Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Van alle gameplatformen op de Japanse markt werd de 3DS in 2011 het best verkocht. Er werden 4 miljoen exemplaren van Nintendo's laatste handheld verkocht. De PSP van Sony kwam op de tweede plaats, met bijna 2 miljoen stuks.

Ondanks eerdere berichten dat de 3DS geen succes zou zijn, is de handheld van Nintendo het bestverkochte gameplatform van Japan in 2011, blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Enterbrain. Van de 3DS, die eind februari in Japan gelanceerd werd, werden 4.135.739 stuks verkocht, ruim meer van de PSP, die met 1.960.177 stuks op de tweede plaats eindigde. De PlayStation 3 eindigde op plaats drie, met 1.467.261 stuks, gevolgd door de Wii met 937.451 verkochte exemplaren.

De Xbox 360 eindigde op de zevende plaats, nog onder de PS Vita, die pas vanaf 17 december in Japan te koop was. De markt voor gamesplatformen groeide in Japan met 2,4procent ten opzichte van 2010. De stijging is te danken aan nieuwe platformen als 3DS en PS Vita. De markt voor games vertoonde in 2011 juist een stevige daling in Japan. De omzet daalde met bijna 14 procent ten opzichte van 2010, toen typisch Japanse toppers als Pokemon Black & White en Monster Hunter Portable 3rd op de markt verschenen.

Eerder deze week bleek al dat de 3DS ook buiten Japan beter verkoopt dan gedacht. In de VS werd de handheld beter verkocht dan de Wii in de eerste negen maanden dat de apparaten op de markt zijn. Nintendo moest wel een stevige prijsverlaging doorvoeren om de verkoop van de 3DS op gang te brengen.

Nintendo 3DS

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ik zit in eens te denken. Ten tijde van de launch van de eerste DS claimde nintendo dat het de derde pilaar zou worden waar nintendo op steunde. Dus naast de tv-consoles en de gameboy.

Maar we zijn inmiddels al heel wat jaren verden en de ds doet het prima. Dus ik vroeg me af, wanneer zal er weer eens een keer een gameboy komen?
DS doet het prima? en het miljard aan verliezen dan?
het gaat qua winst helemaal niet zo goed met nintendo.
Volgens mij gaat de gewone DS nog steeds als warme broodjes over de toonbank, zoals te lezen was in het artikel gisteren over het "succes" van de 3DS in USA.
Niet alleen de 3DS verkocht goed, blijkt uit de cijfers die Nintendo presenteert, want ook voorganger DS bleef populair, met 3,4 miljoen verkochte exemplaren.
De 'gewone' DS (incl. DSi, DS Lite en DSi XL) is verreweg marktleider op het gebied van handhelds. Nintendo heeft belachelijke winsten gemaakt met de Wii. Vorig jaar (of 2010 alweer?) was het eerste jaar dat Nintendo verlies maakte. Ooit.

Sony daarentegen levert in op elke PS3 die verkocht wordt. Microsoft heeft zich enorm in de vingers gesneden met X360 en alle hardwaremankementen van dien. En Kinect verkoopt ook niet dat je zegt geweldig...
De Nintendo DS is de opvolger van de Gameboy, Althans de GB advance (sp)

[Reactie gewijzigd door Tjona100 op 5 januari 2012 14:17]

er is ook nog een game boy micro geweest http://nl.wikipedia.org/wiki/Game_Boy_Micro

opzich is het wel mooi te zien dat in japan de 'westerse' shooters niet in de lijst van meest verkochte games komen, terwijl dat in europa en vs wel het geval zou zijn geweest
Dat was oorspronkelijk niet het plan van Nintendo. Ze zouden naast elkaar blijven bestaan.
Nintendo zal ongetwijfeld de naam Gameboy ergens in de toekomst weer gaan gebruiken. Denk daarbij aan een handheld apparaat dat exclusief voor retrospelletjes bedoeld is of een 'Gameboy DS' om op beide namen te cashen. Overigens zal Nintendo die uitspraak toen gedaan hebben om niet de indruk te geven dat de DS de Gameboy Advance ging vervangen, die toen nog erg goed verkocht.

De 3DS is na die prijsverlaging wel een erg interessant apparaatje geworden. Geen wonder dat dat ding nu zo goed loopt (zeker in een land dat toch nog net iets gevoeliger is voor gadgets dan de meeste anderen)
Ik moet bekennen dat het me eigenlijk niet zal verbazen als de "tablet controller" van de WiiU de naam Gameboy gaat dragen. Distinctief niet-dual screen, en eventueel stand-alone te gebruiken. Een beetje de relatie tussen Gamecube en GBA (maar dan beter uitgewerkt dan bijvoorbeeld een extra kaart en Tingle in bijvoorbeeld Windwaker + GBA, hoewel dat reflectieve scherm niet praktisch was eigenlijk).
Die tablet is niet stand-alone te gebruiken, voor zover ik weet, want alles op dat scherm zal gestreamd worden vanaf de WiiU. Dat noem ik niet stand-alone.

Overigens, de DS werd destijds naast de Game Boy gelanceerd om de merknaam "Game Boy" buiten schot te kunnen houden, mocht de DS gruwelijk floppen. Die fout hebben ze in zekere zin met de Virtual Boy wél gemaakt - die namen lijken op elkaar - die immers wel geflopt is. Door de DS een nieuwe naam te geven kun je die afzinken als het niet werkt, en gewoon aanhouden als het wel lukt.
Het is raar om te zien dat de PSP nog zo veel heeft verkocht in 2011, en het is wel jammer dat de PS vita zo weinig verkoopt want het lijkt mij best een mooi ding.
De Vita is nog geen drie weken in Japan op de markt. De paniek is wel heel erg voorbarig, geef het apparaat de tijd om zichzelf te bewijzen. Niet al te lang geleden werd de 3DS ook volledig afgeschreven door wereldwijd tegenvallende verkopen. Na een prijsverlaging is het opeens een succes.

Het kan verkeren in de gameswereld.
Voor een deel heb je gelijk... Was het niet voor het feit dat het apparaat alleen de eerste week goed heeft verkocht er daarna de verkopen instorte. De vita verkoopt slechter dan de 3DS in de eerste paar weken. Iets verteld me dat dat ding ook ver onder de huidige prijs moet gaan zitten voordat het zichzelf echt gaat verkopen. Ik ga zowieso een aantal maanden na launch pas denken over de aanschaf!

Ook: Dat de 3DS nu zo goed verkoopt heeft over het algemeen met Super Mario 3D Land en Mario Kart 7 te maken. Als nintendo die 2 games met launch had uitgegeven dan hadden ze nooit een prijsverlaging in hoeven te voeren. Eigen schuld. (En dan ben ik nog wel een nintendo aanhanger!)
Was er niet net ook een Monster Hunter titel gelanceerd in Japan? Dat wil ook wel eens wat met de verkopen doen - het heeft op de Wii ook goed geholpen.
Ik denk dat games zoals Uncharted op de PS vita ook de verkoop zal laten stijgen (geld eigenlijk voor alle ps3 exclusive games). En op de PSP kon je ook films bekijken wat waarschijnlijk ook op de Vita zal komen.

ff off-topic vraag maar maakt de Vita ook gebruik van UMD's?
Volgens mij hebben PS exclusieve games toch wat minder invloed op verkoop aantallen dan exclusieve games van Nintendo

Mario kent iedereen, Uncharted hebben veel mensen van gehoord, maar alleen PS3 gebruikers weten dat het een leuk spel is
Het is meer een kwestie van dat Nintendo betere "Pick up and Play" titels maakt, of althans dat hun games beter in een handheld passen dan PS3 spellen op de PSVita.

Zo lang dat Sony niet snapt dat mensen een console spel liever op hun tv spelen dan op een relatief kleiner scherm en mensen meer snack achtige games er op willen zullen ze Nintendo nooit evenaren op handheld gebied. Daar kan de beste hardware weinig aan doen.

Mensen willen voornamelijk spellen die ze enkele minuten kunnen spelen(terwijl ze wachten op de bus/trein you name it) en iets minder de spellen waar je echt voor meot zitten zoals God of War, Uncharted, Final Fantasy etc... Dat zijn spellen die je lekker onderuit gezakt op de bank wil spelen op je grote tv en dolby surround systeempje als het even kan.

Niet dat Uncharted en dergelijke ongewenst zijn, zeker niet, maar die aaa console titels hebben een lagere waarde op een handheld...
Het is raar om te zien dat de PSP nog zo veel heeft verkocht in 2011
Niet als je ziet hoe ongeloofelijk veel PSP games je in Japan kunt krijgen voor de PSP. Ook films komen nog volop uit voor de PSP, en vinden gretig aftrek.
Ik dacht dat je PSP games ook kon draaien op een PS Vita?
Je argument had meegespeeld als het om de vergelijking DS vs PSP ging... maar Assasins61 praat eerder over PSP vs PS Vita
jawel hoor, maar je moet PSP games opnieuw kopen (upgrade prijs voor download)
Gezien het prijsverschil is het voor sommige mensen nog steeds interessanter om een oude handheld/console te kopen met een groot aantal games beschikbaar, dan dat je full price neerlegt voor een console waarvan het nog 2 jaar gaat duren voordat er een aardige line-up is opgebouwd. Simple as that.
ik durf te wedden dat de PSP vita wifi voor 179 euro zal launchen in nederland.

dus ik zou zeker niet pre-orderen, sony vind wel een weg om hem goedkoper te krijgen (Europa zal op revisie 3 zitten in maart)
weinig verkoopt? de normale PSP verkocht er mischien 200,000 tijdens de launch de PSP vita 400,000 (2x zoveel)

het komt omdat alle wifi modellen zijn uitverkocht.

[Reactie gewijzigd door stewie op 5 januari 2012 14:18]

Toch apart dat Microsoft zoveel moeite heeft een voet aan de grond te krijgen in Japan. Even opmerkelijk blijf ik het vinden dat de PSP zo goed blijft verkopen.

[Reactie gewijzigd door Sssquirrel op 5 januari 2012 14:10]

Japan is wel het thuisland van Sony zoals Amerika het thuisland is van Microsoft. De consoles komen eerder uit en er worden er meer verscheept in het thuisland. En als al je "vrienden" een PS3 hebben koop je geen XBOX.

Het zelfde geldt voor de XBOX in Amerika:

North America - 16 million - November 15, 2001
Europe - 6 million - March 14, 2002
Japan - 2 million - February 22, 2002
Zal ook wel te maken hebben met de content. De smaak ligt in Japan toch net wat anders dan in de VS en Europa. Ik denk dat Japanners meer hun best (moeten) doen om aan onze lokale smaak tegemoet te komen dan dat westerse bedrijven proberen content te maken voor de Japanse markt. Daardoor denk ik dat veel Japanners zich meer thuis voelen bij hun eigen systemen.

Zeker grote Amerikaanse bedrijven zijn er op gericht met één productformule de hele wereld markt te bedienen. (Coca Cola, McDonalds, Apple, Windows, etc.). Lokaliseren is voor hen vooral de taal aanpassen, maar aan culturele verschillen komen ze niet tegemoet. Ze zoeken eerder dat de cultuur zich aan hun producten aanpast, door met name jongeren er mee op te laten groeien.

Populaire westerse spelen draaien in hoofdzaak om het het afschieten van aliens, Japanners spelen die ook maar daarnaast ook wat lievere spelletjes. Het zegt ook iets over onze cultuur (superioriteitsdenken) dat wij zo weinig geneigd zijn om ons te verdiepen in de culturele eigenheid van andere volkeren.
Offtopic: Zit wel wat in, maar niet helemaal waar. Bestel maar eens een coca cola of fanta in een niet westers land: is soms wel even wennen :) (wellicht dat er binnen westerse landen ook nog wel een en ander aan de formule wordt veranderd, maar in landen als Tunesië sowieso)

Ontopic: met titels als Mario Land 3D, Mario Kart en Monster Hunter komt het imho niet als verrassing dat de 3DS nog een mooie eindsprint heeft gemaakt.
Volgens Wikipedia klopt dat; Coca-Cola heeft in de VS en Canada andere ingredienten dan in de EU (onder andere doordat sommige stoffen niet toegestaan zijn)
Inderdaad beetje rare opmerking.

Coca-Cola wordt genoemd, terwijl die hun producten voor zowat élk land aanpassen. Zo heeft Fanta - de gewone, orange - in zowat elk land een andere kleur, van lichtgeel tot fel oranje. Europa verkiest geel, Azië oranje. Maar ook binnen die regio's zijn er verschillen, zelfs in buurlanden. In Frankrijk is het felgeel, in België lichtgeel.
De PSP heeft een paar jaar geleden een gigantische boost gekregen door het ongekende succes van Monster Hunter. Andere Japanse ontwikkelaars gingen toen ook aan de slag en er kwam een nieuwe stroom games voor de PSP op de markt. Hierdoor bleef de PSP in Japan populair, terwijl de verkopen in de rest van de wereld als een pudding in elkaar zakten.
In Azië hebben ze veel meer games voor de PSP dat wij hier in Europa en Amerika hebben. Vooral RPG's. Azië is een echt RPG land.
Is het niet logisch dat de 3DS meer is verkocht dan de andere consoles gezien de releasedatum? Uitgekomen in februari en de PSP is er al een tijdje. De PSP is er al sinds 2004. Er zijn wel andere "versies" uitgkomen, maar de meeste zullen niet een nieuwe PSP gekocht hebben.

Ik vind het onderzoek vertekent gezien de releasedatums.
Mee eens!
Deze vergelijking is niet rechtvaardig. Men zou moeten kijken naar de gemiddelde verkoop. Dus:

[het aantal verkochte stuks] / [aantal maanden (of weken) dat het product op de markt is]
als je het bekijkt zoals jij wil heeft de PSVita het alsnog niet erg goed gedaan
misschien gaat hij het later wel goed doen, maar dat is nog afwachten
Dit is geen onderzoek, dit zijn gewoon de verkoopcijfers van het afgelopen jaar in Japan. Als je doorklikt zie je zelfs de lifetime sales erbij staan.

Welke conclusies je eraan wil verbinden moet je geheel zelf bepalen, maar dit zijn gewoon statistieken.
Maar vergeet niet dat na de succesvolle eerste week de Vita gigantisch terugviel. Dit terwijl de 3DS al tijden door dendert. De vergelijking met de Vita was er eentje die voor voor developers en economen het interessantst was en hier heeft de 3DS een grote slag mee gewonnen.
Een titel als Ocarina of Time is natuurlijk ook een hele goede reden om een 3DS te kopen als je het spel nog niet hebt op de N64 of GameCube. Het is dat ik hem al in een emulator kan spelen, anders zou ik ook overwegen een 3DS te kopen vanwege dat spel alleen al.
Zelfs als je hem al wel op de N64 of de Cube (of de Wii) hebt, dan is het nog een goede reden om een 3DS te halen. Deze versie ziet er beter uit, bevat ook weer de MQ én is portable. Het is alleen jammer dat het zolang geduurd heeft voordat er wat goede titels uitkwamen, en zelfs dan trekken Mario Kart en de Mario platformers me niet zo. Ik ben wel weer erg happy met die 3DS Ambassador titels - die GBA titels zijn ook nog steeds prima games.
Dit zal meer de te maken hebben met de stilte op de consolemarkt (geen nieuwe xbox, geen nieuwe playstation) dan met de 3DS zelf.
Dat zou je denken.. toch heeft ook de Xbox een topjaar beleeft, en waren de verkopen voor de PS3 ook goed..
niet heel verrassend moet ik eerlijk zeggen, de 3ds kwam dit jaar pas uit in japan (dacht februari) en veel eerder dan de PSvita of de xbox360 te verkrijgen was (december).
Geen hele eerlijke vergelijking als je t mij vraagt.

moet eerlijk zeggen dat ik niet wist dat de xbox360 pas sinds 17 dec in japan te krijgen is, x jaar na release. Ondanks dat moeten er toch een groot aantal xboxen verkocht zijn in relatief korte tijd ongv netzoveel als de vita.

dat de psp nog zoveel verkopen heeft gehaald, ondanks de komst van de vita is voor mij misschien nog wel het meest verassend, als je een sony handheld wil, had ik wat langer gewacht en een vita gekocht maargoed.
Volgens mij gaat "17 december" over de Vita, en niet de XBOX
Wie had dat gedacht! Ja ik, maar iedereen verklaarde me voor gek toen ik zei dat het een kwestie van tijd was voor ze goed zouden verkopen.. Iedereen schreeuwde toen dat hij zou floppen..
Wat is Nintendo toch een verdomd goed bedrijf. Vaak als je denkt dat ze er geweest zijn dan komen ze met een riskante of bedenkelijke actie en bijna altijd lopen die succesvol af.

Verreweg het bedrijf met de meeste know-how binnen de gameindustrie, jammer dat ze niet de resources hebben van de andere twee.
goed bedrijf met miljarden verlies :+
met goedkope oude rommel en altijd dezelfde games.
dit is toch normaal: de 3ds in een paar jaar de enige nieuwe console, de anders handhelds en consoles hadden ze al lang, en nu me de prijsdaling verkoopt hij betr

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True