Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Een rechtbank in Londen heeft flashcards in het Verenigd Koninkrijk verboden. Met de kaarten kan opensource-software op de Nintendo DS worden gedraaid, maar ze worden veelal gebruikt voor het spelen van gekopieerde games.

De rechtszaak liep tussen Nintendo en flashcard-verkopers Wai Dat Chan en Playables Limited. Volgens de verdedigende partijen zijn de de kaartjes legaal, omdat ze mogelijkheden bieden tot het draaien van legale opensource-software. Naar eigen zeggen is het niet hun intentie om piraterij te stimuleren. De rechter verwierp deze argumenten, omdat voor het draaien van die zelfgemaakte software de beveiligingsmechanismen van de DS moeten worden omzeild.

R4 DS

Volgens Crunchgear stelde Nintendo in een verklaring dat de meeste mensen met zo'n kaartje geen zelfgemaakte software, maar gekopieerde games spelen. "Alleen al in het Verenigd Koninkrijk zijn er 100.000 flashkaartjes in beslag genomen sinds 2009." Het Japanse bedrijf verklaarde dat veel ontwikkelaars afhankelijk zijn van de legale verkopen voor de Nintendo DS. "Nintendo voert deze rechtszaken niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de 1400 ontwikkelaars."

In Nederland verbood de rechter eerder al de verkoop van flashcards. De jurisprudentie die uit de rechtszaken voortkomt, kan gevolgen hebben in toekomstige zaken tegen het ombouwen van andere consoles in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Update 31 juli - Het artikel sprak alleen over R4-kaartjes. Uit de uitspraak kan worden geconcludeerd dat het om álle flashcards gaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Op zich vind ik het logisch dat het verboden word, want 99% van deze kaartjes word alleen gebruikt om illegale spellen te spelen. Echter vind ik het aan de andere kant wel jammer, en dan vooral deze redenering
De rechter verwierp deze argumenten, omdat voor het draaien van die zelfgemaakte software de beveiligingsmechanismen van de DS moeten worden omzeild.
Als Nintendo er gewoon voor zou zorgen dat er een manier was om Homebrew te draaien, dan valt het hele argument voor R4 kaartjes weg.

De manier die Microsoft bij bijvoorbeeld de XBox360 bied, om via XNA zelf applicaties te kunnen maken en draaien vind ik een mooi initiatief. Het bied misschien niet de volledige kracht van de console ( Wat wel weer jammer is ), maar bied wel veel vrijheid.
XNA bied je technisch gewoon de volledige kracht van de console, maar alles is managed C#, waardoor alles eigenlijk in een sandbox draait (ook om het 'kraken' van de console van softmods via dat tegen te gaan). Het is wat trager dan native code, maar alsnog snel zat.
Op een microsoft presentatie hadden ze het over snelheden van ongeveer een Playstation 2, maar dan op 1080p en met pixel en vertex shaders (PS2 was fixed function), maar voor wat ik draaiend heb kunnen krijgen is het een stuk sneller. Alleen dingen die veel te maken hebben met de garbage collector (denk aan physics engines) draaien een stuk slechter onder managed C#.

Je hebt gewoon toegang tot 5 hardware threads (3 cores die 2 threads per core draaien, een thread word gebruikt voor het OS), en volledige toegang tot de grafische kaart en bijbehorende geheugen.

Het enkele jammere is van publishen op XNA Marketplace is dat het een soort van appstore is, het moet getest worden door wat mensen of het aan guidelines voldoet, en soms worden games geweerd om de meest knullige redenen, zoals dat je een 'Press bla to continue' scherm moet hebben zodat als iemand een random controller heeft die als primaire controller aangewezen word.

Daarnaast, Ik denk dat Nintendo niet zozeer de huidige generatie kaartjes wil verbieden (de markt is inmiddels al compleet verziekt, als ik alleen al in de trein naar DSen kijk heeft 99+% zo'n kaartje.) Het gaat er meer om dat dit soort kaartjes voor de volgende console (de 3DS) vanaf de launch al verboden zijn, zodat developers meer vertrouwen in het platform krijgen.

@Soldaatje
Nee hoor, Nintendo verdient op zowel de DS als de Wii per verkochte console, vooral omdat ze relatief goedkoop te maken zijn door de 'trage' hardware. Maar ze hebben liever het geld van third parties voor verkochte games erbij :)

[Reactie gewijzigd door Bahmi op 29 juli 2010 11:38]

XNA bied zeker niet alle mogelijkheden van de XBOX, zo kun je bijvoorbeeld niet direct de netwerk interface of USB devices aanspreken.

XNA is een zeer mooi platform, maar het is echt niet zo dat je alle mogelijkheden kunt benutten.

Dingen als de Garbage Collector hoeven overigens ook totaal geen probleem te vormen, want voor dingen als particle engines kun je gewoon objecten recyclen.

Uiteindelijk kun je alleen hardware aanspreken die door MS aangeboden word in de managed API, en alhoewel die vrij uitgebreid is, missen er toch een aantal features.

[Reactie gewijzigd door Woy op 30 juli 2010 13:23]

Op zich vind ik het logisch dat het verboden word, want 99% van deze kaartjes word alleen gebruikt om illegale spellen te spelen. Echter vind ik het aan de andere kant wel jammer, en dan vooral deze redenering
Ik vind het helemaal niet logisch.

IMO is het vergelijkbaar met de dongle uitspraak in de VS.
nieuws: Rechter VS: omzeilen van drm-dongle is geen DMCA-overtreding

Het R4 doet niets anders dan dongle.

Wat illegaal is dat er spellen opgespeeld worden die uit illegale bron verkregen is.
Als er gebackupte spellen op gespeeld worden is dit ook niet illegaal.
Als Nintendo er gewoon voor zou zorgen dat er een manier was om Homebrew te draaien, dan valt het hele argument voor R4 kaartjes weg.
Helemaal mee eens.
Het maken van een backup van een game (software) is ook niet toegestaan, in tegenstelling tot audio en film content, omdat je hiermee altijd een beveiliging moet doorbreken. Wanneer de media defect is kun je veelal ook heel makkelijk nieuwe krijgen tegen hooguit het betalen van admin./verzendkosten (wat niet meer dan schappelijk is).

Wat betreft Homebrew, hiervoor is het apparaat nooit ontwikkeld (voor bedoeld), dus waarom zou Nintendo hier ook maar enige support op moeten bieden. Kijk naar de PS3, Sony bood de mogelijkheid en er wordt weer misbruik van gemaakt, waardoor Sony gedwongen wordt de support te laten vervallen.

In het geval van de DS(i) is het illegaal gebruik dusdanig hoog dat de groep "homebrewers" er niet tegen op weegt, zoals de rechter ook concludeerd. Aangezien dit standpunt niet stand heeft gehouden.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 29 juli 2010 12:07]

Het maken van een backup van een game (software) is ook niet toegestaan, in tegenstelling tot audio en film content, omdat je hiermee altijd een beveiliging moet doorbreken.
Ik weet niet hoe dit precies in zijn werk gaat, of je daar een beveiliging voor moet omzeilen. Maar ik vind dit een absurde regel. Video backupen was toegestaan toen kwam DVD met een DRM toen mocht het niet meer. IMO zou DRM toen illegaal verklaard moeten zijn.
Wat betreft Homebrew, hiervoor is het apparaat nooit ontwikkeld (voor bedoeld), dus waarom zou Nintendo hier ook maar enige support op moeten bieden.
Ze hoeven helemaal geen support voor te leveren. Ze leveren nu support om het onmogelijk te maken.
Kijk naar de PS3, Sony bood de mogelijkheid en er wordt weer misbruik van gemaakt, waardoor Sony gedwongen wordt de support te laten vervallen.
Geeft hier a.u.b. bewijs van. Er is namelijk nooit misbruik van gemaakt.
In het geval van de DS(i) is het illegaal gebruik dusdanig hoog dat de groep "homebrewers" er niet tegen op weegt, zoals de rechter ook concludeerd. Aangezien dit standpunt niet stand heeft gehouden.
Precies de R4 wordt illegaal gebruikt.
Op veel PC's staat ook software uit illegale bron. Dan ga je de PC ook niet verbieden,
Je gaat mensen vervolgen die de software aanbieden en mogelijk de gebruikers als dat binnen de wet past.
Ik weet niet hoe dit precies in zijn werk gaat, of je daar een beveiliging voor moet omzeilen. Maar ik vind dit een absurde regel. Video backupen was toegestaan toen kwam DVD met een DRM toen mocht het niet meer. IMO zou DRM toen illegaal verklaard moeten zijn.
Dat je het een absurde regel vindt is jouw mening, maar software (waar games onder vallen) valt niet onder de thuiskopie. Software wordt ook nooit jouw eigendom, je je betaald een licentie voor gebruik van de software. Dat is dan ook direct het grote verschil met andere produkten die je koopt.
Ze hoeven helemaal geen support voor te leveren. Ze leveren nu support om het onmogelijk te maken.
Nintendo maakt het nu onmogelijk, dat klopt, dit komt doordat er op een te grote schaal misbruik van wordt gemaakt. In deze beschermen ze alleen maar hun eigen produkten, wat gewoon hun goed recht is. (zo oordeeld de rechter dus ook)
Geeft hier a.u.b. bewijs van. Er is namelijk nooit misbruik van gemaakt.
Het heeft hier wel op de frontpage gestaan, dat men middels de optie "other OS" de PS3 deels gehacked hadden. Sony heeft door de optie te verwijderen deze poging verijdeld. Overigens vindt Sony het helemaal niet erg dat de PS3 ook voor andere doeleinden gebruitk wordt. Zo gebruikt defensie de PS3 voor simulaties en worden PS3's gebruikt in grote clusters voor het zware rekenwerk. Maar je moet dan niet aankomen zetten dat er geen games meer op gespeeld kunnen worden.
Precies de R4 wordt illegaal gebruikt.
Op veel PC's staat ook software uit illegale bron. Dan ga je de PC ook niet verbieden,
Je gaat mensen vervolgen die de software aanbieden en mogelijk de gebruikers als dat binnen de wet past.
De R4 (en mogelijk vergelijkbare kaartjes) zijn nu verboden, omdat openlijk geadverteerd werd met de mogelijkheid illegale games te spelen. Daarnaast wordt/werd ook steeds ondersteuning geboden doormiddel van nieuwe firmware om nieuw gehacked games te kunnen blijven spelen.

In dit geval is het illegaal gebruik dusdanig veel hoger dan het legaal gebruik dat inderdaad het medium een verbod heeft gekregen. Dit is zoals men wel zegt: "De goeden moeten onder de slechten lijden".
Het heeft hier wel op de frontpage gestaan, dat men middels de optie "other OS" de PS3 deels gehacked hadden. Sony heeft door de optie te verwijderen deze poging verijdeld.
Een linkje zou handig zijn.

Er is nooit een hack geweest die maar beetje in de richting kwam van het spelen van gekopieerde games. Of het native draaien van Linux.

Geohot had alleen mooie woorden maar geen daden.

Geohot heeft toegegeven dat het moeilijker is om een PS3 te hacken dan een iPhone.
Overigens vindt Sony het helemaal niet erg dat de PS3 ook voor andere doeleinden gebruitk wordt. Zo gebruikt defensie de PS3 voor simulaties en worden PS3's gebruikt in grote clusters voor het zware rekenwerk. Maar je moet dan niet aankomen zetten dat er geen games meer op gespeeld kunnen worden.
Yeah right!
nieuws: Amerikaanse luchtmacht benadeeld door nieuwe PS3-firmware

Als je een gerepareerde PS3 krijgt heeft deze de laatste firmware versie. Dit betekent geen otherOS optie meer.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 29 juli 2010 14:11]

Yeah right!
nieuws: Amerikaanse luchtmacht benadeeld door nieuwe PS3-firmware

Als je een gerepareerde PS3 krijgt heeft deze de laatste firmware versie. Dit betekent geen otherOS optie meer.
En jij denkt dat, dit een probleem is voor de Amerkiaanse Luchtmacht? Dat regelen ze wel met Sony en anders zelf wel. :)
Kijk naar de PS3, Sony bood de mogelijkheid en er wordt weer misbruik van gemaakt, waardoor Sony gedwongen wordt de support te laten vervallen.
Dat is een beetje te gekleurd, sony had nogal wat bugs in de hypervisor zitten, niemand dwong hun de support te laten vervallen op een van hun primaire (want selling point) features, was gewoon een kwestie van luiheid en gebrek aan respect richting de klant.
Nederland (en blijkbaar het VK ook) kennen wetgeving die het omzeilen van technische beveiligingen illegaal maakt. Wellicht zit de wetgeving in de VS anders in elkaar.
Vind ik niet zo gek Nintendo verdient aan de games net als Sony en Microsoft, de consoles levert ze niks op.
Dus als ze niet gebruikt worden voor games dan komt er geen geld meer binnen.
Daarom heeft Sony de Linux optie ook uit de PS3 gesloopt.
Waarom het er in het begin er wel in zat snap ik niet.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 29 juli 2010 11:28]

Ik denk bijna wel zeker dan ze geld verdienen aan de verkoop van de DS
Waarom dit: "Alleen al in het Verenigd Koninkrijk zijn er 100.000 kaartjes in beslag genomen sinds 2009."

Als het nog niet verboden was???
Als de inhoud van de kaartjes illegaal is dan worden deze in beslag genomen. Nu is ook de verkoop van de kaartjes als onwettig verklaard.
edit:typo

[Reactie gewijzigd door MasterPa op 29 juli 2010 11:13]

Als daar inhoud van de kaartjes illegaal is dan wordt het in beslag genomen. Nu is ook de verkoop van de kaartjes als onwettig verklaard.
Maar zouden er daadwerkelijk mensen op straat aangehouden zijn.. of zijn het de kaartjes welke bij de verkoop al vol zitten met illegale software welke ingenomen zijn... lijkt me het laatste, anders ben ik benieuwd hoe ze er anders achter komen.
Op straat kun je helemaal niet kijken of ze vol zitten met "illegale" spellen. Als ik spel X al heb kan en mag ik die namelijk prima op mijn R4 kaartje zetten.
Niet als je de kopieerbeveiliging omzeilt, wat dus gebeurt als je het kopieert.
Wrong:
Wat mag wel
Het kopiŽren van muziek of films (let op: voor games en software geldt dit niet) in de
familiekring en waarvan de kopie bestemd is voor deze zelfde familiekring op voorwaarde dat men het originele exemplaar bezit.
Merk op dat men bij het downloaden van dit materiaal geen beroep kan doen op de uitzondering van de audiovisuele thuiskopie. Deze uitzondering vereist namelijk dat het werk op geoorloofde wijze is openbaar gemaakt, wat niet het geval is voor een illegaal verspreid werk.

Het downloaden (reproduceren) van muziekopnames, films of games die via het internet worden aangeboden met toestemming van de rechthebbenden.

Wat mag niet

Het downloaden van muziekopnamen, films en games die worden verspreid zonder toestemming van de rechthebbenden.
Wrong

Je mag de kopieerbeveiliging NIET omzeilen. De wet voorziet dat het niet illegaal is om een kopie te maken. De wet voorziet niet dat jij het recht hebt om die kopie te maken.

Indien je dus om die kopie te maken een kopieer beveiliging moet omzeilen dan kan en mag je die kopie niet maken!

Maar je mag wel op elke drager een heffing betalen om een backup te maken.
Het klopt niet helemaal wat je beweert, "Het downloaden van muziekopnamen, films en games die worden verspreid zonder toestemming van de rechthebbenden." is niet strafbaar tenzij je het ook upload.
En Nederlandse wetgeving citeren bij een artikel over het VK raakt natuurlijk sowieso kant noch wal.
En Nederlandse wetgeving citeren bij een artikel over het VK raakt natuurlijk sowieso kant noch wal.
Het betreft de opmerking van Phuncz, ik neem even aan dat hij zelf in Nederland woont.
Dat lijkt mij ook. Ze zullen waarschijnlijk wat handelaren hebben opgepakt het afgelopen jaar. Daardoor staan ze tijdens hun zaak natuurlijk ook sterker want ze kunnen dus al aantonen dat er minimaal 100.000 kaartjes het afgelopen jaar bedoeld waren voor piraterij en niet voor de bedoeling waar de winkels mee komen ;)
Sinds wanneer mag men zomaar jou eigen spullen gaan controleren op de inhoud daar van ? Men mag ook niet zomaar je huis binnenstappen en alles gaan controleren of het geen illegale inhoud heeft.

Maar zoals ik al eerder zei zal er in de UK dus ook wel een zwarten markt komen voor deze kaartjes met alle negatieve gevolgen van dien.

Anders is deze oplossing er nog wel, hoef je nog maar ťťn R4 kaartje in je DS(i) te hebben. En op die R4 kaart staat niks illegaal ;) En de data op de SD of mSD mogen ze niet controleren :+
Dus al je games staan gewoon op SD's of mSD's :)
Als de R4-kaart verkoper reclame maakt met het feit dat er zoveel spelletjes met het kaartje meegeleverd worden hoeft men natuurlijk nog maar weinig te controleren...en ja, dat gebeurt :P
En de data op de SD of mSD mogen ze niet controleren
Misschien op straat niet, maar als jij door de douane gaat hebben zij alle recht om de data op de kaartjes/laptop te controleren...
Misschien kaartjes waarop al illegale software op stond?
er is een soort van certificaat of logo-test gekraakt om die kaartjes te laten starten had ik ergens gelezen, en alleen daarom maak je dus al inbreuk op de rechten van nintendo...

dat certificaat staat gekraakt en onterecht op die kaartjes en daarom maak je dus sowieso al inbreuk zonder er gekopieerde spellen op te zetten...
Yep, zo werkt dat nou eenmaal. Al staat er nog
NIKS en zelfs geen firmware/kernel op de interne chip op. Alles wat de douane zag werd vernietigd en dan krijg je daar nog een rekening van ook.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29 juli 2010 14:15]

ik vind het hele argument dat het gemaakt word voor het draaien van open source software gewoon slecht, je krijgt gewoon plug and play support for game roms en firm ware updates zijn speciaal gemaakt om bepaalde anti pirate beveiliging in games te omzeilen.

daarnaast vind ik het wel een goede zaak want dan worden er eens goede games gemaakt voor de DS/3DS.
Droom maar lekker verder over fantastische games voor een betaalbare prijs.

Nintendo moet eens leren om de prijzen laag te houden en de kwaliteit hoog te houden.
Daar loopt het gewoon altijd helemaal mis bij elke console.
Van al die bagger voor de hoofdprijs wordt je als gamer ook niet vrolijk.
Als je voor minder dan 10 euro een game kon kopen dan zou er een stuk minder gekopieerd worden.
Nintendo moet eens leren om de prijzen laag te houden en de kwaliteit hoog te houden.
wanneer leren mensen nou eens dat hoge kwaliteit en lage prijzen vaak niet compatible met elkaar zijn?

Wil je iets wat goed is? Dan kost dat geld. Het lijkt wel alsof werkelijk iedereen voor een duppie op de eerste rang wil zitten. Of liever nog: een duppie toekrijgen!
Bij software kun je best een hoge kwaliteit hebben bij een lagere prijs. Het is namelijk afhankelijk van de grootte van de afzet. De productie en grondstof kosten zijn namelijk verwaarloosbaar en hebben daardoor ook niet echt invloed op de kwaliteit van het spel.

@pinobot, en wat heeft dat met mijn post te maken? Of doel je te zeggen dat de PS3 een grotere afzet markt heeft dan de xbox360 en Wii? Dat is namelijk ook niet zo en qua software verkopen loopt de PS3 nog achter op de andere twee.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 29 juli 2010 12:50]

De PS3 is niet gekraakt en daarvoor kosten de spellen meer dan spellen voor de Xbox360 of Wii.
Verschil is wel dat bij de PS3 en de 360 de prijzen van topgames sneller dalen terwijl dat bij Nintendo minder snel het geval is. Je zult dan ook eerder een game kopen dan dat je voor een twee jaar oude game nog steeds de volle mep betaald. Zou mooi zijn als Nintendo daar ook eens aan denkt.
De spellen voor de PS3 kosten geen drol meer dan die voor de XBOX360, het is gewoon sterk afhankelijk van de webshop waar jij je spellen koopt.

Check eens thehut.com, play.com, amazone, budgetgaming.nl(portal site) etc en dan kom je er al snel achter dat games behoorlijk goedkoper gekocht kunnen worden, maar ook dat games voor de PS3 en XBOX360 9 van de 10 keer gelijk zijn qua prijs.

Winkeliers hebben nu eenmaal een flinke marge nodig om games in de winkel te verkopen. Een webshop heeft dit niet nodig en kan daardoor goedkoper verkopen.
Uitzonderingen zijn er altijd uiteraard...
Bij software kun je best een hoge kwaliteit hebben bij een lagere prijs. Het is namelijk afhankelijk van de grootte van de afzet. De productie en grondstof kosten zijn namelijk verwaarloosbaar en hebben daardoor ook niet echt invloed op de kwaliteit van het spel.
Waarschijnlijk doel je met productiekosten op de fabricage van de drager en niet op het produceren van de software/game zelf. Want die kosten bepalen natuurlijk wel degelijk de verkoopprijs.
wanneer leren mensen nou eens dat hoge kwaliteit en lage prijzen vaak niet compatible met elkaar zijn?
Het gaat hier om software.... En gratis software kan beter zijn als software waar je moet voor dokken...

Veel games kosten de volle mep, en dan doe je er 3 uur over. Da's ongeveer 15 a 20 euro per uur. Vrij duur, imho. Als het er dan nog eens niet uitziet grafisch, de controls echt bagger zijn en het spel gewoon zoveel bugs bevat dat de developer ze "features" noemt, ben ik blij dat ik er geen 50 - 60 knotsen aan heb moeten geven.
maar als je voor mindy's ponypaleis 50 euri moet dokken om vervolgens erachter te komen dat zulke bagger op de nintendo gameboy zelfs nog als slechte graphics werd aangemerkt, tja...
wanneer leren mensen nou eens dat hoge kwaliteit en lage prijzen vaak niet compatible met elkaar zijn?
Dat klopt, vaak niet.
Maar ik denk in dit geval wel.
Kijk maar naar de prijs/kwaliteit verhouding van de PS3 en de XBox 360 spellen t.o.v. Nintendo DS spellen.
jij hebt overduidelijk geen idee welke tijd en moeite er gaan zitten in het maken en produceren van een game...
met deze insteek kan je over alles gaan klagen dat het zo duur is

Daarbij als je naar de consoles kijkt dan is nintendo altijd nog het goedkoopste geweest
Nintendo is misschien initieel het goedkoopste, maar als je gaat kijken naar de prijzen van spellen die al 3 jaar oud zijn van Nintendo dan betaal je daar nog steeds de volle mep voor (50 euro of meer voor bv Zelda bij de Bart Smit). Dit terwijl bij de andere consoles de spellen na een tijdje gewoon goedkoper worden.
Ik heb bij de introductie van de DS de oorspronkelijk bedoelde prijsstelling van Nintendo gezien, deze lag een stuk lager dan wat de winkels er werkelijk voor vroegen. Dat is erg jammer want daarmee werk je de piraterij enkel in de hand. 30 Euro voor een nieuwe game is een stuk aantrekkelijker dan 45.
Jep, en blijkbaar is 0 Euro voor de mensen die deze kaartjes kopen het ideale prijspunt.

Serieus, als je iets wilt hebben betaal er dan gewoon voor of blijf ervan af.
Jep, en blijkbaar is 0 Euro voor de mensen die deze kaartjes kopen het ideale prijspunt.
Heb je hier marktonderzoek naar gedaan?

Ik heb en wil geen Nintendo DS* (puur omdat het prehistorische hardware is) die tegen een veel te hoge prijs verkocht wordt.
Ik vind de spellen veel en veel te duur vooral van gedateerde "fatsoenlijke" games. Zijn vaak duurder dan gedateerde fatsoenlijke games van de XBox 360 en PS3.

IMO zou een reŽle prijs voor een nieuw Nintendo DS spel rond de 25 Euro zijn en een gedateerd rond de 10 Euro.
Serieus, als je iets wilt hebben betaal er dan gewoon voor of blijf ervan af.
Ik vraag me af of je zelf een Nintendo DS* hebt en hoeveel spellen je hebt?
En of je een R4 of dergelijke kaart hebt?

Ik heb het gevoel dat je iets roept over iets dat je niet raakt.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 29 juli 2010 14:12]

Ik vraag me af of je zelf een Nintendo DS* hebt en hoeveel spellen je hebt?
En of je een R4 of dergelijke kaart hebt?

Ik heb het gevoel dat je iets roept over iets dat je niet raakt.
Klopt helemaal, heb er geen en wil er geen en het raakt mij persoonlijk absoluut niet. Wat wil je daarmee zeggen? Ik denk dat dit voor 99,9% van de nieuwsberichten voor 99,9% van de bezoekers van tweakers geldt.

Ik heb het gevoel dat je meent dat je geen mening mag ventileren over iets wat je niet persoonlijk raakt. Zou een saaie site worden op die manier.

Wat betreft de prijs van de games: als die naar jou mening te hoog door gebrek aan kwaliteit of omdat ze gedateerd zijn is koop ze dan gewoon niet, dan merken de uitgevers vanzelf dat er geen vraag is naar hun spellen op het prijspunt waar ze ze aanbieden. Hoe kan je als uitgever voor een platform als de DS in hemelsnaam concurreren met gratis?
Klopt helemaal, heb er geen en wil er geen en het raakt mij persoonlijk absoluut niet. Wat wil je daarmee zeggen? Ik denk dat dit voor 99,9% van de nieuwsberichten voor 99,9% van de bezoekers van tweakers geldt.
Ik denk dat deze getallen veel kleiner zijn.
Als ik op zoiets reageer dan raakt het me direct of indirect.
Ik het het gevoel dat je meent dat je geen mening mag ventileren over iets wat je niet persoonlijk raakt. Zou een saaie site worden op die manier.
Nee, maar het gemakkelijker praten als het je niet raakt.
Zeker als je nooit behoefte hebt om homebrew of Linux op een device te draaien dat hier niet primair voor gemaakt is.

Ik zit niet in de situatie dat ik Linux op een DS zou willen draaien. Maar als er een device is dat een Cortex 8 of zou zhebben zou dat zeker het geval zijn.

Ik vind dat het R4 kaartje niet het probleem is maar de illegale verkregen software. De rechter gaat hier aan voorbij.
En als ik reŽel naar Nintendo spellen en de prijsontwikkeling kijk vind ik het niet vreemd dat dit juist het device is waar de meeste illegaal verkregen spellen op gespeeld worden.

Het probleem voor de consument is daarbij dat ze een "leuke aanbieding gekocht hebben" met een spel daarna komen ze er achter dat ieder ander spel van een beetje kwaliteit meer dan 30 Euro kost nieuw of gedateerd.
Wat betreft de prijs van de games: als die naar jou mening te hoog door gebrek aan kwaliteit of omdat ze gedateerd zijn is koop ze dan gewoon niet, dan merken de uitgevers vanzelf dat er geen vraag is naar hun spellen op het prijspunt waar ze ze aanbieden. Hoe kan je als uitgever voor een platform als de DS in hemelsnaam concurreren met gratis?
Dat doet de consument ook, ze hebben de DS via een lokkertje ze wisten niet dat games zo duur waren. Gaan ze over tot niet kopen c.q. kopiŽren uit illegale bron.

Ik ben er van overtuigd dat als deze situatie niet bestond er waarschijnlijk veel meer games gekocht als er een vergelijkbare prijsontwikkeling zou bestaan als voor de PS3 en de XBox 360.
En pietje vind 25 aantrekkelijker dan 30, en jantje 20 aantrekkelijker dan 25, etc.. De prijs is volgens de consument Šltijd te hoog, zeker als er concurrentie is van 0 euro.
De prijs is volgens de consument Šltijd te hoog, zeker als er concurrentie is van 0 euro.
Als jouw opmerking zou kloppen zouden er geen CD's, DVD's of online MP3s meer verkocht worden.
Je kunt ze ook gratis downloaden.
Volgens mij ligt dit gewoon aan de Bart Smit en andere speelgoedwinkels, die doen vreemde dingen met hun prijzen. Ik ben in het verleden al splinternieuwe spellen voor budget prijs en oude spellen voor bijna release prijzen tegengekomen...bij meer game-georienteerde winkels zijn de prijzen een stuk beter...
Nintendo heeft tevens nog geen "classic" lijn zoals Sony en Microsoft hebben.

Voorbeeld op budgetgaming is de goedkoopste zelda (Wii) 37 euro terwijl spellen zoals Gears of War (XBox360) 17 euro kost. Beide spellen zijn al redelijk oud. Zelda is dus misschien 13 euro goedkoper geworden terwijl Gears of War 48 euro goedkoper is geworden.
Het is maar wat je beter vind. Nieuwe games voor budget prijzen daar ga ik voor! En 9 van de 10 keer lukt het me ook om een game die bij FRS voor 65,- te koop is, voor 30,- of minder te bemachtigen.

Kwestie van goed zoeken, iets waar de gemiddelde mensch te lui voor is.
Toch zijn films vaak nog veel duurder om te maken, maar toch kosten ze in de winkel niet meer dan een euro of 20, misschien 25. Waarom is dat verschil in prijs zo groot?
Films halen hun kosten er bij de bioscoop al uit.
En de verkoopaantallen lijken mij hoger....
Wel eens een DS spel in de bioscoop gezien? :P
Of op een TV-station?
Ken je websites zoals budgetgaming.nl waar je voor de goedkoopste prijs je game kan halen.

Stel je voor : Je werkt bij een software bedrijf zoals Nintendo en je zou de games 10 euro per stuk maken. Dan maakt Nintendo gigantisch verlies.

En je hebt ook zoiets als reviews op het internet .

Je gaat zelf wel elk weekend uit of je hebt een dikke home-cinema set maar games kopen, ho maar .
Het heeft inderdaad ook met houding te maken, maar ook wel met middelen en met waardering.

Ik werk deeltijds en ben de enige kostwinner in mijn gezin (geen kinderen). Toch koop ik mijn muziek, en mijn PS3 games etc.

Nee, ik ga niet elk weekend uit, nee ik heb geen home-cinema, ik heb zelfs nog een oude CRT tv. Je doet nu eenmaal niet veel met 1 deeltijds loon.
Daarom koop ik ook geen enkel game aan de volle pot. Meestal wacht ik gewoon een tijdje en dan koop k hem voor een fractie van de prijs.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de prijzen van DS en vooral gedateerde DS en Wii spellen echt overdreven vind. Mn schoonbroer kocht overlaatst nog Zelda voor Wii voor 37 euro, ik kocht een half jaar geleden Mirror's Edge en Fifa 09 voor PS3 voor nog geen 20 euro. Nu ben ik persoonlijk niet zo'n nintendo fan hoewel ik me wel heb vermaakt met enkele erg goede games, dus dat komt wel goed uit, maar ik begrijp wel dat je sneller naar piraterij grijpt als games zo duur blijven.
En als je nou eens een PS3 game of een muziek cd minder koopt en daarvan een DS spel koopt. Zoals aangegeven in mijn vorige post kan je veel games al goedkoper krijgen in Engelse winkels zoals play.com. Om een voorbeeld te noemen, 1 maand na de release was Mirror's edge al 25,99 (December 2008). Nederlandse game-winkels verlagen niet echt snel hun prijzen
Stel je voor : Je werkt bij een software bedrijf zoals Nintendo en je zou de games 10 euro per stuk maken. Dan maakt Nintendo gigantisch verlies.
Een nieuwe game mogelijk wel, maar gedateerde?
Uiteindelijk zakken PS3 en XBox 360 games ook enorm in prijs. Waarbij deze zeker veel duurder zijn om te ontwikkelen.

Ik geloof er daarom weinig van.

Nu verdienen ze geen cent aan iedere gedownloade game puur door hun starre houding.
Stel je voor : Je werkt bij een software bedrijf zoals Nintendo en je zou de games 10 euro per stuk maken. Dan maakt Nintendo gigantisch verlies.

Natuurlijk is Nintendo niet het enige bedrijf dat games voor de Wii en de DS kan maken. Andere softwareontwikkelaars zouden misschien wel voordelige games voor die platforms op de markt kunnen en willen brengen, als Nintendo dit niet onmogelijk zou maken door zich in de positie tussen vraag (klant) en aanbod (ontwikkelaar) te persen.

Nintendo eist immers wat haar goed uitkomt, en wil van deze transacties natuurlijk ook een graantje blijven meepikken. Maar zonder de steun van Nintendo is geen officiele WII of DS game op de markt te brengen. De 1400 ontwikkelaars waarover Nintendo spreekt hebben weinig keuze.

Een systeem dat (legaal) aanbod buiten Nintendo om mogelijk maakt, moet sowieso ten gronde, het inbreuk op haar intellectuele eigendomsrechten is niet het enige motief voor actie aan de kant van Nintendo.

Ik snap niet dat de rechtspraak geen oog heeft voor de bescherming van de consument op het moment dat het belang wordt afgewogen tussen beveiliging tegen auteursrechteninbreuk enerzijds, en het blokkeren van "ongeauthoriseerd gebruik" van de apparatuur anderzijds.
Gewoon geen nintendo meer kopen en alles lekker in de winkel laten liggen.

Zo heb ik zelf al gameboy sp, Wii al verkocht omdat ik de spellen gewoon geen goede kwaliteit hebben.

Als ze goedkoop zijn is het meestal prut rommel.
De bekendste titels zijn altijd duur en worden kunstmatig ook altijd duur gehouden.

En daarnaast kan je ook niet even een spelletje uit proberen of het wel wat is.. Dus je weet nooit wat je koopt. En eenmaal gebruikt word ruilen nogal moeilijk. Tenzij je er niks voor terug wilt bij de game mania ofzo.. Maar als je dat bij elke game moet doen dan verdient de gamemania er behoorlijk aan..

Daarnaast vind ik dat nintendo de game markt zelf verziekt heeft..
Als er gewoon goede games in de winkel liggen die intressant zijn worden die echt wel gekocht als men het spel leuk of intressant vind. (oke een enkeling zal blijven kopieren, maar dat is met alles zo)

En daar zit juist het probleem het intressant zijn van een game.. Dat is het totaal niet..
Dus niet prijs / prestatie waardig.. Dus mensen willen die games dan als nog proberen en door zo`n r4 te kopen is de drempel nogal laag..

En dan komen ze tot de conclusie dat ze de prijs niet waardig vinden en dus denken ach van nou heb ik ze toch gratis.. En dan word kopieren nogal gestimuleerd..

Dat is ook waarom ik toen me gameboy sp verkocht had..
Meeste games waren echt alleen maar kindy games voor 10 jarige en lager.

En daarnaast is het altijd maar mario, wel leuk allemaal maar op een gegeven moment komt het toch wel een keer je strot uit .. Beetje innovatie is bij nintendo erg ver te zoeken.. Dus gewoon een kip en ei probleem.

En precies hetzelfde probleem met de nintendo wii..75% wat daar aan games is gemaakt is gewoon waardeloze software wat je niet in je kast hebt liggen, want die liggen dan toch maar te verstoffen. En dan nog die overpriced virtual console gedeelte.
Wat een prijzen zeg, kan je beter de orginele cardridges 2ehands zoeken..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 29 juli 2010 12:56]

Tja, maar spellen zijn nog steeds luxeproducten, en minder dan 10 euro voor een nieuw spel zou heel leuk zijn, maar is onrealistisch. En wat noem jij een lage prijs (voor een nieuw spel)? voor de 1 is dat 40 euro, voor de ander 10 euro. Het is een veelgebruikt smoesje, maar de meeste mensen die dat zeggen kopen al jaren geen spellen meer. Vindt je het te duur, dan moet je gewoon netjes wachten tot het spel goedkoper is, enuh, als je gewoon meteen al eens goed rondkijkt op internet kun je een nieuw spel vaak voor nog de helft van de adviesprijs kopen (hell soms zelfs nog vele malen goedkoper)..
Tja, maar spellen zijn nog steeds luxeproducten, en minder dan 10 euro voor een nieuw spel zou heel leuk zijn, maar is onrealistisch. En wat noem jij een lage prijs (voor een nieuw spel)? voor de 1 is dat 40 euro, voor de ander 10 euro.
Mogelijk dat 10 Euro niet realistisch. Maar de ontwikkel kosten liggen zeker ver onder de kosten van een PS3 of XBox 360 spel. Daarom zou de introductie prijs ook ver onder die prijs moeten liggen.
Vindt je het te duur, dan moet je gewoon netjes wachten tot het spel goedkoper is, enuh, als je gewoon meteen al eens goed rondkijkt op internet kun je een nieuw spel vaak voor nog de helft van de adviesprijs kopen (hell soms zelfs nog vele malen goedkoper)..
Bij Nintendo heeft wachten helemaal geen zin, als een van de meer pupulaire spellen wil hebben.

Wat voorbeelden, kijk ook naar de prijsontwikkeling.
pricewatch: Mario Kart, Nintendo DS
pricewatch: Mario & Luigi: Bowser's Inside Story, Nintendo DS
pricewatch: Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis, Nintendo DS

Op dit gebied is Nintendo duidelijk een uitzondering t.o.v. Sony en Microsoft.
daarnaast vind ik het wel een goede zaak want dan worden er eens goede games gemaakt voor de DS/3DS.
Ik weet niet welke specs de 3DS gaat krijgen.

Maar volgens mij kun je op een console met de specs van de Nintendo DS geen games meer maken die er grafisch mooi uit zien c.q. van deze tijd zijn.
CPU One 67.028 MHz ARM946E-S[2] and one 33.514 MHz ARM7TDMI
Eigenlijk het zelfde verhaal als de Wii. Daar kun je ook geen game voor maken met de zelfde grafisch kwaliteiten van een XBox 360 of PS3.
Hij heeft het dan ook over goede games, dat staat (gelukkig) los van grafische kwaliteit.
Hij zegt 'goede games', geen mooie games ;)
Gameplay staat toch boven Graphics bij Nintendo zelf :)
Ach en om die reden kan je ook geen goede games meer maken op de 360 of PS3, want die hardware is inmiddels ook al 5 jaar achterhaald. Feit is dat het er vaak nog "goed genoeg" uit ziet voor de meeste mensen, en dat de inferieure graphics het spelplezier niet in de weg staan.
Ach en om die reden kan je ook geen goede games meer maken op de 360 of PS3, want die hardware is inmiddels ook al 5 jaar achterhaald.
Dat is een hele prestatie dat de PS3 hardware die nog geen 4 jaar uit is al 5 jaar achterhaald is.
Retail availability November 11, 2006
Feit is dat het er vaak nog "goed genoeg" uit ziet voor de meeste mensen, en dat de inferieure graphics het spelplezier niet in de weg staan.
Het ziet er geweldig goed uit in vergelijking met de Wii. En doet niet onder voor veel PC games.
geef maar een alternatief waardoor je homebrew kunt draaien op een willekeurige console, het liefst ondersteund door de console maker zelf en dan zonder te verwijzen naar een $$$DK versie.
http://www.ladyada.net/make/fuzebox/ , http://openpandora.org/ en waarschijnlijk zijn er nog wel meer. Waarom zou elke willekeurige console homebrew moeten kunnen draaien? AFAIK heeft Nintendo nergens op de doos gezet dat dat kan.
Waarom zou elke willekeurige console homebrew moeten kunnen draaien?
Omdat je eigenaar bent van de hardware en omdat je geen enkele copyright schendt?
Je veranderd niets aan de code van Nintendo en zelfs niet eens aan de hardware.
AFAIK heeft Nintendo nergens op de doos gezet dat dat kan.
Een fabrikant kan van alles op de doos en EULA zetten.
Het moet sowieso aan de wet voldoen.

Ten tweede heeft het helemaal geen waarde naar de klant toe.
Kijk maar naar otherOS van de PS3. Stond ook in de gebruiksaanwijzing. Ze hadden er geen enkele moeite mee om dit te verwijderen.
Van de andere kant heeft Nintendo wel een technische beveiliging in de console ingebouwd. Die zul je moeten omzeilen om homebrew te draaien, dat is net zo illegaal.
Nee dat hoeft je helemaal niet. Ze gebruiken de booloader van Nintendo. Je hoeft de Nintendo DS zelf niet om te flashen.

Het zelfde als de dongle in de VS.
nieuws: Rechter VS: omzeilen van drm-dongle is geen DMCA-overtreding
Omdat je eigenaar bent van de hardware en omdat je geen enkele copyright schendt?
Je gebruikt echter wel code (op de R4 kaart) die copyright/DMCA schendt.
Een fabrikant kan van alles op de doos en EULA zetten.
Het moet sowieso aan de wet voldoen.
En er is geen enkele wet die Nintendo verplicht om het draaien van homebrew mogelijk te maken.
Ten tweede heeft het helemaal geen waarde naar de klant toe.
Kijk maar naar otherOS van de PS3. Stond ook in de gebruiksaanwijzing. Ze hadden er geen enkele moeite mee om dit te verwijderen.
AFAIK lopen er rechtzaken tegen Sony ivm het verwijderen van die mogelijkheid, en daar hebben ze een goed punt te pakken, Sony heeft die feature "op de doos gezet"
Heel anders dan Nintendo, die deze feature nooit genoemd heeft.
Je gebruikt echter wel code (op de R4 kaart) die copyright/DMCA schendt.
Nee is namelijk vergelijkbaar met de GE dongle kwestie.
nieuws: Rechter VS: omzeilen van drm-dongle is geen DMCA-overtreding
En er is geen enkele wet die Nintendo verplicht om het draaien van homebrew mogelijk te maken.
Er is ook geen enkele wet die een gebruiker dit verbied.
daarnaast vind ik het wel een goede zaak want dan worden er eens goede games gemaakt voor de DS/3DS.
Alsof dat het geval was voor de NDS voordat er R4 achtige kaartjes waren.
Een beetje laat voor Nintendo. De markt is volledig verziekt en de opvolger van de DS zit er al aan te komen. Iedereen heeft toch al lang zo'n kaartje. Het is ook zo ziekelijk simpel. Mensen vinden zichzelf een dief van hun eigen portemonnee, als ze geen R4 kaartje nemen.

off-topic: Trouwens......VK (in de titel)......ik moest even nadenken welk land er bedoeld werd. Meestal wordt de afkorting UK gebruikt.
Dan is het dus vooral Nintendo's eigen schuld dat ze het niet goed genoeg beveiligd hebben, daar had de zaak ook op kunnen stranden.
Ik denk ook dat ze dit voornamelijk doen om jurispudentie te scheppen voor de introductie van de 3DS zodat ze dit soort dingen sneller de kop in kunnen drukken.
Als een kaartje in het ding wil steken waarmee ik zelf geschreven software op het ding kan draaien dan is het op eens illegaal? Waarom dan wel niet? Omdat Nintendo besloten heeft dat zij liever niet hebben dat ik het apparaat daar voor gebruik?
Ik heb hun een bedrag betaald dat volgens ons beide de waarde van het apparaat volledig dekt. Van af dat moment is het mijn eigendom en als ik graag deze beperking wil verwijderen dan is het dus mijn eigendom en niet langer het eigendom van Nintendo. Zij hebben dus geen poot om op te staan als zij mij willen verbieden het ding te gebruiken zo als ik dat wil. Als ik met dat ding wil gaan diepzee duiken dan hoor ik ze ook niet klagen, ook als ik het ding open schroef en kapot maak hebben ze er geen probleem mee maar als ik meer mogelijkheden toevoeg aan het apparaat dat ik gekocht heb dan is het op eens illegaal? Natuurlijk niet dit is weer typisch een geval van een rechter die buigt voor het grote geld er is gewoon geen enkele geldige reden waarom Nintendo mij zou kunnen verbieden met het ding te doen wat ik wil. Als ik daarbij een wet overtreed dan is dit mijn schuld en dien ik bestraft te worden maar Nintendo heeft hier bij helemaal niets in te brengen.

Als ik mensen een koevoet verkoop dan zal de rechter mij ook niet kunnen verbieden de verkoop te stoppen ondanks dat deze dingen veelvuldig gebruikt worden voor het plegen van inbraken. Waarom zou een rechter dan wel een kaartje bedoelt om eigen software te draaien op een apparaat dat ik in mijn bezit heb mogen verbieden, alleen omdat een Japans bedrijf met veel geld het niet leuk vind dat ik mijn eigen software op hun systeem kan draaien. Dat het ding ook gebruikt kan worden en veel gebruikt wordt voor andere minder legale doeleinden is totaal niet van belang net als de verkoper van de koevoet is het niet aan de verkoper van de R4 kaartjes om de mensen die het ding kopen te verbieden illegale software op de Nintendo apparatuur te draaien. Net zo min als het aan Nintendo is om mensen bijvoorbeeld te verbieden mensen dood te slaan met hun spel computers.
Deze rechter houd er dus duidelijk een dubbele standaard op na, aan de ene kant mogen van hem koevoeten, steekwapens en vuurwapens gewoon verkocht worden ook auto's en motoren mogen gewoon verkocht worden terwijl al deze dingen mensen instaat stelt dingen te doen die bij wet verboden zijn. Maar een R4 kaartje mag niet verkocht worden omdat het mensen instaat stelt dingen te doen die ze niet mogen doen? Laat me niet lachen...
De console is jouw eigendom, de firmware is dat evenwel niet. Daarnaast moeten we niet lopen zeveren, het overgrote deel van deze kaartjes word maar voor 1 ding gebruikt en dat is voor illegaal te spelen.

Je moet niet op nintendo schieten, maar op de mensen die dat misbruik maken van deze kaartjes.
guns don't kill people!
In theorie ben ik het met je eens. Verbieden aan je eigen apparatuur te rommelen is niet goed. In de praktijk wordt dit kaartje alleen gebruikt om illegaal te kunnen kopieren, niet voor homebrew. Ontwikkelaars stoppen met het DS platform omdat ze niet meer genoeg verkopen, er wordt op het schoolplein geruild. Dat is wat mij betreft ook een ongewenste situatie. Ik weet niet hoe je beide opties netjes openhoud: wel homebrew en toch geen grote illegale kopiŽn markt.
Eerst was het verboden om deze te verkopen, dus werden deze ingenomen.
Nu is het echter ook verboden deze te bezitten.

Edit:
Was als reactie bedoelt op PaulBloem

[Reactie gewijzigd door Mystichawk op 29 juli 2010 11:11]

Het was niet verboden ze te verkopen. Het was verboden om de kaartjes te verkopen met illegale content erop. Daardoor werden ze in beslag genomen. De verkoop van het kaartjes was tot nu toe niet illegaal.
Hoe bedoel je bezitten?
Gaan je huis doorzoeken als je zo'n kaartje hebt?
Dan kan je mensen ten onrechte beschuldigen en hun huis laten invallen.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 29 juli 2010 11:21]

Als ze redelijke verdenking hebben, is dat in principe mogelijk lijkt me. Net als met redelijke verdenking op (teveel) wietplanten in je huis in Nederland.
Alleen de R4??
En al die andere kaarten dan? 8)7
Ik heb zelf drie verschillende....
R4 wordt steeds genoemd inderdaad, maar zover ik begrepen heb in de vorige nieuwsposting hierover geldt het ook voor de andere "merk"kaartjes.
Iedereen (ook de redactie) blijft ze stug R4-kaartjes noemen ipv. flashkaarten ja :{ Best verwarrend voor de mensen die een ander merk in huis hebben.
Ik vind het heel bijzonder dat er constant gesproken wordt over het verbieden van R4 kaartjes. Geldt dit verbod dan ook puur voor de R4 adapters, of ook voor de AceKard, M3DS, M3 Zero, DSTT en de rest van het brede scala aan loslopende flash cards?

Ik zou het graag zien dat Nintendo een soort oplossing zou kunnen bieden voor hobbyisten om toch hun homebrew te kunnen draaien op de DS/DSi/DSetc, maar laten we eerlijk zijn, mochten ze dat doen... dan staat de volgende persoon ook weer klaar om te zoeken naar exploits en eens gevonden en uitgebuit, begint dan het hele verhaal weer opnieuw.
Een kaartje dat alleen homebrew doet is technisch goed mogelijk, maar zal niet door Nintendo toegestaan worden. Als je kijkt naar het homebrew-aanbod dan bestaat dat voor 99% uit ports van emulators voor spelcomputers die gebruikt worden met illegaal verkregen ROMs. Vanuit Nintendo gezien is dit niet accptabel omdat:
(1) het inbreuk maakt op auteursrecht
(2) het intellectueel eigendom uitgehold wordt waardoor originele remakes minder goed verkopen (immers: waarom een Mario DS kopen als je Super Mario World al geemuleerd kan spelen?)
(3) homebrew is vaak (technisch) van bedenkelijke kwaliteit. Dit kan gezien worden als imagoschade voor het platform en het merk. Wanneer een MegaDrive spel met 10fps geemuleerd wordt op een DS krijgt Nintendo de naam slechte hardware en/of spellen te maken. De grote massa begrijpt het onderscheid tussen emulatie en native niet.
(4) het verdienmodel van Nintendo is opgebouwd rond het verkopen van spellen. Zelfs als mensen met een R4 zich zouden beperken tot legitieme hobby homebrew dan levert het Nintendo geen geld op.
...illegaal verkregen ROMs...
(1) het inbreuk maakt op auteursrecht
Het verkrijgen is irrelevant. Het is pas illegaal om de Atari rom te downloaden als je zelf het spel niet hebt (en dus de auteursrechten niet heb afgedragen).
(2) het intellectueel eigendom uitgehold wordt waardoor originele remakes minder goed verkopen
Als de nieuwe versie weer net een beetje anders is en vernieuwend genoeg, kopen de fans het toch wel. Is dat niet zo, dan is dat gewoon keiharde marktwerking.
(3) homebrew is vaak (technisch) van bedenkelijke kwaliteit. Dit kan gezien worden als imagoschade voor het platform en het merk.
Belachelijke argumentering. Ik heb nog nooit iemand een automerk "slecht" horen noemen omdat een tjappie er een gruwelijk slechte bodykit of uitlaat onder heeft gehangen. Homebrew is ook hobbymatig. Iedereen die dat er op zet weet dat het door hobbyisten gemaakt is. Wat overigens nog vaak erg leuke spellen zijn.
(4) het verdienmodel van Nintendo is opgebouwd rond het verkopen van spellen.
Nintendo verkoopt de consoles met winst. Allicht dat het woekerwinst model rond de spellen zit.
Afaik is die er al, heet iplayer (Niet die van de bbc). Vraag me af of deze ook onder deze uitspraak valt.
Een kaartje dat alleen homebrew doet is technisch goed mogelijk, maar zal niet door Nintendo toegestaan worden. Als je kijkt naar het homebrew-aanbod dan bestaat dat voor 99% uit ports van emulators voor spelcomputers die gebruikt worden met illegaal verkregen ROMs.
Ooit gekeken welke Nintendo DS homebrew er bestaat?
Homebrew applications for the DS add many features to the console. There are internet related tools like web browsers, instant messengers, and email clients. Multimedia programs allow users to enjoy movies, music, ebooks and comics. Emulators let people play games designed for another system.

* Colors! is a digital painting application for Nintendo DS.[5] Voted top homebrew for Nintendo DS in an online poll.[6]
* DSLinux is a port of Linux to the DS.[7]
* DSOrganize includes a file browser, launcher, web browser, organizer, media player, and other features.[8]
* DSwiki is an offline Wikipedia reader.[9]
* Eigenmath DS is a computer algebra system for the Nintendo DS.[10]
* GEOS is a GUI initially developed for the Commodore 64.
* Inferno DS is a port of the distributed operating system Inferno to the Nintendo DS.[11]
* MoonShell is a media player that plays DPG movies and several music formats. It also allows the viewing images and text files.[12]

[edit] Internet applications

* SvSIP is a VoIP/SIP client for Nintendo DS.[13]
* GameUP is a repository that allows the user to download and rate over 400 homebrew applications.[14]
* BeUP Live is a Windows Live Messenger (MSN) client for the Nintendo DS.[15]
* EOSTools can preview/install skins, update Shell and data (ndsinfo.dat, ds1patch.dat) of the supercards' Evolution OS[16]
* fb4nds is a program that allows access to Facebook[17]
En tevens om iets te emuleren moet je performance hebben zker als de code niet compatible is c.q. andere CPU architectuur. De Nintendo DS is echt niet in staat om welke een beetje actuele console te emuleren.
Als al iets als gameboy software zou willen emuleren is veel gemakkelijker en heel goedkoop om een tweede hands gameboy inclusief spellen te kopen.
(4) het verdienmodel van Nintendo is opgebouwd rond het verkopen van spellen. Zelfs als mensen met een R4 zich zouden beperken tot legitieme hobby homebrew dan levert het Nintendo geen geld op.
Nintendo heeft gegarandeerd al een enorme marge op de DS zelf.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 29 juli 2010 14:10]

De reden dat R4 wordt aangepakt is de combinatie van populariteit onder piraten en de manier waarop de kaart werkt.
Geleidelijk aan hebben de kaarten steeds meer functionaliteit gekregen om de steeds aangepaste firmware te kunnen omzeilen. Bij de DSi was het echter onmogelijk om een spel automatisch te kunnen starten zonder hiervoor bestaande spelcode te gebruiken.
Homebrewers kunnen nog steeds via een savegame exploit hun code starten van een eenvoudige kaart of zelfs SD kaart mocht een SD-ondersteunend spel een exploit bevatten. Op die manier is het niet meer een omzeiling van een beveiliging. Daarom is jailbreaken ook niet illegaal.
Maar goed. R4-achtige kaartjes kun je toch wel ergens vandaan toveren. Desnoods onder andere namen o.i.d.
Ik snap wel dat ze dit doen, bijna niemand in mijn omgeving koopt nog legale DS-spellen, ikzelf alleen bij hoge uitzondering.
Alleen wel een beetje willekeur van die rechter als je kijkt naar dat internetverbindingen wel legaal zijn.(die je ook KUNT gebruiken voor piraterij)

Ik vind de meeste DS-spellen simpelweg veel te duur als je kijkt hoeveel uur gameplay/kwaliteit je ervoor terugkrijgt. Met uitzondering voor de Zelda/Mario games en een paar anderen.
Ik zal het heel simpel uitleggen:
1) Je gaat naar de winkel/webshop en je ziet een game die je wilt hebben
2) Je kijkt naar het prijskaartje en ziet dat je dat bedrag er niet voor over hebt
3) Je koopt het spel niet, je steelt het spel niet, je download het spel niet.

Het is toch niet zo moeilijk? Als je iets niet kan of wilt betalen moet je het ook niet spelen.
Als je vind dat de meeste DS-spellen simpelweg veel te duur zijn moet je ze ook niet spelen.
Deze simplistische redenering gaat in de praktijk niet op.
Als je iets wilt hebben maar te duur vind en het blijkt gratis voor het oprapen te liggen waarom zou je het dan niet downloaden?

Samengevat: wat weerhoud mij ervan om het niet gratis binnen te halen?
Het uitgespaarde geld geef ik wel ergens anders aan uit dus economisch gezien is er geen schade.
De eigenaar van het spel is zijn exemplaar niet kwijt dus van diefstal is ook geen sprake.

Ieder mens of organisatie wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, zo vreemd is dat toch niet?
Of je moet geld teveel hebben.
Ik heb er persoonlijk geen probleem mee om al die rommel die er voor de DS is te downloaden.

De uitgevers moeten eens leren begrijpen dat je games van die kwaliteit en met zo'n prijskaartje alleen verkoopt aan ouders van kinderen die in huilen uitbarsten als ze het niet kopen. En nee, ik laat me door die idiote prijzen niet tegenhouden om de spellen alsnog te spelen.

Indie games, die je de laatste tijd steeds meer ziet geven het goede voorbeeld, ik geef met plezier 10 euro uit aan een spel wat niet perfect is maar toch voor een paar uurtjes vermaak kan zorgen. (ik heb het ook over DS-spellen die allesbehalve perfect zijn, ik koop met plezier de betere spellen zoals de meeste Zelda/Mario games voor 30 euro)
Als de makers van DS-spellen zich eens zouden realiseren hoeveel meer ze op deze manier zouden kunnen verdienen..

[Reactie gewijzigd door Dinnesch op 29 juli 2010 13:38]

Ik zal het ook heel simpel uitleggen (en nee ik game niet):
1) Je gaat naar de winkel/webshop en je ziet een game die je leuk lijkt (afgaande op de gelikte reclame en spetterende - in de praktijk vaak tegenvallende - gameplay die beschreven wordt)
2) Je ziet het prijskaart en ziet dat je dat bedrag er niet voor over hebt. Je weet inmiddels dat de prijzen de NDS games toch niet of nauwelijks zakken na verloop van tijd en gaat on-line zoeken
3) je ziet dat je met een R4-kaartje (of soortgelijk) spelletjes kunt spelen die je voor nop kunt downloaden, er is een groter aanbod dan in de winkel/webshops, toegevoegde functionaliteit zoals het afspelen van muziek, en erg belangrijk: het gebruikersgemak van meerdere spellen beschikbaar in 1 cartridge

Blijkbaar wisten anderen beter wat de consument wilde hebben dan Nintendo zelf.

Wat Nintendo dus vooral zou moeten doen is kijken naar Steam en iTunes, en dus een one-stop-shop maken voor spelletjes, muziek en applicaties op de NDS draaien. Meerdere malen te downloaden, maar m.b.v. beveiligingen beperkt tot de specifieke gebruiker (zoals bij Steam). Hierbij uiteraard de on-line verkoop stimuleren (met name via eigen site) en prijzen terugbrengen naar een niveau dat voor het merendeel van de consumenten acceptabel is.

Tot slot zou ook doorverkopen mogelijk moeten zijn net als IRL. Doordat de verkrijgbaarheid van specifieke DS-generaties (DS, DSi, DSXL etc) afneemt na verloop van tijd zal de waarde van zo'n spel ook afnemen en wordt er ook nieuw aangekocht.
Reviews?budgetgaming.nl?

Je moet ook niet de bartsmit binnenlopen voor je games, zijn veels te duur, ik kijk liever op budgetgaming.nl om het 20/30 euro goedkoper te krijgen
Afgelopen dinsdag nog een R4i gold kaartje binnengekregen van een consoleshop uit Nederland.
Het lijkt er dus op dat niet elke shop iets met het verbod doet...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True