Door , , 71 reacties

Wie denkt dat Super Street Fighter IV een volledig nieuwe game binnen de serie is, zit er naast. Fans van de serie weten dat in het verleden maar al te vaak verschillende herziene versies van een Street Fighter-titel uitkwamen, waarbij het origineel onmiskenbaar als basis fungeerde. Elk van deze ‘updates’ bracht vernieuwingen met zich mee, in de vorm van nieuwe spelmodi, nieuwe vechters en zelfs een regelbare snelheidsregulator waarmee de snelheid van gevechten kon worden bepaald. Dat het hier niet om een handjevol herziene versies gaat, blijkt uit het feit dat er tussen 1987 en nu meer dan dertig Street Fighter-games zijn uitgebracht. Dit terwijl de serie in wezen uit slechts vier echte delen bestaat.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Super Street Fighter IV

Super Street Fighter IV is in feite ook zo'n ‘update’, en wel voor het amper een jaar geleden uitgebrachte vierde deel uit de Street Fighter-serie. Hoewel meer dan tachtig procent van de game ongewijzigd is, weten de extra toevoegingen het nieuwe spel  toch naar een hoger niveau te brengen, wat een prestatie op zich is. Gamers die slechts oppervlakkig bekend zijn met de serie, zullen in eerste instantie wellicht moeite hebben met het feit dat een ontwikkelaar anno 2010 een game uitbrengt die bewijst dat de vorige incarnatie nog niet ‘af’ was. Iedereen die is opgegroeid met de roemruchte serie zal er echter vrede mee hebben dat wij de game als een op zichzelf staande fighter beoordelen. In de eerste plaats doen we dat omdat Capcom zich met de Street Fighter-serie al lang en breed heeft bewezen. Maar daarnaast ontneemt deze waanzinnige versie de gamers die deel IV links lieten liggen, alle redenen om dezelfde fout nog een keer te maken.

*De diepte in

Hoewel Super Street Fighter IV in veel opzichten het stempel 'must have' verdient, moet voorop worden gesteld dat de game - net als het origineel - niet meer dan redelijk wegspeelt wanneer je de standaard-controller gebruikt. In wezen geldt dit voor vrijwel alle fighters waarvan de ‘roots’ in de speelhal liggen, voor kenners zal dit dus geen nieuws zijn. Super Street Fighter hoor je met een arcadestick te spelen. Desondanks zullen gamers waarvoor de serie nieuw is, weinig moeite hebben om hem snel op te pikken - zelfs met gebruik van de controller. Al zal er wellicht een moment komen waarop ook zij écht de diepte in willen voor wat betreft de gameplay en de besturing. De arcadestick biedt uitkomst als het daarbij gaat om controle en betrouwbaarheid.

Hoewel in de gameplay beslist enkele subtiele wijzigingen zijn doorgevoerd, is er nergens echt sterk afgeweken van wat we reeds kenden. Wél heeft elk personage dit keer de keuze uit een tweetal ultra’s, waarvan er voor aanvang van de gevechten één moet worden gekozen. Een merkbaar verschil is de beter uitgebalanceerde moeilijkheidsgraad van de game. Op medium loopt de moeilijkheid fors op naarmate het toernooi vordert, waarna het gevecht met eindbaas Seth dit keer eerlijker en meer gebalanceerd is, zodat grote irritaties uitblijven.