Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties

Fabrikanten zijn met een Japanse provider in gesprek over 3g-ondersteuning voor een nieuwe generatie gamehandhelds. Die ondersteuning zou gebruikers van handhelds in staat moeten stellen om onderweg via het internet te spelen.

De Japanse provider NTT Docomo is met diverse partijen in gesprek, zegt ceo Ryuji Yamada in een interview. "Fabrikanten weten dat draadloze communicatie nodig is om het gamen naar een hoger plan te tillen." Yamada wilde niet zeggen met wie de Japanse provider in gesprek is en hoe de 3g-ondersteuning zal worden ingebouwd.

De huidige generatie handhelds, zoals de Nintendo DSi XL en PSP Go, kan via wifi verbinding met het internet maken. Het 3g-netwerk van providers was in eerste instantie bedoeld voor telefoons en laptops, maar kan inmiddels ook door e-book-readers worden gebruikt, merkt de Wall Street Journal op.

Nintendo kondigde dit voorjaar aan op de markt te zullen komen met de 3DS, een variant op de DS met ondersteuning voor 3d-graphics. Het is onbekend of die handheld 3g-ondersteuning krijgt. Evenmin is bekend of de handheldmakers ook deals willen sluiten met providers buiten Japan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Ook ik heb hier wat mee zitten experimenteren, maar met een gemiddelde ping van 200 ms (T-Mobile) heb ik het opgegeven.
En niet alleen de hoge latency is een probleem.
Stel dat ze nieuwe spellen ter download aanbieden. Dan ben je, afhankelijk van de signaalsterkte en de bandbreedte van de provider, toch nog vrij lang bezig om een spel van bijvoorbeeld 25 megabyte binnen te krijgen. En met de tijd zullen de spellen ook groter en uitgebreider worden dus dan zit je alsmaar langer en langer te wachten tot iets binnen is.

Natuurlijk kunnen ze dit oplossen door wifi er alsnog bij in te bouwen maar dan kun je 3g er bijna net zo goed uit laten... In zulke gevallen kun je beter met je telefoon gaan tetheren, maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd. Bovendien heb je dan al bijna de fusie tussen een telefoon en een spelconsole :Y)

Ze kunnen zich beter eerst richten op het beschermen van de online speelervaring tegen hackers, ook scoreboards hebben weinig nut als mensen het systeem verslaan door het spel met een gamegenie o.i.d. aan passen ;)
Hoeveel 3G abonnementen hebben we straks? Iphone, Ipad, Netbook, PSP? 4x10 euro per maand? Ik zeg tethering! Je betaal al voor een dienst, en die moet je gewoon overal op kunnen gebruiken vind ik (tot op zeker hoogte utieraard).
Tethering via bluetooth zou de beste manier zijn, maar:

Je mobieltje is binnen de kortste keren leeg op die manier
Apple's iPhone doet geen tethering via bluetooth. En laat die nou net zo'n grote marketshare hebben.

De oplossing? Een dedicated kastje met grote accu, bluetooth, 3G chipset en sim reader? Niet erg elegant, lijkt me.
Tethering werkt wel degelijk met bluetooth op de iPhone.
Voor de test de Huawei E5 mifi router heb ik onlangs al spelconsoles met wifi eens gekeken om te zien of het goed werkte. Dat was het geval maar ik was wel teleurgesteld in de mogelijkheden via internet. In veel gevallen is het slechts beperkt tot eenvoudige spellen, uploaden highscores of toegang tot een portal. Ik had een hogere verwachting, hier zijn dus nog flinke slagen te maken.
Probleem is dat het nog niet massaal gebruikt wordt/kan worden. Als de handhelds zelf allemaal internet (3g) ondersteunen, zul je een sprong zien in de development van de mogelijkheden van de games via internet. Je wilt uiteraard (net als op PC's en niet-handheld consoles) multiplayer spellen spelen via internet, en wie weet wat voor leuke dingen ze nog meer kunnen bedenken.

Tevens denk ik dat ze de kloof tussen mobiel en handheld kleiner kunnen maken, rust een handheld uit met een camera en een microfoon (wat de meeste al hebben) en je kunt ze laten (video)bellen met de huidige serie smartphones en mobieltjes :)
Gaan handhelds niet helemaal verdrongen worden door smartphones? Steeds meer games zijn voor de Iphone beschikbaar en voor Android begint hetzelfde op gang te komen. Waarom zou je dan nog een handheld kopen waarvoor je weer een apart 3G abonnement nodig hebt, terwijl je die games ook op je telefoon kan spelen waar je dat 3G abonnement al op hebt.

Misschien handig voor handheld maker om ook smartphones te gaan maken, maar dan geoptimaliseerd om mee te gamen?
Gaan handhelds niet helemaal verdrongen worden door smartphones? Steeds meer games zijn voor de Iphone beschikbaar en voor Android begint hetzelfde op gang te komen.
Ja, ik denk grotendeels wel. Net zoals smartphones ook al de PDA hebben verdrongen...

Er zal vast wel één of ander klein voordeel van de handheld zijn t.o.v. de smartphone maar als dat maar klein genoeg is of makkelijk oplosbaar wordt de markt vanzelf te klein om voort te bestaan.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 9 juli 2010 15:49]

En dan? Een simkaart erin stoppen? Doe mij dan maar Wifi, sneller en gratis, nouja, mits je een internetverbinding thuis hebt.
Zovaak game ik niet op mijn DS onderweg, behalve in het buitenland als ik op vakantie ben, en dan is 3g reteduur.
Sinds wanneer is een internet aansluiting gratis dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True