Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 329 reacties

De DS-game Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth komt waarschijnlijk niet naar de Benelux, zo blijkt een dag voor de release. Er zouden zoveel R4-kaartjes in omloop zijn dat de distributeur geen risico meer durft te lopen.

Miles EdgeworthDat meldt Nintendo-tijdschrift NGamer. Het tijdschrift werd getipt door bezoekers, die meldden dat retailers de game niet kregen aangeleverd. Woordvoerder Robin Wolff van Brizamila, dat de games van Capcom in de Benelux distribueert, bevestigde het bericht: het zou nooit de bedoeling zijn geweest om het spel uit te brengen. Hij wees de R4-kaartjes aan als de schuldige. Er zouden door een andere distributeur wel circa 300 exemplaren in de gehele Benelux worden verspreid, maar het is onduidelijk waar die naartoe gaan.

Dankzij de R4-kaartjes, waar gamers gedownloade spellen op kunnen plaatsen om ze op de DS te spelen, zou de markt voor DS-games 'niet langer levensvatbaar' zijn, zo zei Wolff tegen het Nintendo-blad. Wolff stelde dat zijn bedrijf 'geen risico meer durft te lopen' op het platform. De distributeur sluit niet uit dat games in de toekomst vaker niet in de Benelux uitkomen dankzij het hoge aantal R4-kaartjes. Brizamila was op moment van schrijven niet beschikbaar voor verder commentaar.

In Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth neemt de speler de rol van de openbaar aanklager Miles Edgeworth op zich, waar hij het onder andere tegen de oude bekende Phoenix Wright opneemt. In eerdere Ace Attorney-games was Phoenix Wright juist het hoofdpersonage. Eerdere Ace Attorney-games kwamen wel gewoon uit in de Benelux.

In Australië heeft Nintendo ondertussen een rechtszaak tegen een distributeur van R4-kaartjes gewonnen. De distributeur verkocht deze kaartjes via internet, en moet voor dit feit nu een schadevergoeding van 520.000 Australische dollar betalen. Dat komt neer op ongeveer 345.000 euro. In Frankrijk en Spanje verloor Nintendo enkele maanden geleden juist rechtszaken tegen verspreiders van R4-kaarten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (329)

1 2 3 ... 10
De kwade honden krijgen inderdaad nu hun voer toegespeeld; men moet nu een R4 kopen om de game te kunnen spelen.

Is dit erg dan? Ja natuurlijk, niet alleen wordt de creativiteit ingesmoord, de gehele game industrie is door piraterij erg onzeker geworden. Zal dit betekenen dat op de lange termijn games continu gekopieerd worden? Dat dit respectievelijk betekent dat er geen nieuwe games meer uitkomen? Laat staan, vernieuwende kwalitatieve games?

Ja en nee.
Als mensen geen geld meer betalen voor games dan zal deze industrie op zijn beurt inkrimpen of los gelaten worden door bedrijven (tenzij er reclame of andere opbrengsten worden gecreŽerd).

Echter, online games weten al tientallen jaren de piraterij te ontlopen. Ik heb destijds Warcraft 3 gekocht, omdat ik deze online wilde spelen. En voor zover ik geprobeerd heb, is er geen mogelijkheid om deze illegaal online te spelen. Ook voor World of Warcraft was een private server voor mij een alternatief waar ik alleen in het pre-release stadia moeite in stak.

Laten we even alle stappen doorlopen: Wat is er wel en niet te voorkomen?
  • Hacken van een systeem - nauwelijks te voorkomen, ook erg kostenintensief
  • Productie v fysieke elementen - nee
  • Verspreiding - enigszins, de webwinkels zijn niet aan te pakken, maar de leveranciers hiervan wel. De wet zou deze hoofdleveranciers - die produceren - hard aan moeten pakken.
Conclusie: Het stoppen van piraterij is voor nu en de toekomst vrijwel ondenkbaar. Het is daarom aan de uitgevers om via andere wegen piraterij te ontlopen. Online functionaliteiten vereisen vaak een legale game. Ook collectors edition hebben een extra toegevoegde waarde. Alleen online games en/of topspellen hebben de toekomst.
WC3: hamachi (bestaat al sinds het begin dus niet goed genoeg gezocht)
WoW: natuurlijk honderden private servers om uit te kiezen

Zelfs voor online games heb je geen beveiliging. MW2 hun platform is ook al gekraakt en er zijn private servers.
Enige oplossing is opvoeding en heropvoeding. Werk van lange adem maar wel de moeite waard. Ondertussen kunnen ze proberen om het zo moeilijk mogelijk te maken zodat ze toch een signaal geven.
Ace Attorney is de allerbeste spellenreeks op de DS, steekt met kop en schouders boven de rest. En het nieuwste deel komt niet naar de Benelux omdat men tegenvallende verkoopcijfers vreest. Triest...heel triest :(

Kan ik verdomme dit spel nog gaan importeren omdat teveel mensen in de benelux te inhalig gierig egoisitisch beroerd zijn om geld aan hun HOBBY uit te geven :/

* Boeboe is pissed

Op court-records.net is er ook een nieuwsbericht hieraan besteed, samen met een zeer interessante samenvatting omtrend de visie van Capcom tegenover de Ace Attorney serie in Europa. Een must-read imo.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 18 februari 2010 18:39]

Het is wel redelijk offtopic en ook nog eens niet waar ook. De geruchten gaan dat de resolutie 576p (en niet 768p) is en die geruchten gaan uit van fake screenshots. Eerst zien dan geloven in ieder geval.
Ja zo word het spel zeker in nederland gedownload
Het word toch wel gedownload al lag hij in de winkel, nu bespaart Capcom in ieder geval nog productie en lever kosten.
nee, dit zal alleen zorgen voor de verkoop van R4 kaarten. Denk maar: er zijn nog steeds een hoop mensen die spellen willen kopen, maar als dit spel niet eens te krijgen is maar wel via een r4 kaart, dann ben je het juist aan het "verkopen" / dwingen dat iemand een R4 kaart koopt.... Stomme zet. Ace attorny is populair, dus dat zal echt wel verkopen. -zucht-
Ze brengen het spel wel uit in andere landen waar mensen wel gewoon willen betalen voor hun goederen. Hier is de markt zo om zeep geholpen dat dit soort beslissingen genomen moet worden. Of ze het hier nu aanbieden in de winkel of niet; blijkbaar wordt het toch alleen gedownload en niet afgerekend.

Dit is het gevolg van downloaden. Iedereen heeft blijkbaar een geldige reden voor zichzelf bedacht waarom hij spellen download en niet koopt. Helaas is dit het gevolg wanneer je te lam bent om ergens voor te betalen. Dan steekt een fabrikant er geen geld meer in. Voila, je hebt jezelf je passie ontnomen.

Dat er hier nog "tweakers" durven te zeggen dat dit de reden voor piraterij is...tja...ik denk dat je dan beter een andere tak van sport kan beoefenen.
Nou nee hoor, het houd elkaar in stand.

"wij" beginnen met kopieren. Game leverancier brengt spellen niet meer uit, wij worden gedwongen te kopieren, game leverancier zegt zie je wel.

Ze doen niks om het terug te dringen. Ze luisteren niet naar hun klanten, maar schreeuwen naar de politiek om 75% van het land op te sluiten. En de politiek luistert nog ook...
Ho ho ho, niemand dwingt je om te kopieeren! Daar kies je gewoon zelf voor.

En dat ze niet luisteren? 15 jaar geleden betaalde ik 150 gulden voor een Mega Drive game, was het spel 2D en vaak kocht ik een spel op de gok omdat er geen internet was om te vergelijken en reviews te lezen. Game Kings programma's waren er ook niet, op 1 programma met Jeroen Krabbť na en dat was na een jaar verdwenen. Weet niet eens de titel meer, maar ik weet nog wel dat ze er Ecco The Dolphin reviewden en die heb ik toen ook gekocht. Omdat ik er voor betaalde had ik weinig miskopen omdat de spellen zo duur waren dat ik ze altijd helemaal uitspeelde en dan ging je bijna alles wel waarderen.

Tegenwoordig is de kwaliteit van de spellen veel hoger, zijn ze goedkoper dan 15 jaar geleden en dat terwijl uurlonen etc.. van ontwikkelaars (toendertijd werd er zelfs nog wel eens door een klein team geprogrammeerd vanuit de garage) zijn gestegen en er veel inflatie is over die jaren.

Je ziet hier heel vaak de meest kansloze argumenten voorbij komen en ja, 50 euro is duurder dan gratis. Maar heel veel spellen zijn die 50 euro gewoon waard en zeker de DS games die je meestal al voor 39 euro kan kopen. Als naar jouw zeggen 75% van het land te beroerd is om te betalen voor hun handel, dan doen ze het maar zonder games. Alleen verzieken ze het ook voor de mensen die wel mee willen betalen aan een opvolger van hun game.
En dat ze niet luisteren? 15 jaar geleden betaalde ik 150 gulden voor een Mega Drive game, was het spel 2D en vaak kocht ik een spel op de gok omdat er geen internet was om te vergelijken en reviews te lezen.
Een game is niet significant goedkoper geworden. Je vergeet dat er nu ook een vťťl grotere afzetmarkt is.

De eerste auto's waren ook erg duur, rond de 1,500 dollar in het begin van de 20ste eeuw. En die prijs kun je makkelijk keer twee, misschien wel driehonderd doen voor de prijs van vandaag. Een auto van 450,000 dollar zou nu ook niet echt verkopen, behalve aan een select, rijk, publiek ;) Juist de massa-adoptie en productie heeft voor betaalbaarheid gezorgd.

edit:
300 honderd :+ Logisch.

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 18 februari 2010 20:19]

Een game is niet significant goedkoper geworden. Je vergeet dat er nu ook een vťťl grotere afzetmarkt is.
offtopic:
Grappig overigens dat als de discussie over Windows gaat niemand het over de afzetmarkt heeft en Windows voor de perceptie van veel Tweakers goedkoop is.
/offtopic:

Als je echt kijkt naar de feiten die er liggen is een game is wel significant goedkoper geworden. Je kunt nu wel allemaal omstandigheden in je eigen voordeel gaan uitleggen, maar laat ik het zo zeggen: er gaan continu game developers failliet. Ook developers die goede, kwalitatieve games uitbrengen.
Ze houden hun kop niet boven water, en hun games worden volop gekopieerd. Lijkt me dat dit genoeg zegt.
Er gaan continue bedrijven failliet in zowat elke sector. Worden, bijvoorbeeld, huizen ook gekopieerd? ;)

Het is makkelijk alles op piraterij te gooien en er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in, maar het is slechts ťťn van de mogelijke redenen. Als je voor een B-game (laatst nog een review geweest hier op T.net van een waardeloze B game) gewoon het volle pond moet betalen verdienen ze niets anders dan over de kop te gaan.

Sins of a Solar Empire heeft zonder enige vorm van DRM ook meer dan een half miljoen units verkocht. En dat voor een niche markt en slechts voor PC gamers. Het kan dus wel.

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 19 februari 2010 10:22]

Het programma heette Powerplay en het was met de zoon van Jeroen, "Martijn" krabť
Dan speelt hij blijkbaar al langer dan jij. Ik heb ook nog games voor de Master System II gehad van zelfs 4500BEF. Als klein ventje kon je met moeite 3 games bij elkaar zagen op een jaar. De console zelf was nog het grootste probleem met prijzen van 20 000BEF.
Toen ik zelf moest beginnen kopen werd het beperkt tot een 2de hands PS en enkele 2de hands games wat samen ook een fortuin kostte. Dan moest je nog met vrienden afspreken wie welke console en welke games ging kopen zodat je het allemaal eens kon proberen.

Ja we komen echt wel van hťťl ver en 't is vandaag gewoon spotgoedkoop. 'T is een grote schande wanneer mensen durven zeggen dat games te duur zijn geworden en hetzelfde geld voor hardware van pc's om mee te gamen en ook consoles. Kinderen krijgen x10 meer zakgeld dan vroeger en ze kunnen er x10 slechter mee omgaan.
Er is niemand die je dwingt om het nu wel te downloaden. Ga het in het buitenland halen als je zo'n fan bent van de serie, iedereen gaat het toch al bij play.com halen door de goedkopere prijs.
Als je niet akkoord bent met hun beslissing koopt je het nergens en ga je iets anders spelen.
Ja zo werk je het illegaal gebruik juist in de hand....

Tijd voor een prijsverhoging van de DS dan maar.... is even een ander marketing model maar als er geen geld aan de games te verdienen valt dan maar in de verkoop van de hardware .. ?
Nee, zorg voor een prijsverlaging van de games. Het is dan veel aantrekkelijker om een spel te kopen in plaats van te downloaden. Laten we eerlijk zijn, 35-40 euro voor een DS spelletje is best veel als je voor minder dan 10 euro al een R4 kaartje kunt kopen.
35-40 euro voor een DS spelletje is niet duur. Tenzij het een rotspel is dan.

En 20 jaar geleden betaalde ik aanmerkelijk meer voor een spel. Dat is raar aangezien er 20 jaar aan inflatie bijgekomen is. Wat dat betreft kan de prijs niet te hoog zijn. Ja, het is meer dan 0 euro ja. Maar op die manier is elke prijs te hoog.
20 jaar geleden betaalde je echt geen 100 gulden voor een spel, maar ongeveer 35-40 gulden voor een top release. Inflatiefacorrectie is dus wel degelijk van toepassing, ondanks dat de distributiekanalen en productieprocessen gestroomlijnder zijn geworden.

En, wanneer je, net als mijn zoontje, een spel in nog geen 2 uur uitspeelt is 40 Euro toch echt te duur.

Kijk je ook nog eens naar de grafische details en complexiteit (AI) van een NDS spel tegenover een gemiddeld PC of 360 game, dan begrijp je ook dat er in het ontwikkelen van een DS Game veel minder tijd is gestoken.
Distributie (klein kaartje in veel te groot CD hoesje) hoeft ook niet echt duur te zijn, voor een paar dubbeltjes per produkt ligt het bij de detailhandel.

't is gewoon dat ouderwetse businesmodel (incl marketing) dat de spelletjes kunstmatig duur houdt. Vergeet ook de detailhandel niet, want daar blijft het grootste gedeelte aan de strijkstok hangen. Na 3 maanden worden de spellen soms voor minder dan de helft verkocht, wat dus betekent dat er dan nog steeds geld mee verdiend wordt.
Jawel, je betaalde rond de honderd pietermannen voor een C64 spel van Microprose en dat was voor PC spellen niet anders.


35-40 gulden? Grapjas....
De meeste nieuwe atari 2600 spellen bij intertoys waren in de eind jaren tachtig begin jaren 90 toch echt wel rond de 40-50 gulden...

Ik heb er genoeg gekocht om dat met zekerheid te kunnen stellen..

Toen de NES uitkwam waren de spellen hiervan wel duurder: zo rond de 60 tot 100 gulden als ik me niet kan vergissen. Overigens was dat toen ook al overpriced in de vs kon je ze relatief veel goedkoper. Ik had een kennis die ze daar dan ook regelmatig haalde ( omdat hij daar toch heen ging )

[Reactie gewijzigd door morten op 19 februari 2010 10:40]

In 1991 kocht ik Falcon 3.0 voor Hfl. 159,-. Prachtspel, was z'n geld dubbel en dwars waard. Maar ja, daar kreeg je dan ook nog een (prachtige) 400+ pagina's handleiding bij.

Probleem met die DS games is idd de prijs. Mijn dochters hebben beide ook zo'n apparaat, en op sommige games zijn ze binnen een paar minuten uitgekeken. Dan is het gezien de belachelijk hoge prijs van die spellen wel heel verleidelijk om een kaartje aan te schaffen, wat ik dan ook heb gedaan.

Bijkomend gigantisch voordeel van zo'n kaartje is dat je alle spellen erop heb staan. Je hoeft niet meer met tig spelen lopen te zeulen (met het risico op verlies). En alle spellen zijn zonder van kaart te wisselen te spelen.

Dat het ook anders kan zie ik aan m'n iphone. Ik koop wekelijks meerdere apps met een waarde variŽrend tussen €0,49 en €5,00. Mocht iets je dan niet bevallen dan is dat nog niet zo'n ramp. Met dit soort prijzen loont het zich een stuk minder om de telefoon te kraken.
Uhm.. 20 jaar geleden betaalde je wel degelijk 100 gulden voor een spel, het was juist de gemiddelde prijs voor een consolegame.. een pc game kwam uit op rond de 60 gulden...
En als je dus dat gaat vergelijken met de huidige prijzen dan vallen de huidige prijzen enorm mee, zeker als je weet dat de ontwikkelingskosten vele malen hoger zijn..
Die laatste zin van je loopt wel heel erg krom. De huidige prijs van een game valt enorm mee, want de ontwikkelingskosten liggen vele malen hoger??.. Moeten mensen daaruit concluderen dat de ontwikkelingskosten me 1 spel zouden moeten worden terugverdiend? :Y)
Jee, of na. Twintig jaar geleden kocht ik games voor mijn msx. Ik kan me herinneren dat ik Nemesis 2 en 3 kocht. Geweldige spellen. En kosten allebei zo'n 80 gulden. Inflatie van 20 jaar kun je hierop loslaten, maar ook het feit dat een spel 20 jaar geleden een hit genoemd werd als en 10.000 of 20.000 stuks van verkocht werden en nu als er 1.000.000 of 2.000.000 stuks van verkocht worden. Dan kun je je ontwikkelingskosten wel over veel meer stuks uitspreiden.
Idiote prijsvergelijking. De prijs van een spel kan natuurlijk nooit concurreren met de prijs van het medium waar het op staat. Wat je betaalt bij het spel zijn de ontwikkelingskosten. Daar komt dan het medium nog eens bij.

Een spel zal dus per definitie beduidend duurder zijn dan zo'n R4 kaartje.
Ja tot het moment dat het helemaal nergens meer uitkomt. Dan hebben al die sukkels die te beroerd zijn om wat geld uit te geven en denken dat alles gratis moet kunnen een probleem dat ze zelf hebben veroorzaakt.
Toch is 30 tot 40 euro voor mening DS-spel te duur. Je krijgt er gewoon te weinig voor.
Tussen de 15 (voor de Laura serie :+) en 25 (GTA, Zelda, Mario) euro zou realistischer zijn.
Als het voor jou zijn geld niet waard is, moet je het nog altijd niet gaan stelen.

Grootste deel van de games zijn nog altijd veel goedkoper dan naar de bioscoop gaan, een DVD huren of zelfs een pint gaan drinken. Klagen over de prijs betekent enkel dat je boven een standaard probeert te leven. Als student kan je ook jobjes zoeken als je meer geld wil om te kunnen gamen.
Als het voor jou zijn geld niet waard is, moet je het nog altijd niet gaan stelen.
Stelen is iets hťťl anders dan downloaden. Bij stelen neem je namelijk iets fysieks weg bij iemand. Bij downloaden wordt de data verveelvoudigt. Daarnaast lijdt iemand geen (directe) schade als je het download.
Je lijdt ook geen (directe) schade als je vrouw/vriendin/man/vriend vreemd gaat met een ander.

Echt een dooddoener. Als er niet gedownload zou worden werd er meer verkocht. Je bent gewoon voor een bepaald percentage daarvan verantwoordelijk als je niet koopt, en de betalende klanten moeten dat verlies compenseren. Je doet zowel het bedrijf als je collega gamers onrecht aan door te kopieeren.
Dat klopt, daarom heet vreemdgaan ook niet stelen. Maar als je partner uiteindelijk permanent met de ander gaat wordt wel gezegd dat die ander je partner heeft "gestolen".
Als er niet gedownload zou worden werd er meer verkocht.
interessante uitspraak, heb je ook statistieken om dit te onderbouwen?

[Reactie gewijzigd door The Noid op 19 februari 2010 10:58]

[...]


Stelen is iets hťťl anders dan downloaden. Bij stelen neem je namelijk iets fysieks weg bij iemand. Bij downloaden wordt de data verveelvoudigt. Daarnaast lijdt iemand geen (directe) schade als je het download.
Daar is niet iedereen het met je eens dat virtueel iets wegen nemen geen diefstal is en dat het altijd iets fysieks moet zijn.

"
De politie Amsterdam Amstelland claimde gisteren in het televisieprogramma Nova voor het eerst een aanhouding te hebben verricht wegens diefstal in de virtuele wereld. Het ging concreet om diefstal van meubels uit kamers in het Habbo hotel, een zeer populaire virtuele ontmoetingsplaats voor jongeren. De meubels waren weliswaar virtueel, maar vertegenwoordigen wel degelijk een waarde in de reŽle wereld: binnen Habbo betaalt men 15 cent tot 3 euro 75 voor een meubelstuk.

De aanhouding van de 17-jarige verdachte vond plaats voor dag en dauw en werd in de Nova reportage ook in beeld gebracht (het item kan hier nog worden bekeken; doorklikken op “bekijk item”). Volgens de recherche zal naast computervredebreuk en vernieling ook daadwerkelijk diefstal en heling ten laste worden gelegd.
"

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=aPxOC2FGLTU (filmpje van hoe die arme jongen word aangehouden :P )

Nog eentje: http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=1365

Downloaden zal wel degelijk als diefstal gezien worden, alleen is er nog geen wet voor maar die zal ook niet al te lang meer op zich laten wacht, word al gesproken in over een verbod en landen om ons heen zijn er ook mee bezig of hebben al een soort gelijke wet doorgevoerd of zelfs stuk drastischer.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 19 februari 2010 02:56]

Je mist hier het cruciale punt van drdelta, terwijl je het zelf in je eerste zin al zegt:
*wegnemen*
Bij kopiŽren wordt niet weggenomen. De oorspronkelijke bezitter heeft zijn origineel nog.
In jouw voorbeeld wordt wel weggenomen, de oorspronkelijke bezitter heeft zijn item niet meer.

Stelen is wegnemen zonder toestemming. Of het nu virtueel of fysiek is. Als er geen sprake is van wegnemen is er geen sprake van stelen. Jouw voorbeeld is dus wel stelen, downloaden is dat niet.

Waarom is het belangrijk om het geen stelen te noemen? Ten eerste leid het de discussie af van waar het om gaat. Deze hele sub-thread had weg kunnen blijven als niet iemand weer "diefstal" had geroepen. Het verwatert de discussie.
Ten tweede is voorkomen cruciaal in discussies. Als je laat zien dat je eigenlijk niet weet waar je het over hebt door termen foutief te gebruiken neemt niemand je meer serieus. Net als een post vol spelfouten...
Hoe wil je het dan noemen?

Oplichting, want je licht de producent van een product op om niet te betalen voor zijn geleverde dienst (de game?). Ik vind het altijd zielig om achter namen te schuilen, "het is geen diefstal, want ik neem niets weg", tja taal technisch waarschijnlijk juist maar moreel gezien niet. In de IT wereld kan je bijna alles kopiŽren? Het is gewoon jammer dat er een grote groep mensen is die als het gaat om een niet fysiek product je het maar zomaar mag meenemen. Het product zelf vertegenwoordigt dan wel geen waarde, de R&D en P&R moet toch ergens van betaald worden?
De juistere term is "namaak" of ook wel "piraterij" (al wordt over dat laatste nog wel eens gediscussieerd), maar namaak lijkt me best wel toepasselijk.

Zoals reeds gezegd, is 'stelen' iets wegnemen, zodat de vorige eigenaar er geen gebruik meer van kan maken. Namaak is het maken van duplicaten of goederen die sterk lijken op een origineel zonder toestemming van de oorspronkelijke maker. Je kan dus Nike-schoenen, Adidas-kledij, elektronica namaken maar net zo goed zou je dat kunnen doortrekken naar intellectueel eigendom. Je maakt een kopie van een origineel product zonder dat de maker er akkoord mee is dat je dat doet.

Misschien zelfs nog iets correcter is "inbreuk op de auteurswet (copyright)", maar dat klinkt minder vlot.

Ik ben het er trouwens mee eens dat de artistieke sector (muziek, film, games, ...) vergoed moet worden voor hun harde werk; maar daartegenover moet misschien wel een ander businessmodel en/of prijssetting moet staan. Momenteel is de meerwaarde van legale content enkel de gemoedsrust. Illegale content is op sommige vlakken misschien beperkter, maar heeft langs de andere kant veel voordelen: geen onaangename waarschuwingen van FBI, Brein, ...; kopieerbeveiliging (om zelf een kopie te kunnen maken van je content), je moet meer moeite doen om eraan te geraken in de winkel (hoewel er ook online winkels bestaan), beperkingen op het gebruik, ...

Als de entertainmentindustrie iets wil doen aan het kopiŽren, moeten ze maar eens in eigen boezem kijken en het voor de mensen aantrekkelijker in plaats van onaantrekkelijker te maken om echte media te kopen op een manier die even makkelijk is als illegaal downloaden.
Klagen over de prijs betekent enkel dat je boven een standaard probeert te leven.
Of natuurlijk dat ze een NDS spel tegen XBOX360/PS3 prijzen willen verkopen. Je gaat me niet vertellen dat menig NDS spel net zoveel kost als een GTA4, GoW, CoD. Reden om te klagen dus.
Call of Duty 4: Modern Warfare 2 voor Xbox 360 : 69,99euro (adviesprijs)
gespeelde tijd: 5 uur (uitgespeeld, en kan nog veel sneller)
prijs per uur: 13.99 euro

Volgens mij is de bioscoop/dvd huren/pint drinken goedkoper

Nou is MW2 wel een toffe game en is er voor ene hoop mensen meer uren uit te halen dmv de Multiplayer, maar zo'n bedrag voor zo'n kort spel. En zoals eerder vermeld, waar zijn de boekjes en maps die altijd bij games zaten?

Nee, mensen. Games zijn gewoon massa-productie producten geworden, maar de producent verwacht nog steeds dat de consument hier de volle pond voor neerlegt.

De piraterij is gewoon een statement dat men het hier niet mee eens is, maar de producenten blijven stug volhouden. Tsja, dan helpen ze zichzelf vroeg of laat om zeep. En dat een game als deze hier niet meer uitgegeven wordt, is daar alleen maar bewijs van het begin hiervan.
Jij koopt duidelijk je games bij de verkeerde zaken. MW2 is gewoon voor 39 euro te krijgen (ook tijdens de launch)

http://www.budgetgaming.n...n+warfare+2+_Xbox360.html

[Reactie gewijzigd door gnimmeL_kraD op 19 februari 2010 10:27]

De piraterij is gewoon een statement dat men het hier niet mee eens is, maar de producenten blijven stug volhouden. Tsja, dan helpen ze zichzelf vroeg of laat om zeep. En dat een game als deze hier niet meer uitgegeven wordt, is daar alleen maar bewijs van het begin hiervan.
Kwats, niemand download om een statement te maken. Mensen downloaden omdat het gratis is, gemakkelijk, snel etc.

Ik moet de eerste John Lennon's in een hotelbed nog zien die de hele dag muziek download om een "statement" te maken.
alles is altijd te duur :P
Ik koop mijn 360 games voor 35 euro, dan zou ik toch wel gek zijn om voor datzelfde geld een 'simpele' DS game te kopen hŤ ;)

Ik heb GTA toen bij V&D gekocht voor iets van 20 piek (paar weken na release!) en heb ook beide Zelda's voor een schappelijk bedrag kunnen kopen. Het enige obstakel is dat het nogal wat moeite kost om een game aan een fatsoenlijke prijs te verkrijgen (voor de 360 bijv. via import) en je niet gewoon even een winkel in kunt stappen om een gamepje mee te nemen omdat je dan vaak gewoon 40 (DS) of 60 (360) euro betaald.

Met een R4 is het downloaden en klaar. Zelfs het typen daarvan is simpeler :+
Daar heeft Capcom niets aan. Maar het zou wel erg triest voor het NDS platform zijn wanneer een game als Ace Attorney niet meer levensvatbaar is in NL.

Ik denk dat de opvolger van de NDS een veel zwaardere beveiliging krijgt.
Ik denk dat het geen drol uitmaakt welke beveiliging men gebruikt omdat er tot noch toe niet een enkele beveiliging gevonden is waar men niet een hack voor heeft kunnen vinden. Alleen de PS3 houd nog stand maar ook hier zijn de eerste successen geboekt wat meest al betekend dat er binnen een maand of 6 een eerste versie van een mod chip op de markt verschijnt.

Het idee om de hardware duurder te maken heeft niet alleen Capcom niets aan maar ook Nintendo zal hier niets extra door verdienen. Mensen kopen immers eerder een product als het goedkoper is als je om het verlies op gekopieerde games tegen te gaan de hardware zeg 100% duurder maakt (we spreken net over 1 game maar over alle games dus 100% duurder is nog net niets zeker als je kijkt naar het aantal games dat al is uitgekomen op dit platform) dan jaag je veel klanten weg en geef je concurrenten een goede kans om in de markt te stappen.

Met andere worden er is geen goede oplossing de enige echte oplossing is om het niet meer aantrekkelijk te maken games te kopiŽren en de enige manier om dat te doen is om de games een stuk goedkoper te maken. Als je nu een game kopieert dan bespaar je wat 10 a 20 euro per game die je op die manier in je bezit hebt. Een R4 kaartje kan dus makkelijk 100 euro kosten en alles wat je hoeft te doen is 5 a 10 games te kopieeren en je hebt je geld er uit.
Als je de games nu voor 1 a 2 euro verkoopt moet iemand op eens 50 tot 100 games illegaal bezitten om z'n geld uit zo'n kaartje te halen. En dus is de oplossing heel erg simpel druk de kosten van de games om op die manier de illegale markt te frustreren.
Als je dat weet te combineren met een anti piraterij oplossing die er voor zorgt dat alleen met dure hardware (das best belangrijk) de beveiliging ongedaan gemaakt kan worden. Hoe duurder de benodigde hardware is hoe duurder je de games kunt verkopen.

Een andere oplossing is er echt niet veel zwaardere beveiliging hoeft helemaal niet nodig te zijn, dat maakt het product alleen maar duur. Een beveiliging die makkelijk maar met hele dure hardware ongedaan gemaakt kan worden is veel belangrijker.
Games goedkoper maken is de slechtste oplossing die er is. Je omzet gaat omlaag, je winst omlaag en je hebt nog altijd mensen die het willen stelen ipv zelfs maar een euro aan te geven.
Maak het jezelf wijs maar probeer anderen niet te verkondigen dat jij beter op de hoogte bent van het cijfermateriaal dan een leger marketeers aub.

Software maken heeft een vaste prijs, of je nu 0 exemplaren verkoopt of 10 000 000. Als je er 1000 verkoopt aan €20 ga je er niet plots 2000 verkopen aan €10. Zo werkt het dus niet. En je gaat er ook geen 20000 verkopen aan €1. Voor €1 heb je zelfs je distributie nog niet terug.
Steam heeft anders bewezen dat het wťl zo werkt. http://tweakers.net/nieuw...-vindt-games-te-duur.html

Een rom van 32 MB hoeft aan distributie echt geen € 1,- te kosten, distributie kan wel voor minder...gewoon tegen betaling laten downloaden......maar nee....dat willen de heren niet. Die hebben liever een oud business model met alle tussenschakels en hoge kosten. Als je de bagger kwaliteit ziet van sommige games dan zou ik daar ook geen 20 tot 60 euro voor neertellen.
Steam heeft helemaal niks bewezen, dat is louter spelen met statistieken geweest (en vervolgens voeren ze zelf een heel ander beleid). Ten eerste houdt Steam zijn eigen prijzen kunstmatig hoog (denk aan dollar-euro conversie, etc.). Ten tweede zet Steam een actie op dat de game goedkoper wordt in een bepaalde week en informeert de gebruikers hier tijdig van. Natuurlijk wachten veel gebruikers dan tot die week om het spel te kopen en nemen de verkoopcijfers dan tijdelijk toe! Dit wil echter niet automatisch zeggen dat het spel niet anders ook (bijna) net zo veel verkocht zou worden uiteindelijk.

Maar laten we uitgaan van het standaard economisch model dat iets wat goedkoper is automatisch ook meer verkocht wordt. Dan is het nog maar de vraag of het goedkoper maken van games bij de start uiteindelijk winstgevend is. Ik bedoel: als Intel een nieuwe processor op de markt gooit is deze ook aanvankelijk heel duur (dus op dat moment alleen weggelegd voor de echte fans), en zal deze later goedkoper worden. Als intel zijn nieuwste, duurste processor direct goedkoop op de markt gooit lopen ze deze inkomsten mis.
http://mbet.dandonovan.ca...bution-over-the-internet/

Lees het bovenstaande maar eens... replicatie kosten lopen tegen 0, software wordt tegen een fixed price gemaakt.
Niets bewezen? Wat ik bewezen zie is dat er ook andere businessmodellen zijn die in ieder geval meer mensen tegemoed komt en het eigen belang. Wat er met Steam gebeurt zie ik als een Win-Win situatie. Online distributie werkt. Dat hele gedoe met die R4 kaartjes is niets meer dan logisch (dit had men aan kunnen zien komen) en alleen te bestrijden door de beveiliging te verbeteren. Jammer van AustraliŽ dat er liever voor kiest bepaalde technologie simpelweg te verbieden want dat gaat innovatie tegen ten behoeve van maar 1 club en het is symptoom bestrijding. Het zou beter zijn als ook Nintedo een goed beleid zou voeren voor online distributie. En cardrigde informatie zo versleutelen dat het moeilijk te kopiŽren is. Dus een eigen technolgie bedenken om de informatie op weg te saven en te versleutelen. Zoals het aangepaste DVD-rom formaat van de GameCube was zo'n dergelijke innovatie. Slim, handig, efficiŽnt. Het wordt op den duur wellicht toch opnieuw gekraakt maar zorg er voor dat als het gekraakt wordt, het niet zomaar voor de huis-tuin-keuken consument overgenomen kan worden: Zorg dat de kraker zich in heel veel bochten moet wurmen om het resultaat te bereiken. Een andere manier is moeilijk denkbaar voor het moment.

[Reactie gewijzigd door MistrX op 19 februari 2010 10:52]

Nee, maar die zou ik dan ook niet willen downloaden. Zonde van de tijd om te spelen...
waarom niet goodies bij een spel zoals in de tijd van de snes. toen had je een manual met art erin en een kaart. Dat was erg leuk om te bekijken en om te hebben. Beter dan de bijna lege dvddoosjes van veel spellen tegenwoordig. tenzij je een special edition koopt ofzo. toen woog zo'n doosje ook wat en had je het idee dat je ook echt iets in je handen had. ik vind cartridges evengoed veel toffer dan zo'n diskje maar dat is slechts een mening.

hmm, apparently is dat een deel van die serie:
http://www.youtube.com/watch?v=lYPyOIaLdTU

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 19 februari 2010 00:13]

Dat kost allemaal extra geld. Je denkt toch niet dat een developer zomaar extra goodies erin gaat doen?
+ dat de volgende keer je ook niet wacht want het komt toch niet.
Ik vind het een leuk spel, dus dat moet maar gedownload worden. Ik zou echter graag dan ook wat geld over maken naar de developers van deze game. Zou dat kunnen?
Ik zou het wel een gaaf idee vinden om donaties via Paypal oid te kunnen doen daarvoor :)
Dat is toch niet hetzelfde dan?
ik snap m dan ook niet geheel, als je het hier niet aanbied weet je ZEKER dat je niets verkoopt, als je het hier dan gewoon in beperkte oplagen aanbied, zodat je niet met een overschot zit maakt het toch niet uit? en er zijn echt wel genoeg mensen die wel spellen kopen. het is nogal een slecht argument, tja er zijn teveel R4 kaarten wij brengen ons spel daar niet uit. beetje het na-na-na-na-naaa gehalte als je het mij vraagt.
Je schijnt te vergeten dat er gewoon een heleboel vaste kosten zitten aan het uitgeven van een game. Op een gegeven moment wordt de oplage gewoon veel te laag om er nog iets aan te verdienen... en dat betekent dat ze zelfs verlies zouden kunnen draaien op het uitbrengen van een game hier.

Uitgevers zijn echt geen idioten. Zij hebben beter inzicht in de kosten en baten dan wij hier. Als zij het niet zien zitten, dan is dat niet zonder reden.
Wat voor grote vaste kosten?

Want het spel is al gemaakt. Je moet alleen een aantal kopie's naar nederland verschepen. En dat doet TNT al voor 5 euro :P. En het klopt dat reclame maken veel geld kost, maar dan maak je maar eens geen reclame.
Productie, distributie, marketing, geld afdragen aan het verspreidingsplatform (in dit geval slokken winkels zo 5-10% van de totale gamesprijs voordat ze het willen verkopen), etc..

Geloof me maar, we kunnen allemaal wel zeuren maar als de makers niet oprecht geloven dat ze geen winst zullen maken, gaan ze echt niet in hun eigen voet schieten om zo'n grote markt te laten liggen.

Edit@LoorTD:
Zo werkt het niet in de realiteit. Hoe wil jij de boel dan distribueren als spelontwikkelaar? Moeten ze dan allemaal zelf een distributiekanaal opzetten en denk je dat dat goedkoper is? Heb jij 20 miljoen € in een oude sok, zodat de ontwikkelaar zelf het risico en meer van de winst pakt i.p.v. de uitgever die het risisco neemt en daarom het geld ziet?

Dit is niet persoonlijk naar jou bedoelt, maar er wordt hier heel wat geroepen door mensen die niet weten hoe de game-industrie in elkaar zit. Vertrouw mij maar: mensen uit de game-industrie zijn niet dom en zijn ook niet blij met de huidige situatie, en als het allemaal zo simpel was hadden ze dat natuurlijk allang gedaan.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 19 februari 2010 11:16]

mja...dat komt ervan als je jezelf committeert aan een business model waarin meer aan de strijk stok blijft hangen dan de daadwerklijke makers van het spel bijelkaar ervoor krijgen.... 8)7
dat maakt ze niet uit, ze willen namelijk niet het risico lopen dat ze een spel hier uitbrengen en dat het dan niet verkocht wordt, het uitgeven van het spel kost namelijk ook geld.
het maakt volgens mij echt niet uit hoor, het zou toch niet gekocht worden, iedereen heeft die R4 kaartjes, als je gewoon bij de DS spelletjes staat te kijken komt er al iemand naar je toe die begint over R4 kaartjes dat je dat beter kan doen. Ik ken eigenlijk niemand die een DS heeft en niet zo'n kaartje.

Maar kinderachtig dat het niet uit komt in de benelux, want volgens mij is het in de UK en heel veel andere landen net zo erg, dan moet je ook ze daar niet uitgeven
De strekking is nou juist dat dat toch alleen maar gebeurt.
Dus waarom kosten maken voor distributie als het toch niet wordt verkocht.

hollanders staan er nu eenmaal bekend als zuinige centenknijpers, en de allergrootste software dieven ter wereld.
En ik kan ze dus ook alleen maar gelijk geven.
Nu komen we eigenlijk op de zelfde discussie als met muziek. Zorg voor een alternatief download netwerk waarbij we betalen voor de download.
Koppelen van de software aan de ds op een of andere manier (tuurlijk hackbaar, maar altijd potentieel interresant.)
Een belangrijk kosten component is de hardware (ongeveer 10 euro per game inclusief licentie ervoor). Dus lijkt het me handig om de games dan eens via alternatieve kanalen aan te bieden. Het wordt steeds meer onderkent, echter nog steeds geen goed vervolg aan gegeven.

Dus lets market and sell the game online and earn some money.
Het is ook gebleken dat mensen vaak 40 euro teveel vinden. Hierdoor wordt de game minder vaak verkocht. Bij 5 of 10 euro wordt deze al veel vaker legaal gekocht. De kosten component voor de hardware en boxes kan dan wegvallen bij downloaden.
En degenen die dit wel willen, ach die betalen toch wel die 40 euro.
Ja, nu kunnen alleen maar de R4 gebruikers het spel spelen. Zij kunnen het nog gewoon downloaden.
Nu nog wel, maar het eind van het liedje is dat er steeds minder DS-games zullen worden uitgebracht omdat er te weinig eerlijke gebruikers zijn overgebleven die nog originele games kopen. De DS is een van de allerpopulairste gamessystemen ooit en toch gaat de markt stuk door de piraterij. Een beter bewijs dat illegaal downloaden *wel* schadelijk is voor gamers kun je niet bedenken.
Groep 1 download en groep 2 heeft last van de maatregelen die er genomen worden terwijl groep 1 daar geen last van heeft. Beetje krom in mijn boek, en dit is niets anders dan dat ze copyprotection ergens op zetten waar ook groep1 niet door getroffen word.
Dus als dit het beste bewijs is... ze proberen het niet eens, breng het gewoon uit en klaag achteraf dat het niet verkoopt
Jij snapt het niet, als de kosten voor het uitbrengen in NL 100.000 euro zijn en ze verdienen maar 30.000 euro ermee hebben ze 70.000 verlies.

Als ze het helemaal niet uitbrengen besparen ze zich die 70.000 euro, een verstandige zet dus.
uh...die berekeing snap ik niet.....als ze geen 100.000 euro uitgeven, besparen ze dan 70.000?

als je volgens mij niets uitgeeft, bespaar je het volledige bedrag toch?
Nee, Slasdotter zegt:

Spel distribueren in Europa:
kosten: 100.000
omzet: 30.000
Netto-resultaat: 70.000 euro verlies.

Door het niet te distribueren besparen ze dus 70.000 €.
Je moet het breder zien. Dat betekent dus ook dat er niet meer geinvesteerd wordt in een NL versie. Waarschijnlijk voor de gemiddelde Tweaker geen probleem om spellen in het Engels te spelen, maar bijvoorbeeld mijn moeder heeft toch echt NL versies nodig.

Het zou ook best interessant zijn om te weten wat de verkoopcijfers van de Benelux van de vorige Ace Attorney waren.
Als dat alles is, dan juich ik het alleen maar toe, ik was echt pissed of toen professor layton 2 opeens alleen nederlands was, terwijl deel 1 5 talen had, behalve nederlands.
Ik vind het eerlijk gezegd ronduit crimineel om een spel in Nederlandse versie uit te brengen, wanneer een spel in een andere taal is ontwikkeld. Het is net als met boeken - wanneer je een vertaling maakt van een briljant boek, blijft er hooguit een goed boek over. Ik wil iets gewoon in de taal lezen en spelen waarin het is ontwikkeld.

Inderdaad: jouw moeder valt met die redenatie buiten de boot... aan de andere kant wordt het stukken goedkoper om spellen ook op de Europese markt uit te brengen, en hoeven bedrijven dus niet langer te bezuinigen op localized versions...

Sisko (18:03 u) refereert er al aan, maar toen Professor Layton 2 alleen in het Nederlands werd uitgebracht ging ik echt door het lint... Niet dat de Japanse en Engelse voice-acting nou zo briljant waren, maar echt alles beter dan het gestuntel in die Nederlandse vertaling... wat heb ik me bekocht gevoeld.
Ik wil iets gewoon in de taal lezen en spelen waarin het is ontwikkeld.
Ik weet niet of jij vloeiend Japans spreekt, maar Ace Attorney ("Gyakuten Saiban") is niet origineel in het Engels ontwikkeld ;) De eerste game(s?) kwam alleen in Japan uit.

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 18 februari 2010 20:21]

Maar die eerste games zijn later volledig omgezet naar de DS + enkele extra cases, en dit ook in het engels.
Leuk dat jij er zo tegen bent, haal je game dan gewoon uit het buitenland als je niet kan wachten. Feit dat er zoveel vertalingen zijn betekent dat die markt ook effectief groot genoeg is om de extra moeite en tijd te nemen.
De markt van moeders of kleine kinderen is veel groter dan het aantal gamers dat liever een originele versie heeft. Als jij later kinderen hebt zullen ze ook graag Nederlandstalige games spelen of naar in film gaan die door hun helden vanop tv in het Nederlands is ingesproken.
Ik heb een zoontje, en vind het veel handiger dat hij Engels goed beheerst, dan kan hij tenminste zich in een groot deel van de wereld verstaandbaar maken ipv in Nederland, de Antilen en Zuid-Afrika.

Spongue Bob Square Pants is ook half verziekt door de Nederlandse nasynchronisatie, het origineel (Engels) is een stuk leuker.
Beavis and Butthead in het Nederlands? (pakt emmer)
Maar wat beperkt ons dan om het nu te downloaden uit de USA of Japan en op een R4 te zetten dan?
Niets, ze zeggen hier gewoon dat ze geen winst maken met dit spel uit te brengen in Benelux.
en als er nu nog meer regio's worden bestempeld met een R4-logotje worden er straks gewoon geen games meer gemaakt voor jullie ds...

dan sta je daar met je r4...

wel spijtig voor de niet-illegale ds-gamers

als dan de volgende nintendo handheld een internetverbinding EIST om uberhaupt op te starten, zijn jullie wss ook weer de eersten die komen roepen dat het allemaal in iedereen's nadeel is...
Gewoon een tracking systeem in een volgende firmware update en die verplicht maken zodat je de update moet uitvoeren. Heb je dan een r4 kaartje in je ds heb je pech want dan gan je geen enkele game meer spelen.

Dan is het gedonder resoluut afgelopen. Technisch haalbaar dus snap niet dat ze dat gewoon niet doen. Gewoon iets dat controleert of je geen illegale roms speelt.

Belachelijk gewoon dat ze dat niet doen want nu zijn mensen die wel eerlijk zijn en er gewoon geld voor uitgeven (zoals het hoort) de lul.
Elke nieuwe DS heeft al een vernieuwde beveiliging, maar dat is altijd dweilen met de kraan open. De nieuwe firmware wordt toch wel gekraakt, je kan het hooguit een aantal dagen uitstellen.
De nieuwste roms die tegenwoordig uitkomen (Spirit Tracks bijv.) hebben een ingebouwde beveiligingen (zo'n 400 heb ik gehoord!) zodat de rom het niet doet op een R4 (of ander kaartje). Maar ook die zijn binnen 1 of 2 dagen verwijderd en gepatched.
Er zijn al decompilers voor nds bestanden, al vrij lang.

Tenzij de volgende DS een Łberbeveiliging heeft zie ik het zwart in voor Nintendo... In de Benelux dan.
Ik heb zelf ook een DS (lite) met een R4, maar ik weet dat als ik de R4 niet had, ik hem al lang links had laten liggen. Ik had daarvoor een oude DS (de eerste versie dus) en die was gestolen. Als ik niet van de R4 had afgeweten, denk ik niet dat ik nog een DS had gekocht daarna...
.
Gewoon een tracking systeem in een volgende firmware update en die verplicht maken zodat je de update moet uitvoeren. Heb je dan een r4 kaartje in je ds heb je pech want dan gan je geen enkele game meer spelen.

Dan is het gedonder resoluut afgelopen. Technisch haalbaar dus snap niet dat ze dat gewoon niet doen. Gewoon iets dat controleert of je geen illegale roms speelt.

Belachelijk gewoon dat ze dat niet doen want nu zijn mensen die wel eerlijk zijn en er gewoon geld voor uitgeven (zoals het hoort) de lul.
Het kreupel maken als beveiliging gebeurt al (DSi) en werkt averechts, kijk maar naar DRM. Bovendien zal op een gegeven moment een spel niet meer ondersteund worden en dus ook niet meer geactiveerd (lees: gespeeld) kunnen worden. Trackingsystemen worden misbruikt om andere dingen te weten te komen.

"Those who desire to give up freedom in order to gain security will not have, nor do they deserve, either one." Benjamin Franklin (1775)

Er zijn ook mensen die kopen EN downloaden, maar wel een R4 (of M3) hebben zodat ze niet met een tas vol cassettes hoeft te zeulen, die toch alleen maar zoek raken.
(ik kwam laatst nog games tegen tussen de rugleuning en de zitting van de achterbank van de auto).

Nu liggen de originelen bij de 'lullen' gewoon thuis. Zonder de mogelijkheid van het spelen van gekopieerde spellen had de DS niet zo'n succes geweest.

ALLE vriendjes en vriendinnetjes van mijn zoontje met een DS hebben een flash card. Toch hebben ze allemaal ook wat originele games. Wat de spelontwikkelaars zouden moeten doen, is gemakkelijke sofwarematige distributie via internet (=downloaden van games). Misschien zelfs op een gezamelijk ontwikkelde flash card.

't is een beetje dezelfde discussie als muziek.
Tegenwoordig krijg ik voor een prikkie een gesigneerde litho kado bij een prť-bestelling van een artiest. Dat is toch wel de mooie kant ervan. Downloaden van muziek (tegen betaling) wordt ook steeds makkelijker en er zijn steeds meer artiesten die van hun muziek een soort shareware maken. Mooiste voorbeelden zijn Radiohead en NIN.

"If a nation values anything more than freedom, it will lose its freedom; and the irony of it is that if it is comfort or money that it values more, it will lose that too. "W. Somerset Maugham, (1941)
je hebt het over een DS kerel dat is voor bijvoorbeeld buiten, of in ieder geval niet thuis. Ik zie iedereen al zitten aan stranden of in de bus/trein oid. Je hebt gewoon niet overal internet, dit is wel anders op een normale vaste computer
De nieuwe DS gaat 3G krijgen. In elk land waar ze beduidend aantal DSverkopen hebben, is ook 3G beschikbaar.
Dus het is helemaal niet ver bedacht dat het de toekomst wordt om constant verbinding te moeten hebben.
Dat mag nintendo niet eisen, dan krijgen we weer de hele MS affaire weer.
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat de uitgever niet de kosten wil maken die het met zich mee brengt om het spel hier te distributeren.
Doordat je ook een R4 kaart heb, ben je ook deel van de oorzaak dat dit niet gebeurt
Jaja, en omdat ik een schrijfblok en pen heb zijn de boeken zo duur?

Ik begrijp wel wat je probeert te zeggen, maar stellen dat het bezit van zo'n kaartje voldoende is om schuldig te zijn aande downloadproblematiek is natuurlijk een brug e ver.
Maar wat beperkt ons dan om het nu te downloaden uit de USA of Japan en op een R4 te zetten dan?
Alleen dat 't volgens de wet niet mag? :)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 18 februari 2010 17:48]

En enig moraal.
Dan zou dat wet ding genoeg moeten zijn. Maar dat negeren de meeste downloaders sowieso al structureel. (en dan heb ik 't niet over dat kleine groepje wat daadwerkelijk netjes hun content koopt, maar de grote massa die gewoon alles voor niks wil hebben)
Omgekeerd. Moraal zou ervoor moeten zorgen dat het niet eens een wet hoeft te zijn.
Dan "importeren" we die shizzle toch :+

[Reactie gewijzigd door Rientie op 18 februari 2010 17:20]

... van peer 2 peer clients... :X

Op een serieuzere noot... Als je het spel geeneens aanbied moet je later niet gaan mekkeren dat mensen de zaak kopieren. Er -IS- immers geen legaal alternatief.

[Edit] En het middels het niet aanbieden buiten de benelux houden van dit spell is nutteloos. Vrij verkeer van goederen binnen de EU... iemand hoeft maar naar Duitsland, Frankrijk of GB op vakantie te gaan en presto. Of het via een internationaal leverende webshop bestellen, nog eenvoudiger.

[Reactie gewijzigd door Aetje op 18 februari 2010 17:59]

Ehm..ik neem aan dat ze het spel hier niet verkopen omdat mensen het simpelweg niet kopen, niet omdat ze bang zijn dat iemand in de benelux het op internet zal zetten. En groot gelijk hebben ze, als er geen winst te maken valt heeft het geen zin het spel uit te brengen.

Tragisch is natuurlijk wel dat nu zo ongeveer de enige manier om het spel te krijgen is om het te downloaden. De meeste mensen zullen niet de moeite nemen het uit het buitenland te bestellen. Dus hoewel het het gevolg is van piraterij, speelt het dit nu ook enigszins in de hand. Ook als nintendo de verkoop van r4 kaarten aan banden weet te leggen zal de markt niet snel herstellen aangezien zo veel mensen al een r4 kaartje hebben. Misschien zullen ze meer geluk hebben met de DSi
Sja, en het zal de taak van Nintendo worden om dit goed te ondervangen. Natuurlijk is het wel relaxed om een R4 kaartje te kopen en alles te downloaden. Maar ik moet zeggen dat ik een origineel PS3 spel vaker speel. Die kun je namelijk niet downloaden. (in ieder geval niet een kopie die je dan op je PS3 kunt afspelen)

Dat heeft wel weer als gevolg dat ik wegens mijn budget bepaalde spellen nog helemaal niet heb gekocht of zal gaan kopen. Dus het is niet altijd een win-win situatie voor de producenten.

Een spel moet: of extreem goed zijn zodat het ook wordt gekocht, of er moet een alternatief zijn. Bijvoorbeeld dat je het kunt downloaden en spelen, maar als je het online wil spelen, je er de originele versie voor moet aanschaffen.

Aan de andere kant is het zo dat als een spel heel erg cool is, dat het toch wel wordt het verkocht. Waarschijnlijk meer uit loyaliteit naar de producent toe en dat je iets tastbaars aan je 'verzameling' kunt toevoegen.
Ik denk dat het probleem ook met name gewoon de doelgroep is. Een PS3 is leuk, voor met name de hogere leeftijd. Het aantal spellen welk op de PS wordt uitgebracht voor de kleintjes is minimaal en krimpt steeds verder.

Zowel de 360 als ps3 hebben zich als volwassen console redelijk op de markt gezet. Prijzen van games voor 60 euro, zijn prijzig... echter zijn te overzien bij een inkomen van 1500 ~ 2000 in de maand.

Daarintegen de DS, tsja, het lijkt me meer iets voor de jongeren. Tot een jaar of 14 max verwacht ik dat de DS echt populair zal zijn en daarboven zal het snel afgelopen zijn. Alles zo'n beetje onder de 10, zal games met name via ouders krijgen. De groep binnen 10 en 14 echter, zal veel meer reliant zijn op het internet en via via horen dat de R4 kaartjes goed werken.

Die groep heeft ook geen inkomen van 1500 ~ 2000 in de maand, maar moet het vaak doen met zakgeld van zo'n 20 euro in de maand of nog minder. Tsja, en dan valt een nieuwe release tegen een prijs van 35 - 45 euro toch zwaar hoor. Het is gewoon enkel verstandig te noemen als ze besluiten het te downloaden en hun geld te sparen ipv alles aan DS games er doorheen te jassen.

Natuurlijk zuur voor nintendo, en hetzelfde geldt zo'n beetje voor sony met de psp, maar de prijzen zijn gewoon belachelijk voor een groot deel van hun doelgroep.

En het kleine aandeel van volwassen gamers welk deze handhelds gebruiken, tsja, verbaasd mij niets dat dat niet groot genoeg is om voldoende geld in het laatje te brengen in de benelux. Dit is gewoon geen Japan waar het hebben van een iPod als zeldzaam gezien kan worden ivm het hebben van een DS. Je ziet hier geen hordes mensen staan met hun DS.
>>Alles zo'n beetje onder de 10, zal games met name via ouders krijgen.

En waar denk je dat veel ouders de games vandaan halen?
Een paar tientjes voor een R4 kaartje en gaan met die banaan.
Je bent tenslotte een vindingrijke Nederlander, nietwaar?
Kinderen willen iedere keer andere spelletjes, en dat loopt aardig in de papieren als je die iedere keer moet gaan kopen, zeker met die belachelijk hoge prijzen.
Dat valt wel mee nog maar het komt wel steeds meer naar voren vooral nu de generatie die met internet is opgegroeid kinders krijgt.
Als je kijkt hoe veel de games kosten, hoe lang de kinderen het spelen en hoe klein ze zijn om even te downloaden en op een R4 kaartje die ong hetzelfde kost als 1 spel zetten, tja het is gewoon heel lucratief om zo behoorlijk wat geld te besparen.
Kan je met een beetje inkopen van games, zeg 1 per twee maand, toch ong 30 e per game besparen. das toch even 180e dat je per jaar kan besparen.
Voor de iets minder bedeelden onder ons is dat behoorlijk wat geld.

Ik weet van mijzelf dat als ik meer geld had dan nu als student, ik meer games legaal zou kopen ipv de zware keuze te maken tussen 5 games en eentje te kiezen, kan ik er mss wel 3 of 4 halen. Ik koop echter wel alleen ECHT goede games die meestal ook GOTY zijn of in de top 5 zitten.
Ik denk dat je aardig in de richting zit. Mijn kids zijn na een half jaar eigenlijk al uitgekeken op de DS. De Wii, Playstation2 en de gratis online games voor de PC vinden ze veel interessanter.
je bedoeld de illegaal gedownloade games voor de pc.. :)
Nee, er zijn heel veel gratis online spellen voor kids. Habbo, Runescape, spelen.nl etc. Games op de PC is ruk omdat die vrijwel allemaal niet werken onder een account met beperkte rechten en de spellen moet geinstalleerd worden. Ik snap niet dat spelfabrikanten geen spellen op bootable CDs/DVDs (op basis van Linux) uitbrengen die je in de PC stopt en waarmee je vervolgens kunt spelen alsof het een console is.
Ja, dat heb ik ook nog nooit begrepen... Een bootable cd zou een hoop problemen met de huidige pc games oplossen. O.a. de veel te lange installaties, software conflicten (OS, drivers, 3rd party apps), DRM, mogelijk zelfs cheats, etc. Lever er een usb sticky bij voor savegames en patches en klaar.
Ze doen het niet omdat het niet gaat werken. Als je een bootable CD maakt, moet je er voor zorgen dat je de drivers van alle hardware ondersteunt.

Praktisch geen PC is helemaal hetzelfde. Je kunt een PC game niet uitbrengen met vastgestelde eisen. Men verwacht (en moet kunnen verwachten) dat de software draait op jouw PC, zeker als het nieuwe hardware is. Voor PCs heb je juist als basis dat het OS al dat soort zaken afhandelt. Ik denk dat een bootable CD meer prolemen zal veroorzaken dan oplossen.

Dat is ook het voordeel van ontwikkelaars van console games. Ze maken gebruik van dedicated hardware of van systeemcalls naar die dedicated hardware. Het aantal opties en combinaties van hardware (waar je rekening mee moet houden) is op een hand te tellen voor de meeste consoles.

Bovendien is een PC wel een behoorlijk dure console...

[Reactie gewijzigd door lamme23 op 19 februari 2010 12:26]

Waarom kunnen Windows en Linux wel op iedere PC draaien? Als er incompatible hardware in de PC zit (trage CPU, videokaart zonder 3D, niet genoeg geheugen), dan krijg je een spel via een installatieprocedure ook niet aan de gang. De spelfabrikanten moet eens goed naar een knoppix CD kijken; die werkt op vrijwel iedere PC.
Ik denk meer de Flash games die online te vinden zijn..

Zelfs voor Tweakers zijn ze zeer verslavend..

[HK] Verslavende Internet Games - Deel 2
Je vergeet alleen dat de DS voor alle doelgroepen is en ook ze op de markt is gezet door Nintendo en dat dit spel eerder door oudere doelgroepen gespeeld zou worden dan door de 10-14 doelgroep.
Hoe kom je erbij dat het overgrote deel van de mensen een inkomen heeft van 1500 euro of hoger ?!? Het overgrote deel van de mensen komt daar geeneens aan.
Misschien dat dat voor studentjes geldt die tot diep in hun twintigste op school zitten maar voor het overgrote deel van de mensen is dat een bedrag waar ze alleen maar van kunnen dromen.
Wel realistisch blijven he !!
Ga je eens informeren bij al die mensenhandelaren, eh ik bedoel uitzendbureaus, en dan kijk je eens wat die je willen betalen per uur.
Dat zal wel meevallen: het modal inkomen in in Nederland is meer dan 2000,-. Dus ja, er zijn uiteraard mensen die dat niet halen, maar dat geldt zeker niet voor het overgrote deel van de mensen.

"Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2008 € 30.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer € 2.353,- (bruto, exclusief 8%"
bron: Wikipedia
Dat heeft wel weer als gevolg dat ik wegens mijn budget bepaalde spellen nog helemaal niet heb gekocht of zal gaan kopen. Dus het is niet altijd een win-win situatie voor de producenten.
Anders zou je het ook niet gekocht hebben. Ik heb misschien een slechte bril op maar ik zie totaal geen verlies voor hun hoor. Als jij het gaat kopiŽren is er zelfs meer kans dat je het ook nog eens met andere marginalen in je vriendenkring gaat verdelen.
Een spel moet: of extreem goed zijn zodat het ook wordt gekocht, of er moet een alternatief zijn. Bijvoorbeeld dat je het kunt downloaden en spelen, maar als je het online wil spelen, je er de originele versie voor moet aanschaffen.
"extreem goed" is inderdaad een zeer duidelijk criterium. Zware straffen en een goede opvoeding dat stelen fout is, dat moet er zijn. Meer is niet nodig.
Denken dat zware straffen en een goede opvoeding gaan helpen bij het tegengaan van illegale downloads is naÔef. Alleen al het vinden van een rechter die nog nooit een liedje heeft gedownload zal de wereld zwaar vallen.

Het stereotiep van de eerlijke mens die alle verleidingen weerstaat en het volle pond betaalt voor wat hij gratis kan krijgen is niet meer dan een stereotiep. Pluk je gratis en anoniem een appel of ga je naar de winkel verderop om voor die appel te moeten betalen? 8)7

Ik praat het niet goed, maar het is gewoonweg te makkelijk om niet te overwegen. Het gebeurd bovendien zo massaal dat er eigenlijk niet juridisch tegen opgetreden kan worden. De enige manier om er tegenin te gaan is het vrije web minder vrij te maken :X
Alle argumenten ten spijt, kopieren-is-stelen, en dat geldt voor meer dan 95% van de gevallen.
En hoe je over stelen denkt, daar mag je zelf over nadenken, voor jezelf goedpraten, je geweten sussen, je moraal onderuithalen, whatever, eigen verantwoordelijkheid.
Kopieren is copyrightschending. Een game jatten bij de mediamarkt is diefstal. Is toch echt wat anders.
Kopieren is geen copyright schending en ook geen diefstal. Er zit immers thuiskopie heffing op de CD-R/DVD-R waar je de kopie op brand.
toch heeft Netgrazer gelijk. Een ander marktmodel is noodzakelijk anders blijven we dit gezever houden.

We hebben het hier over menselijke moraal, naast de bijbel is dat de grote grondlegger van de wet en hoe wij die handhaven in (meeste) Europese landen. De moraal geeft aan dat mensen om meerdere redenen liever downloaden en de gevolgen daarvan te accepteren.

het feit dat er "illegaal" gedownload word is vanwege enkele redenen, o.a.;
- het downloaden is mogelijk.
- de prijsstelling is dermate hoog dat mensen besluiten om een alternatief voor kopen nemen.

Als je alleen deze punten in beschouwing neemt, is het nu een afweging geworden tussen hoe makkelijk downloaden is en hoe duur het spel kopen is. Is DL-en erg makkelijk en kopen erg duur dan word er meer gedownload, is het andersom, dan zullen meer mensen weer overgaan tot kopen.

nu wat blijkt, DL-en is wel moeilijker te maken door bv de DL-er te criminaliseren, nationale privacy omwille van deze industrie compleet de grond in te werken en internationaal gezien sommige hun leven (financieel) totaal te verwoesten, maar het produkt is nog steeds te duur.

Nu mag ik niet zo'n slimme marketing dude zijn, maar zeker weten dat nagenoeg alle gamestudio's gewoon compleet inefficient werken, geld verkwisten of aan het hallucineren zijn als zij denken €40-60,- hiervoor te kunnen vragen om de kosten te dekken+wat winst. Een brood kost ook maar een euro omdat graanbouw,logistiek,bakkers,etc op de meest efficient mogelijke wijze werken, dat kan een Gamestudio ook, maar ipv daarvan zitten de programmeurs halve dagen zelf te gamen, zijn er veel te veel tussenkanalen die allemaal dat produktje over de kop willen zien gaan bij doorverkoop en dan is bij deze dan ook nog eens de doelgroep niet financieel capabel.

€40,- voor een Game (of muziek CD, etc)? yea right, je maakt mij niet wijs dat je dit niet kan reduceren tot een euro of 8,-

(ik vemoed overigens dat dat ook deels de reden is dat er niet in de Benelux geimporteerd word, want over de grens kun je vaak je spel voor zowat de helft van de prijs krijgen)

en tot slot, kopieren is niet stelen, het is een overtreding, geen misdrijf. Ga je tante lekker criminaliseren.

<edit:typo>

[Reactie gewijzigd door vlaaing peerd op 19 februari 2010 13:27]

Jah, want als iemand buiten de benelux het op internet zet dan kan iemand in de benelux dat niet afhalen? Ik wist niet dat op internet landsgrenzen waren?

Er zijn toch genoeg mensen die het kopen. Mijn zus bv heeft geen R4 kaart.
Stel dat 75% het kopieert, dat wil zeggen dat 25% het koopt en die lopen ze nu mis. En 75% is veel, ik denk niet dat zoveel mensen het kopiŽren. Nu weet ik niet in hoeverre ze met die 25% alle kosten kunnen terug halen die ze moeten maken om het in de Benelux binnen te brengen.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 18 februari 2010 19:40]

misschien wordt het ook niet verkocht omdat het een stomme game is (in mijn ogen dan).
Op een serieuzere noot... Als je het spel geeneens aanbied moet je later niet gaan mekkeren dat mensen de zaak kopieren. Er -IS- immers geen legaal alternatief.
Natuurlijk is er wel een alternatief: import.

En aangezien dit een spel is voor de echte liefhebbers (het is nogal text-heavy) zullen er velen zijn die het zo gaan doen. Ik in ieder geval wel.
Dat kan in het geval van software dus gewoon keihard illegaal zijn, als er in de licentie voorwaarden staat, dat het niet gebruikt mag worden in de benelux.
Natuurlijk kan dat niet. Een EULA is nog altijd onderhevig aan de wet. De vrije handel van goederen en diensten in de EU gaat hier dus voor op de wil van een klein games bedrijf...
Maar licenties op software en dus ook op games zijn geen vrij verhandelbaar goed of dienst.
Dit heeft niks met een of andere eula te maken.

[Reactie gewijzigd door bangkirai op 19 februari 2010 01:40]

mja...maar die licentie voorwaardes staan dus in die EULA......
Die licentievoorwaarden (EULA) zijn vaak keihard vernietigbaar, met name als ze niet redelijkerwijs inzichtelijk en onredelijk bezwarend zijn voor de consument.
Beetje jammer, de mensen die de boel legaal kopen doen bovenstaande juist vaak niet, weten ook niet hoe dat werkt. En zij, en niet degenen die illegaal spellen downloaden, worden dus de dupe van deze maatregel :(
Jaaaa en dat is niet alleen bij de DS zo :( Kijk naar de PC, kijk naar de omgebouwde Xbox360, gejailbreakte Iphone enz...
De goeie lijden onder de kwaaie, als is die groep kwaaie vaak slecht een paar procent van het totale aantal gebruikers. Maar het is altijd lekker makkelijk om het zo te brengen, dan leg je de schuld bij een ander ;)
Nou ik denk niet dat je een omgebouwde Xbox 360 en de PC met de illegale downloads van de DS op een R4 kan vertegelijken. Het percentage dat illegaal download op de DS is veel hoger, mede omdat het veel makkelijker is en de bestanden zijn kleiner. Daarom komen dit soort acties daar ook niet voor.
Klopt, ik ken genoeg ouders in mijn directe omgeving die meerdere kinderen hebben en die hebben allemaal een DS met een R4 kaartje... "games zijn zo duur" is de meest gehoorde kreet. En dan kijken ze mij vreemd aan dat ik alle games koop.
Ik keek na rythm paradise, na maanden en maanden weer uit naar dit spel, om te horen dat het niet uit komt.

Ik ben een van de weinigen die nog rustig 40 eu voor een spelletje neertelt. En nu hoor ik dat het niet eens uitgebracht gaat worden, omdat mensen het illegaal downloaden!?!

*Bij deze bestel ik ook zo'n godvergeten ellende kaartje. Als ik dan moeilijk moet gaan doen, dan zal ik ook doen wat ze proberen te voorkomen. Ik snap dat ze het niet uit brengen als er geen winst te halen valt, maar dit is niet de manier.
Ik heb zelf een R4-kaart en heb alle Ace Attorney games gespeeld tot nu toe.

Het is wel erg dat zo'n kaartje een impact heeft op de kwantiteit en kwaliteit van games.
Tja, het is net wat je zelf zegt.. En je doet er zelf nog aan mee ook, dus zal je de consequenties moeten aanvaarden.
Het bezitten van zo'n kaart is geen misdaad. Als jij hem gebruikt voor homebrew of extra functionaliteit is er niks aan de zeis. Mijn PSP heeft ook een custom firmware, maar ik haal mijn spellen ook gewoon uit een webwinkel. Het is gewoon zo dat zo'n kaartje de waarde van spellen enorm doet devalueren. Als je het voor niks kan downloaden ben je ook minder bereid om de spellen ťcht goed te spelen zodat je je geld er uit haalt. Althans, dat is mijn ervaring.
zelfde is gebeurt met PC games...
En kan me daar helaas ook niet onschuldig in verklaren. wel een goed teken dat als je, je hobby steelt dit het gevolgen kan en zal zijn...
Vooral mee doorgaan he.
Dan heb je straks helemaal geen software meer voor je ds.

Oh ja, behalve al je zelf gemaakte homebrew zeker.

Proest!!!!
Nee, de moraalridder uithangen is een goed idee.. 8)7

Je kan mensen moeilijk kwalijk nemen dat ze het gratis alternatief verkiezen.
Men heeft gefaald de verspreiding tijdig tegen te gaan en nu zijn die dingen er nou eenmaal.

Jij vind het neem ik aan ook niet erg dat de fabrikant van handmatige wasborden failliet gegaan is want je hebt zelf ook een automatische wasmachine die het wassen voor jou makkelijker maakt. Dan kan de wasborden fabrikant wel wijzen naar de wasmachine maker maar die heeft daar geen boodschap aan.

Als game developers er aan onderdoorgaan hebben ze niet tijdig en niet goed ingeschat wat een slimme volgende stap was en zijn ze tot het te laat was maar doorgelopen..

Zo gaan de zwakken dood en de sterken denken vooruit en overleven.
Als niemand tijdig actie onderneemt wachten we wel op een nieuwe handheld die misschien/hopelijk beter in elkaar zit.

Als je alleen ndsgames maakt en niet wilt werken aan beveiliging en onderzoek daarin ben je niet slim bezig dat blijkt.
Gamedevelopers wijzen naar Nintendo maar die heeft een prima spelcomputer gemaakt. Nintendo wijst naar de r4 makers maar die hebben een prima kaart gemaakt.
Zo gaan we in een rondje en doet iedereen te weinig.

Zit 'm in de wetten....en dan kunnen we met z'n allen naar de regering gaan wijzen maar dat heeft ook geen zin. 8)7

De makers van de r4 kaart zeggen gewoon: je kan er gedownloadde spellen opzetten maar niet doen hoor want dat mag niet.. en daar is niks mis mee..

Is hetzelfde als een disclaimer bij een programma als Jackass..(do not reenact etc) en als iemand zijn nek heeft gebroken die tůch zo'n stunt nagedaan heeft kan dat nou eenmaal niet terug gedraaid worden en je kan ook niet MTV aanklagen..


@Rob hieronder: nou kijk..een game ontwikkelaar weet vantevoren hoe het zit met de DS en hoe het zit met R4. Als ze echt willen dat hun game niet op de R4 speelbaar is, of tenminste tijdelijk zodat ze meer spellen verkopen, dan moeten ze in de game zelf, code verwerken welke dat voor elkaar krijgt.(zo verkoopt de bakker ook snoep en frisdrank).net als bij bijvoorbeeld sommige psp games die niet werken tot een update van custom firmware.. als ze die code niet zelf kunnen maken moeten ze dus iemand inhuren die het voor ze toevoegt.. als ze dat te veel moeite vinden of te duur dan moeten ze niet miepen.. Ik heb het over een toevoeging aan de software in softwarevorm..en ja, dat is mogelijk als men er wat moeite voor wil doen en ja, dat is nodig als mensen niet willen dat hun game direct op een R4 wordt gezet waardoor de verkoop nog maar 25% is i.p.v de 100% die ze willen.
Jij bent zo te merken een 'wijzer' waar ik het over heb, het ligt altijd aan iemand anders (ohh die stomme nare mensen ook altijd, Rob weet wel beter) en zo krijg je een heel triest verhaal. Niemand wil wat doen en jij wil blijkbaar ook de moraalridder uithangen en overkomen als iemand die weet hoe het allemaal opgelost kan worden zůnder iets te doen..Dat bestaat nou eenmaal niet. We weten hoe de DS werkt en we weten hoe R4 kaarten werlken en die bestaan nu eenmaal. De oplossing is meeer en niet minder zoals alle R4 kaarten op de brandstapel.

[Reactie gewijzigd door swel op 19 februari 2010 13:23]

Swel, wat een vreemde houding? Wat hebben game ontwikkelaars nu voor invloed met de beveiliging van de DS? Hun vak is het maken van games en dat doen ze. Over hardware hebben ze sowieso niks te zeggen al zouden ze het willen, en dit is overigens ook een heel ander vak.
Wat je nu zegt is dat een broodbakker wel erg dom bezig is om te proberen zijn geld te verdienen door brood te bakken en te verkopen, als hij niet tevens zelf ovens produceert?

En als ze door het kopieren van games failliet gaan heeft dat niks met kwaliteit van de developers te maken of met zwakte of met sterkte. Zij zijn gewoon slachtoffer van de omstandigheden, en dat is erg triest.

@Jellinek:
DsIware is geen oplossing, de 'strijkstok' is dan Nintendo zelf i.p.v. de winkelier. Voor Steam geld hetzelfde.
Ik begrijp je punt, maar het ontwikkelen van games is nu al absoluut geen 8x5 job. Overwerken is normaal en zelfs in het weekend ben je niet veilig. Deze mensen hebben gewoonweg absoluut geen tijd om zich ook nog eens te gaan bemoeien met een heel ander vak.
Bovendien, als je mensen iets anders laat doen dan hun specialiteit zit daar altijd ook weer een prijskaartje aan vast.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 19 februari 2010 11:24]

Maar ze zouden wel enige invloed moeten kunnen hebben op de distributie. Met DSiware en Wiiware is een belangrijke stap gezet naar een kortere keten door digitale distributie. Gezien de doelgroep van Nintendo-produkten zal distributie van fysieke mediadragers niet zomaar verdwijnen en dat betekent dat die retailers invloed blijven houden op de prijzen.

Hoewel...als de grote internationale retailers zeggen dat ze jouw game niet zullen verkopen, noch marketing zullen toestaan in hun winkels omdat die developer de prijs voor download-versies te laag (dus te concurrerend) wil houden zal zo'n developer zich achter zijn oren krabben als de doelgroep veelal (ouders van) jongere kinderen is die weinig online winkelen.

Ik heb geen ervaring met Wiiware maar DSiware lijkt in niets op meer volwassen online verkoopdiensten als Steam en D2D. Beperkt aanbod, uitgeklede versies van retail-spellen, geen grote titels. Ik denk dat dat zal duren tot de volgende handheld en console van Nintendo. Toch is dit iets waar developers zich (meer?) actief mee bezig moeten houden, naast het ontwikkelen van de games zelf.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 19 februari 2010 04:34]

Potverdikkie toch! Wanneer snappen ze nu eens dat wij het hier ook zat zijn dat spellen vaak te duur bevonden worden.

Kom niet met het importeer-argument aanzetten, de gemiddelde Nederlander doet dit nou eenmaal pertinent niet!

Helaas is de scene voor de DS zo groot en zijn roms zo makkelijk te verkrijgen, dat zelfs goedkoper maken niet zou helpen.

Het wachten is op een gerechtelijke procedure dat deze kaarten verboden maakt, of dat zij een manier vinden dat spellen gewoon echt niet meer werken op oude FW.
Ik ben zelf retailer en ben het hier 100% mee eens.

Waar ik ook zo spuugziek van word is de standaart argument "Ik vind games te duur"
OH en dat kon je niet weten voordat je een DS kocht ?
Als je het te duur vind koop dan die hele DS niet het is echter slechts een smoes geworden om alles maar goed te praten.
" Ja maar anders had ik het toch nooit gekocht want ik vind het het geld niet waard dus ze lopen aan mij toch geen geld mis"
Nee maar je download en speelt het wel dus schijnbaar wil je het toch
Echt de grootste onzin aller tijden om hun eigen acties maar goed te praten.
Als je games te duur vind en je kan ze na aanschaf van een DS gemakkelijk gratis krijgen dan is dat een verstandige keuze van de consument. Een excuus voor piraterij hebje niet nodig. Het is makkelijker en gratis. Dat het verboden is maakt niks uit gezien de pakkans 0,0% is.
Ik ben het toch echt niet met je eens.

Ik weet niet hoe het met de gemiddelde nederlander zit, maar ik vind 30-45 euro neertellen voor een spel wat ik niet ken, verdomd veel geld en een TE groot risico.

Als het spel niet leuk blijkt, heb je gewoon dat geld door het toilet gespoeld.
Alsof dat fair is van de game industrie!?

Ik download mijn DS spellen om ze te kunnen uitproberen alvoor ik er een sloot geld aan uit geef.
Is het spel echt leuk, dan koop ik het, is het niks, dan wis ik het.

Als de ontwikkelaars DAAR nou eens wat mee deden in plaats van huilen om copyen.

Als je om die reden dan ook maar besluit om een spel niet in een regio uit te brengen, begint het te lijken op geografische discriminatie.
"Is het spel echt leuk, dan koop ik het"

Doe je dat echt, of zeg je het om je geweten te sussen?
Ik sta hier niet terrecht, dus vind ik niet echt dat ik mij hoeft te verantwoorden, echter is het antwoord bijzonder simpel: JA
Ik sluit me bij je aan.

Had Prince of Persia (samen met New super mario) gekocht toen ik de DS kocht, dacht dat het vast een leuke game was.Ook al was deze €25,- voelde ik me behoorlijk genept toen bleek dat het een soort RTS ripoff was.

Geluk bij een ongeluk had ik tevoren gevraagd of ik hem kon ruilen en dus had ik maar een ander spel genomen, want geld terug ho maar.

Het aanbod is gewoon zo groot waardoor ik eht overzicht een beetje kwijt raak van wat leuk is, en op zich vind ik boven de 30 euro voor een handheld te duur!

Voor een high end game RIG ala PC/Console vind ik dat een ander verhaal, daar gaat veel meer tijd in zitten betreffende grafische en epische afwerking. Hoewel ik het belachelijk vind dat je zo grofweg €15 betaald aan MS/Sony voor elke game die je speelt, waardoor gelijkwaardige games duurder zijn dan een PC game welke er over het algemeen bruter uitzien (afhankelijk van je computer uiteraard)
Tja, de doelgroep voor de 'echte' games op de DS, RPG's en adventures zoals deze is net dezelfde doelgroep die precies weet hoe ze aan een R4 kaartje moeten komen en aan de roms moeten komen.
De grote groep mensen die een DS heeft zonder R4 speelt alleen Brain Training en Nintendogs.
De grote groep die een DS heeft, heeft ook een R4 kaartje oid, ken momenteel niemand die nu nog zijn spellen koopt. :'(
Het is nu gewoon te makkerlijk en bereikbaar voor mensen om fftjes een rommetje te downloaden en op dat kaartje te zetten :?
Feit is wel dat je de legale kopers er mee straft, die zijn de enige die hiervan de nadelen ondervinden. De R4 gebruikers halen het gewoon van de interwebz.
Je vergeet dat het bedrijf dat het spel in Nederland distribueert gewoon verlies zou gaan draaien als ze het uitbrengen!

Het is geen kwestie van 'straffen' van de community, maar simpelweg zorgen dat je geen kosten maakt, zonder inkomsten.
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True