Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

De Nintendo 3DS zal over schermen met een diagonaal van vier inch beschikken en verbeterde mogelijkheden voor draadloze connectiviteit aan boord hebben. Dit meldt de Japanse zakenkrant Nikkei. Nintendo heeft nog geen details bevestigd.

Toen Nintendo dinsdag de 3DS aankondigde, was het Japanse bedrijf niet genereus met details over de nieuwe handheld. Nintendo heeft de E3-beurs in Los Angeles gereserveerd om meer informatie over de nieuwe handheld met 3d-mogelijkheden vrij te geven. De Japanse zakenkrant Nikkei meent echter al enkele details wereldkundig te kunnen maken. Deze zijn niet bevestigd door Nintendo, maar Nikkei is doorgaans goed geïnformeerd.

De krant vermoedt dat de 3DS zal beschikken over schermNintendo-logoen van elk 4" groot. Dat is kleiner dan de 4,2" die de schermen van de DSi XL meten. Naast de schermgrootte vermeldt Nikkei dat de 3DS verbeterde draadloze communicatietechnologie aan boord zal hebben. Ook de batterijduur van de nieuwe handheld wordt beter dan die van zijn voorgangers.

Nikkei stelt dat de 3DS zal beschikken over een '3d-joystick'. Er wordt niet uitgewijd over de toepassing daarvan. De nieuwe handheld zou bovendien met force feedback zijn uitgerust. Nintendo zou de patenten voor de gerelateerde technologie al aan het eind van 2009 hebben laten vastleggen.

Daarnaast zou Nintendo overwegen om een versnellingsmeter op te nemen in de nieuwe 3DS. Hiermee zou de 3DS bewegingsgevoelig worden en zou de machine zelf als besturingselement kunnen worden gebruikt. Ook de Wiimote bevat een versnellingsmeter.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Heksen daar bij nintendo. Een 3d scherm zonder brilletje van $150? Ketterij volgens mij :(
Wat trek jij voorbarige conclusies, de versnellingsmeter en censoren passen het scherm perspectief aan waardoor een zeer realistische 3D omgeving onstaat. Zoek maar eens op youtube hoe dat eruit ziet.

http://www.youtube.com/watch?v=v_P4gyjf5tQ

[Reactie gewijzigd door Vampier op 24 maart 2010 16:26]

Dus voor het 3d effect zal je altijd je hoofd of de DS moeten bewegen ?
Dat zal toch niet de bedoeling zijn ?

Lenticular lijkt me hier echt veel meer voor de hand liggen.
Persoonlijk hoop ik op een combinatie van de 2, want zelfs met gebruik van een lenticular display kun je niet om een hoekje kijken.
Nee, dat is een spel voor de DSi, er is nog niets verteld over de techniek achter de 3DS. Bovendien is dat geen 3D, het beweegt weliswaar mee, maar er zijn stereoscopische beelden nodig voor 3D.
head tracking zorght voor een 3D ervaring op gewone schermen
zoek maar eens op youtube naar head tracking.
Ik heb het in de praktijk ervaren, maar dit is geen volledige 3D-ervaring. Enkel als je beweegt krijg je een lichte illusie. En laat je gamen nou net niet de hele tijd als een gek rondkijken, zeker niet op een handheld. Daarom denk ik dat de 3DS (nog) een andere technologie implementeert.
Ik heb ook beiden in de praktijk ervaren en ben het toch niet met je eens.

Het 3d effect werkt alleen als het beweegt. Stereoscopsich of niet. Bij stereoscopie staat het brandpunt vast, dus je kan in een stilstaand beeld geen 3d ervaren omdat je ogen niet op een ander punt kunnen focussen (die focus ligt al vast). Dus puur wanneer het beweegt, ontstaat die diepte.

Persoonlijk vind ik headtracking 100x beter werken (en realistischer overkomen) dan stereoscopie, het grootste probleem is alleen dat het maar voor 1 persoon tegelijkertijd werkt. Voor games dus ideaal. Zeker omdat het je in staat stelt om hoekjes te kijken (wat natuurlijk een leuke game-feature is), wat niet zal gaan met stereoscopie,

En wellicht wordt deze techniek nog doorontwikkeld tot Head/Eye tracking, zodat je uiteindelijk zelf op objecten kan focussen (dat dus dat object scherp wordt, en de rest onscherper) puur door er naar te kijken. Hierdoor heb je dus ook het dieptegevoel bij stilstaand beeld. Ik zie dit wel mogelijk met tracking, maar nooit met stereoscopie.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 25 maart 2010 10:09]

In een stilstaand beeld kun je wel degelijk diepte zien. Probeer maar hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:XEyeStCdNYCSmall.jpg
(Niet iedereen kan z'n ogen precies goed krijgen)
Bovendien is dat geen 3D....
Je hebt wel gelijk, maar tot nu toe zijn er veel mensen makkelijk in de war zijn door de "3D", omdat tot nu toe wordt er helaas niets meer over WELKE "3D" gezegd...

Want er bestaan meerdere 3D termen: 3D voor rood/groen brillen/TV, 3D TV zonder brillen, 3Dimensionaal, CGI, enzovoort

De schrijvers/makers van de artikel/games hebben helemaal geen rekening mee gehouden met de volk. Want 3D is laatste tijd beetje veel belangrijker geworden.
Ze moeten ook over WELKE 3D technologie ze bedoelen vermelden.
^^^^^ deze omhoog modden

En voor games is dit juist veel overtuigender dan alleen maar stereoscopisch 3D.

( combinatie is natuurlijk helemaal :9~ -waardig )

[Reactie gewijzigd door ZeBoxxToo op 24 maart 2010 16:27]

Vraag me af of het ook met face tracking werkt, zoals in die video ook wordt gedemonstreerd. Dan zou het namelijk niet zo'n hele nieuwe functie zijn die ze toevoegen.
Geeksaresexy.net denkt meer aan het gebruik van de camera's (DSi),
de nieuwe versie van de DS zal natuurlijk sensors kunnen gebruiken. Maar zo komt er ook weer meer compatibiliteit lijkt me :)
The explanation instead appears to involve the DSi’s built-in cameras. The principle seems to be a simple reversal of the current set-up: if the cameras can tell where you are in relation to the screen, they can also work out the comparative position of the (imaginary) objects on the other side of the screen: that is to say, in the game world you are peering into. It appears the 3D effect only happens when you tilt the console, unlike a traditional 3D movie where the screen and your viewing position stay still.
Nee joh! Dat is voor als de 3D XL uitkomt, dan zetten ze dat 4.2" scherm er weer in. 8)7 |:(
Ik denk dat We.are.cake ironisch is... (hoop ik, anders lame-ass first post)
<dubbelpost deleted>

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 24 maart 2010 17:19]

Er bestaan systemen (parallax-gebaseerd), maar die hebben voornamelijk als nadeel dat je recht voor het scherm moet zitten, en dat het moeilijker schaalt naar grote schermen. Fujifilm heeft een 3D camera en kader op de markt, zonder brilletje.
Die nadelen zijn echter niet van belang op een draagbaar toestel...
Op zich hoef je er niet recht voor te zitten ... als je pupil tracking in bouwt en de resolutie van de barrier groot genoeg is dan werkt het vanuit een willekeurige hoek.

Ik neem aan dat dat ook precies is wat Nintendo wil doen.
Kan prima hoor :) juist zonder brilletje lijkt het me de goedkoopste 3d-variant, waar je enkel van recht vooraf 3d ziet of via de accelero-meter zelfs van de zijkant (denk ik)...

Zit eigenlijk een beetje te wachten tot ze een DS in een bril bouwen met schermpjes in de bril, kan je met lenzen enzo veel grotere beelden voor je toveren (huidige brilletjes gaan tot 40/50") en nog betere 3D ook ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 maart 2010 16:28]

Dat heet de Virtualboy. Misschien dat ze dat idee ooit weer terug halen.
Ze moeten er dan wel het een en ander aan verbeteren, veel mensen kunnen niet tegen rood beeld op zwarte achtergrond met weinig details.
wat heb je op een klein scherm aan 3d?
de 3d schermen van bijvoorbeeld panasonic die gaan uitkomen beginnen bij 50".
waarom? op een klein scherm mis je gewoon het effect
Bij de grote 3D schermen heb je een brilletje nodig en die zullen voor de gemiddelde consument de komende jaren waarschijnlijk nog niet interessant zijn, vanwege de prijs en het gebrek aan content.

Een handheld met een klein 3D scherm voor een goede prijs en standaard content die ervoor gemaakt is, is wat dat betreft een stuk interessanter. Waar vroeger handhelds vooral afgezwakte draagbare consoles waren (en zelfs de PSP biedt niet veel meer dan de Playstations), merk je dat Nintendo een unieke ervaring wilt bieden op de handhelds, die niet of nauwelijks te realiseren zijn op de gewone consoles. Bij de DS dus door twee schermpjes te gebruiken en de touchfunctionaliteit. Nu zal het mogelijk het eerste mainstream consumentenapparaat zijn met een 3D scherm zonder bril.

Ik zou ook niet weten waarom je op een klein scherm het effect zou moeten missen. Op m'n low-res Virtual Boy zag je al genoeg diepte en je ogen zien normaal gesproken dichtbij veel meer diepte dan verder weg (waarbij je meer gaat schatten aan de hand van de groottes van verschillende objecten).
is dat zo? dat lijkt me toch niet zo te zijn, Panasonic begint bij 50", maar dit is:
1. een ander doelpubliek (volwassenen)
2. een andere setting (living ipv overal)
3. een ander product (andere soort 3D, en geen handhelds)
een TV van 4" voor in de living zou belachelijk zijn 8)7 en niet echt handig. Tenslotte zit je ook veel verder van je tv af dan van je handheld. dus de relatieve grootte (grootte scherm tov afstand) kan wel gelijk lopen...
Ik heb ooit bij Philips gewerkt aan hun 3D schermen, er waren ook kleine varianten, van 4,8", en dat zag er perfect uit.
Zonder Tweakers ervan te willen beschuldigen dat ze bevooroordeeld zijn vraag ik me toch af waarom dit artikel de gekozen titel heeft...

Men verzint een nieuw apparaat bij Nintendo wat allerlei (wellicht) leuke nieuwe features heeft en waarvan het scherm 0.2 inch kleiner is dan van een ander apparaat van Nintendo... en dan focused men het hele artikel (d.m.v. de titel) alleen daar op? Dat vind ik een beetje vreemd eerlijk gezegd.

De titel had net zo goed kunnen zijn:

* Nintendo 3DS krijgt verbeterde draadloze connectiviteit
* Batterijduur 3DS wordt beter dan voorgangers
* 3DS krijgt joystick
* 3DS krijgt force feedback
* 3DS krijgt accelerometer

Allemaal positieve punten. Ik vind de huidige titel er een van iemand die heel goed heeft gezocht naar een minpunt aan dit apparaat om dat maar in de titel te kunnen vermelden. Wellicht journalistieke truc, dat men gewoon weet dat het artikel dan meer gelezen wordt of zo??
Misschien omdat het opvallend is dat een toestel bij een opvolger een mindere feature heeft. De positieve punten zijn verwachtbaar, een opvolger van een toestel moet beter zijn dan de vorige, anders wordt het niet gekocht. Dat Nintendo gekozen heeft voor een betere connectiviteit, een betere batterij, joystick, ff, accelero,... is niet speciaal... Dat ze kiezen voor kleinere schermen (wat negatief is) is wel opvallend... en in het vorige bericht stond er veel positiefs...
Is 't in mindere feature, een kleiner scherm? Als de resolutie omhoog gaat, dan heb ik liever een 4" scherm met een hoge resolutie dan een 4,2" met een pixelbrij). Het 'gerucht' gaat ook dat de 3DS een stuk krachtiger gaat worden en mooiere graphics kan tonen. Jammer dat daar dan weer niets over genoemd wordt.
gewoon alle info van IGN.com afgeript, na de exclusive voor de dailyfix van ign krijgt tweakers nu deze info van ign in bruikleen :P

Titel had inderdaad beter kunnen iets als 'geruchtenmolen betreffende hardware/functies 3DS op volle toeren' kunnen heten..

Engadget liep weer eens voorop samen met Techradar betreffende de geruchten/nieuwtjes mbt dit apparaat..

k interessant

[Reactie gewijzigd door rj1093 op 24 maart 2010 17:21]

Natuurlijk, zo kun je in een later stadium de markt nog meer proberen uit te melken met de Nintende 3DS XL..

Het zal wel een goedkopere 3D techniek zijn waarbij je recht voor de DS moet zitten..
Het zal wel een goedkopere 3D techniek zijn waarbij je recht voor de DS moet zitten..
Dat lijkt me sowieso de enige zinnige toepassing van een handheld console :)
Touchscreen is wel lastig i.c.m. 3D, daarom kijken ze wat meer naar alternatieve besturingsmogelijkheden denk ik...
Als ie echt twee schermen krijgt, wat de naam nog steeds doet vermoeden, dan kun je ook het bovenste scherm 3D-geschikt maken en de onderste net zoals nu een touchscreen.
"Naast de schermgrootte vermeldt Nikkei dat de 3DS verbeterde draadloze communicatietechnologie aan boord zal hebben."

WPA please, geen WEP!
lijkt me vrij logisch, de DSi ondersteund ook al wpa

ik hoop eigenlijk vooral op minstens volledig G netwerk
De machine zelf gebruiken als besturing lijkt me vreemd, aangezien de schermen er ook op zitten... Of mss voor evenwichtsspelletjes of zo (een balletje over een bruggetje laten gaan.)
En Force-feedback, betere WiFi, ... maar toch betere batterijduur? Maw grotere (zwaardere?) batterij... Soit, jammer dat er (mss) kleinere schermen inzitten.
Vraag me nog steeds af hoe ze dit gaan uitwerken. Kan niet wachten tot er meer informatie beschikbaar komt. Hopen dat de E3 ons er meer over verteld.
Tsja laat dit maar aan Nintendo over. Vernieuwing dat is waar Nintendo voor staat.
Beter de XL is nog al groot

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True