Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

Nintendo heeft zijn nieuwste handheld spelcomputer aangekondigd. De Nintendo 3DS zal games in drie dimensies kunnen weergeven, zonder dat daarvoor een speciale bril nodig is. De nieuwe handheld moet binnen een jaar verschijnen.

Nintendo heeft de 3DS stilletjes aangekondigd op de site voor investeerders. Nintendo-baas Satoru Iwata vermeldt dat de nieuwe handheld moet verschijnen voor het einde van het volgende fiscale jaar, dat eindigt op maart 2011. De 3DS zal backwards compatible zijn met de huidige DS-games. De Japanse gamesgigant is niet scheutig met details en belooft meer bekend te maken op de E3-beurs, die op 15 juni in Los Angeles wordt gehouden.

De aankondiging volgt na geruchten over een nieuwe telg van de succesvolle Nintendo DS-serie. Satoru Iwata hintte tegenover de pers over 3g-connectiviteit, bewegingsdetectie en 'zeer gedetailleerde beelden'. Franse ontwikkelaars zouden volgens geruchten al ontwikkelkits hebben ontvangen om mee te testen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

En alweeeer een nieuwe..
Iedere aanpassing brengen ze een nieuwe DS voor uit,
Kindertjes willen dit weer dus liggen thuis 3 oude DSen,
Breng dan iedere 2/3 jaar een goede uit,
en niet 5 in een korte tijd
Niemand verplicht je hem te kopen.

Sony doet het ook, alleen dan anders om. PS3 met minder features.
Microsoft, nieuwe xbox versie met HDMI.
Apple, zit ook al bij versie 3 geloof ik met de iPhone.

Dus waar maak je je druk om? Als je hem niet wilt, dan koop je hem niet.
Klopt, maar alle games die uitkomen op de nieuwe PS3 kun je ook op de oude spelen, alle games die op de Xbox met HDMI uitkomen kan je spelen op Xbox zonder HDMI.

DSi/ DSi XL en 3DS specifieke games kan je niet op de DS/DS Lite spelen, daar zit het verschil. Wat als men massaal games uitbrengt voor de DSi en 3DS?

[Reactie gewijzigd door magnifor op 23 maart 2010 10:04]

Dat klopt.

Maar de PSP Go minis kan ik weer niet spelen op de PSP, en de PSP UMDs weer niet op de PSP Go. Dit is nog vervelender omdat je alle DS games op de DSi kunt spelen, en als ik het hier zo lees ook op de 3DS.

Daarbij verwacht ik dat Sony binnen kort ook een opvolger van de PSP aankondigd (ook een jaar na de Go).

Op de iPhone kan ik geen GPS apps gebruiken, de 3G(S) wel.
En op de iPhone 3(G) geen voice controll apps en de 3GS wel.

Zoals je ziet, deze praktijk is een stuk veel voorkomender dan je zou verwachten, maar vind je dat Nintendo te snel komt met een nieuwe.

De iPhone komt ieder jaar met een nieuwe versie.

Nintendo heeft er 2 jaar over gedaan om een update voor de DS uit te brengen. Deze had geen nieuwe spellen.

Na 4 jaar kwamen ze pas met de DSi, waar dit jaar een update van is gekomen. Hier zijn inderdaad wel nieuwe spellen voor.

Volgend jaar zou dan waarschijnlijk een volledig nieuwe versie komen, dat is dan na 7 jaar. Het is dan 3 jaar na de introductie van de DSi, dat vind ik wel reeel.

De DS -> DS lite en DSi -> DSi XL is gewoon een upgrade net als de PSP revisies (uitgezonderd de Go).
Maar de PSP Go minis kan ik weer niet spelen op de PSP, en de PSP UMDs weer niet op de PSP Go. Dit is nog vervelender omdat je alle DS games op de DSi kunt spelen, en als ik het hier zo lees ook op de 3DS.
Euhm, ik kan gewoon PSP Minis op mijn PSP spelen hoor. :s
er zijn ook nog DS games die niet op de DSi werken
(guitar hero on tour serie, en bij de bart-smit zag ik ook nog een of ander pianoles spelletje)
Wat als morgen de hemel op je hoofd valt.

Al je oude games werken nog steeds op de opvolger dus snap niet waar het klagen van komt. N werkt zo al 20jaar met handhelds! Kijk maar eens naar de plaatjes op de wiki.
Over die 15jaar heb ik 4 versies van de GB gebruikt en steeds hun games kunnen spelen. Mijn oude games van 20jaar terug zijn nog altijd compatibel met de GBA SP. En zelfs met de eerste DS 8)7

Een spel gaat veel langer mee dan een console. Dus games compatible houden op nieuwe hardware is belangrijker dan vooruitgang stoppen.
Mijn I7 draait nog steeds wolfenstein, m'n 286 draait geen crysis. M'n PS3 doet nog steeds MGS, m'n PS doet geen MGS4. Shall I continue?
Hangt puur van de PS versie af alleen de 60GB model kan PS1 en 2 spellen spelen dus wel even eerlijk blijven
NDS zelfde verhaal mijn pokemon blue werkt toch echt niet op mijn NDS lite.
De 3DS zou de opvolger van de DS zijn (inclusief de DSi en DSi XL). Dus in dat opzicht gaat de vergelijking nog steeds op. Immers: PS3-games kun je ook niet op de je PS2 spelen.
De DS/DS lite = 1console.
DSi/DSi XL ook maar 1
overal zijn ze ook maar 1 type, maar extra's mogelijk..

Persoonlijk zie ik weinig mensen speciaal een nieuwe kopen of de kinderen der voor zagen..

de XL is te groot voor kinderen.. (heb het over 7-10 jarige) die dus het meeste zagen (in mijn opinie, grote kinderen +20 kunnen er ook wat van ;))

Dit is feitelijk de opvolger van de DS, zoals de DS de opvolger was van de GBa
Alleen is de DS geen opvolger van de GBA ;) De nieuwste GBA is uitgegeven ná de release van de eerste DS. (GameBoy Micro)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 maart 2010 10:04]

De GameBoy Micro was niet de opvolger van de Advance (Net zoals de DSi niet de opvolger is van de DS of de PS3 Slim van de PS3).. Deze heeft 'officieel' geen opvolger gekregen. Wat het dichts bij een Advance opvolger komt is de DS.

Alhoewel Nintendo gezegd heeft dat de DS geen opvolger is van de GBA.
Onzin. Volgens jouw redenering zou Firefox 3.5 geen opvolger zijn van 3.0 omdat ze van de 3.0 serie nog updates uitbrengen, die uitgekomen zijn na de release van 3.5.0. Jouw logica is krom, de DS is wel degelijk de opvolger van de GBA.
Volgens het persbericht wordt de 3DS (tijdelijke naam) de "opvolger van de nintendo DS series". Niet zomaar een kleine wijziging dus, maar een volledig nieuwe handheld. Ik ben benieuwd :)
Je praat onzin. De orginele DS komt uit 2004 en die speelt nogsteeds alle DS games die nu uitkomen. Als de echte opvolger uitkomt heb je dus 7 jaar lang games kunnen spelen op 1 system. Dat ze upgrades uitbrengen met bv een beter scherm, betere accu, kleiner design etc is toch niet vreemd en daar is toch niks mis mee? Niemand verplicht je om dat te kopen want de games werken ook gewoon nog prima op het oude model.

Anyway wil dat nieuwe systeem wel eens zien. Ben vooral benieuwt wat het gaat kosten aangezien Nintendo toch meestal niet echt van de al te dure systemen is terwijl het hele 3d gebeuren volgens mij nou nog niet super goedkoop is.
Als ik het zo lees word dit echt wel een nieuwe. De mogelijkheid om DS spellen te spelen in de 3DS is eerder te vergelijken met de mogelijkheid GBA spellen te spelen in de DS vermoed ik.
Doet nintendo 't toch goed. Jij hebt 3 DSen liggen terwijl 1tje eigenlijk ook genoeg was.
De DS was al in 2004 klaar.
Ze hebben hem nu steeds geüpgrade naar mooiere/betere versies, maar het blijft een ds.
nu kondigen ze helm aan in juni, dus reken in 2011 dat deze klaar zal liggen. da's amper 7 jaar verschil! SCHANDALIG"
De playstation 2 bestaat ook al ruim 10 jaar en wordt ook steeds verkocht en dat is slecht omdat technologie sneller vordert dan dat sommige mensen het aankan?

Bij deze heb jij dus exclusief SSD's in gebruik, minimaal een quadcore gebruik je geen legacy apparaten meer als PCI/PS2/IDE. Koop je geen DVD's en gebruikt je auto geen benzine meer.

is 1 van die antwoorden een nee dan zou ik zeggen schaam je diep want dan help jij die "schandalige praktijken" in stand te houden.
Elke 2 jaar een nieuwe? Hmm...

2004 - Nintendo DS
2006 - Nintendo DS Lite

2008 - Nintendo DSi
2009 - Nintendo DSi XL

2011 - Nintendo 3DS

De enige die eigenlijk niet in het rijtje past is de XL die eind 2009 uitkwam (2010 in Europa). Maar dan nog, de Lite en de XL zijn gewoon updates, geen upgrades.
Koop dan niet alles wat de kindetjes willen. Ik heb een classic DS en die werkt na 4/5 jaar nog steeds uitstekend voor de DS games.
Koop dan niet alles wat de kindertjes willen en voed ze goed op. Op een Classic DS lopen alle DS-games nog steeds uitstekend.
Had philips ook niet zo iets? Zonder een brilletje 3D? Ik heb gehoord dat dit erg vermoeiend is aan de ogen.
Ik denk meer zoiets als dat DS spelletje wat recentelijk was aangekondigd. Bewegingsdetectie zou daar erg handig voor zijn.

Edit:
Dit bedoel ik:

[Reactie gewijzigd door LOTG op 23 maart 2010 09:54]

Het officiele bericht spreekt toch echt over 3D kunnen ervaren zonder daar een brilletje voor nodig te hebben, het gaat dus weldegelijk om een 3D scherm zoals dat bij de 3D Solutions techniek van Philips gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 maart 2010 10:12]

Ah nu zie ik het. Maar dit is dan niet echt de 3D waar mensen denk ik op zitten te wachten.
Ik denk dat het Philips systeem wat te duur is om in te bakken in een DS. Dat was toch een van nintendo's methoden om een breed publiek te krijgen, redelijk betaalbaar blijven.

Maar tot de E3 zal het toch wel speculeren blijven.
De kosten zitten met name in R&D en daar heeft nintendo wel een potje voor opgebouwd met de DS en de Wii. Voor de handheld betekent het een laagje over het scherm en een chip met voldoende rekenkracht.

Een dergelijk systeem zit ook al in de 3D camera van Fuji.
Als ik de update die o.a via ign naar boven is gekomen mag geloven, dan is de kans aanwezig dat je goed zit.. ;)

Verder lijkt 't niet zo'n exorbitante update te worden.. vreemd genoeg wordt er ook melding gemaakt van 'n nóg langere batterijduur.. (batterij met grotere capaciteit??)
Eigenlijk hoop ik (en verwacht ik) van wel, er zijn mensen die namelijk geen diepte zien en hier dus niet op zouden kunnen gamen.
Mensen die geen diepte zien kunnen ook gewoon in de echte 3D wereld rondlopen, dus ik zie niet waarom ze hierop niet zouden kunnen gamen. Daarbuiten zijn er veel meer mensen die wel diepte kunnen zien.

Er zijn ook mensen die kleurenblind zijn, maar beeldschermen zijn niet aangepast om een beperkter kleurenspectrum weer te geven.
3d op een scherm is heel anders dan de echte wereld, daar is de tolerantie veel groter. Verder krijg je in de echte wereld op een gegeven moment ervaring in het oppakken van een beker. Dan weet je hoe je dat zonder problemen op kan pakken en neerzetten. Dan doe je dat min of meer automatisch (blind).

Dat bekertje wat dan 2 a 3 centimeter valt, of 1 centimeter uitsteekt van het tafelblad gaat dan toch net goed. Je wilt echt niet weten hoe vaak dan toch nog mis gaat, ook na ruim 50 jaar.

Dat men in de huidige wereld kan overleven wil niet zeggen dat men ook maar iets met zo'n spel kan doen.

Dat er mensen zijn die op 3d zitten te wachten, het zal best. Maar hopelijk wordt het niet "only in 3d" want dan sluit je best veel mensen uit.
Verder krijg je in de echte wereld op een gegeven moment ervaring in het oppakken van een beker. Dan weet je hoe je dat zonder problemen op kan pakken en neerzetten. Dan doe je dat min of meer automatisch (blind).
1) Een game is niet de echte wereld, je hoeft niet lichamelijk met de virtuele wereld te interacten, dus dit probleem is nonexistent
2) Huidige "3d" games zijn ook gewoon plat (beide ogen zien hetzelfde, ergo geen diepte), en daar heeft momenteel ook niemand problemen mee.
3) Inderdaad, minder validen kunnen soms niet meedoen. Dat is vrij normaal in deze wereld. Iemand die maar met 1 oog kan zien ziet geen diepte. Iemand die met geen van de ogen ziet of beide armen mist kán niet eens gamen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 maart 2010 12:02]

Nou overdrijf je ook een beetje hoor, of in ieder geval, dat geldt lang niet voor alle mensen die geen diepte zien. Misschien als je oorspronkelijk WEL diepte kon zien, maar mijn vriendin bv heeft dat nooit gekund. Je merkt het echter absoluut niet aan dr hoor, zolang je maar niet probeert een bal naar dr te gooien of zo want die vangt ze niet :). Ik heb dr echter nog nooit iets op de grond zien laten vallen omdat ze iets niet goed op tafel of zo kon zetten.
Daarnaast, ik ben ook met dr naar Alice in 3D geweest dit weekend... Tja, ze ziet die effecten niet en ze moet wel dat stomme brilletje op anders ziet ze gewoon twee beelden door elkaar, maar de film is prima te volgen hoor. Zolang een game niet zo ontworpen is dat je per se diepte moet kunnen zien om de game te kunnen spelen maakt het niet uit, je mist wellicht dat extraatje dat andere mensen die wel diepte kunnen zien krijgen, maar verreweg de meeste games zullen gewoon speelbaar blijven.
Blinden kunnen ook niet gamen, wat is je punt?

Dat een zeer klein gedeelte van de bevolking, en een nog kleiner deel van het aantal gamers geen diepte kan zien is geen reden om dit niet uit te brengen...
Niet dat ik het met je oneens ben, maar je suggereert hier dat mensen die geen diepte zien minder snel gamer zullen zijn dan mensen die wel diepte zien... Dat bedoel je waarschijnlijk niet, maar je zegt het wel ;)
Wat je denk ik bedoelt is dat maar een klein deel van de bevolking dit probleem heeft en dat nog maar een gedeelte daarvan ook games speelt. Dat hoeft echter niet een kleiner deel (%) van het aantal gamers te zijn dan het totaal aantal mensen met dit probleem een bepaald deel zijn van de totale populatie.

Edit: ik vraag me af of mensen die geen diepte zien misschien niet juist eerder geneigd zijn om te gamen... Op school zul je niet erg goed zijn in balspellen en zo, waardoor je wellicht al sneller bij de geek/game crowd komt dan bij de "jock" crowd om het maar een beetje amerikaans uit te drukken.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 maart 2010 11:35]

Dit is een lenticulair display. Dit zit ook al op een FujiFilm W1 stereo camera. Heb er hier een liggen. Het werkt, maar het beeld verspringt soms wel als je je hoofd iets draait.
Heb zelf een tijdje gewerkt bij 'n bedrijf waar ze dit hadden,

Het is niet zo zeer vermoeiend voor je ogen, het is een kwestie van wennen.
Jezus, moet deze discussie in elke topic over een 3d-scherm :O
En dat word die vraag nog omhoog gemoderate ook :')
Was er eerst geen bericht dat de NDS GEEN opvolger was van de GBA?
Of vergis ik me dan van de Gamecube naar de Wii. Het was één van de twee, sure of that!
Maar ik vraag me dan af, wanneer komt die opvolger dan wel? :')
De GameBoy eindigde met de GBA. De DS lijn, wat een nieuwe lijn is die afzonderlijk van de GB lijn gezien moet worden, is toen begonnen.

Dus: DS is geen opvolger van de GBA.

En ik verwacht niet dat we ooit een opvolger van de GBA zullen zien.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 maart 2010 10:30]

tuurlijk is het wel een opvolger, het is de nieuwe nintendo handheld na de GBA.
De DS is als een handheld náást de GBA uitgebracht. Kijk maar eens naar oude nieuwsitems rond de release van de eerste DS.
lekker boeiend, in de praktijk is het wel gewoon zo.
Ja dit klopt de DS was meer als handheld/PDA concurrent op de markt echter toen het goed aansloeg bij het publiek is er nooit meer wat vernomen van de GBA 2 die destijds in de spraak was
Ik vind het echt zonde dat ze de GameBoy handhelds compleet links hebben laten liggen nu.
De DS is leuk, maar niet voor alle handheld games. Ik wil gewoon weer een keer écht gamen op een handheld met normale knoppen.
Nintendo heeft bij de release van de DS gezegd dat ze vanaf toen 3 producten zouden hebben: de GameBoy, de DS en de console... is ook niks van waar geworden helaas.
De DS zie ik niet als opvolger van de GBA, dus Nintendo, kom maar op met een nieuwe GameBoy in plaats van een nieuwe DS met wéér een gimmick.
Nintendo heeft dat toen inderdaad gezegd, maar meer om "veilig" te spelen en mensen niet direct te laten denken dat de DS de opvolger van de GBA zou zijn. Welja, het is dus wel in zekere zin de opvolger geworden, een groot succes zelfs!

Waarom zouden ze er nu nog een Gameboy ernaast moeten hebben?
Sinds wanneer heeft de DS geen normale knoppen? Veruit de meeste games zijn te besturen zonder gebruik te maken van het touchscreen. Bovendien spelen de meeste games zich gewoon traditioneel op 1 schermpje af, waar het 2e dan bijv. een kaartje laat zien.

De DS is gewoon de opvolger van de GBC, waar nadat de DS uitkwam nauwelijks nog spellen van uit kwamen en die snel werd uitgefaseerd.
Laten we hopen dat deze 3D console een stuk beter aanslaat dan het geflopte Virtual Boy van Nintendo uit 1995..
Die is nooit helemaal door gekomen omdat ik persoonlijk denk dat de markt er toen nog niet klaar voor was. Nu is alles helemaal opgehemeld als het om 3D gaat, 3D is wellicht de garantie van succes nu?
De markt was er wel klaar voor, de hardware echter nog niet. Ik verheug me al meer dan 20 jaar op een goed werkend 3d systeem, mischien dat het er nu gaat komen.
Dit moet als het goed is niet een kleine een aanpassing zijn maar de echte opvolger.
Zoiets als de GBA - Nintendo DS.
De Dsi is meer verlijkbaar met een GBC iets krachtiger dan het normale systeem, maar niet genoeg verschil om echt als opvolger te gelden.
De Dsi is meer verlijkbaar met een GBC iets krachtiger dan het normale systeem, maar niet genoeg verschil om echt als opvolger te gelden.
De GBC iets krachtiger? De CPU was twee maal zo snel als zijn voorganger, in totaal een volle 8 MHz. Hoeveel sneller moet het zijn om als opvolger gezien te worden? ;)

Over het algemeen wordt iets meer gezien als een 'opvolger' wanneer meerdere factoren meespelen:
  • Het oude systeem wordt uitgefaseerd direct/vlak na het uitbrengen van het nieuwe systeem.
  • Het nieuwe systeem bevat veelgebruikte, exclusieve functies welke niet mogelijk zijn met het oude systeem.
  • Het is verplicht om het nieuwe systeem te hebben voor veel/alle nieuwe spellen.
  • De naam van het nieuwe systeem is compleet anders dan de naam van het oude systeem.
Opvolger moet je meer in een perspectief zien. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 maart 2010 10:17]

Mja, voor mij blijft nintendo ver achter t.o.v. xbox & playstation.
De games zien er niet uit, te kinderachtig, niets vernieuwend...
1e spel op 3DS zal zijn: Mario 3D ??? Zelda 3D ??? ...

Waar is de tijd van de (s)nes. Die games zagen er grafisch beter uit.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
De games zijn ook voor een heel ander publiek bedoeld en bij Nintendo gaat het voornamelijk om de gameplay en niet om de graphics, alhoewel de gameplay bij veel 13 in een dozijn games voor de NDS ook ver te zoeken(Pony land etc kan geen exacte namen opnoemen).
Niets vernieuwend?

Jij vindt dat de hele besturing anders doen niet vernieuwend is? Dat Nintendo een andere aanpak heeft dan Sony of Microsoft is duidelijk, maar zeggen dat ze niets vernieuwend maken is een beetje overdreven.
Nintendo DSi heeft al een soort van 3D!

http://www.youtube.com/watch?v=SWAg1s7xfz0

[Reactie gewijzigd door Roorensu op 23 maart 2010 10:57]

Nee dat is gewoon een DSi ;) Die DSiWare game gebruikt de twee camera's die in het apparaat zitten om de kijkhoek te bepalen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 23 maart 2010 10:33]

Het liefst zie ik eigenlijk gewoon een DS2.
zelfde concept met 2 schermen, alleen de schermen iets groter en de hardware beter
Het liefste zie ik gewoon een nieuwe Gameboy. DS is leuk, maar met al die nieuwe versies heb ik het wel weer gezien.
Hoeveel is er eigenlijk bekend over de schadelijke gevolgen van 3D-TV/Spelcomputers?

http://www.abc.net.au/unleashed/stories/s2813511.htm

Volgens deze site is langdurig naar 3D kijken schadelijk voor je gezondheid, en kan het permanente schade aan je visie opleveren, in het bijzonder voor kinderen. Ik vraag me af of Nintendo wel eerst alle gezondheids-issues die verbonden zijn aan 3D heeft onderzocht. Zeker als je er zo dicht op zit als bij een portable spelcomputer.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 23 maart 2010 12:38]

Daar is dit voor he,
om elkaars mening te delen ;)

Jij doet niet veel anders, de wii gaat alleen ten onder

move en natal zijn beter uitgewerkt en ook gericht op de hardcore gamers..

geloof het nou maar
zucht.. commercieel gezien gaat de Wii helemaal niet onder. qua Hardcore Games, tja, dan heb je wel een punt. dat gebral dat de Wii ten onder gaat zonder te melden dat het commercieel gezien wel een enorm succes is maakt je reactie een beetje inhoudsloos.
Hoeveel is er eigenlijk bekend over de schadelijke gevolgen van 3D-TV/Spelcomputers?

http://www.abc.net.au/unleashed/stories/s2813511.htm

Volgens deze site is langdurig naar 3D kijken schadelijk voor je gezondheid, en kan het permanente schade aan je visie opleveren, in het bijzonder voor kinderen. Ik vraag me af of Nintendo wel eerst alle gezondheids-issues die verbonden zijn aan 3D heeft onderzocht. Zeker als je er zo dicht op zit als bij een portable spelcomputer.
als je te lang gamet kan je ook een epileptische aanval krijgen. dus dat is niks nieuws. ik vraag mij eerder af hoe Nintendo 3d mogelijk wil maken zonder bril op zon klein apparaatje.
Roken is volgens kenners ook slecht voor de gezondheid, toch doen aardig wat mensen het. Dus dat het slecht voor je is of kan zijn, is geen reden om het niet te gebruiken.