Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Een lid van de Britse tegenhanger van Brein beweert dat negentig procent van de Amerikanen die een Nintendo DS bezitten, gebruikmaakt van een modtool om illegale games te spelen op hun console.

R4 DSJohn Hillier is hoofd van de Intellectual Property Crime Unit van de Britse Elspa. In een interview beweert hij dat in Amerika de eigenaren van een Nintendo DS gebruik zou maken van een R4 om illegale games te spelen. Volgens Hillier zou dit flinke gevolgen voor Nintendo en andere uitgevers hebben. Games voor de Nintendo DS zouden in de VS al minder verkopen dan elders, beweert hij, en die trend zou naar andere landen kunnen overwaaien.

De R4 is een bekende modtool van Chinese makelij die ook in Europa verkocht wordt. Het is een insteekkaart ter grootte van een normale DS-game. In de kaart kan een microsd-kaartje gestoken worden. Als daarop illegaal gedownloade games staan, kunnen die vervolgens op de DS gespeeld worden. De claim van Hillier betekent dat er afgelopen jaar minstens zeven miljoen van dergelijke modtools verkocht zijn. Er zijn in 2007 namelijk minstens 8,5 miljoen exemplaren van de DS verkocht in de VS. De verkoop van de R4 en vergelijkbare producten is niet illegaal. De kaart kan ook gebruikt worden om homebrew-software te draaien op de DS.

De verkoopcijfers over 2007 ondersteunen de beweringen van Hillier enigszins. De Nintendo DS was in 2007 de best verkochte console. In de top tien van best verkochte games staat de eerste DS-game echter pas op de vijfde plaats. Het Wii-spel Super Mario Galaxy ging 2,5 miljoen keer over de toonbank. Dat is de helft van het aantal exemplaren dat van Halo 3 verkocht werd, de bestseller van 2007.

R4 DS pakket
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

In plaats van dat ze altijd maar beveiligingen uitvinden die uiteindelijk toch niet werken, is het niet interessanter om het platform open te stellen vanaf het begin, zodat homebrew creatievelingen vanaf het eerste moment op een legale manier hun eigen dingen kunnen ontwikkelen, zo is er bovendien een veel groter aanbod en krijgen kleine game-studios ook de kans om software te onwikkelen en ga je de mensen zoiezo minder aanzetten tot het modden of weet ik veel hun console :)
Er is een verschil tussen een game kopiëren en een game zelf maken. Ikzelf denk dat zodra Nintendo het platform openstelt (en dus ook de devkits beschikbaar stelt) ze hun eigen ondergang getekend hebben. Iedereen, dus ook de grotere studio's mogen dan gewoon gratis de devkit gebruiken en wat belangrijker is: iedereen mag dan zelf een game in de winkel leggen . Op die manier vangt Nintendo geen geld meer voor de games die ze niet zelf maken, en laat daar nu de grootste winst uit voorkomen.

Ik denk tenminste dat het een beetje zo in elkaar steekt, heb zelf niet echt verstand wat er bij komt kijken om een DS game uit te geven en te maken (al dan niet achter de rug van Nintendo om)

[Reactie gewijzigd door Mizuki op 31 januari 2008 20:39]

Ben ik het niet mee eens. Op de PC kan ook iedereen zelf software maken, en daar worden ook zat spellen voor gereleased.
Je hebt gelijk dat de consolemakers vaak hun geld verdienen aan de games. Nou weet nintendo zijn consoles vaak met winst te verkopen en dus verdienen ze daar ook al aan. Maar voor sony en microsoft is het inderdaad zo dat ze het van de games moeten hebben omdat ze hun consoles onder de kostprijs verkopen.
Als ze dus 'gewoon' zorgen dat ze niet teveel in hun consoles proppen waardoor die dingen zo duur worden, zou het al een iets minder groot probleem zijn.
Ben ik het niet mee eens. Op de PC kan ook iedereen zelf software maken, en daar worden ook zat spellen voor gereleased.
Een van de discussies die momenteel gevoerd wordt is nu juist dat gaming op de pc zwaar onder druk staat omdat er zoveel illegaal gekopieerd wordt. Daarmee lijkt me de pc nou niet echt een geschikt evenbeeld voor de DS.
Ik ben er bang voor... Volgens mij verdienen de consolefabrikanten namelijk het meeste aan hun spelverkoop. Jouw idee is misschien bij de DS nog wel haalbaar, maar bij andere consoles zijn er duizenden mensen die zich bezighouden met de ontwikkeling van een spel. En ik vermoed dat de ontwikkeling van een DS spel toch ook wel iets is dat door professionals gedaan moet worden.
Maar verdient de fabrikant dan nog iets met de spelverkopen, nee!
En dat is juist een van de grotere bronnen van inkomsten.
En de verkoopcijfers zullen echt niet meer stijgen, want modden gebeurt nu ook al. }:O

EDIT: Mizuki we denken hetzelfde :Y)

[Reactie gewijzigd door Svennetjee op 31 januari 2008 20:42]

Zo'n open platform bestaat al: http://www.gpark.nl/ & http://www.gp2x.com/
Ik heb er ook eentje. Ideaal ding.
En wederom wordt er een aanname gedaan zonder dat er werkelijk bewijs voor wordt geleverd.
Ik geloof dat ze dat speculatie noemen.. en eigenlijk is het nog laster ook, aangezien niemand noemenswaardig bewijs heeft, terwijl we (iig DS bezitters in het algemeen) beschuldigd worden van het uitvoeren van crimiele activiteiten.
Okay, afgezien van een onbekende bron die zegt er 50 games te hebben gedownload.
Kan ik ook.. Ik zeg dat ik 5 knappe, wilde vrouwen in bed heb liggen...

..tsja... wishful thinking...? :z


Maar uiteindelijk betekend het feit dat je een R4 hebt nog niet eens dat het werkelijk een enrom slechte invloed heeft op de markt - zie ook het oude verhaal over het downloaden van programma's zoals 3d studio MAX (en zeker voorheen Photoshop).
Een groot deel van de downloaders (in dat geval de meesten) zullen de applicatie niet kopen, of nooit gekocht hebben, omdat de licentie veel te duur is. Echter, het feit dat ze ermee gewerkt hebben, betekend vaak een preferentie voor het programma, dus mochten ze het professioneel willen gebruiken, zullen ze eerder geneigd zijn 3dsMAX kopen dan (zeg) Maya. Of vice-versa.
Hetzelfde goldt voor bijv. Adobe's Photoshop ten opzichte van Corel's producten..

Natuurlijk moet je dat in dit geval nuanceren - het is een minder duur product, en ik denk dat, ook als je het verder onderzoekt, er een bepaald verlies zit in gamesverkoop mbt de personen met een R4.

Echter is het maar de vraag of het Nintendo werkelijk verliezen opbrengt, of wellicht de markt als geheel eigenlijk nog stimuleert, aldaniet op lange termijn. Het kan best zo zijn dat mensen die anders de DS niet gekocht hadden, nu er wel een kopen, en wellicht ook nog een paar legale games erbij hebben.

En dat is niet meerekenend het feit dat je eigenlijk het aantal verkochte handhelds en verkochte games niet zo direct mag vergelijken.
Hoeveel volwassenen en ouderen (zeker in de VS) spelen niet Brain Training of Nintendogs, en hebben de DS niet om zich door 20 games per jaar heen te worstelen?
Dan zit je voor een groot deel van de verkochte units aan iets van 2 of 3 games per jaar per hand-held console. (even ter illustratie - cijfers weet ik net zo min, maar het gaat om het punt) Bij de Wii is het niet anders.

Het is een feit dat Nintendo een andere markt aanspreekt dan de andere merken (dat wordt nergens ontkend, maar toevallig niet genoemd in bovenstaand interview), en de focus van onze vergelijkingen lijkt er wat mij betreft eigenlijk vanuit te gaan dat consoles worden gekocht door de gemiddelde gamer-met-teveel-geld die het gehele jaar door games blijft kopen.

Alles bij elkaar genomen blijft er niet veel over van de redenering van Hillier over dat er DUS massaal gemod wordt..... en daarbij dus insinueert dat ze allemaal illegaal bezig zijn - want hoewel het niet hardop gezegd wordt, blijft de toon van dat soort organisaties overduidelijk.. het is hun onderwerp en ze zouden er anders ook geen punt van maken.

Trouwens, om terug te komen op de markt van DS games.. wat mij betreft is de handheld markt voor een groot gedeelte net zoals de audiodragers.. een enorm grote berg rotzooi waar niets interessants aan is... en een paar juweeltjes. Ik heb zelf een stuk of 10 DS games, en een groot deel wat ik in de winkel zie zou ik niet spelen als ik ze had. Wat mij betreft is het dan meer een soort natuurlijke selectie die te lang is uitgebleven. Te lang hebben we betaald voor rotzooi waar we later met spijt op terugkijken.

Dat de industrie het dan langzaam aan slechter doet is misschien niet eens zozeer de schuld van de modders, maar gewoon een harde realiteit die de grote bedrijven proberen te negeren.

Ja, er zijn (en blijven!) mensen die games weigeren te kopen en liever downloaden.. Maar in hoeverre dat een realistisch aantal is ten opzichte van de rest is onbekend, en ik vind dat ze hun mond moeten houden totdat er iemand met harde feiten en onderzoeken komt.
edit: sorry, ik moet toch 's leren het korter te houden..

[Reactie gewijzigd door Smylodon op 31 januari 2008 21:05]

Het woord wat je zoekt is Phantom Sales. Namelijk verkopen die er nooit geweest zouden zijn, piraterij of niet. Maar waarvan de industrie zegt ze wellicht wel te kunnen verkopen...
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/

"Noodzakelijk als reservekopie
De kopie moet een reservekopie zijn. Bovendien moet deze noodzakelijk voor het beoogde gebruik zijn. Wat dat precies wil zeggen, is onduidelijk omdat er vrijwel geen jurisprudentie op dit gebied is."

het is erg handig en simpel om je ds spelletjes te backupen met de r4.

http://www.youtube.com/wa...vL_rKJIEU&feature=related

video hoe je dat doet via de ds wifi

al je spelletjes op 1 cartridge voor op vakantie b.v. !!


samen met wat muziek en wat leuke series
Hmm... wat ik hier lees conflicteert met wat ik hierboven heb gepost van Brein. Interessante site moet ik zeggen.

Wat daar uit blijkt is dus dat er geen jurisprudentie over is en dus dat de grenzen niet zijn aangegeven. Vraag is dus wie er gelijk heeft... ik neig eerder naar jou site, daar wij denk ik allemaal weten dat Brein nogal wat propaganda trekjes heeft.

Maar all in all.... ook hier blijkt uit dat downloaden wat je niet hebt en waarvoor geen toestemming is gegeven sowieso niet mag, dus ook niet in de vele gevallen waar zo'n R4 voor word gebruikt. Moet zeggen dat ik me meer zorgen maak over de algemeen geldende moraal welke nu aan kinderen word geleerd dan aan de omzet van in dit geval Nintendo. En nee ik probeer niet de moraal ridder uit te hangen, maar als ik naar de kinderen kijk in mijn omgeving dan 'downloaden we dat wel' en naar de bios of muziek/film kopen die ze echt goed vinden zit er niet in. Ik denk niet dat de autoritaire spotjes van Brien of van wie dan ook echt invloed hebben, meer negatief want het is toch stoer om het te doen. Ik zie geen oplossing... maar het voelt niet prettig.
In feite wordt er niks gemodificeerd.

Vroeger moest je aan de gang met gehackte firmwares om vanaf slot 2 (GBA slot) te booten, tegenwoordig is het echt plug & play.

Mocht je DS binnen de garantietermijn kapot gaan, dan heb je niks te vrezen, er is immers niks aan het apparaat veranderd. Dit in tegenstelling tot gemodificeerde consoles die fysiek van een aanpassing zijn voorzien. (waardoor de garantie dan ook vervalt)
gek vind ik het niet hoor. neem bijv hier in nederland, een ds spel is snel 40 euro, een R4 met 2 gig flashkaartje is 60 a 80 euro

games zijn er in 16, 32, 64 mb. veel groter worden ze niet echt.

daar komt bij dat je aan de DS zelf niets hoeft te veranderen wat betekend dat je nog altijd garantie hebt.

Ik beken, ik heb er zelf ook een. Ik heb het eigenlijk niet echt op illegaal maar de voordelen waren voor mij toch zwaarder dan de nadelen.
de meeste DS games die ik bij iemand anders speelde spraken me totaal NIET aan of bleven eventjes leuk, ik kan nu eindelijk overal waar ik wil CAD lezen :) ik kan er filmpjes opzetten en muziek (laatste 3 dingen gebruik ik zeer regelmatig)

met een R4 word je DS van een console een multimedia apparaat (eigenlijk net als een PSP)

Ik probeer de aankoop van een R4 niet goed te praten maar ik vind persoonlijk dat je nu alle kansen benut die nintendo heeft laten liggen, zoals een agenda en notitie functie, gaat prima hoor, al die homebrew booten.
Zoals meerdere mensen al zeggen, zorgt dit juist voor meer bekendheid over dit soort zaken. Iets wat juist het omgekeerde is wat ze willen.

Ook lijkt 90% wel heel erg hoog. Vraag me af hoe ze daar aan gekomen zijn. Waarom hebben ze het trouwens alleen over de R4. Alsof dat de enige is? Ook ziet het in mijn ogen zo alsof dat de enige schuldige is aan dit soort mod-flashcards of hoe je ze ook wilt noemen.

Ik heb zelf nog nooit zoiets gekocht voor mijn consoles/handhelds. Ik koop alle games (tot nu toe :P) nieuw en legaal. Maar op een een of ander manier kan ik me wel iets bij voorstellen, als je bijvoorbeeld sterk twijfelt of je een spel wilt kopen of niet en dat eerst (wat uitgebreider) wilt kunnen testen/proberen waardoor je sneller tot je beslissing kan komen om over te gaan tot koop of niet, want sommige spellen gaan snel uit de markt. Ik spreek enigszins uit eigen ervaring. Maar, dan moet je wel als je het spel goed vindt, wel een legale spel aanschaffen vind ik. En nu ga ik te veel offtopic volgens mij, dus laat ik het hierbij.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 31 januari 2008 22:40]

Jeetje wat een gezeik over of 90% nou hoog of laag is en of het wel of niet geloofwaardig is.
Ik wed dat ook hier in nederland meer dan de helft van de DS gebruikers ook een R4 of equivalent heeft. Dat wil niet zeggen dat ze geen spellen meer kopen.
Veel mensen kopen bij aanschaf van de DS al één of meer spellen. Enige tijd later, als papa dan, collega's op het werk spreekt, of zoon of dochterlief spreekt de whizzkid uit de klas, dan komt er dus alsnog een R4.

Ik denk dat tweakers die hier schrijven dat de gemiddelde nederlander er niets van snapt, zichzelf zwaar overschatten. IEDEREEN kent wel een collega, vriendje, oom of neefje die er wel verstand van heeft. De tweakerlezers zijn heus niet de happy few. Dus zover weg is het spelletjes walhalla echt voor niemand.
Gelukkig voor nintendo werken sommige dingen toch niet helemaal feilloos met die gekopieerde spellen. Die zullen ze dan zeker nog wel verkopen.

Je kunt als fabrikant echt beter inktcartridges verkopen dan spelcartridges, da's duidelijk.
Mwhoa het "modden" van de DS is misschien zelfs nog makkelijker als het verkrijgen van de spellen. Mijn pa heeft voor zijn DS een R4 gekocht, een super simpele handleiding gevolgd en tadaa een gemodde DS. Toen hij zijn creditcard tevoorschijn haalde om te betalen voor 1 of andere DS download site heb ik maar even een torrent binnengehaald met een stel spellen
Deze flash-kaarten hebben ook veel nut voor 'legaal' gebruik. Ik heb bijvoorbeeld 11 legale DS games, het is veel handiger en veiliger om deze dan bij je te hebben op zo'n flash-kaart. Als je DS opberghoes/doos met je DS en al je games gejat word (of je hem gewoon in de bus/trein laat liggen..) is het toch wel heel erg kostbaar opeens. Om nog niet te spreken over het grote gebruiksgemak en de homebrew support.

Dat de verleiding dan erg groot is om wat illegale games te 'proberen' is natuurlijk een feit, maar de meeste mensen die ik ken kopen de games die ze anders ook gekocht hadden nog steeds legaal. Ik heb 3 DS games nog in de verpakking in de la liggen, omdat ik halverwege was op m'n flashkaart en je de saves natuurlijk niet kan overzetten.

Ook heb ik 2 keer een spel gekocht wat ik anders nooit had gedaan. Dementium: The Ward bijvoorbeeld, waar ik eerst naar uitkeek maar na reviews twijfelde. Vond het toch vet dus gekocht. Elite Beat Agents kreeg lovende kritieken, maar leek me persoonlijk niets. Na het gespeelt te hebben toch geweldig en gekocht. En het is ook wel heerlijk om Final Fantasy XII (die in US uit is maar hier nog niet) te pre-orderen (paid for) om hem vervolgens al heerlijk te gaan spelen met een schoon geweten :D

Rotte appels heb je altijd, maar zelfs als het volgens mij schromelijk overdreven percentage van 90% waar is, is het vervolgens nog maar de vraag hoeveel gebruikers daarvan ook daadwerkelijk alles maar lopen te piraten. Ik kan me wel kwaad maken over de echte gierige apen, heb hier op GoT notabene bijvoorbeeld welleens een reactie gelezen "kut ik heb een DS gekocht maar m'n flashkaartje komt pas volgende week, kan ik helemaal geen games spelen :-(".... Ja hoor stel je voor dat je ook maar 1 spel koopt, serieus sommige mensen....

Maar goed, blijft me verbazen dat de threads over deze kaartjes toegestaan blijven in alle eerlijkheid, met een PS2 modchip kan je ook (misschien zelfs betere) homebrew draaien, maar dat mag dan opeens weer niet, nofi verder.

/offtopic
Moet ook zeggen dat ik het appeal van de MP4 functie van de DS homebrew nooit gesnapt hebt, het loopt op lage frames, ziet er vrij brak uit en eet je batterij op in no-time, ik vond het niet de moeite. DSOrganise is wel nice.

//edit:
En mensen die zeggen dat games te duur zijn. Als 35-40 euro voor top games als Final Fantasy of Zelda (of vele andere toppers) teveel voor je is, zijn games kennelijk niet belangrijk genoeg voor je. Sorry maar dan moet je een andere hobby zoeken, want dat is echt flauwekul als je je wel een DS kan veroorloven (en zo duur is die al niet)

[Reactie gewijzigd door arbulus op 2 februari 2008 00:13]

Het is bij de DS dan ook wel heel erg laagdrempelig. Je koopt een flashkaartje met een geheugenkaartje (2 gig voor een paar tientjes) en je kan een stuk of 20-30 spellen er op kwijt. Dan ben je ook nog eens af van de tientallen cartridges.

Ik kan ze dan ook geen ongelijk geven...
Het is inderdaad wel heel erg simpel, met die insteekkaartjes. Het is zelfs nuttig voor mensen die 10 spellen mee willen nemen op vakantie, gewoon op een geheugenkaart zetten, wel zo makkelijk.

Heeft Nintendo iets over het hoofd gezien? Normaal besteden ze vrij veel aandacht aan maatregelen om kopieren moeilijk te maken toch?
4gb is 210 spelen... dus is nog erger dan dat je dacht...
R4DS kan niet overweg met HDSD. Dus 2GB is het maximum at the moment.
De TTDS kan wel 4GB MicroSD aan, maar of het nou nuttig is om meer dan ca 40 spellen tegelijk op je DS kaartje te hebben betwijfel ik...
M3 Real kan micro-sdhc kaartjes, die op het moment al ruim in 8GB beschikbaar zijn.

@EdwinB: 40 spellen is misschien niet zo nuttig nee (je kan er toch maar 1 tegelijk spelen), maar met de homebrew software is je DS ook meteen een mediaplayer, organiser, browser etc geworden, dus misschien dat je er ook nog wel een paar GB muziek/filmpjes op wilt zetten?
Dan kom je uit op 20MB per spel, daar klopt iets niet, of wel?
De grootste spellen zijn 1 Gbit geloof ik.
De meeste zijn kleiner :)
Spellen zijn 8, 16, 32, 64 of 128 MB groot. Het is dus afhankelijk van welke spellen je op de MicroSD kaart zet hoeveel erop kunnen. Gemiddeld zo'n 40 op een 2GB kaartje.
Er zijn ook al spellen van 256MB ;)
Ik heb toch spellen van 192MB...
een rom spel is rond de 60-150mb ongeveer, van die mini game troep die is kleiner.
Bij afwijkende formaten is de lege ruimte aan het eind van de rom gewist.. (Van 128mb is dan bijvoorbeeld maar 80 mb gebruikt.)
90%, doe eens normaal jongens. 8)7

Heel ruwe schatting:
1/3 van DS kopers zijn jonge gastjes die niet eens weten wat modden is
1/3 van DS kopers zijn volwassen die enkel brain training en english training willen.
1/3 van DS kopers zijn de typische "gamers" zoals de meesten die deze site bezoeken

Ik zie alleen die laatste groep hun DS modden. En zelf al zit ik er compleet naast, 90% is belachelijk hoog.
Ik vind het inderdaad ook wel heel erg extorbitant hoog. Veel waarschijnlijker lijkt mij, dat 90% van de mensen die een modchip gebruikt als chip de R4 gebruikt.

Overigens vind ik het inderdaad wel iets om je zorgen over te maken. Zeker als je bedenkt dat je tegenwoordig in een poep en een scheet een complete game binnentrekt, de modchip evenveel kost als een gewoon spel (¤50 inclusief MicroSD dacht ik) en er een gamepje of 10, 20 op een 1GB MicroSD kunnen lijkt het me dat dit wel verstrekkende gevolgen kan hebben voor de gamerverkoop.
Wat ik me trouwens afvraag, was dit ook bij de GBA het geval, dat de verkopen daalden zodra er modchips verschenen? Bij mijn weten niet, mede omdat modchips toen nog relatief duur waren en er ook weinig spellen op konden, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. :)
Klopt helemaal.
Een quote van de bron:
In America it’s thought 90 per cent of Nintendo DS users are playing pirated games because of R4s.
Hier staat dus dat in amerika 90% van de DS gebruikers die gekopieerde spellen gebruiken dat met een R4 doen.
Dwz dat niet 90% van de ds gebruikers een R4 heeft of gekopieerde spellen gebruikt!!
Misschien een aanpassing voor in de nieuwspost??
"In America it’s thought 90 per cent of Nintendo DS users are playing pirated games because of R4s."

Mij zegt dat gewoon dat in Amerika 90% van de ds gebruikers gekopieerde spellen spelen vanwege de R4DS.
Ja inderdaad, dat staat er ook gewoon. Het lijkt mij echter waarschijnlijker dat er een typo is gemaakt in de bron, dan dat dit werkelijk waar is. Of het is natuurlijk een mooie FUD van de IPCU, in ieder geval lijkt 90% me hoe dan ook vrij overdreven.
Das geen typo, das marketing
Niet waar:
In Amerika spelen 90% van de gebruikers illegale spellen met R4's op de DS.

Dus 90% van de gebruikers in Amerika.
Correct me if I'm wrong, maar dat artikeltje had sowieso wel wat duidelijk gemogen }:O
ik zou wel graag verkoopscijfers van de R4 willen zien... ik ben er niet zo heel zeker van dat die 7miljoen keer is verkocht is in amerika. misschien wereldwijd
Nou als die dingen net zoals in Japan gewoon in retail winkels te koop zijn dan is het niet eens zo verbazingwekkend, het apparaat mag gewoon legaal verkocht worden, enkel de games moet je zelf downloaden. Maarja hoe moeilijk is dat tegenwoordig nog?
Iedereen in Nederland die zich een beetje verdiept in FTD heeft zo de beschikking tot honderden spellen.
Ik betwijfel heel sterk dat dit in Japan in de winkels ligt aangezien piraterij hier ZEER streng aangepakt wordt.
Hoe moeilijk is dat tegenwoordig nog? Nou veel te makkelijk eigelijk. Ik heb zelfs nederlandse webshops gezien die voor 4,95 euro 200 roms verkopen! Dus je kan alles bij 1 winkel aanschaffen. Of nog leuker, een bundel met Flashkaart, Micro SD geheugen MET 200 roms erop en nog een slot 2 kaart die GBA games ondersteunt, browser en rumblepack. Hoezo modden? Iedereen kan het zo kopen!
En dat is nou weer net wél illegaal... ik zou dus ook mijn geld niet toevertrouwen aan zo'n webshop...
De cijfers lijken me inderdaad erg overdreven. En ik vind dat de verkoopcijfers de beweringen van Hillier helemaal niet ondersteunen.

Volgens VG Chartz zijn er in de VS ongeveer 22 miljoen DS consoles in totaal verkocht
en liggen de gemiddelde DS game verkopen op dik 700.000 per week.


er worden gemiddeld 889.000 XBOX 360 games per week verkocht op in totaal dik 10 miljoen XBOX 360 consoles in de VS.

en er worden ongeveer 1 miljoen Wii games per week verkocht op in totaal 9 miljoen Wii consoles in de VS.
Nou, volgens de cijfers die jij geeft zie ik toch duidelijk dat de verhouding verkocht spel/console per week bij de DS wel veel lager ligt dan bij de XBOX 360 en de Wii. Die percentages liggen namelijk respectievelijk op 3.5%, 8.9% en 111.11%(!). Ik vind het verschil tussen de DS en de 360 best groot nog, ook als je bedenkt dat 360 spellen vaak duurder zijn.

Ik denk zeker dat er een kern van waarheid in de artikelen zit, maar die 90% lijkt me meer mooie, uit de lucht gegrepen, PR-praat om het ding populairder (en dus gevaarlijker voor de industrie) te doen lijken dan het is, zodat de wil om er actie tegen te ondernemen groter wordt.

*edit: laatste zin verduidelijkt.

[Reactie gewijzigd door Mizuki op 31 januari 2008 20:30]

1 miljoen op 9 miljoen is 111.11%? :+
Typo ;)

Verder lijkt het me logisch dat je minder spellen koopt op een handheld.
Er zijn wat meer spellen die geen einde hebben (even snel gamen = handheld)
en je kunt je geld maar één keer uitgeven.
Liever een kwaliteitstitel op de Wii of Xbox dan weer een game voor de DS omdat die oude game nog prima voldoet dat half uurtje in de trein/bus en die 5 minuten tussendoor.
Het is niet voor niets een Britse tegenhanger van Brein.
Ze moeten de eer wel hoog houden. :')
Echt niet. 90% is misschien hoog, maar 50% is echt niet raar. Ga op straat maar eens bij Al die "schoffies" kijken. Echt minstens de helft loopt met een R4DS, EZ5, DS-X of wat dan ook.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True