Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Sony heeft bij de introductie van het nieuwe NEX-camerasysteem een hd-camcorder-ontwerp getoond dat gebruikmaakt van verwisselbare lenzen. De camcorder is voorzien van de nieuwe E-mount en Exmor APS HD-beeldsensor.

Sony heeft de lancering van de NEX5- en NEX3-camera's aangegrepen om een camcorderontwerp te tonen met verwisselbare lenzen. Net als de twee genoemde, compacte systeemcamera's is de hd-camcorder voorzien van een Exmor APS HD-beeldsensor met 14,2 megapixels en kunnen er Sony E-lenzen op worden geschroefd. Momenteel heeft Sony alleen nog een 16mm f/2,8-, een 18-55mm f/3,5-5,6- en een 18-200mm f/3,5-6,3-lens aangekondigd, maar via een adapter kunnen ook de huidige Sony Alpha- en Minolta A-lenzen worden bevestigd.

Het camcorderontwerp ziet eruit als een normale hd-cam, maar met bevestigde lens steekt de camcorder wel verder naar voren uit dan bij een videocamera gebruikelijk is. Het gebruik van de grotere sensor heeft als voordeel dat een kleinere scherptediepte is te bereiken en dat het ruisniveau lager kan zijn dan bij een normale hd-camcorder. De verwisselbare lenzen kunnen vanwege de E-mount met de NEX-camera's worden gedeeld.

Sony verwacht de high-end-camcorder in de herfst van dit jaar op de markt te brengen, maar kon nog geen prijsindicatie geven.

Sony hd-camcorder E-mount

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Kijk, dit is nog eens een mooie ontwikkeling! Als de camcorder goed te betalen is (zeg tegen de 1000 Euro) dan is dat een betere oplossing dan een ingebouwde recorder in een SLR. Als Canon nu ook met iets dergelijks komt, ben ik erbij... heel fijn voor mensen die al een SLR set hebben! :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 11 mei 2010 15:51]

hoe is dit beter dan een ingebouwde recorder in een SLR ?

het is je niet ontgaan dat zelfs tv producenten bijv een 5DMKII gebruiken voor hun serie ? dat zie ik met dit apparaat nog niet gebeuren.
nadeel van de slr cam oplossing is dat je geen autofocus hebt. Het moeilijk in de hand ligt om in te zoomen en scherp te stellen.

tv producenten zetten het ding op een stateif of gebruiken systemen waardoor je met knoppen beter kan scherpstellen en inzoomen. Kost wel wat geld maar dan heb je ook iets.

dus hoop maar dat deze sony oplossing wel automatsich scherpstellen heeft. Dat is iets waar consumenten op zitten te wachten.
nadeel van de slr cam oplossing is dat je geen autofocus hebt.
De meeste DSLRs hebben tegenwoordig contrast detectie AF, wat ook gebruikt wordt in camcorders en point & shoot camera's.
tv producenten zetten het ding op een stateif of gebruiken systemen waardoor je met knoppen beter kan scherpstellen en inzoomen. Kost wel wat geld maar dan heb je ook iets.
Statief heeft er niks mee te maken. TV en filmmakers hebben hiervoor speciaal iemand ingehuurd die niets anders doet dan focussen. Deze persoon is ook wel bekend als de focus puller of de 1st AC. Ze gebruiken een (soms draadloze) follow focus en zorgen er voor dat de focus ten alle tijde goed is. Focus pulling is een van de zwaarste en meest verantwoordelijke functies op een set en kan als een ware kunst beschouwd worden, zeker als je bedenkt dat ervaren focus pullers puur op "gevoel" en zicht (dus zonder camera output te zien) kunnen werken.

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 11 mei 2010 22:51]

De meeste DSLRs hebben tegenwoordig contrast detectie AF, wat ook gebruikt wordt in camcorders en point & shoot camera's.
Klopt, maar die werkt niet realtime. Een camcorder kan tijdens het filmen scherpstellen, dat kan vrijwel geen enkele fotocamera. Het enige wat er dan nog op zit is met de hand scherpstellen, wat met een gemiddelde consumenten fotocameralens nou niet bepaald precies gaat, in ieder geval niet tijdens het filmen (speling in stelring etc..)
Volgens mij zijn er best veel foto camera's die gewoon continues autofocus hebben. Mijn al paar jaar oude Canon powershot S2 IS doet dit ook en ook aardig snel je merkt nauwelijks dat die scherp stelt.
Maarja misschien bedoel je wat anders
Grappig want je geeft het probleem al aan dat er dus een speciaal iemand is voor de focus. Je hebt dus ervaring nodig.

Een consument wil gewoon hup simpel een video maken en niet hoeven nadenken of specialist moeten worden op focus gebied.

Kevinns geeft het ook al aan dat de af niet realtime werkt. Hep zelf een canon 550d hele mooie camera en video is super maar moeilijk om in de praktijk te maken. Inzommen zul je met de hand aan de lens moeten doen i.p.v knopje op een normale cam die dan in uit uitzoomt.
De autofocus maakt herrie en is op de ingebouwde microfoon goed te horen. Autofocus werkt dus echt niet zo snel als op een echte videocam en autofocus is ook vaak aan het zoeken van heel onscherp naar scherp. Dat kost dan wel 1 of 2 seconden voordat alles weer scherp is. In de praktijk dus niet echt goed bruikbaar voor een consument.
Grappig want je geeft het probleem al aan dat er dus een speciaal iemand is voor de focus. Je hebt dus ervaring nodig.
Uiteraard, en dat is waarom amateurcamera's ook allemaal zo'n grote depth-of-field hebben. Er is dan maar weinig risico dat er iets niet in focus is, wat uiteraard dat hele filmpje van de eerste pasjes van je kind zou verpesten.
Kevinns geeft het ook al aan dat de af niet realtime werkt.
Laat ik het nog maar eens zeggen: Er zit helemaal niets aan extra hardware in een camcorder om te focussen. Camcorders werken met AF op basis van contrast detectie in de opgenomen beelden. DSLRs van dit moment kunnen dat ook, maar hebben over het algemeen nogal een slecht algoritme waardoor de live AF (die er dus wel in zit!) niet bruikbaar is. Dit is ook de manier waarop camcorders dus werken, dus hoewel Sony de camcorder een beter algoritme kan geven kan Canon precies hetzelfde doen in komende DSLRs tijdens het filmen.

Bijkomend probleem is dat contrast detectie AF een stuk moeilijker wordt naarmate je depth-of-field kleiner wordt. Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen dat AF op de huidige DSLRs zuigt. De vraag is in hoeverre Sony dit beter kan, aangezien consumenten inderdaad van een camcorder zullen verwachten dat deze dit beter doet.
Inzommen zul je met de hand aan de lens moeten doen i.p.v knopje op een normale cam die dan in uit uitzoomt.
Dat zal bij deze camcorder ook het geval zijn. Het ding gebruikt gewoon foto lenzen, en die hebben nu eenmaal geen motor voor de zoom (veel te duur/groot)
De autofocus maakt herrie en is op de ingebouwde microfoon goed te horen.
Dat ligt aan de lens, heeft niets te maken met DSLR of camcorder.
Zeker, de sensor van een 5DMKII is geweldig, ik zeg ook niets ten nadele daarvan, maar qua prijs is bovenstaande (hopelijk) aantrekkelijker. Bovendien zal het gebruik van de SLR lenzen enorm gaan uitmaken in wat je uit een dergelijke camcorder kan halen, dit zou weleens in de buurt kunnen komen van een degelijke SLR.
Dat lijkt me niet aantrekkelijk - met een 5D kan je namelijk ook nog fotograferen en daarbij heb je daadwerkelijk een fullframe ipv aps formaat, waar aps je niet helpt met scherptediepte (nog los van het gemis aan bepaalde lenzen).

Dat het een mooier effect geeft dan bij "normale" camcorder, ja, dat wel.
Dat het een mooier effect geeft dan bij "normale" camcorder, ja, dat wel.
De sensor van deze Sony is al een stuk groter dan een 'normale' camcorder, waardoor je een kleinere scherptediepte kan halen. Bij de 5DII zit je op het niveau van film, wat voor videomakers zo'n beetje HET summum is als het om opname-apparatuur gaat, maar ik denk dat deze Sony een goeie speler kan worden in het middensegment.

Een APS-C sensor is goedkoper dan een fullframe (35mm) sensor, minder kwetsbaar en minder gevoelig voor ruis, maar de scherptediepte is op vol open diafragma iets groter dan bij 35mm.

Als je een video-body gebruikt heb je wel een aantal voordelen: Het ding is als een camcorder te hanteren (montage, schouderen, steadycam) en je krijgt er follow-focus en filmmakers-features zoals instelbare shutter angle voor terug.
De prijs is natuurlijk maar relatief. Zeker als je er een paar mooi licht sterke lenzen bij haalt dan heb je een totaal prijs waarbij het niet meer zo'n groot probleem is om ipv 1000 euro 1800 te betalen voor een 5DII.
Dus dit is vooral mooi als het gewoon goed moet zijn.
Met getoonde lenzen, dus 3.5-5.6 zoom lenzen. Die hoeven niet zo duur te zijn en geeft dus een totaal beeld dat wel goed is, maar niet te veel kost.
het is je niet ontgaan dat zelfs tv producenten bijv een 5DMKII gebruiken voor hun serie ?
Dat deden ze omdat het ding compact is tov een echte TV camera. Niet omdat deze zo goed is (een serie als House heeft ook zoveel nabewerking dat je de foutjes van het fototoestel wel kunt fixen). Stel je eens voor wat je krijgt als je een DSLR zou optimaliseren voor video? Dus spiegeltje eruit omdat een overbodig odnerdeel is, langer ipv breder om beter vast te kunnen houden en je hebt een camcorder!
Niet alleen omdat ie compact is, ook vanwege de prachtige look van de beelden die van een DSLR komen (woorden van de regisseur zelf)
Stel je eens voor wat je krijgt als je een DSLR zou optimaliseren voor video? Dus spiegeltje eruit omdat een overbodig odnerdeel is, langer ipv breder om beter vast te kunnen houden en je hebt een camcorder!
Het formaat van de DSLR is het kleinste probleem van de hele HDSLR revolutie. Dezelfde sensor in een ander formaat (met z'n eigen problemen qua ergonomie) stoppen helpt bijna niets, tenzij er iets wordt gedaan aan line-skipping, ingebouwde ND filters, betere codecs. Dat deze camcorder geen lijnen overslaat lijkt me sterk (maar het is mogelijk) het ND filter is op de mockup nergens te zien, en de codec is een kwestie van afwachten. Ik wacht dit wel eens rustig af, heb er nog niet direct een geweldige indruk van, maar misschien verrast Sony ons nog.
Wat is er beter aan? Nog steeds line-skipping artifacts, nog steeds geen ingebouwde ND filters, nog steeds geen XLR inputs, geen RAW opname. Ergonomie van deze cam is nog slechter dan een DSLR, hier heb je snel een halve kilo aan lens voor je camcorder uitsteken, niet echt makkelijk vast te houden lijkt me. Het enige voordeel is misschien dat AVCHD codec ipv H.264, maar dat is even afwachten. Tenzij Sony radicale wijzigingen aanbrengt in de manier van werken zie ik meer nut in de Panasonic AG-AF100

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 11 mei 2010 16:11]

Puur de prijs en de toch stukken betere beeld-kwaliteit die voor een groot deel van de lens afhankelijk is. Uiteraard blijft de rest een probleem.
Eehm je hebt ook een semi-prof serie van Sony. Die zijn wat geschikter voor het betere film werk.
Uiteraard, maar die hebben weer een kleine sensor. Begrijp me niet verkeerd, ik ben groot fan van de hele DSLR video "revolutie", ik zie alleen totaal niet het nut van deze camcorder van Sony, gebaseerd op de info die er nu over is. Ik zie niet in waarom je niet gewoon een Canon 550D zou kopen die dezelfde features heeft, een veel grotere hoeveelheid beschikbare lenzen en die in tegenstelling tot deze slideware nu al een paar maanden te koop is voor een hele redelijke prijs van 600-700 euro :)

Oja, en als je niet bezig bent met video kun je er ook gewoon prachtige foto's mee maken ;)

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 11 mei 2010 23:03]

Wat is er beter aan? Nog steeds line-skipping artifacts, nog steeds geen ingebouwde ND filters, nog steeds geen XLR inputs, geen RAW opname. Ergonomie van deze cam is nog slechter dan een DSLR, hier heb je snel een halve kilo aan lens voor je camcorder uitsteken, niet echt makkelijk vast te houden lijkt me. Het enige voordeel is misschien dat AVCHD codec ipv H.264, maar dat is even afwachten. Tenzij Sony radicale wijzigingen aanbrengt in de manier van werken zie ik meer nut in de Panasonic AG-AF100
Je hebt het hier over features die interessant zijn als televisie/filmmaker (net zoals zaken als HD-SDI aansluiting, poort voor externe batterij, optische viewfinder). Over het algemeen heb je dan wel een groter budget en zul je niet voor zo'n Sony gaan.

Dat de beeldkwaliteit van dit soort systemen stukken beter is dan camcorders zoals de HDR-FX7 (die tot nog toe redelijk de de facto standaard is) staat buiten kijf, ik heb een collega de 7D al met de RED horen vergelijken als het om beeldkwaliteit gaat. De rest zijn hulp-features en ondersteunende hardware, vergeet ook niet dat de filmmakers die tot de jaren 70 ook niet hadden en alles met de hand moest.
zo h dit is gewoon semi professioneel. nu nog iets dat je het geluid heel mooi kan opnemen en dan hoef je geen cams van 4000 euro meer aan te schaffen :)
Ik weet niet hoe het zit met deze camera, maar de HDR-SR11 die ik heb heeft een microfoonvoet voor richtmicrofoon of losse mic.
dan zal het met deze cam ook wel zo zitten :) zo he dat is dan serieus een hele ontwikkeling zeg. er zullen waarschijnlijk dan ook nog we bedrijven komen met lenzen speciaal voor dit dingetje en je hebt gewoon echt een goede draagbare semi pro cam, met een flinke goede optische zoom etc. denk niet dat daar verder uitleg bij hoeft :) ben gewoon echt onder de indruk van dit ding

"edit"
ik refereer dus naar de HD camcorder niet de foto camera's

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 11 mei 2010 16:35]

zie ook een post hieronder, dat slaat eigenlijk wel op hetzelfde.
Een video-DSLR heeft al de mogelijkheid om goede foto's te maken en verwisselbare lenzen zijn er genoeg.
Er is al een poos geleden full hd video aan toegevoegd met ongekend mooie beeldkwaliteit, dan streven we toch in 1 klap de camcorders voorbij?

Want voor zo'n 650 euro is er al de Canon EOS 550D die tevens DSLR is (deze Sony camcorder is dat niet, dus die prijs is gerechtvaardigd).
Een video-dslr heeft een stereomic ingang, en een hotshoe waar ook een richtmicrofoon etcs. op kan.
Dus ja, of het nu echt ontwikkeling is in de camcorder wereld... ik weet het niet.
Hoe zit dat met beeldstabilisatie??
Zit net als bij de NEX camera's in de lens zelf

EDIT: Of niet natuurlijk, als je lenzen zonder stabilisatie gebruikt ;)

[Reactie gewijzigd door Snoitkever op 11 mei 2010 16:06]

Lijkt me een lastig iets,, met een foto camera heb je al snel de lens vast om stabielfoto's te maken.

Dat lijkt me toch knap lastig met zo'n kleine camcorder en grote lenzen. body een stuk groter zodat ie stabiel kan blijkven!!

Schouder model lijkt me beter. Maar om zo een filmpje te maken is dat weer onhandig.
Stabilisatiepoot?
Ik ben benieuwd hoe de AF van deze camera is.
Als er een goede AF op zit heeft deze camera toch een heel groot voordeel op de DSLR camera's!
Hoe zou de AF beter kunnen zijn? Ja, het algoritme kan wat getweaked worden, maar deze camera's zullen net als de video-dslr's, point&shoot camera's, en alle andere camcorders op de markt waarschijnlijk gewoon contrast detectie AF gebruiken. Voor betere systemen heb je weer die spiegel nodig, bovendien kun je die niet gebruiken tijdens het filmen.

De reden dat je normaal bij een camcorder weinig last hebt van AF is natuurlijk dat de depth of field zo groot is dat toch alles in focus is.
Je vergeet 1 klein dingetje ;)

Wanneer je met je DSLR filmt heb je helemaal geen AF....
Van DPReview:
AF during video shooting is disabled by default, and the reason for this is obvious as soon as you start to use it. The EOS 550D's contrast-detection AF might be fine for capturing still images in live view mode, but it is still too hesitant (and too noisy, if you're shooting with the built-in mic) to be of any great use during video shooting.
Dus toegegeven, AF is bij de huidige generatie DSLRs niet echt bruikbaar tijdens filmen, maar dat ligt aan het algoritme dat gebruikt wordt. Een camcorder heeft dus niet op magische wijze een voorsprong op dat gebied, het zal ook gewoon contast detectie AF moeten gebruiken, wat in de volgende generaties DSLRs ook verbeterd kan worden op precies dezelfde manier.
Ik heb de Canon EOS 550D en ik heb de AF juist wl aanstaan.
Dit heeft alles te maken met het gebruik van een losse microfoon die het geluid van de lens niet versterkt.
En de snelheid van de AF kan ik waar maken als ik een snelle USM lens gebruik.
Dan valt het AF "leed" toch wel mee :)

Lang leve de manual focus! veel leuker, creatiever en niet eens zo heel vervelend.
Het spijt me, maar er bedruipt me toch een gevoel van net wel net niet. Sony heeft denk ik in de gaten dat de "SLR als video camera revolutie" in volle gang is en wil hier handig op inspelen.

Maar dan lijkt me dat dit toestel slechts weggelegd is voor de mensen die geen SLR met die functionaliteit bezitten. Tevens zal de beoogde doelgroep de meerprijs van de objectieven er nog bij moeten optellen, terwijl een "gewone" videocamera weliswaar beperkter is maar misschien net zo goed in de behoefte voorziet. En als we het dan hebben over een high-end camera ben ik benieuwd wat het apparaatje gaat kosten. Alles boven de 1200 euro lijkt me niet de moeite waard, want dan zit je al tegen de prijzen van de 7D en 5DmII aan te hikken, en het voordeel daarvan is, dat ie niet alleen kan filmen ;)
Het is dus bedoelt voor mensen die al een SLR hebben. De prijs van de camcorder zal dan zeker lager moeten liggen inderdaad, maar op zich is dat een leuke oplossing.
wat veel mensen nog altijd niet willen aanzien, dat een DSLR body zoals de 550D op de helft zit qua prijs van een 7D.
En daarmee de doodsteek van producten zoals dit.

Dit is alweer een Sony camera die mogelijk VEEL te duur is, in vergelijking met een Canon EOS 550D b.v.
Ik laat eventjes hier een paar regels achter:
Canon EOS 550D:
  • Full HD 1080P @ 30 FPS.
  • HD @ 60FPS.
  • SD @ 60 FPS.
  • iSO 6400.
  • Alle lenzen in de EOS range mogelijk.
  • 18 megapixel DSLR (!).
Sony Cam:
  • Full HD @ ?FPS
  • iSO ?
  • niet alle lenzen mogelijk (wel met adapter en dan geen native features zoals AF).
  • 14,2 MP.
  • Groter, dikker etc.
Jammer, meer bedoeld voor de Sony fans, maar niet weggelegd voor de prijsbewuste consument die ook voor kwaliteit gaat.
Canon EOS 550D:

* Full HD 1080P @ 30 FPS.
...
die ook voor kwaliteit gaat.
Proost... :+

(niet de camera bewegen natuurlijk)
Waarom zou ik de camera niet mogen bewegen? lijkt me nou net fijn om een stabilizatie-beugel te gebruiken op mn Canon EOS 550D :)

Goed, je roept "Proost" omdat? ...

...als je er misschien op doelt dat een 550D duur is,
dan wil ik wel eens weten wat de Sony HD-camcorder gaat kosten!

Ik schat een eurootje of 600 ofzo, en voor 650 zou ik dan een volwaardige spiegelreflex kunnen kopen met videofunctie die deze camcorder overtreft.
Dan weet ik wel wat ik kies...
Hoe kun je nu die vergelijking al maken als je bijvoorbeeld niet weet hoeveel fps die heeft, wat de ISO is en de prijs nog niet bekent is.

Tuurlijk kun je ervan uitgaan dat die niet zo goedkoop gaat worden, maar een beetje een rare vergelijking wat je nu maakt.
klopt, maar ik schreef het voor de leesbaarheid met een kleine i.

Zo zijn er genoeg andere specificaties die ik had kunnen vergelijken, maar ISO is belangrijk als je een niet al te korrelige video wilt hebben.
Ik merk dat het bij beelden met de camera stil op een statief het meest storend is als je een te hoge ISO gebruikt.
Wauw :) dat maakt die E-mount toch wel intresanter
Dit is wel erg nice, passen die lenzen ook op hun slr's? Heb zelf al een HD cam van sony maar dit is natuurlijk veel leuker.

[Reactie gewijzigd door een_naam op 11 mei 2010 15:54]

Hmm, er gaat niets boven 12kg op de schouder voor echt mooie plaatjes en goeie lenzen.
Mijn wens is nog steeds die DigiBeta. Mag alleen niet van de vrouw....
"Moet simpel zijn voor mij om de kinderen te kunnen filmen"...
:(
dit ding zal wel weer een vermogen gaan kosten...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True