Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

Een Frans bedrijf moet samen met vijf andere firma's een boete van 460.000 euro betalen. Ze zijn schuldig bevonden aan de handel in R4-flashkaarten. De bedrijven moeten ook een schadevergoeding van 4,8 miljoen euro aan Nintendo betalen.

De firma Divineo moet samen met vijf andere bedrijven een boete van 460.000 euro betalen. De zes Franse concerns werden schuldig bevonden aan het inkopen, verkopen en distribueren van R4-flashkaarten. De bedrijven moeten naast de boete ook een schadevergoeding van 4,8 miljoen euro betalen aan Nintendo.

In 2009 stelde de Franse rechter onder andere Divineo nog in het gelijk door te stellen dat iedereen applicaties voor de handhelds van Nintendo moet kunnen ontwikkelen. De flashkaarten konden dus niet verboden worden, maar nu moesten de handelaars in R4-flashkaarten alsnog het onderspit delven.

Nintendo heeft het vonnis bekendgemaakt nadat het Parijse Hof van Beroep op 26 september uitspraak had gedaan. Het Japanse bedrijf zegt blij te zijn dat Frankrijk zich aansluit bij de lijst van landen die een helder beleid voeren tegen piraterij. In Nederland werden de verkoop en distributie van R4-flashkaarten in 2010 verboden.

De Nederlandse uitspraak werd gedaan in een rechtszaak die Nintendo in 2008 had aangespannen tegen elf Nederlandse webwinkels. Ook de zaak in Frankrijk kwam al in een vroeger stadium aan het rollen. De eerste inval, waarbij R4-flashkaarten in beslag zijn genomen, vond volgens Nintendo al eind 2007 in Frankrijk plaats.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Waarom moeten ze de schadevergoeding aan nintendo betalen? Ik begrijp dat ze ook last hebben van de piraterij maar niet zo zeer als de game developers.. Nintendo verdient genoeg aan de consoles die ze extra verkopen door de mensen die zonder r4 geen console zouden kopen.. Maargoed, Nintendo zou hier ook wel iets van doorspelen naar fabrikanten.
Nintendo is producent van de DS(i), en heeft het patent op het cartridge mechanisme dat gebruikt is. Daarmee zijn zij de klagende partij, er is inbreuk gepleegd op hun patent.
En reken maar dat Nintendo schade geleden hebben, normaliter krijgen ze een x bedrag (enkele Euro's) per verkocht spel, die ze nu dus misgelopen zijn.
Misschien dat de extra console verkoop dat enigszins gecompenseerd heeft, maar zeker niet 100%! (En dat maakt voor de rechtszaak ook niet uit)
Welke developer maakt ook alweer de meest succesvolle games op Nintendo-consoles? Oh ja: Nintendo. Dus je argument gaat niet helemaal op.
Nintendo verdient hun geld wel aan consoles van de mensen die anders geen console zouden kopen zonder R4. Ze zullen er geen winst op maken feitelijk maar 4,8 miljoen voor zichzelf is wel wat veel, vooral omdat de anderen niets krijgen.

[Reactie gewijzigd door PurpleMadness op 4 oktober 2011 09:31]

ik denk dat de marge op die consoles heeel erg klein is...

Het is net zoals veel andere consoles (PS3, X-box) en zelfs printers: het apparaat verkoop je met verlies, maar de winsten haal je met de producten eromheen...
Vele consoles worden vooral in het begin met verlies verkocht om daarna winst te maken op de accesoires etc.

Echter Nintendo heeft nog altijd vanaf het begin al winst gemaakt op de consoles
Tsjah, en sinds jaar en dag heeft nintendo zich er nog nooit om bekommerd dat mensen alles kopieren en hun consoles ombouwen. Er is geen enkele console die zo makkelijk is om te bouwen als de Wii, of wacht dacht je van de (3)DS(i)...

Ze hebben jarenlang vrijwel niets gedaan aan het feit dat mensen maar weinig games kopen en daar komt nog bij dat hun line-up van games ook niet meer is wat het geweest is. De meeste games zijn gewoon rehashes van oude succesvolle titels.

Dat ze nu ineens zielig gaan doen en schadevergoedingen gaan vragen vind ik een beetje scheinheilig. Hoewel het natuurlijk wel hun goed recht is (ze lopen er immers financiele schade van op).
Dat ze nu ineens zielig gaan doen en schadevergoedingen gaan vragen vind ik een beetje scheinheilig
Denk je nou echt dat ze nu opeens mensen hebben aangeklaagt, dit speelt natuurlijk al veel langer, een rechtzaak is niet even over in een paar dagen.
Er is geen enkele console die zo makkelijk is om te bouwen als de Wii, of wacht dacht je van de (3)DS(i)...
tot nu toe zijn 3ds games anders nog niet illegaal te spelen voor zo ver ik het weet
Op consoles is de marge meestal klein ja. In het geval van de PS3 en 360 is het lange tijd zelfs negatief geweest. Maar Nintendo heeft met haar DS en Wii zeker een flinke marge gehouden.

Ik vind het logisch dat het geld naar Nintendo gaat. Misschien dat ze vanaf daaruit wel naar ontwikkelaars gaan. Het is natuurlijk vrij onmogelijk om als allemaal kleine developers een rechtszaak aan te spannen. Dat kan je beter door het ene grote bedrijf laten doen.
ik denk dat de marge op die consoles heeel erg klein is...

Het is net zoals veel andere consoles (PS3, X-box)
Je kunt het Nintendo spul echt niet vergelijken met Sony en Microsoft. Zij hadden min of meer state of the art hardware. Terwijl Nintendo altijd verouderd hardware gebruikt die vele malen goedkoper is.

Hier wat getallen t.a.v. de Wii:
nieuws: 'Nintendo maakt winst op elke Wii'
Nintendo maakt meer winst op Wii
en zelfs printers: het apparaat verkoop je met verlies, maar de winsten haal je met de producten eromheen...
Printers is een heel ander verhaal. Ze dumpen de printer en maken woekerwinsten op het monopolie product, de inkt cartridges.
Dit is puur een (IMO smerige) keuze van de printer fabrikanten. Ze konden ook winst maken op de printers. En anderen tegen licentie kosten toestaan om inkt cartridges te maken.

Ik begrijp nog steeds niet dat de EU nog steeds niets aan deze IMO smerige en milieu vervuilende handelswijze gedaan heeft.

Zie deze uitzending De Rekenkamer, waarom is inkt zo duur en Aflevering gemist.
ik denk dat de marge op die consoles heeel erg klein is...

Het is net zoals veel andere consoles (PS3, X-box) en zelfs printers: het apparaat verkoop je met verlies, maar de winsten haal je met de producten eromheen...
Nee Nintendo is als enige in het rijtje dat altijd winst maakt op de console vanaf de eerst dag, Nintendo doet het dus anders dan de andere twee, die je als nog geld verdienen aan de games door licentie. xbox word dus verkocht voor prijs + licenties die op de games zitten.

Hoe meer games jij koopt des te meer betaal je aan Sony/MS voor hun console. Mensen die veel games kopen betalen dus veel meer voor hun console, dat zit verkapt in licentie die op de games zitten. Voorbeeldje, je koopt 20 games betaal je dus 200 euro(reken even 10 euro per licentie, weet niet hoeveel dat in het echt is) boven op je aankoop prijs van de console aan MS of sony, koop je maar 5 games betaal je maar 50 euro extra aan MS of sony.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 4 oktober 2011 15:01]

nintendo komt hier ook op voor de belangen van alle andere developers wiens games niet worden verkocht door deze kaartjes, dus naast haar eigen belangen vertegenwoordigt zei de totale gamesindustrie die developed op de DS, natuurlijk is dat weer in hun eigen voordeel aangezien zonder deze actie meer en meer developers weg zouden lopen van dit platform, maar het gaat niet alleen om nintendo in deze zaak.
Nintendo vangt voor elk spel dat verkocht wordt ook een bepaald bedrag. Verder maakt NIntendo zelf ook het een en ander aan spellen. Die consoleverkoop is leuk, maar daar wordt niet zo grof op verdiend als op de spellen. Sommige consolefabrikanten maken zelfs verlies op de console, net zoals printerfabrikanten die een printer met verlies verkopen en het terugverdienen zodra de inkt op is.
En toch zijn er bedrijven in china die de inktkuipjes hervullen en ze met een nieuw stikkertje beplakken en dan bijv in Nederland weer verkopen (je kan zelfs inkt kopen en dan zelf bijvullen met een naald). Hier verdient de maker van de printer dan dus niks meer aan, maar toch is dit niet illegaal. Het is bij de printers natuurlijk niet het geval dat je iets krijgt waarvoor je niet hebt betaald, wat bij gedownloade games wel het geval is.

Maar dan vraag ik me af.. Waarom moeten bedrijven die CD's, DVD's, USB sticks, Media Centers enz verkopen dan niks betalen? Dit zijn toch ook allemaal dingen die potentie hebben om illegale software/films/muziek/games te bekijken/af te spelen?

Ik heb zelf ook nog een DS Lite met R4 kaartje liggen, en ik heb er een tijd lang alleen maar films op gekeken in de trein (ok dat was al weer ong 4 jaar geleden), maar toch.. Je hoeft er niet meteen spellen op te zetten voor de DS.
Maar dan vraag ik me af.. Waarom moeten bedrijven die CD's, DVD's, USB sticks, Media Centers enz verkopen dan niks betalen? Dit zijn toch ook allemaal dingen die potentie hebben om illegale software/films/muziek/games te bekijken/af te spelen?
Die moeten wel betalen. De consument moet een kopieheffing betalen. Iets wat ook discutabel is, aangezien je niet per se films of andere spullen er op hoeft te zetten. USB sticks worden ook veel voor documenten gebruikt en CD's worden voor de vakantiefoto's gebruikt.
(je kan zelfs inkt kopen en dan zelf bijvullen met een naald). Hier verdient de maker van de printer dan dus niks meer aan, maar toch is dit niet illegaal.
Daarom maken ze de cardridges met beperkte levensduur. (HP in ieder geval)
Waarom kan HP in de professionele lijn (A2 en groter) wel werken met vaste koppen en losse inkttanks?
Of er worden andere beperkingen ingebouwd zoals cardridges/toners met chips waar een serienummer in staat etc.
Dat laatste is wel te omzeilen maar maakt het toch weer lastiger.

Kortom, ze proberen het wel degelijk, maar slagen er maar gedeeltelijk in.
net zoals printerfabrikanten die een printer met verlies verkopen en het terugverdienen zodra de inkt op is.
En dan kopen we gewoon een andere printer, wederom met verlies :)
Waar ga je al die printers laten?
Die verkoop je weer door, dus HP, Canon, Xerox verdienen dan nog aan de nieuwe cardriges ;-)

Printer die 1,5 jaar oud is na opmaken van de toner. verkoop je gewoon tegen de helft van de prijs.
Die gaat bij mij gewoon de container in :X
Navulinkt, nep-inkt.... maakt het printen nog goedkoper. Hoef je niet steeds een nieuwe printer te betalen. Okee de kleuren schijnen van mindere kwaliteit te zijn (Ik merk het niet), maar als ik foto's af wil drukken doe ik dat toch via een foto centrale.
Voor documenten, werkstukken met een plaatje is navul inkt prima. En tegenwoordig gedaan in no-time. Mijn Canon MX350, heb ik binnen 2 minuten volledig bijgevuld, zonder vieze handen of ander gepruts. Inkt voor nog geen 10 euro, vul ik ze minstens 6x mee.

Oftewel; de R4 voor de printer ;)

[Reactie gewijzigd door LessRam op 4 oktober 2011 11:17]

Same here :X
Je gelooft toch zeker niet dat ik voor > §50,- inkt ga kopen als je soms met acties al voor §40,- klaar bent?
Slecht voor het millieu? Dan moet je toch echt niet bij de consument aan kloppen hoor.
Het zou namelijk veel goedkoper kunnen met die inkt cartidges.

[Reactie gewijzigd door klerk op 4 oktober 2011 14:01]

De vraag is waarom moeten ze betalen. Ik vind het vreemd dat er meteen over gegaan wordt op zware boetes/schadevergoedingen.

Eerst zou de R4 kaart verboden moeten worden waarna als de verkoop doorgaat je eventueel een schadevergoeding kan eisen.

Daarnaast kan je ook stellen dat het succes van de DS mede te danken is aan de R4 kaarten. Waardoor dergelijke uitspraken sowieso ook dubieus zijn.

Ik vind het een erg dubieuze uitspraak zeker gezien de R4 kaart in feite niks anders is dan een simpele geheugenkaart.
Daarnaast kan je ook stellen dat het succes van de DS mede te danken is aan de R4 kaarten.
Tja, welk succes? Het succes voor de gebruiker die nu voor heel weinig veel games kan spelen wel ja, maar voor Nintendo zeker niet. Nintendo wil geld verdienen, niet per sť zoveel mogelijk consoles verschepen. En aan R4 klanten verdient Nintendo geen knoop (sterker nog, ze lijden er verlies op, want de negatieve marge op de console zelf wordt nooit meer gecompenseerd). Ik durf het zelfs om te draaien, namelijk dat de R4 kaartjes Nintendo (en DS(i)) juist veel schade hebben berokkend. Immers, iemand met een R4 kaartje koopt nooit meer een legale game. Dus welke developer wil dan nog voor dat platform ontwikkelen? Daarmee ondermijnt het R4 kaartje het hele DS ecosysteem, waardoor ook de 'legale' gebruikers er hinder van ondervinden.
Daarmee ondermijnt het R4 kaartje het hele DS ecosysteem, waardoor ook de 'legale' gebruikers er hinder van ondervinden.
Sterker nog, er zijn al developers die keihard aangegeven hebben dat ze bepaalde titels in de Benelux niet gaan uitgeven, omdat de kosten die dan gemaakt moeten worden (er moet toch een boekje en een verpakking vertaald worden, en dat kost geld) niet opwegen tegen de baten. Wij staan er hier blijkbaar om bekend (of berucht) dat we hier bovengemiddeld veel R4 kaartjes in omloop hebben.

Capcom komt zo in me op - die hebben voor zover ik weet twee Phoenix Wright titels in de winkels gelegd, maar de derde is alleen als WiiWare te koop, terwijl die in de rest van de wereld op de DS is uitgekomen.
En zo krijg je dus het kip en het EI.

Ik wil een spel snel na de release spelen (dat kan via een R4 kaartje) maar ik moet 3 maanden wachten (gebeurd vaak genoeg).

Nu komt het zelfs helemaal niet meer uit en MOET je wel illegaal spelen of niet.
Ook incorrect. De DS is regiovrij, als het dus niet in NL verkrijgbaar is, kun je het gewoon uit de VS of Japan halen. Als het dan over de Wii of de 3DS had gegaan, had ik je nog gelijk gegeven, maar de R4 is DS-only ATM.
Waarschijnlijk omdat dit het eenvoudigst is, en omdat Nintendo degene is die ze aangeklaagd heeft, niet de game developers.

Als een developer ze aan zou klagen dan zou hun verdediging eenvoudig zijn: 'Bewijs maar dat jullie spel door deze kaart gekopiŽerd word". En dat kunnen ze niet - het bedrijf is alleen schuldig aan de verkoop van deze kaartjes, niet aan wat de gebruiker er uiteindelijk mee doet.

En Nintendo heeft hier natuurlijk ook schade aan ondervonden, aangezien ze een percentage aan licentiekosten voor elk verkocht spel krijgen.
Nintendo krijgt geld per game als licentie. In ieder geval lijkt mij deze uitspraak een simpel gevolg hebben: Je zaak opheffen en Adieu roepen. Geen enkele winkel heeft genoeg uit deze R4 kaarten kunnen halen om deze boete te evenredig te laten zijn.
Waarom moeten ze de schadevergoeding aan nintendo betalen?
Waarschijnlijk omdat Nintendo de rechtszaak heeft aangespannen.
Als anderen ook een vergoeding willen, moeten ze ook een rechtszaak aanspannen.
Als dat zo was zouden Microsoft en Sony al lang falliet zijn. De belangrijkste bron van inkomsten is de verkoop van randapperatuur zoals extra controllers, en daar naast licentie gelden voor het mogen uitbrengen van games op die consoles.

Dat is waar het meeste geld zit, ja Nintendo had het goed voor elkaar met de DS door geen verlies te maken op de hardware maar daar zat niet het gros van het geld.

Plus zoals de rest al zegt, Nintendo heeft een aantal van de grootste game franchises.

Ik denk dat de meeste van die bedrijven de tent nu wel kunnen sluiten, divineo heb ik vroeger nog wel eens gebruikt voor de import van wat dingen, maar nooit de R4 of chips daar besteld.
Ja want er is ook heel veel randapparatuur voor de DS(i).

Games voor de Nintendo handheld zijn vanwege de simpele graphics nog betrekkelijk goedkoop te produceren.

Ik durf te wedden dat de grootste winst gemaakt wordt op de Games, zeker omdat Nintendo voor niet zelf ontwikkelde games nauwelijks wat hoeft te doen en wel cashed per verkocht spel.
Een ander alternatief: de Nintendo verbieden. Dan zal niemand meer de patenten van ninto kunnen schenden :Y)
Wat ik niet begrijp... voor dat deze uitspraak er lag was het nog niet verboden. Volgens mij is er Europees vastgelegd dat nieuw gemaakte wetten niet met terugkerende kracht kunnen werken. Bij een verandering/toevoeging van een regeling/wet waarbij de gedaagde/verdachte de overtreding is begaan voor de datum van de uitspraak mag dan nog beroep doen op de regel die in het voordeel is van de gedaagde/verdachte, ook al wordt die uitspraak vastgelegd voor het einde van het proces. Volgens mij is er nu een precedent gemaakt... die voor gevallen in de toekomst horen te gelden.
Er is geen nieuwe wet, er is een uitspraak in hoger beroep.

Dat houdt in dat een hogere rechter (in de regel) dezelfde feiten toets aan (altijd) dezelfde wet als de lagere rechter eerder gedaan heeft.

De hogere rechter heeft geoordeeld dat, volgens de wet die er al was, het verkopen van die R4 kaartjes verboden is.

Er is geen sprake van nieuwe wetgeving die met terugwerkende kracht van toegepast wordt (dat is inderdaad not done). Er is nu wel jurisprudentie gekomen waardoor een volgende R4 kaartjes verkoper kan weten dat de wet waarschijnlijk zo geÔnterpreteerd zal worden door de rechter dat hij de pineut is al Nintendo hem aanklaagt.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 4 oktober 2011 16:12]

als je naar de doelgroep kijkt van 90% van de nintendo spellen
dan zijn die tientjes voor hun een heel hoop geld.

piraterij is heel simpel op te lossen door de spellen gewoon een §10-§15 euro goedkoper te maken. Doe hetzelfde bij DVD/CD/xbox360 games etc.

maar nee ze moeten zo nodig een tweede villa op een onbewoond eiland laten bouwen of
een WC pot §25000 euro in hun badkamer hebben staan, auto's van minimaal 2ton etc.
De DS is nog doorgerekend met het pre-iPod Touch rekenmodel waarbij er serieus geld werd gevraagd voor games. De R4 modchip + OS heeft die markt behoorlijk verziekt - het blijkt erg simpel te zijn om spelletjes de downloaden, te verzamelen en op de R4 te zetten, ik heb 8-jarigen het zien doen.

Maar het downloaden van die ROMs gebeurt via obscure websites, met vreemde banners die m.i. niet erg geschikt zijn voor 8-jarigen. En, ook gevaar voor virussen, want van een DS virusscanner heb ik nog nooit gehoord. Beetje malware in een DS is natuurlijk behoorlijk ellende (de-infecteren is wel simpel: uitzetten en memkaartje formatteren).

Wat Nintendo had kunnen leren van het iTunes succes is inderdaad het extreem verlagen van de prijzen voor de games. Een beetje iPod Touch game kost 0,79, of laat een groot spel 3,95 kosten. Dat is betaalbaar met een beetje zakgeld. Het principe van de R4 had uitgebouwd kunnen worden door Nintendo zelf: verkoop deze zelf en biedt de mogelijkheid via een mooie Windows/OS-X interface snel spelletjes te kopen en downloaden bij de Nintendo game-store (beetje als de Wii). Nintendo had dan veel grotere aantallen spelletjes verkocht en de resulterende winst zou waarschijnlijk vele malen groter zijn geweest, zodanig dat bij die tweede villa op dat onbewoonde eiland een prachtig zwembad geplaatst had kunnen worden en die auto best een Vayron had kunnen zijn. Dit had kunnen zagen aan de hegemonie van iTunes. Het huidige verdienmodel zeker niet.
En toch zijn er maar 2 Š 3 "virusen" voor de DS. Dit waren brickers, ze wiste een aantal cijfers van de DS z'n code, waarna deze niks meer deed.

Tevens heb ik niet zo veel sites gezien met dubieuze banners en veel virusen, misschien zag jij de verkeerde?

Ook moet ik zeggen dat de homebrew soms echte pareltjes voort bracht welke heel goed gemaakt waren.

Nintendo heeft geprobeerd de flash kaarten na te maken, dit bleef echter bij een soort test in Japan, waardoor dit nooit naamsbekendheid heeft gekregen :/
Nee hoor. Zolang iemand kan kiezen tussen een R4 kaart van een paar tientjes met onbeperkt 'gratis' spelletjes dan koopt hij echt geen officiŽle games al zou deze maar 10 tot 15 Euro kosten.

Ondanks alle mooie woorden van 'ik gebruik het voor homebrew' of 'het is alleen om even het spel te proberen'. Mensen hebben altijd wel een excuus als: het is te duur / het spel is niet goed genoeg / ik wil niet wachten tot het spel hier uit is. De mechaniek is echter een andere. Mensen hebben onbeperkt toegang tot alle spellen. Ze proberen die allemaal heel eventjes (niet lang genoeg om echt 'in het spel' te komen). Daarna pakken ze alweer het volgende spel. Mensen blijven echter ontevreden. Er is altijd weer een volgende nieuwe game te downloaden die vast nog beter / leuker is. Ze gamen en gamen maar zijn vervolgens nooit meer tevreden.... Ze snappen ook de sukkels niet de nog wel echt games kopen en er tevreden mee zijn.

Wanneer je per 6 games per jaar zorgvuldig uitzoek en koopt en speelt ben je volgens mij veel tevredener dan de Ahum 'Homebrew gebruiker'.
aam de ene kant vind ik het wel logisch
de hele DS markt is door die R4 kaartjes ingestort.

maar aan de andere kant ...... er wordt toch ook geen verbod gehouden op CD/DVD - R(W) ?
Je kan onderscheid maken in de functie van R4 kaartjes en writeable media, De R4 kaartjes hebben explicitiet 1 functie, het draaien van software op een DS (legaal of illegaal maakt even niet uit). Een DVD heeft ook nog andere doeleinden dan alleen het branden van software erop en dat maakt net het verschil.
Alles wat op een dvd staat is niet hard- maar software? Of bedoel je specifiek games?
"Je kan onderscheid maken in de functie van R4 kaartjes en writeable media, De R4 kaartjes hebben explicitiet 1 functie, het draaien van software op een DS (legaal of illegaal maakt even niet uit). Een DVD heeft ook nog andere doeleinden dan alleen het branden van software erop en dat maakt net het verschil."

Wat is het verschil dan? Je brand ook alleen software op een DVD toch alle data op DVD zijn toch software? Daarnaast kun je ook films, mp3 en tekst draaien op een R4 kaart.
Je kan met een R4 kaart software starten op een DS, dat gaat met een DVD niet. Een dvd heeft een generiekere functie en is niet gefocused op 1 platform.
Ik heb op mijn R4 kaartje, een WiFi find programma staan. Puur om draadloos netwerken te vinden, klein WarDrive apparaat dus. Heeft dus niets met games te maken. Er zijn dus echt mogelijkheden en toepassingen die Nintendo niet benadelen, maar de grote meerderheid wordt gebruikt voor games.
op cd/dvd schijfjes kun je dan wel alle soorten data opslaan terwijl een r4 eigenlijk alleen te gebruiken is voor het spelen van roms ;)

Natuurlijk zitten er vaak nog wel meer functies in, maar zeg nou zelf mensen kopen geen r4 om mp3's mee af te spelen :P
Je kunt het ook gebruiken om homebrew mee te ontwikkelen. Waarschijnlijk niet het meest gebruikte waar die kaartjes voor verkocht worden, maar het kan en wordt ook zo gebruikt.

Uiteindelijk op dat vlak vind ik het ook een gevaarlijke uitspraak want in principe is er niets verkeerd aan die kaartjes. Je kunt dan ook sandisk voor de rechter dagen omdat er ook warez op een usb stick kan worden opgeslagen en afgespeeld of gedistribueerd. Of wat dacht je van lacie en externe harde schijven waar waarschijnlijk ook wel menig rip wordt opgeslagen... , Waar leg je de grens ?

Je kunt de fabrikant niet straffen om wat een consument mogelijk met die kaartjes kan doen, anders moet je de lijn doortrekken naar andere producten ook.

Misschien moet nintendo eens af van hun oude waardes zoals

* dure games - Low-Priced Mobile Games Among 'Biggest Risks' To Industry

* gesloten platformen - nieuws: PlayStation Suite-sdk verschijnt in november

* regio's - nieuws: Sony: PlayStation Vita is regiovrij

dan hebben die dingen absoluut geen bestaansrecht en anderen hebben aangetoond dat het wel kan... .

En tuurlijk is de uitspraak nu anders dan in 2009 met Sarkozy aan het hoofd. Sinds zijn komst is Frankrijk op vlak van de entertainment industrie volgen, een heel eng land geworden.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 4 oktober 2011 09:51]

De vraag is niet of een product ůůk voor legale doeleinden kan dienen, maar natuurlijk of dat in de praktijk ook gebeurd. Een product dat in de praktijk vrijwel alleen voor illegale doeleinden wordt gebruikt, verdient het om verboden te worden.

NB: Dat onderscheid wordt ook gemaakt m.b.t. bijvoorbeeld zakmessen en stiletto's e.d.
De vraag is niet of een product ůůk voor legale doeleinden kan dienen, maar natuurlijk of dat in de praktijk ook gebeurd.
Natuurlijk wel. Je kunt al je zelf gekochte spellen op een R4 kaartje zetten dan hoef je alleen de R4 mee te nemen i.p.v. tig cartridges. Is erg handig bijvoorbeeld voor vakantie.
Een product dat in de praktijk vrijwel alleen voor illegale doeleinden wordt gebruikt, verdient het om verboden te worden.

NB: Dat onderscheid wordt ook gemaakt m.b.t. bijvoorbeeld zakmessen en stiletto's e.d.
Volgens mij is het helemaal niet illegaal volgens de Nederlandse wet. De Nederlandse wet staat toe dat je download.

Ik vind dat een fabrikant zelf de mogelijkheid tot homebrew en backup moet aanbieden. Dan hebben ze hier zelf ook invloed op c.q. ze kunnen voorkomen dat iemand het gebruikt om gekopieerde spellen te spelen.

IMO leven we veel te veel in een wereld waar we vinden dat de fabrikant totale controle mag hebben en mag beslissen wat met jouw hardware gedaan wordt.
daarom komt Nintendo ook weg met de 3DS EULA.
Brick Nintendo before they brick you!

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 4 oktober 2011 12:07]

Hou aub op met het homebrew argument, dit is onzin en dat weet je ook, dit argument word altijd uit de doos gehaald als het om illegale software gaat.

be real, 99% gebruikt de R4 kaart om illegale games te draaien , misschien 1 % voor homebrew.
Natuurlijk wel. Je kunt al je zelf gekochte spellen op een R4 kaartje zetten dan hoef je alleen de R4 mee te nemen i.p.v. tig cartridges. Is erg handig bijvoorbeeld voor vakantie.
Nice try - maar het is niet toegestaan om een kopie van software te maken. De enige uitzondering daarop is een backup - maar wat jij beschrijft is geen backup. En die gaat hier ook niet op, want het maken van een backup is alleen toegestaan als daarbij geen beveiligingen omzeild of gebroken hoeven te worden.
Volgens mij is het helemaal niet illegaal volgens de Nederlandse wet. De Nederlandse wet staat toe dat je download.
Muziek, films en tekst, ja. Software valt daar niet onder. Het downloaden van ROMs van commerciŽle games is dus gewoon illegaal.
Ik vind dat een fabrikant zelf de mogelijkheid tot homebrew en backup moet aanbieden. Dan hebben ze hier zelf ook invloed op c.q. ze kunnen voorkomen dat iemand het gebruikt om gekopieerde spellen te spelen.
Homebrew, kan ik me in vinden. Er zijn mensen geÔnteresseerd in die mogelijkheid, al denk ik dat het er veel minder zijn als dat sommigen ons willen doen geloven. Backup - waarom? Hoe vaak zijn bij jou die DS spelkaartjes al kapot gegaan dan?
Indien die R4 kaarten inderdaad te gebruiken zijn om slechts software te kunnen draaien op de DS dan snap ik die "schade"vergoedingen ook niet helemaal.
En tuurlijk is de uitspraak nu anders dan in 2009 met Sarkozy aan het hoofd. Sinds zijn komst is Frankrijk op vlak van de entertainment industrie volgen, een heel eng land geworden
Hij slaapt (letterlijk) met een vertegenwoordiger van de media-kartels.
gelukkig is hij weg na de volgende verkiezingen.
De kaart zelf is niet hetgeen waar je de data op zet. Deze zet je namelijk op een MicroSD kaartje. De kaart zelf is in principe een modchip en dus gewoon verboden.
Of je kan zeggen dat de DS zo populair is door de R4 kaartjes. Zonder die kaartjes zou het zomaar kunnen zijn dat heel veel mensen de DS links laten liggen. Er zijn goede spelletjes beschikbaar maar ook heel veel bagger.....en ook daar wordt rustig 30 tot 40 euro per spel voor gevraagd.
Ik zou inderdaad wel eens willen weten hoe de verkoopcijfers van de DS er uit zouden zien zonder R4 kaarten. Kon inderdaad nog wel eens tegenvallen wat ze dan hadden verkocht.

Ik denk dus inderdaad dat ze naar de kwaliteit van de games moeten kijken, en laat ze eerst maar eens zorgen dat de kwaliteit in overeensteming is met de prijs, want daar gaat het inderdaad mis...
Niet door de R4 maar door de half bakken spelletjes waar je na 5 minuten op bent uitgekeken en geen toegevoegde waarde hebben a 35 euro per spel. Meer kwaliteit en goedkoper dan loopt het weer.
"Meer kwaliteit" en "goedkoper" in ťťn zin - da's knap. Die twee sluiten elkaar bijna per definitie uit.

Komt er dus gewoon weer op neer dat veel "ons bin zunnig" Hollanders voor een duppie op de eerste rang willen zitten en dat ook als grondrecht beschouwen. En zo werkt dat dus niet.
Toch vreemd dat je wel een stukje stofware mag gebruiken om je telefoon te unlocken. Maar niet een stukje hardware mag gebruiken om je DS te unlocken.
En ja er is genoeg vrije software voor de DS
Het probleem is eerder dat het systematisch werd gebruikt voor het downloaden van spellen.
Het argument voor homebrew is allang uit het raam, als de gemiddelde moeder bij m'n zusje op school weet hoe zo'n kaartje werkt en hoe ze ermee spelletjes kan downloaden voor noppes.
Das toch onzin: als mijn auto ook 250km/h gaat betekent toch niet dat ik het er ook mee rij.
Nee, maar als iedereen dit dagelijks wel gaat doen dan komen er snel begrenzers op auto's.
Toch mooi dat je brommer weer niet harder mag kunnen dan de maximum snelheid.
Auto analogieŽn zijn eigenlijk net zo'n dooddoener voor een argument als Godwin's Law.

Vanuit een juridisch standpunt klopt het op zich wel dat ze de verkoop beboeten. Het is gewoon piracy die mainstream is geworden.
Das toch onzin: als mijn auto ook 250km/h gaat betekent toch niet dat ik het er ook mee rij.
Ik ken er genoeg die precies dat doen, helaas. Met veel ongelukken en files tot gevolg. Geef mensen zelfstandige verantwoordelijkheid, en ze bewijzen dat ze dat niet aan kunnen.
Daar heb je ook een belangrijk punt te pakken.
Het is gewoon echt te makkelijk geworden.

Bij de meeste consoles kost het nog enigszins moeite om ze geschikt te maken om er gedownloade games op te spelen.
Bij de PSP moet je je er toch enigszins in verdiepen en brengt het ook bepaalde "kleine" risico's met zich mee.
Bij andere consoles zoals bijvoorbeeld de XBOX360 moet je ook nog eens uitkijken dat je niet gebant wordt.
Dit voorkomt dat een groot publiek illegaal games gaat spelen.

Bij de DS hoef je eigenlijk nergens echt voor uit te kijken en het is nog makkelijk om uit te voeren ook.
Bijna iedereen krijgt het voor elkaar.
Dus in dit geval vind ik wel dat er tegen opgetreden mag worden.
Het probleem is eerder dat het systematisch werd gebruikt voor het downloaden van spellen.
Het argument voor homebrew is allang uit het raam, als de gemiddelde moeder bij m'n zusje op school weet hoe zo'n kaartje werkt en hoe ze ermee spelletjes kan downloaden voor noppes.
Vind je het vreemd?

Waarom gebeurt dit een stuk minder bij andere consoles denk je? Ondanks dat dat ook mogelijk is?

Als je de prijs kwaliteit verhouding bekijkt bij Nintendo dan is die IMO beschamend laag. Zeker omdat de Mario spellen e.d. nooit afzakken naar een normaal niveau. Wat zowel Microsoft als Sony wel doen.
Als je ziet dat een behoorlijk gedateerd Mario Kart voor de Nintendo DS nog § 29,99 kost.
pricewatch: Mario Kart, Nintendo DS
Zo zijn er meer. Kijk zelf maar.

Een goed spel van de zelfde leeftijd voor de XBox360, PS3 en de PSP zul je voor iets meer dan § 10,00 kunnen kopen. Omdat de de spellen voor een redelijke prijs aangeboden wordt koopt het overgrote deel van de mensen de spellen wel. Ondanks dat je op de XBox360 en de PSP ook gekopieerde spellen kunt spelen.

IMO moet Nintendo een keer bij zich zelf te rade gaan. En zich eens moet afvragen of hun prijsstelling nog wel van deze tijd is.
Nee heeft met vraag te maken, vraag naar games als Mario Kart blijft gewoon hoog. Overigens zijnMario Galaxy en Zelda Twilight Princess deze maand alsbudetversie voor de wii uitgebracht.

Zelfde dat Dinsey-films op dvd bovengemiddeld geprijsd zijn terwijl bijna elke andere game in de opruiming ligt.
Natuurlijk is er vrije software voor de DS. Alleen dat kan niemand wat schelen, nagenoeg iedereen gebruikt die kaartjes om niet-vrije software te gebruiken zonder ervoor te betalen.

Altijd van die bla bla redeneringen om maar niet te hoeven betalen voor het werk van anderen. Ongetwijfeld is hierboven of hieronder het argument dat de spelletjes te duur zijn ook alweer langsgekomen...koop ze dan gewoon niet ipv ze te gebruiken zonder te betalen!
Volkomen terecht; als ik info zoek over een game van de DS vind ik eerder een website waar ik de rom kan downloaden, dan informatie vna de ontwikkelaar over het product.

Erg triest hoe die console kapot gehacked is. Kun je homebrew als argument aandragen, maar dat weet niet op tegen het feit dat de ontwikkelaars geen rooie cent zien voor hun games. En mensen vinden 't nu nog gek ook dat er geen nieuwe games uitgebracht worden :F kom op; je verneukt je eigen game plezier. Zo'n game voor de DS is een paar tientjes - geen 60-70euro zoals op de PS3.

Dan nog vind ik 't wel traag de uitspraak en veroordeling. Immer was 't 2006 dat de eerste kaarten en games gesignaliseerd werder.
Zo'n game voor de DS is een paar tientjes - geen 60-70euro zoals op de PS3.

Als jij 60-70 euro voor een PS3 game betaald, dan moet je toch echt eens beter rondkijken.

Ik ben ook helemaal tegen het gebruik van die dingen voor illegale games, maar aan de andere kant ben ikzelf een developer en vindt het juist interessant met homebrew te spelen/maken.. Zolang men de hacks niet gebruikt voor illegale games en cheaten heb ik totaal geen probleem met CFW's en R4 kaartjes..
Natuurlijk zijn die dingen voor het maken van homebrew interessant voor mensen zoals jij, maar homebrew ontwikkelaar vertegenwoordigen naar beneden afgerond zo ongeveer 0% van de mensen die deze kaartjes kopen.

De overige naar boven afgerond 100% van de mensen die zo'n ding voor de DS kopen, kopen het om vervolgens nooit meer 1 cent uit te geven aan spelletjes.

Dit kost Nintendo bakken met geld, kost ontwikkelaars bakken met geld en zorgt ervoor dat er geen nieuwe games voor het platform gemaakt worden want er is toch geen hond die ervoor betaalt.

Ik hoop dat de boetes inderdaad dusdanig hoog zijn dat de bedrijven die deze dingen verkochten eraan kapot gaan, al is het maar bij wijze van signaal want mensen zullen die kaartjes toch wel ERGENS vandaan blijven halen.
Meeste DS games starten toentertijd op 40 euro en er zijn triple-AAA PC games voor die prijs. R4 piraterij ontstond juist omdat het een betere service dan Nintendo leverde. Je kon tientallen games op 1 kaartje zetten, geen wonder dat men dat beter vond.
Je kon tientallen games op 1 kaartje zetten, geen wonder dat men dat beter vond.
Ga je nu serieus vertellen dat, dat de reden was dat R4 zo populair was 8)7 had zeker niks te maken met het feit dat je alle games gratis kon spelen
Ja, dat ga ik inderdaad vertellen. Betere service trekt mensen. Valve had dit door toen ze Steam de wereld in brachten, en dat heeft ze geen windeieren gelegd. Voor veel mensen gaat gemak voor geld.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 6 oktober 2011 13:11]

Ja want de nintendo DS is de eerste spelcomputer ter wereld die met 1 spel per medium werkt dat was wel even wennen voor de wereld 8)7
Zo'n game voor de DS is een paar tientjes - geen 60-70euro zoals op de PS3.
Ik heb het over prijzen in Nederland war de meeste mensen ze vandaan halen.

Er zijn maar weinig standaard games voor de PS3 (niet special edition versies) die 60-70 Euro kosten.
Als ze dit kosten kosten ze een jaar later nog maar een fractie van de prijs.
Kijk jaar naar bijvoorbeeld Mario kart voor de DS. Dan kost die nog steeds 30 Euro bij een startprijs van 40 Euro.
pricewatch: Mario Kart, Nintendo DS

Sorry dat ik het zeg maar dit spel is die prijs echt niet waard, zeker als je het vergelijkt met hedendaagse spellen. En IMO werken ze zelf piraterij in de hand. Er zijn mensen die niet meer dan 20 Euro voor een game willen uitgeven. Die hebben die mogelijkheid wel bij Sony en Microsoft maar niet bij Nintendo.
Als je in de winkel een Nintendo wat dan ook koopt heb je nog geen weet van de prijsstelling van de games.

Ik kan het alleen maar eens zijn met de actie van de mensen die een R4 kaartje hebben. IMO ligt de bal bij Nintendo om eerlijkere prijzen te vragen. Zodra ze ook een "standaard" prijs erosie hebben zal ik medelijden met hun krijgen.
Kun je homebrew als argument aandragen, maar dat weet niet op tegen het feit dat de ontwikkelaars geen rooie cent zien voor hun games.
Het is niet alleen homebrew waar de R4 kaartjes handig voor zijn. Het is ook handig om mee te nemen op vakantie dan heb je al je legale spellen op een kaartje, i.p.v. tig kaartjes.
En de R4 kaartjes voor die 3DS zijn ook volop verkrijgbaar, je zou toch verwachten dat ze na zoveel gekraakte handhelds zouden leren hoe je iets een stukje beter zou kunnen beveiligen.

Of beter, volgens mij is de Nintento console altijd de console/handheld geweest die het meest en makkelijkste gekraakt kon worden, van de oude NES tot de Wii.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 4 oktober 2011 10:29]

Die kaartjes kunnen enkel DS spellen afspelen, geen 3DS spellen. Kan ook niet anders want het DS platform is gekraakt.
Maar hoe je het ook went of keert, het blijft gissen voor wie dit soort zaken relevant is - ongeacht wie er wint. Even los van het schrik effect als een bedrijf geconfronteerd wordt met een schadeclaim van een miljoentje of wat.

Afgezien van Nintendo en diens partners heeft niemand een duidelijk zicht op het verdienmodel. Op hoofdlijnen kan je stellen dat in potentie de opbrengsten gebaseerd zijn op de consoles/randapparatuur, de software (waaronder spelletjes), het in licentie geven van ontwikkel omgevingen en de online verkoop van credits e.d. Misschien vergeet ik nog wat?

Maar welke contractuele afspraken er gemaakt zijn met de verschillende partijen en de rechten/plichten die daar dan weer bij horen... :?
Denk daarbij aan bijvoorbeeld training op ontwikkelomgevingen.
En hoe dat dan weer uit pakt op het verdien model en rendament. :?

Mij lijkt zo dat er meer bij komt kijken dan de pure verkoop van consoles en software.
Eigenlijk wel een beetje terecht. Ik ken serieus niemand met een DS die legaal games erbij heeft gekocht. Er is altijd wel een handige neef/vriend/oom etc.

Zo'n R4 kaart is volgens mij zelf even duur, als niet goedkoper, dan een enkel spel.

4.8 mln euro lijkt me overigens niet schokkend veel.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 4 oktober 2011 15:28]

maal een miljoen is wel veel :)
nog steeds peanuts vergeleken bij de gemiste verkopen/omzet. Vergeet niet, ťťn R4 kaart wordt gevuld met honderden gratis beschikbare games via allerlei kanalen. De handige neef, je buurman de voetbalvriend etc, iedereen kan iedereen voorzien van een lange lijst met games. Afgezien van het feit dat het merendeel niet gespeeld wordt of maar heel kort doet er niet toe. Het is voor Nintendo gemiste omzet en ik denk dat ze er in Frankrijk nog met een sisser vanaf komen. US boetes zullen factor 10 -100 hoger uitvallen en meer in de buurt van de gemiste inkomsten komen
"ťťn R4 kaart wordt gevuld met honderden gratis beschikbare games via allerlei kanalen"

Ja, games die anders nooit gekocht waren. Dus geen schade/omzet verlies.
Tussen die honderden games zitten echt wel games die wel gekocht zouden worden maar niet meer hoeft omdat men een R4 kaartje heeft. Dus er is wel degelijk verlies.

Mensen met r4 spelen dus ook super mario bros op dat kaartje, dat is zeker een spel die zeker gekocht zou worden. Net zoals zelda, mario kart enz enz.

Neemt niet weg dat de over grote deel niet gekocht zou worden omdat die over grote deel bagger is.
Ik wist dat er een verbod was, maar ga eens op een beetje lokale weekmarkt kijken. Daar kan je gewoon die kaartjes kopen hoor.
Vorige week stond er zelfs nog een R4 op dagaanbieding.net

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True