Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Het Britse bedrijf Idealabs biedt een software development kit aan waarmee ontwikkelaars zonder veel moeite een applicatie tegelijkertijd kunnen ontwikkelen voor iPhone OS, Android, Windows Mobile en Symbian.

De sdk, met de naam Airplay, ondersteunt naast de smartphoneplatformen ook het Brew-platform van Qualcomm voor featurephones. Applicaties die gemaakt worden met Airplay kunnen op alle gangbare smartphone-platformen draaien, waardoor ontwikkelaars tegen lagere kosten hun software op meer smartphone-OS'en uit kunnen brengen, zo claimt Idealabs.

De applicaties kunnen gebruik maken van veel features in de telefoon, zoals een hardware toetsenbord, gps en accelerometer. De software detecteert automatisch welke functies in de telefoon aanwezig zijn. Programmeren gebeurt in C++. De interface wordt dan niet aangepast aan het platform, maar de applicatie wordt fullscreen gedraaid, waarbij er een eigen interface is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Beetje jammer dat op de iPhone dan niet gewoon het normale toetsenbord wordt gebruikt.
Ik neem aan dat je kan exporteren naar verschillende packages en daarbij sommige code wordt aangepast. Dan zou je in plaats van een heel ander toetstenbord toch ook gewoon een klein stukje code erin gooien dat het apple toetstenbord oproept?
Dat viel mij ook al op. Dan raakt de iPhone zijn meerwaarde tegenover Android een beetje kwijt: het betere softwarematige toetsenboard.
Dat kan apps vrij onhandig in gebruik maken.
Persoonlijk vond ik dat juist een voordeel van de G1 ten opzichte van de iPhone, een hardware matig toetsenbord. Is toch nog steeds fijner dan software, ook die van de iPhone.
We hebben het alleen over het softwarematige toetsenbord hŤ.
Dan is die van de iPhone echt het best (vind ik) en als je die dan niet kan gebruiken bij dat soort apps vind ik dat jammer.
Dat is jou mening, ik heb een G1, een iPhone 3GS en een Hero.

Ik vind de 2 HTC's allebij niks, de iPhone typt voor mij het fijnst, met het onscreen keyboard....
Zeker in landscape gaat het rete snel.

[Reactie gewijzigd door Dyn op 28 oktober 2009 00:56]

De interface wordt dan niet aangepast aan het platform, maar de applicatie wordt fullscreen gedraaid, waarbij er een eigen interface is.
dat is toch wel lomp. ze weten gewoon hoe ze een schermvullend canvas kunnen maken op de ondersteunde telefoon os-en en dan gaan ze vanaf daar verder met hun eigen GUI widgets.

dat doet natuurlijk afbreuk aan de gebruikerservaring, en ik vraag me af of dergelijke apps door de keuring komen.

misschien wel een optie voor spelletjes overigens.

edit@tsurany
de geeigende weg voor dat soort info apps op een portable manier is de web app op basis van open standaarden

edit@sharkbait
mee eens

edit@laudor
ik heb het over de apple app store of elke andere store die er op toeziet dat apps conform de gui guidelines worden geschreven, en niet over noord korea

edit@kidde
het is een illusie te denken dat standaardvorming op die manier werkt elk bedrijf wil toch winst maken met een uniek produkt en gebruikerservaring. misschien dat webapps op basis van open standaarden je ideaal nog het dichst benaderen?

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 27 oktober 2009 18:40]

Dat lijkt mij de enige manier, een tussenapplicatie die de vertaling tussen software en de hardware van de telefoon doet waardoor dat niet zelf geprogrammeerd hoeft te worden.
Ik denk dat zulke apps voor bedrijven als 9292ov of de NS juist ideaal zijn. Zo kan je een programma ontwikkelen dat op elke telefoon hetzelfde doet en werkt. Zo bereik je snel een enorme groep gebruikers en herkent iedereen het programma.

Edit: Hoewel ik me af vraag of het een tussenapplicatie is.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 27 oktober 2009 15:56]

Edit: Hoewel ik me af vraag of het een tussenapplicatie is.
Het is absoluut geen 'tussen programma' Dat zou ook erg performance en batterijduur problemen geven.

Wat er eigenlijk gebeurd is. De code wordt in de 'cross-platform lib' gemaakt. Deze wordt tijdens het compileren omgezet in bruikbare code voor de diverse platformen. Die wordt dan op zijn beurt door de normale compiler van dat platform gecompileerd. Het is dus een extra tussenstap op moment van compileren en niet op moment van uitvoeren.

Deze manier zorgt er dus voor dat je een soort van 'super code' heb die (op een hogere abstractie laag) en is ook modulair, zodat je ook heel makkelijk nog een OS kan toevoegen.

[Reactie gewijzigd door ThePinguin op 27 oktober 2009 18:48]

Welke keuring? Het is toch niet voor Noord-Korea?

Edit: dus toch!

[Reactie gewijzigd door Laudor op 27 oktober 2009 21:30]

dat is toch wel lomp.
Anderzijds is het toch ook lomp dat iemand die een programma wil maken voor 'mobiele telefoons' dat voor vijf platformen moet herschrijven en daarmee rekening moet houden met de verschillende canvas / widget-systemen? Al deze vijf platformen (m.u.v. iPhone OS) zijn er juist gekomen om te zorgen dat men voor minder telefoons hoeft te herschrijven.

Was het niet beter geweest als Microsoft, Nokia, Google en Apple (& LiMo, populair in Japan) bij elkaar waren gaan zitten en samen standaarden hadden gemaakt?

BluRay vs. HD-DVD heeft al laten zien dat het niet echt bevorderlijk is voor technische vooruitgang / de consument om verschillende platformen tegen elkaar te laten vechten en dat dan de populairste (niet noodzakelijk beste) wint. Een hele hoop mensen zitten nu met een dure HD-DVD speler waar bijna geen ondersteuning / content meer voor is.
Hetzelfde gebeurde o.a. ook met miniDisc / DCC (van Philips).

Vroeg of laat laten telco's en telefoonbouwers toch een aantal van deze platformen vallen, en zitten consumenten met deze platformen met de gebakken peren.

Zoiets als deze 'Airplay' platform kan dat hopelijk voorkomen. Tuurlijk, het doet afbreuk aan de 'gebruikerservaring' die de makers van de besturingssystemen graag willen zien, maar apps die jij graag wilt maar niet op jouw platform draaien doen daar toch ook afbreuk aan?

[Reactie gewijzigd door kidde op 27 oktober 2009 18:08]

de meest limiteerdene factoren gelden. Geen goede zaak denk ik.
wel een goede verbetering want nu worden de apps toch stuk goedkoper, waardoor (neem ik aan) mensen sneller een app kopen :p
Een hele boel iPhone apps kosten minder dan 1 euro. En er zijn er zat die gratis zijn. Ook de echt commerciele apps als civ zijn spotgoedkoop. Hoeveel goedkoper wil je het dan hebben ?

Bedrijven die software aanbieden voor vele tientallen euro's (of meer) gaan hooguit voor de extra winst die dit oplevert.

Kosten houden de mensen niet tegen om apps voor hun telefoon te kopen.

Edit: Note to zelf : eerst teruglezen voor versturen.

[Reactie gewijzigd door Het.Draakje op 27 oktober 2009 16:05]

wel een goede verbetering want nu worden de apps toch stuk goedkoper, waardoor (neem ik aan) mensen sneller een app kopen :p
Nog goedkoper? De meesten vallen nu al in de price range van gratis tot 5 euro (wat overigens een knallend succes blijkt te zijn). Met deze zullen de makers een nog breder publiek kunnen aanboren, met een hogere winstmarge dan wanneer ze het voor 4 platformen individueel zouden ontwikkelen.
Apps worden niet goedkoper hoor. De ontwikkelingskosten kunnen omlaag waardoor de winsten omhoog kunnen. De apps zullen voor de consument echt niet goedkoper worden.
Dus de airplay-software draait op de mobiele telefoon, als extra laag tussen de applicatie en het OS. Zou liever zien dat de software de applicatie omschrijft tot native apps voor elk OS, gezien de performance-penalty van een extra vertaalslag.
Daarnaast, prima ontwikkeling, apps for everyone! 8-)
als ik het goed lees word er juist geen gebruik gemaakt van extra "render" lagen maar word de applicatie omgezet naar native code. Om dit probleemloos te laten verlopen hebben ze een OS onafhankelijke GUI ontwikkelt waardoor je hiermee geen problemen krijgt.
Van een extra vertaalslag is niet echt sprake.

edit:
snel typen zorgt voor kromme zinnen

[Reactie gewijzigd door Creesch op 27 oktober 2009 17:20]

Qt heeft dit voor zo ongeveer alle besturingsystemen behalve android.
idem dito java natuurlijk
java werkt met een VM, Qt werkt met native code.
Niet voor iedereen een probleem, voor sommigen toch wel.
Qt werkt ook (nog?) niet op de iPhone, en draait ook niet als "extra laag".
Is dat zo? Het lijkt mij efficiŽnter zonder tussenlaag. Ipv die vertaling op de telefoon te doen gebeurt het op de pc. Alles wordt dan direct vertaald naar de losse OS'en en je krijgt dus per OS een aparte applicatie.
Zou liever zien dat de software de applicatie omschrijft tot native apps voor elk OS,
Tja, maar dan werkt het resultaat weer niet op alle telefoons en moet de ontwikkelaar weer zes verschillende apps gaan ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door kidde op 27 oktober 2009 18:10]

Klinkt als een VM. Is Java niet ongeveer hetzelfde?
Het werkt volgens de website juist niet met een VM. Alles gaat direct met native code.
bah wie wil nog in c++ werken... zotten imho!
ik dacht juist: "Heerlijk, C++! eindelijk weer een fatsoenlijke programeertaal..."
Het gebruiken van de SDKs is anders erg prettig, er wordt je veel werk uit handen genomen. Zodat je je kan bezig houden met interessantere zaken dan hoe benader ik de GPS en krijg ik daar info uit.
Verder is een voordeel van het gebruiken van de SDK, dat de onderliggende methoden beter geoptimaliseerd zijn. Het zijn namelijk geen x86 cpu's en hebben daardoor soms wat gekke dingen. Zoals ik laatst had, is double precision en floating point erg duur op de meeste ARM processoren. Omschrijven naar gebruik van ints scheeld echt veel meer op die telefoon dan op een normale computer.
Bleek namelijk dat die cpu geen FPU had, maar dat software matig moest doen.
Ik wel, als ik er maar wat meer van snapte :+.
Sorry hoor maar c++ is toch een prima taal.
Wilde jij liever nooben in visual basic? 8)7

Verder ben ik niet heel erg fan van dit systeem omdat het gewoon totaal afwijkt van de interface standaarden van elk platform.

Leuk voor games denk ik.
Uit het bronartikel:
Developers with annual revenues of less than $50,000 can use Airplay SDK for iPhone development absolutely free, or deploy to all platforms at a cost of $99 per seat per year. Those with an annual turnover between $50,000 and $1m pay $999 per seat per year, and receive an increased level of support. For organisations earning over $1m annually, a per-application fee is payable, available on request.
Ik ben nu een aantal maanden bezig met het ontwikkelen van een Android applicaitie op mijn stage. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de applicatie ook op de iPhone komt. Als ik dit eerder wist (en het werkt goed, is ook natuurlijk de vraag) had dat enorm veel gescheeld!

Ook erg interessant is dat je iPhone applicaties op je PC kan maken -> runnen -> deployen. Ik zal dit vanavond even uitproberen op mijn iPod :)
Best jammer dat ze maanden/jaren UI ontwikkeling van andere bedrijven (met name Apple's iPhone UI is toch behoorlijk verfijnd) zomaar in de prullenbak gooien. Vraag me af of Apple uberhaupt applicaties toestaat in de App Store die geen gebruik maken van hun GUI kit.
Hangt er vanaf wat je belangrijker vind. Ik vind een vaste GUI wel leuk maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een applicatie die gewoon op elke telefoon te draaien valt. Zeker voor ontwikkelaars is dat een stuk interessanter.