Door , , 37 reacties

In 2007 werd opeens Lost Planet: Extreme Condition uitgebracht, een derde-persoons schietspel van Capcom. De game bleek redelijk succesvol en vooral het multiplayer-gedeelte was populair. In mei wordt Lost Planet 2 verwacht. Dit is opnieuw een shooter en wederom wordt hij geproduceerd door een interne studio van Capcom. Aan de basis ligt MT Frameworks 2, een verbeterde versie van Capcom's eigen engine.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: pc, Xbox 360

Voor wie bekend is met het eerste deel, zal Lost Planet 2 bekend voorkomen. Het is weer een spel in derde persoon en het speelt zich opnieuw af op de ijzige planeet EDN III. Het is alleen tien jaar later dan in de vorige game en inmiddels is het klimaat er een stuk minder arctisch. Er zijn nog wel wat ijzige regio's op de planeet, maar de rest is voor een groot deel overwoekerd met een dichte jungle. De enorme insecten die van oorsprong op de planeet huizen, de Akrid, gedijen prima in die omgeving.

Lost Planet 2

Ook vertrouwd is de strijd met een klein team aan collega's. Die strijd heeft als doel, althans in de singleplayer-campagne, om sectoren van de planeet onder controle te krijgen. Om dat te bereiken moet je checkpoints activeren. Als je deze zogenaamde Data Posts activeert, krijgt het hele team er Thermal Energy, ook al zo'n terugkerend fenomeen. Wel anders is, dat je dit keer niet constant een kleine hoeveelheid T-Eng verliest. Dit omdat EDN III inmiddels flink is opgewarmd, althans zo luidt de verhaaltechnische verklaring. Leuk is dat teamgenoten T-Eng aan elkaar kunnen geven om elkaar in leven te houden. Gebleven is de mogelijkheid om in een groot mechanisch pak te stappen, waardoor je uiteraard een stuk sterker wordt. Nieuw daarbij is dat deze Vital Suits kunnen worden gebruikt om teamgenoten te vervoeren. Twee teamgenoten kunnen aan je VS gaan hangen, terwijl ze ondertussen gewoon door blijven schieten.

* Monsters

Ook gebleven, en dat is misschien wel het belangrijkste kenmerk van de serie, zijn de gevechten met de enorme monsters in het spel. Akrid zijn er in soorten en maten. De grootste hebben het formaat van een flatgebouw, en die zijn niet zomaar even neer te leggen. Gevechten vergen teamwerk en moeten met overleg worden aangepakt. Zo hebben de grote monsters steevast hun zwakke plekken, die gelukkig helder oranje zijn gekleurd. Het kan geen kwaad om af te spreken welke van die zwakke plekken je met je team aan gaat pakken, in plaats van zomaar wat te schieten op alles wat oranje lijkt. In de korte demo die wij konden spelen, zat een monster met erg lange poten en een enorme kop. Het bleek nuttig om de knieën van het beest kapot te schieten, zodat hij in elkaar zakte en we gemakkelijk op zijn kop konden mikken. Dergelijke gevechten duren overigens lang, je bent er zo een kwartier mee kwijt.

Lost Planet 2

Erg grappig is verder de grappling hook, die je kunt gebruiken om wat hoger gelegen delen te bereiken. Heel erg ver kom je er niet mee, maar het is desondanks een handig stuk gereedschap, vooral omdat er in het level design duidelijk rekening mee is gehouden. Je zult hem nodig hebben, zo wordt al snel in het spel duidelijk. Leuk is ook dat je de grootste monsters kunt beklimmen, mits ze een beetje stil willen liggen.

* Voorlopige conclusie

Lost Planet 2 is nog steeds geïnspireerd op Gears of War. De overeenkomsten zijn nu duidelijker dan ooit, omdat de GoW-personages Marcus Fenix en Dom Santiago in het spel zijn opgenomen. Doordat EDN III veel groener is dan in het vorige deel, heeft het spel opeens ook iets weg van Avatar, maar dan zonder 3d. Je kunt Lost Planet 2 dus zien als Gears of War meets Avatar. Het kan slechter!

Titel Lost Planet 2
Lost Planet 2
Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3