Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties

Sony heeft de prijzen bekendgemaakt van de memorycards van de PS Vita. Die vallen lager uit dan op basis van de Amerikaanse prijzen werd verwacht. Het grootste model, van 32GB, zal niet op de Europese markt verschijnen.

Eind november publiceerde het Amerikaanse GameStop de prijzen van de memorycards van de PS Vita. Het goedkoopste model, een kaart van 4GB, verschijnt daar voor 30 dollar in de winkel, terwijl het grootste model, van 32GB, voor 120 dollar over de toonbank gaat. Inmiddels heeft Sony ook de Europese prijzen van de vier geheugenkaarten gepubliceerd. De prijzen vallen lager uit dan wat op basis van het Amerikaanse voorbeeld was geschat. Zo gaat de kaart van 4GB hier 20 euro kosten. De kaart van 8GB kost 35 euro en de kaart van 16GB gaat voor 50 euro over de toonbank. Het topmodel, van 32GB, zal in Europa niet op de markt verschijnen. De speciale PS Vita memorycards hebben een form factor die net iets afwijkt van de standaard-micro-sd-kaart.

In oktober werd al bekend dat veel games gebruik zullen maken van memorycards om gegevens op te slaan. De games voor de PS Vita worden geleverd op speciale PlayStation Vita Cards, ook een medium met een eigen form factor. Op deze PS Vita Cards, die sterk lijken op de kaarten waarop Nintendo games levert voor de DS en 3DS, is ook geheugen aanwezig dat gebruikt kan worden voor het opslaan van savegames. Toch gebruiken veel games ook de extra capaciteit van een memorycard. Games als Uncharted: Golden Abyss, Disgaea 3: Absence of Detention, Hot Shots Golf 6 en Monster Radar willen niet starten zonder dat er een geheugenkaart in de handheld zit, omdat de games data opslaan op de kaart. De PS Vita werd op 17 december in Japan geïntroduceerd. Europa en de VS zijn op 22 februari aan de beurt.

Sony heeft ook de prijzen bekendgemaakt van enkele games die tegelijk met de handheld op de markt zullen verschijnen. Uncharted: Golden Abyss gaat 50 euro kosten, terwijl games als Unit 13, WipEout 2048, ModNation Racers: Road Trip en Everybody’s Golf voor 40 euro in de winkel komen te liggen. Reality Fighters en Little Deviants, die beide alle besturingsmogelijkheden van de PS Vita benutten, zijn voor 30 euro te koop.

Gamecartridge en geheugenkaart PlayStation Vita

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Mensen schreeuwen wel weer moord en brand (want, het is weer een Sony nieuws item) maar die prijzen dalen ook wel weer na een tijdje.

Toen ik in 2005 (volgens mij) m'n PSP kocht waren memorysticks enorm duur. Nu kun je een 8GB stickje voor een prikkie ophalen (minder dan 15 euro).

Een nieuw medium is gewoon duur bij lancering.

En ook weer raar:
Bij Apple dure geheugen kaartjes: geen probleem
Microsoft Xbox360 allen hun hardeschijven die zwaar overpriced zijn: geen probleem
Sony PS3 kun je iedere laptopschijf indrukken (of een SSD): sssshh! niet zeggen, kon nog wel positief overkomen! ;)
Sony Vita kaartjes: moord en brand ze zijn duur!!!

Neemt niet weg dat ik eigenlijk ook liever gezien had dat ze de oude MS Pro Duo of gewone SD kaartjes hadden gebruikt.
(en nee, ik heb geen Vita, en ben ook nog niet van plan meteen een aan te schaffen)

[Reactie gewijzigd door Nemesizz op 23 december 2011 18:53]

Spot on!!!

Precies hoe ik erover denk...
Haters gon' hate is hoe ik het maar noem.

Echt bizar hoe voornamelijk apple (iphone, itouch) en op 2de plaats microsoft hier wel mee weg kunnen komen en dat Sony gelijk voor ieder klein ding helemaal afgebrand word. Ik vraag me af of Apple ook zoveel haat zou krijgen als hun Icloud gehackt zou worden. Op de serviceverhalen van Sony worden hun ook zo hard op afgebrand... Maar als het om Apple gaat maakt dat nieteens meer uit. (Effe kassa terugkijken, al meerdere keren behandeld als hoofdonderwerp). Maar goed.

Ik denk dat het nog reuze meevalt aangezien het enorm compenseert met wat je uiteindelijk kwijt bent aan de psvita als geheel. Het apparaat is hardwarematig veel meer waard dan 250 eurotjes. En het bedrijf moet toch ergens mee hun geld verdienen. Het is niet dat het geldwolfen zijn, want zoveel winst zullen ze uiteindelijk in totaal niet maken aangezien ze enorme verliezen maken op de vita zelf. Kijk eens naar de ps3, hoe lang heeft het geduurt voordat ze uiteindelijk break even/winst hadden gedraaid. Kijk als je Sony geldwolfen noemt vanwege dit dan vind ik dat een beetje onlogisch ten opzichte van bijvoorbeeld Apple die wel woekerprijzen en marges hebben. Maar bij hun schijnt het blijkbaar te kloppen volgens velen...
Heb eens voor mijn PSP memstick gekocht even duur als dat ding zelf.
Dus mijn probleem met sony is eerder waarom die 32GB hier niet verkocht wordt en dan boeid mij de prijs niet zo zeer.

En hoe duurder de hardware hoe beter de PSV spects. jammer.

Tja duurste product in die lijn is de PSV zelf en dat bepaald de aankoop drempel.
Het punt is dat een nieuw geheugenkaart-formaat simpelweg niet nodig is. De huidige formaten zijn perfect bruikbaar. Zelfs de DSi (weet niet over de opvolgers) gebruikt doodnormale SD-kaarten.
de 3DS ook.

En sony find het wel nodig. Waarom? geen idee. Misschien QA kwestie. Xbox 360's kun je ook alleen speciale HDD's van MS op zetten. (de PS3 slikt daarentegen weer doodnormale schijven). Misschien een anti-piraterij actie.

Who knows? Ik niet, maar het intresseert me ook domweg niet. Als ze perse een eigen kaartje willen doen, van mij mogen ze. ik heb me er niet door laten tegenhouden.
Beter één memory card die dan ook feilloos werkt, dan de markt opengooien met allerlei verwarrende termen en/of rommel tot gevolg.

Trouwens, een 4GB stick volstaat ruimschoots voor je saves en een paar kleine PSN-only games.
Games die je ook gewoon op cartridge kan kopen, hebben alleen maar voordelen.

Op de PlayStation Store rekenen de uitgevers áltijd de volle pot, terwijl een gewone winkel al snel 10 tot 15% goedkoper is. Wie z'n games vanuit Engeland online koopt heeft al snel 50% korting.

Zo kost een first-party Sony-game voor PS3 je (adviesprijs) 70 euro. Dat is ook de prijs op de Store.
In de gemiddelde winkel betaal je echter maar 60 euro. Vanuit Engeland momenteel amper 45 euro.

Dan is de keuze toch snel gemaakt voor grote games:

¤50 op de Store
vereist grote memory card
vereist 3GB op die memory card
énkel met de kopers-account te spelen
je geld ben je kwijt
geen import mogelijk

vs.

¤25 in een doosje
staat reeds op een cartridge
memory card blijft vrij
iedereen kan spelen
na het uitspelen kun je de game terug verkopen of ruilen
je kan ook Amerikaanse en Japanse games importeren
Sony heeft geloof ik beloofd PSN games concurerrende prijzen te geven. Bovendien zit je met die kaartje waarschijnlijk ook 'next-gen' weer met het feit dat je je oude games niet kunt afspelen, omdat ze het format weer hebben veranderd. Voor de ene is dit geen issue, voor de andere weer wel.
Kan je met een next-gen console dan wel een game spelen voor de oude console van PSN? Denk dat dat heel lastig wordt gemiddeld genomen.
Die kans is zeer groot dat dit mogelijk is. De meeste huidige consoles ondersteuning BC van hun voorgangers. De PS3 is een uitzondering.
Ik vind de prijzen ook schandalig; een standaard "Class-2" Micro-SD kaart van 32 GB kost op dit moment (incl. verzending) rond de ¤ 35

pricewatch: Sandisk microSDHC 32GB Class 2

Als je liever een snellere "Class-10" versie van 32 GB wilt hebben ben je een kleine ¤ 60 kwijt; wat dan toch al weer bijna de helft goedkoper is dan een originele 32 GB Vita Memory Card (die dan niet eens in Europa te krijgen is-).

pricewatch: Mustang Flash Memory microSDHC 32GB Class 10

Ik ga er dan ook van uit dat er wel adapters op de markt zullen verschijnen. Sony voert bijna hetzelfde verkooptrucje uit wat Microsoft al eerder deed (eigen memory-cards op de markt brengen die bijna 5x zo veel per GB kosten dan concurrerende producten.

Sony heeft nog steeds niet in de gaten dat dit soort "getrol" er juist voor zorgt dat klanten naar alternatieve mogelijkheden op zoek gaan. Vaak heeft dit dan ook nog als gevolg dat de hardware gehackt wordt zodat de uiteindelijke schade vele malen hoger uitvalt.
Sony is destijds hiermee begonnen. Pas bij de eerste Playstation kwamen er memorycards omdat er geen savegames op de schijfjes kon worden opgeslagen. Sindsdien is het in de gamewereld altijd een goede handel geweest. Pas recent met de PS3 en later ook Xbox 360 kun je gewoon een USB stick oid gebruiken voor savegames.
Wat dacht je van de NES? Die had ook al savegames op een cartridge staan. Namelijk die van het spel zélf.

Maar Nintendo is redelijk van het cartridge gebeuren afgestapt en zowel de 3DS, Wii als DSi kunnen gewoon met gewone SD kaarten overweg. Waar de games nog wel op disc (Wii) of cartridge - inclusief savegame - staan (DSi/3DS).

Ik heb zo het gevoel dat die PSVita spel cartridges helemaal niet beschrijfbaar zijn. Waardoor een extra opslagkaart vereist is.

In het geval van de 3DS kun je "extra gegevens" voor Street/SpotPass op de SD kaart opslaan. Of natuurlijk gewoon foto's.

iig is hier al een grote + voor Nintendo waar niemand om heen kan kijken: datamanagement is superieur op de 3DS in vergelijking tot de PSV.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 december 2011 22:10]

De PSVita zal worden gehacked, met of zonder gestandaardiseerde micro sd kaartjes.

En net als nu, zullen er voor de psvita ook wel "officiele" kaartjes komen die ~50% goedkoper zijn.
Maar de prijzen in de pricewatch zijn ook lager dan de listing price. Zo’n 32GB-kaartje zal daar uiteindelijk dus ook wel richting de ¤60 gaan, zeker na een paar maandjes.
advies prijs, 16GB kost 1 maand na launch 29 euro.
en verkoop trucje? jij hebt liever zoals bij de iPad helemaal geen keus zeker?

sorry, ik snap het probleem niet aangezien niemand je iets probeert te verkopen...
Nee maar als je een Vita haalt dan ben je wel genoodzaakt om een geheugenkaartje te hebben hè :)
Het geheugen is zelfs van de iPad nog goedkoper ;)
jaaaaa @BrutalDave wil je van 16GB naar 32GB gaan of van 32GB naar 64GB? kost je dan 579 of 679 euro (en met 3G 699 of 799 euro)

prijzig upgraden bij Apple :O
En toch blijf ik het een klantonvriendelijke keuze vinden om een afwijkende form-factor te kiezen om de consumenten op extra kosten te jagen.
Daar kan ik best mee leven.

Echter kost een 16 GB kaartje zo'n 8 euro. (pricewatch tweakers)

Het is dan eigenlijk gewoon pure oplichting wanneer je datzelfde kaartje dan voor 50 euro gaat verkopen.

Als je het doet op piraterij tegen te gaan, ala, echter moet je ze dan ook voor 10 euro ofzo verkopen. (ik snap dat de prijs iets hoger ligt door de afwijkende form factor).
Uit het artikel:
4GB -- 20 euro
8GB -- 35 euro
16GB -- 50 euro

Uit de Pricewatch:
4GB -- 3,62 (18% van de Sony-versie)
8GB -- 5,46 (16% van de Sony-versie)
16 GB -- 7,45 (15% van de Sony-versie)
Als je het doet op piraterij tegen te gaan, ala, echter moet je ze dan ook voor 10 euro ofzo verkopen. (ik snap dat de prijs iets hoger ligt door de afwijkende form factor).
Dit heeft niets met anti-piraterij te maken; piraterij probeer je voorkomen door de spellen op een niet-standaard kaart te leveren (wat ze ook doen). Deze kaarten niet-standaard en kunstmatig verplicht maken doe je om de hardware (de PS Vita zelf) voor een lekker lage prijs in de winkel te kunnen leggen.
Toch gebruiken veel games ook de extra capaciteit van een memorycard. Games als Uncharted: Golden Abyss, Disgaea 3: Absence of Detention, Hot Shots Golf 6 en Monster Radar willen niet starten zonder dat er een geheugenkaart in de handheld zit, omdat de games data opslaan op de kaart.
En daar is wat ik bedoel met "kunstmatig verplicht"; niets houdt Sony tegen om die spellen bij het opstarten een melding te laten geven "pas op, zonder SD kaartje kun je geen savegames opslaan", maar nee, hij vertikt het gewoon om op te starten. (Op een beetje fatsoenlijk ontworpen apparaat maak je het mogelijk om tijdens het spelen nog een kaartje erin te doen...)
Als Sony wil claimen dat ze de ruimte nodig hebben om tijdelijke data te bewaren die niet in het geheugen past, dan noem ik dat gewoon een ontwerpblunder; dan hadden ze het geheugen maar groter moeten maken (een 4 GB DDR3-reepje kost 15 euro; als Sony alleen de chips (in bulk) inkoopt ligt dat nog veel lager, dus als ze daarover willen klagen dan zijn we weer terug bij "voor een te lage prijs in de winkel willen leggen").

@sanderev66:
Hoe bedoel je dat? Vanwege mijn opmerking over DDR3? Da's puur als ruwe prijsindicatie bedoeld. Overigens, zelfs al neem je het letterlijk, ik zie niet in waarom dat niet in een PSV (of een Feyenoord ;) ) zou werken

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 23 december 2011 22:50]

Gewoon een micro-sd-kaartje in een adapter plaatsen en je bent er ook, dit PSV-formaat gaat gigantisch floppen.
Inderdaad BIZAR duur, Sony leert het nooit, dit verdienmodel is m.i. redelijk achterhaald en de consument slikt dit geintje niet meer zomaar. (Voor mij bijvoorbeeld alsjeblieft geen Sony camera, vanwege die MS pro duo..!)
De consument slikt dit geintje zonder enige twijfel. De Vita is met kaartje goedkoper dan de oorspronkelijke PSP. Dit ding is een koopje als je kijkt naar de hardware.
De oorspronkelijke PSP was veel te duur en is daardoor jammerlijk geflopt.

Dus dat is niet zo'n heel geweldig argument.
Onzin. Als iemand dit product wilt hebben dan laten zij zich niet stoppen door deze prijzen. Het idee dat mensen iets niet kopen omdat het te duur is, werkt alleen wanneer er alternatieven zijn. In dit geval is er geen echt alternatief.

Het enige wat mensen zullen doen is de hogere kosten doorrekenen op de totaalprijs, maar ze zullen niet het product boycotten door de prijs van het geheugen.
Mijn HX7V ondersteunt naast MS Pro Duo ook SDHC ;)
Het is inderdaad lastig dat je weer zo'n apart formaat krijgt. Sony deed/doet het ook met hun fototoestellen, daar gebruik(t)en ze MemoryStick Pro kaartjes. Maken ze lekker zelf ook nog eens winst.
Is er eigenlijk iets speciaals aan deze kaartjes wat SD's niet kunnen?

Ik vind de prijzen trouwens wel duur: 16 GB voor 50 euro? Een microSD 16 gb kost ongeveer 22 euro. :?
Het kan best zijn dat de kaarten een hogere snelheid hebben dan de kaart die jij noemt. Maar goed daarvoor moeten de kaarten eerst getest worden. Want dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Natuurlijk zal zo'n kaartje wel aan bepaalde snelheidseisen voldoen ja, neemt niet weg dat die kaartjes dan nog steeds zwaar overpriced zijn.

Sony maakt verlies per verkochte Vita, en ze willen die dingen met een zo laag mogelijke prijs in de markt zetten. Dan maar verdienen op de accessoires, toch?

Ik vind het apart dat de 32GB versie niet in de EU uitkomt. Moeten we die dan gaan importeren ofzo? Of wachten op een adaptertje waar je MicroSD in kan duwen van Dealextreme, ben je voor een kwart van het geld haast klaar...
Die komt er vast wel, en SanDisk zal die kaartjes ook heus wel gaan verkopen net zoals ze nu memory sticks verkopen.
Die kunnen pas komen, als het octrooi van sony op dat kaartje is verlopen..
Ik denk persoonlijk dat sony dit niet heeft gedaan om nog eens een nieuw formaat te verzinnen. maar dat er op het kaartje een cryptografishe chip zit die het verkeer tussen het kaartje en de processor nog eens extra versleuteld om het zo moeilijk mogelijk te maken om copys te trekken van die kaartjes
Dit is het enige wat nog zou kunnen, op het oplichten van consumenten na.
Maar dat ze de vita met verlies verkopen vind je geen probleem?
Dit is gewoon hun verdien model.

Vita voor 400euro en vervolgens geheugen kaartjes voor 10euro.
Dan verkopen ze helemaal niets.

En je hoeft niet het grootste kaartje te kopen hoor.
Hun verdienmodel wat betreft de PS Vita zal wel de software zijn en eventuele online-diensten.

Ik hoop dat er adapters op de markt komen waardoor je een nomale SD-kaarten kan gebruiken want Sony heeft het blijkbaar nog niet door dat het gebruik van exotische formaten tegen een hoofdprijs niet op prijs wordt gesteld door de consument.

En Sony had ook hun bestaande MemoryStick Pro Duo kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 24 december 2011 01:32]

Inderdaad. Het lijkt zo ook wel heel erg enkel om het geld te gaan, want ze hadden prima gewoon de memorystick (of w/e) kunnen gebruiken. Ook hun eigen formaat dat niemand gebruikt, maar dan zouden iig PSP bezitters (en enkele camera-gebruikers) hun kaartjes niet in de prullenbak hoeven gooien. Een speciale Vita kaart tegenover het dozijn andere formaat kaartjes die precies hetzelfde doen; data opslaan. Hoe verzin je het :')

edit: en dan worden savegames ook nog eens niet eens opgeslagen op de gamekaart zelf. Nee, dat moet natuurlijk ook gebeuren op de vita kaartjes. Veel ongebruiksvriendelijker kan het niet worden.

[Reactie gewijzigd door Morphix op 23 december 2011 16:47]

Dus je wilt dat er extra geheugen in de gamekaartjes wordt gestopt, waardoor de games nog duurder worden? Ik heb liever een apart kaarje, of ingebouwd geheugen in de Vita.
precies...ik vind het heel normaal dat ik eerst 40 euro uit moet geven om een spel te kunnen spelen die ik naast dat bedrag nog een keer moet uitgeven om het te mogen spelen..... 8)7
True. dat deze afwijkt voor de game-cartridges vind ik geen probleem. Maar voor zover ik begrijp heb je een vita-kaartje nodig om PSN-titels op te downloaden (wss is de kaart een vorm van DRM). dat vind ik belachelijk en oplichterij: de prijzen zijn te hoog (4GB voor 20 euro? Een memstick van 4GB kost tegenwoordig onder de 10 euro!) en het is nog maar eens extra geheugen dat je meot kopen: ik heb heir al tig SD/microSD/CF/memorystick/XD-kaartjes liggen (memorystick had ik ook al alleen maar dankzij mn PSP), waarom moet er nu nog meer materiaal verspild worden voor deze kaartjes?
Ach die chinese weten hier wel raad mee hoor! Ik denk dat binnen een paar maanden een convert kaart de vinden is. SD naar PSVITA of zo iets dergelijks.
Misschien is het tijd voor wettelijke regelgeving. Standaarden opnemen in de wet. Fabrikanten verbieden om nieuwe kaartformaten in de markt te zetten zolang andere formaten nog voldoen.

Al die verschillende formaten zorgt ook voor een hoop extra vervuiling. Er moeten productielijnen aangepast worden en bovendien blijven dit soort niet-standaard kaartjes ergens in een lade achter mocht het betreffende apparaat (in dit geval de Vita-) kapot gaan.

Hetzelfde moet gelden voor computer-interfaces. Zaken als USB gewoon doorontwikkelen en dat hele Firewire en Thunderbolt-gedoe lekker achterwegen laten; nergens voor nodig. Je kunt dezelfde functionaliteit aan een USB-kabel toevoegen. Interfaces die niet meer nodig zijn (PS2 / VGA, Serieel / Parallel) afschaffen; overal zijn wel converters voor te krijgen.

Ik bedoel; ironisch gezien is USB niet eens "Universeel" :
http://cfile25.uf.tistory.com/image/136B93034BF4D366486F39

En dat zijn nog niet eens alle gangbare USB-stekkers ...
Fabrikanten verbieden om nieuwe kaartformaten in de markt te zetten zolang andere formaten nog voldoen.
Waarom? Het staat een ieder vrij iets op de markt te brengen.

Voldoen is ook een rekbaar begrip, voor Sony zal een ander formaat vast niet 'voldoen' (om welk een reden dan ook).
Zaken als USB gewoon doorontwikkelen en dat hele Firewire en Thunderbolt-gedoe lekker achterwegen laten
Pardon? USB is in een hoop opzichten inferieur aan Firewire en Thunderbolt, op zaken van timeing garanties bijvoorbeeld. Ook belast USB de CPU, waar Firewire en Thunderbolt dat niet doen. (dedicated logic om de CPU te ontlasten).

Dat de gemiddelde consument het prima met USB afkan, dat zal ik niet ontkennen, maar ik vind het voor mezelf erg prettig dat ik betere alternatieven heb voor bepaalde zaken, zoals Firewire en straks Thunderbolt.

Je lijkt wel een politicus. prachtige uitspraken, maar ze slaan kant noch wal.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 december 2011 17:39]

Ik bedoel enkel te zeggen dat "standaarden" geen standaarden meer zijn. Daarvoor is de markt te zeer versnippert.

Je hebt op zich wel gelijk omtrent het USB gebeuren, maar het feit dat USB op dit moment de nodige systeembronnen vereist wil niet zeggen dat dit altijd zo blijft.

Ik wil gewoon 1 type kabel waarmee je alle soorten van data kunt versturen en waarmee je alle apparaten probleemloos kunt aansluiten. Een échte universele aansluiting die ook door alle fabrikanten ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 december 2011 18:02]

1 aansluiting?

USB A
USB B
USB Mini
USB Micro
USB 3.0
Sorry, maar FireWire was er wel even eerder dan USB he? Daarnaast biedt FireWire veel voordelen zoals bijvoorbeeld het daisy chainen van industriele cameras. Ook valt er veel te zeggen voor Thunderbolt. Ik snap echt niet wat je probleem is. Koop lekker wat je wil gebruiken en als je het te duur vindt om er zo'n Sony kaartje bij te kopen, dan koop je toch wat anders? De markt regelt het wel... Niemand zit op dit soort regels en wetten te wachten.

En het universele van USB is natuurlijk dat het op zo'n beetje ieder apparaat gebruikt kan worden. Dat ze hiervoor naar gelang afmetingen van het apparaat andere stekkertjes gebruiken. Tja. Erg he? Overigens is het tonen van het vrouwlijke einde van een verlengkabel toch gewoon uitermate flauw... Je mag blij zijn dat dat werkt.

[Reactie gewijzigd door 0rbit op 23 december 2011 17:32]

Sorry, maar FireWire was er wel even eerder dan USB he? Daarnaast biedt FireWire veel voordelen zoals bijvoorbeeld het daisy chainen van industriele cameras.
ja..
De markt regelt het wel...
en zo is firewire nooit van de grond gekomen.. usb was open en gratis, firewire moeten fabrikanten een "dure" licentie voor afnemen (per apparaat betalen, ik geloof 1 euro, wat tov productiekosten nogal veel is ;)) de goedkope standaard is niet noodzakelijk beter, maar wel de standaard die waarschijnlijk winnend word ;)

[Reactie gewijzigd door AlexanderB op 23 december 2011 18:48]

hoop dat jij niet in de politiek komt... markt gewoon lekker zn gang laten gaan, markterking geeft meestal de meest positieve resultaten, sterkste producten winnen etc. Extra regelgeving = stilstand.
Sony, de Japanse Apple ... Echter de afgelopen 10 jaar een stuk minder succesvol dan daarvoor en het gaat hard achteruit.
Ik vindt Nintendo meer de Japanse Apple. Ik heb een hekel aan Apple, maar ik geef gewoon toe dat ze af en toe met iets komen dat echt nieuw is. Of het nou een nieuwe techniek is, of een concept dat gebruikmaakt van bestaande technieken, doet er niet toe. Want dat doet Nintendo precies ook.

Sony is meer de Japanse Microsoft (of een deel van Microsoft, iig): alles zelf willen "uitvinden" en dingen die ze niet zelf uitgevonden hebben ook niet adopteren. Dingen een eigen naampje geven, en dingen duurder maken dan redelijk lijkt.
Sony is juist het bedrijf die met de innovaties in de markt komt. Wat dacht je van de recente evoluties in de electronische zoeker markt op de camera's, of de inkt schermen zoals we die nu kennen, of blu ray techniek, het hele concept van ultrabooks is door Sony op de markt gebracht (1998 al). Vergeet niet dat we zonder Sony nieteens portable muziek zouden hebben omdat die hele markt grotendeels geschapen werd door de Sony walkman... Sony is juist het merk dat ongelooflijk hard innoveerd in tegenstelling tot Apple en Nintendo.

Dus rare stelling van jou zonder enige onderbouwing door middel van feiten en bronnen, want ik weet niet wat nintendo/apple eigenlijk wel uitgevonden heeft. (Apple krijgt wel respect voor de capatieve touchscreens. Maar dat is ook daadwerkelijk het enigste. Grappige is dat de meeste innovaties van Apple waar bekend om zijn juist van Sony afkomen, en dan zijn de eigen woorden van Steve Jobs, lees zijn biografie maar eens en verbaas je er maar erover ;).)
Typisch weer sony om de memorycards zo duur te maken. Tja als je in de benarde economische situatie van sony zit, moet je je geld ergens vandaan halen. Blijft wel dat ik het schandalig veel geld vind, hopelijk zullen de prijzen van games dan iets lager zijn dan bij de psp
De PS1 had al eigen memorycards, dus het principe is niet nieuw hoor.
De NES had al eigen memorycards, zo ook de SNES, N64, GC, GB, GBC, GBA, DS, 3DS (ook al ondersteunden de DSi en 3DS ook gewoon SD kaarten, alleen niet voor retail games)
wacht ff hoor. De nes , snes, gb ?
mis ik wat?
Waarom de 32GB niet in Europa? Wat kan daar nu weer voor reden achter zitten?
Misschien dat de prijs van dat geheugenkaartje afschrikt bij de launch ofzo?

Ik vind het ook absurd dat je voor extra geheugen, de helft van het geld van het hele apparaat erbij mag betalen (voor de duurste dan :P)
Verkoopt misschien "te goed" in Japan?
geen european wil - 110 euro voor een kaartje van 32 gb betalen
Er zijn anders zat iPhonegebruikers in Europa die een 32GB hebben en daarvoor 100 euro extra betaald hebben ten opzichte van de 16GB ;)
Hehe touché dat is dan wel ok :)
Ik vind het zelf ook wat te veel maarja, niemand verplicht je om een psp te kopen.
Sony heeft een strategie bedacht om zoveel mogelijk te verdienen aan randapparatuur, zie maar naar de PS3 controller.
Het zou inderdaad zomaar op een micro-SD kaartje of dergelijk kunnen. De prijzen vind ik wel heel hoog. Voor de 4GB variant bijv.: een 4GB micro-SD kaartje is al te krijgen volgens de pricewatch voor 6 a 7 euro, om dan 20 euro hiervoor te vragen? Dit geldt uiteraard ook voor de 'grotere' varianten.
Tja, het is wel ERG duur vind ik. Wat tegen over staat is dan wel dat de kaartjes allemaal even snel zullen zijn zodanig dat iedereen dezelfde ervaring beleeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True