PlayStation Suite-sdk verschijnt in november

Sony heeft in een keynote op de Tokyo Game Show laten weten dat de PlayStation Suite-sdk in november beschikbaar zal zijn. Met de sdk kunnen ontwikkelaars games ontwikkelen voor Android-apparaten met PlayStation Suite en de PS Vita.

Sony heeft bekendgemaakt dat het de PlayStation Suite-sdk in november uitbrengt, schrijft Gamasutra. Met de sdk kunnen developers in C# applicaties ontwikkelen voor PlayStation Certified-apparaten, Android-toestellen die voorzien zijn van de app-winkel PlayStation Suite en de PlayStation Vita.

Sony zegt met de sdk niet alleen spelontwikkelaars, maar ook developers van andere soorten applicaties te willen aantrekken. De PlayStation Store wordt volgens Sony in de lente van 2012 aangepast om met de sdk ontwikkelde applicaties aan te bieden op compatible apparaten.

Momenteel zijn alleen Sony-apparaten terug te vinden in de PlayStation Certified-lijst: de Xperia Play, Tablet S en Tablet P. Deze toestellen zijn voorzien van Sony's eigen app-winkel PlayStation Suite. De Japanse elektronicagigant bracht de software ook uit voor Android-devices met een Tegra 2-chipset. Sony zegt ten slotte van plan te zijn om meer apparaten van het PlayStation Certified-label te voorzien.

Door Bart de Water

Nieuwsposter

15-09-2011 • 11:53

12 Linkedin

Reacties (12)

12
12
4
0
0
4
Wijzig sortering
Grappig dat ze C# kiezen als main programmeer taal.
De taal van grote concurrent Microsoft.
Waarom hebben ze niet Java gekozen ?
Omdat ze graag hopen dat de enorme berg aan XNA devs dan ook nog voor PlayStation met minder populaire dev tools gaan kiezen.

[Reactie gewijzigd door Thief op 15 september 2011 12:20]

Sony stond vroeger bekend om zijn slechte dev tools. De PS3 SDK zal ondertussen wel zijn verbeterd maar de doelgroep die hier mee word aangesproken moet er zeker niet mee willen werken.

Puur XNA zal wel niet werken (tenzij ze fanatiek bezig zijn met een zoiets als MonoGame), het zo het erg makkelijk maken voor devs als het wel zo was.
Dat mag dan misschien zo zijn, maar je hebt zonder meer Visual studio die je kan gebruiken.
Na mijn mening een van de betere programmeer omgevingen, zeker in combinatie met een taal zoals c#, dan kun je echt ontzettend makkelijk dingen debuggen :)

Geen idee of XNA direct overgezet kan worden, huidige games zijn in ieder geval al een stuk makkelijker te porten als al dezelfde taal word gebruikt. :)
Er zijn al projecten die XNA draaien/porten naar iPhone en Android dus ik denk zeker dat je dit vrij snel zult zien gebeuren.
Inderdaad verbazingwekkend dat ze voor C# zijn gegaan. Ik heb liever C# als JAVA, maar de keuze voor android is inderdaad opmerkelijk.

Misschien vanwege XNA, en hopen ze zo WP7 games over te trekken naar Android.
De homebrew die al (minder legaal) draaide op de PSP zijn ook vrijwel allemaal in C#. Verder weet ik er te weinig vanaf om er veel conclusies aan te verbinden, dus dat laat ik aan jullie over. ;)
Euhm, misschien een stomme vraag: Als die apparaten nou gehackt worden, slopen ze dan ook de SDK ?
Ik heb geen idee wat je nou precies vraagt, maar de SDK is een software pakket waarmee je de software voor de apparaten kunt maken. Wat wil je slopen aan de SDK?
@pdxnet96

SDK staat voor Software Development Kit.

wat kan je hieraan kapot maken?

lol, LOTG was me voor.. vergat te refreshen :')

[Reactie gewijzigd door xheroxkefx op 15 september 2011 12:47]

Maar, hoe doen ze dat qua C#? En al helemaal interresant op Android? Gebruiken ze MONO? Of hebben ze een samenwerkingsverband met MS?
C# is gewoon een ecma standaard hoor als je de know how hebt en fondsen kun je best uw eigen implementatie schrijven. Kijk wat google heeft gedaan met dalvik maar dan mbt java.

Sony is gewoon uberslim bezig. Handhelds hebben veel te maken met concurrentie van smartphones en tabletten en dus blijken ze te wedden op 2 paarden.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 16 september 2011 00:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee