal producten, maar voor het grootste deel van het assortiment niet. Dat leidt weer tot een verschuiving. In statestiekjes kun je ermee aangeven dat het verlagen van de prijs de afzet drastisch verhoogt, ook al verlaagt het de afzet van andere titels.

Interessanter is de vraag wat er met de verkoopcijfers zou gebeuren als vrijwel alle games permanent zo'n prijsverlaging zouden doorstaan. Op termijn zou je natuurlijk volstrekt andere stijgingen zien dan 7000%.

Bovendien is Steam een wat uitzonderlijk platform. Een winkelier kan natuurlijk niet dit soort stunts uithalen. Als hij de verkoopprijs met 25% verlaagt, houdt hij geen marge meer over. De retail kan niet bestaan van afzet alleen.
het verband is toch heel erg duidelijk, als iets te duur is kopen mensen het niet zo snel en gaan ze het downloaden, als iets betaalbaar is kopen ze het eerder..

maar ja de game/muziek/film industrie probeert al een jaar of 15 de hoogste prijs door onze strot te douwen en met alle mogelijke maatregelen ons te dwingen om dat ook te blijven doen..

er word al jaren geroepen maak het goedkoper.. maar nog steeds zie ik het niet echt goedkoper worden.
er word al jaren geroepen maak het goedkoper.. maar nog steeds zie ik het niet echt goedkoper worden.
Maar veel duurder wordt het ook niet. De prijs van games stijgt niet mee met de inflatie en dus, effectief, worden ze goedkoper.

Vroegah had je een nieuw console spel (nintendo) voor 120 guldens. Tegenwoordig 60 euro.
Dat is niet echt te vergelijken. In zo'n nintendo cardridge zit vaak meer hardware dat toen nog relatief vrij prijzig was. Denk bijvoorbeeld aan memory swappers of save game support. Zo'n dvdtje kost tegenwoordig natuurlijk helemaal geen drol
Eigenlijk de enige manier om het goedkoper te krijgen is juist illegaal te downloaden. Dat is de enige echte "concurrentie" die mediamakers dan hebben die niet te verslaan is of op te kopen is. Ik wil niet illegaal downloaden zeggen dat dat goed is, maar gezien de prijzen van spellen tamelijk hoger zijn dan in andere landen (waarom?), is dat je enige vorm van "consumentenmacht".

Edit: Beetje vreemd dat mijn post off-topic is, terwijl de posts die gaan over mijn post, wel on-topic gemodereerd worden.....

[Reactie gewijzigd door TCN_1 op 23 september 2010 11:44]

dit is echt onzin. je kan nieuwe games kopen voor nog geen 40 euro (ja, ook modern warfare 2 bad company 2 etc in online .nl shops) 15 jaar geleden waren games voor de pc gewoon 100 gulden en topgames zelfs ietsje meer.
Exactly! en heb je de prijs van PC games wel eens vergeleken met dezelfde games op consoles? Raar he? Scheelt best wel wat.... en dat bedoelt TCN_1: downloaden zorgt ervoor dat de prijs omlaaggedrukt wordt, omdat de ontwikkelaar weet dat als hij teveel vraagt mensen gaan downloaden en hij helemaal niets voor z'n werk ziet. Bij consoles is downloaden een stuk lastiger, dus kunnen de ontwikkelaars mensen lekker vragen wat ze willen.

Beetje het VHS, DVD en nu Blu-Ray verhaal: In het VHS tijdperk kon de prijs van films op videobanden absoluut niet om laag, omdat er te hoge productiekosten tegenover stonden. Toen kwam DVD en was VHS opeens uit de gratie en kon je de nieuwste films opeens overal voor een prikkie kopen. Nu zie je hetzelfde gebeuren met de prijs van DVD sinds blu-ray er is. Ergo, er wordt vaak en loopje met de consument genomen "dat het gewoon niet goedkoper kan", maar ik ben al lang opgehouden dat te geloven...

Edit: Dit was een reply op frankrox

[Reactie gewijzigd door Poffertjesporem op 23 september 2010 10:10]

Je denkt toch niet serieus dat je voor de drager betaalt? De prijs van een game/film/muziekalbum zit 'm in de (ontwikkel)kosten van die content, niet in de kosten van de drager. Afgezien van of de prijs gerechtvaardigd is, gaat jouw verhaal dus niet op.
Je denkt toch niet serieus dat je voor de drager betaalt? De prijs van een game/film/muziekalbum zit 'm in de (ontwikkel)kosten van die content, niet in de kosten van de drager. Afgezien van of de prijs gerechtvaardigd is, gaat jouw verhaal dus niet op.
Als het alleen om de content zou gaan, dan waren DVD's en BluRay's even duur. De content op beide dragers is immers hetzelfde. Maar die vlieger gaat dus niet op.
De content is niet hetzelfde.
Er is het verschil tussen HD en SD en Dolby HD en gewone surround, waar je dus extra voor betaalt, en voor het feit dat het nieuw is.
Uhhh, je kan de content moeilijk 'hetzelfde' noemen waar een BR veeeeel hogere capaciteit heeft en dus ook veeel hogere video en audio kwaliteit content bevat.

Dus jou vlieger gaat ook niet op ;)
Wat TCN volgens mij vooral bedoelt is dat illegaal downloaden op de 1 of andere manier stiekem toch goed is(ondanks dat zelf zegt dat het niet zo is). Dat is dus klinkklare onzin en een verkeerde manier om de prijs van pc games omlaag te krijgen.

Games maken is alleen maar duurder geworden en veel game developpers hebben helaas de pc al laten schieten als platform. Ik ben bang dat dit alleen nog maar erger wordt en de stugge houding van veel mensen (o.a. hier op tweakers) helpt daar niet bij. Er zijn nog maar zeer weinig pc only games en bepaalde genres zijn vrijwel opgehouden te bestaan: pure pc snelle fps zoals ut of quake, spacecombat, pc only rts games (waar gelukkig sc2 een uitzondering op is). Als voorbeeld red alert 3 of supreme commander 2, deze games zijn in de eerste instantie geschikt gemaakt voor de consoles waardoor deze 2 games bijna een ander soort genre zijn geworden en wel erg eenvoudig.
Ik kan me niet herinneren dat ik 15 jaar geleden 100 gulden betaalde voor een pc-game. Die spellen voor de consoles waren toen inderdaad wel vaak 100-150 gulden (bij introductie). Maar volgens mij heb ik voor Half-Life, geen 15 maar 12 jaar geleden, toch echt maar een gulden of 60 betaald...

Zoveel is de inflatie nu ook weer niet geweest de afgelopen 10-15 jaar dat dat verschil een verklaring is.
Daar komt bij dat de markt enorm gegroeid is sindsdien, dat resulteert normaal toch echt in lagere prijzen in vrijwel alle marktsegmenten. Blu-ray films waren een stuk duurder toen de afzetmarkt daarvoor nog relatief klein was, nu die steeds verder groeit nemen de prijzen daarvoor óók snel af.

Voor veel games wacht ik wel tot de prijzen iets zakken (zeker nadat ik wél de volle mep betaald heb voor MW2 en ik daar erg veel spijt van heb door die ruk-MP) en koop ze anders wel online (via Steam o.i.d.), voor HL2 ep. 2 scheelde dat mij 15 euro ten opzichte van de retailers hier.
Niet illegaal downloaden, maar het dan ergens anders kopen waar het goedkoper is, of wachten tot de prijs gedaald is is marktwerking!
Dan had je halflife toch echt in de uitverkoop, die game was gewoon 100 gulden op het moment dat die uitkwam.
Zeker wel... 50 euro is echt veel te duur. Dat slaat gewoon helemaal nergens op. Pas als ze iets aan die prijs gaan doen blijf ik lekker downloaden. Games die niet op de pc uitkomen laat ik dan maar gewoon aan me voorbij gaan. Jammer dan.

Als spellen betaalbaar zijn (lees: 10-20 euro) koop ik ze wel.. ook op de PC.. je zou mijn steam games lijst eens moeten zien...
Als spellen betaalbaar zijn (lees: 10-20 euro) koop ik ze wel.. ook op de PC.. je zou mijn steam games lijst eens moeten zien...
Jij durft te beweren dat van alle games die je hebt degene met een waarde van 20 euro of minder ook daadwerkelijk door jou gekocht zijn?
En die vraag gaat eigenlijk op voor iedereen. Er wordt wel geroepen van 'ja als de spellen goedkoper worden dan koop ik wel'. Ik zie het toch maar weinig gebdeuren.
Nu roept iedereen dat 50 euro te duur is. Straks is 30 euro te duur? Of 20?
Als je iets te duur vindt dan koop je het niet. Dat geldt voor zoveel dingen in het leven. Ik vind een X-Box 360 ook te duur maar mij zie je er niet één jatten.
Dan laat je hem inderdaad liggen en dan zie je vervolgens een bericht dat het spel niet verkocht en wat krijgt dan de schuld automatisch, piraterij. Want toegeven dat het een slecht spel is kan je natuurlijk niet.

@84Hannes, beetje zelfreflectie bij game publishers mag ook wel.
Een spel als F1 2010 vol bugs uitbrengen en hopen dat die gefixed worden mag natuurlijk wel.
Ik zie het verband niet? Als je het te duur vind, laat je het links liggen. Prijs rechtvaardigt downloaden niet, het is slechts een drogreden voor velen.
Verandering van vraag in de markt. Mensen willen best betalen, maar wel voor kwaliteit/gemak/extra's, enz. Een simpele Streetfighter port valt daar niet meer onder. Die tijden zijn voorbij. Dat rechtvaardigt niet het downloaden, maar dat gebeurt wel. De cijfers die gebruikt worden in het artikel zijn zeer dubieus en een bron kan niet worden gegeven.

CoD is volgens deze bronnen een van de meest gedownloade games ooit, maar het is ook een van de best verkochte games ooit. Daar zijn wel betrouwbare bronnen van, dus ga maar na.
Mensen vinden iets te duur, besluiten het criminele circuit op te zoeken en gaan vervolgens klagen als de eigenaren daar iets tegen gaan doen. Vergeet niet dat het nooit aan mensen zelf ligt, altijd aan anderen.

@MeNTaL_TO

Ik ben geen heilige, maar principieel vind ik: als je iets niet goed genoeg vind neem je het niet af, klaag je ze aan of whatever. Maar het ilegale circuit opzoeken omdat je het met iets niet eens bent is in een land met een voldoende functionerend rechtssysteem altijd een zwaktebod.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 september 2010 16:15]

eh, ja?

SUPER SF:IV heeft nooit 50 euro gekost vanwege de hoge hoeveelheid dubbele content (ik meen dat de nieuwprijs 35 euro bedroeg).

Bovendien; als u zo'n bezwaar met de prijs van spellen hebt kunt u ook gewoon een goedkoper adres opzoeken.

Beetje kinderachtig argument overigens, als u niet eens €50,- voor een goed spel over hebt dan bent u ook geen echte liefhebber.IMHO

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 23 september 2010 09:12]

de vraag is maar of het goed is..

er wordt in het artikel gesproken van een simpele port vanaf console..

dat soort spellen zijn vaak om te huilen
Er wordt gesproken over een eenvoudig TE porten aangezien het op de arcade versie op een DX-board draait. Er zijn vrijwel geen aanpassingen nodig.
Daarom is het gewoon vaag dat het niet voor pc uikomt.
En met genoeg geduld is het spel voor 20 euro te krijgen :-)
Gezien hoe groot deze game is, denk ik dat het toch echt wel een verlies is, maarja, jouw mening :) :)
Het is duidelijk een consolegame, zoals RTS een pc-game is. Zodoende was het al vreemd dat hij op een pc uitkwam en is het niet erg dat hij weer verdwijnt.

En hoezo groot? Het was volgens mij hun eerste poging op de PC. Het zijn relatief gescheiden markten.
Ik heb de oudere Street Fighter spellen anders aardig grijs gespeelt op de PC. Voor Street Fighter maakt het niet uit of je op een console of PC speelt, dus ja, het is een gemis. Onderstaande quote zegt genoeg over de populariteit onder de PC gamers:
In 2009 stond Street Fighter IV in de top vijf van meest gedownloade games
Kan ik je gelijk in geven, dit soort spellen zijn toch beter geschikt voor het ritalin poppende console-publiek ^_^

Dat ze Red Dead Redemption maar snel naar de pc brengen er er niet zo kunstmatig lang mee wachten, veel belangrijker.
En het is je nog niet opgevallen dat er steeds meer "console only" games zijn ?
PC gaming is langzaam dood aan het gaan :(
PC Gaming is niet aan het doodgaan, maar aan het veranderen. Ik zie nog niet snel een goede langlopende MMO op een Console komen. (Ala WoW en Guild Wars)

Zulke games zijn echt PC games. De rest, tja, kan goed naar de consoles.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 september 2010 09:13]

zie nog niet snel een goede langlopende MMO op een Console komen
Ik wel. Internet access wordt steeds gangbaarder op de console's. Als dat eenmaal de norm is, kun je ook dat soort games alleen nog maar voor de consoles krijgen.
Precies, alles waar je een account voor nodig hebt, zodat de kindertjes het niet kunnen kopieren.
Slap gelul? waarom zouden ze slap gelul moeten verzinnen om geen geld te verdienen?


Als ze weten dat er veel illegaal wordt gedownload voor de pc platform, dan is dit wel een goeie reden om niet voor PC te releasen, want de moeite voor het releasen van het spel wordt toch niet terug verdiend.

Dit hebben wij aan de mede pc-gamers te danken die teveel games downloaden, en niet de makers van het spel zelf.
Van SFIV waren de verkopen uitstekend, maar ook veel gedownload - zolang de verkopen goed gaan is er toch geen probleem? Ja het kan altijd beter maar iets is toch beter dan niets? :) Of zou er meer aaan de hand zijn zoals de lieve smekende oogjes van Sony en Microsoft?
Ik vraag mij altijd af hoe ze aan die cijfers komen. Top 5 meest gedownload. Wie houd zo'n lijst dan bij? En welke vormen van piraterij worden erin opgenomen? Torrents? Usenet? 1.8 miljoen, hoe komen ze aan dat cijfer? Ik zie altijd bij berichten over piraterij op magische manier cijfers tevoorschijn getoverd worden. Zonder enige onderbouwing of bronvermelding, dus ik zie het nogal snel als bullshit.

Wellicht ook interessant om te weten hoevaak het spel dan legaal is verkocht. Als dat evenveel of meer is, dan geeft het toch op zich niet? Je moet toch winst maken, en als je dan winst maakt, dan is het toch goed? Tuurlijk, vervelend dat je inkomsten bent misgelopen, maar het is zeker weten meer $$$ dan het product niet te verkopen.
Waarom ben je die inkomsten misgelopen, dikke kans dat er van die groep downloaders misschien 1% is dat hem origineel had gekocht als er geen mogelijkheid was tot downloaden, en zelfs die 1% voor €5 uit de budget-bak.
Als piraterij voor hun een argument is om het spel niet voor de pc uit te brengen,dan ga ik er vanuit dat ze de verkoopaantallen (ook zonder dat je er 'illegaal' aan zou kunnen komen) zelf ook niet al te hoog inschatten. Alleen daarom telt het aspect 'piraterij' hier zo zwaar mee.
1. Port game from platform to pc for $0,00
2. Don't sell it
3. ???
4. Profit !

Fail...
Want de ontwikkelaars die het porten hoeven geen salaris? :z
Niet veel blijkbaar
Weblog Andriasang merkt op dat een pc-versie van SSFIV een relatief eenvoudige port zou zijn, omdat de arcadehalversie van SSFIV op een DirectX-board draait.
Je verkiest de mening van een blogger boven de feiten van de mensen die het spel echt kennen? :/

Tenzij je een emulator bouwt voor je kast die wel foutloos op alle configuraties werkt, gaat het nooit gratis of zelfs maar goedkoop kunnen. Om te beginnen moet je testrondes beginnen te maken wat al vele maanden duurt en veel geld kost want het zijn mensen die het werk doen.
Dat kan een persoon alleen nog als de code goed in elkaar zit
Je moet wel bedenken, Super Street Fighter 4 is de normale Street Fighter 4, met een paar extra karakters, een paar nieuwe locaties en een paar nieuwe moves. De definitie van een uitbreiding, maar je moet er wel het volle pond voor betalen. Al die mensen die nu al SF4 hebben denken dan 'nee dank je, ik ben nog tevreden met m'n spel', en kopen SSF4 dan niet.
35 euro nieuwprijs op de dag van de release volle pond op een console ?
(online shops had je hem zelfs al voor 25 euro)
Het is geen uitbreiding maar het hele spel.
Het is natuurlijk een opportunity loss: 1.8M * E30 (of meer) maakt al gauw E55M. Voor zulke bedragen stoppen ze graag een miljoentje of wat in een DRM systeem, zelfs al stijgen de sales maar een fractie van de aantal illegal downloads, hebben ze het er zo uit.
Veel van die mensen kopen die game natuurlijk niet maar proberen hem even uit, spelen het een avondje op een lan-party, etc. Die zouden het anders nooit gekocht hebben. En terecht, ik heb wel eens een game gekocht omdat we zieop een lan zouden spelen, vervolgens heb ik het spel na een half uur uitgezet omdat het zoog, en dan heb je daar de volle mep voor betaald. Wat is het grote verschil tussen naar mijn broertje fietsen om daar te kijken naar een nieuw spel en het eens te testen, of het downloaden, spelen, en dan te kopen als ik weet dat ik het leuk vind, of er weer af te mikken omdat ik het niet leuk vind? Zo deed ik dat namelijk 10 jaar geleden... Dat is altijd zo scheef aan de game/muziek/film-industrie, alles wat gedownload wordt zijn ook echt gemiste inkomsten.
Als het inbouwen van die beveiliging echt maar zo weinig kost, dan is dat ook geen reden om daarnaar te wijzen als ze het spel weer 10 euro duurder maken natuurlijk... dan verdient die investering zich wel terug (zoals je zelf zegt).
Ik kan op basis van het artikel alleen concluderen dat de prijs niet scherp genoeg is.IK zo voor zo'n spel echt geen EUR 35,00+ betalen. Dit vind ik typisch een wachten op de budgetbak spel.
Vreemd, is het spel dan dermate slecht dat niemand er de portemonnee voor wil trekken? Er zijn zat games zoals bv Starcraft 2 die miljoenen opleveren en enkel voor het PC platform beschikbaar zijn.

De gamer en consument wordt steeds kritischer en men is allang gestopt met het betalen voor slechte content die vaak te duur beschikbaar word gemaakt. Ook is street fighter natuurlijk een al jaren lang uitgekauwd concept.

Dit heeft dan naar mijn mening ook totaal niets met piracy te maken. Zonder piracy zou het spel waarschijnlijk gewoon niet verkopen.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 23 september 2010 09:01]

Vreemd, is het spel dan dermate slecht dat niemand er de portemonnee voor wil trekken?
nee, er zijn gewoon veel mensen die uberhaupt hun portemonnee niet willen opentrekken, puur omdat het nu (nog steeds) zo simpel is om een illegale versie te bemachtigen zonder er voor te betalen.. Nee de gamer wordt niet kritischer, ze hebben gewoon de gedachte, 'waarom betalen als ik ook gratis het spel kan krijgen'.. Want als het echt muk zou zijn, dan zouden ze ook de illegale versies niet eens gebruiken.. Tja, en ondanks dat iets een uitgekauwd concept is, wil nog niet zeggen dat het dan maar geaccepteerd moeten worden dat men het dan maar illegaal verkrijgt ipv er netjes voor te betalen..

Zonder piracy zou het spel waarschijnlijk gewoon niet verkopen.
dat is natuurlijk wel een erg onzinnig antwoord. Het spel zou minstens net zoveel verkopen als nu (immers zijn er genoeg mensen die wel gewoon netjes eerst de demo bekijken ipv het smoesje gebruiken dat ze de illegale versie gebruiken om als demo te kijken).. Zonder piracy zou de verkopen in iedergeval juist wel iets stijgen.
onzin.. ik trek mijn portemonnee niet voor overprijsde spellen die ik niet eens even heb kunnen proberen in de vorm van een demo... meestal download ik dan het spel. En dan kom ik erachter dat ik heel blij ben dat ik het niet gekocht heb (soldier of fortune 3 is daar een goed voorbeeld van). Spellen die wel goed en betaalbaar zijn koop ik wel.. al is het alleen maar voor de multiplayer. Mijn steam games list is erg groot
nee, er zijn gewoon veel mensen die uberhaupt hun portemonnee niet willen opentrekken
Dat is dus niet het geval. Uit het artikel:
In een interview met de Japanse website 4Gamer geeft Capcoms Yoshinori Ono aan dat de verkopen van Street Fighter IV op de pc uitstekend waren.
Want als het echt muk zou zijn, dan zouden ze ook de illegale versies niet eens gebruiken..
Je weet ook helemaal niet of ze die daadwerkelijk gebruiken. Misschien heeft iemand het gedownload, 3 minuten gespeeld, bedacht "Nee, is niks" en het er weer afgeflikkerd. Telt gewoon mee als 'download' en dus als gederfde inkomsten, terwijl zo iemand van z'n lang-zal-ze-leven dat spel niet had gekocht.
Zonder piracy zou de verkopen in iedergeval juist wel iets stijgen.
Die redenering werkt net zo makkelijk de andere kant op. Zonder piracy zou het zo zijn dat je elk spel dat je speelt koopt. Wanneer je dan één of twee keer een crappy spel koopt kijk je de volgende keer wel link uit om weer geld te gaan besteden aan software, en gebeurt er wat anders met het geld. De totale verkopen van software zouden dan teruglopen en het aanbod verschraalt (doordat mensen kritischer met hun geld omgaan is het moeilijker om software aan de man te brengen; beproefde concepten bieden de uitgever dus meer zekerheid dan iets nieuws). Het is helemaal niet zo eenvoudig om de effecten van piraterij vast te stellen.
Maar je kunt van bijna elk spel wel een demo krijgen dus daarom downloaden is BS..

En zonder piracy zou dus de verkoop wel iets stijgen omdat er dan toch wel enkele mensen zijn die nu het niet kopen omdat ze het toch kunnen downloaden dan wel zouden kopen (een grote groep zou het dan nog steeds niet kopen waarschijnlijk)..
Starcraft 2 koop je 99/100x alleen omdat je anders niet online kan. Was het mogelijk om zonder aankoop van het spel online te kunnen, was Starcraft 2 ook lang niet zo een succes geweest.
Dus wat kan de rest van de PC markt daar van leren....? (Kan overigens ook al als ze even nadenken over de console markt).

Zorg er dan voor dat je game voldoende meerwaarde heeft ten opzichte van een download. Zoals bijvoorbeeld een goede online ondersteuning, bepaalde content die gratis te downloaden is (alleen via het spel), of probeer inderdaad eens om een PC-game méér te laten zijn dan alleen een slechte port van de 360...

Nee, ik zeg niet dat je als een uitgever het bovenstaande niet doet, en dus met de 9000ste streetfighter komt, die niet meer zou zijn dan een slechte port, je het dan moet gaan downloaden. Maar ik vind wel dat die uitgevers ook niet moeten janken als de game dan niet verkoopt.
Nee dat is een foute les. Ik heb namelijk al +2000 games legaal maar ik weiger SC2 te kopen door de achterlijke beperkingen die ze hebben ingebouwd.
Ook vele recente games van Ubisoft die ik wil spelen, koop en speel ik dus gewoon niet door hun nieuwe DRM. Bij RUSE hebben ze het gelukkig nog geschrapt dus meteen pre-order gezet en nu aan het genieten.
Zonde dat ik geen mogelijkheid heb om die games te spelen zonder vervelende DRM omdat piraten zo graag hun eigen hobby vernietigen. 10jaar geleden werd je uitgelachen dat het schadelijk is voor gaming maar vandaag is het realiteit met voorbeelden als de PSP en ook de DS.

Nogal idioot om enkel iets te kopen omdat het te goed beveiligd is. Dat heeft de maker enkel extra kosten gegeven en het zegt meer over het gebrek aan kunde van de piraat dan de meerwaarde van een product.
De DRM van Starcraft zit gebruikers als deze werkt zoals het hoort anders niks in de weg tenzij je voor langere tijd zonder internet zit.

Hij hoeft zich 'slechts' ééns per maand te valideren om de single player mogelijkheid te behouden. Dat single player niet werkte zonder eerst online in te loggen was volgens Blizzard was een 'bug', niet dat ik daar iets van geloof aangezien een dermate grote bug ongekend is bij Blizzard spellen. De gedachte erachter lijkt mij meer om ongeduldige piraten er te doen aanzetten het alsnog te kopen.

Ook bied het altijd online verhaal in het geval van Starcraft wel voordelen zoals je saved games die online worden opgeslagen zodat je er ook op een andere PC mee verder kan éénmaal ingelogt. En uiteraard de achievements die zijn te unlocken.

[ontopic]
Wat een onzin om de game volledig te schrappen, doe dan een online only release? Als het sowieso al simpel te porten is zal je dat weinig kosten, en met een online release hebe je ook weinig kosten en zal elke verkochte kopie vrijwel puur winst zijn.

Of hebben ze soms een derde partij als uitgever welke een exclusiviteits deal heeft en het ze verbied om het op deze manier te verkopen?
Net zoals de muziek industrie waar vrijwel geen enkele artiest uberhaupt rond kan komen van de cd-verkoop maar de piraterij een oh-zo-groot probleem is (volgens de uitgevers).
Als het een bijkomende dienst is, hadden ze er een optie van gemaakt zoals het bij de Steam Cloud is. Het is echter een verplichting en dat pik ik niet.
Lever bij je spel een satellietschotel, -antenne en een abonnement als je een spel wil maken dat mij elke seconde van de dag zit te rapporteren op je server. Anders kan je oprotten want ik wil niet verplicht online zijn en op vele evenementen kan je helemaal niet online zijn.

In het geval van Blizzard wil ik ook geen spel dat gelinkt is aan een account waar vandaag al honderden zeer efficiënte wormen voor bestaan en waar Blizzard hun oplossing is om nog extra geld te vragen voor die oplossing. Ah ja, het valt echt niet op dat Vivendi daar de scepter aan het zwaaien is.
Om SC2 online te spelen moet je natuurlijk wel een legale versie hebben (naar mijn weten).
En daarnaast is het natuurlijk een onzin reden. Er is net zoveel piraterij op de Xbox te vinden.
Nee maar dit zijn natuurlijk wel krokodillentranen van Capcom.

Ik bedoel, de karakters die nieuw zijn in Super Street Fighter 4 bestonden al.

Die konden ze ook wel meteen in de eerste versie uitbrengen.

Ze hebben er zelf voor gekozen om het spel uit te melken en tjah dan kan je er ook van uitgaan dat mensen de opvolger niet zo bijzonder vinden en het maar downloaden.
Wat een onzin. Er zijn karakters die in voorgaande games voorkwamen, maar die zijn nu in 3D. Daarnaast zijn er nieuwe karakters, hebben bestaande karakters nieuwe moves en is het spel verder uitgebalanceerd.
Bij een diepe game als Super Street Fighter 4 houdt dat in dat je wel weer een jaar verder bent voordat je de nieuwe karakters en moves gemasterd hebt.

Je had een punt gehad als Street Fighter 4 een halfbakken game was, maar dat was gewoon een complete game die nu is uitgebreid en verbeterd is en voor een lagere prijs op de markt is gezet.

Volgens jouw logica zou je ook geen nieuwe shooter kunnen uitbrengen, want die maps en wapens had je ook wel in het eerste deel kunnen proppen.
Of je het onzin vindt of niet, dat doet niets af aan het feit dat "mensen" het niet interessant vinden om het te kopen omdat er weinig nieuws is.

Het is overduidelijk dat Super Street Fighter 4 al bijna klaar was toen Street Fighter 4 uitkwam, Capcom heeft dus niet veel moeite gestopt in het nieuwe deel.

Ik rechtvaardig hier niet het kopieren, ik leg het gedrag uit van de mensen die het downloaden.

Zelfs Capcom kan niet ontkennen dat het uitmelken is, waar ze overigens het volste recht toe hebben.

Maar dan moet je niet komen janken dat het gedownload wordt, of ze mogen wel janken maar dat is dan hun keuze.
Hoe kom je erbij dat Super Street Fighter 4 al bijna af was? Heb je daar bronnen voor?

De game is een half jaar na SF4 aangekondigd en een jaar na SF4 uitgebracht. Een game als Street Fighter kan je sowieso pas balanceren nadat je de gegevens hebt van tig online gespeelde matches.

SF4 gooide de serie aardig op z'n kop, dus ik kan me niet voorstellen dat ze voor de release SSF4 al bijna af zouden hebben. Ik denk dat ze eerder hebben gekeken of de nieuwe look & feel aansloeg en daarna de game verder hebben geoptimaliseerd en uitgebreid. Het ontwikkelen van de characters is ook een enorm werk.

Als je de reviews leest, dan weet je dat er wel veel moeite is gestopt in SSF4.

Net alsof de downloaders een bepaalde ethiek volgen voor het wel of niet downloaden van een game. Alsof andere games minder gekopieerd worden. Capcom jankt nergens, die leggen alleen uit waarom SSF4 mogelijk niet op de pc wordt uitgebracht.
Niet zozeer slecht, meer saai of de welbekende "hebben we nou wel gezien" categorie.

Op mijn Super Nintendo was het nog leuk, maar daarna hoef ik zo'n game echt niet meer te zien : Allemaal 1 pot nat met 0,0 veranderingen op een paar extra figuren die je kan kiezen ... nou ... jeej !!! :P

Enige gamers die dit spel kopen zijn de echte die-hards die kunnen button bashen als geen ander en die heb je gewoon veel meer op de consoles dan PC's. Dit spel kan ik op mijn PC missen als een virus om het maar zo te zeggen ...

Sowieso fijn dat op deze manier alleen de nog enigzins boeiende games voor op de PC overblijven. De miljoenste Halo/CoD/GoW/andere hype game hoef ik echt niet op mijn PC te hebben... laat ze maar eens een keer wat tijd aan de kwaliteit besteden in plaats van kwantiteit en uitmelkerij :)
Op mijn Super Nintendo was het nog leuk, maar daarna hoef ik zo'n game echt niet meer te zien : Allemaal 1 pot nat met 0,0 veranderingen op een paar extra figuren die je kan kiezen ... nou ... jeej !!!
Ga het eerst een spelen voordat je dom gaat lullen.
Sowieso fijn dat op deze manier alleen de nog enigzins boeiende games voor op de PC overblijven. De miljoenste Halo/CoD/GoW/andere hype game hoef ik echt niet op mijn PC te hebben... laat ze maar eens een keer wat tijd aan de kwaliteit besteden in plaats van kwantiteit en uitmelkerij
Je geeft er een leuke draai aan om het een beetje postief te laten klinken. 99% van de games die jij speelt zijn gewoon console ports. En kom niet aan dat je zo graag Indie games speelt ofzo, want dat is totale bs.
Altijd leuk, mensen die hun mening al klaar hebben zonder zich erin verdiept te hebben.

Vechtgames zijn door de jaren heen net zo goed geëvolueerd als andere genres. Het is net zoiets als roepen dat je shooters 'wel gezien hebt' aangezien je in Wolfenstein 3D ook al rondliep en op vijanden moest schieten. Button-bashers hebben trouwens geen schijn van kans tegen een geoefende speler.

Ondanks dat het je genre niet is kan je het ook opvatten dat PC-gamers in het geheel weer een kwaliteitsgame(Super Street Fighter IV heeft een gemiddelde reviewscore van 93% volgens Gamerankings) wordt onthouden en de verschuiving naar consoles steeds blijft toenemen en piraterij er in ieder geval voor zorgt dat ontwikkelaars terughoudend zijn om voor de PC te ontwikkelen. Juist ontwikkelaars die kwaliteit uitbrengen zullen hier het slachtoffer van zijn, voor uitmelkers zal het veel meer lucratief blijven.
Breng de game dan alleen uit op de digitale distributiekanalen!! Dan ben je van het piraterijgezeur af!!
Alsof games die steam vereisen niet gekraakt worden ...
Maar die zijn op een PC vrij eenvoudig te hacken omdat je er allerlei debuggers/hacktools naast kunt draaien (in vergelijking tot een PS3 waar je helemaal niet bij de code kunt komen.)
Het is even simpel een pc game te downloaden als een xbox 360 (en nu ook) PS3 game, zelfs nog makkelijker eigenlijk , bij een pc game moet je soms nog ' rommelen ' met een crack, console game hoef je simpelweg alleen te branden

Non-argument dus
Het is even simpel een pc game te downloaden als een xbox 360 (en nu ook) PS3 game, zelfs nog makkelijker eigenlijk , bij een pc game moet je soms nog ' rommelen ' met een crack, console game hoef je simpelweg alleen te branden
Totdat alle nieuwe games een firmware van 3.42 of hoger gaan eisen zou je PS3-games kunnen downloaden.
Moet je wel zo'n jailbreak stick kopen die waarschijnlijk niet gaat werken met de nieuwste games ...
Dan crack je zo'n ps3 game dat die eis wordt overgeslagen voordat je het isotje brand? Er zijn vast wel mensen die daar handig genoeg voor zijn.
Het gebeurt echter wel op veel kleinere schaal dan op de PC.
"Een exclusieve release op Steam is geen optie, want Ono wil gamers zonder Steam niet in de kou laten staan."

Wat gek, Steam is toch zo gedownload? En een accountje aanmaken lijkt me ook niet zo moeilijk. Ik denk dat Ono hier doelde op gebruikers zonder internetverbinding?
Nee, wou ik net zeggen. Gamers zonder steam willen we niet in de kou laten staan, dus dan laten we alle PC gamers maar in de kou staan. Beetje kromme logica. Ik denk dat ze er gewoon achter zijn dat niemand een game gaat kopen waar je een nieuwe term voor de oude naam plakt en wat characters extra erbij zet voor de volle mep. In gaming is dit eigelijk puur een update. Gamers die al de oude game hadden hebben de nieuwe vaak ook niet meer gekocht. En dat zal op de PC ook niet gebeuren. Gewoon een leugen voor eigen bestwil, want de game gaat echt niet meer verkopen op de PC. Gooi het maar op piraterij. Kijken wanneer ze beslissen om ook niet meer voor de Xbox360 te releasen (en straks ook PS3) om piraterij. Lekker makkelijk, kunnen dit soort malloten meteen de gaming industry verlaten.
Nou ja, verlaten, dat gaat wel ver. Ze hebben tenslotte wel een klassieker in handen. Maar ze mogen inderdaad beter hun best doen om met vernieuwende games te komen dan een "quick buck" verdienen aan wat extra character models. Dat is zoals je terecht zegt de naam nieuwe game niet waardig.
Wat gek, Steam is toch zo gedownload? En een accountje aanmaken lijkt me ook niet zo moeilijk. Ik denk dat Ono hier doelde op gebruikers zonder internetverbinding?
Ik mag hopen van wel ja, anders is het lang geleden dat ik zo'n tegenstrijdige uitspraak gehoord heb.
Ze willen niet aan Steam denken wat dan laten ze de mensen zonder Steam in de kou staan... Dus geven ze het spel nu helemaal niet uit, wat alle PC spelers in de kou laat staan!

Misschien dan maar een exclusieve online optie erin maken? Dan spelen mensen niet zo snel illegaal.
Ze willen niet betalen aan Steam/Battlenet/equivalent, maar vinden dat geen lekker bekkend argument en hebben dit erop bedacht...

Alsof console-gamers niet downloaden...
Ze hebben inderdaad geen enkel risico genomen op misgelopen inkomsten....de inkomsten in de Benelux waren dan ook € 0,- (als we de vele aankopen van buiten de Benelux niet meerekenen waar de prijzen veelal lager liggen dan hier). Maar als je niets uitbrengt moet je daar ook niet over zeuren.

Als we hun redenering nog even blijven volgen dan lopen ze nu weer geen inkomsten mis doordat ze het niet uitbrengen op de PC? Volgens mij loop je zo alle wél verkochte PC games mis, maar dat zal wel aan mij liggen :?

[Reactie gewijzigd door Distael op 23 september 2010 09:03]

Bekijk het eens van de andere kant: mogelijk zijn de kosten om iets in de Benelux uit te geven hoger dan de te verwachten opbrengsten. Als ik een spel in Nederland koop dan verwacht ik op zijn minst nederlandse tekst op de doos / cd / handleiding. Leeftijdsafhankelijk ook nog nederlands in het spel. Dit zijn kosten die voor het uitbrengen wel gemaakt worden en alleen met verkoop terug verdiend kunnen worden. Dan moet de afweging gemaakt worden of dit voor het nederlandse taalgebied wel rendabel is.

Mensen die het spel echt graag willen hebben bestellen het wel buiten de Benelux.

ik ga er overigens van uit dat je meer op de DS opmerking van het artikel reageert.

Ook voor het uitgeven via STEAM zal een dergelijke afweging gemaakt zijn: is het rendabel. Als het niet rendabel is (omdat het spel bijvoorbeeld geen goede prijs / kwaliteit verhouding bied) ga je dit als uitgever natuurlijk niet aangeven, maar verzin je een andere reden.

Ook hier geldt: het is een commercieel bedrijf wat winst wil maken. Als dat kan dan geven ze het uit. Als ze geen winst kunnen / verwachten te maken dan doen ze het niet.

In mijn ogen verwacht Capcom om diverse redenen dus geen winst te maken door dit spel op de PC uit te brengen, ook niet via STEAM.

edit: typo's en kleine verduidelijkingen.

[Reactie gewijzigd door agravain op 23 september 2010 11:35]

Volgens mij waren er meer onderzoeken die vertelden dat downloaders meer kopen dan omgekeerd.

Dit is niet een spel waar ik in een perfecte wereld zonder downloaders een hoog verkoop aantal zou verwachten voor de pc. De meeste mensen die dit soort spellen spelen doen dat toch op een console. PC spelers willen gecompliceerdere spellen en geen 'button mashing'.

De 'kijk eens hoe vaak dit spel illegaal is gedownload' getallen zijn over het algemeen onzin omdat het gewoon puur giswerk is.

En als je een paar keer €50+ neer telt voor een gehypet spel waar je maar 2 a 3 uur lol van hebt, dan bedenk je je toch wel een paar keer voor je een nieuwe koopt, je had dan een leukere herinnering over gehouden als je dat geld aan de hoeren had besteed b.v.

Het blijft natuurlijk altijd dubbel, het mag wel niet maar als je het niet doet dan draaien de software bedrijven je een poot uit.

Maar een goed spel moet je gewoon kopen als je het langer speelt.
Volgens mij waren er meer onderzoeken die vertelden dat downloaders meer kopen dan omgekeerd.
Een succesvolle bankovervaller koopt ook meer dan een brave arbeider...

Ik wil die onderzoeken best geloven, maar het is volstrekt onrechtvaardig. Men bespaart op de dingen die men makkelijk illegaal kan downloaden, en geeft het vervolgens uit aan andere zaken. Dit verstoort de goede concurrentiewerking, waardoor de kwaliteit van het aanbod daalt en de prijs stijgt.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True