Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties

Van de PlayStation Vita zijn in de tweede week na de lancering maar 72.479 exemplaren verkocht, een daling van maar liefst 81 procent ten opzichte van de lanceerweek, toen Sony 397.338 exemplaren van de handheld wist te verkopen.

De verkoop van PlayStation Vita's in de cruciale week voor kerst zou volgens Gamasutra zelfs historisch laag zijn voor een nieuwe console, zo kort na de lancering. De PS Vita is sinds kort in Japan verkrijgbaar; de rest van de wereld volgt later.

De verkoopdaling zou geen gevolg zijn van een beperkte voorraad, aangezien er aanvankelijk een half miljoen PS Vita's voorradig waren. Ook de verkoop van de Nintendo 3DS daalde in de tweede week na introductie, maar de daling bedroeg voor de Nintendo-handheld destijds iets minder dan 45 procent.

De Nintendo 3DS beleefde in Japan de afgelopen week juist zijn beste verkoop ooit. Zo werden 482.200 exemplaren van de gamehandheld met 3d-scherm verkocht, tegenover 367.691 stuks een week eerder. De stijging wordt toegeschreven aan de relatief lage prijs van de handheld en de recente releases van onder meer Super Mario 3D Land, Mario Kart 7 en Capcoms Monster Hunter 3G.

Zelfs de PlayStation 3 en de PSP verkochten in de week voor kerst in Japan beter dan de PlayStation Vita. Van de PlayStation 3 werden 75.943 stuks verkocht, terwijl van de PSP 101.121 exemplaren verkocht werden. De Wii deed het in het land van de rijzende zon met 91.176 verkochte exemplaren nog steeds goed, terwijl de 4.245 verkochte Xbox 360's aantoont dat het met die console in Japan nog steeds niet wil vlotten.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

Verbaast me niets. Mensen gebruiken liever een tablet om casual mee te gamen. De handheld console is gewoon een verouderd platform. Nintendo heeft met de meer kinderdoelgroep nog bestaansrecht. Maar ook dat wordt minder natuurlijk.
'Mensen gebruiken liever hun telefoon om foto's mee te maken dan een spiegelreflexcamera'

Generalisaties zijn meestal nietszeggend. Het zijn totaal verschillende markten. Een handheld stop je in je jaszak, kost 2 tot 3x zo weinig en heeft veel betere controls en games.

Zolang een dedicated device beter zijn doelgroep bedient dan een multifunctioneel apparaatje zal er altijd een markt blijven. Dat er mensen zijn die Angry Birds op een 10" tablet van 500 euro al goed zat vinden is leuk, maar ik denk niet dat dat de mensen zijn die eerst God of War op de PSP speelden.

Voor de rest zal Sony gewoon moeten zakken in prijs. Het moet nu wel duidelijk zijn dat de sweetspot voor handheld prijzen rond de 150 euro ligt. Zit je erboven, dan kom je in het vaarwater van gewone consoles. Bij de PSP en 3DS werkte een prijs van 250 euro ook niet. Bij de Vita zal dat niet anders zijn.

[Reactie gewijzigd door BarŰZZa op 29 december 2011 13:49]

Een handheld stop je in je jaszak, kost 2 tot 3x zo weinig en heeft veel betere controls en games
Het probleem is hier bij net zoals de PC vs Console discussies. Je vergeet dat de games voor die handheld even veel kosten als de Console Versie games. Vaak tussen de 30 tot 50§.

Die zelfde vlieger gaat niet op voor de table games, waar mensen veel minder betalen voor de games. Je kan het argument aanhalen dat de handheld games meer content hebben tegenover smartphone/table games, maar na een paar uur zijn de meesten ook uitgespeeld.

Probleem 2 met de handheld games, is dat veel mensen ze hebben, ze eenmaal de nieuwigheid eraf is, ze bijna niet meer gebruiken. Als men thuis is, zit men vaak achter de TV met zijn xbox, ps3, of PC.

Op weg / buiten huis, heb je vaker de gewoonte om een smartphone mee te hebben, om de simpel reden dat iedereen de gewoonte heeft om zijn phone mee te hebben.

Ben je in huis, dan is die 3 tot 5" scherm van je handheld een pak kleiner dan bijvoorbeeld een table, en is ook de productiviteit lager. Wil je films zien omdat iemand anders de tv bezet, welk is beter? 3 tot 5" scherm, of een 10" scherm. Comic lezen? Doe je gewoon niet op een handheld zoals de vita/3ds, of je moet enorm veel geduld hebben...

Het voordeel van de handheld list gewoon op zijn controles, en daar stopt het.

Als je de 2de hand markt bekijkt, is vrij vaak dezelfde uitleg terug te vinden. Mensen dat verkopen, omdat ze te weinig gebruiken.

Mensen zijn niet meer zo naÔef als in het verleden, waar ze enkel de console prijs zagen, en daar stopt het. Mensen zien ook meer naar de game prijzen, en vaak zijn deze gewoon te duur. Idem met de accessoires. De prijzen als gezien voor Sony's memory sticks voor de Vita? 3 maal de prijs voor gewone SD kaarten. Sony leer de les nooit, dat mensen graag deftig prijzen willen, en niet voor iedere fcking toestel, nieuwe memory kaarten moeten kopen.
Bij de PSP en 3DS werkte een prijs van 250 euro ook niet. Bij de Vita zal dat niet anders zijn.
Je vergeet dat men eerst een prijs van 300+ euro in gedachten had voor de Vita. Men heeft de prijs lager gezet, maar probeert dit nu snel in de halen, via accessoires, en goed geprijsde games.

Jammer genoeg, weten we allemaal, dat alleen een enorm tegenvallende verkoop Sony kan dwingen tot prijsverlagingen ( wat men zal proberen te compenseren op andere manieren ). Willen of niet, een 150§ voor de Vita zal je niet snel gaan zien.

Daartegen, zijn de prijzen voor krachtige Table's wel snel aan het dalen. Een jaar geleden had je nog single core oplossingen, en was je al 500+ euro kwijt. Vandaag is dual core de standaard, en zit je al aan 300§, met 16GB ingebouwd memory + uitbreidbaar met SD! En dan is ook de technologie voor de schermen enz verbeterd.

Willen of niet, de Table market is ťťn die enorm snel evolueert, juist omdat het 2 marketen zijn. Smartphone & Table, welke enorm gelinkt zijn aan elkaar. De Vita is nu al ingehaald op CPU gebied, door de Tegra3. Enkel op GPU gebied heeft het nog een voorsprong, maar binnen de 6 maanden, zal het dat volgens mij ook kwijt raken.

Wat mankeert is idd een table standaard, waarbij men in de scherm randen ( welke vaak groot zijn ), daar te voorzien van dezelfde type controles zoals op de Vita. Dit zal wel degelijk ook komen, nu dat de game marketen op de smartphone / tables langzaam ( ik zou moeten zeggen, vrij snel ) groter & groter worden.
Kun je dat onderbouwen?

Ik game namelijk liever niet op een tablet of smartphone. Val ik dan nog steeds onder de categorie mensen?

Het is ook niet zo dat Nintendo alleen een kinderdoelgroep heeft. Nintendo zijn handheld line up is op dit moment sterker dan die van Sony. Dat zorgt ervoor dat de 3DS beter verkoopt dan de PS Vita.
Dus omdat jij graag op een tablet gamed doet iedereen dat? Ik vind gamen op een tablet of ander 'touch' apparaat zů waardeloos dat ik er niet over pieker om daar langer dan 2 minuten op te spelen. En dat komt 100% door de besturing die gewoon niet fijn is.

Veel gamers zullen altijd blijven gaan voor een dedicated apparaat. Of we gaan kruisbestuivingen zien van tablets en telefoons met bv een Dpad en knoppen. (dacht dat sony ook al zoiets had?)

Denk dat de hoge prijs van de Vita wellicht een rol speelt, geloof dat ie 250 euro voor de basisversie gaat kosten, dat is bijna even duur als een 'full blown' console en dus te duur voor een handheld imho. Denk dat ze met de prijs tussen de 150 en 200 euro moeten gaan hangen wil het aantrekkelijk worden om zo'n apparaat te kopen.

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 29 december 2011 14:39]

Het hangt er vanaf op wat voor touch-apparaat je gamed. Meer en meer iOS-ontwikkelaars beginnen te begrijpen dat games voor smartphones en tablets een totaal andere besturing moeten krijgen. Een serieus voorbeeld hiervan is epic games, zij hebben met hun divisie chair entertainment een totaal nieuwe game-ervaring ontwikkeld: Infinity Blade.

Dit was echter maar de eerste stap op vlak van deftig mobiel gamen. In begin december 2011 zijn ze uitgekomen met een vervolg, Infinity Blade II, dat maximaal gebruik maakt van de A5-processor in de iPhone 4S en de iPad 2. Dit spel is grafisch krachtiger dan het eerste deel, heeft een diepgaande verhaallijn, een gameplay die maximaal speelgenot met touchscreen mogelijk maakt, deftig stemmenwerk,... De game komt kwalitatief zelfs uit boven de gemiddelde consolegames. Veel gerespecteerde game-reviewers geven het spel dan ook tussen de 90 en 100 procent. Klik hier voor enkele ingame beelden.

Er zijn echter nog een dozijn andere games die meestal voor iOS beschikbaar zijn en in sommige gevallen ook voor android die op consolekwaliteit zitten. Nu developers gebruik kunnen maken van de kracht van de hardware van de iPad 2 en de iPhone 4S zie ik in de toekomst nog meer games met consolekwaliteit verschijnen op iOS-apparaten.

Ik wil hiermee zeggen dat het kort door de bocht is om te zeggen dat hard-core gamers hun gading niet vinden op tablets en smartphones en dat het enkel casual gaming is.

Als je dan weet dat de iPhone in China de snelst-groeiende markt kent en de iPhone 4S pas met het Chinese nieuwjaar verkocht wordt in China kan dit de verkoopcijfers van de Vita toch wel beÔnvloeden. De kans is namelijk groot dat ce bevolking hun geld opzij houdt voor dit nieuwe toestel op de markt waarop games op console-kwaliteit gespeeld kunnen worden. Daarnaast zijn de games op een smartphone ook nog eens veel goedkoper. De casual games kosten meestal minder dan een kop koffie, wanneer je naar kwalitatief hogere games gaat zit je meestal rond de §6.
Het veranderd echter niet veel aan het feit dat er altijd spellen zullen zijn die problematisch spelen op een smartphone of tablet. Spellen waarbij reactietijd en precisie essentieel is worden niet beter van touchscreen controls.

Ik beschouw het grotendeels als een aparte markt omdat de meeste games speciaal aangepast of ontwikkeld moeten worden met het touchscreen in gedachte. Je haalt Infinity Blade 1 en 2 aan als een console-achtige ervaring op je smartphone, maar dat klopt in mijn ogen niet. De graphics zijn imposant, maar op een console zou dit waarschijnlijk een RPG zijn waarin je vrij kunt bewegen, ook tijdens de combat. En waarbij de aanvallen corresponderen met de knoppen op je controller. Het werkt prima als smartphone game, maar op een console zou dit aanvoelen als een enorm beperkende game.

Anders om is grotendeels hetzelfde waar:
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Grand Theft Auto III op de iPad als voorbeeld van een ťchte console game die over is gezet naar een smartphone. De besturing is inaccuraat en complex om te gebruiken, gewoon omdat de iPad geen knoppen heeft om een 1:1 console-overzetting het hoofd te kunnen bedienen. Spel ziet er prima uit, maar de besturing is een gedrocht.

Mensen die een PSP/V of 3DS kopen doen dat natuurlijk om andere redenen dan het gamen op een smartphone. Knopjes zijn, ondanks wat trendwatchers je willen doen geloven, nog steeds van deze tijd, juist voor de gamer die meer eist van zijn/haar spelervaringen.

"console kwaliteit" is zoveel meer dan een spel produceren met sjieke grafische beelden en voice acting.
Er zijn dan weer andere games die het met hun port wel goed aanpakken:
  • Lego harry potter years 1-4
  • Final Fantasy III
  • ...
Een slechte besturing is meestal niet het probleem van de hardware, maar ligt aan de manier waarop developers de besturing integreren. Ik heb al verschillende hoogwaardige games op mijn iPhone gespeeld en kan zeggen dat ik de fysieke knoppen niet mis. Ik kan me alvast vinden in de toekomstvisie die epic heeft op gamen. Momenteel zijn zij diegene die de ware kracht inzien.
oftewel gamen on rails met afentoe een veeg op het scherm te mogen maken? Games waarbij je vaak auto acceleratie en dat soort ongein hebt?
Dat artikel van Epic is leuk en aardig maar vergeet echt niet een belangrijk ding: price-of-admission. De ontwikkelingen op grafisch gebied voor mobiele telefoons en tablets gaan momenteel erg hard. Zo hard dat je genoodzaakt bent om waarschijnlijk in minder dan 2 jaar tijd een nieuwe telefoon te kopen, wil je het nieuwste van het nieuwste kunnen spelen.

Kijk alleen al maar naar het performance-verschil van de iPad tegenover de iPad 2. Er zat slechts een jaar tussen beide generaties. Heb je beide gekocht dan heb je dus naar alle waarschijnlijkheid meer dan 1000 euro uitgegeven in minder dan 2 jaar tijd, alleen maar om je tablet op-to-date te houden. Belachelijk.
Bij mobiele telefoons is dit minder vanwege de kortingen bij het afsluiten of verlengen van een abbonement, maar dit betaal je natuurlijk wel terug in het abbonement.

Bij consoles hoeft dit niet en bij deze generatie duurt dit nu al bijna een jaar of 6. Aan die "console-achtige" games hangt een performance-prijskaartje, dat bij een console slechts 1 keer in de zoveel jaar verantwoord hoeft te worden. De spellen zijn natuurlijk veel duurder, maar je hebt tenminste nog de vrijheid om te shoppen waar je wilt en te wachten op aanbiedingen. Immers, niet ieder spel hoeft voor 65 euro in het winkelmandje gelegd te worden. En wat denk je dat er met de prijs van de games gebeurd naarmate er steeds meer "console-quality" games uit gaan komen? Precies, die zal zeker stijgen en dat gebeurd al. Dus ook aan het goedkope spellen voordeel zal een keer een eind komen.

Sorry, maar zolang fabrikanten verwachten dat ik zowat om het jaar even 500 euro over de balk smijt voor het nieuwste topmodel zie ik het zeker niet als de toekomst van gaming.

Touchscreen ook zal nooit de de-facto methode worden om *alle* soorten spellen mee te spelen, daar heeft het gewoon teveel limitaties voor. Dingen zoals auto-acceleration en tilt-to-steer in racegames is niet innovatief, het is gewoon limiterend.

Natuurlijk zijn er goede ports, dat onken ik niet. Maardat zijn vooral ports van spellen die zich van tevoren al leende voor een pijnloze overzetting of het zijn spellen die op de een of andere manier zijn aangepast om het hoofd te bieden aan een minder complexe besturing.
Final Fantasy 3 is een 2D turn-based game waarbij navigeren in een hectische 3D wereld absoluut niet noodzakelijk is en waarbij je rustig de tijd kan nemen met de combat. Dit werkt natuurlijk goed. LEGO Harry Potter zal ook wel prima werken omdat deze port in isometrisch perspectief is geplaatst, wat het in feite qua besturing dus ook 2D maakt. Het zou waarschijnlijk een puinhoop zijn om te besturen als het een port van de Wii-versie zou zijn.

Vergelijk jouw voorbeelden maar eens met GTA 3; een 1:1 port waarbij je in een volledige 3D wereld gedumpt wordt waarbij enkel en alleen de controls zijn aangepast en verder weinig. Opeens werkt het touchscreen je tegen en ik zie niet in op welke manier manier dit wel intuÔtief gemaakt had kunnen worden zonder bepaalde concepten in de game te versimpelen. En ik durf te wedden dat de meeste port's van console games waarin de besturing 3D is een puinhoop zullen zijn om te besturen, variŽrend in hoe complex en veeleisend het spel zelf is.
Als een touchscreen-game zo ver moet gaan in het imiteren van een console-besturing en daarin faalt, dan kun je het ook maar beter op een console spelen.

Ik snap gewoon niet dat sommige mensen:
a: Niet erkennen dat een touchscreen voor veel, maar zeker niet alle dingen geschikt is;
b: zich niet realiseren dat ports van complexe games vaak versimpeld moeten worden om goed te werken op een touchscreen-apparaat (bv automatisch accelereren en on-rails);
c: zich Łberhaupt druk maken waarom het ene het andere moet vervangen, gezien consoles en smartphones/tablets prima naast elkaar kunnen leven
Bij mobiele telefoons is dit minder vanwege de kortingen bij het afsluiten of verlengen van een abbonement, maar dit betaal je natuurlijk wel terug in het abbonement.
Je tweede zinnetje doet je eerste zinnetje geheel teniet.
Hardcore gamers doen dat, maar je moet niet vergeten dat de gewone consument massaal kiest voor games via de smartphone en tablet. Waar dit tijdens de PSP nog lang niet leuk was, is het nu een totaal andere tijd en markt en het lijkt er dus op dat waar de gewone consument vroeger alleen de keuze had voor handhelds, deze nu hier geen interesse meer in heeft. Ik geef je groot gelijk dat ik ook liever op een Vita zou willen spelen, maar het lijkt een minderheid te zijn geworden.
Is inderdaad een minderheid tegenwoordig. Vroeger bestond de groep "gamers" hoofdzakelijk uit 3D fps/racing/beta em up/rpg fanaten maar tegenwoordig zijn de meeste gamers verslaafd aan veel minder eisende games zoals angry birds, poker, ... Ik speel ook liever games op een dedicated apparaat maar ik sleur er niet zo graag mee dus dan speel ik liever gta3/birds/creed op mijn smartphone als op een Vita die ik de hele tijd zou moeten meezeulen.
Het is een andere markt die is aangeboord maar zeker niet dezelfde, De gamers die in het verleden op een DS of een PSP aan het gamen waren willen dit vaak nogsteeds. Het is een gameplay type die nog niet goed werkt op smartphones en tablets namelijk. Het is gewoon een game markt die erbij is gekomen en een klein deel casual gamers heeft overgenomen. Maar iemand die gewoon een volledige game met diepgang en productiekwaliteit wilt spelen kan dat nogsteeds alleen op een echte dedicated handheld.
Hardcore gamers zullen altijd voor een dedicated device gaan, maar die groep is simpelweg niet zo groot als de 'normale consumer'.

Het belangrijkste is denk ik vooral dat tablets, maar met name smartphones een flink deel van deze markt afsnoepen. En dat komt voornamelijk door de prijzen vermoed ik. Vroeger kocht je een mobiel voor §150-200 en hield je geld 'over' om een bv. Een PSP te kopen. Nu betaal je flink meer voor je mobiel en aangezien veel casual 'tussendoor' games hier op te spelen zijn en een schijntje kosten vergeleken met de PSP games e.d. is dit voor de normale consument een logischere keus.
offtopic:
Hetzelfde gaat gebeuren met de point-en-shoot fototoestellen binnen nu en een paar jaar naarmate telefooncameras steeds beter worden.
Ik kan me herrineren dat de Vita een ''budget'' model zou zijn voor rond de 100. waar vergis ik mij mee? zou zweren dat ik het hier las.
Inderdaad, ik denk dat de Vita en andere draagbare spelcomputers behoorlijk hinder ondervinden van tablets en telefoons. Het probleem van deze apparaten is het beperkte gebruik en de trage ontwikkeling.

De PS Vita heeft nu nog redelijke hardware, maar over een jaar zijn er krachtigere telefoons die games mooier weergeven dan de PS Vita. Het scherm van de vita is nu al verouderd. De Galaxy Note bijvoorbeeld heeft al een scherm met 1280x768 scherm van 5.3", terwijl de vita een 960x540 resolutie scherm van 5" heeft. Het beeld is dus al scherper op de Galaxy Note.

De CPU is van de huidige generatie mobieltjes en is dus volgend jaar ook verouderd. De GPU is wel behoorlijk krachtig, maar volgend jaar ook weer verouderd. Kortom de ontwikkeling van telefoons gaat veel sneller waardoor je er mooiere games op kan spelen dan op de draagbare spelcomputers.

Ook door het beperkte gebruik van deze apparaten en dat je "weer" een extra apparaat bij je moet hebben is onhandig. Veel games tegenwoordig zijn prima speelbaar op multitouch schermen en hoewel op het moment nog vaak hardware controls geprefereerd worden zal dit in de toekomst denk ik behoorlijk afnemen.

Het is dat de huidige consoles behoorlijk krachtig zijn t.o.v. van tablets, maar op het moment dat deze specificaties dichter bij elkaar in de buurt gaan komen en de "echte" games ook voor deze apparaten uit komen, zal niet lang duren voor consoles ook vervangen worden door tablets/telefoons. Deze zet je dan waarschijnlijk in een dock en waar draadloos controllers mee verbonden worden en gamen maar...

Mits het desbetreffende mobiele platform (android, iOS, windows) de games voldoende kan beschermen zullen spelontwikkelaars als de hardware krachtig genoeg zijn, vanzelf games uitbrengen voor deze mobiele apparaten omdat het aantal potentiŽle klanten veel groter is dan die van de huidige consoles.

De huidige ontwikkeling van tablets en telefoons gaat te snel voor consoles en de doelgroep die dedicated hardware wil neemt af en is te klein.

[Reactie gewijzigd door -NRG- op 29 december 2011 13:46]

Toch is er bij de handheld nog een andere factor die meespeelt waarom veel mensen de handheld (waaronder ik) prettiger vinden om mee te gamen.
De handheld focussed zich niet teveel op het touchscreen, maar op de fysieke controls, en de joysticks. Ik zelf vind bijv. een shooter prettiger spelen met joysticks dan op een touchscreen. Heb zelf games als N.O.V.A 1 en 2 op zowel mijn iPhone 4S als op de iPad 2, toch vind ik games spelen op een handheld prettiger dan op een touch-device. Op de telefoon voelt het meer aan als mini-games, ook al zijn er echte games voor de telefoon/tablet.
"Ik zelf vind bijv. een shooter prettiger spelen met joysticks dan op een touchscreen. Heb zelf games als N.O.V.A 1 en 2 op zowel mijn iPhone 4S als op de iPad 2, toch vind ik games spelen op een handheld prettiger dan op een touch-device. "

Ook hier zijn bedrijven voor aan het ontwikkelen. Hier is al een voorbeeld:
http://www.pcworld.com/article/216064/ipad_gaming_just_got_easier_say_hello_to_thinkgeeks_tablet_joystick.html

Ik vindt het nog een beetje een prototype maar het resultaat is geweldig.
Dan zou ik toch meer zien in een standaard van via bluetooth te koppelen gamepads, waarbij je dan de tablet op schoot kan leggen of met een stand voor je op tafel of zo. Zou fijn zijn als Apple of Google bv eens met een initiatief daarvoor komt, als het namelijk van een 3e partij af komt dan moet je maar weer afwachten of het een beetje breed genoeg ondersteund gaat worden.
Leuk beargumeerd allemaal, maar die vlieger gaat voor mij niet op simpelweg om de reden dat ik lekker op de bank op flinke afstand vanaf een groot scherm wil gamen. En met mij velen denk ik.

Daarnaast moeten ze eerst nog eens een oplossing verzinnen voor de beperkte accu van de huidige smartphones. Ean dag doorkomen met normal gebruik is voor sommige phones al teveel, laat staan als je er op gaat gamen.
Gamen op groot scherm is momenteel al mogelijk met de iPad 2 en de iPhone 4S doormiddel van mirroring. Met deze technologie wordt de content naar je televisie gestuurd waardoor je iPad/iPhone de controller wordt. Ik heb het zelf al getest in een switch-shop en ik kan beamen dat het zalig gamen is.

Daarnaast is de batterij momenteel nog steeds een probleem, maar dat is met alle draagbare toestellen, dus ook de Vita en de 3DS zal je na enkele uren gamen moeten herladen. Ondertussen is apple al wel sterk aan het nadenken over een nieuwe batterijtechnologie in hun draagbare apparaten.
Mooi verhaal, en nu even 2 factoren erbij betrekken:

prijs & kwaliteit (spel maken voor verschillende hardware of 1 platform, welke denk je dat de beste graphics krijgt?)
Ik denk dat je je daar flink op verkijkt, helemaal wat Japan en in iets mindere mate andere aziatische landen betreft.

Bedenk wel dat dit de verkoopcijfers voor alleen Japan zijn he.
In Japan zijn handheld consoles echt vreselijk populair. Volgens mij wordt er daar veel meer op handhelds gegamed dan op tablets.
Ik denk dus niet dat de reden van het slechte verkoop ligt aan tablets.
De 3DS toont anders dat het op gelijke voet presteert met de DS. Sterker nog de 3DS heeft in 8 maanden tijd meer verkocht dan de DS het eerste jaar.

Daarnaast is het een groot misverstand om gaming op een portable per definitie casual te noemen.

Tenslotte is de verwijzing naar 'kinderdoelgroep' niet geheel passend, gezien de tiener / twintiger game Monster Hunter bijzonder goed presteert op de 3DS.

Al met al, iets wat voorbarige conclusies die je vrij lastig kunt onderbouwen.
De 1e DS was dan ook een lomp apparaat, gingen de verkopen van de DS niet een stuk omhoog toen de tweede compactere versie uit kwam?
Volgens mij is het grootste probleem van handheld consoles nog de prijs van de spelletjes. Bij release zijn ze al vrij duur maar ze zakken ook nog nauwelijks in prijs waardoor ze vaak zelfs duurder zijn (voor de budget gamer) dan gewone console games. Als je daarbij dan ook nog meetelt dat ik nou bv GTA 3 op mijn telefoon speel (wat verrassend goed werkt! ze hebben echt goed over de touch controls nagedacht) en daar maar 3 euro nog wat voor betaald heb (zonder actie, gewoon de standaard prijs), dan ga ik echt geen 40 euro meer neertellen voor een spelletje op een handheld. Vooral omdat ze lang niet allemaal het niveau halen van bv de nieuwste mario of zelda die het bedrag misschien wel waard zijn.
Je begrijpt dat GTA III al 10 jaar oud is? Bovendien speelden de PSP versies van Liberty City Stories en Vice City Stories een stuk beter dan de iOS/Android game. En de PSP controls waren al gebrekkig. Dat jij GTA III goed vind werken komt gewoon omdat jij er genoegen mee neemt. Al kijk je er kritisch naar dan zie je gewoon dat het niet gaat werken voor console games.

Het is niet voor niets dat men zo lovend was over de dual sticks van de PS Vita. Eindelijk complete controle over je portable games.

Ik heb het ooit ergens anders gezegd en ik zeg het nu weer; een spelletje spelen (smartphone/tablet) is totaal niet vergelijkbaar met echt gamen. Zodra er een game uit komt voor de Vita waar Japanners massaal van dromen, zul je zien dat de verkopen keihard zullen stijgen. Net als bij de 3DS het geval is nu er twee Mario games en een Monster Hunter voor te krijgen zijn.

't Is alleen even afwachten welke dikke exclusive Sony gaat regelen......
Dus al die portable hardcore gamers zijn overgeschakeld naar smartphones en tablets, die enkel prutsgames bieden?
Geloof ik niets van.
Ik kan niemand die een tablet gebruikt om casual mee te gamen. Meerendeels omdat games daar gewoon ruk op zijn.

Ik durf zelfs wel te stellen dat de tabletmarkt eerder handheldgamen kapot maakt door de verkeerde impressie die mensen krijgen, dan dat het daadwerkelijk potentiele Vita/3DS kopers afsnoept. Als ze denken dat een Vita dezelfde games brengt als ze kunnen krijgen op hun iPad, dan zullen ze die al gauw laten liggen.

Tablets/Smartphones (zelfs de Xperia Play) zijn gewoon zeer slechte gamedevices.
uhhh.. misschien dat je het niet helemaal door hebt, maar de PS-vita is OOK een 5" tablet.. Het heeft de voordelen van een touchscreen device en fysieke controls (want bv onscreen joysticks zuigen bij het leven).
Wil je echt een fatsoenlijke handheld gaming device hebben, dan is de PS-vita gewoon onverslaanbaar op dit moment (vooral dus vanwege de echte controls), er is niets verouderd aan de PS-vita, heeft zelfs op dit moment de snelste proc van alle handheld apparaten..
Ehh.. nee, de Vita is geen tablet. Daarvoor heeft het te beperkte functies. Het ding kan amper multitasken, internet is ondergeschikt, apps gaan er niet voor gemaakt worden etc... nee, een tablet is wel het allerlaatste wat het is.

Daarnaast, de PSP had ook de betere specs ten opzichte van de DS en daar hebben ze het ook niet mee gered, dus dat er zo'n snelle processor in zit gaat ze weinig opleveren.
De PSP had geen touchscreen. Touch screen = casual games = de reden dat de DS zo populair is geworden. Brain Training en Nintendogs anyone? Zulke games zijn nu (helaas) voor een prikkie te koop voor iOS/Android/Windows Phone 7.

Overigens kan het voor veel mensen best een alternatief zijn voor een tablet. PlayStation Mini's zijn betaalbaar en lijken op iOS games. Je hebt ook apps als Twitter, Facebook, Flickr en daarbij is de Vita ook nog eens een stuk krachtiger dan een iPad 2, voor de helft van de prijs.

En de geruchten gaan dat retail games die je op PSN koopt goedkoper zijn dan in de winkel. Als Sony dit goed aanpakt en games als WipEout en Little Big Planet voor §20/§25,- kan aanbieden in de PlayStation Store dan zie ik geen reden waarom 't niet succesvol kan worden.
Ai dat zal wel een harde klap zijn voor Sony, ik neem aan dat ze de Vita niet voor niets vlak voor kerst gelanceerd hebben..
Zijn ze in japan wel zo kerstminded dan?
Volgens mij helemaal niet. Maar ik kan er naast zitten. Ze doen ook niets met nieuwjaar daar. Hun vieren dat op een andere dag.
Ze doen JUIST met nieuwjaar wat. Het is min of meer het belangerijkste feest daar.
Hajime: http://www.kampaibudokai.org/Hajime/nieuwjaar.htm

Kerst aan de andere kant wat minder, maar dat komt omdat het land niet christelijk is, maar Boedistisch. (al vieren ze het wel, maar het is meer de kerstsfeer dan de achterliggende gedachte ervan.)

[Reactie gewijzigd door Lightmanone1984 op 29 december 2011 13:50]

als je het japanners op de man af vraag zegt 70 tot 84% geen formele religie te hebben,

en hun vorm van boeddhisme is ook niet helemaal de standaard vorm, meer een meng vorm van meerder religies.
en zo vieren ze ook kerst, als mengeling van verschillende tradities.

mijn kerst heeft ook niks met religie te maken, maar ik vind met de familie samen eten wel leuk.
Japan is ShintoÔstisch (99% van de bevolking maar liefst) wat lijkt op een soort Boedhisme. de oorspronkelijke bewoners zijn echter de AÔnoe, (de overige 1%, en wonen nu alleen nog op de noordelijke eilanden) wat een natuurgodsdienst is.

dit is volgens mij nog steeds een grote klap, ook al vieren ze geen kerstmis. het is niet gezond voor een product om zo vlak na de release al een sterke daling in de verkoopcijfers te hebben.
Dan nog zijn Japanners niet zo bezig met religie in eht algemeen, het is meer een vorm van normen en waarden dan echt een geloof, het overgrote deel oefend dus geen geloof uit actief.

Kerst daarintegen is gewoon een normale dag voor de japanner met een thema.
historisch gezien wel, maar effectief is er maar een heel klein percentage gelovig.

er worden geen bestanden bijgehouden van iemands religie na de geboorte, net zoals dat in BelgiŽ ook niet wordt gedaan. Zo ben ik bvb wel gedoopt, maar heb ik nooit een communie gedaan of andere geloften afgelegd. Toch zal ik voor de overheid als christelijk geteld worden. Erger nog: als je je laat ontdopen dan wordt jouw deel van de religieuze bijdrage gewoon terug in de staatskas gestopt.
Hoewel ze vanuit het geloof niet veel met kerst doen is het hele gebeuren in Japan zelf wel een enorme commerciŽle gebeurtenis -- vergelijkbaar met Amerika. Aan de hand van mijn eigen ervaringen kan ik vertellen dat Japanners ongelofelijk Amerika-georiŽnteerd zijn en vanuit een commercieel perspectief is dit vooral te merken t/m de generaties tot 40 a 50 jaar.
Volgens mij doen ze daar DEGELIJK aan kerst hoor! Oud en nieuw doen ze anders
kerst word daar niet groots gevierd ze eten aleen een cake met ze allen (veel al bij de KFC ja klinkt vaag maar die verkoopt dan de zogenaamde kerst cake) maar voor de rest geen grootse bergen kados etc.
Astennu heeft grotendeels gelijk.

Voor de Japanners heeft kerst zeer weinig betekenis. Het is vooral een dag dat stelletjes een romantisch uitje doen, en/of elkaar een cadeautje te geven. beetje als valentijnsdag.

Verder hier en daar wat extra versiering in de winkelstraten, en je zal het wel tegenkomen in een TV-reclame of talkshow. Wat je er van ziet is enorm commercieel (wederom, net als valentijnsdag hier, er zijn veel overeenkomsten).

Toen ik met kerst en oud & nieuw in Japan was hebben we uit armoe ons kerstdiner maar gegeten in een hamburgerrestaurant en zijn daarna in een bar wat bier gaan drinken :).

[Reactie gewijzigd door Grauw op 30 december 2011 01:54]

Jij bent in de war met de Chinezen. Voor zover ik Japan ken vieren ze er net zo kerst en nieuwjaar als hier. Het komt mij altijd als een vrij verwesterd land over.
Zijn ze in japan wel zo kerstminded dan?
Ik was een groot deel van December in Japan, en overal was het kerstsfeer, kerstbomen, en Santaclaus outfits :) Ze lusten er wel pap van :)

Alle grote winkels zijn in de aanloop naar Kerst ook 7 dagen per week, tot 10 uur 's avonds open.
Owkay, dat wist ik niet...
Zijn die winkels daar niet altijd zo laat open? ;).
Jawel, maar op een andere manier. Zo is kerst daar geen twee dagen maar ťťn dag. En die dag is bedoelt voor stelletjes, niet om met je familie door te brengen. De ouders van mijn Japanse vrienden die gingen zelf uit, terwijl hij geen date wist te scoren voor kerst.
Wellicht heeft het er ook mee te maken dat dit de opvolger moet zijn van de PSP, een handheld die toch niet erg succesvol was.

De PS Vita was dan wel een aardig kerstcadeau, maar ik denk dat de rest van de potentiŽle klanten even de kat uit de boom kijken alvorens een dergelijk bedrag voor een handheld neer te leggen.
Ik vind 71.4 miljoen exemplaren toch niet echt weinig...
Het gaat niet enkel om de PSP zelf; ook om de games. En laten we eerlijk zijn; het grootste deel van de releases was om te janken. 3rd party support was erg mager bij de PSP.

Er zijn maar weinig spellen die ik destijds goed genoeg vond om te kopen. Dit waren bijvoorbeeld Flatout en GTA. Voor de rest was het niet veel soeps (in vergelijking met consoles).
Alle spellen die ik voor de psp heb zijn 3rd party, en die zijn prima.

Ik vind zelf mijn games op de psp veel beter dan de titels die ik op een ds gespeeld heb. (spellen zoals Tekken of Burnout spelen echt super op de psp, en zien er geweldig uit) Maar dingen zoals brain training en nintendogs voor de ds verkopen toch veel beter. Persoonlijk zie ik dat niet als 'goede games' , maar de meerderheid kennelijk wel.
De DS heeft wel meer goede titels dan alleen die gehad hoor, ook veel 3rd party.

Op alle fronten troefde de DS de PSP de loef af, behalve met graphics natuurlijk.
tja, maar misschien heeft dat ook te maken met het feit dat de voorraden al redelijk geslonken waren na de pre-orders en het weekend..
Ik denk zelf ook dat de lagere cijfers komen doordat de Japanners misschien beter op hun geld letten door de ramp in Fukushima ? Immers je kan je geld natuurlijk beter aan iets anders besteden dan een nieuwe gadget, toch ?

Edit : en net als hierboven beschreven ; waarom een handheld als er tablets/smartphones bestaan die je misschien al hebt!

[Reactie gewijzigd door yonathan op 29 december 2011 13:26]

De Nintendo 3DS beleefde in Japan de afgelopen week juist zijn beste verkoop ooit. Zo werden 482.200 exemplaren van de gamehandheld met 3d-scherm verkocht,
Kopen doen ze wel hoor.
Ik denk dat de VITA gewoon wat meer tijd heeft. Er zijn nu zo veel handhelds dat ze misschien eerst de kat uit de boom kijken wat betreft de VITA.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 29 december 2011 14:44]

De prijs speelt ook een rol,
de vita kost een kleine 300 dollar.

De psp slim (3000) is nog steeds in productie en krijg je onderhand bij een pakje boter. Daarnaast heb je ook een goedkope kale psp (e1000), deze is onlangs gelanceerd,
en die kost ook maar 100 dollar. Marketingtechnisch niet bepaald slim.
De DSLite(!) is ook nog steeds in productie, dus what's your point?
Hij bedoeld waarschijnlijk dat mensen de voorkeur geven aan goedkopere consoles/handhelds.
Dat de VITA de duurste handheld is speelt waarschijnlijk ook een rol bij de relatief slechte verkopen.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 29 december 2011 18:43]

Zelf denk ik dat de Vita gewoon een niche-markt bedient. Gamers die niet graphics-geil zijn weten dat de 3DS veel meer potentieel heeft dan de Vita ze momenteel kan verzekeren.

Dat komt mijns inziens met name doordat de PSP dezelfde beloftes maakte als de Vita nu doet, maar ze nooit heeft kunnen inlossen. Voor een aanschafprijs van 300 euro ga je die gok gewoon niet wagen.

Bij de 3DS weet je dat je gameseries krijgt die al 25 jaar goed werken, waaronder Mario en Zelda en enkele geliefde series zoals Layton. Resident Evil, Kid Icarus, Monster Hunter, de tweede stick etc. De 3DS maakt op dit moment een hoop interessante beloftes en Nintendo laat duidelijk merken dat het naar z'n fans heeft geluisterd.

Bij de Vita krijg je voor alsnog alleen Uncharted, maar voor de rest? Dat weten we nog niet. LBP is geen system seller. God of War? Nog niets van gehoord. Killzone? Was momenteel goed van pas gekomen voor de marketing, maar laat niet van zich zien. Gran Turismo? Die heeft wel bewezen dat je daar niet op moet gaan zitten wachten. Infamous> vertaald dit concept zich goed naar een handheld?

De toekomst van de Vita is wat mij betreft simpelweg nog te onduidelijk. Wie gaat ons verzekeren dat we straks niet weer met een 2e PSP zitten, waar amper goede games voor uitkomen en die naar een paar jaar nauwelijks nog support krijgen van Sony.
Waarom heeft de 3DS meer potentieel dan de Vita? De Vita kan een stuk meer, alleen geen 3D. Maar 3D is niets meer dan een gimmick, en wordt niet meer gezien als selling point (bij elke 3DS commercial staat er "OOK IN 2D SPEELBAAR" lol). In theorie zijn games die de DS groot hebben gemaakt, zoals Layton en Brain Training, gemakkelijk mogelijk op de Vita. Het is alleen aan Sony om ervoor te zorgen dat die franchises op hun platform te spelen zijn.

Over de exclusieve titels ben ik het wel enigszins met je eens, maar first party games als Little Big Planet en WipEout doen het nog steeds goed. Het zijn geen Mario Karts en Pokemons maar het zijn wel potentiŽle systemsellers.

Ik denk dat een Call of Duty Vita die gelinkt kan worden aan de PS3 het best wel goed zou kunnen doen.
Ik denk dat je een behoorlijk verkeerd beeld hebt van Japan. Japan is ongeveer even lang als de afstand van Nederland tot en met Spanje. Het gebied dat door de tsunami en Fukushima is getroffen is relatief klein en grote steden als Tokyo, Yokohama en Osaka staan gewoon nog overeind.

Verder kan iedereen overal waarschijnlijk zijn geld beter besteden aan iets anders dan een handheld gameconsole. Dat heeft mensen er tot nu toe nog niet van weerhouden deze toch aan te schaffen.
Of je je geld beter kunt besteden hangt bovendien maar net af van hoe je "beter" definiŽert. Mensen die dat soort dingen roepen kunnen zich vaak helemaal niet in iemand anders zijn positie verplaatsen en omdat zij spelletjes niet zo leuk/belangrijk vinden kunnen ze zich niet voorstellen waarom dit bv voor iemand anders wel belangrijk genoeg is om een paar 100 euro aan uit te geven. Ondertussen hebben ze zelf wellicht bv wel dikke velgen onder hun auto liggen, terwijl je daar objectief gezien eigenlijk nog veel minder aan hebt (niet dat ik het niet ook leuk vind om mooie velgen onder mijn auto te hebben hoor :)).
Hoe verklaar je dan de betere verkoop van de Nintendo 3DS?
Lagere prijs? De Vita is een stuk duurder en je bent praktisch verplicht er ook nog een dure memory card bij te kopen. Je bent zo 350 euro kwijt gok ik voor een Vita + spel + memory card.

Bij de 3DS kan het voor 150 euro minder.
Immers je kan je geld natuurlijk beter aan iets anders besteden dan een nieuwe gadget, toch ?
Dan ken je Japanners nog niet. Als er 1 volk op deze aarde gadgetgeil en koopfanatisch is, dan zijn het de Japanners wel. Shoppen is daar een nationale sport. Ik heb m'n ogen uitgekeken daar door dat fenomeen.

Bovendien maakt de ramp bij Fukushima voor de meeste Japanners weinig uit, die treft hun niet.
470.000 van e 500.000 verkocht kan zeker een schaarste-effect teweeg hebben gebracht. Ik ben zelf actief in voorraadbeheer en ik kan je verzekeren dat ook schaarse goederen zelden helemaal uitverkopen tot 0.
Ik wilde net zeggen, 30.000 stuks in een land zo groot als Japan is als een naald in een hooiberg.

Maar goed, met de DS en PSP zag je het destijds in Japan ook: eerst was de DS enorm populair, in de tweede fase was het andersom. PSP verkoopt (nu nog steeds) belachelijk goed.
470.000 van e 500.000 verkocht kan zeker een schaarste-effect teweeg hebben gebracht. Ik ben zelf actief in voorraadbeheer en ik kan je verzekeren dat ook schaarse goederen zelden helemaal uitverkopen tot 0.
Zit zeker wat in. Ze hebben 500.000 stuks, die verspreid zijn over een hele zwik grote steden. Als je kijkt dat in Tokyo alleen al 15 miljoen man rondbanjert, en ik in een straal van 2 km om ons appartement in Kyoto al 15 spelers zag via de 'Near' app op de Vita, dan loopt het hard op. ( Kyoto heeft 'maar' 1,5 miljoen inwoners).

Ja, er zullen zeker nog Vita's zijn in Japan, maar ze zijn misschien moeilijker te vinden, en niet altijd van het type dat de klant wil hebben. (de 3G versie is immers iets duurder).

offtopic:
Toen ik in Kyoto op de 17e in de rij stond om 8:00 viel het best mee qua drukte, maar ik zag wel dat de verkopen gedurende dag gestaag doorgingen. Bovendien was dat een zaterdag, waar de meeste mensen gewoon school/werk hebben daar.
Helaas blijkt dat de Vita volop op voorraad is in Japan.
Waar zie je dat precies?
De Vita Sony lijkt mij mij echt voor 'gamers', en niet zozeer kids en andere mensen die gewoon even casual een spelletje willen doen. Wellicht slaat het daarom niet helemaal goed aan, omdat die markt gewoon kleiner is.
op de lange termijn zal sony er best 50 miljoen verkopen, daarom is de hardware ook zoveel meer dan bijvoorbeeld de 3DS.
Ja...

Want het gaat nog steeds (hier op Tweakers, de rest van de wereld weet nu wel beter) over de pixels die je op het scherm tovert! Nee. Helaas. Het gaat om de gameplay. En daar is Nintendo na al die jaren nog steeds de Koning in.
Nintendo koning? :+
prijs ging van 249 naar 149 in 1 maand :+

ik heb het trouwens niet alleen over pixels maar ook over de chipset, de 3DS is fixed-pipeline hardware iets sneller dan een PS1.
en qua gameplay reviews en game verkopen scoren de xbox360/PS3 veel hoger dan de wii en 3DS,

daarom komt ook de Wii U uit, omdat 3rd party games niet verkopen vanwege lage gameplay kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door stewie op 30 december 2011 01:06]

Jammer voor Sony , maar ik zit er niet bepaald op te wachten tot de Vita hier uit gaat komen. Nintendo heeft gewoon veel meer aanhang imo met de kinderen en de tieners en volwassenen zijn al voorzien of hebben een smartphone/tablet.

Typo

[Reactie gewijzigd door r.thomassen op 29 december 2011 14:06]

offtopic:
Ik snap dit niet he. :? Waarom zouden volwassenen handhelds (3DS/PSP/PSV) niet willen. De hele gamende generatie van vroeger is tegenwoordig een tikje ouder geworden. Neem mij, ik begin tegen de 30 aan te hikken en een flink aantal vrienden van mij zijn ook ongeveer mijn leeftijd. Allemaal zitten we nog dit aan de handheld. Waarom? Omdat het gewoon leuk blijft. En ik ken zo een hele hoop andere mensen die 20+ zijn en ook gewoon aan de handheld zitten.
De gamende generatie wordt gewoon ouder, maar stoppen niet met gamen. Dus alsjeblieft, hou een keer op met "volwassen die hebben geen handheld" want de omgeving laat het tegenovergestelde zien. |:(
En dat kinderen en tieners ook een handheld hebben/willen, prima.

Ontopic:
Nou blijf ik ook echt hopen dat Sony ziet dat dit geen goed teken is, en hetzelfde doet als Nintendo: prijsdaling. Ik blijf wel een half jaartje wachten hoor! :*)

[Reactie gewijzigd door Lightmanone1984 op 29 december 2011 13:44]

Misschien komt het ook wel door de negatieve berichten rondom vastlopende PS Vita's. Niet echt positief voor een nieuw speeltje, ondanks dat het probleem volgens Sony verholpen is.
Als er 500K geleverd zijn dan is die daling toch te verwachten. Hoe kun je immers meer verkopen dan er geleverd zijn?
De eerste week van de Vita in Japan was stukken beter dan de eerste week van de PSP in Japan destijds, nu is de val van de Vita iets groter maar zijn er alsnog meer Vita's in dezelfde tijdlijn verkocht.

ps. Niets over de lancering in Hong Kong deze week? Serieus? :X
Als je de eerste 2 dagen van beschikbaarheid bijna 400.000 handhelds verkoopt en de opvolgende 7 dagen in totaa 72.000, dan kan je wel spreken van een drama.

Totaalcijfers en vergelijken met de PSP heeft dan geen zin. Zeker niet omdat de PSP pas echt begon te verkopen met Monster Hunter.

Als je tenslotte dan ook nog bedenkt dat de Vita gelanceerd is in de drukste periode van het jaar, qua verkopen, dan is die daling nog meer schokkend te noemen.
Als je de eerste 2 dagen van beschikbaarheid bijna 400.000 handhelds verkoopt en de opvolgende 7 dagen in totaa 72.000, dan kan je wel spreken van een drama.
De PSP verkocht ook maar 90.000 exemplaren in de 2e week.
En daar zijn er ondertussen ook al 72,5 miljoen van verkocht.
De 3DS begon ook niet bepaald goed.
Zeker niet omdat de PSP pas echt begon te verkopen met Monster Hunter.
Als je tenslotte dan ook nog bedenkt dat de Vita gelanceerd is in de drukste periode van het jaar, qua verkopen, dan is die daling nog meer schokkend te noemen.
Wist je dat Monster Hunter 3G (3DS) nu +/- 3 weken uit is? ;)
De 3DS begon prima, maar haalde niet de cijfers die Nintendo verwachtte. Hij verkocht meer dan bv de DS, PSP, PS3, X360 etc in hetzelfde tijdsbestek.

De Vita verkoopt dus nog minder dan 1 van de minst verkopende consoles/handhelds.. dat is absoluut wel iets om je zorgen over te maken.

Toch denk ik dat het uiteindelijk wel goed komt, maar Sony moet wel aan de bak om te bewijzen dat de Vita zijn geld waard gaat zijn voor de toekomst.
Laten we wel wezen: wat bepaalt nu het succes van een console of handheld. Dat zijn toch de games. Wat dat betreft zal de PSP de verwachtingen voor de VITA niet al te hoog gespannen maken...en dat zal de gemiddelde consument ook denken. Het aanbod is een fractie van dat van de DS
Het aanbod van de PS Vita is ook gering vergeleken met dat van de PSP, terwijl de winkels in Japan ook vol liggen met PSP games. Dus dat zou best een rol kunnen spelen ja. Voor de Vita zijn er maar een stuk of 12 games als ik 't me goed herinner.
Al met al zal het door de prijs komen.

Je begint met console van rond de 300 euro, Dan nog geheugen kaartje van rond de 50 euro, tenminste met een beetje geheugen. Dan nog een hoesje rond de 20 euro. Games van rond de 35 tot 70 euro. Al met al zo minimaal 400 euro.

Ik verwacht, net als bij Nintendo, naar een paar maanden een prijsdaling, of net als bij de GO een stuk of 10 games gratis.

De crisis is ook net begonnen.

Het idee is wel tof.
De crisis is ook net begonnen.
De crisis is in Japan al een tijdje bezig hoor. En daar merk je qua uitgave patronen van de Japanners zelf helemaal niets van. Het is daar nationale trots om zoveel mogelijk van je salaris weer de economie in te lanceren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True