Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Fujitsu, Panasonic, Sharp en NEC gaan gezamenlijk applicaties bouwen voor een nieuw softwareplatform voor Japanse mobiele telefoons. De harmonisatie moet uiteindelijk de kosten voor softwareontwikkeling met de helft verlagen.

De vier bedrijven werken bij de ontwikkeling van het nog naamloze platform samen met de Japanse  telecomreus NTT DoCoMo en chipfabrikant Renesas Electronics. Het nieuwe mobiele platform voor applicaties moet geschikt zijn voor zowel Symbian als mobiele telefoons die op Linux draaien, zo laten de firma's weten. De bedrijven overwegen nog of ze Android gaan ondersteunen.

Met de krachtenbundeling willen de Japanse bedrijven snijden in de hoge kosten die momenteel worden gemaakt voor softwareontwikkeling als gevolg van verschillende platforms. De firma's denken door de samenwerking tot vijftig procent op de ontwikkelkosten te kunnen besparen.

De eerste zichtbare resultaten van het nieuwe applicatieplatform moeten zichtbaar worden bij de introductie van een nieuwe generatie mobieltjes onder de vlag van NTT DoCoMo. Deze mobiele telefoons moeten nog voor maart 2012 op de markt komen. De bedrijven zouden ook plannen hebben om mobieltjes op basis van het nieuwe platform buiten Japan te gaan verkopen, een markt waar zij met een aandeel van minder dan 2 procent tot nu toe weinig in de melk hebben te brokkelen.

Schematische weergave nieuw mobiel platform

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ik denk dat dit super telefoontjes gaan worden, japanse kwaleit en gebruiksvriendelijkheid!

Hopelijk komt er ook een Windows variant op en komen ze naar het westen!
Japanse kwaliteit: oké. Japanse gebruiksvriendelijkheid: wat? :? In Azië zijn ze daar geen ster in.

Overigens niet helemaal on-topic maar wel interessant: de iPhone heeft in 2009 een marktaandeel van 72% in de Japanse smartphonemarkt. Dat is behoorlijk veel, zeker voor een Amerikaans bedrijf. Dat zet dit nieuwsbericht wellicht ook in een ander licht.

Bron: http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nb20100424n2.html

[Reactie gewijzigd door TMC op 26 april 2010 13:47]

In Japan hebben ze niet de definitie smartphone. Dus is het niet moeilijk om marktleider daarin te zijn. Overigens gaat het artikel over aantal vervoerd in 1 maand. Niet verkocht!

Hun echte marktaandeel was 4,9%.
http://asiajin.com/blog/2...takes-4-9-share-in-japan/

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 26 april 2010 14:05]

Het gaat wel degelijk over verkocht, daar ze voor alle telefoons over 'shipments' hebben.
Het gaat tevens wel over een jaar, niet 1 maand.

Het marktaandeel was 72% van de smartphones.
Dat is dan blijkbaar bijna 5% van alle telefoons, wat best wel goed is voor een westers bedrijf wat effectief 1 model heeft... Zeker als je kijkt dat het ook nog bij een kleinere provider is...
Zie ook linkje
Hoe kan je een smartphone in de markt brengen terwijl daar de normale telefoons meer functies hebben dan onze highend smart phones? De term smartphone is gewoon verzonnen, elke telefoon is een smartphone... Het enige verschil is het OS dusse noem het gewoon een phone en hou de domme niet voor de gek

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 april 2010 15:08]

Japanse kwaliteit: oké. Japanse gebruiksvriendelijkheid: wat? :? In Azië zijn ze daar geen ster in.
Jawel hoor, alleen hebben ze in Japan hele andere eisen, en hele andere definities op dat gebied. Als wij Japans UI's zien denken: "wat de hell?", maar dat denken ze ook als ze die van ons zien. :)
Als wij Japans UI's zien denken: "wat de hell?", maar dat denken ze ook als ze die van ons zien. :)
Dat komt omdat ze schrijven met stokpoppetjes ipv letters, :+.
Als wij Japans UI's zien denken: "wat de hell?", maar dat denken ze ook als ze die van ons zien.
Dat valt mee, japanners zijn erg dol op de UI van de iphone omdat die bedienbaar is zonder honderd menu's door te spitten. Ik had bij mijn laatste telefoon daar na meer dan een jaar nog steeds een handleiding nodig om sommige opties te vinden, zo onbegrijpelijk (en andere waren in het engels zelfs niet beschikbaar).

Krijg zelf de indruk dat de iphone al over zijn hoogtepunt is, zag recent meerdere japanners met een andere telefoon als hun iphone, reden was telkens hetzelfde "Takai" (oftewel hij is te duur)
Jij als niet jappaner zal het inderdaad niet zo ervaren... opzich ook wel logisch aangezien jij niet tot hun doelgroep behoord en ook denk ik dat jij in de war bent met andere Aziatische fabrikanten want de Japanse zijn niet met deze te vergelijken imo (alleen al vanwege die markt)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 april 2010 13:50]

de iPhone heeft in 2009 een marktaandeel van 72% in de Japanse smartphonemarkt.
Deze gegevens zijn sterk vertekend omdat er praktisch geen smartphones in Japan in gebruik zijn als je de Westerse definities toepast.
Een Japanese standaard telefoon heeft al bijna alle functionaliteit die de iPhone heeft en daarom is er helemaal geen behoefte aan iPhone.
Je zou mogen willen dat de Japanse telefoons hier te koop waren in plaats van die Blackberry/Nokia/SE meuk. :(
Nou, alleen als ze hun provider-locked instelling dan maar thuislaten. Want branding van toestellen is daar tot in het extreme doorgedreven.

[Reactie gewijzigd door johanw910 op 26 april 2010 16:44]

Apple vind provider-branding per definitie lelijk, en niet toepasbaar op hun producten. Ik zou er dus niet op rekenen. Het enige 'branding' wat je op een Apple product tegen zult komen (behalve hun eigen branding) is de provider naam bij de iPhone of iPad 3G.
Beter lezen. Hij heeft het over de Japanse toestellen met branding. Heeft niks te maken met Apple.
na 10 keer herlezen, nachtje slapen, en nog eens herlezen, kan ik er nog steeds niets anders van maken. :)
Dat nieuwsbericht is zo krom dat je sowieso geen aandacht aan moet besteden. Wat is nou per definitie een smartphone?
Bijna alle mobiele telefoontjes in Japan zou je als smartphone kunnen zien.
Ja, Japanse produkten zijn over 't algemeen heel wat gebruikersvriendelijker dan produkten van Europese fabrikanten zoals Philips. Philips maakt juist de meest gebruikersONvriendelijke produkten :(
Als je slim zijn zetten ze het meertalig op, en ondersteunen ze dus idd android.
Dan kunnen ze ook in de westerse markt meedoen!
Ik zie daar wel wat in, wat extra concurrentie en misschien wat hele leuke gsm's

[Reactie gewijzigd door twicejr op 26 april 2010 13:20]

Het zou inderdaad een super zet zijn als ze Android ondersteunen.

Daarmee zouden er een paar grote universele besturingssystemen wereldwijd gebruikt worden wat de onderlinge uitwisselbaarheid tussen mobieltjes goed zou doen.

Lijkt me echt super.
Ik denk dat Android straks 't meeste dominante Smartphone platform wordt, aangezien 't in zo'n korte tijd is uitgegroeid tot 1 vd. meest populaire Smartphone platforms. En 't massaal door de meeste telefoon-fabrikanten omarmd is. Apple zal langzaam aan naar de achtergrond verdwijnen, net zoals Symbian...
Apple zal langzaam aan naar de achtergrond verdwijnen, net zoals Symbian...
lijkt me niet, dat is bijna hetzelfde als zeggen dat Mac OSX zal verdwijnen omdat windows zo populair is. Wat niet wegneemt dat Android wel een van de grootste mobiele platformen zal worden.
Ja want ik zie echt niet waarom die fabrikanten het wiel opnieuw uit zouden moeten vinden en veel beter dan Android kunnen ze het toch niet maken.

En zelfs al kunnen ze dat, waarom zoveel meer geld uitgeven terwijl Android open source is?
Ik denk niet dat dat gebeurd, gezien in JP hun eigen netwerk standaard gebruiken. De spelers op de Japanse domestische markt zijn heel anders dan de westerse markten.
alleen Docomo gebruikt het oude type 3g+, alle andere providers ondersteunen het nieuwe type/hsdpa.

OT:
slimme zet, moeten ze hier ook maar doen... soms word ik een beetje gek van al die OS en verschillende applicaties.

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 26 april 2010 19:17]

Er staat in de tekst "De bedrijven zouden ook plannen hebben om mobieltjes op basis van het nieuwe platform buiten Japan te gaan verkopen, een markt waar zij met een aandeel van minder dan 2 procent tot nu toe weinig in de melk hebben te brokkelen." dat word dus afwachten

[Reactie gewijzigd door YaniSuN op 26 april 2010 13:32]

Tsja, je moet wat doen om met de iPhone van Apple te kunnen concurreren. Ik vrees echter dat het veel te laat is.
Ik denk dat de Iphone (waarom moet hij elke keer terug komen? er zijn 100e populairdere toestellen) niet echt een directe concurrent is van deze fabrikanten. Ik denk dat wanneer je in Japan loopt 3 kwart van de mensen niet weet wat een Iphone is. Als je het dan uitlegt gaan ze lachen omdat zei veel geavanceerdere technieken in hun phones hebben zitten ;)
Ik denk dat de Iphone (waarom moet hij elke keer terug komen? er zijn 100e populairdere toestellen) niet echt een directe concurrent is van deze fabrikanten. Ik denk dat wanneer je in Japan loopt 3 kwart van de mensen niet weet wat een Iphone is. Als je het dan uitlegt gaan ze lachen omdat zei veel geavanceerdere technieken in hun phones hebben zitten ;)
Ikweet niet wat het marktaandeel is van de iPhone in Japan maar ze werken daar zo hard aan hun marketing dat je er van uit kunt gaan dat alleen iemand die echt niets van telefoons moet weten niet weet wat een iphone is. Het ou goed kunnen dat het ding er van alle niet Japanse telefoons het grootste marktaandeel heeft.
maar ze werken daar zo hard aan hun marketing dat je er van uit kunt gaan dat je er van uit kunt gaan dat alleen iemand die echt niets van telefoons moet weten niet weet wat een iphone is.
Je moet eens naar Japan gaan. De mobieltjes die ze daar hebben zijn grotendeels veel geavanceerder dan wat wij hier hebben. Mobiel nternet, TV en Video-on-demand hebben ze al vele jaren voor KPN iets met NTT Docomo hier opzette in de jaren 90. Ook is het al daar de gewoonste zaak om er mee te betalen bijvoorbeeld, iets wat wij hier in het westen alleen maar in een paar proefprojectjes hebben getest zonder enig praktisch vervolg. Of wat te denken van "gratis" toeristische info op je mobieltje als je in de buurt bent van bepaalde 'hotspots', soort eigen lonely planet Japan.

Dat alles is mogelijk in Japan, omdat elk telecombedrijf daar zijn eigen 'ecosysteem' opzet met eigen technieken en eigen mobieltjes (geheel op spec gemaakt door o.a. NEC e.d.). De mensen daar weten dondersgoed wat een iPhone is, alleen voor de trendy en snelle jongens en meisjes kan het maar de helft wat hun Japanse mobieltje kan.
Niet zomaar denken dat alles wat we hier kennen ook normaal is in Japan. Het is daar gewoon echt een andere wereld.

edit: quote

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 26 april 2010 17:26]

Ik zeg toch ook niet dat ze massaal aan het overstappen zijn? Alleen dat ze hem wel kennen, veel van de telefoonwinkels maakten er reclame mee toen ik er was (vooral Sofbank als ik het me goed herinner) dus ik kan me niet voorstellen dat er veel Japanners zijn die nog nooit van de iphone gehoord hebben. In de praktijk zag ik er niet veel mensen mee nee, ik zag daar vooral die grote lelijke klapdingen.
Jij leeft echt in een droomwereld :)

Japanners kopen alleen japanse producten. Heb je jezelf afgevraagd waarom Nokia gestopt is met het uitbrengen van telefoons in japan? Waarom xbox 360 zo moeilijk aanslaat in Japan?
Tsja, je moet wat doen om met de iPhone van Apple te kunnen concurreren. Ik vrees echter dat het veel te laat is.
In Japan? In Japan is de iPhone erg hip, maar je ziet ze vrijwel nooit. Het marktaandeel daar is verwaarloosbaar.
Komplete onzin. Ik woon in Tokyo en zie *constant* iPhones om me heen.
Komplete onzin. Ik woon in Tokyo en zie *constant* iPhones om me heen.
onder mede-westerlingen, of ook onder Japanners?
Onder Japanners. Vandaag weer op gelet in de trein: 4 Japanners op een rij met een iPhone tegenover me...
Inderdaad, 72% marktaandeel is bijna verwaarloosbaar:
http://www.iphoneclub.nl/...japanse-smartphone-markt/
marketinggeblaat. De markt van smartphones is daar verwaarlosbaar.
Yeah we maken een nieuwe markt aan en claimen gelijk 72% :D (sorry erg sarcastisch, ik bedoel gewoon dat zei niet zo van naapjes plakken zijn zoals wij hier want de term smartphone slaat natuurlijk totaal nergens op)
Volgens je profiel ben je nog nooit in Japan geweest, lastig om dan zoiets te roepen, vind je niet ? ;).
Volgens je profiel ben je nog nooit in Japan geweest, lastig om dan zoiets te roepen, vind je niet ? ;).
bijdehandje :)

a) een profiel hoeft niet up-to-date te zijn
b) ik kan goed op de hoogte zijn van de markt daar (fysieke aanwezigheid is niet vereist)
c) toevallig komen vrienden zeer regelmatig in die hoek van de wereld, die specifiek op dat soort details letten
d) er komt familie uit die hoek van de wereld, die ook goed opletten op dat soort dingen.

duidelijk toch? :)
Intressante ontwikkeling. Zoiets zouden veel meer fabrikanten moeten doen. Een collectief van veel leveranciers drukt idd de kosten en er komt waarschijnlijk meer diversiteit in applicaties. Nu ontwikkelen 30 ontwikkelaars allemaal een app die dezelfde functie heeft. Terwijl als je het andersom bekijkt, 1 ontwikkelaar (het collectief dus) een app maakt die op 30 verschillende apparaten werkt....