Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties

Website IGN claimt van insiders begrepen te hebben dat de 3DS van Nintendo uitgerust zal zijn met twee 266MHz ARM11-cpu's, een 133MHz-gpu, 4MB vram, 64MB ram en 1,5GB aan flash-geheugen. Welke ARM 11-variant het is, is niet bekend.

De bronnen van website IGN willen anoniem blijven, maar claimen bekend te zijn met de specificaties van de 3DS, de nieuwe handheld van Nintendo die 3d-beelden weer kan geven zonder dat er een bijbehorende bril bij gedragen hoeft te worden. De insiders beweren dat de 3DS is voorzien van twee cpu's die gebaseerd zijn op de ARMv11-instructieset, al is niet bekend om welke variant het gaat. Vergelijkbare processoren zijn te vinden in een aantal Android-smartphones, in de eerste twee generaties van de iPod touch en de iPhone-modellen van voor de iPhone 3GS. Verder is de 3DS voorzien van opvallend veel geheugen. De handheld krijgt 64MB ram en 4MB vram. Data kan opgeslagen worden op 1,5GB flashgeheugen. In juni werd bekend dat de Pica200 van DMP de gpu gaat worden van de 3DS. De Pica200 kan op maximaal 200MHz draaien, maar Nintendo schijnt de chip in de 3DS naar 133MHz te hebben teruggeschroefd. Sharp is mogelijk de leverancier van het 3d-scherm van de handheld.

Nintendo zelf heeft tot nu toe weinig losgelaten over de specificaties van de 3DS. Dat het Japanse concern aan de nieuwe handheld werkt, werd in maart bekend, al werd het apparaat pas tijdens de E3 officeel aangekondigd. Wanneer de handheld op de markt verschijnt, is niet bekend. Er gaan geruchten dat het apparaat in Japan al op 20 november uit zal komen. Nintendo heeft echter enkel aangegeven dat het apparaat uiterlijk maart 2011 op de markt verschijnt.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

De kloksnelheden ogen misschien laag, en dus ook de performance. Maar op een ARM architectuur zijn deze specs eigenlijk best netjes. :)

[Reactie gewijzigd door KirovAir op 22 september 2010 14:25]

En vergeet niet dat dit zo goed als geen multitasking zal gebruiken, je gaat hier niet in alt-tabben, en hebt geen superzwaar OS draaien. Alles is doorgaans dusdanig geoptimaliseerd zonder "geklooi" met JIT-compilers (compilen zal een 3DS doorgaans niet doen, meeste games zijn doorgaans al gecompiled) dat die CPU zich alleen met het uitvoeren van code en IO hoeft bezig te houden en meer niet. En dan is die O van IO nou ook weer niet zo denderend, ik gok "slechts" 2 geluidskanalen PCM audio wat waarschijnlijk offloaded is door een dedicated chip, en video van 800*240 pixels in totaal, waar óók een dedicated chip voor is met een immense lading registers aan truukjes die hij voor de CPU kan doen (je kan er denk ik veilig geld op zetten dat hij wel iets van videodecoding en texture compressing o.i.d. ondersteunt).

Al in al denk ik helemaal niet: wat traag; ik denk eerder: normale specs met duidelijk ook het accugebruik in het achterhoofd.
Eindelijk iemand die het door heeft. Het zijn hele logische specs. Ze zijn redelijk goed (voor een portable gameconsole, waar kan je dit mee vergelijken? Eigenlijk nergens mee) en goedkoop en energiezuinig, wat Nintendo allemaal belangrijk vind.

Er staan al benchmarks op internet van de Pica200 GPU. Die zijn naar mijn idee heel netjes (en ondersteunen ook dingen als bump mapping enzo). Die benchmark is gerendered op 800x600 trouwens, de 3DS heeft een lagere resolutie zoals je ook al zegt.
Leuke specificaties, voor 2 jaar geleden.

Hoe verwachten ze nu te kunnen concurreren met dit soort achterhaalde techniek. Ze zitten hier wel de komende X jaar aan vast.
En wat bied de concurrentie dan? Wie zijn de concurrenten? Heeft een concurrent dan al 3D gaming zonder bril? Processor wat erin zit is dus vergelijkbaar met iPhone4, wat toch best vlot werkt.

Gezien de hoeveelheid werkgeheugen is Nintendo nog steeds niet van plan om er een echt multmedia apparaat van te maken, maar echt om te gamen.

Even om het duidelijk te maken, toen de DS uit kwam was deze qua specificatie ook ver onder de PSP. Het is weer niet zo dat er helemaal geen leuke en goede games op de DS zijn gekomen "ondanks" mindere specificaties.

EDIT: Het artikel is in tussentijd veranderd, er stond oorspronkelijk dat de CPU vergelijkbaar was met die van de iPhone4, vandaar dat ik dat in mijn verhaal aanhaalde.

[Reactie gewijzigd door Vincent7 op 22 september 2010 21:02]

De processor die erin zit (mits de geruchten kloppen), is vergelijkbaar met een smartphone van 4 jaar geleden. Tevens klopt de iPhone4 statement niet, de iPhone 3GS had al een Cortex A8 cpu.

En concurrenten: iOS en Android toestellen, PSP2.

Qua processorkracht komt de 3DS dus niet eens in de buurt van de specificaties van deze telefoons, mits de geruchten kloppen. Echter betwijfel ik dat de graphics die we tot nu toe gezien hebben mogelijk zijn met zo'n trage processor.

even een vergelijking met een nieuwe smartphone:
2x 266MHz ARM 11 - 1x 1GHz Cortex A8 (anderhalf keer zo snel per kloktik): Smartphone 3-6x zo snel
64MB RAM - 512MB RAM: Smartphone 8x zo veel geheugen.
4MB VRAM - ligt aan de smartphone, shared, of tot 64MB

De specs zijn zeer verouderd, de ARM11 was 3 jaar geleden al achterhaald, de hoeveelheid RAM is laag, en de hoeveelheid VRAM is net aan genoeg voor de framebuffer.


Tevens, wat is 1,5GB eigenlijk voor rare maat opslag? Voor zover mij bekend zijn er geen flash chips van 1,5GB. Zit er soms 2GB in en is er 512MB gereserveerd voor het OS?

@Richh - iPhone 4, HTC Desire, Desire HD, HD2, Samsung Galaxy S, Motorola Milestone2. Behalve voor de iPhone 4 hebben ze allemaal een prijs tussen de 400 en 500 euro. Wat vaak een kostprijs van 150-200 euro betekend. Je moet er wel rekening mee houden dat in Smartphones heel wat meer hardware zit: 3G modem met antenne, GPS module, fatsoenlijke resolutie camera's, grotere accu, en extreem complexe PCB's (alles op 5cm^2 tov 50cm^2 in de (3)DS)) wat ook allemaal de kostprijs opdrijft buiten een betere CPU en meer geheugen.

GPU's heb ik niet genoemd, omdat daar vaak de klokfrequentie niet van bekend is, en we nog geen idee hebben van hoe de 3DS chip zich vergelijkt met de PowerVR SGX en Qualcomm Adreno GPU's, maar dit zijn behoorlijk krachtige chips met Dx10 ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 september 2010 17:05]

je vergeet ook even dat de gemiddelde (android)smartphone vaak maar 16MB geheugen beschikbaar stelt per app/game.
bij de 3DS zal dus die volledige 64MB beschikbaar zijn.

overigens interresante weetjes in vergelijking met een PSP:
de PSP cpu is gebaseerd op een 19 jaar oud ontwerp, de 3DS op een van 8 jaar oud.
de PSP heeft in feite maar 32MB RAM voor spellen, de rest is alleen op de nieuwere modellen en wordt gebruikt voor functies buiten spellen om, terwijl de 3DS alle 64MB kan gebruiken.
Jij zet er nu een iPhone 4G tegenover. Die kost zo'n 800 euro. Ik denk dat de 3DS voor zo'n 229 over de toonbank gaat. Dan heb je het ook wel over 3-4x zo goedkoop, maar goed.

De processor is inderdaad trager, maar niet heel erg belangrijk voor gaming, dan telt de videokaart meer. Waarover je helemaal niks noemt in je lijstje, omdat smartphones niet vaak een goeie videokaart hebben (meestal word hij ook niet genoemd). Dit word ook berekent met die 1GHz single core.

De PS3 heeft maar 256MB RAM en VRAM. Dat is ook een gameconsole, daar kan je dat beter mee vergelijken. RAM is minder belangrijk voor een gameconsole als een smartphone.

Edit:
@knirfie244: dan is de 3DS toch nog te koop voor de helft van het geld. En daar komt al een punt, er zit een grotere accu in. Dat hoeft voor de 3DS dus niet. Daarnaast hebben al die apparaatjes van je geen parralax barrier 3d-scherm.
Maar jij begrijpt één ding niet, een mobiele telefoon word met een andere doelstelling op de markt gezet als een portable gameconsole. Dit ding moet gamen, zonder een echte bijkomstigheid. Android telefoons/iPhone's zijn er als mulitmedia apparaatjes waar je ook nog mee kan bellen en sms'en.

Dan kan je wel zeggen dat de PCB's van telefoons veel complexer zijn, maar dat scheelt ook niet veel. De 3DS is zo'n beetje even dik dichgeklapt en heeft dan evenveel oppervlakte. Alleen wel meer schermoppervlakte waar niks naast past.

Waarvoor koop jij iets? Voor de specs of voor wat je er uiteindelijk mee kan? Met de 3DS kan je de échte games spelen zoals Zelda, Mario, Metroid en Pokémon. Dat is heel iets anders als waar een telefoon voor is.

Edit2:
Die PCB kan het allemaal wel duurder maken, maar dat is dus juist wat Nintendo niet wilt. Nintendo wil goedkoop zijn, en toch goede prestaties leveren, en ik denk dat ze dat hiermee best doen. En het is ook nog eens een relatief zuinig systeem zo dacht ik, dus logisch.
We weten inderaad niet hoe de 3DS GPU zich mengt met andere GPU's, die zijn niet te vergelijken. Maar:
PowerVR SGX benchmark
Qualcomm Adreno benchmark
Pica200 benchmark (3DS GPU). Ik vind eerlijk gezegd de laatste echt de mooiste.

Dx10 op een handheld heb je ook echt nodig. Het is geen pc. Het is ook geen telefoon. Het is ook geen multimedia apparaat. Het is een gaming handheld.

[Reactie gewijzigd door Richh op 22 september 2010 19:44]

Het probleem voor Nintendo is toch de mobieltjes-markt. Veel mensen kochten vroeger een draagbare gameconsole naast hun telefoon. Maar dit is voor veel mensen niet meer nodig. Het spelaanbod op de iPhone is enorm groot. Het is goedkoop en je hoeft niet meer apart een apparaat aan te schaffen. Het is slechts een kwestie van tijd, voordat Android dat ook kan bieden.

Het is logisch dat Nintendo niet direct die slag op specs wil leveren. Dat kunnen ze eigenlijk niet, omdat telefoons eigenlijk elk jaar worden vernieuwd en een gameconsole slecht één keer in de 4-6 jaar. Maar dit zijn toch wel hele magere specs. De CPU heeft slechts de halve kloksnelheid van de eerste iPhone (2G). Die is inmiddels ruim 3,5 jaar geleden aangekondigd.

Bij de Wii waren ze enorm innovatief en kwamen ze "weg" met de relatief slechte specs t.o.v. de PS3 en Xbox 360. Bij de DS was dat ook het geval. Het is natuurlijk de vraag of ze dat nu ook weer kunnen met de nieuwe concurrentie in het achterhoofd. Is 3D daarvoor voldoende?
Dat is totaal geen probleem voor Nintendo. Ik ken iig genoeg mensen met een iPod Touch, DS en mid-end/high-end telefoon. Belangrijker daaraan is dat de totaalprijs daarvan wat lager ligt dan bij de iPhone.

Er zijn naar mijn idee ook weinig mensen die geen DS kopen omdat ze liever een iPod Touch/iPhone hebben. Dat zijn twee totaal verschillende doelgroepen.

Nintendo consoles koop je voor de Nintendo games. iPod Touch/iPhone koop je voor al die kleine apps, wat naar mijn idee nog niet echt games zijn zoals Pokémon, Zelda en Mario.

Ik denk dat de console krachtig genoeg is voor de komende jaren en dat hij ook wel flink gaat verkopen.
Waarom je batterij van je gsm verspillen aan spelletjes om daarna een telefoon te gaan missen. Voor mensen met een iPhone niet zo erg want die kan toch niet bellen maar voor al de andere mensen blijft een portable gameconsole wel gewoon beter.
Dan heb je ook zaken als hardware knoppen die onmisbaar zijn voor bijna elke game.
Wat een sneer weer. Er zijn nu 120 miljoen Apple iOS devices en de Nintendo DS heeft er +/- 135 miljoen verkocht. Dit is dus wel degelijk een grote concurent.
Nintendo heeft nachtmerries.

nieuws: Gameloft verkoopt ruim 20 miljoen games in App Store
Er is zelfs een nieuwe site voor: http://www.apple.com/games
Zoek ook even op Epic Citadel.
20 miljoen games, dat is minder dan dat Nintendo verkoopt van één topgame op de DS.

Van New Super Mario Bros alleen zijn er meer dan 22 miljoen verkocht en die game kost meer dan vijf keer zoveel als een gemiddeld Gameloft spelletje. Mensen met een iOS device zullen niet snel 40 euro betalen voor een game. Logisch, want gamen is op die apparaten meer een bijkomstigheid in plaats van het hoofddoel. De levensduur van die games is dan ook veel korter.

Nintendo zal altijd hardware kunnen blijven verkopen zolang ze zelf de meest succesvolle developer ter wereld zijn. Zo lang mensen hun Mario, Pokemon etc games onderweg willen blijven spelen zal Nintendo z'n handhelds blijven slijten.
Volgens mij dacht sega dat ook.
Bovendien verkoopt Gameloft niet de bijbehoren de hardware, waarop vaak geld toegelegd wordt en wat met games moet terug verdienen.
We zullen zien met de 3DS of Nintendo het kan redden want nu is het wel een goed meet moment.

[Reactie gewijzigd door wouter1971 op 22 september 2010 16:25]

Sega heeft om heel andere redenen gefaald op de hardwaremarkt en had nooit de positie die Nintendo heeft op de softwaremarkt.
Nintendo is daarnaast juist de partij die winst maakt op elke verkochte console. Dit doen ze de laatste jaren dus sowieso door niet de snelste hardware te nemen, maar door te innoveren op andere gebieden, zoals motion controls, twee schermpjes in de handheld en nu een 3D scherm. Daarnaast kunnen ze op deze manier hun hardware voor lage prijzen verkopen.
Als Gameloft dus mogelijk de best verkopende gamefabrikant op de Apple devices is, dan heeft Nintendo nog niet veel te vrezen als ze met één game meer verkopen dan alles van die fabrikant bij elkaar.

Met de unieke features (besturing, 3D scherm) en kwaliteitsgames achter de hand is er nog steeds geen partij die op de portable gamesmarkt kan tippen aan Nintendo.
Dat de 3DS een succes wordt staat praktisch vast.
Als iets evenveel verkopen heeft zijn het geen concurrenten. Er zijn ook 130 miljoen tuinsets verkocht bij de Kwantum, is dat nu ook een concurrent?

Nee, ik ken genoeg mensen met een iPod Touch/iPhone én een DS.

Games zijn naar mijn idee wat groter als de gemiddelde app op de iPhone. En Nintendo heeft Mario, Zelda en Metroid. Dat is gewoon een andere doelgroep als die van Apple.

Ik denk dat het aantal mensen wat de 3DS laat liggen vanwege een iPhone onder het miljoen ligt.
Wat een sneer weer. Er zijn nu 120 miljoen Apple iOS devices en de Nintendo DS heeft er +/- 135 miljoen verkocht. Dit is dus wel degelijk een grote concurent.
Nintendo heeft nachtmerries.
Met het grote verschil dat iedereen die een DS heeft gekocht, hem puur voor het gamen heeft, en dan kan je uiteraard niet zeggen van een Iphone of iets dergelijk

Verder zijn meestal de spellen voor iOS veel simpeler van opzet.

Ik zie het nog niet zo snel een concurrent worden van een pure game handheld
Hoe kom je erbij dat de Apple games site nieuw is?
Nu.nl had ook al dat bericht. (Of heb je het daar soms van?)

Die site bestaat al jaren.
Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Ocelot op 22 september 2010 21:10]

Haha jouw reactie is toch niet echt serieus toch.

Blije bezitter van iphone 4 met belfunctionaliteit zonder death grip problemen.

Ik denk dat de DS inderdaad het onderspit delft aan smartphones zoals een iphone. Misschien geen 3D scherm maar daarnaast veel meer mogelijkheden.
Tja, de hele reden waarom ik een Nokia N97 heb gekocht was gamen. Ik heb in een ver verleden de NES, SNES en GBA-emulators gekocht van Vampent en die een hele tijd gebruikt op m'n Ngage QD (GBA werkte niet echt geniaal). Toen het tijd werd voor een nieuwe GSM was er behalve de G1 geen enkel Android-toestel met keyboard, en de N97 was nog steeds Symbian en kon nog steeds al m'n emulators draaien.

Nu game ik gemiddeld 8u/week op de trein, en die GSM trekt het echt wel hoor. Ook qua batterijduur is er niet veel aan te merken. Hoe traag de N97 ook is ivgm moderne smartphones, hij is nog steeds veel sneller dan NES/SNES/GBA en kan die games dus allemaal probleemloos draaien.
Dan heb je het ook over GBA games. We hebben het hier over de 3DS. En die games verschillen van de 'games' van de iPod Touch/iPhone.
We praten zelfs over een verschillend platform. In feite is het geniaal om andere besturingsvormen te gebruiken: Dit verkleint het illegaal gebruik, want de hardware is niet standaard. Vroeger waren er de ab(xy) knoppen, vierpuntdruktoets, start/select en LR knoppen als input. En een scherm en speakers als output.

Met de DS: touchscreen als input, 2 schermen als output.
Dat is al een stuk lastiger te emuleren. Het kan wel, door 2 schermen boven elkaar te plaatsen en het onderste deel van het touchscreen te gebruiken, maar het blijft enigszins behelpen. Daarnaast heb je een microfoon op de DS, wat ook niet op elk apparaat zit.

Nu de 3DS: een 3D-scherm. Dat kun je emuleren op een 2D scherm, maar dan zie je dus geen 3D. Wat wèl kan is dat je de video-stromen extrapoleert en verwerkt tot een 3D-HDMI signaal zodat er weer 3D van gemaakt kan worden op een 3D-tv (of in principe alles met een 3D shutterbril.
Beter lezen kerel, in het artikel staat dat de processor vergelijkbaar zou zijn met iphone modellen van *voor* de 3gs..
Je gaat mij niet vertellen dat die CPU van die 3DS gelijk staat aan die van de iPhone 4.
Nee, inderdaad. Mochten deze specificaties ongeveer blijken te kloppen, is die 3DS niet schrikbarend veel krachtiger dan een PSP.

Maargoed, het past wel in het "Buy low, sell high"-beeld wat ik van Nintendo heb.
Je gaat mij toch niet vertellen dat je de specs van de 3DS gaat vergelijken met de Iphone?

Totaal zinloos aangezien het om het hele platform gaat. Wie weet is het voor de 3DS zo geoptimaliseerd dat je met veel mindere specs veel betere prestaties kan leveren

Zelfde verhaal als bijv een media speler vergelijken met een netbook (met simpelste atom van intel). Qua specs is de netbook veel beter maar als hij kan geen Full HD afspelen terwijl de media speler daar geen problemen mee heeft
is wel zeker dat een 3DS meer geoptimaliseerd is.
een iphone moet naast een app/game ook nog een OS en telefoon onderdelen draaiend houden, bij een spelcomputer is dit niet nodig.

ook beperken telefoon makers vaak de hoeveelheid resources die beschikbaar zijn voor een app/spel wat niet nodig is op een spelcomputer.
Als je kijkt naar de specs van de DS en wat sommige ontwikkelaars daar uit weten te persen, weet ik zeker (heb ook al beelden gezien) dat ze met deze specs prachtige games kunnen maken
Jij vergelijkt nu ook de kloksnelheden. Ooit de kloksnelheid van een 9400GT tegenover een GTX460 gezet? Scheelt niet veel, grafische kracht word nog altijd voor het grootste gedeelte door de chiparchitectuur bepaald.
Ontwikkelaars hebben gesproken over de kracht die ze uit de 3DS kunnen halen, er word zelfs 360 kwaliteit op een lagere resolutie genoemd.
Jij vergelijkt nu ook de kloksnelheden.
Ja, gezien het allemaal ARM designs zijn, is die vergelijking, wat rekenkracht betreft, heel simpel te maken.
De huidige generatie ARM processoren, de ARMv7 Cortex A8 zijn per klokslag anderhalf maal zo snel als de vorige generatie ARM designs, de ARMv6 ARM11.

Net zoals een Core2Duo het af moet leggen tegenover een gelijkgeklokte i5, legt een ARMv6 ontwerp het af tegen een ARMv7, en al helemaal als laatstgenoemde nog eens drie maal zo snel loopt.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 22 september 2010 18:17]

Ja de kloksnelheden van de processor.

Ik heb het hier over de GPU. Want die bepaalt voor een groot gedeelte de graphics die eruit komen.

De Cortex A8 is inderdaad sneller dan de processor die in de 3DS zit. Maar Nintendo wil een handheld neerzetten die ook nog een beetje betaalbaar is en met een 1000mAh batterij meer dan 10 uur mee gaat. En zijn twee processoren die weinig stroom vreten geloof ik een goede keuze. Ik denk ook dat ze voor de doeleinden van de 3DS de komende jaren genoeg power hebben.

[Reactie gewijzigd door Richh op 22 september 2010 19:36]

"Buy low, sell high" is het motto van apple naar mijn weten.

De hardware van een DS is niet ter vergelijken met een PSP of een iphone(2,3 of 4).
De software wat op het apparaat draait is van net zo belang en een aparaat als de iphone heeft uiteindelijk ook maar beperkte middelen, je moet rekening houden met andere apps van apple die al draaien en je mag niet alles resources gebruiken anders wordt je app niet toegestaan.

Ik denk dat voor dit soort dingen harware weinig zegt, het eind product moet spreken en voor zover ik weet waren de eerste indrukken van de e3 zeer positief.
De Nintendo Ds is technisch ook achterhaald ivm de PSP. Toch is de PSP een grap ivm de DS als je naar de verkoopcijfers kijkt. De DS heeft een betere software lineup en zoals het er nu naar uitziet zit dat bij de 3DS ook snor. Dat is ook Nintendo: achterhaalde techniek maar geweldige games. Daarom verkopen Wii-titels ook zo lang zo goed.
Enige reden is omdat de PSP zo snel werd gekraakt. De laatste jaren komt er voor DS ook niet veel interessant meer. Vooral nog nuttig om puzzelgames mee te nemen in een klein formaat.
Alsof de DS niet gekraakt is, of laat ik het anders zeggen, daar worden zeker geen R4 kaartjes voor verkocht... ik durf zelfs te wedden meer.

Ik had deze specs wel verwacht. Ze presteren zeker wel goed (ontwikkelaars zeggen 360-kwaliteit maar dan met een lagere resolutie) maar de onderdelen zijn energie-efficient en goedkoop.
GPU benchmark op 800x600 gerendered, de 3DS heeft minder pixels dus het kan er nog mooier uitkomen.
Daar heb ik het net over. De PSP deed het snel slechter omdat publishers geen veiligheid hadden. Maar sinds R4 zo bekend is geraakt op de DS heb je daar net dezelfde miserie.

Sorry maar als ik op Tweakers kom denk ik nog steeds dat mensen over alles geïnformeerd zijn maar vandaag vergeet ik steeds dat het hier vol met luie mensen zit die enkel willen roepen ipv lezen.
Voor zover ik weet is het R4 gebeuren al veel langer bezig als het kraken op de PSP, en word er (zeker in nederland) zo'n 80% van de DS'en schaamteloos samen met een R4 gekocht.
Enige reden is omdat de PSP zo snel werd gekraakt. De laatste jaren komt er voor DS ook niet veel interessant meer. Vooral nog nuttig om puzzelgames mee te nemen in een klein formaat.
En dat komt op zijn beurt weer omdat de DS gekraakt is, waardoor developers er ook de brui aan geven.
En op dat gebied deed juist de PS3 het beste.
Enige reden is omdat de PSP zo snel werd gekraakt. De laatste jaren komt er voor DS ook niet veel interessant meer. Vooral nog nuttig om puzzelgames mee te nemen in een klein formaat.
Oh? Ik heb een collectie games thuis liggen die anders zouden doen vermoeden. je moet alleen wat verder kijken dan de schappen van de lokale bart-smit. (want die plaatsen alleen wat zeker weten goed gaat verkopen)
Niets verkoopt nog aanvaardbaar op de DS. Daar gaat het om.
Met een portable moet je ook nog kunnen spelen zonder elke keer een stopcontact te zoeken. Deze strategie van Nintendo werkt al sinds de original Gameboy.
Net zoals de Wii en de DS ook op de markt kwamen met achterhaalde techniek maar ondertussen wel een stuk meer verkopen dan de ps360 en psp.

Waarom zou Nintendo veel geld besteden aan een apparaat met hoge specs als ze weten, zeker wat betreft handhelds, dat specs er helemaal niet zoveel toe doen. Sinds de eerste gameboy zijn er altijd handhelds geweest met veel betere specs maar die zijn altijd geflopt.

Hoe dan ook, als je kijkt naar wat we tot nu toe hebben gezien aan 3ds games dan ziet dat er prima uit dus who cares dat de specs niet zo hoog zijn?
Een Xbox 360 is als je het zo bekijkt ook erg verouderd, toch doet deze console het nog altijd goed.
Het is geen telefoon of een soort PC. Het draait geen zwaar OS. Je hebt geen varianten. Er kan dus ontzettend goed worden geoptimaliseerd. Nintendo is daar sowieso al erg goed in (Zie Super Mario Galaxy 2).

Persoonlijk had het wat mij betreft ook iets beter gekund, maar ik wacht eerst screenshots af voordat ik met een oordeel kom.
Alleen hebben telefoons een OS en een nintendo DS niet.
De DS heeft weldegelijk een OS, die bij de DSi al een stuk uitgebreider is geworden. Die van de 3DS zou zelfs nog veel uitgebreider moeten worden als dat van de Wii. Daarom heeft de 3DS ook een home button.
Het OS is echter van een dusdanige aard dat het, net zoals op de Wii, in feite gewoon afgesloten wordt als er een spel start. Het enige wat blijft draaien is een soort van "light" shell voor de basis input/output. Het IOS binnen de Wii bijvoorbeeld, wat blijft draaien als het home menu uit staat om bijvoorbeeld de "home" knop te kunnen bedienen die de wiimote instellingen laat zien. IOS wordt trouwens ERBIJ geïnstalleerd (net zoals de oude JRE's) in plaats van "er overheen", de limiet bij de Wii is bijvoorbeeld maximaal 254 IOS versies, de 3DS zal wel net zo werken.

Je zou kunnen stellen dat de DSi/Wii en 3DS (waarschijnlijk) in een dual boot draaien. Wat je kan doen is bijvoorbeeld de game "hibernaten" of save-staten :P
alleen heeft de DS wel een OS, waarom zou je anders een dev-kit maken? :+

*sorry dubbele typo

[Reactie gewijzigd door stewie op 22 september 2010 15:31]

Ik zou het zo zeggen.

'n Veelzijdig mobiel OS // compact licht en veelzijdig
vs
'n Game OS // compact licht en voor game performance geoptimaliseerd
Jammer dat er zo weinig werkgeheugen beschikbaar is.
Met wat meer was er vast een poging gedaan om er android op te draaien.
De PS3 heeft 256MB RAM en 256MB VRAM, de 360 heeft totaal 512MB.
RAM is minder belangijk voor games.

Maar wat wil jij met Android op een 3DS?
Naja, er is wel een linux variant voor de DS
http://en.wikipedia.org/wiki/DSLinux

Maar sowieso, met 64mb ram kan je makkelijk linux draaien met busybox :)

De rede waarom de 3DS niet super veel geheugen nodig heeft ligt ook aan het feit dat arm applicaties kleiner zijn omdat de cpu minder instructies hoeft uit te voeren per opdracht zodat de executable kleiner is :)
Ja, en vooral kinderen vinden cpu en gpu snelheid erg belangrijk... En van papa en mama mogen ze komende kerst kiezen tussen een 3DS en een IPhone 4...

De 2 producten zijn op geen enkele manier te vergelijken, niet qua doelgroep en gamesverkoop.
In vergelijking met de 3DS is de iPhone 4 belachelijk duur en kan natuurlijk ook geen 3D weergeven. Dat de iPhone betere specs heeft boeit de meeste mensen niet als ze een 3DS kopen.
En daarnaast zijn het twee totaal verschillende producten.

Naar mijn idee koop je een handheld niet voor de specs maar voor de games.
Ze mogen de specs ind dan gaan verbeteren.
ik zie er geen toegevoegde waarde van in om deze op de markt te brengen..
Het is de krachtigste portable gameconsole die er is. (de iPhone is geen gameconsole) zo kan je het ook stellen.
Ten tweede, hij heeft een 3D scherm, gyroscoop, nieuwe controls en een scherper scherm.
Ten derde, het is een Nintendo console. De Nintendo-achterban wil zoals altijd lekker Mario, Zelda, Pokémon en Metoid spelen, en dat kan alleen op een Nintendo console. De DS heeft nu helemaal verouderde specs, dus we zijn aan iets nieuws toe. Kunnen we Mario weer iets gedetailleerder zien.
Mooie specs voor een handheld, die ik tog alleen zou gebruiken voor games en niet voor andere ongein (like apps).

Een handheld is om mobiel te kunnen gamen en misschien (tegelijk) mp3'tjes luisteren.
Dus eigenlijk is de enige specificatie die ze goed moeten maken de accu-duur. De accu-duur van de DS lite vind ik een beetje te kort (een klein beetje). 3 uur gamen op full-load lijkt mij mooi.
3 uur gamen? Nintendo zegt zelf de DSi te willen te evenaren en dat is zo'n 10 uur. Je DS Lite moet het als het goed is ook zo'n 12-15 uur volhouden (wel afhankelijjk van je backlight).
ik heb het idee dat het os van de ds vergelijkbaar is met de workbench van m'n ouwe amiga....
die opbouw met div. co-prosessors trouwens ook.
super licht, en bemoeit zich niet met het spel dat gespeeld wordt.
onderklokken is best slim, spaart in de regel best veel energie :)
en als je uiteindelijk toch niet meer snelheid nodig hebt ;)
voor de rest kan je de hele ds/gameboy familie naar mijn idee helemaal niet vergelijken met b.v. een psp, dat ligt nl net zover uit mekaar als een amiga t.o.v. een Pentium 100 waarbij de amiga blokjes rent om de pentium :)
ik snap niet warom er hier zoveel iphone fanboys lopen te zeuren over specs.

ik ben een trotse eigenaar van een android telefoon en een ds lite maar dat zijn wel effe 2 verschillende dingen, daarbij komt kijken dat iphone games geschreven worden op een engine die nog al wat kan verschillen terwijl de ds een beter structuur heeft,

en om nou te zeggen vergeleken met de ... zijn dit waardeloze specs: s;aat ook nergens op warom geeft een ps3 beter spellen weer dan mijn 400 euro duurdere pc? heeft allemaal te maken met de engine.

ik ben blij dat de #DS komt en de specs intereseren em niet want het is en het blijft een spelcomputer voor vermaak en waar dat nou is maakt toch niks uit.
frappant hoe hier op specs worden neergekeken. zoals een ander al zei: qua tech lijkt het niet veel, maar het hoeft ook niet aan een hoge resolutie te worden weergegeven. enkel een lagere kwaliteit aan textures is de grootste bottleneck gezien de 4 mb VRAM.

grafisch gezien heeft het wel alle leuke dingen van tegenwoordig (HDR, Depth of Field, etc..) en dat zie je goed in de mobiele port van Capcoms MT Framework engine. grafisch is het vooral qua textures wat slechter, maar veel onder doen voor andere platforms doet het niet. een PSP heeft ook geen pixel/vertex shader technologie aan boord, de 3DS echter wel.

je moet het relatief zien. het lijkt niet veel, maar schijn bedriegt. ik zie hier wel een knappe FPS op ontwikkeld worden die grafisch bij de tijd is. Doom 3 zou op zn minst op dit apparaat te realiseren moeten zijn. enige nadeel aan de ARM architectuur is dat als je een port wil maken van een PC game als Doom 3, dat je eerst de hele zwik moet omzetten op de ARM architectuur. en dat kost tijd.

neemt niet weg dat dit weldegelijk een krachtig apparaatje is, die nogal wat moderne features ondersteunt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True