Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Via de webwinkel van GameStop zijn de Amerikaanse prijzen van de memorycards van Sony's PS Vita bekend geworden. Die variëren van 30 dollar voor het 4GB-model tot 120 dollar voor 32GB. De Vita gebruikt een eigen model kaart.

Sony gaat voor de PS Vita memorycards verkopen met een form factor die net iets anders is dan de standaard-micro-sd-kaart. Wat Sony in Europa voor deze eigen kaarten gaat vragen, is nog niet bekend, al heeft GameStop aangekondigd wat de prijzen in de VS zullen zijn. Een model van 4GB gaat daar 30 dollar kosten, wat omgerekend 22,50 euro is. Er verschijnt verder een model van 8GB voor 45 dollar en van 16GB voor 70 dollar. Het topmodel wordt een kaart van 32GB, die 120 dollar gaat kosten.

In oktober werd al bekend dat veel games gebruik zullen maken van memorycards om gegevens op te slaan. De games voor de PS Vita worden geleverd op speciale PlayStation Vita Cards, ook al een medium met een eigen form factor. Op deze PS Vita Cards, die sterk lijken op de kaarten waarop Nintendo games levert voor de DS en 3DS, is ook geheugen aanwezig dat gebruikt kan worden voor het opslaan van savegames. Toch gebruiken veel games ook nog de extra capaciteit van een memorycard. Games als Uncharted: Golden Abyss, Disgaea 3: Absence of Detention, Hot Shots Golf 6 en Monster Radar willen niet starten zonder dat er een geheugenkaart in de handheld zit, omdat de games data opslaan op de kaart. De PS Vita wordt op 17 december in Japan geïntroduceerd. Europa en de VS zijn op 22 februari aan de beurt.

Gamecartridge en geheugenkaart PlayStation Vita

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Lijkt mij naast geldtrekkerij ook een manier om pirateriij te vertragen... zo zullen er nu eerst readers ontwikkeld moeten worden om de games van de cards te kunnen rippen... Sony zal er allicht een reden voor hebben.
Dit dus, De meeste mensen denken gelijjk over geld dit, geld dat, sony niet lief voor klanten bla bla. Maar dit is voornamelijk gedaan tegen piraterij. Natuurlijk wil Sony winst maken op de accessoires aangezien ik me heel erg voor kan stellen dat ze enorme verlies maken op de Vita zelf.
Als het niet om het geld ging dan waren de kaarten niet een factor 8 duurder, zoals in het geval van de 32GB. Het piraterij verhaal is een mooi meegenomen voordeel, zo lijkt het in ieder geval als je de prijsstelling ziet van de kaarten.
Waarschijnlijk is het gewoon de form factor en pinlayout die anders is, en is het voor de rest toch stiekem een SD kaartje die wat anders geformatteerd is. Ik denk dat een paar handige jongens binnen een week of 2-3 een adaptertje en wat software kunnen maken om het ding iig leesbaar te maken.
Prima dat ze op deze manier pirateij tegen willen gaan, maar dat geeft ze naar mijn idee niet het recht om 4-8x zoveel te vragen voor dit soort standaard spul.
Zulke prijzen zorgen noujuist voor piraterij..

32gb max lijkt mij trouwens vrij weinig voor next gen handheld had eerder richting de 64gb gehoopt, dan kun je er nog wat films / muziek op kwijt.. (en games mits dat ondersteund wordt).
Zulke prijzen zorgen noujuist voor piraterij..

32gb max lijkt mij trouwens vrij weinig voor next gen handheld had eerder richting de 64gb gehoopt, dan kun je er nog wat films / muziek op kwijt.. (en games mits dat ondersteund wordt).
Helemaal mee eens, de doelgroep is de jeugd, niet de in de ontwikkeling achtergebleven volwassen spel verslaafden!!!
De jeugd heeft hier allemaal geen geld voor die moet kiezen, dus zal er snel weer een "workaroundje" worden gevonden lijkt mij.
Dat was met de UMD's toch ook niet zo?
De PSP is in dit geval zelf de reader. Als er USB op de Vita zit zal het net zo gaan.
Voor de NDS idem.
Kaz Hirai op Twitter :
We feel that $120 for a 32GB Vita Memory Card is fantastic value for the consumer. That's less than a penny per megabyte!

Die man is altijd zo sarcastisch :+

Toch vindt ik de prijzen redelijk meevallen. Er komen toch wel weer adapters etc.
Dat is een parodie account, hé ;)
hierbij is dus gebleken dat het maken van een eigen geheugeninterface hun veel vruchten gaat opleveren, maar ik vind het wel een beetje slecht dat ze niet gewoon sd kaartjes verkopen. (als je sd-kaartjes doet zullen mensen wel te snel gaan frauderen ofzo?)

[Reactie gewijzigd door jrw88 op 29 november 2011 10:45]

Heeft puur met marketing te maken.

Een 32GB Micro SD kaartje kost in de PW ongeveer ¤28,-. Als je dit met de huidige productiekosten kunt "nabouwen" maar het kaartje nét iets anders maakt om vervolgens er $120/1,33 = ¤90.22 voor kunt vangen, is dat dik incasseren :) Wellicht om de productiekosten van de Vita recht te trekken.

Zie het als het verhaal: "Printer en Cardridge". Printer koop je voor ¤50,-. Maar de cardridges daarbij kosten an sich ¤45,-.
Ik gok dat je die 90.22 rustig mag gaan vervangen door 120.

Maar dat is het m gewoon, precies het zelfde met die memorystick. Geen hond gebruikt het behalve Sony, en als je een Sony apparaat koopt ben je ook verplicht de extra dure memorysticks te kopen.

Als je de productie kosten moet recht trekken door belachelijke prijzen te vragen voor dit soort dingen dan verplaats je die ook alleen maar. Met de memory sticks was dat ook wat lastig want die komen niet van de game divisie dus op de balans maakt die dan ook gewoon verlies. Misschien dat het wel kon met de NOG duurdere PSP brand memorysticks (plak er een stickertje op en de prijs kan nog wel 10/20% omhoog).

Edit: Mocht de Vita memory card niets anders zijn dan een MicroSD met een andere formfactor dan verwacht ik binnen een week na de release guides op het internet te vinden waar staat hoe je een SD card in de vita krijgt.

Vooral als het binnen werk gelijk is zal de case swap met een 32GB kaartje snel gedaan zijn.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 29 november 2011 11:04]

Geen hond gebruikt het behalve Sony, en als je een Sony apparaat koopt ben je ook verplicht de extra dure memorysticks te kopen.
Dat is niet geheel waar. Zowel mijn Sony digtale fotocamera als Sony tablet hebben beiden SD ondersteuning. Ze forceren hun eigen formaat dus blijkbaar alleen bij de producten met weinig concurrentie.
@LOTG ik snap niet waar je tegen aan loopt te schoppen, maar net als bij de PSP zal het ook met de vita zo zijn dat binnen een maand ook andere fabrikanten waaronder sandisk uitkomt met goedkopere kaartjes. deze werkte ook prima in de psp toendertijd.

Voor de winkels is het misschien klote, maar ze hadden eigenlijk geen media ondersteuning meer moeten geven aan de vita. en alles download baar maken.

Wat je dan nog zou kunnen doen voor winkels is een doosje verkopen net als nu met daarin alleen een code. die je kunt invoeren op je vita account waarna je de game kunt downloaden. zo blijven winkels toch virtueel de games verkopen maar hou je toch alles in de hand door alleen online te verkopen.

Pleur er vervolgens standaard 32 GB geheugen vast in en je hoeft op geen enkele wijze meer bang te zijn dat het ding om wat voor reden dan ook via media andere games kan starten. de oplossing is niet zo moeilijk...

Je houd in elk geval een hoop piraten van je boot af als je aan het geheugen moet gaan solderen om een extern kaartje te kunnen gebruiken. je zou zelfs het geheugen en de processor op dezelfde chip kunnen plaatsen waardoor het omogelijk wordt een hardware mod uit te voeren zonder de processor te vervangen.

Er is een hoop mogelijk. ik snap niet dat fabrikanten als nintendo en sony het niet op deze manier doen!

Binnen een paar weken zul je zien dat de eerste vita kaartjes verschijnen uit china met een micro sd slot erin. cardridges worden al sinds de NES misbruikt... online en alleen kunnen installeren vanaf een secure server van sony kan ervoor zorgen dat je piraterij echt helemaal de kop in drukt.

[Reactie gewijzigd door sygys op 29 november 2011 12:27]

Dat gaat hem - voorlopig althans - niet worden. Veel mensen hebben graag nog een winkel waar je heen kan, om daar dan een spel te kopen en te kunnen spelen. Die willen er dan thuis niet achterkomen dat je ook eerst nog het spel moet downloaden voordat je ermee aan de slag kan. De PSP Go heeft dat overigens al overtuigend aangetoond - die deed dat al en dat ding verkocht ook van geen kanten.

Sta er overigens niet van te kijken dat er keygens geschreven gaan worden die het mogelijk maken om een game binnen te halen, zonder dat je daarvoor betaald hebt. Omdat je de code in jouw systeem al in de winkel afrekent heeft de server van Sony dus geen manier om te zien of de game betaald is - alleen maar die product key. Die kun je dus ook gewoon faken, net als dat nu al gebeurt.

Bovendien, 32 GB zit vandaag de dag zo vol. De 3DS heeft al 2 GB kaartjes, dus dan kun je maximaal 16 games kopen. En ik ga er vanuit dat Vita-games nog wel groter zullen zijn.
Maar die keygens waar jij het over hebt gebruiken geen vaste codes. deze codes die gegenereerd worden zijn geen officiele codes. je kunt namelijk bij een spel als bf3 zoveel keygennen als je wil maar online kom je met geen van deze codes.... of je moet echt super veel geluk hebben en toevallig net een code genereren die ook in de database staat.

De code die op het boekje staat, wordt namelijk niet geverifieerd met de cd zelf. deze kijkt namelijk of de code zou kunnen kloppen. iedere cd die namelijk uit de fabriek komt heeft exact dezelfde software erop staan. Het is juist zo dat de codes in de boekjes overeenkomen met de in de database opgeslagen codes in de server van bijvoorbeeld sony of EA.

Het zal verdomd lastig worden om een code te genereren die toevallig in de database staat. met de verkoop van maximaal 20 miljoen exemplaren en de mogelijkheid tot

36x36x36x36x36x36x36x36x36x36x36x36x36x36x36x36=7.958.661.109.946.400.884.391.936 mogelijke codes heb je een kans van 1 op 397.933.055.497.320.044 Dat je een code genereerd die werkt.... veel succes!

een kans die 999 miljard keer kleiner is dan de staatsloterij winnen...

[Reactie gewijzigd door sygys op 29 november 2011 16:28]

Printer vind ik dan weer een slecht voorbeeld, want de inkt is je belangrijkste component, de geheugenkaart niet. Daarnaast hebben cartridges een verkeerde naam gekregen (onterecht). Je moet gewoon eerst je printbehoeften goed invertariseren en niet een fotoprinter kopen als je hem een gebruikt voor brieven en kortingsbonnen (wat wel heel vaak gebeurt, die inkt is dan duurder ja).

Ik moet wel zeggen dat Sony erg logisch bezig is. In de camera's bouwen ze eindelijk SD ondersteuning, beginnen ze hier weer met een volledig nieuwe kaart. IPV dat ze de M2 hergebruiken of TF gebruiken. Erg logisch. Ik moet zeggen dat de Vita veelbelovend was, maar dat hij met elk nieuws- en persbericht en elke screenshot of trailer steeds minder interessant wordt. Wellicht toch maar een 3DS kopen...
Het wachten is op een adaptor kaartje war je een gewone mini of micro SD in kan doen...
Ik begrijp wel waarom Sony een eigen formaat in het leven roept voor deze games maar tegelijkertijd wéét het bedrijf dat ze, door dit soort prijzen te vragen, de deur openzet voor piraterij en namaak. Zou een geheugenkaart van 32GB 40 Euro kosten (meer bij de gangbare prijs voor een reguliere 32GB kaart en toch nog enorme winst op te behalen) dan zou het beduidend minder interessant zijn om ze na te maken..

Als je prijzen zo scheef naast de reguliere markt lopen dan vraag je er ook om..
Je vergeet er btw bij te rekenen, in de US worden de prijzen vermeld zonder btw. De vraag is even of het daadwerkelijk een omgebouwd SD kaartje is, anders heb je binnen de kortste keren een adaptertje/verloop stuk voor.
in de US worden de prijzen vermeld zonder btw
Zou je die even willen uitleggen? Aangezien mensen in de VS ook gewoon belasting betalen en deze ook vermelden. De value added tax (kortweg VAT) is daar ook gewoon in de prijs inbegrepen...

Bedoel je wellicht dat ze BTW niet tellen omdat het daar VAT heet?
De VAT(BTW) verschilt per staat, dus als ze een prijs voor de hele VS. geven moet de btw er nog bij opgeteld worden.
De VAT (BTW) word in Amerika vaak pas bij afrekening erbij geteld omdat het per staat verschilt. 90 euro+19% btw= 107 euro, tel daar de vaak hogere kosten vaak zaken als invoer, veiligheidseisen en garanties en dergelijke in europa bij op en 120 euro voor iets dat in amerika 120 dollar kost is niet zo bijzonder gek :)
Ze hebben daar geen VAT maar Sales Tax. zoek de verschillen maar op.
De pricewatch klopt niet helemaal, want Azerty kan deze class 10 pricewatch: Samsung Micro SDHC 32GB Class 10 pas op 13-01-2012 leveren kreeg ik te horen toen ik hem bij Azerty bestelde.

En heb hem nu dus voor ¤ 32,88 besteld bij flevo.eu en dan is de vraag nog gaan ze hem echt ook leveren voor dat geld of durven ze zich toch die ¤ 10 meer te vragen wat het nu kost bij hun.

Maar 32GB krijg je inderdaad voor rond ¤ 30 nu, dat was een jaar geleden veel duurder.
Het is slechts tijd voordat er een kaartje met de nieuwe vorm uit komt waar je een micro sd in kan stoppen.

net zoals je nu reeds hebt voor normale sd`s
Ik weet het niet helemaal zeker, ik ben geen Sony Memory stick expert, maar volgens mij is er een encryptie chip nodig aan beide kanten. Gewoon een convertortje bouwen kon volgens mij niet en dan moet je deze chip eerst "kopen" van Sony. En ik denk niet dat ze jouw een licentie verlenen als je een convertor er mee bouwt.
Voor memory sticks is er al een microSD adapter te krijgen:
http://www.ebay.nl/itm/MI...rs_RL&hash=item3363c5291e
Ja maar dit is geen volwaardige memorystick, en Magicgate chipjes voor deze zal Sony denk ik niet zomaar weggeven.
Of nog een beter voorbeeld, zoals je ziet met de R4 kaartjes voor de Nintendo DS.
Zal denk ik niet zo lang duren voordat een slimme kop een verloopstukje gemaakt heeft om toch een standaard SD kaart te kunnen gebruiken.

Vind deze prijzen nogal aan de hoge kant.
Gewoon stemmen met je portemonaie en NIET kopen die PS VITA.
Belachelijke prijzen gewoon!!!

EDIT: Niemand zit toch te wachten op een nieuwe "memory stick" die 3 keer duurder is dan de gangbare kaartjes.

[Reactie gewijzigd door digifan op 30 november 2011 10:10]

Dat ze de winst op accesoires zelf willen pakken is nog tot daaraantoe, maar dat ze dan gelijk een factor 8 duurder zijn.... gaat echt ver:
volgens mij is dit gewoon micro sd in een ander format, hier is 4GB micro sd 3.76 euro, sony format is dus letterlijk 8 x duurder....
pricewatch: Kingston SDC4/4GBSP

voor 32 GB scheelt dit factor 4

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 29 november 2011 10:48]

Tja, Sony is een bedrijf dat gaat voor winstmaximalisatie, dat is niet zo raar.

Je moet deze kosten gewoon meerekenen en kijken of het totaalpakket het je dan nog waard is. Zo niet, dan koop je het toch gewoon niet?

Het is niet zo dat een PS Vita een eerste levensbehoefte is.

Hoewel ik inderdaad ook denk dat binnen een paar maand een microSD naar Vita card in de winkels ligt.

[Reactie gewijzigd door blitzkrieg op 29 november 2011 10:59]

Je geeft een een link naar een Class 4 SD kaart. Dit zijn nou niet bepaald de snelste kaarten. Volgens mij was dit zelfs het absolute minimum om apps te kunnen draaien vanaf de SD kaart met android.

Ik verwacht niet dat sony zo lage performance kaartje gaat leveren voor in een PSVita waar games vanaf gedraaid moeten worden. Denk dat ze minstens class 6 of hoger nemen. Daarbij klopt jou prijsvergelijking niet meer, want de high end kaartjes zijn toch echt wat duurder.
Ik heb class 4 in mijn smartphone en daar draai ik ook gewoon games vanaf. Maar een class 6 is niet perse zoveel duurder dan een class 4.

Ik heb nu een class 10 besteld 32gb voor ¤ 32,88 en een class 4 32GB koste bijna hetzelfde.
En wederom wordt er niet aan het belang van de klant gedacht, maar puur aan het belang van Sony zelf. Immers, anders had men gewoon gekozen voor een standaard formaat. En maar klagen straks als de verkoop slecht gaat...
Wanneer is het idee ontstaan dat elk bedrijf maar in het belang van de klant moet denken ?

Zouden ze niet allemaal zelf centen willen verdienen ?
Jouw opmerking is puur eigenbelang, omdat je niet wilt betalen voor ontwikkeling
Uhm, als bedrijf denk je natuurlijk altijd aan de klant. Als de directeur een auto met 5 wielen veel stabieler vindt, maar de klant vindt het maar overdreven, dan kan hij ze wel gaan maken, maar als de klant ze niet wilt, houdt het al snel op. Je zal ten alle tijden aan je klant en markt moeten denken.

Dus lijkt me niet meer dan normaal dat je ook in het belang van de klant denkt.
Wanneer is het idee ontstaan dat elk bedrijf maar in het belang van de klant moet denken ?

Zouden ze niet allemaal zelf centen willen verdienen ?
Jouw opmerking is puur eigenbelang, omdat je niet wilt betalen voor ontwikkeling
euh sinds ik nu niet meer naar de Vita om ga kijken, zat het eerst nog te overwegen en dit doet de deur dicht.
Dat komt er van als ze niet denken aan de klant die hun product moet kopen.
..Wat jij in dit geval ontwikkeling noemt, is voor de consument een vendor-lock-in (wat in de regel afzetten is)....
Het is namelijk een gewoon geheugen kaartje met een andere (eigen) interface....M.a.w. de consument wordt nodeloos op kosten gejaagd enkel voor het gewin van Sony...

En dat is iets wat ontwikkeling nou precies NIET is.....
Het is geen ontwikkeling om hetzelfde produkt in een andere behuizing te plaatsen en een hogere prijs te vragen.
Wanneer is het idee ontstaan dat elk bedrijf maar in het belang van de klant moet denken ?

Zouden ze niet allemaal zelf centen willen verdienen ?
Jouw opmerking is puur eigenbelang, omdat je niet wilt betalen voor ontwikkeling
Dat moeten ze wel, want uiteindelijk moet elk bedrijf het wel hebben van zijn klanten.
Geen klanten betekent geen inkomen en zonder dat gaat het bedrijf op de fles.
Wil je een bedrijf runnen, dan moet je wel voor klandizie zorgen en ervoor zorgen dat ze terug blijven komen.
Wanneer is het idee ontstaan dat elk bedrijf maar in het belang van de klant moet denken ?

Zouden ze niet allemaal zelf centen willen verdienen ?
Jouw opmerking is puur eigenbelang, omdat je niet wilt betalen voor ontwikkeling
Als ze geld aan mij willen verdienen, moeten ze met een valide reden komen om het geld van mij te krijgen. Dus betere spelen, betere console, whatever. Maar niet aankomen met lamme omwegen zoals belachelijk dure geheugenkaartjes.
Dus jij wilt ook meer betalen als het bedrijf het niet zo goed doet of als de kosten hoger worden? De markt werkt op het principe van vraag & aanbod, als bedrijf loop je altijd een risico bij de introductie van een nieuw product. Als dat product niet zo goed wordt verkocht als verwacht zal er gekeken moeten worden naar de oorzaak van de slechte verkopen. Een te hoge prijs kan daar een rol in spelen, maar de ervaring leert dat prijs niet altijd zo belangrijk is als jij hier stelt. Hoe goed hebben die memory stick van Sony wel niet verkocht sinds de introductie van de eerste PSP? Ik denk niet dat het succes van de Vita zal liggen aan de prijs van de geheugen kaartjes, eerder of het platform nog wel wenselijk is (een dedicated portable gamesystem)...
Hoelang zal het duren voordat er micro-sd kaart naar PSVita adapters zijn ? Dus PSvista kaart waar je de micro-sd in kan schuiven. En dan vanuit china ? Piraterij houden ze nooit tegen.
Ja, ze maken piraterij juist aantrekkelijker omdat er een hogere prijs voor kan worden gevraagd.
Tegenhouden zal niet gaan, maar ze kunnen de boel natuurlijk flink vertragen. Elke piraterijloze maand is meegenomen moet je maar denken.
Het is ze met de PS3 ook gelukt...

De oude PSP is zo kinderlijk makkelijk te kraken tegenwoordig... Dit fiasco wilt Sony niet nogmaals meemaken.
Dat klopt, maar de PS3 wordt ook steeds weer gekraakt met die PSJailbreak sticks. Al heeft het wel even geduurd voor de PS3 gekraakt werd.

@Pinobot, en niet alleen dat. Ook de Chinezen zien weer $$ tekens voor hun ogen. Waar Sony 30dollar voor vraagt vragen hun 5 dollar.
Puur geldtrekkrij weer. Kunnen ze nou echt niks beters verzinnen?!

Over paar maanden liggen de nieuwe cardreaders in de winkel en is ook de software te downloade of wat dan ook om weer lekker illegaal te gamen.

[Reactie gewijzigd door wnoise1992 op 29 november 2011 10:46]

Dit laat wederom zien dat Sony niet echt "aardig" is voor zijn klanten. Je geeft het plastic van het geheugenkaartje weer net even een andere vorm en je kunt er weer de hoofdprijs voor vragen.
Het zal vast niet lang duren eer er een verloopstukje te koop gaat zijn om standaard (mini/micro)sd-kaartjes te gebruiken.
Dekt die vertraging van piraterij de kosten van het ontwikkelen van dit medium?
een reader ontwikkelen hiervoor is vrij snel gedaan, daarbij is het ook heel snel gedaan om een adapter te maken waar gewoon een sd-card in kan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True