Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

De Pica200, een gpu van Digital Media Professionals, gaat het 3d-scherm van de Nintendo 3DS aansturen, zo laat het Japanse bedrijf weten. De gpu wordt met een nog onbekende cpu in een system-on-a-chip verwerkt.

Digital Media Professionals heeft bekendgemaakt dat zijn Pica200 zal worden gebruikt als gpu in de 3DS, de nieuwe handheld van Nintendo. De gpu, die samen met een nog onbekende cpu in een soc zal worden verwerkt, ondersteunt per-pixel lighting, procedural textures en antialiasing, en genereert 15,3 miljoen polygonen per seconde op 200MHz. DMP kondigde de Pica200 in 2002 aan en bracht de chip in 2006 op de markt. De chip heeft maximaal vier pixel pipelines.

Daarnaast bleek uit de presentatie van Nintendo op de afgelopen E3 dat de 3DS een nieuw model cartridge krijgt, die iets groter is dan het model dat in de huidige DSi of DS XL wordt gebruikt. De capaciteit van de nieuwe cartridge zou 2GB zijn, een flinke verbetering ten opzichte van de huidige cartridges, die maximaal 512MB kunnen bevatten.

Futuremark draaiend op een Pica200
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Zullen het verkleinen van de cartridges doen om piraterij tegen tegaan? ( lees minder spelletjes op een kaartje)

Edit: Duidelijk gemaakt door exorcist ^^

[Reactie gewijzigd door marcunator op 21 juni 2010 15:01]

Het kaartje is niet kleiner (qua capaciteit). Tweakers haalt bits en Bytes door elkaar...

De oude DS kaart is maximaal 4Gbit, de nieuwe is maximaal 2GByte. Een factor 4 groter. De vooruitgang in opslagcapaciteit zal gewoon een technologiestap zijn, niet speciaal om piraterij tegen te gaan (immers heb je ondertussen al 32GB SD kaarten). Ik twijfel er echter niet aan dat de 3DS kaartjes op nieuwe manieren beveiligd zijn om piraterij tegen te gaan.


ontopic: De GPU lijkt qua ruwe rekenkracht trouwens op een SGX530, er van uitgaande dat hij inderdaad op 200MHz draait. Hoe het met OpenGL features en shader model versie zit heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar dit zal ongetwijfeld iets minder zijn als de PowerVR SGX gezien deze GPU al 4 jaar oud is.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 21 juni 2010 15:30]

Ik verwacht dat het Random zoeken naar open Wifi netwerken ook wel iets met de beveiligings structuur te maken heeft.
Nee, want in een R4i-SDHC kan ook een 8 GB SDHC kaart.
Best saaie chip dus eigenlijk. Al 4 jaar oude GPU, techniek in theorie zelfs 8 jaar oud
Al eens gezien hou oud de Cortex A8 is, welke in de iPhone, en andere high end smart phones zitten?

Probleem met de SOC market, is dat men nogal vrij snel is met de aankondiging van producten, soms jaren op voorhand, om klanten te kunnen lokken. Van ARM Cpu's, to Gpu design's.

Je vergelijk Intel/Amd, Nvidia/Ati, met een totaal andere markt. De vorige zijn direct gefocust op OEM, of Direct to market met beperkte tussen fabrikanten die contractueel contracten hebben. En de grootste deel van de omzet zit dus op de Laptop/Desktop markt voor deze bedrijven. ATI is een kleine speler in de SOC markt, op gebied van GPU licence. Nvidia is pas begonnen met de introductie van de Tegra1/2, om echt op die markt te spelen...

Daar tegen is op de ARM/GPU markt, dat we associëren met SOC ( system on Chip ) design, veel meer concurrentie. Je hebt daar niet enkel één doelgroep, maar verschillende zoals Phone's, integreated systems, etc ( en nu dus ook al de netbook, laptop/desktop etc marketen waartoe men zich begint meer & meer te focussen ).

Je zou verbaast zijn waarin je soms Arm based cpu's zal terugvinden in je huishoud toestellen ( ok, deze zijn ofcourse niet de laatste van de laatste ). Maar de markt, en concurrentie is zoveel groter dan op de PC markt.

Zo een Cortex A8 600mhz + GPU + 256MB Ram, was als ik me goed herinner, rond de 40$ ( prijzen van een jaar of zo geleden ).

En omdat deze markten concurrentieel zijn, is het ook belangrijk om sneller producten aan te kondigen om de potentiële fabrikanten die SOC bouwen, naar je product te brengen, zodat ze dit kunnen integreren in hun SOC's.
Intel's en AMD's volgende generatie CPU's zijn ook al vele jaren geleden (6-7) aangekondigt. Zijn die dus ook al verouderd?
Best saaie chip dus eigenlijk. Al 4 jaar oude GPU, techniek in theorie zelfs 8 jaar oud
maar niet in deze grote, op een SoC geintegreerd, en met dergelijke lage stroomconsumptie.

ook nooit in combinatie met een native 3D scherm. (native bedoel ik mee: geen bril voor nodig - zoals het hoort dus)
Misschien omdat de 3DS 4 jaar geleden anders voor 1000 euro over de toonbank had moeten gaan met die gloednieuwe chip toen.
spijtig dat er nieuwe cartridges komen - zo kan je bijvoorbeeld nieuwe 3D spellen niet spelen op een recent aangekochte DSiXL of DSi in 2D... :'(
Want de DSi is daar überhaupt sterk genoeg voor?
oude cartridges zullen nog werken. 3DS games zouden in theorie ook nog steeds op DSi draaien (meer ram, snellere CPU) maar dan verminderd... Net als Perfect Dark zonder Extension Pak op de N64
Dit overcompliceert de ontwikkeling van een spel. De lock is juist bedoeld zodat de ontwikkelaars vol voor de 3DS kunnen gaan, en de gebruikers het niet per ongeluk in het verkeerde gat stoppen. Daarbij, het is misschien wel mogelijk om 3DS features te gebruiken vanaf een DS cart.
De DSi is echt niet sterk genoeg om 3DS spellen te kunnen afspelen denk ik.

DS vs 3DS game vergelijking
http://uk.ds.ign.com/articles/109/1099732p1.html
Ik verwacht dat er echt wel meer verschil in zal zitten dan alleen maar de switch van 2D naar 3D - getuige de nieuwe GPU zal hij zelfs in 2D wel een stukje mooier worden dan de oude DS.
en dat vind jij vreemd? je gaat toch ook geen Wii games op je oude Game Cube kunnen spelen
Vind het eerlijk gezegd ook wat tegenvallen. Het video'tje ziet wel grappig uit, maar meer dan dat ook niet.

Volgens mij kan de huidige ARM Cortex A8 generatie dit ook prima, laat staan de nieuwe A9 generatie zoals een Tegra2, die slaat dit volledig uit water.

Wellicht dat Nintendo er geen heil meer in ziet? En ze proberen de hardware zo goedkoop mogelijk houden? Beetje hetzelfde als met de Wii, etc.

Persoonlijk had ik verwacht dat een nieuwe Ds toch minimaal de graphics van de huidige Wii zou kunnen weergeven. En de huidige PSP bijvoorbeeld voorbij zou gaan.

[Reactie gewijzigd door Quindor op 21 juni 2010 15:27]

IMO gaan de graphics van de 3DS ook wel voorbij de PSP.

op Wii graphics rekenen is wel wat te veel gevraagd denk ik voor een handheld
Ik denk dat Nintendo bij zichzelf denkt: "Waarom zouden we krachtigere en dus duurdere hardware in het apparaat stoppen als het niet absoluut noodzakelijk is?"

Ik bedoel als het over 1 jaartje blijkt dat de 3DS eigenlijk veel te langzaam was wat houdt Nintendo dan tegen om met een soort DSi te komen met wat snellere hardware en meer geheugen.

Nintendo laat ondertussen zien dat ze niet de fabrikant zijn van de pure hardware maar meer een gameplay bedrijf zijn, een bedrijf die zijn hardware aanpast aan de gameplay en daar heb je misschien foefjes voor nodig zoals touchscreen, bewegingssensoren en 3D schermen maar super hardware met super graphics hoort daar niet bij.
Maar zo'n chipje kost misschien maar 20 euro meer (en is over een jaar net zo spotgoedkoop als deze chip)... Daarom snap ik de keuze van Nintendo ook niet. De Wii vind ik er ronduit belabberd uitzien. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik de screens er wel goed uitzien.
Het huidige limit van DS game cards is 4 Gigabit 512 MB dus.

On topic
Ziet er goed uit, enig idee hoe dit vergelijkt met bijvoorbeeld de psp GPU?
Inderdaad, DS kaartjes gaan tot 512 megabyte, wat gelijk staat aan 4 gigabit, de 3DS kaartjes gaan tot 2 gigabyte

edit: Ho, zet ik het hier alsnog fout neer. Nu staat het goed.

[Reactie gewijzigd door Grannd op 21 juni 2010 15:35]

De DS kaartjes gaan tot 2Gb, maar dit is geen hard maximum (met page swapping en weet ik het zou meer moeten kunnen, maar 2Gb is het grootste bekende volgens wikipedia).

De kaartjes van de 3DS zouden evenwel 2GB groot moeten zijn.
512 megbyte is nog steeds ~4 gigabit..
De grootste DS file die ik op een kaart heb staan is 256 MB. Als ze games gaan uitbrengen die (bijna) alle capaciteit van de kaart nodig zijn dan stoppen ze er dus minimaal 8 keer zoveel data in..... ben benieuwd waarmee ze dan willen komen.
Als ik dat filmpje bekijk ziet het er veel belovend uit. Ook knap die performance op zo'n laag aantal mhz.
Een GeForce 3 draaide ook aan 200 MHz en had vergelijkbare features (vier pipelines, eenvoudige shaders), maar stuurde wel een veel hogere resolutie aan. Deze demo met de samurai gebruik voor de omgeving (terrein en lucht) ook een simpele voorgerenderde cubemap. Enkel de samurai zelf, zijn huis en de shaduwne vergen wat extra rekenkracht. Al bij al dus niet zo'n indrukwekkende demo. Maar wel een leuke ontwikkeling voor de 3DS natuurlijk.
nogal logisch hè ps3 spellen zijn ook niet speelbaar op een ps2

hij was toch backwards compatible? betekent dat,dat er twee sloten zijn

[Reactie gewijzigd door gertrudi op 21 juni 2010 14:53]

Waarom niet? De DS had ook twee slots.
op mijn ps3 kan ik gewoon ps2 spellen spelen hoor :) (zit dan wel een ps2 chip in ;p)
Hij zegt dat je geen PS3 games op een PS2 kan spelen, iets met lezen ;-)
Zijn reactie was tussendoor gewijzigd. Ook iets met kleine lettertjes lezen
Er zijn inderdaad twee sloten: een voor de DS games, en een voor de 3DS games.
Volgens http://tweakers.net/nieuw...pu-dan-de-iphone-3gs.html kan de IPhone 3GS 28 miljoen polygonen per seconden te voorschijn toveren, betekend dit dus dat een apparaat dat zich volledig richt op gamen een slechtere GPU heeft dan een telefoon?
Wat de cijfers betreft lijkt het daar inderdaad op. Maar vergeet niet dat we het dan wel over 2 verschillende producten hebben met een totaal andere prijs. Van Nintendo weten we dat ze de belevenis verkiezen boven de graphics. Ze hopen dan ook waarschijnlijk om mensen met de 3D-belevenis over de streep te trekken en dat tegen een schappelijke prijs :)
Slechtere GPU misschien wel, maar je wilt na een uurtje niet met een lege batterij zitten natuurlijk.
Waarom cardridges?, die zijn lastige mee te nemen, je kunt niet snel tussen games switchen en je moet ze gaan halen/bestellen bij een winkel.

Waarom niet gewoon een appstore achtig model?

[Reactie gewijzigd door donny007 op 21 juni 2010 14:53]

Ja lekker..laten we even de retail er tussenuit snijden :+

Tweakers vergeten nog weleens het GIGANTISCH grote belang van de retail! Zeker voor spelcomputers is deze van levensbelang. Waarom zou een retailer nog überhaupt een 3ds in de schappen leggen als hij geen spelletjes meer kan verkopen met een lekkere marge?

Distributie via het traditionele kanaal is in deze branch gewoon van levensbelang.

[Reactie gewijzigd door Hubman op 21 juni 2010 15:00]

Jij hebt nog nooit gehoord van kopen via internet?

Voor consoles hoef je ook geen rekening te houden met service want op consoles krijg je fabrieksgarantie en wordt dus thuis bij je opgehaald of je stuurt het gratis op.
Ja, maar daar zit je dan ook voor op tweakers.net. Als ik dan even mijn eigen digibete ouders als voorbeeld pak, die kopen nogal eens van die casual Zylom-achtige games. Die kun je prima online kopen en downloaden, maar het gros daarvan wordt bij de MediaMarkt uit de schappen geplukt. Ik krijg soms het idee dat veel tweakers nog wel eens de neiging hebben om te vergeten dat het overgrote merendeel van de bevolking géén tweaker is.
Op de iPhone lukt het wel iedere lutser om apps uit de appstore te plukken, via de retail worden iTunes kaartjes verkocht voor als je geen credit card hebt/wilt gebruiken. Dat werkt allemaal prima, als ze het op de 3DS net zo simpel en toegankelijk maken zal het zeker gaan werken.
En zoals al meerdere keren gezegd is... wie gaat dan de 3DS verkopen, de retail winkels iig niet.

Met een iphone is dat anders, aangezien je die bij een telefoon abbo kan krijgen
en als je het al los koopt, betaal je een stuk meer dan als je een 3DS zou kopen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 21 juni 2010 18:20]

jonge..fysiek games kopen via internet is ook distributie via de retail :+

En volgens mij reageer je op de verkeerde persoon want je reactie slaat kant nog wal...
Levensbelang? Voor de retail zelf ja, voor de consument is dit niet van levensbelang. Die laatste zin moet je toch even toelichten...
Welke idioot gaat in godsnaam 3DS consoles in de winkel leggen als hij de lucratieve games niet kan verkopen????

Waarom denk je dat de PSPGo zo kut verkoopt? Omdat de retailers zelf GEEN enkele moeite doen om dit product verkocht te krijgen! Ze hebben er namelijk geen baat bij!

[Reactie gewijzigd door Hubman op 21 juni 2010 15:17]

Welke idioot verkoopt er nou iPod touches terwijl hij de games niet eens zelf kan verkopen....
omdat hij een lekkere marge kan maken op de accessoires/of het apparaat zelf!
Op een console/handheld zit traditioneel weinig marge..en de accessoires van een console zijn de games namelijk zelf!
op de iPod touch zit een hele kleine marge voor de winkelier, de prijzen worden overal hetzelfde gehouden, totdat er een winkel uitspringt met 15 euro korting.

Bij de accessoires kopen de meeste mensen een hoesje en een betere set oordopjes, die zijn er ook voor handhelds.
Nogmaals...wat oordopjes zijn bij een Ipod zijn de games voor een handheld/console...daar moeten de winkeliers het van hebben.
Nee hoor, bij de Nintendo consoles zit doorgaans een hele hoop third party hardware zoals een extra accu, reserve stylussen, een speciaal hoesje/tasje enzovoorts.
Maar dat de games niet meer verkocht worden is inderdaad een gemis.
Ipod touch is geen gameconsole mensen de nintendo DS moet het gewoon hebben van de games.

En ik weet niet wie er met die onzin komt dat er weinig marge zit op een ipod maar dat apparaat heeft genoeg marge echter mag je hem niet voor een lagere prijs verkopen anders stopt apple met je inkoop.
Alleen onder bepaalde voorwaarden mag je acties houden.
Media markt BV mag soms dikke korting erop geven maar dixons die mag dan weer gratis tasje en itunes kaarten erbij doen.

maar terug on topic
nintendo zal ook bij de opvolger van de wii hun retail niet in de vingers snijden ze zien ook wel de fout die sony heeft gemaakt met hun PSPgo die eerst het apperaat moest worden maar nu zogenaamd opeens een test was.
De retail markt is zo gruwelijk concurrerend dat electronica zelfs voor 1 euro winst wordt verkocht en dat zijn goede marges, vaak gast het zelfs om dubbeltjes.

Geloof me er zijn genoeg winkels die het verkopen zonder de games, voor veel shops is gameverkoop juist hoofdpijn.

Een voorraad titels kan snel nutteloos goedkoop worden, een voorraad Wii's of Xboxen juist niet.

Geloof me, er wordt gevochten om elke dubbeltje.
Absolute onzin, er worden juist enorme marges op elektronica verdiend... in de consolemarkt zal die marge misschien kleiner zijn, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de verkoop van televisies/monitoren, beamers, versterkers, DVD/BR-spelers etc. etc.... die gaan soms een complete keer over de kop. Om een voorbeeldje te noemen: ik ken de inkoopprijzen van NEC beamers en monitoren, ik ken ook de prijzen waarvoor ze worden verkocht... ze gaan minimaal met een marge van 30% de deur uit, maar in veel gevallen een nog veel hogere marge dan dat. Nee sorry, dat er maar dubbeltjes wordt verdiend in de elektronica-retail is pure onzin, dan zou de retailer geen lang leven beschoren zijn.
De enige die enorm verdient op electronica zijn de fabrikanten.

Vooral de fabrikanten die een comfortabele positie in de markt hebben zoals Logitech en Apple hebben gruwelijke marges.

Van de retailers zijn de enigen die nog wat verdienen Media Markt, It's, Dixons en nog een paar bekende namen.

Dat zijn bedrijven die zich niet willen bezighouden met kleine bedragen en zullen bijvoorbeeld een geheugenkaartje wat op internet 5 euro kost verkopen voor 15 euro omdat het anders de moeite niet waard is.

Bij LCD TV's van 1500 euro bijvoorbeeld zullen ze minimaal 300-400 euro winst maken omdat dat het enige marge is dat het voor een Media Markt waard maakt om die TV te verkopen.

Ik heb het echter over webshops en kleine winkeltjes, vooral bij webshops draait het om dubbeltjes en bij grote marges spreek je over 1 of 2 euro.

De inkoopprijs van bijvoorbeeld een Playstation 3 die voor 300 euro verkocht wordt is 290 euro, en mensen die op Pricewatch rondspeuren betalen nooit 300 euro omdat ze zien dat er winkels zijn die het ook voor lager dan 300 euro verkopen.

En dan weer zeuren als er een webshop failliet is gegaan.
Zo hoort kapitalisme toch te werken? Als iedereen rationeel in zijn eigen belang handelt dan hoort de onzichtbare hand voor de best mogelijke uitkomst te zorgen. Kan het niet zeggen zonder te lachen ...

Capitalism will eat itself, maar in de tussentijd zie ik niet in waarom ik een euro meer uit zo moeten geven totdat we kapitalisme aan de kant zetten.
Weet niet onder welke steen jij slaapt maar ik moet met mijn bijverkoop vechten om 20% marge te halen.
Meeste electronica is toch echt maar tussen de 10-15% marge hoor MicGlou

Dus weet niet bij welke winkelketen jij zit maar zou toch maar is wat beter naar je inkoop gaan kijken
Deze nieuwe ds geeft je de mogelijkheid om je games te installeren zodat je niet je cartridges mee hoeft te nemen als ik tenminste de geruchten moet geloven.

http://uk.ds.ign.com/articles/109/1099734p1.html
Lekker piraterij gevoelig :)
De Xbox360 geeft ook mogelijkheid van install to HDD, maar dan moet je wel het originele spel in de DVD drive hebben zitten voor de security check.
Mag toch aannemen dat Nintendo ook zoiets zal doen (zodat je buurjongetje niet zomaar even jou spellen kan installeren, gratis)
Dat hoop ik toch niet, want er zal weinig verschil zitten tussen lezen van het kaartje en lezen van de interne opslag. Bij de xbox scheelt het wel veel (de HDD is sneller, stiller, koeler en zuiniger dan de disk drive), maar bij de 3DS gaan al deze voordelen niet op doordat beide mediums in feite uit dezelfde chips bestaan.
euhhmm, daar heb je het fout,

De snelheid van een GBA kaartje was zelfs hoger dan die van een DS,omdat de DS dat niet nodig heeft wegens de 4MB ram, wat de GBA niet had. Nintendo kan ook de lees/schrijfsnelheid van de cartridges beperken, waardoor het installeren van de game wel sneller zou kunnen werken.
Op een DVD zit over het algemeen geen schrijfbaar geheugen.

Op een cartridge kunnen ze makkelijk een ASIC doen voor de DRM met een stukje schrijfbaar geheugen, als je het spel dan op je 3DS installeert kan het de cartridge deactiveren (en weer activeren bij de-installeren).

Ik weet niet of ze het zo doen, het is gewoon hoe ik het zou doen.
De PSP Go was dan ook zo'n geweldig succes 8)7 bovendien heb je hoe dan ook geheugen nodig voor de opslag van games en dat zouden dus waarschijnlijk ook gewoon SD kaartjes worden.
Of gewoon intern geheugen, stop er 32 GB in en je hebt ruimte zat voor games.
Als consument heb ik sowieso liever mijn games op aparte media. Het merendeel van mijn DS games had ik via de 2e hands ruilmarkt bemachtigd en als je alles moet downloaden dan gaat dat ook niet meer lukken.
Ik denk dat heel veel mensen het nostalgische gevoel van een cartridge schoonblazen waarderen :+

[Reactie gewijzigd door marcunator op 21 juni 2010 14:51]

Of een coprocessor in je game-cartridge net als vroeger! vet!

edit: Waarom zou je anders voor een grotere cartridge kiezen met minder opslagcapaciteit ;)

[Reactie gewijzigd door poepkop op 22 juni 2010 21:26]

Omdat jij de markt niet snapt...

Om even Steam als voorbeeld te nemen:

Waar verdien je meer geld mee....als je game in de winkel legt en bereikbaar is voor iedereen of gericht op een kleine groep gamers die kennis hebben van een service als Steam (met alle risico's van dien..zeker in de toekomst)?

Juist ja...de eerste dus

[Reactie gewijzigd door Hubman op 21 juni 2010 15:24]

Plus, Nintendo handhelds zijn (vaak) gericht op een jonger publiek. Goede ouders willen wel een beetje in de gaten houden wat voor zooi hun kinderen precies spelen. Makkelijker te controleren met fysieke spelletjes. Ook handiger voor de opa's/oma's oom's/tantes etc. met verjaardagen, kerst, sinterklaas en elke willekeurige andere dag dat je een kind wilt verwennen. Niets leukers dan een kind nieuwsgierig met een lach op zn gezicht een pakje open maken gevolgd door ultieme vreugde als het is wat hij heel graag wilt hebben. Wat kan het leven toch lekker simpel zijn als je kind bent...
Als ik dan kijk naar mijn directe omgeving (waar de leeftijden varieren van 28 t/m 44):

Het zijn ook diezelfde ouders die zo'n R4 kaartje kopen voor hun koters om dat dan meteen via internet vol te duwen met spellen die ze vinden via sites/torrents/whichever. Dus dat ze iets via een appstore zouden moeten kopen zou in mijn ogen dan al eenvoudiger zijn dan moeten zoeken naar een illegale download.

Als mensen iets makkelijker (en goedkoper) kunnen krijgen door iets te moeten downloaden, op welke manier dan ook, dan zijn ze heel inventief. Argumenten dat mensen liever iets tastbaars zien of in de gaten willen houden wat de kinderen spelen gaan totaal niet op.

Het is misschien wel dat een spel minder speciaal wordt op het moment dat men ze niet uit cadeaupapier kan halen, maar dat neemt niet weg dat de manier van distributie weinig impact gaat hebben op de verkopen... Vooral als er straks wéér R4 soortgelijke kaartjes voor uitkomen.

edit:
Hoofdzaak: Ze moeten er voor zorgen dat (ongeacht de distributiemethode) alles prijs/kwaliteit gewijs in verhouding staat. Dat is nu net wat er op het moment ontbreekt bij het gros van de NDS spellen.

[Reactie gewijzigd door detheavn op 22 juni 2010 09:56]

BS.
als alle games op de 3ds alleen verkrijgbaar zouden zijn via een app-store dan zou iedereen daar gebruik van maken.

en welke risico's? dat ze je games gaan blokkeren? lijkt me niet. of dat ze faliet gaan, een simple patch kan daar een oplossing voor bieden, net als steam gezegt heeft te zullen doen mochten ze ooit stoppen met steam.
je kartrage kan ook kapot of kwijt raken. dat risico lijkt me eigenlijk groter.
Nogmaals..wie gaat de 3DS dan verkopen....? Zie PSPGo! Wat is de winst voor de retail dan om dat ding te verkopen?

En dat heerlijke fabeltje van Steam..mochten ze failliet gaan dan brengen ze een patch uit :+

Geloof je ook nog in de Paashaas? Sinterklaas? Kerstman?
Het mag dan wel lekker makkelijk zijn om via Steam iets te kopen maar je geeft zo veel uit handen. Als Steam ooit besluit de stekker eruit te trekken en een volgend eigenaar besluit het beleid te wijzigen dan ben je de klos.

Ook zo mooi is de manier waarop je moet betalen, nee, ik zou willen dat ik er niet mee in zee hoefde te gaan ware het niet dat ik CoD: MW2 heb gekocht.
Bijvoorbeeld het risico dat een via Steam gekocht spel het na de backup vanuit Steam zelf niet meer doet? Dat heb ik met GTA4, na een reinstall (precies zoals beschreven door Steam) pakt het spel mijn serial niet meer en kan ik dus niet meer online spelen. Tel daarbij op dat op mail niet geantwoord wordt en je hebt een risicovol platform.
Wat jij nu uitkraamt is echt de grootste BullShit!!!

De PSPGo is ook een snelle dood gestorven omdat deze ook alleen maar online content had. Alleen online content is gewoon NOT DONE!

Ik heb er zelf ook een hekel aan. Ik wil hoesjes, cartridges en de mogelijkheid om games weer te kunnen verkopen of een spelletje kunnen uitlenen aan vrienden of familie. Dat kan niet met dat online gedoe, veel te veel nadelen.

Probeer jij maar eens een consument in een hoek te drukken, kijk maar eens wat er dan gebeurd ;)
De PSPGo was gewoon veels te duur, als het apparaat 100 euo had gekost zou het niet aan te slepen zijn.
hopelijk gaan ontwikkelaars ook daadwerkelijk gebruik maken van die rekenkracht
we zullen het zien ben benieuwd en hou het in de gaten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True