Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Shuhei Yoshida, hoofd van Sony Computer Entertainment Worldwide Studios, heeft bevestigd dat de PlayStation Vita regiovrij zal zijn. De nieuwe handheld komt in december in Japan op de markt en kan dan dus geïmporteerd worden in Nederland.

In een forumpost op Neogaf wordt gewezen op een tweet die wordt beantwoord door Yoshida. Op de vraag of de Vita regiovrij zal zijn, antwoordt hij met een volmondig 'Yes, it is'. Dit betekent dat gamers in bijvoorbeeld Europa en Noord-Amerika zonder zorgen een Vita uit Japan kunnen importeren als deze op 17 december in het land van de rijzende zon zal verschijnen. De games die zij eventueel later in hun eigen regio aanschaffen, zullen immers zonder problemen op de Japanse handhelds werken.

Sony maakte onlangs meer details bekend over zijn handheld op de Tokyo Games Show. Zo werd de Japanse releasedatum bevestigd, evenals een lijst met games die bij de lancering beschikbaar zullen zijn. Ook werd de geclaimde accuduur van drie tot vijf uur bekendgemaakt en kort daarna bevestigde Yoshida de ontwikkeling van een externe accu om de accuduur te verlengen.

De vorige handheld van Sony, de PSP, is ook regiovrij. Ook de PlayStation 3 is niet regiogebonden en kan overweg met schijfjes uit alle hoeken van de wereld. Sony-concurrent Nintendo heeft er bij de nieuwe 3DS voor gekozen om de handheld wel aan regio's te binden. Dit terwijl de voorganger - de Nintendo DS - ook regiovrij was.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Ook de PlayStation 3 is niet regiogebonden en kan overweg met schijfjes uit alle hoeken van de wereld

uhh.. dat mag je wel eventjes nuanceren, want de PS3 is wel degelijk regiogebonden, het is alleen mogelijk om hier bv regio B (bluray) en regio 2 (dvd) af te spelen. En echt regiovrij voor games is die ook niet, dat is namelijk aan de gamemakers, genoeg games die niet online te spelen zijn, en zelfs een paar discbased games zijn ook niet te spelen op een andere regiospeler..
Blu-ray is logisch, dit zit volgens mij in de blu-ray standaard.

Games zijn altijd regio vrij hoor? Ik ben er iig nog nooit 1 tegen gekomen die niet werkt. Online werkt ook altijd, alleen wordt je dan wel gedwongen om op buitenlandse servers te spelen.
er is nog nooit een regio code op een PS3 game toegepast, xbox360 wel.

[Reactie gewijzigd door stewie op 18 september 2011 18:37]

Heel terecht. Juist zo'n mobile device neem je overal ter wereld met je mee, dan is het natuurlijk volkomen vreemd dat je het illegale circuit in wordt gedrukt omdat je je mobile device van thuis hebt meegenomen. Zelf ben ik een jaar in Australië en een aantal andere landen geweest en kon ik met m'n laptop geen DVDs huren wegens de regio lock, mijn enige alternatief was het gebruik maken van niet legitieme kopieën. Niet echt van deze tijd :')

[Reactie gewijzigd door gast op 17 september 2011 11:17]

Heel terecht. Juist zo'n mobile device neem je overal ter wereld met je mee, dan is het natuurlijk volkomen vreemd dat je het illegale circuit in wordt gedrukt omdat je je mobile device van thuis hebt meegenomen.
Ik snap sowiezo niet waarom de industrie er ooit voor gekozen heeft om de markt klem te zetten en te binden aan regio's. In principe hebben ze daar alleen zichzelf uiteindelijk mee, want hoeveel omzet zou je er extra van krijgen als je het aanbod tot een groep klanten beperkt? Beetje een maffe omgekeerde redenering.

Voor televisieprogramma's die met reclame en belastinggeld (publieke omroepen) zijn gefinancierd kan ik me er wel iets bij voorstellen, want die reclames en publieke omroepen zijn nog voor een deel regio-gebonden. Maar ook daar moet voor internationale klanten prima een mouw aan te passen zijn -- bijvoorbeeld de prijs voor buitenlandse klanten verhogen.

Wat je vooral de afgelopen jaren ziet is dat regio-locking averechts werkt omdat het internet alles toch inhaalt. Als er een nieuwe game uitkomt in Japan die alleen voor Japans publiek wordt uitgegeven, dan zullen er altijd wel een aantal lui in EU of US zijn die het spel ook willen spelen. En het is natuurlijk belachelijk om te zeggen dat je dan naar Japan moet verhuizen, of dat ze het spel niet op de markt zetten in EU/US 'omdat de klant daar toch geen Japans spreekt' en er dus geen brood in zit. Want wat gebeurt er in zo'n situatie? De mensen die die game willen spelen gaan hem gewoon illegaal downloaden omdat ze toch geen andere keus krijgen van de uitgevers.

Technische drempels zoals verschillen tussen videosystemen (PAL, NTSC, 1080i50 of 1080i60) maken op de afspeelsystemen van tegenwoordig niks meer uit, dus om die reden hoeven ze het niet meer te doen. En ik kan me niet voorstellen dat een region-locked systeem méér geld oplevert op de lange termijn dan een regiovrij systeem.
Ik snap sowiezo niet waarom de industrie er ooit voor gekozen heeft om de markt klem te zetten en te binden aan regio's. In principe hebben ze daar alleen zichzelf uiteindelijk mee, want hoeveel omzet zou je er extra van krijgen als je het aanbod tot een groep klanten beperkt? Beetje een maffe omgekeerde redenering.
Goed, dan leggen we het je nog een keer uit.

Sony in Europa en Sony in Amerika moeten allebei hun eigen broek ophouden, en zijn verantwoordelijk voor hun eigen omzet. Als er een nieuwe titel uitkomt, en er is geen regio-lock, dan moeten beide Sony's erg dicht op elkaar gaan zitten qua lanceerdatum (wat ivm localisatie in Europa een probleem kan zijn) en qua prijs. Als Sony Europa dan duurder en/of later is met de lancering, koopt iedereen in Amerika, en heeft Sony in Europa minder inkomsten. Dat is het enige doel van de regio-lock. Je moet Sony niet als weredwijd bedrijf zien, elke regio heeft z'n eigen boekhouding.

Ok, Sony is hier dus vanaf gestapt, maar hetzelfde verhaal geld voor Nintendo, Microsoft en de hele film-industrie. Pure marktbescherming.
Als er een nieuwe game uitkomt in Japan die alleen voor Japans publiek wordt uitgegeven, dan zullen er altijd wel een aantal lui in EU of US zijn die het spel ook willen spelen.
Een aantal, ja. Ik kan me niet voorstellen dat dit een groot deel van de markt is. Ik weet dat er fans zijn van Japanse games, maar de gewone Henk en Ingrid zal dat echt niet interesseren, denk ik zo.

Dus eventueel verlies je een paar klanten, maar dat weegt niet echt op tegen het eerdergenoemde punt, want als Nederland ontdekt dat ze Mario voor 25% minder kunnen krijgen in Amerika, zou dat een hardere klap zijn.

Vergeet niet dat het uitgeven van een spel geld kost. Publishers moeten per gefabriceerde (dus niet per verkochte) unit royalties aan Sony afdragen, dus een titel in een niche-markt draagt een financieel risico met zich mee, want als je 50.000 exemplaren laat maken en je verkoopt er 5.000, heb je gigantisch veel royalties betaald voor niets.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 17 september 2011 14:02]

Maar zijn de games dan ook regiovrij (in de zin van, compatibel met elkaar)? Dat lijkt me niet?
Op mijn "oude" PSP 1000 weet ik bijvoorbeeld dat savegames tussen een Amerikaanse versie van Gran Turismo (op PSP) niet compatibel zijn met de Europese versie (of ik deed iets verkeerd). Auto's uitwisselen tussen de Amerikaanse PSP versie van GT en de Europese PS3 versie van GT5 lukte ook helemaal niet...
Is het niet zo dat het niet aan het feit lag dat dit een andere versie was dan wel een ander schijfje? Ieder schijfje heeft zijn eigen registratiecode en dat wordt waarschijnlijk ook in de save-games weggeschreven. Dan is het dus logisch als dit niet op een ander schijfje werkt.
Idem natuurlijk voor content van het ene schijfje en het andere schijfje. Waarschijnlijk werkt het goed met het schijfje waar het vanaf komt maar wordt het een probleem met een schijfje waar het al nooit op heeft gestaan!
Schijfjes hebben helemaal geen unieke code hoor, in het drukproces kunnen ze niet voor elke disc de content aanpassen.

Per regio worden wel vaak verschillende versies uitgegeven, bijv. omdat er andere talen op staan en de lipsync aangepast is. Alhoewel dat op Blu-ray wel minder vaak voorkomt, omdat schijfruimte daar niet echt een probleem meer is.

Om compatibiliteitsproblemen te voorkomen kan ik me dan voorstellen dat de savegames worden gelockt aan die specifieke versie. Maar dat is een beslissing van de maker, en kan per game verschillen vziw, dat is niet per se regiogebonden.

Bijvoorbeeld, stel dat de Amerikaanse versie van een spel eerder gereleased is (in maar één taal: Engels), en voor de Europese versie hebben ze ondersteuning voor letters met accenten en cyrillische letters toe moeten voegen. Dat kan een verandering in het opslagformaat van de savegame betekenen (het gebruik van UTF-8 ipv Latin-1). Of misschien hebben ze ondertussen wat bugs ontdekt en gefixt, maar kunnen niet meer garanderen dat het savegameformaat identiek is gebleven.
Nee, dat lijkt mij niet het geval. Dat zou namelijk betekenen dat ik mijn Zelda Twilight Princess savegame niet kan doorzetten als ik een andere Zelda disc erin stop, maar ik kan gewoon doorspelen.

Edit: Ja, ik heb het in mijn post over de Wii, maar lijkt me vreemd als de PSP zo'n systeem heeft en andere consoles niet.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 17 september 2011 12:00]

Stop je dan ook een ander Zelda spel erin of hetzelfde Zelda spel met een andere regiocode? Verder is het dan ook nog van belang of je verder speelt met een spel wat de opvolger is van de ander of juist met de voorloper van het spel waar de savegame van is!
Niet alles is backwards compatible met elkaar!
Dat er sowieso verschil is tussen Sony en Nintendo lijkt me meer dan normaal: ze hanteren een andere Filosofie!
Het locken van save games kan gedaan worden door de developers. Dit is een keuize.

Overigens kan een save gemaakt onder een amerikaans account niet benaderd worden via een europees account. Maar als je altijd je EU account gebruikt zou dit zo ver ik weet geen probleem moeten zijn.
Oh kijk dat is fijn dat we nu gewoon uit een ander continent ons Handheldje kunnen bestellen, maar zal dan de PS VIta Japans als taal hebben en ook Engels als een aparte keuze? Of zal dat niet mogelijk zijn, want ik geloof niet dat iedereen opeens Japans wilt gaan leren.
Mwah zelfs als er enkel japans op staat, het zijn niet veel menu items die echt vertaling behoeven denk ik. Er zullen vast wel mensen zijn die een vertalingslijstje maken. Maar afgezien van het instellen van WiFi settings en de tijd, moet je echt zoveel tekst lezen om een spel te starten?
Als ze de ps3 als voorbeeld nemen dan kan je sowieso engels en volgens mij zelfs nederlands selecteren.
Het blijft allemaal dezelfde firmware.
Ik hoop maar dat het zo is.

@piderman: HEt heeft een totaal nieuw interface dus ik geloof niet dat je de standaard XMB krijgt dat je op de PS3 of op de PSP ziet.
Toen ik mijn PS3 in Japan kocht (at launch, een half jaar voordat deze in Europa uit kwam), had die gewoon Nederlands erop staan ook al was die bedoeld voor de Japanse markt. Dus ik neem aan dat dat voor de PS Vita ook wel het geval zal zijn, en anders voegen ze dat later wel toe in een firmware update wanneer hij in Europa uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 17 september 2011 14:08]

Eventjes aanvullen in de reacties omdat ik niet goed op het forum kan vanaf mobiel.

De Playstation 3 is inderdaad regiovrij op het gebied van games. Daarentegen is de blu-ray speler wel regiogebonden!
De Playstation 3 is inderdaad regiovrij op het gebied van games.
Dat mag misschien wel zo zijn, maar PSN is niet regiovrij. Als je een spel buiten Nederland koopt loop je het risico dat je geen update krijgt voor het spel, dat je geen DLC kan aanschaffen, en dat je geen gebruik kan maken van multiplayer mogelijkheden.
Ook binnen de EU kan je dit probleem ondervinden, dit is voornamelijk het geval met spellen die een UK en niet-UK versie hebben, zoals Enslaved.
Updates zijn geen probleem. DLC moet je inderdaad meestal van de PSN Store kopen waar het spel vandaan komt. Wat wel wat omslachtig is maar gewoon kan.

Als er bijvoorbeeld al DLC bij het spel zit zoals bij Mass Effect 2 maak je gewoon een account van het land waar je het spel vandaan hebt en download je het daar. Je kan het dan wel gewoon met je NL account spelen. Zoals ik al zei het is wat omslachtig maar het werkt wel gewoon.

[Reactie gewijzigd door Cizard op 17 september 2011 11:31]

Niet helemaal waar.
Je kan niet zomaar je NL creditcard koppelen er zit namelijk een check in waar deze vandaan komt.
Je zult dus op ebay of via een andere bron aan PSN cards van die betreffende store moeten komen.

Ik heb het zelf gedaan voor de US store omdat daar de ps1 games zonder zwarte balken zijn.
Of een Entropay creditcard aanmaken.
Klopt, daar had ik niet aan gedacht omdat ik zelf sowieso geen credit card heb. Ik heb ook vooral DLC zoals die bij ME2. Kopen doe ik vrijwel nooit. Vergeleken met het spel is DLC vaak veel te duur.
Updates en multiplayer zijn helemaal geen probleem. Dit was bij 1 of 2 multiplayer games wel het geval (schuld van de developers niet sony) en hier is dit binnen een paar weken uitgepatched om het op te lossen.
Juist daarom vind ik het jammer dat zulke nieuwsberichten eigenlijk toch een beetje misleidend zijn en de halve waarheid vertellen. Vol trots promoten dat het ene product regiovrij is terwijl je gerelateerde DownLoadbare Content nog steeds regio gebonden is.
Niks houd je tegen om een US account aan te maken?
Ik vind het een mooi apparaat qua hardware en looks, maar het menu (met die bolletjes) ziet er wel heel erg achterhaald uit. (niet in filmpje te zien)

Edit: Dit dus

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 17 september 2011 11:16]

ziet er toch functioneel uit?
en het thema weizig je toch gewoon naar keuze...
dus ik snap je punt niet :-)
Ouch, jah: jammer.
Ik vind Sony interfaces (X-crossbar) altijd geweldig.
Heb mede daarom een Sony TV gekocht ipv van een ander merk.
Maar dit ziet er niet uit.
Maar zoals Bramillo al zegt: het is vast te tweaken.
Net als op de PS3.
Cross-crossbar? Het is de XrossMediaBar, ofwel, XMB.

Maar die interface lijkt me er toch prima uitzien, hou hierbij in gedachten dat het een touchscreen is. Op deze manier zie je in 1 oogopslag alles. Vergelijk het maar met android bijvoorbeeld, alleen dan in een honingsgraat patroon.
Als de PSP altijd al regiovrij is geweest, waarom is Lik-Sang.com dan door Sony kapot geprocedeerd omdat ze japanse PSP's exporteerden naar europa?
Dat consumenten overzees wel een spelletje kunnen kopen om op hun regiovrije van-huis-meegebrachte portable te spelen, wil natuurlijk niet zeggen dat Sony er blij mee is als er bedrijven opspringen die specifiek gericht zijn op parallele import die onder de prijs van de officiele distribute kanalen gaat zitten. :)
Dit komt 7 jaar na de introductie van het apparaat? Ik denk dat menig gamer hier al vanaf het begin afaan op zit te wachten.

Ik hoop ten zeerste dat Sony deze trend doorzet bij hun volgende playstation. Mensen willen al jaren games spelen die of hier niet gereleased worden maar een andere regiocode hebben of in het buitenland gewoon een factor 4 goedkoper zijn.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 17 september 2011 11:15]

Sinds de PSP en PS3 zijn de apparaten van Sony regio vrij, dus dat zit wel goed
Vreemd dan dat de BluRay spelers van Sony wel nog allemaal regiogebonden zijn, Sony heeft op het film(regio)gebied (zowel de hardware als het medium) juist uitermate zijn best gedaan om de consument te verneuken, het was de reden dat ikzelf voor HD-DVD ging..
de regio coderingen hebben met rechten en filmmaatschappijen te maken en niet dus met Sony of zijn bondgenoten die in het blu ray schip zitten.
Sony is niet alleen een electronica fabrikant maar ook een filmmaatschappij.
De regiocodering bij films heeft dus nogal degelijk met Sony te maken
Maar voor dvd's is er hardware te koop die alle regio's afspeelt. Geen idee of dat bij Blu-ray ook zo is. Ik ben niet zo voor dat regio gedoe. Zeker niet nu alles op 1 schijf past (talen en subtitles)
Ja dat is er je kan op diverse web shops gewoon regio vrije bd spelers kopen. maar wel tegen een fikse meerprijs tov het origineel regio locked model
Hoe dit informatief gemod kan worden was mij eerst een raadsel, maar dan bedacht ik mij dat ik op tweakers zat en het een negatieve reactie was naar Sony toe. Dus carry on.

Maar kun je mij anders wat bronnen geven dat Sony de grote kracht was op het gebied van regio's coderingen ? Daar ben ik echt eens benieuwd naar omdat het eigenlijk recht tegenin gaat waar men al jaren probeert te doen met de PSP/PS3. Kun je tevens wat bronnen geven over hoe ik als consument ben verneukt op gebied van Blu rays.

Ik heb namelijk het omgekeerde gevoel, heb eigenlijk nog nooit zo goedkoop mijn collectie kunnen uitbreiden. Was een early adaptor van de DVD en heb zelf het gevoel dat de prijzen veel sneller zijn gedaald in het algemeen, ondanks alle profetie op dat vlak die het omgekeerde beweerde.

In veel gevallen staan alle talen op 1 schijfje en zowaar heb je ook regiovrije schijfjes gezien regio codering geen verplichting is maar een keuze van wie het schijfje uitgeeft. Men schat dat 70% van de BR schijfjes regiovrij zijn.

Ondanks dat het een tijdje geleden is dat ik mijn PS3 heb geupdate (hangt zelf niet aan het internet) werken nieuwe BR schijfjes nog altijd perfect , ondanks alle horror verhalen die men probeerde op te spellen.

Sony mag trouwens een groot fervent aanhanger zijn van blu-ray in tegenstelling tot wat men beweert is Sony maar 1 van de vele partijen binnen de Blu-ray Disc Association die de regels opstelt.

Laat mij raden uw HD-DVD was een Xbox 360 addon ?

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 17 september 2011 13:07]

Regiocode is iets wat uit de film industrie wordt opgelegd omdat primierres en DVD/BR releases en verhuur ook regio gebonden zijn.
PS bepaalds Sony dat geheel zelf. Dus daar geen regiocode. Omdat in die industrie normaal is om crossplatform een internationale release te houden.
De PS3 is alleen regiovrij voor spellen. Voor films (zowel op DVD als op Blueray) is de PS3 echter helaas niet regiovrij.
Het apparaat moet nog in de winkelschappen verschijnen. Dit is de opvolger van de PSP, dit is dus de nieuwe playstation.
Misschien moet ik mij maar inschrijven als moderator om deze post te downvoten, want hij is wel heel clueless.

Ten eerste gaat het hier om de PS Vita en niet de PSP. Bovendien zijn de PSP en PS3 altijd al regiovrij geweest, dus jij zat er duidelijk niet vanaf het begin af aan op te wachten anders had je dat wel door gehad. En ‘al die mensen’ die al jaren games uit het buitenland willen spelen? Dat kunnen ze ook al sinds 2004 (PSP) en 2006 (PS3).

Vind dat je wel erg makkelijk assumpties maakt over wat ‘menig gamer’ en ‘mensen al jaren willen’, als je er zelf niet eens behoefte aan hebt. Voor de prijs hoef je het niet te doen, en waar er vroeger nog wel eens games alleen in de VS uit kwamen (bijv. Xenosaga voor de PS2) is dat tegenwoordig ook niet meer zo.

[Reactie gewijzigd door Grauw op 17 september 2011 13:33]

Even het stuk nog een keer lezen?

Er word duidelijk in het artikel gemeld dat de psp en ps3 al regiovrij waren.

En als hij wel regio locked was, hadden we alsnog onze spellen uit de UK kunnen halen.
Uit de US of azie was prijstechnisch gezien toch al niet interresant met die torenhoge verzendkosten.

Tegenwoordig worden alle spellen uit de US ook in europa gelanceerd, blijft over de japan only games, maar denk dat de meesten geen japans kunnen ;)
Helaas dat de spelen wel regio gebonden zijn wat betreft store;een uk spel werkt vaak niet met extra dlc gekocht in denl store.
Met UK vs NL heb ik dat nog niet meegemaakt, Europa is Europa en SCEE is SCEE toch? Heb wel een aantal Britse aankopen en nergens problemen mee tot dusver.

Maar het is inderdaad wel zo dat ik in de VS meestal geen games koop; ik heb één Amerikaanse game hier liggen (Cross Edge, omdat die toen nog niet uit was in Europa), en dan moet je voor de DLC idd een account op de Amerikaanse store aanmaken en een PSN-kaart via internet aanschaffen (of zo'n Entropay creditkaart gebruiken). Omslachtig dus, maar zeker niet onmogelijk.
Echt omslachtig is het ook niet. Ik bedoel je maakt een nieuw account en je voert de psn code in (die de meeste toch ook voor de EU store in zouden moeten vullen) en je kan halen wat je wilt.

Alles wat je haalt uit de US store is wel speelbaar onder je EU account. Je moet dus alleen zorgen dat de dlc en je bluray uit dezelfde regio zijn, meer niet.
Dat is wel een goede keuze van Sony, kunnen de mensen die de Vita al heel graag willen hem direct importeren uit Japan, zonder de NL release af te hoeven wachten. En daarnaast is games importeren over het algemeen een betere keuze voor de portomonnee van de consument.
En daarnaast is games importeren over het algemeen een betere keuze voor de portomonnee van de consument.
Klopt als een bus, helaas zijn geïmporteerde games nooit in het Nederlands en begrijpen de meeste Nederlandse sub-tieners geen Engels.

Maar het regiovrij zijn van het apparaat is uiteraard een volledige positief punt.
weer een rede minder om het apparaatje te hacken en software te downloaden dus zullen ze het doorkrijgen ?

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 17 september 2011 15:48]

De ps3 en de psp zijn allebei ook regiovrij dus het zal wel niet zoveel uitmaken. Ze zullen het sowieso wel proberen te hacken.

[Reactie gewijzigd door Cizard op 17 september 2011 18:40]

ja maar er is minder motivatie dan bij andere consoles waar je games uit een andere regio niet zomaar kan spelen.