Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

In Vietnam is een nieuwe dslr van Sony opgedoken. De Sony Alpha A290 is een instapmodel en moet de opvolger worden van de A230, die bijna een jaar op de markt is. De camera bevat een 14 megapixel-ccd-sensor op aps-c-formaat.

Hoewel de camera nog niet officieel is aangekondigd, heeft Sony Vietnam al vroegtijdig informatie over de nieuwe Alpha naar buiten gebracht. De A290 lijkt de opvolger van de A230 te worden en, afgaande op de foto's, is de body grotendeels gelijk gebleven. Wel heeft Sony de handgreep iets aangepast, waarbij zowel de sluiterknop als het scrollwieltje een stuk naar voren is verplaatst. De achterkant van de camera is haast identiek aan die van de A230 en huisvest hetzelfde 2,7"-lcd.

Aan de binnenkant is Sony ook bescheiden gebleven met upgrades. De 10,2 megapixel-ccd-sensor is vervangen door een exemplaar met 14 megapixels, maar verder lijkt de interne hardware identiek. Sony's eigen bionz-processor wordt nog steeds gebruikt om de sensordata te verwerken, waardoor de camera 2,5 beelden per seconden kan schieten en het iso-bereik van 100 tot 3200 iso loopt. Verder beschikt de camera over een hdmi-uitgang en SteadyShot beeldstabilisatie. Het is nog niet bekend wanneer de camera Nederland zal bereiken en wat de prijs zal zijn, maar het valt te verwachten dat deze rond dezelfde prijs zal liggen als de A230. Deze kost momenteel als losse body 300 euro.

Sony Alpha A290 Sony Alpha A290
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Ik heb nog een Minolta 7000i staan (pre-digitaal) met filmpjes. Daar Minolta is overgenomen door Sony vraag ik me af of mijn oude minolta 7000 lenzen geschikt zijn voor de sonycamera's
Alle Minolta AF lenzen kunnen gebruikt worden op de sony DSLR's.
Kijk op http://www.dyxum.com/lenses naar reviews van jouw lenzen op 1 van de sony's
Als je een Minolta AF lens heb dan past het erop.. sony heeft het direct van minolta overgenomen, tenzij je een nieuwe NEX van sony gaat halen en deze de normale alpha lenzen aan kan

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp
Kan er meestal wel gewoon op. Je moet wel rekening houden met brandpuntafstand die gaat verschillen en dat mogelijk andere zaken (belichting berekening etc.) het niet doen.
Voordeel van Sony is wel dat door de steady-shot in de body het werkt bij ook de oudere Minolta lenzen :)
Waarom zou de belichting niet werken.
Dat geld alleen voor oude flitsers.
Alle Minolta AF lenzen werken gewoon op een Sony body.
Alle Minolta en Konica Minolta AF lenzen werken op alle Sony DLSR bodies. Geen veranderende brandpuntsafstanden, belichting en focus werken perfect. Volledig 100% compatible. Zelfs lenzen voor APS-C sensorformaat werken op de full frame bodies (die dan automatisch het beeld bijsnijden op APS-C formaat).
Heb ook nog zo'n dynax 7000i met lenzen, ging laatst op E-bay kijken wat ik ervoor kon krijgen en werd daar niet echt blij van. Aan de andere kant zo'n sony SLR is ook niet slecht en dan heb ik nog wat aan mijn 2 lenzen..
Ik heb nog een Minolta 7000i staan (pre-digitaal) met filmpjes. Daar Minolta is overgenomen door Sony vraag ik me af of mijn oude minolta 7000 lenzen geschikt zijn voor de sonycamera's
Minolta is niet overgenomen door Sony. Ze zijn gefuseerd met Konica en daardoor ontstond het bedrijf KonicaMinolta. Echter, konicaminolta heeft hun camera divisie afgestoten en dit verkocht aan Sony. Dat is heel iets anders. Het bedrijf KonicaMinolta bestaat nog.
http://www.konicaminolta.com/
Volgens mij moet er eens een loodgieter naar Vietnam om alle lekken te dichten, haha! :9

Body lijkt me vrij klein om lekker in de hand te liggen...?
Gehe, inderdaad: laatst ook met de nieuwe Macbook en een nieuw iPhone 4 lek.
Binnenkort ga ik zelf naar Vietnam, eens kijken of ik nog wat kan lekken voor de Tweakers hier ;)

OT: leuk cameraatje voor de beginner dacht ik zo. Maar het zijn toch wel de lenzen die het verschil maken?
Je kunt beter een Canon EOS 1000D halen voor 300 euro (body).
edit:

zie ik daar al een body voor € 298? :)
http://www.kamera-express.nl/productdetail.aspx?id=24987

Daar kun je zowat alle Canon lenzen (veel aanbod!) en gear op gebruiken,
en doorsparen voor een betere body als je dat ooit wilt.

Deze Sony camera lijkt me een zeer slechte investering t.o.v. een Canon EOS 1000D.

[Reactie gewijzigd door DJ TerraByte op 17 mei 2010 14:32]

Ik zie je punt niet. Dit gaat natuurlijk niet alleen voor een Canon op.

Ook voor een Sony of bijvoorbeeld een Olympus of Nikon kan je met een instap body en objectief beginnen en daarna doorgroeien door de aanschaf van betere objectieven en evtl. een professionelere body.

Elk merk heeft zo z'n voor- en nadelen. Op dit body kan je bijvoorbeeld oude Minolta objectieven gebruiken.

(Ik zou persoonlijk ook een Canon boven een Sony verkiezen, maar dat geldt niet voor iedereen)
En ik vind een Canon een slechte investering.
Bovendien is hun service diverse malen naatje gebleken.
Zo zie je maar weer er zijn altijd anderen met andere meningen/ervaringen.

PS dit betekend niet dat ik liever voor Sony kies. Sony ga ik liever uit de weg vanwege hun proprietory producten zoals eigen flitsschoen, eigenzinnige interface etc. en hun gedrag naar de klant is net zo arro als bij Canon.
voorbeelden PS3, E-mount NEX etc.

[Reactie gewijzigd door digifan op 17 mei 2010 20:30]

Elk merk heeft zijn eigen flitsschoen, daar ik niks raars aan. De E-mount was noodzakelijk om de body klein te houden.
Elk merk heeft zijn eigen variant, maar het zijn allemaal flitsschoenen met middencontact en compatible met het aloude X-contact. Zet een Nikon flitser op een Canon camera en je kunt flitsen.

Mischien werken niet alle dedicated functies zoals flitsklaar signaal naat de camera (zichtbaar in zoeker) automatische sluitertijd-synchronisatie, flitslichtmeting door de lens, autozoom enzovoorts, maar de basisfunctionaliteit werkt en met verstand van zaken kun je dus toch die flitser gebruiken*.

* dit even onder voorbehoud van mogelijk te hoge spanningen die sommige oudere flitsers afgeven (zoals de eerste versies van de Metz 45CT1, latere versies niet meer) en waar moderne camera's niet meer mee kunnen omgaan, met mogelijk doorbranden van interne circuits tot gevolg.

Alleen Minolta/Sony gebruikt een afwijkende flitsschoen, overigens pas vanaf de 2e generatie AF-camera's, de 5000, 7000 en 9000 hadden nog gewoon een standaard middencontact.
Er zijn inderdaad meer Canons verkocht de laatste jaren, maar er is genoeg te krijgen voor Sony en Minolta, ook tweedehands.

Daarnaast zijn de Sony sensoren tegenwoordig beter dan die van Canon, dus de laatste series van Sony doen zeker niet onder voor die van Canon.
Nou heeft Canon best goede lenzen (en ook minder goede, budget lenzen) dat geld ook voor Sony (Minolta), Nikon, Pentax en Olympus. Kortom ik zie je punt niet. Mischien dat het aanbod gebruikte Canon EF-lenzen groter is als dat van Sony/Minolta, voor Nikon is dat niet of nauwelijks het geval en bij Nikon en Pentax kun je ook een enorm aanbod aan niet-autofocus lenzen gebruiken, in feite alles wat geproduceerd is sinds 1959 resp 1954 (zei het dat er bij Nikon beperkingen zijn met de amateur-camera's)

Daarbij is de bediening van Canon minder logisch als genoemde andere merken.
Elke beginner weet dat hij geen budget camera moet kopen als hij uiteindelijk beter wil worden, ik denk dat dit een prima camera is voor de mensen die net niet akkoord gaan met een simpele digitale camera maar toch een bepaald budget hebben.
Die mensen kunnen beter een camera kopen waar ook dezlefde sensor inzit maar dan zonder spiegelreflex. Die dingen krijgen meteen ook een zoom lens erbij. In dat geval ben je meteen klaar.

Je kunt bij deze sony wel andere lenzen kopen maar waarom zou je een 500 of 1000 euro lens op een 300 euro body zetten. Zonde van het geld lijkt me.
Beter een objectief van €1000,- op een body van € 300,- dan andersom.

Als je begint start je niet met een investering van meerdere 1000-en Euro's. Een instapkitje is voor 9 van de 10 hobbyisten de eerste stap. Als je daarna upgrades gaat uitvoeren, dan kan je veel meer resultaat halen met goede objectieven van met een duurdere body.
Helemaal juist, je redenering is universeel toepasbaar.
Juist vele denken dat de body het werkt doet. Nee hoor! De body is in feite niets anders dan een electronische variant van de oude 35mm/APS-C film formaat. Een goede sensor helpt maar als het licht binnen komt door een slechte lens is het hoe dan ook slecht.

Daarom ook goedkope body + Dure Lens is beter dan Dure Body + Goedkope/Kitlens
Daar heb je ook weer gelijk in, maar je hebt er nog niet bij stilgestaan dat mensen zonder kennis van camera's denken dat een spiegelreflex in elk geval 100x beter is omdat het er zo 'professioneel' uitziet. De lens zullen ze al helemaal niet bij stilstaan, ze kopen vast een sigma 18-55 ofzo iets betaalbaars
Er is geen enkele reden om niet een lens van >1000 euro niet op een body van 300 euro te zetten.
Het verschil in body's zit vrijwel niet in de sensor, maar meer in de rest van de body. Meer AF punten, snellere chip voor betere verwerking en dergelijke.
Het verschil tussen goedkope lenzen en dure is op alle body duidelijk te zien.
Kwaliteit hangt af van vele factoren. Maar vooral fysieke. De grote van de sensor bijvoorbeeld en dan zit je met een van de instap modellen al goed. Tuurlijk missen de instap modellen bepaalde functies die een professionele fotograaf wil hebben. Maar de basis techniek heb je al.

De A200 die ik bezit zal in de handen van een "point and shoot" fotograaf inderdaad niets speciaal doen. Maar als je de tijd neemt om te leren om met een SLR om te gaan en belangrijker HOE je een mooie foto maakt.

Als je de tijd neemt om te leren over compositie en technieken dan kun je prachtige dingen met een "budget camera"

En uiteindelijk als je een bepaald budget hebt ga liever voor een goede lens op een goedkopere body dan een dure body met de kitlens. Ik zelf heb een Tamron SP 28-75 F2,8. Een derde partij lens inderdaad maar wel eentje waarmee ik foto's kan maken zoals ik het wil. In situaties waarbij vele lenzen het al te "donker" vinden.

Ik heb dit weekend nog bij de lokale bar foto's gemaakt van een optreden. Een donkere kleine bar, slechte verlichting en zo gaat het maar door. Met een goede lens is het dertegen goed te doen :)
http://www.flickr.com/photos/34062271@N00/4614949834/ < Zie hier het resultaat!

De lens is 70% of meer van het uiteindelijke resultaat. Maar het is waar een dag wil ik weel een hoger modelletje.

[Reactie gewijzigd door swampy op 18 mei 2010 13:15]

Voor de hele Sony reeks zijn al sinds de A100 Carl Zeiss lenzen beschikbaar. Dus met de lenzen zit het wel goed.
Hangt er van af, voor mij liggen de Sony's en vooral die van Olympus beter in de hand dan de iets grotere van Canon en Nikon. Dat verschilt natuurlijk wel per model, maar niet alle mensen hebben handen maat kolenschop. :-)
Vietnamezen hebben doorgaans kleine handen dus niet zo gek dat die camera daar opduikt...
Hmm.. meer tegenstand voor de Canon 1000D/550D, jammer genoeg lopen ze wel beetje achter met het aanbod van lenzen
Valt hard mee tegenwoordig. Als ik even heel hard generaliseer zal je met een A290 als body niet de allerduurste lenzen pakken. Met name als je beginner bent dan is het erg handig dat er veel Minolta etc ook op de Alpha past. Die dingen hebben immers dezelfde Alpha mount :)
dat valt wel mee denk ik, vergeet niet dat alle minolta-lenzen ook op sony-cameras passen ;)
het sony eigen merk aanbod mag nog wel wat uitgebreid worden, dat is waar.
dat valt wel mee denk ik, vergeet niet dat alle minolta-lenzen ook op sony-cameras passen ;)
Maar dan heb je het over de tweedehandsmarkt hé. Minolta maakt geen lenzen meer.
En dat geldt niet voor Canon? Kom nou.
erder beschikt de camera over een hdmi-uitgang, een Live View-optie en SteadyShot beeldstabilisatie.
Lijkt me sterk dat de 290 live view heeft, de knoppen om te schakelen tussen OVF en live view zitten er niet op.

[Reactie gewijzigd door forzafan op 17 mei 2010 12:30]

Het betreft wellicht Manual Focus Check Live View: een beperkte vorm van Live View waarbij de hoofd-sensor gebruikt wordt om de scherpstelling te kunnen beoordelen tijdens het handmatig scherpstellen.

Aanvulling: gezien het om een CCD sensor gaat, is Live View vanaf de hoofd-sensor niet waarschijnlijk. Ik houd het er op dat deze eigenschap door Slash-gear per ongeluk zelf aan het rijtje features is toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door gebruiker_nr_1 op 17 mei 2010 19:25]

De kans is ook erg klein, Alpha instapmodellen hebben naar mijn weten nooit een live view gehad.
Hoe zou je de (A300 en) A330 dan omschrijven, die voor 339 euro te koop is?
Houden ze daar bij Sony nog steeds vast aan die memory sticks? Zolang ze geen "normale" standaarden gebruiken zal ik er nooit van ze leven eentje aanschaffen. Er zijn genoeg andere fabrikanten die dat wel doen en ook mooi spul maken.

Ik kan me nog een fabrikant herinneren die het nodig vond om een rond stekkertje te gebruiken voor de USB aansluiting. Kom je bij je vriendjes aan en kun je de zelf gemaakte foto's niet laten zien omdat het kabeltje niet past...
ja en nee,,,
in alle nieuwe dslrs van Sony (a230, 330, 380, 450, 500, 550) kun je gebruik maken van memory stick of SD kaarten.

[Reactie gewijzigd door forzafan op 17 mei 2010 15:52]

Ook oudere (A200) gaat gewoon compactflash in. Lijkt me vrij normaal en geen sony-zelfbedachte-standaard.
In alle Sony DSLRs gaan standaard kaarten (CF of SD) en memory sticks (twee slots). In mijn memory stick slot zit een microSD naar MS converter met daarin een microSD van 4 GB als noodgeheugen. Handig als ik ooit eens vergeet een CF kaart erin te stoppen.
Doet een beetje denken aan een bridge-toestel inderdaad qua afmetingen. Mooi ding verder. Nu wachten op de reviews... :)
De type-aanduidingen Ax50, Ax80 zijn tot nu toe gebruikt voor camera's die meer megapixels hebben dan de Ax00 (en Ax30) serie. Die redenering volgend, zal de A290 een camera zijn met meer pixels dan de A230/A240. En is er dus geen sprake van een opvolger, maar zal de camera naast de huidige A230 of nieuwe A240 in het product-gamma staan.

[Reactie gewijzigd door gebruiker_nr_1 op 17 mei 2010 13:10]

memory stick is idd nadeel ... eigenlijk ook die ccd technologie ... cmos geeft betere resultaten bij hoge iso waarden ... wss wel in-body stabilisatie .. ook minder effectief dan lens- stabillisatie maar als geheel zal het goedkooper zijn dan canon set met os lens ... minder goed ook denk ik ... maar sony heeft nu eenmaal veel merkliefhebbers, dus zal wel genoeg verkopen ....
@nitwitje
wel in-body stabilisatie .. ook minder effectief dan lens- stabilisatie
waar baseer je dit op ?

http://www.digitalcamerai...formanceImage-Quality.htm

laat onder aan de pagina een hele andere conclusie zien
Mee eens. Ik kom ook nog steeds mede-fotografen tegen die "op deze lens toevallig geen IS hebben". Lijkt me lastig als je daar tijdens het fotograferen telkens je sluitertijden op moet aanpassen. Met een Sony (en Pentax en ...) weet je gewoon waar je aan toe bent.
Jammer nog geen opvolger van de 700, instap modellen zat, de basis modellen van canon kunnen niet alle lenzen aan. Sony heeft genoeg lenzen, zo niet kijk eens naar Sigma of Tamron. Voor een opstapper naar DSLR is Sony ruim voldoende, voor een iemand met wat meer ervaring is er wat snellers A550 en wie nog wat meer wil loopt wat te wachten (700APC, 850Full, 900Full)
Het is een DSLR, maar ziet er kinderlijk eenvoudig uit!
Volgens mij de DSL met de minste knopjes. En het scherm is ook wel duidelijk voor mensen met weinig kennis, door het stilstaande en het rennende poppetje. Weet je meteen hoe de camera ingesteld staat.
Dit zie je steeds vaker aan de onderkant van de markt, men richt zich meer op gebruikers van compactcamera's die het gemak ervan niet willen missen, maar toch betere beeldkwaliteit willen dan op mensen die het onderste uit hun camera willen halen.

Veel instap-modellen hameren daarom steeds minder op de nieuwste sensor of auto-focus-techniek en meer op een easy-to-use interface met helpfunctie, face detection, etc... Helaas betekent de foolproof interface ook vaak dat zodra je wel wat meer controle wil uitoefenen op de camera, je al snel diep in een menu moet duiken waar een meer geavanceerde DSLR er een specifieke knop voor heeft of in ieder geval een functie op het hoofdscherm van het display.
Als ik Sony was zou ik dan maar eens gaan mikken op een eurootje of 220 ofzo.
Maar niet 300 euro, want dat segment is al gevuld.
Ik heb niet de illusie dat ik een fanboy kan overtuigen, maar wellicht geven deze feiten toch een beter begrip: de camera die je noemt heeft slechts 10 megapixels. Dat is zelfs voor een instap-camera achterhaald. Daarom presenteert Sony nieuwe camera's waaronder dit model met 14 Mpixel. Canon heeft geen vergelijkbaar model omdat zij veel minder differentieren (dit komt er op neer dat er slechts 1 type instapmodel is). Dit werkt voor hen (Sony) blijkbaar heel goed, want het marktaandeel is gestegen van enkele procenten naar 15%. Dat is natuurlijk ten koste gegaan van de verkopen van Nikon en Canon.
Gedeeltelijk eens en gedeeltelijk niet-eens.

Eens: Net doen alsof Canon de enige optie is slaat op oorlog. Gelukkig zijn er meerdere goede spelers in het veld met elk eigen sterke punten.

Oneens:: 10 MP is voor een scherpe afdruk op A3 ruim voldoende. Een fabrikant kan beter geld investeren in een goed mechaniek dan in megapixels.
Ik heb niet de illusie dat ik een fanboy kan overtuigen, maar wellicht geven deze feiten toch een beter begrip: de camera die je noemt heeft slechts 10 megapixels. Dat is zelfs voor een instap-camera achterhaald. Daarom presenteert Sony nieuwe camera's waaronder dit model met 14 Mpixel. Canon heeft geen vergelijkbaar model omdat zij veel minder differentieren (dit komt er op neer dat er slechts 1 type instapmodel is). Dit werkt voor hen (Sony) blijkbaar heel goed, want het marktaandeel is gestegen van enkele procenten naar 15%. Dat is natuurlijk ten koste gegaan van de verkopen van Nikon en Canon.
Zegt een NON fotograaf. Als die 14MP weer uit een camera moeten komen waar de ruisonderdrukking niet uitgeschakeld kan worden, pas ik. Ik heb liever 10MP scherpe foto's met ruis dan 14MP softe zonder.
Ruisonderdrukking kan zeker uitgeschakeld worden: RAW...
Is niet van toepassing. Had je zelf kunnen checken i.p.v. hoog van de toren te blazen. Verder is alleen de mening van mensen die geld voor een nieuwe camera hebben van belang.
Bij de oer-voorganger van dit model, de Minolta Dynax 3000i kon je ook vrijwel niets meer instellen, zelfs niet via allerhande menu's. De opties zijn als volgt:
Aan/Uit
AF/MF
P/P-hi
standaard-transport/selftimer.

Wel had je ten opzichte van een compact-camera een betere zoeker, en een betere lens, met de mogelijkheid alle beschikbare AF-lenzen te gebruiken, zelfs als die met deze camera niet zinvol te gebruiken zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True