Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

De twee Sony NEX-evil-cameramodellen, die het bedrijf naar verluidt op 11 mei uitbrengt, hebben een hotshoe voor een externe flitser, zo blijkt uit uitgelekte foto's. Een 16mm-f/2,8-pancake-lens zou bij de lancering beschikbaar zijn.

Op de PMA 2010-beurs in februari toonde Sony mock-ups van onder meer de Alpha A700-opvolger en van een camerasysteem zonder optische zoeker, maar met een cmos-beeldsensor van aps-c-grootte. Op die beurs werden nog weinig details bekendgemaakt over het zogeheten evil-systeem. Zo was de naam van de systeemcamera nog niet bekend en was nog onduidelijk of de modellen over een ingebouwde flitser zouden beschikken.

Dat laatste is niet het geval, zo blijkt uit uitgelekte foto's op Sony Alpha Rumors. Wel hebben de camera's, die naar verluidt zijn voorzien van de typenummers NEX3 en NEX5, een hotshoe voor het aansluiten van een externe flitser. Deze hotshoe zit verborgen achter een klepje aan de bovenkant. De flitser lijkt bij het bevestigingspunt op de camera naar boven te kunnen scharnieren voor bijvoorbeeld indirect flitsen, maar dit is nog niet zeker. Ook is niet bekend hoe de flitser op de NEX-modellen wordt gezekerd. De hotshoe is niet compatibel met de huidige Alpha-flitsers van Sony.

Sony heeft nog geen officiële specificaties van zijn evil-serie bekendgemaakt, maar er zijn wel geruchten over de mogelijke specificaties. De NEX3 zou het goedkoopste model zijn met de mogelijkheid om 720p-video op te nemen, terwijl de NEX5 1080p-video kan opnemen en over een lcd met hogere resolutie zou beschikken. Waarschijnlijk zijn de twee camera's, net als de nieuwe Panasonic Lumix G2, uitgerust met een touchscreen voor de bediening.

Naast een 18-55mm-standaardzoomlens zou Sony ook een 16mm-f/2,8-pancake-lens voor zijn NEX-serie introduceren. Overige lenzen zijn nog niet bekend.

Sony NEX3 NEX5 flash hotshoe

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Opzich best een interessante keuze van Sony om zo'n afwijkende hot-shoe te gebruiken ipv een standaard hot-shoe op de huidige Alpha modellen icm een ingebouwde flitser. Waarschijnlijk is de keuze hierop gevallen omdat er in deze body niet voldoende ruimte is voor een degelijke ingebouwde flitser. Met een standaard (alpha) hotshoe ben je echter gelijk veroordeeld tot een flinke externe flitser waar minstens 2 AA batterijen in moeten. Zo te zien werken deze externe flitsers op de accu van de camerabody zelf. Dit heeft als voordeel dat de flitser zelf veel compacter uitgevoerd kan worden en dat er niet nagedacht hoeft te worden over batterijstatus van een accessoire als een flitser...
Plus dat zo'n normale hot shoe ook al behoorlijk wat ruimte in neemt. Als ik zie hoe dun die camera is op de foto, dan past daar niet of nauwelijks een complete flitsvoet op zoals je die op een dSLR vindt.
waar ik ook wel benieuwd naar ben is of de huidige Sony flitsers draadloos werken met deze NEX flitsers, dat zou, samen met een Alpha mount adapter, deze camera's nog interessanter maken voor 'erbij'
Dit zullen dus blijkbaar Sony's eerste Micro Four Thirds camera's zijn :)
Olympus (PEN series) en Panasonic (DMC-G* series) hebben al diverse modellen met een dergelijke 'bridge sensor' in huis, en de resultaten hiervan zijn erg goed (vergelijkbaar met entry DSLR's) tot ~ISO1600.
Deze camera's zijn iets groter dan 'normale' compacts maar tevens een stuk kleiner dan DSLR's en bieden voor een groot deel toch bijna dezelfde kwaliteit als de laatste categorie :)

@Anthracite:
APS-C formaat? Dat hebben ze knap gedaan dan, gezien DSLR's met een APS-C sensor over het algemeen zo'n 40mm nodig hebben tot de sensor, wat de camera's automatisch dieper maakt dan op de foto's hierboven. Micro Four Thirds heeft in vergelijk 'maar' 20mm nodig wat meer in lijn lijkt met bovenstaande foto's...
De Sony NEX camera hierboven lijkt qua formaat precies op de Micro Four Thirds Panasonic DMC-GF1 en Olympus PEN EP-2. Knap als ze daarin dus een aanmerkelijk grotere DSLR APS-C size sensor (incl verwisselbare lenzen) hebben weten te persen.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 26 april 2010 14:23]

Het is geen Micro Four Thirds, maar een APS-C sensor die in deze camera's zit. Dit betekent een cropfactor van 1,5 of 1,6 in plaats van 2, en (afhankelijk van de resolutie en prestaties van de sensor) betere ISO prestaties en een kleinere DOF.

De sensor zal dus wel vergelijkbaar zijn met de APS-C dslr's van Sony, met als verschil dat deze twee camera's geen spiegel en optische viewfinder hebben. Deze combinatie zorgt voor een relatief compacte camera met toch een grote sensor.
Ik vraag me af of deze camera echt cropfactor 1,5 of 1,6 wordt. Het zou logisch zijn als de pancake die ze introduceren equivalent is aan een standaard lens; dat is dus ongeveer 50mm equivalent. Dan zou dat een cropfactor van ongeveer 3 betekenen voor deze camera.
Sowieso ziet de zoomlens er ook wel erg klein uit voor een APS-C sensor grootte; tenzij het net zo'n uitschuif mechanisme is als de Olympus EP-1 zoomlens..
Ik vraag me af of deze camera echt cropfactor 1,5 of 1,6 wordt. Het zou logisch zijn als de pancake die ze introduceren equivalent is aan een standaard lens; dat is dus ongeveer 50mm equivalent. Dan zou dat een cropfactor van ongeveer 3 betekenen voor deze camera.
Sowieso ziet de zoomlens er ook wel erg klein uit voor een APS-C sensor grootte; tenzij het net zo'n uitschuif mechanisme is als de Olympus EP-1 zoomlens..
Nee. Het wordt 1,5. De standaard van 50mm is allang niet meer actueel. Elke fabrikant gaat voor meer groothoek tegenwoordig. Waarom? Omdat het kan. En omdat ze wel gek zouden zijn als ze niet met een adapter kwamen waardoor de legendarische Minoltalenzen gebruikt kunnen worden. Met een crop van 3 wordt dat wel erg bizar.

Daarbij wordt in het artikel ook een standaard 18-55 zoom aangekondigd. Met cropfactor 3 wordt dat 54-165. Dat is wel een erg bizarre lens.....

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 26 april 2010 15:53]

Die standaard van 50mm bestond sowieso maar voor n reden... Bij een 35mm SLR is de 50mm prime de kleinste en vooral goedkoopste lens die je kunt produceren. En dt was de reden waarom het de standaard meegeleverde lens werd. Niet meer en niets minder. Het is een sprookje dat het met je oog overeen zou komen.

Fotografisch is er geen enkele reden om perse 50mm te willen... Sterker, het is eigenlijk een betrekkelijk oninteressante brandpuntsafstand. Niet wijd genoeg voor landschap en architectuur, en niet lang genoeg voor portret.
De reden dat DSLR's zo'n grote afstand nodig hebben heeft niet zoveel te maken met de sensorafmetingen, maar met het feit dat er een spiegel tussen de lensmount en sensor moet passen. Er is immers ook geen verschil tussen APS-C en fullframe camera's.

De reden dat m4/3 en dit nieuwe systeem van sony compacter kunnen zijn is dat door het gebruik van een elektronische zoeker de spiegel niet meer nodig is. Dt is dus de nieuwigheid waar dit soort systemen hun bestaansrecht aan ontlenen.
Er zit toch wel een verschil tussen fullframe en aps-c cameras hoor, de zoeker (en dus het pentaprisma en de spiegel) zijn een stuk groter. De lens-sensor afstand is wel gelijk.
Er zit toch echt een APS-C formaat sensor in. Dat zou in theorie betere ruisprestaties moeten geven, maar Sony staat niet bekend om z'n lage ruis.
De ruisprestaties van de nieuwere 14 Mpix sensor van de A450 en A550 (die hier waarschijnlijk voor gebruikt worden) heeft veel betere ruisprestaties dan de oude sensor van Sony. Het zal dus hopelijk een grote verbetering worden op MFT.
De ruisprestaties van de nieuwere 14 Mpix sensor van de A450 en A550 (die hier waarschijnlijk voor gebruikt worden) heeft veel betere ruisprestaties dan de oude sensor van Sony. Het zal dus hopelijk een grote verbetering worden op MFT.
Als ze die sensors gaan gebruiken voor MFT dan wordt het wel heel spannend. Daar hebben ze het juiste formaat niet voor. De EVIL camera's van Sony zijn namelijk geen MFT.

Overigens zijn het niet dezelfde sensoren. Ik kan alleen de bron niet meer vinden..... Desondankst lijkt het er inderdaad op dat Sony heeft geleerd, want de 550 is stukken beter dan zijn voorgangers.

EDIT: Ik las je bericht verkeerd. Je bedoelt dat het een grote verbetering wordt ten opzichte van MFT.

Dat zou kunnen, al zijn er inmiddels ook tamelijk behoorlijke MFT camera's.

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 26 april 2010 15:41]

Die verbetering bij hogere ISO waarden zit hem met name in het Jpeg omzettingsproces in de camera. In het RAW formaat zit marginaal minder ruis bij de A550, in vergelijking met bijv. de A700 (lees: nauwelijks waarneembaar verschil).
Er zit toch echt een APS-C formaat sensor in. Dat zou in theorie betere ruisprestaties moeten geven, maar Sony staat niet bekend om z'n lage ruis.
Sony is rubbish als het gaat om noise-performance, met uitzondering van de 550. Ik heb zelf een 300 gehad en die was bijna 2 stops slechter dan de Canon 450 die ik nu heb (en die zijn vrijwel gelijktijdig uitgekomen).

Komt nog bij dat de sensor in dit soort (EVIL) camera's (in tegenstelling tot een DSLR) constant verlicht wordt en dus verwarmd. Warme sensor = meer ruis.

Desondanks presteert de NX10 van samung (hun EVIL-camera) helemaal niet zo slecht op hoge ISO. Het komt toch allemaal neer op de kwaliteit van de sensor en de keuzes die een fabrikant maakt bij het bepalen van onderdrukkingsalgoritmen. En natuurlijk de persoonlijke voorkeur van de fotograaf. Ik vind een beetje ruis niet erg, als de details maar bewaard blijven. Te agressieve ruisonderdrukking is het ergste wat er is, want dat is niet te repareren in PP>

http://www.dpreview.com/reviews/samsungnx10/page27.asp
Zo dramatisch is het niet, Dxo Mark heeft het gemeten en het scheelt maar 0,1 stop. Geen idee hoe dat naar de sensoren van deze tijd vertaald, die camera's zijn ook al weer twee en een half jaar oud.

Mij lijkt dit nog steeds niets, een spiegelreflex heb ik nu net voor het zicht door de spiegel. Misschien voor mensen die een compact zoeken met verwisselbare lenzen?
Als je met enige regelmaat leest over dit soort onderwerpen dan weet je dat DXO-mark nou niet bepaald door iedereen wordt gezien als authoriteit. Zeer specifieke manier van meten die nogal haaks staat op hoe veel fotografen foto's beoordelen. Het gaat namelijk niet alleen om de hoeveelheid ruis, maar ook hoe die ruis eruitziet en in hoeverre deze scherpte belemmerd.
Is het niet meer dat DXO hun favoriete fanboy ruisbak minder positief beoordeeld?
DXO kijkt naar de ruwe per pixel ruis.

Als je JPEG schiet of omzet en goed belicht hebt dan zal de ruisonderdrukking beter zijn best kunnen doen op de wat lichtere delen dan op de schaduwpartijen.
(afstand tussen ruis en signaal is groter)

Hoge resolutie sensoren ruisen per pixel meer dan lage resolutie sensoren.
Dat je er na bewerking er nog een bruikbare foto aan overhoud is meegenomen.
Volgens DXO scheelt een A300 niet zoveel met een 450D leg er maar eens een D700 naast dan zie je twee stoppen verschil.
De A700 en A500 hebben de sensoren die ook in de D300 en respectievelijk D300S zitten. Die zitten allemaal rond dezelfde ruiswaarden als de 450D in RAW formaat.
Ik zou het geen "Micro Four Thirds van Sony" willen noemen, aangezien Micro Four Thirds een specifieke lensmount en sensorgrootte betreft die anders is dan wat er schijnbaar in deze Sony EVIL camera's komt, maar inderdaad, het gaat wel diezelfde kant op.

Een interessante ontwikkeling :)

[Reactie gewijzigd door Orion84 op 26 april 2010 14:03]

"gezien DSLR's met een APS-C sensor over het algemeen zo'n 40mm nodig hebben tot de sensor"

Ze zullen ook de spiegel weggehaald hebben en een gedeelte van die afstand kan ook in de lens zitten i.p.v. in het huis.
Kan nog niet vele zien op de foto's maar compatibiliteit met de huidige alpha series had ik ook niet echt verwacht. 16mm 1.8 zal waarschijnlijk een goede lens zijn voor siuaties met weinig licht. Zelf heb ik een DSC H5, niet echt snel genoeg en had 3x problemen met de ontsluiterknop. Deze is nu vervangen door een camera die meer in mijn hand licht; alpha 350 met grip. De NEx3 of 5 hoe ze ook mogen heten zullen zeker in de smaak vallen bij mensen die een goede foto wilen maar niet een DSLr willen meezeulen. Op een bridge kan je jammer geen lensen wisselen.

[Reactie gewijzigd door shaloca op 26 april 2010 14:21]

Deze camera's kunnen niet compatibel zijn met de huidige alpha lenzen. De afstand tussen de lens en de sensor is compleet anders vanwege het weglaten van de spiegel.

De achterliggende techniek/electronica zal wel hetzelfde zijn, en met een (hopelijk nog uit te brengen) converter zullen de huidige alpha lenzen op deze camera's te plaatsen zijn. Maar dat zal standaard niet kunnen.
Huidige Alpha-lenzen horen wel te gebruiken zijn op een "NEX" camera. Door middel van een adapter wordt de afstand tussen de achterkant van de lens en de sensor vergroot, om zo op vergelijkbare waarden te komen als bij gewone Alpha camera's.

Bij MicroFourThirds zie je hetzelfde: Gewone FT lenzen zijn met adapter bruikbaar, de auto-focus werkt alleen minder snel, gezien de lenzen niet ontworpen zijn met CDAF in gedachte.

Een spiegelloos formaat is zelfs een "alles-eter" wat lenzen betreft. Zet er een goede adapter tussen en je kunt vrijwel alle "gewone" SLR lenzen, in ieder geval mechanisch, gebruiken.
De (analoge) Minolta Dynax 3000i had geen ingebouwde flitser. De normale Minolta hot shoe heeft 4 contacten, die van de 3000i had er 5, n extra voor een simpele flitser die zijn stroom vanuit de body betrekt. Het kan dus wel!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True