Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

Nintendo heeft bekendgemaakt dat de Nintendo 3DS, die in Nederland in maart op de markt komt, niet regiovrij zal zijn. Dat houdt in dat games uit Japan of de Verenigde Staten niet op Europese handhelds kunnen worden gespeeld.

De Nintendo 3DS-handheld en de games zullen van regiocodes worden voorzien. Als de code van de game niet overeenkomt met de code van een handheld console, kan de game niet worden gespeeld. Dat blijkt uit een door leden van NeoGAF uit het Koreaans vertaalde e-mail van Nintendo, waarin het bedrijf uitlegt dat games uit Korea niet op Japanse 3DS-consoles kunnen worden gespeeld.

Zoals in de e-mail zelf ook wordt vermeld, rijmt dat niet met het beleid dat Nintendo eerder voerde rond de Nintendo DS, die niet regiogebonden was. De beperking betekent dat er van import bijna geen sprake kan zijn. Aangezien niet alle games in elk gebied worden uitgebracht, zou dat het gebruik van piraterij in de hand kunnen werken.

In de aanloop naar de Japanse releasedatum van de Nintendo 3DS, op 26 februari, lijkt de DSi niet meer te worden geleverd, zo meldt Kotaku. Volgens Japanse retailers zou Nintendo de DSi niet meer leveren, waardoor het apparaat in sommige winkels al is uitverkocht. Reden hiervoor zou volgens Kotaku kunnen zijn dat de 3DS en de DSi in uiterlijk zoveel op elkaar lijken dat consumenten in de war kunnen raken. Kotaku heeft Nintendo om uitleg gevraagd, maar het bedrijf heeft nog niet gereageerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

En meteen een uitdaging voor de krakers, lijkt wel of we terug in de tijd gaan met de PAL/NTSC restricties op de oude playstation/nes/sega :/
Inderdaad, zeker nu Nintendo ook (weer) met firmware-updates gaat werken zoals Sony al lang doet met hun handheld: PSP.

Nintendo kan maar beter geleerd hebben van de talloze soorten R4-kaartjes en Wii softmods :X
Zijn de gevolgen van piraterij echt zo groot als men doet vermoeden? Worden er veel minder spellen verkocht nu als er mee R4-kaartjes worden verkocht?

Een beetje onderzoek op Wikipedia levert het volgende op:
# verkochte spellen / # verkochte consoles
NES: 8,08
SNES: 7,72
N64: 6,84
GC: 9,59
Wii; 8,17

PS: 9,43
PS2: 10,23
PS3: 7,6

XBOX360: 7,07

GB/GBC: 4,22
GBA (SP): 4,63
DS(i)(XL): 5,7

PSP: 4,06

Ten eerste zie je een duidelijk verschil tussen het # handheld-spellen en het # console-spellen.

Als je naar de DS kijkt, dan zie je dat er juist meer spellen verkocht zijn per verkochte handheld dan bij de andere handhelds. Terwijl je toch zou verwachten dat er heel wat minder spellen zouden worden verkocht ?!?

Als je dan naar de PS3 kijkt dan zie je dat er minder spellen verkocht worden dan bij de Wii (maar meer dan de XBOX360). Ook in vergelijking met de PS en de PS2 verkoopt de PS3 minder spellen. En dat terwijl de PS3 slechts recent gedownloade spellen kan spelen??

Uiteindelijk lijkt het er niet op dat piraterij zo'n grote impact heeft op het aantal verkochte spellen. Er zullen waarschijnlijk veel games gedownload worden die men, indien men ze niet op illegale wijze kon verkrijgen, toch nooit zouden kopen.

Persoonlijk hoop ik dat ze de beveiliging flink verbeterd hebben zodat men illegale nooit (lang) zal kunnen spelen dmv verplichte firmware updates etc. Dat is ook het eerlijkst voor de mensen die wel ervoor betalen en voor de makers van spellen.

Bron: http://en.wikipedia.org/w..._best-selling_video_games
Ben ik het mee eens, ander linkje:
http://blog.wolfire.com/2010/05/Another-view-of-game-piracy

Maar dit was niet echt een verassing, geen enkele Nintendo console is regiovrij voor zover ik weet.
Nee hoor, de Nintendo DS Phat en de Lite versies zijn gewoon regio vrij :)
Met die beveiliging zou ik het normaal gesproken eens zijn want ik vind persoonlijk ook dat mensen moeten betalen voor software. Maar zodra regio codering in het verhaal komt draai ik 180graden en hoop ik dat het zo snel mogelijk gekraakt word.
Regio codering is niets anders dan mensen beperken spellen te kopen waar ze dat willen ofwel lokale monopolie posities maken om die vervolgens te misbruiken om extra winst te maken. En bedrijven die dat soort mafia acties gebruiken om winst te maken mogen van mij per direct falliet gaan.
onderzoek en wikipedia gaan helaas niet samen ;)
Op de wiki pagina staan 189 referenties/artikelen waarop de desbetreffende wiki is gebaseerd. Dus de wikipagina kun je vergelijken met "het onderzoek".

Jammer dat de console niet regiovrij is, dit betekent dus wachten op spelletjes die eerder in de VS/Japan gereleased worden.
Gewoon niet meer kopen, straks kost een Android-phone of een Android-tablet (ala Archos) ook gen drol meer. En als alternatief is er nog de iPod en iPhone,
Leren? Regiomods is niet leren, regiomods is naäpen van een gefaald dvd-beveiligings-systeem. Kortom: lastig voor de consument, een lachertje voor de piratenkaartjes en door de tegenvallende gebruikersvaring die Nintendo hun (wel) trouwe klanten biedt des te meer reden zo'n kaartje aan te schaffen.
Want: zo'n kaartje kan zelf een regio aannemen, mits de beveiliging niet hardwarematig is (of te omzeilen valt).
Denk ik ook, die regiocode zou een reden zijn om de 3DS niet te kopen, en dus de 3DS kunnen laten floppen. Zou dt gebeuren, dan kan dat het einde betekenen van Nintendo. De gaming-markt beweegt al een tijdje van vaste consoles naar mobiele, en er komen steeds meer kapers op de kust: PSP(2), iPod, iPhone, Android,...

Wij hebben sinds kort een DSi, nl voor mn zoon, maar ik denk dat er best een 2e bij zou kunnen komen (hij is niet de enige die ermee speelt), een 3DS zou dat dus echt niet worden, ik zie nog geen toegevoegde waarde voor 3D (althans niet op zo'n klein scherm) en die regiocode is een fail. Als dan ook nog de DSi verdwijnt, hoeft het voor mij echt niet meer.
helemaal mee eens... regio restricties = regio discriminatie!!!
en het past niet meer in 21st eeuw... te ouderwets!

Als ik aardse president word, zou ik regio restricties wereldwijd verbieden.

"sorry je kunt geen amerikaanse tv series kijken, omdat je in een andere land woont..."
hoor ik en/of lees ik erg vaak...
Regio discriminatie! Ik vind echt dat ze content voor iedereen beschikbaar moeten maken, dus niet per regio!

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 11 januari 2011 17:00]

"sorry je kunt geen amerikaanse tv series kijken, omdat je in een andere land woont..."
dit heeft veelal ook te maken met rechten en het feit dat sommige series ook in europa op de buis komen en dat dat meestal later is dan dat ze op internet staan. dit zou dus een heleboel omzet/ winst kosten en daarom hebben ze dus een beveiliging ingebouwd, maar dat is natuurlijk makkelijk te omzeilen met een proxy. XD
[...]


dit heeft veelal ook te maken met rechten en het feit dat sommige series ook in europa op de buis komen en dat dat meestal later is dan dat ze op internet staan. dit zou dus een heleboel omzet/ winst kosten...
Je draait oorzaak en gevolg hier om. De series zijn in de EU later op de buis omdat de uitgever geen zin heeft om ze ook op tijd aan ons aan te bieden, en omdat ze daar geen fatsoenlijk verdienmodel aan kunnen koppelen. In de VS worden de series gefinancierd door alle adverteerders -- waarom zou ik als Europese kijker niet de studio direct kunnen betalen om diezelfde serie te mogen zien?

Het enige probleem is dat er dan een strijkstok hogerop gaat klagen omdat de studio wel geld krijgt, maar het management van Paramount naar de centen mag fluiten.
ik snap wat je bedoelt misschien heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord, maar wat ik bedoel is eigenlijk hetzelfde. ze zijn te lui om vertalingen en ondertitels op tijd te leveren zodat de series hier ook op tv kunnen komen, maar ondertussen staan ze in amerika wel al op internet. en aangzien internet niet regiogebonden is en wij ook bij amerikaanse servers kunnen hebben ze een probleem. iederen kan die series dus gratis bekijken, want ik betaal er niet voor hoor. en jij ook niet. daarom wordt de boel dus een soort van niet regiovrij gemaakt. wat jij en ik bedoelen is dus in principe gelijk .
Mee eens. Reizer per vliegtuig is ook lang zo zeldzaam niet meer. Bovendien, de meeste games die ik op de NDS heb gespeeld, waren engels. Ik zou juist in Amerika bijvoorbeeld spellen kopen, niet alleen omdat het goedkoper is, maar het aanbod er groter is. Als dat nu niet meer kan, is dat wel teleurstellend van Nintendo.
Geloof niet in een aardse president, een dictator is beter.
Maar alle gekheid op een stokje.
Hoe snel denk je dat er gepachte ROMs zullen zijn?

@XennOX: Net als wij nerds met DVD's doen en met onze legale spellen van EA :+
PAL en NTSC bestaan ook nog op de xbox 360 dus het lijkt met niet dat je in de tijd terug gaan aangezien de Xbox 360 van deze tijd is
daar heb je ook gelijk het beste voorbeeld te pakken dat er is (NOT). PAL en NTSC zijn helemaal niet ontwikkeld omdat er dan regiogebonden content is. NTSC was gewoon een flutsysteem als het gaat om kleuren. en de frequentie is anders. NTSC is namelijk gebaseerd op de frequentie van het Amerikaanse stroom netwerk (heeft nog te maken met de oude beeldbuizen) en Pal is gebaseerd op de frequentie van de Nederlandse/europese wisselfrequentie. zoek het maar eens op op Wikipedia o.i.d. PAL en NTSC kan prima door elkaar gebruikt worden in deze tijd aangezien TV's toch al geen rekening meer houden met de wisselfrequentie, omdat ze op gelijkstroom werken.
NTDC werkt idd op 60 Hz, PAL op 50 HZ, SECAM ook op 50HZ (Frankrijk).
Tot zo ver klopt je plaatje, maar sluit je op een 60Hz PAL sluit je geen NTSC signaal aan en je zal daar geen beeld uit krijgen.

De hele opbouw van scherm resolutie, doorgeven van licht en kleuren zijn compleet anders bij de 3 systemen.

Maar met enig kwaliteitsverlies kan je zonder problemen wel de signalen converteren en op een ander systeem tonen.
Er zat nergens direct een regio codereing in , tenzij het feit dat verschillende regio's andere systemen gebruikten.
ja dat weet ik, 't was mee even om aan te geven dat het niet was gemaakt als soort van regio codering, maar meer omdat de europeanen NTSC niet goed genoeg vonden. De afkorting word namelijk vaak gebruikt voor "Never The Same Color" wat opzich ook wel waar is. door het eenzijdige van NTSC (het signaal word niet gecontroleerd) komen de kleuren vaak net niet helemaal overeen. de ene kleur rood is de ander weer niet zeg maar. door het verschil in fase wat PAL gebruikt + de controle die volgt aan het einde van de lijn is de kleurinformatie veel correcter en neigt het meer naar de realiteit dan NTSC. punt is wel dat het niet volledig met elkaar compatible is zoals jij idd al stelt (50Hz tegenover 60Hz, verschil in fase en codering.), maar dat je het wel kan converteren naar elkaar. en dat is het punt waarop ik Kaizokured wilde wijzen. PAL en NSTC zijn totaal verschillend van regiogebonden content aangezien de twee wel uitwisselbaar zijn. er hoeft, maar een klein beetje hardware aan te pas komen om het werkend te krijgen op het andere systeem.

bij regiocodering gaat dat heel anders en is het alleen mogelijk door het illegaal kraken van de software, wat veelal bij Xboxen gedaan word. dat een NTSC game niet op een PAL xbox speelt heeft puur te maken met dat stukje hardware dat bij nieuwere versies volgens mij wil zit ingebouwd.

Sony heeft overigens ook een regio systeem voor de PS3, maar dit gaat niet op voor de game maar voor de blu-ray zelf. even rippen met een compatible bu-ray speler en branden op een regiovrije Blu-ray is genoeg om het werkend te krijgen.
Dus je geeft toe dat supersnathan94 gelijk heeft dat het PAL/NTSC systeem niets te maken heeft met regiocoderingen.
Xbox 360 en andere moderne consoles trekken zich al lang niks meer van PAL en NTSC aan, aangezien ze beide kunnen outputten (over Composiet/S-video/Scart) maar eigenlijk nog liever gewoon met hdmi of in ieder geval component aangesloten worden. Als het in HD wordt gestuurd heeft het zelfs 0.0 met PAL/NTSC te maken.

Dat die consoles regiogebonden zijn komt door de beveiliging van de consoles.
Nou lekker handig dan. ben je op vakantie in China of Japan en kan je niet eens games kopen, die daar meestal eerder uitzijn dan hier. het is dat ze nu ook al bezig zijn met het dichttimmeren van de flashkaarten anders had het mij niet zoveel gescheeld, maar omdat ze dit er nu dus ook weer bij maken ga ik er dus mooi geen kopen. wat is dit nou weer voor onzin? regiogebonden. je betaalt er toch voor? waarom zou het dan niet mogen/kunnen spelen?
onzin? je weet dat je dvd regio gebonden zijn, doe je daar ook nog over zeuren dan?
en dan nog de ds reeks is meest gebruikt met illegale games, hulde dat ze keer aan zich zelf denken, ze kunnen ook stoppen met consoles.
is het een goede zet? tja zal de tijd wel zeggen maar zoals ik al zei wat is niet regio gebonden.
ga jij lekker in japan je onbegrijpbare final fantasy kopen, of neem je dan cursus japans?

[Reactie gewijzigd door 151407 op 11 januari 2011 15:45]

nee dat soort spellen speel ik niet. en DVD's zijn al lang niet meer regiovrij eigenlijk. zekker aangezien er zoveel gedownload word is de behoefte aan regigebonden DVD's eigenlijk gezakt tot 0 en maakt het niet zoveel uit. en ze kunnen idd stoppen met de consoles of een betere beveiliging in de games zelf stoppen. Hombebrew is op de DS namelijk heel belangrijk zeker al je zelf ontwikkelaar bent en zelf apps maakt. (ik niet hoor) ik download idd de meeste spelletjes, maar ik ben er ook voor dat de beveiliging in de spellen zelf beter word en niet dat de flashkaarten maar gewoon verbannen worden.
Dus je vindt het niet erg om voor een spel te betalen, zolang ze ervoor zorgen dat het niet illegaal kan? En wat ze ook verzinnen, en hoeveel geld ze daar ook in stoppen, er wordt altijd wel een of andere manier gevonden om te kunnen kopiëren.
ik vind het zeker niet erg om voor een spel te betalen dat een goede kwaliteit heeft een makkelijk te spelen is (qua controls). ik denk ook dat als fabrikanten het minder goed mogelijk maken om spellen te kopiëren ze dan meer inkomsten krijgen en dan ook betere spellen daarmee ontwikkelen. ik bedoel, hoe moeilijk is het om spellen te beveiligen? op de PC kan het al jaren en op de XBOX en PSx devices kan je ook niet zomaar een kaartje erin douwen om illegaal te spelen? (Ps2 daar gelaten) alle nintendo consoles zijn binnen 5 minuten te hacken. ook omdat de spellen slecht beveligt zijn. je kan ermee doen wat je wil. als ontwikkelaars daar nou wat aan doen, dan kan ik en gewoon homebrew blijven en toch nog goede spellen kopen
De laatste spellen op de DS waren al zwaarder beveiligt in vorm van vastlopers of bugs midden in het spel.

Dit duurde meestal wel een paar weken (nog steeds snel natuurlijk) voor dit gekraakt was.

verder word elke beveiliging wel gekraakt, dus om de ontwikkelaar nou de schuld te geven...
natuurlijk word iedere beveiliging wel een keertje gekraakt. zeker bij games, maar om dan maar te zeggen dat het niet nuttig is. als mensen meer moeite moeten doen om een spel te downloaden dan zullen ze sneller naar de winkel gaan om een nieuwe release te halen of hem op inet te bestellen. en ook op vastlopers zitten mensen niet te wachten. ik had voor mijn zusje een spel van ubisoft gedownload en die hadden zo'n vastloop bug erin zitten na zoveel tijd. mijn zusje heeft uit wanhoop bijna haar DS weggegooid XD.

Mensen willen graag iets dat snel makkelijk en goed werkt. als downloaden en unlocken te veel moeite kost in vergelijking met bestellen op inet zullen ze eerder bestellen. zeker mensen die er niet zoveel vanaf weten
Op de pc heeft beveiliging alleen nut als je via een account moet spelen of iets dergelijks, spellen die geen constante verbinding nodig hebben zijn ook makkelijk te kraken.
Je doet net alsof het normaal is. We zitten opgescheept met regio's zodat de fabrikant meer macht heeft over het spel/dvd aanbod in de regio's, omdat ze bang zijn dat we spellen kopen in landen waar de prijs lager is.

Ja raar is dat.

Daarom zal de 3DS ook snel gekraakt worden.
Ik denk dat het toch ook wel zou gebeuren als de spellen niet regiogebonden zouden zijn. Is met de DS ook gebeurd.

Wat we wel opvalt is dat hoe meer restricties er op zo'n apparaat zitten, hoe sneller het gekraakt wordt. PS3 bijvoorbeeld is jarenlang niet gekraakt geweest en was vrij liberaal met policy (OtherOS en PS2 emulator bijv.). Pas nadat dat allemaal verboden werd is hij gekraakt.

Ik zeg niet dat er een causaal verband is, maar het zal voor "echte" hackers als geohot zeker meespelen.
Bij de DSi was het omdat de verschillende regio keuringen voor games niet met elkaar overweg kunnen. Een spel mag niet verkocht worden in eurpa zonder Pegi d'r op en Japan heeft ook een dergelijk systeem. Als die mensen allemaal dezelfde scores zouden hanteren dan zetten ze d'r vast geen regio lock op. maarja een spel in europa van 16+ kan in USA 18+ zijn enzovoort. Ik neem aan dat mario kart maken met in 5 verschillende regio code's en 3 taal versies duurder is dan mario kart maken in alleen 3 taal versies.

Als je veel spellen haalt uit het buitenland dan laat je toch ook gewoon je 3DS invliegen ??? paniek om niets...

[Reactie gewijzigd door 4play op 11 januari 2011 15:50]

Als je veel spellen haalt uit het buitenland dan laat je toch ook gewoon je 3DS invliegen ??? paniek om niets...
Ja zie het probleem ook niet zo, als je al je spellen in het buitenland haalt, haal dan je 3DS ook uit het buitenland. Volgens mij zijn er overigens landen waar het gebruik van regio codes verboden is ... was dat niet Australie oid?
dan krijgt die toch gewoon geen regio lock :) als je de rest locked dan is die in feite ook gelocked :)
dan krijgt die toch gewoon geen regio lock :) als je de rest locked dan is die in feite ook gelocked :)
En dan importeer ik mijn (regiovrije) 3DS uit Australië omdat daar de boel verplicht regiovrij is.

Fixed.
en kan je alleen australische "regiovrij" spellen spelen fixed...
Maar dan MOET je al je games uit datzelfde buitenland halen. En soms zijn er Japan-only spellen, of komen ze daar veel eerder uit, die je ook wilt kopen, en nu niet kan (of Japans kan lezen)
Ja dat snap ik wel, ik importeerde heel veel GBA/DS spellen uit Canada omdat de prijs lager is en de spellen eerder uit zijn. Veel spellen hadden al een soort van regio lock trouwens mijn Zelda 4 swordt adventures kon niet linken naar een europese versie.

maar als dat tegenwoordig nog zo was dan zou ik ook een GBA of DS importeren en klaar... ik snap het probleem nog altijd niet...

[Reactie gewijzigd door 4play op 11 januari 2011 16:26]

denk niet dat dit verstandig is .....
mensen moeten zelf kunnen bepalen wat ze spelen zonder dat ze afhankelijk zijn van wat een marketing mafkees denkt wat jij "mag" spelen.
Iemand die netjes een game koopt in de VS of Azië en dit meeneemt heeft er niks aan.
En dan worden ze gekraakt en dan ook niet gekocht, en verdienen ze niks ......
Zo mee eens. Ik ben zelf een grote fan van Japanse games. True, meerendeel kan ik (nog) niet lezen of verstaan, maar bij bijvoorbeeld muziekspellen is dat ook niet nodig (Taiko no Tatsujin) en ook Amerikaanse games komen soms maanden eerder uit dan hier in Europa.

Dit is alleen de piraterij in de hand spelen. Als het voorkomt dat ik met een kaartje, die ik maar even R4D ga noemen uitkomt, ik een spel uit amerika of japan wel kan spelen en ik daarvoor anders het spel nooit, of pas een paar maanden later kan spelen? Ja hoor, ik koop het wel. Niets verteld me dat ik iets niet mag kijken.

Tv-series uit amerika? Kijk ik altijd de volgende dag, allemaal via torrent, IN HD.

Screw regio, als het er is, en ik wil het, krijg ik het wel, of ik daar nou voor moet betalen of niet. Dit zorgt er alleen maar voor dat de 3DS eerder zal worden gekraakt en de R4D juist hoogtij gaat vieren, nog meer dan het nu doet. Ik zie hier en daar al mensen de vraag stellen of de 3DS samen met een R4 komt >.>
Lekker... Snap niet helemaal waarom ze dit doen. Het hele idee van een handheld is nou net dat je altijd overal je games vandaan kan halen. Al zal het wel een verhaal zijn van het feit dat je met internet tegenwoordig overal je games kan kopen en als bv europeaan die niet genaaid wil worden met te hoge prijzen uit de USA kan importeren maar dat kost oa Nintendo natuurlijk geld.

Als ik een 3ds koop word het dan een US model want als je ziet hoelang het 9 van de 10 keer duurt voor een game eindelijk eens in europa uit is dan word je ook niet blij.
Nou dit zal dan denk ik hackers nog meer motiveren om de beveiliging te kraken.

Een regiovrije 3DS zorgt ervoor dat er minder reden is om de 3DS te kraken.

Ik begrijp sowieso het nut niet van een regio, ik heb veel vrienden die graag Japanse spellen spelen en daar ook voor willen betalen.
Echt 'nieuw' is dit overigens niet. Tijdens E3 werd al bekend gemaakt dat het nog niet bepaald was of de 3DS een region-lock zou bevatten, maar de locks op DSiWare en DSi-Enhanced games waren eigenlijk al aanwijzing genoeg.

Eén van de claims voor het locken van DSiWare was het online-gebeuren. De DSi moest immers weten met welke server(s) contact moest worden gelegd (althans, dat was het verhaal). Aangezien de 3DS 'constant' online zou zijn met een groot gedeelte van de games (binnenhalen updates, firmware updates, uitwisselen informatie, etc), was dit toch wel te verwachten.
Echt 'nieuw' is dit overigens niet. Tijdens E3 werd al bekend gemaakt dat het nog niet bepaald was of de 3DS een region-lock zou bevatten
En nu wel bepaald, dus nieuw
Erg jammer dit. Heb zelf een Nintendo DS en importeerde om de zoveel tijd toch regelmatig een game uit Amerika. Meestal was de VS release eerder dan de Euro release, dus om het spel eerder te kunnen spelen koos ik voor een import. Tegenwoordig liggen de releases meestal dichter bij elkaar, maar toch jammer.

Zeker voor mensen die van Japanse niche houden een teleurstelling, aangezien heel veel games uit Japan gewoon niet in het westen uitgebracht worden.
Mensen vergeten dat het mes aan beide kanten snijdt:

Aan de ene kant is dit een extra reden voor hackers om het systeem te hacken. Zij willen ook spellen uit andere regio's kunnen spelen, bijvoorbeeld spellen die in hun regio niet worden uitgebracht.

Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat wij Europeanen niet goedkope spellen uit de VS gaan halen. Als een spel dat hier 50 euro kost daar maar 30 dollar kost is de keuze natuurlijk snel gemaakt, tenzij dat wordt verhinderd. Er is een reden dat spellen hier duurder zijn, en als Nintendo kaas heeft gegeten van economie zal dat vast zijn omdat ze verwachten met 50 euro hier meer winst te zullen maken.

Daarnaast zorgt een regiobeveiliging er ook weer voor dat er een extra laag moet worden gekraakt, waardoor het langer zal duren voordat het hele systeem gekraakt is.

Een en ander hangt af van de sterkte van de beveiliging. Mocht deze ijzersterk zijn, dan geldt alles wat ik net hierboven type. Is de beveiliging echter erg zwak en erg makkelijk te omzeilen (DS, DSi) dan zal enkel het bovenste argument tellen en dan is het alleen maar nadelig voor Nintendo (én de consument).
Ik verwacht inderdaad dat het zeer snel gehacked word. De verkopen van de devices word alleen maar groter zo snel als er een R4DS kaartje is. Doelgroep van de DS is/was toch vooral het jongere publiek (kinderen). Deze doelgroep is niet zo van spelletjes uitspelen en zien (vaak) de waarde niet in van een spelletje. Als ouder is het dan dus een uitkomst dat je zo'n R4DS hebt. Als je naar een camping in de zomer op een veldje kijkt, zie je tegenwoordig al die kindertjes met hun DS'je en een R4DS kaartje te multiplayeren. Want ze willen allemaal spelletje x, en de dag erna spelletje y (omdat hun vriendjes die ook hebben).

Als de 3D wat meer naar het oudere publiek (jongeren ipv kinderen), dan zal het misschien wel een success worden. Anders verwacht ik dezelfde uitkomst als de voorgaande modellen. Booming success aan verkoop van de hardware, maar een drama voor games (behalve de R4DS kaarten).

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 11 januari 2011 18:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True