Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

De mogelijkheden worden onderzocht om de 3DS zichzelf automatisch via wifi te laten bijwerken. Dat zei Nintendo-baas Satoru Iwata op de persconferentie waarop Nintendo de verschijningsdatum van de 3DS heeft bekendgemaakt.

Op de 3DS-presentatie van Nintendo werd gevraagd of Nintendo van plan is om piraterij te bestrijden via het internet. Nintendo-ceo Satoru Iwata antwoordde dat automatische firmware updates via SpotPass als mogelijkheid hiervoor worden onderzocht. SpotPass is een feature waarbij een 3DS in slaapstand verbinding met wifi access points kan maken om gegevens te downloaden. Onder deze gegevens kunnen rankings, gratis software en notificaties vallen.

Iwata voegt hieraan toe dat dit systeem niet alleen is bedoeld om piraterij te bestrijden, maar ook om nieuwe functionaliteit toe te voegen. De tweedimensionale DS-handhelds kennen ook de mogelijkheid om de firmware via het internet bij te werken, mits de spelers daartoe opdracht hebben gegeven. Volgens Iwata namen weinig gamers de moeite om dit te doen.

Ook krijgt de 3DS de mogelijkheid om nieuwe firmware bij een spel te bundelen, zoals nu ook met Wii-games het geval is. De nieuwe firmware moet worden geïnstalleerd voordat het spel kan worden gespeeld. Iwata benadrukte dat nieuwe functionaliteit voor gebruikers voorrang krijgt op piraterijbestrijding.

Definitief ontwerp Nintendo 3DS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Snap niet helemaal hoe ze dat denken te gaan doen wbt Wifi, zat mensen die:

(1) zelf geen wifi hebben
(2) hun 3ds niet aan hun eigen wifi verbinding hangen (uitgaand van encryptie)
(3) geen unsecure netwerken in de buurt van huis hebben.

Gaat de 3ds dan zelf opzoek naar unsecure wifi netwerken om de update binnen te halen op straat/trein/bus/metro etc?
Inderdaad, en als ze automatisch verbinden met unsecure netwerken zie ik een mogelijkheid voor automatisch bricken van 3ds'en.
In de trein even een je laptop als wifi router laten fungeren, via dns spoofing verbindingen naar de nintendo servers naar je eigen (malware) bestanden sturen, en voila, even later stappen mensen met een dooie 3ds uit. :)

Moet het ding wel eerst gehackt worden natuurlijk om malafide firmware te accepteren natuurlijk.
Zal nogal lullig zijn als er geen CRC check word gedaan
Euhm, ja, maar hoe weet hij welke waarde hier uit moet komen? Magie? :)

Ze kunnen die hashes natuurlijk niet in de fabriek inprogrammeren, want ze weten niet hoe toekomstige firmware eruit gaat zien, dus deze zal hij ook van internet moeten downloaden.

CRC helpt alleen tegen transfer errors, niet tegen hacks.
Nintendo kan gewoon de CRC meesturen. Om nu echter toch te kunnen bepalen of deze firmware van Nintendo of van een of andere hacker afkomt kun je de CRC een signature meegeven. Het enige wat hierna nog moet gebeuren is het publieke certificaat van Nintendo in de standaard firmware bakken.

Een nieuwe firmware bakken gaat dus als volgt:
  • Nintendo maakt nieuwe firmware
  • Berekend een CRC en ondertekend dit met hun private key
  • De firmware wordt op internet geplaatst
  • De 3DS vist de firmware binnen
  • De 3DS controleert de firmware/CRC met de ingebakken public key
  • In geval van een match -> installeren
  • In geval geen match -> probeer het later nogmaals
Aangezien een hacker niet over de private key beschikt (en je niets hebt aan de public key hiervoor) kan een willekeurige hacker dus niet op afstand een 3DS bricken middels deze feature.

Dit werkt natuurlijk zolang als nintendo de private key geheim weet te houden en er geen andere hacks op de 3DS worden uitgehaald (zoals jailbreak van de Iphone)
Lezen blijft een vak.
Voor de mensen die geen Wifi hebben, wordt de firmware geupdate via de game-module, als er een spel wordt gespeeld die de nieuwe firmware nodig heeft.
Ik had het alleen over de wifi verbindingen, dat er via nieuwe spellen ook updates binnenkomen was duidelijk.
Stel er is een hack uit, en je speelt alleen gekraakte games die dus geen update pushen wat dan?
Het gaat er mij om dat de 3ds dan wellicht ongevraagd via unsecure netwerken van alles en nog wat gaat binnenhalen/updaten/misschien zelfs verzenden aan informatie.
Via de spellen die je dan uiteraard koopt. Staat in het artikel.
Ze moeten dan minimaal een Wifi USB stick er gratis bij leveren.

edit: oeps... beter lezen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 4 oktober 2010 10:11]

Wifi en firmware updates.. dan moet je verbinding niet verbreken en je batterij niet opgaan tijdens het updaten.
Of ze moeten een simpele rollback hebben.
Maargoed, ben ontzettend benieuwd naar de 3d ervaring.
Daar is natuurlijk een prima oplossing voor; alleen updates toestaan als 'ie aan de lader hangt (zoals bij Windows Servicepacks op een laptop) en eerst volledig downloaden en CRC check voor het beginnen van de update. :)
Volgens mij is het vrij gebruikelijk om EERST de update te downloaden en dan pas te installeren (probleem met verbinding verbreken opgelost) en alleen te updaten als er voldoende voedsel in de batterij zit of als het apparaat aan het net hangt...
Misschien toch eens kijken naar hoe Sony het met hun nieuwste PSP's doen, die zijn heel lastig te kraken (en zijn eigenlijk nog steeds niet gekraakt, behalve via die HLB (maar ook daar heeft Sony nu weer van geleerd, en ik denk zelfs dat de PSP2 nog een stuk lastiger te kraken zal zijn)..
Goed punt, Sony is goed bezig wat beveiliging betreft, de PS3 heeft het ook bijzonder lang uitgehouden.

Blijkbaar kan het wel.
hoe sony het gedaan heeft?
een redelijk bugvrije firmware forceren!
dus precies wat nintendo hier ook van plan is.
Was te verwachten inderdaad. Misschien helpt het tegen piraterij om de verkoopprijs van je spelletjes omlaag te brengen. Een DS game is geen AAA PC/PS3/XBox360 game waar miljoenen aan productie inzitten, dus is er ook geen reden voor een prijs van boven de €15.

Firmware update is bedoeld om bestaande fouten uit het systeem te halen of nieuwe features toe te voegen. Dus fouten die de speler BEPERKEN is het spelen van games weghalen. Niet om die beperkingen eigenhandig toe te voegen, en al zeker niet om het te verplichten.
Dat er voor jou geen reden is meer dan 15 te vragen betekent niet dat die reden er niet is? Misschien willen ze wel lekker veel winst. Wat let ze? Wie is de consument om het dan maar illegaal binnen te halen? Vind je het te duur, dan laat je het links liggen. Net als met schoenen.
Wie is de consument om het dan maar illegaal binnen te halen? Vind je het te duur, dan laat je het links liggen. Net als met schoenen.

Sterke redenering maar incorrect helaas. Deze bedrijven werken nog altijd in dienst van de consument, als de consument het product niet wil hebben ze geen bestaansrecht. Persoonlijk kun je het daarmee altijd oneens zijn, maar dit is waar de markt op gebaseerd is, vraag en aanbod.

In de fysieke wereld heb je als consument niet de middellen om de bedrijven duidelijk te maken dat de prijs te hoog is en dat je het weet. In de digitale wereld echter wel, daar kun je makkelijk iets kopieren (het is nog steeds geen diefstal). Dit is een krachtig signaal dat jij als consument weet dat ze je een oor aan proberen te naaien. En omdat deze bedrijven normaal deze kritiek zouden negeren is piraterij een soort "wie niet horen wil moet maar voelen" systeem, en daar is niets mis mee. Een krachtig wapen in het arsenaal van de consument.

Vind je het te duur, dan laat je het links liggen. Net als met schoenen.
Vind je het te duur, dan koop je immitatie of andere schoenen die er hetzelfde uitzien. Met spellen is dit echter onmogenlijk, maar daarvoor in de plaats heb je internet.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 4 oktober 2010 12:12]

Er is gewoon 25% piracy voor spellen dat je voor 0.01 dollar kan kopen: http://blog.wolfire.com/2...g-the-Humble-Indie-Bundle

Te duur zeker?
Dat is geen uitgangspunt, wel een interessante vondst. Net zo goed als met spellen te duur maken werkt spellen te goedkoop maken piracy ook in de hand. Er is een gulden middenstreep qua prijs waarbij piracy op zijn minst is. En er zullen altijd rotte appel zijn, dat is onoverkomelijk. Net zoe goed als dat er nog steeds winkeldieven zijn ondanks strenge controles en maatregelen.

Het gaat er voor de contentindustrie niet om om piracy compleet van de wereld te vagen, maar te zorgen dat er zo min mogenlijk piracy is, en dat heeft ook met de prijs te maken. Ze zullen piracy nooit uit kunnen bannen, en ook geen grote invloed erop hebben met maatregelen. Tuurlijk sommige maatregelen en protections zorgen voor een tijdelijke vertraging in piracy, maar irriteren alleen maar de legale consumenten over het algemeen.

Hier een paar mooie links die jou stukje weer ontkrachten:
http://www.gamezine.co.uk...es-spike-after-steam-disc

http://www.steamfriends.c...-success-valve-comics-way

http://www.shacknews.com/onearticle.x/57308
Wat een onzin komt er uit jou mond!

1: Om PC-games als voorbeeld te nemen: deze zijn goedkoper dan de games consoles en toch wordt er op de PC veel meer gekopieerd! Het prijs argument slaat dus helemaal nergens op!
2: Games zijn een luxe artikel, als je dat niet bevalt ga je maar lekker opensource games spelen op je PC ofzo.
1) PC games zijn nog steeds overpriced, zeker met een open economie binnen de EU. Tegenwoordig koop ik al mijn spellen in Engeland als ze goed zijn, scheeld een hoop geld wat hier dus schijnbaar voor de lol geheven wordt.
2) Alles behalve water, brood en een dak boven je hoofd zijn luxe-artikelen, je hebt geen punt.
PC spellen te duur? Ga toch weg, 35 euro per exemplaar inclusief verzendkosten (de standaardprijs voor een gloednieuw, kwalitatief PC-spel) is helemaal niet duur voor een risicovol project dat multimiljoenen heeft gekost.

Ok, voor die prijs moet je 'm dan inderdaad wel laten komen uit het buitenland omdat in Nederland de prijzen absurd zijn, maar who cares? Het is dan wel gewoon legaal en een mooie prijs. Dus dit lijkt me geen geldig excuus voor piraterij.
Bovendien geef je dan ook een signaal af.
Met downloaden daarentegen, geef je geen enkel signaal af anders dan dat je gewoon niet wilt betalen voor games. Of denk je dat je als piraat het voordeel van de twijfel krijgt?

Maar laten we voor de lol ook even de rollen omdraaien. Stel: jij hebt een stukje software ontwikkeld wat je veel geld, bloed zweet en tranen heeft gekost. Het lijkt je een zeer zinvolle applicatie. Je besluit licenties te verkopen voor een prijs die jij fair vindt. Er zijn mensen die het kopen en de prijs ook fair vinden, maar tot je verbazing blijft de grote interesse uit. Als snel merk je dat je applicatie stiekem razend populair is, maar dat mensen het gewoon downloaden en kraken zonder je geld te betalen. Wees eerlijk: ga jij dan echt bij jezelf denken 'Goh, dat is mijn eigen schuld, laat ik de prijzen maar snel omlaag gooien'? Want de logica van die gedachte ontgaat me volledig.

En dat eeuwige gezeur over de term 'stelen': feit is dat jij een hoop geld kwijt bent terwijl mensen wel vrolijk je applicatie gebruiken! Ongeacht welke term je eraan hangt, de materiele schade is duidelijk en zeker niet virtueel. Dat jij dan fijn zelf met je x-aantal kopietjes blijft zitten (=hèt 'voordeel' t.o.v. fysiek stelen), nou: joepie hoor.

[Reactie gewijzigd door Top-Rob op 4 oktober 2010 16:02]

Heb jij mijn reactie überhaupt wel gelezen of schreeuw je alleen maar? Ik zeg toch dat ik ze in Engeland bestel omdat daar de prijs wel normaal is (tussen de €20 en €40). Dat vind ik een eerlijke prijs. De prijs moet namelijk ook verschillen per spel, want niet alle spellen kosten evenveel om te maken.
In de digitale wereld echter wel, daar kun je makkelijk iets kopieren (het is nog steeds geen diefstal). Dit is een krachtig signaal dat jij als consument weet dat ze je een oor aan proberen te naaien.
Het is misschien geen diefstal - maar het is wel degelijk illegaal. Wat dat betreft is het heel simpel, inderdaad. Zij bieden jou een product. Zij maken het, ontwikkelen het, hebben daar bergen mensen voor in dienst, verpakken het, distribueren het en zorgen ervoor dat jij dat kunt aanschaffen. Daardoor bepalen zij welk bedrag ze daarvoor terug willen zien.
Dat jij dan vervolgens zegt dat je het niet kunt - of wilt - betalen, is jouw goed recht. Dan koop je het niet - een duidelijk signaal. Het vervolgens illegaal kopiëren is echter geen signaal naar de fabrikant dat je zijn prijs te hoog vindt - Nintendo merkt alleen dat de verkoop daalt, niet dat jij het vervolgens downloadt. Het enige signaal dat je afgeeft is dat de échte fans - die wél vinden dat DS games hun prijs waard zijn - jou een hypocriete illegale downloader zullen vinden, die probeert om zijn gedrag met allerlei kromme vergelijkingen goed te praten.
Dan koop je het niet - een duidelijk signaal. Het vervolgens illegaal kopiëren is echter geen signaal naar de fabrikant dat je zijn prijs te hoog vindt

Aux contraire, het niet kopen is geen signaal, want de producent weet in dat geval niet dat je het gekocht zou hebben als de prijs lager was. Als je het niet koopt maar toch speeld dan heb je een duidelijk signaal, namelijk dat je wel interesse hebt, maar niet van plan bent je een poot uit te laten trekken ter groter plezier van de rekenkamer.

Ze mogen mij best een hypocriete downloader vinden, heb ik gene probleem mee, maar ik kan je garanderen dat tegenlijkertijd mijn legale game-collectie net zo groot of misschien zelfs groter is dan de hunne, want ik koop mijn spellen wel als ik ze goed vind. Maar ik download ze ook eerst bij twijfelgevallen om fatsoenlijk uit te proberen of het wat is. Dat vind ik een fair use, dat ze het daar niet mee eens zijn maakt me niet zoveel uit. Als ze hun taak goed gedaan hebben koop ik het spel toch wel. Doch ik koop het in Engeland want daar zijn de prijzen nog wel normaal.
Ik denk dat je je ernstig vergist in hoeveel een DS game maken kost. (ik ken iemand die bij een gamedeveloper in Wenen werkt)
Ik denk het niet, als ik alleen al naar het model en texture werk kijk van de gemiddelde DS game, en kijk naar de standaard in een AAA game op eerder genoemde platformen, dan is daar al een groot verschil in tijd investering zichtbaar. Het duurste aan de DS games zijn volgens mij de reclame en de PR die ze ertegenaan gooien.
Als ik jou goed begrijp betrek jij de kwaliteit van de graphics in de kosten van een game?
Meeste games draaien op een standaard engine waar uiteraard wel wat aan gesleuteld moet worden, maar zeker niet zo veel als jij doet suggereren.
Meeste werk gaat zitten in het bedenken van een goed verhaal (bij AAA games zoals jij het noemt) en goede puzzels in een spel. Graphics zijn leuk, maar verhaal en spelplezier nog veel leuker.

Even meer on-topic reactie: jij noemt het feit dat een firmware update bedoeld is om bestaande fouten uit een systeem te halen; een exploit welke het mogelijk maakt gekopieerde spellen te spelen waarvoor het systeem niet bedoeld is, is daar een prima voorbeeld van. Dus doet Nintendo daar precies wat jij vindt dat een firmware update moet doen (althans, zo beschrijf je het nu). Je reactie lijkt mij dan ook een beetje dubbelzinnig.

[Reactie gewijzigd door Koldur op 4 oktober 2010 11:00]

Artwork en graphics zit inderdaad een groot deel van de tijd in. De engine mag mischien onder licentie gebruikt worden. Maar 3D models, animaties en textures maken kost veel tijd als je het fatsoenlijk wilt doen. Zelfde geld voor bijvoorbeeld het geluid en het ontwerpen van alle characters en assets/costuums etc.
Een goed verhaal is inderdaad belangrijk, maar dat is niet hetgene waar het meeste werk in zit relatief gezien.

een exploit welke het mogelijk maakt gekopieerde spellen te spelen waarvoor het systeem niet bedoeld is, is daar een prima voorbeeld van
Maar dat was het bij de DS bijvoorbeeld niet. Een R4 kaartje is geen exploit in het systeem maar extra hardware die los staat dan de DS.

edit: typo
dan ben ik erg benieuwd wat het kost.... waarom noem je dat dan niet meteen?
daarbij wordt er vaak een port gemaakt van een bestaande game (PS3/360/enz.) waardor de kosten beduidend lager zijn voor een DS. Wel zal waarschijnlijk het toevoegen van touchscreen functionaliteit nog wat weken/maanden kosten (als ze het goed toepassen zoals bij GTA).
Misschien helpt het tegen piraterij om de verkoopprijs van je spelletjes omlaag te brengen.
Mensen nemen zelfs nog de moeite om hun tijd te verdoen met het downloaden van illegale apps en games voor hun Android/iOS/enz-smartphones, terwijl die qua prijs voor het grootste deel *onder* de 5 Euro liggen, dus ik vrees dat je hier heel ver naast de plank slaat met je idee.

Het is niet de prijs, het is de instelling van alle kids en onvolwassen volwassenen die nodig eens moet veranderen. Als het simpel is om ervoor te betalen, dan is er geen enkele reden om het niet aan te schaffen. Als je het niet kan betalen, dan werk je er voor, net zoals de ontwikkelaars moesten doen om het programma op de markt te brengen.

Als je er zelf niet ook voor wil werken, dan kan je niet spelen. Simpel.
Begrijp me niet verkeerd, ik koop mijn spellen ook gewoon, echter koop ik ze in Engeland waar de prijs wel normaal is. Spellen zijn daar veelal €10 of meer goedkoper bij release. Alleen de echte kids die nog geen geld hebben hiervoor downloaden alleen zonder te kopen.

Producenten verdienen het om betaald te worden voor hun goede werk, maar alleen maar hun goede werk in mijn ogen, aangezien ik de consument ben, en hun target. En dat is voor iedereen iets persoonlijks.

Echter bij twijfelgevallen download ik hun spel eerst en probeer het uit, als het goed is koop ik het, als het meh is dan wacht ik tot het in de aanbieding is, en als het slecht is dan koop ik het niet en flikker het van mijn pc. Dat is een eerlijk model omdat het zorgt dat de producent geen geld krijgt als ze iets baggers gemaakt hebben, en ik dus ook geen €40/€50 euro uitgeef om er dan achter te komen dat het spel eignelijk klote is, want dan zijn ze namelijk wel al betaald en ben ik de enige verliezer.
Je kunt ook een paar reviews lezen en de demo downloaden, die zijn daarvoor bedoeld.
Demos komen tegenwoordig bijna nooit meer uit omdat die inmiddels bijna net zo groot zijn als het volledige spel. Het spel downloaden is tegenwoordig wat de demo was in 1995.

Reviews zijn nog altijd persoonlijke meningen van een reviewer en alhoewel ze een indicatie van kwaliteit kunnen zijn is het vaak ook niet het geval. Houd in ingedachte dat deze mensen ook met een hoop sponsoring te maken krijgen van de bedrijven wiens spellen ze reviewen. Daarbij ben ik al vaak genoeg een review tegengekomen die een spel een laag cijfer gaf terwijl ik het helemaal geweldig vond, voorbeeld hiervan bijvoorbeeld Two Worlds toendertijd, iedere reviewer liep te mekkeren over bugs en slecht dit en dat, maar persoonlijk vond ik het een erg goed spel als je je gewoon niet aansteld en voorbij wat buggyness kijkt.

Ik vertrouw liever mijn eigen mening of ik iets leuk vind en download de demo, en daarmee bedoel ik de definitie van 2010 en niet die van 1995 :)
Zeker een leuke verandering, niet alleen updates maar ook gelijk Rankings en gratis (demo's?) software.
Gratis? Dat is pas nieuws!

Ontopic:
Vreemd dat er geld gestoken gaat worden in een feature waarvan al bekend is dat het niet gaat werken en wat de batterijduur misschien niet ten goede komt.

Je zult alleen een (kleine) marge gaan winnen: degenen die nu gebruik maken van flashcards vanwege het eenvoudige gebruik. Straks zal er vaker geüpdate moeten worden, maar wie weet kunnen de flashcards straks wel misbruik maken van de feature om de flashcard automatisch te updaten.

Ik kan me nog goed herinneren dat er voordat de DS op de markt kwam, bekend werd dat spellen $40 gingen kosten, omgerekend €30 (ook toendertijd). Dan snap ik best dat als het prijsverschil 66% bedraagt, mensen ontevreden worden en gaan zoeken naar andere mogelijkheden.
Beetje positiever AUB. Nintendo heeft tot nu toe alle online functies gratis gehad, ookal waren deze functies beperkt.

Ik denk eigenlijk wel dat het gaat werken. Of laat ik het anders zeggen: op de Wii en DSi werkt het wel, of tenminste tot zo ver dat daarbij véél minder gebruik word gemaakt van flashcards dan op de DS (lite). Door die updates (die ook bij spellen ingebouwd zijn) word je softmod eruit gehaald, en als je een chip erin hebt zitten kan je helemaal niet updaten.
Je krijgt meer gezeik met de flashcards, hoe dan ook, en het gros van de DS bezitters met een flashcard heeft geen verstand van computers. Sowieso is een flashcard updaten niet zo makkelijk, je kan de update wel op je microSD kaartje zetten, maar alsof dan alles direct geinstalleerd word. Die kaartjes worden ook weer duurder in aanschaf.

Daarnaast, dit is een van de online functies. Rankings enzo worden ook uitgewisseld, en daar is niks mis mee. Er zit trouwens aan de buitenkant een schakelaar waarmee de connectiviteit aan en uit kan.

DS spellen hebben uiteindelijk nooit voor 30 euro in de winkel gelegen (althans Mario Kart enzo). Omdat Nintendo dat vroeger heeft gezegd is geen reden dat er nu meer flashcards worden verkocht, veel mensen wisten nog niet eens van het bestaan van Nintendo voordat de DS lite uitkwam. En de spellen zijn nog altijd goedkoper als PSP games, Wii, PS3 en 360 games.

Mensen zijn heus niet gaan zoeken omdat ze de prijs te hoog vonden, ze zagen andere mensen met een kaartje en zijn gewoon lui. Hebben niet door dat ze hiermee hun eigen hobby kapotmaken.

Ik ben zelf als Nintendo gamer erg blij met deze feature, hoe minder piraterij hoe beter.
Heb jij de nieuwe al dat je dat al weet?
Er zit trouwens aan de buitenkant een schakelaar waarmee de connectiviteit aan en uit kan.
Als dat er ook op zou zitten, is de hele functie nutteloos van het automatisch updaten.....
ja, automatisch updaten van Windows is ook nutteloos omdat je de stekker eruit kan halen.
Op automatische updates zit ik niet echt te wachten om eerlijk te zijn.

Nintendo doet tot nu toe nog niet echt super vaak updaten, bovendien krijg je ook geen bericht hierover zoals bij de Wii.
Moet je eens voorstellen dat er een foute firmware bij zit zodat je 3DS gebrickt word... wat wel vaker het geval is geweest.

Mij lijkt het beter als je mensen zelf laat beslissen wat ze willen downloaden, anders krijgen ze het zo door de strot geduwd, geeft niet echt een goede indruk.
Hoe kan je beoordelen of een update goed is voordat je hem download/installeert? :?

(Voor diegene die internet , fora en gebruikersgroepen e.d. willen gaan aandragen, prima, maar hoeveel apparaten zijn er wel niet in de omloop die voor de ene persoon wel goed werken en voor de andere niet? Kijk maar naar de reactie van JW1, ik persoonlijk heb met mijn Wii geen problemen gehad met welke firmware dan ook.)

Bovendien mag ik toch aannemen dat ze niet zomaar elke update er maar doordrukken. Dat zal grondig getest gaan worden, mag ik toch hopen.

En tot slot, ik weet het niet hoor (ik heb geen voorwaarden gelezen voor de (3)DS), maar als je een volkomen legitiem apparaat hebt, heb je dan geen garantie als de update mislukt en je met een niet werkend exemplaar zit?
Hoe kan je beoordelen of een update goed is voordat je hem download/installeert?
Googlen met de interne browser?
Bovendien mag ik toch aannemen dat ze niet zomaar elke update er maar doordrukken. Dat zal grondig getest gaan worden, mag ik toch hopen.
Alles moet worden getest, maar soms zijn er onverwachte problemen. Als je gewoon een berichtje stuurd kun je de firmware update er weer af halen voordat de helft van de gebruikers met een onbruikbare 3DS zitten.
En tot slot, ik weet het niet hoor (ik heb geen voorwaarden gelezen voor de (3)DS), maar als je een volkomen legitiem apparaat hebt, heb je dan geen garantie als de update mislukt en je met een niet werkend exemplaar zit?
Sterker nog, ik denk dat je ze zelfs mag aanklagen als ze buiten de garantie je 3DS niet repareren, aangezien de schade dan door nintendo is veroorzaakt bij automatische updates.
Wat een goed initiatief van Nintendo! Net als bij alle andere consoles kan dit inderdaad ideaal gebruikt worden om kinderziektes weg te werken en bugs/andere dingen op te lossen die zich voordoen. Ik vond het altijd al een mankement dat de normale DS dit niet deed, dus zeker een +1'tje voor dit initiatief!
Tuurlijk is dit wel goed voor nintendo. Als iedereen zo'n R4-kaartje kocht hoe zou er dan een 3DS komen?(Als niemand een spel kocht maakt niemand meer een spel en dus is het zinloos een 3DS te maken)

[Reactie gewijzigd door Tyrius op 4 oktober 2010 09:11]

Alsof dit zo revolutionair is...
Erg slechte ontwikkeling. Nintendo heeft nooit veel last gehad van bugs in firmware. Dit is natuurlijk wel puur voor de 'piraterij' bestrijding. De 'functies' die je kan verwachten zijn waarschijnlijk gesponsorde dashboard apps (facebook, etc) en muziek/video diensten.

Best ernstig. Straks kan iedereen, inclusief de betalende klanten, verdrinken in de wanhoopstranen van Nintendo.
Mja, deze ontwikkeling kan 2 kanten op gaan:

1. Het wordt allemaal gekraakt of gebypassed waardoor de R4 en consorten wellicht iets duurder worden of de spellen eerst moeten worden gepatched waardoor gekopieerde games nog wel gespeeld kunnen worden (maar er iets meer moeite voor moet worden gedaan)

2. Het wordt compleet onmogelijk om gekopieerde spellen te spelen en de 3DS gaat de PS3 way, dat behalve een paar die-hard gamers (en die zijn er minder voor hand-held) niemand dat ding hoeft. Voor de kinderen werkt een gewone DS ook prima...

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 4 oktober 2010 09:43]

1 is nog wel waarschijnlijk ik hoop niet dat er snel en r4 voor de 3ds komt.

2 is onzin, de ps3 is niet meer en console voor alleen hardcore publiek.
Hij is nu goed op stoom, en verkoopt best goed.
Ik snap dat ze de piraterij aan willen gaan maar dit kan ook weer veel problemen veroorzaken als het niet goed uit gewerkt is.
Wat wel een voordeel is als er een update is en je wilt hem meteen op je ds hebben dan hoef je niet te wachten want het staat er al meteen op.

Ik merk dat als ik mijn ps3 moet updaten het soms vrij lang vind duren terwijl ik eigenlijk gewoon online een game wil spelen. Dus het heeft zijn voordelen en zijn nadelen maar ik ben het eens met de mensen dat dit 99% tegen piraterij is !
Vrij lang is een understatement, ik word er doodziek van als casual gamer om elke keer als ik besluit een half uur te gamen (2/3x per maand max?) ik van alles en nog moet updaten eerst wat alleen al opzichzelf net zo lang duurt als dat ik van plan was te gamen.
Eerst 10-30 minuten voor een systeem update anders mag ik niet online dan voila ook nog eens 10-20 minuten voor een game update.. ondertussen heb ik geen zin meer.

Als dat straks ook het geval is bij de 3DS, en eigenlijk elke andere toekomstige console dan kan het nog aardig irritant gaan worden.
Dit zou bij de wet verboden moeten worden. Als ik zo'n 3DS apparaat koop zit ik er niet op te wachten dat de verkoper (Nintendo) tot in lengte van dagen de mogelijkheid heeft om op de achtergrond maar wat aan te kloten met de firmware MIJN apparaat. Dat ze de optie bieden, alá, maar verplichten gaat me echt te ver.
En waarom dan wel? Het wordt gebruikt voor legitieme doeleinden.
Jij daarentegen hebt waarschijnlijk heel andere drijfveren...
Onzin!
Neem de PS3 die om de haverklap meldt dat je een update MOET installeren (omdat je anders niet meer op het playstation netwerk mag.) De meest recente update was ook weer een controversiele: Sony geeft bij de update aan dat de wijziging is dat je nu ook 3D-blu-rays op een 3D tv kunt kijken, verder zeggen ze niets. Leuke extra ALS je een 3D-TV hebt, maar voor mij voorlopig nog nutteloos. Maar ik had wel een huiskamer vol mensen die zaten te kijken naar een update-progress-bar voordat we eigenlijk konden spelen.

En wat blijkt? Sony heeft stiekem ook wat functionaliteit verwijderd. Mijn logitech PS3-toetsenbord werkt nu niet meer. Erg irritant dat ik nu weer moet chatten met een controller. Een waarom? omdat er zogenaamd brandgevaarlijke namaak-controllers bestaan?? Of toch om de psjailbrake tegen te houden?

Ik ben benieuwd wat ik de komende tijd ga tegenkomen wat niet meer werkt.
Nog even en mijn PS3 kan niets meer van de zaken waar ik hem voor gekocht heb.

Zie je het al voor je dat morgen je auto wordt teruggeroepen om hem in een verkeersveiligere kleur te spuiten?
Sony is niet de oorzaak. Ga bij de piraten klagen die Sony verplichten.
Onzin. Ten eerste zijn er legio zaken gewijzigd die helemaal niets met piraterij te maken hebben en sony geeft zelf aan dat piraterij niet de reden is.

Daarnaast is Sony zelf de oorzaak dat de jailbreak is ontstaan. De 'piraten' waren in eerste instantie alleen op zoek naar manieren om fatsoenlijk linux te kunnen draaien. Sony heeft dat dicht gegooid waardoor het nodig werd om de beveiliging verder open te breken, met gevolg dat er ook piraterij de kans kreeg.

En hoe dan ook, geeft dat Sony niet het recht mijn PS3 aan te passen.
Welke piraten?

De jailbreak was bij mijn weten tot stand gekomen met als voornaamste drijfveer het feit dat Sony de 'Other OS' functionaliteit een aantal firmware revisies terug verwijderd heeft.

Deze was op zijn beurt weer verwijderd omdat Other OS aanvalsvectoren bevatte die mogelijk gebruikt zouden kunnen worden om de machine volledig te openen. De motivatie hiervoor was het beschikbaar maken v/h volle potentieel (d.w.z. alle cores en de hardware versnelling van de graphics card) van de PS3 voor open-source applicaties draaiend m.b.v. Other OS.

Piraterij had daar geen snars mee te maken. Er waren echter een paar zure appels die dit dachten te gaan misbruiken voor precies dat doeleinde. Jammer genoeg waren die, hoewel een minderheid, wel veel meer vocaal dan de andere groep. "And the rest is history", zoals ze dan zeggen.
en wat was het eerste wat deze mensen daarna deden, nadat ze de "other OS" functie weer unlocked hadden?

dat er "backups" van games gespeeld konden worden, oftewel ja dat zijn gewoon hackers en piraten die illegale games willen spelen, het was geen usbstick om een "other OS" op te installeren maar om een kopie op hardeschijf van een legaal spel te maken.

(los van dat ik er ook niet blij mee ben dat ik nu ook meerdere apparaten heb die waardeloos zijn door de laatste 3,50 update, maar dat deze maatregelen genomen worden heeft wel degelijk te maken met piraterij)
Ik ben benieuwd wat ik de komende tijd ga tegenkomen wat niet meer werkt.
Nog even en mijn PS3 kan niets meer van de zaken waar ik hem voor gekocht heb.
gamen en blu-rays bekijken?

D'r is een reden dat je gecertificeerde producten hebt voor consoles. Die zijn gegarandeerd om te werken met het product. Al het andere: niet. de mazzel.
[...]D'r is een reden dat je gecertificeerde producten hebt voor consoles. Die zijn gegarandeerd om te werken met het product. Al het andere: niet. de mazzel.
Ja, om de portemonnee van de console-ontwikkelaar te spekken met licentiegelden.

De motivatie is misschien niet al te verkeerd, maar het is toch van de zotte dat een ontwikkelaar als Sony of Nintendo *op afstand* vrij spel heeft over wat ik met mijn console (eigendom) kan doen. Of ze daar nu mee besluiten de console te cripplen of het menu in plaats van blauw neon-groen te maken zal me een zorg zijn, maar als ik een console koop wil ik niet dat het stiekem een verkapt huurcontract wordt.

Mensen gaan toch ook klagen als Microsoft een update uitbrengt waardoor heel Windows ineens in het Chinees is (sja, want van één van hun licentienemers moest het), waarbij Windows de melding geeft "als je dit niet installeert werkt je OS niet meer."

Automatische updates die bepaalde features uitschakelen zijn gewoon een concept wat nooit echt goed zal werken. Kijk maar naar WGA, de Wii en straks de PS3.
Sony gaf zelf aan dat je gewoon een usb muis, toetsenbord, webcam, etc. kon gebruiken. Nergens hebben ze gesteld dat het officieel door Sony gelicenceerd spul zou moeten zijn. Integendeel zelfs.

En dat werkte ook gewoon, maar nu achteraf veranderd sony mijn PS3 waardoor het nu niet meer werkt. Sony legt achteraf hoe langer hoe meer beprekingen op. En dat mogen ze helemaal niet, maar ze doen het toch. Als consument ben je daar gewoon niet blij mee, je weet gewoon niet waar je aan toe bent.
Euhm heb jij enig idee waar je het over hebt?

PS3 zat in het begin zwaar te promoten dat de PS3 een alles kunner is, met daar als 1 van de uitgangspunten OtherOS functionaliteit, blu-ray speler en game console.

Nu met de verplichte updates ben je je OtherOS functionaliteit gewoon kwijt en is het gewoon niet mogelijk om alle 3 de functies uit te kunnen voeren waar je toen ter tijd de console voor gekocht hebt. Linux, Games en Blu ray speler.

Vroeger was de consument koning, tegenwoordig is dat dus blijkbaar niet meer zo en 80% pikt het maar als makke schapen...

Begin je over: dan update je toch niet! Tja dan kun je dus de nieuwste games niet meer spelen en niet meer online gamen. Lekker promoten dat het een alles kunner is en vervolgens er een steeds minder kunner van maken.

Daarom ben ik ook 100% tegen automatische updates van firmwares e.d. Een console fabrikant verkoopt een console en is na verkoop GEEN eigenaar meer van het apparaat en behoort er dus ook niks meer over te zeggen te hebben.

Begrijp me goed ik ben tegen piraterij in het nadeel van een fabrikant, maar ik ben ook tegen fabrikanten waarbij alles ten koste van de consument moet gaan.... En welke zomaar bestaande functionaliteit mogen en kunnen verwijderen of op elk moment maar bij je apparaat kunnen om dingen te kunnen wijzigen.
USB is USB. 'T is niet omdat er een extra stickertje bijhangt dat het betere USB is.
sony heeft echter ook enkele gecertificeerde 3rd party producten geblokkeerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True