Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

In het Japanse tijdschrift Famitsu zijn afbeeldingen van een accessoire opgedoken waarmee de Nintendo 3DS van een tweede analoge stick wordt voorzien. Het is nog onbekend wanneer de accessoire uitkomt in Japan of elders in de wereld.

Website Adriasang meldt dat Monster Hunter Tri G-ontwikkelaar Ryozo Tsujimoto het bestaan van de accessoire heeft bevestigd in een interview met het Japanse tijdschrift Famitsu. De accessoire gaat vertaald door het leven als de 'Expansion Slide Pad' en werkt als een soort opzetstuk dat om een Nintendo 3DS geplaatst wordt.

Tsujimoto omschrijft de accessoire als een geheim wapen waarmee Monster Hunter Tri G net zo gemakkelijk speelbaar is op de handheld als het oorspronkelijke deel op de Wii. Monster Hunter Tri G verschijnt eind dit jaar in Japan, het is nog niet bekend of en wanneer de titel naar het Westen komt.

Volgens Adriasang wordt niet duidelijk uit het interview of Nintendo de accessoire exclusief voor Monster Hunter Tri G heeft ontwikkeld. Volgens eerdere geruchten, die de accessoire noemden met een prijs van 10 dollar, is dit onwaarschijnlijk. Nintendo zou aan diverse spelontwikkelaars hebben gevraagd om games te maken die gebruikmaken van het opzetstuk. Nintendo zou ook een nieuw model 3DS in de pijplijn hebben.

Foto Famitsu-artikel 3DS Expansion Slide Pad
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Sony gebruikt 2 joysticks, dus moet Nintendo dat ook maar gaan doen... Deze accessoire werd voor het eerst vermeld al enige tijd na de aankondiging van de in die tijd hetende Next Generation Portable.
Laat het even duidelijk zijn dat Nintendo nog nooit wat van Sony gekopieerd heeft, terwijl Sony van motion controls tot ... van Nintendo weghaalt.

Al bij de E3 in 2010 werd er gezeurd over een 2e thumbstick, waar Nintendo, eigenwijs en wel, niet naar luisterde. Nu blijkt Monster Hunter graag zo'n stick te willen hebben en brengen ze een accessoire er voor uit.

Dit heeft niks te maken met de Vita.
Dat is simpelweg onjuist. Ofwel ken je weinig van de gameindustrie of je bent gewoon een fanboy. Om te beginnen kopieert iedereen van iedereen. Op commercieel vlak lijkt het misschien dat Sony al vaak heeft afgekeken bij de concurrentie, maar niets is minder waar. Voor het geval je het nog niets wist, maar Sony had al jaren voor de Wii is gereleaset een patent van motion controls, samen met de Eye-toy. Ze hebben het alleen later uitgebracht omdat de technologie nog niet op punt stond en terecht want de PS Move heeft een veel betere functionaliteit dan de Wiimote.

Je kan zeggen wat je wilt maar Nintendo heeft tot nu toe met de 3DS gewoon geblunderd. Een tweede analog stick is geen gimmick, maar een must. Sony heeft daar met de Vita gewoon een verstandige keuze gemaakt, Nintendo was inderdaad eigenwijs met al gevolgen van dien...
Weet je nog.. De CD uitbreiding voor de SNES die door Sony en Nintendo samen gemaakt was? Ja? Precies dat is de PlayStation 1.
Weet je nog waarom die deal niet doorging?
Doordat Nintendo stiekem dealtjes met andere bedrijven (Philips) probeerde te sluiten voor een andere versie. Sony houdt niet van dat soort rattenstreken en zo creeerde Nintendo haar eigen grootste concurrent.
De deal ging niet door omdat Nintendo op tijd door kreeg dat Sega haar Sega CD en 32X zwaar faalde. Overigens was Sega ook de eerste met een motion controller voor de mega drive/genesis (Activator) al jaren voor Sony en Microsoft consoles maakte en Nintendo nadacht over motion controls.

Overigens was van het begin af aan duidelijk dat Sony niet de enige was die een prototype voor Nintendo zou gaan ontwerpen. Sony was wel degene met het meest geavanceerde model dat zelf van meer kanaals geluid en extra processing power kon voorzien terwijl de andere niet meer en minder waren dan veredelde cd-rom drives die gebruik moesten gaan maken van een cartridge in het reguliere cartridge slot met een uitgebreide versie van de FX chip er in. Toen Sony de deal niet kreeg hadden zij enkel nog een video chip nodig om hun "CD-ROM drive expension" om te toveren in een eigen console.
Dus voor 1 game wordt dit uitgebracht als ik het artikel begrijp, en andere games zijn nog in de maak? Da's wel een beetje zonde, hadden ze de 3DS beter meteen een tweede stick kunnen meegeven.

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 7 september 2011 12:54]

Dus voor 1 game wordt dit uitgebracht als ik het artikel begrijp, en andere games zijn nog in de maak?
Uit andere artikels kan ik opmaken dat het een officiele Nintendo accesoire gaat worden.
"It is an official Nintendo product, it is called the "Expansion Slidepad", and it will be coming out some time in the future for an undetermined price."
Je kunt er dus van uit gaan dat deze ook met andere spellen gebruikt gaat worden.

[Reactie gewijzigd door KirovAir op 7 september 2011 12:56]

Toch betwijfel ik het......ik heb er geen bronnen voor o.i.d. en ben zeker niet blij wat Nintendo doet maar iedere upgrade was ook wel een "vooruitgang" geweest.

GBA -> GBA SP (met micro aan het einde)
DS -> DS Lite -> DSi (met een XL als extra)
3DS -> 3DSi (noem het maar even zo, dit zou heel erg kunnen als je naar N's verleden kijkt).

Die add-on ziet er eigenlijk zo "lomp" en goedkoop uit dat het echt lijkt op een third-party addon, misschien wel met Nintendo Seal of Approvel.

Nu ben ik blij met mijn 3DS, minder dat er hoogstwaarschijnlijk binnen een jaar een nieuw model uitkomt maar dit is helaas de waarheid bij Nintendo.

Wat Wolfos hieronder zei had ik in eerste instantie ook niet aan gedacht maar inderdaad, zo kon je MM niet spelen zonder deze pack (evenals DK64). Tja ze weten in ieder geval hoe ze de markt moeten bewerken ;)
Dat was nou net het leuke met DK64. De benodigde add-on (expansion pak) werd gewoon bij die game geleverd. Jumper pakje eruit, expansionpakje erin en klaar was je N64. Zonder extra kosten, zonder rare uitsteeksels en weet ik wat nog meer. Deze accesoire ziet er lomp uit, beetje plakwerk zelfs. De kans bestaat dat er nog extra voor gerekend gaat worden.

Het verhaal lijkt mij erg op de wiimote. Eerst vliegen die dingen door TV's heen, vervolgens levert Nintendo rubberen omhulsels die je er lomp af moet halen om de batterijen te verwisselen. Na een tijdje komt er een "motion plus" add-on die weer niet te gebruiken is met het eerder genoemde rubbertje. Komt er een wiimote plus die bijna alle problemen oplost die ook weer apart aangeschaft dient te worden. Nintendo maakt de laatste tijd halve producten en lost problemen pas bij nieuwere versies op. Het zal best een leuk verdienmodel zijn maar mij zijn ze als klant helaas kwijt.
Daar hebben ze flashcards en softmods voor, om dat verdienmodel te compenseren ;-)
Ik vraag me af hoe dit hardwarematig wordt geconnect aan de 3DS. Ik zie geen datacommunicatiemogelijkheid tussen beide apparaten...

Lijkt bijna een hoax, zo. Een nieuwe versie 3DS zit er natuurlijk aan te komen. Ik stoor me enigszins aan het autostereoscopische scherm: je MOET je hoofd stilhouden, dus niet erg praktisch.
die "i" zou er niet komen....die hadden ze alleen verzonnen omdat er een camera in kwam "eye" maar nu er al een camera in zit zal het dus geen "i" zijn :P
True, hoewel dit interessante aftermarketverkoop is.
"
Hé, leuk spel. Oh, moet je wel een accessoire kopen. Ach, dan doen we dat toch."
En dat vind jij nieuw?
Ik vind het ondertussen bijna nostalgisch.
http://nl.wikipedia.org/w...d_of_Zelda:_Majora's_Mask
Als ik vragen mag, wat heeft Majora's Mask hiermee te maken?
Je zou een parallel kunnen trekken met het voor Majora's Mask als min of meer eerste spel verplichte Expansion Pack voor de N64.
Verrek, natuurlijk. Hoe kon ik dat vergeten, je had de expansion pack nodig for MM.
Volgens mij was Donkey Kong 64 toch eerder, die is namelijk uit 1999 en Zelda MM uit 2000
Dat je een los te kopen module moest hebben om het spel te kunnen spelen, extra ram als ik het me goed herinner. Deze praktijk is echter nog veel ouder dan majora's mask.
Yep, voor Majora's Mask had je die geheugenexpansie nodig. Eerder al voor DK64 ook, en die werd zelfs niet zonder dat ding verkocht. Wat wel lullig was voor diegenen die het al los gekocht hadden. Ook Perfect Dark had het ding nodig, maar niet voor alles.

Vergelijkbare zaken met Lylatwars (Rumble Pak) en Pokémon Stadium (Transfer Pak). En we kunnen ook de hele sloot muziekgames wel noemen, op elk platform waar die op uitkomen, heb je accessoires nodig om ze te spelen. En dansmatten voor de DDR games. Sega had ook nog iets met sambaballen, Microsoft met een mech-cockpit. Er zijn dus al talloze games die dit gedaan hebben.

Klein verschil hier is dat het er hier naar uit ziet dat het in heel veel games gebruikt gaat worden, in tegenstelling tot de meeste voorbeelden hier.
Voorlopig alleen in Monster Hunter 3, welke ik al sowieso niet ging kopen.
Ik heb toch niet gezegd dat dit iets nieuws is? Ik reageer op de opmerking "ze hadden beter meteen een 2e stick kunnen meegeven".
Anno 2011 had er gewoon standaard 2 sticks op moeten zitten... 1 is voor de allround gamplay niet voldoende. dat is ook wel gebleken bij de oude PSP. shooters konden wel gespeeld worden... maar echt ideaal was het niet.

Dit accesoire is naar mijn idee lelijk om de 3ds heen en is ook niet makkelijk mee te nemen... een 3ds stop je in je broekzak met zon ding er omheen niet meer zo eenvoudig.
Shooters spelen anders heel anders op de PSP dan op de DS
op de DS gebruikte je het touchscreen om als met een soort muis te richten

In dat geval heb je gewoon maar 1 stick nodig om te lopen
Tja, ze hadden de Super Nintendo destijds ook meteen met een muis kunnen leveren, maar die werd pas geleverd bij Mario Paint, daarna is de muis bij niet veel spellen meer gebruikt overigens, of was het niet handig om te gebruiken. Behalve bij Lemmings 2: The Tribes dan.
Ik vind Nintendo maar een beetje vreemd bezig. Ze maken een handheld en op het moment dat er een verbetering mogelijk is, wordt er weer een nieuw model uitgebracht, waardoor bepaalde spellen niet op de oudere handheld (van dezelfde reeks, en soms juist andersom) gespeeld kunnen worden.

De kans in inderdaad vrij aannemelijk dat er binnen een jaar een 3DS is met een extra stick, waar weer spellen voor komen die niet te spelen zijn zonder die stick, waardoor je geforceerd wordt om een nieuw 3DS te kopen, of met zo'n oerlelijk ding om je 3DS rond te lopen...

Zo'n verandering (maar dan net andersom) had je bijvoorbeeld met Guitar Hero op de DS. Deze had een guitar grip met knoppen die in je GBA slot kon. Dit spel zou dus ook niet normaal gespeeld kunnen worden op het moment dat men een nieuwe DSi had zonder GBA slot. Dan was dit wel een 'add-on' die niet van Nintendo zelf af kwam, maar dan nog.

Ik denk dat Nintendo in het vervolg eens verder na moet denken voordat ze een nieuwe handheld of console de wereld in gooien. Om het (half) jaar met iets extra's of een nieuwe versie op de proppen komen is niet normaal.
paniek voebal, spellen die vroeger op de ds werden gespeeld gaan nu op de telefoon.

om 3rd party games te krijgen moeten ze een 2e analoog pad, net als de/psvita.
spelontwikkelaars wilen nie per console een besturingsschema uitdokteren.

straks een stuk minder unike games. maar dat maakt nintendo niet uit. die hebben geen keuze alw ze spellen willen. en volgens mij moeten ze/wel.
Ik denk dat je hier een goed punt hebt.

Ondanks dat Nintendo zegt dat de waarde van een (3)DS-game niet te vergelijken is met een App-game is een groot deel van de soort games die de DS grootmaakten in de app store te krijgen voor een fractie van de prijs.

Nu is het ook zo dat er DS games zijn die hun geld waar zijn ivm appstore games maar in de ogen van de doorsnee consument lijken de games gigantisch veel duurder waarnaast je ook nog eens een dure handheld moet kopen. Waarom zou je dat doen als je op je telefoon vergelijkbare games kan spelen voor een fractie van de prijs.

Dit wordt alleen maar duidelijker gemaakt door games die voor beide platformen (en bijv psn/xbl) uitkomen. Plants vs Zombies is dacht ik rond de 10 euro voor iphone/ipad maar de DS versie is 35 euro. Dit soort verschillen zijn onverkoopbaar naar de concurrent toe.

Games als Pilotwings Resort en Nintendogs zijn simpelweg in deze tijd geen 40 euro meer waard.

Ook neemt de grafische kracht van de Iphones en Galaxys en weet ik veel wat nog meer schrikbarend toe en is het verschil tussen een (3)DS en een telefoon niet meer zo groot als een paar jaar terug.

Dat de 3DS ongeveer Wii-graphics heeft verbaast me. Nu steken ze nog boven de telefoons uit maar in 1 a 2 jaar is de 3DS achterhaald en ondanks de vele mogelijkheden is een 3DS dan lastig verkoopbaar aan mensen die al een goede smartphone hebben.
Noem dit soort dingen zinloos...

Ik zelf vind het echt wel zijn charmes hebben!
Grappig om te zien dat je de tekortkomingen van een handheld even oplost door een extra tumbstick toe te voegen!

Zo'n 2 stick kan ook leuk zijn voor racegames, kun je gecontroleerd gas geven.
Niet dat er echte racesims uitkomen op een 3DS.

Ben benieuwd!
Waarom zijn er voor de Wii dan boogschiethouders voor je Wii-Controllers?
Of stuurtjes voor onder andere Mario Kart of shotgunhouders voor Resident Evil?
Dit is gewoon een accessoire voor een game wat gebruikt maakt van twee analoge sticks.
De voorbeelden van jou zijn louter asthetisch. Dit apparaat voegt daadwerkelijk (schouder)knoppen toe en past dus de werking van het apparaat aan. Dit is een behoorlijk verschil.
Ik vraag me af of je dan inderdaad gecontroleerde bewegingen kan maken. Hoop dat de waardes die de stick doorgeeft ook daadwerkelijk analoog zijn en niet JA of NEE.

EDIT: Plaatje werd niet geladen, zie nu dat het om een extra stick gaat en niet eentje die de Dpad/abxy vervangt.

[Reactie gewijzigd door stimmits op 7 september 2011 18:58]

waneer was de laatste keer dat jij een stick op een nintendo zag die niet puur analoog was... lijkt me erg sterk dat ze dat doen, beetje loze opmerking.. ze zullen nooit zomaar 2 verschillende soorten sticks op 1 handheld doen

[Reactie gewijzigd door darkpluisje op 7 september 2011 13:07]

Waarschijnlijk iemand die het artikel niet gelezen heeft en denkt dat het gaat om zo'n ding dat je over de D-pad klikt
Kan nog steeds niet geloven dat dit echt een officiele Nintendo accesoire wordt.. Dit is zo lelijk!
Dit is geen manier om met je trouwe klanten om te gaan. Ben wel blij dat ik geen 3DS gekocht heb, krijgen nu dus hetzelfde verhaal met DS phat -> lite. Maar dan iets sneller..
Hoe bedoel je? Dit is geen nieuwe versie van de 3DS. De Lite was een nieuwe versie van de orginele DS.
Conclusie: de 3DS had beter een jaar later gelanceerd kunnen worden, dan hadden zen tenminste ook een shitload aan fatsoenlijke games erbij.
Voor een handheld begint ie nu wel de plank behoorlijk mis te slaan. Slechte batterijduur, je moet goed zitten voor de 3D effecten (als je dat wilt) en nu ook nog een accessoire die je 3DS nog groter maakt.

Achja, volgend jaar een revisie waarin de 2e analoge stick erin verwerkt zit. Niet dat ik daar aan mee doe ;)
Volgend jaar zal Nintendo wel komen met de 3DSLite en anderhalf jaar daarna met een 3DS XL Nintendo kennende. :)
En na alle generaties Gameboy te hebben aangeschaft (en een DS lite) zegt Stefan "Toedeledokie!" naar Nintendo, want waarom zou ik nog een 3DS kopen als je over een korte periode alweer een opvolger kan verwachten met waarschijnlijk een tweede analoge stick erin gebakken om bij de derde generatie weer achter te lopen omdat die... nou ja, bedenk maar wat leuks, erin heeft zitten.
maak daar maar volgende week van aangezien Nintendo dan een speciaal 3DS-event houdt met een 'grote aankondiging'.

[Reactie gewijzigd door GetBack op 7 september 2011 13:14]

je moet goed zitten voor de 3D effecten (als je dat wilt)
Laten we dat niet al te dramatisch brengen; dat is héél erg afhankelijk van de persoon. De uitleg ervan heb ik elders al uitgebreid gegeven, maar ik kan bijvoorbeeld aardig wat bewegen met de 3DS en m'n hoofd zonder dat het effect weg gaat, terwijl het bij een goede vriend van me alleen werkt als hij er recht voor zit. Dit is voor iedereen anders, dus je kan niet simpelweg stellen dat je er goed voor moet zitten.

Hier werkt het prima en ik ervaar het zeker als een nuttige toevoeging.
Perfecte oplossing voor FPS op de 3DS!
Strafe en Aim > Golden Eye ???
Hoezo? Dat gaat toch ook met 1 analoge stick? Ik liep altijd met de C-knoppen en aimde met de stick! (Turok 64 style)
Dat kon omdat de stick een apart handvat had :). Bij de 3DS gaat dat niet werken omdat zowel de C-knoppen als de analoge stick links zitten.
En die 4 knoppen aan de rechterkant dan ;-) Die verschillen niet zoveel met de oude C-knoppen hoor!!
De verhouding van de extra analoge stick in vergelijking met de eerste is wel heel vreemd in mijn ogen.
Dit lijkt te kloppen met geruchten over een 3DS redesign. Die zou nl. 2 sticks krijgen. Maar dan moesten de oude modellen ook een tweede stick kunnen krijgen. En zie hier: een tweede stick. Alleen niet vragen hoe. Wat een fugly ding.

Zoals hierboven gesteld 3DS had wellicht beter een jaar later uitgebracht kunnen worden. Ik wacht iig op de redesign versie!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True