Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Nokia heeft een sdk uitgebracht van zijn cross-platformontwikkeltoolkit Qt. Met de sdk kunnen ontwikkelaars een applicatie maken en compileren voor verschillende mobiele besturingssystemen zoals Symbian, Maemo 5 en MeeGo.

In de sdk zit onder meer een Creator-programma, waarmee software in de ontwikkeltaal C++ kan worden gemaakt. Nadat de software is gemaakt, kan die worden gecompileerd voor onder meer Symbian S60v3, S60v5, Symbian^3, Maemo 5 en MeeGo. In de software zit ook ondersteuning voor toekomstige versies van Symbian en MeeGo.

Qt kwam in handen van Nokia door de overname van Trolltech, het bedrijf dat Qt had ontwikkeld. Nokia heeft dinsdag het eerste Symbian-toestel aangekondigd met ondersteuning voor Qt: de Nokia N8.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

De SDK is te downloaden vanaf http://qt.nokia.com/downloads.
De SDK bestaat ondertussen alweer een paar jaar, en is een combinatie van de sourcecode van de libraries, de binaries van de libraries en Qt Creator, een IDE met geďntegreerde help, syntax highlighting voor Qt en C++ en GUI design voor Qt. De SDK werkt met de MinGW compiler, dus niet met Visual Studio. Als je Visual Studio gebruikt kun je beter de source downloaden en compilen, of de libraries met al voorgecompileerde Visual Studio binaries downloaden. Voor VS is er ook nog een add-in beschikbaar, waarmee je vanuit VS grafische interfaces voor Qt kunt ontwerpen.
Waarom nou weer een eigen IDE??? Het had veel beter geweest als ze een GUI editor aan Eclipse hadden toegevoegd. Bovendien werkt de Symbian ontwikkelomgeving al met Eclipse. Gemiste kans naar mijn idee.

Meer info is overigens te vinden op:
http://qt.nokia.com/products/developer-tools

[Reactie gewijzigd door ncoesel op 28 april 2010 09:04]

Er is een plugin voor eclipse.
http://qt.nokia.com/developer/eclipse-integration

Maar aangezien eclipse eigenlijk gewoon bagger sloom is ben ik wel blij dat ze bij trolltech hun eigen IDE hebben gemaakt. Ik gebruik nu een paar maanden Qt Creator en ben erg tevreden over de snelheid ervan.
De QT Creator heeft zo z'n eigen voordelen ten opzichte van Eclipse met QT Plugin. De documentatie van de QT onderdelen is goed gedocumenteerd en is volledige geintregeerd met de IDE. Sta je op een functie dan druk je F1 en je krijgt de volledige documentatie van die functie voor je. Verder is er een GUI designer ingebouwd die uitermate goed werkt.
In Eclipse druk je dan op F2 ;)

Een eigen IDE zal denk ik beter werken omdat het niet zo'n lappendeken is zoals de Android plugin voor Eclipse. Verschillende tooltjes (van derden) laten samenwerken werkt meestal minder handig dan een alles-in-1 pakket. Hoewel altijd met Eclipse werken wel weer voordelen heeft ivm shortcuts, extra plugins etc.
Een eigen IDE is vaak een sluitpost. Eclipse is daarentegen gemaakt om productief te kunnen ontwikkelen. Ik gebruik Eclipse al een paar jaar voor diverse platforms (microcontrollers, PHP, GUI applicaties, etc) en ik ben er erg tevreden over. Eclipse zit vol met handige tools die het programmeren makkelijk maken. Daarnaast is het gewoon handig om 1 ontwikkelomgeving te hebben waar je goed mee bekend bent. En in iedere versie zitten weer nieuwe slimme dingen.
Qt is al een paar jaar van Nokia, het is ooit ontwikkeld door Trolltech bij gebrek aan beter. Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over Qt, het werkt degelijk en is zo'n beetje op alles te cross compileren. En Eclipse vind ik persoonlijk nou ook weer niet om over naar huis te schrijven...

[Reactie gewijzigd door danavyor op 28 april 2010 09:08]

Keuze is altijd goed. Als ik op Eclipse wil werken, wil ik op Eclipse kunnen werken. Als jij liever iets anders gebruikt moet dat ook kunnen. Gelukkig is Qt open source en wordt er dus vanzelf wel iets geschreven als er genoeg animo voor is.
Persoonlijk vind ik dat Nokia/Qt software de juiste keus heeft gemaakt om Qt Creator te bouwen i.p.v. voor Eclipse support te zorgen. De CDT vind ik niet bepaald geweldig, en heb je ooit Eclipse's memory usage gezien?
Ook wil het nog wel eens crashen en andere vage bugs vertonen op Linux, waardoor ik af en toe het idee krijg dat Linux een 2nd class citizen is voor het Eclipse project.
Maar als je per sé Eclipse support wil hebben staat het je natuurlijk vrij om de plugin zelf te schrijven.

Btw: Dit alles gezegd hebbende vind ik eclipse nog steeds heel fijn voor Java en Android development :P

EDIT: ik zie net hieronder dat er wel Eclipse support is voor Qt.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 28 april 2010 11:30]

QT heeft altijd al een eigen IDE gehad: Qt Creator. Maar die hoef je niet te gebruiken.
Nouja, altijd... Qt bestaat al vele jaren, maar Creator is toch echt iets van de afgelopen 1 of twee jaar. Ik moet wel zeggen dat de ontwikkeling ervan hard gaat. Hij is echt erg verbeterd sinds de eerste versie.
Maargoed, je hoeft hem inderdaad niet te gebruiken. Je kan Qt ook integreren in Eclipse, VS, KDevelop, QDevelop of wat je maar wil.
Persoonlijke mening is persoonlijk? Ik vind Eclipse kut werken.
Zie de voordelen van Eclipse niet zo. Bovendien is Qt een framework met zeer uitgebreide documentatie, zeer uitgebreide functionaliteiten, groot gebruiksgemak (echt goed nagedacht over de ontwikkelomgeving), consequent opgezet en het beschikt over een actieve community.
Het nadeel van deze QT ontwikkelstool is is als je hun grafische vormgeving gebruikt weinig tot niets dynamisch kunt maken zoals je wilt..

op zich ben ik blij met QT veel gebruiksvriendelijker dan GTK :p
Dat is zowieso het nadeel van een klik-en-sleep GUI designer. Het wordt helemaal feest als je e.e.a. schaalbaar wilt maken. Dan ontkom je er eigenlijk niet aan om de bedieningselementen in de code aan te maken en op het scherm te plaatsen.

Ik gebruik zelf regelmatig WxWidgets (LGPL tegenhanger van QT) en daar loop je tegen het zelfde probleem aan.
Qt is ook LGPL, dus hoezo LGPL tegenhanger?
Maar Qt is pas lgpl sinds 4.6 (of 4.5 weet niet meer zeker) dus het zou toendertijd de lgpl tegenhanger zijn.
Qt is pas sinds kort LGPL. Daarvoor moest je ervoor betalen als je Qt commercieel gebruikt. Dat is de reden waarom ik met WxWidgets aan de gang ben gegaan.
Het wordt helemaal feest als je e.e.a. schaalbaar wilt maken.
Dat kan toch perfect met de GUI designer van Qt, of heb je nooit van layouts gehoord? Het gaat zelfs makkelijker om dit te doen met een GUI omdat je zo een beter overzicht hebt op wat je bezig bent.
Ja maar het probleem is als je het schaalbaar wilt maken (dus bv verschillende opties wilt bieden afhankelijk van de staat van het programma, de data, of de licentie), dat je al gauw vast zit aan het een en ander programmatisch genereren.
Zulke tools blijven handig om een initieel ontwerp te maken, dat is zeker waar.
Ik ken QT niet zo goed, maar wat is er precies gebruiksonvriendelijk aan GTK ?
Qt. Met kleine 't'. Spreek uit 'cute'. QT is iets anders. Bijvoorbeeld QuickTime. Over ontwikkelen van GTK versus Qt zijn diverse artikelen geschreven. Is nogal een 'can of worms' discussie.
Het nadeel van deze QT ontwikkelstool is is als je hun grafische vormgeving gebruikt weinig tot niets dynamisch kunt maken zoals je wilt..
Waar doel je op? Alle widgets kun je ook at runtime aanmaken, en op een kaal QFrame plaatsen. (in feite de code die de designer gebruikt).

Daarnaast is er QGraphicsView waarin je een 2D scene kan maken, en QtQuick, een declaratieve omgeving wat net als WPF / CoreAnimation kan werken, en je geheel dynamische interfaces (op basis van een state machine) mee maakt.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 28 april 2010 09:57]

ja als je het @ runtime aanmaakt dat bedoel ik toch net.. als je dat NIET doet dan..
het idee vind ik nogsteeds heel mooi, gebruik zelf de n900 maar kwam van een n97 (en wie weet in de toekomst weer een n8 (alleen dan een met qwerty..). Het zou ideaal zijn als ik dan alle apps. gewoon mee zou kunnen nemen. Enige "probleem" is dat ik zelf nog geen mooi afgewerkte en bruikbare Qt software ben tegengekomen, tot nu toe alleen wat demo filmpjes met bewegende driehoekjes e.d. gezien. Maargoed het begin is er iig en met deze sdk moet het hopelijk weer wat sneller gaan!
Het zou ideaal zijn als ik dan alle apps. gewoon mee zou kunnen nemen. Enige "probleem" is dat ik zelf nog geen mooi afgewerkte en bruikbare Qt software ben tegengekomen
Wat dacht je van de gehele KDE desktop? :P -> www.kde.org
Alles in KDE is op basis van Qt gemaakt.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 28 april 2010 09:50]

aha my bad :z , heb nooit de moeite genomen om verder te zoeken dan mijn symbian/maemo toestellen maar wordt dus ook volop gebruikt op desktops! :) leuk om te zien en dat belooft iig veel goeds!
En KOffice, volgens mij is Nokia bezig "KOffice light" naar Maemo / MeeGo en Symbian te brengen. In ieder geval als 'weergever' van MS Office documenten.
Er zijn heel veel mooi afgewerkte programma's gemaakt met Qt, alleen zie je dat niet meteen aan de buitenkant. Van http://en.wikipedia.org/wiki/Qt_(framework) : "Qt is most notably used in Google Earth, KDE, Opera, OPIE, VoxOx, Skype, VLC media player and VirtualBox." Skype en Google Earth zijn toch wel vrij bekende applicaties.
VLC, VirtualBox en Opera zijn ook vrij bekende applicaties. Vooral VLC kom ik echt overal tegen. En welke Linux gebruiker kent KDE nou niet?
Enige nadeel aan Qt programma's is dat ze soms nogal eigenwijs zijn qua look & feel. Ik vind dat die Qt programma's gewoon de default look & feel moeten gebruiken, en sommige doen dat ook (VLC, Virtualbox), waardoor het er met Qt4 ook onder Gnome een beetje behoorlijk uit ziet. Helaas vinden sommige programma's het nodig om zich geen reet aan te trekken van jouw instellingen. Skype is eigenwijs en zet alsnog de cleanlooks skin aan (of hebben ze dat nou eindelijk gefixt? zo vaak gebruik ik het niet), en Google Earth is helemaal een drama en ziet er uit als windows 98...
Niks aantrekken van de gebruiker's keuze valt bij mij niet onder "mooi afgewerkt".
Dat is een keuze van de ontwikkelaar. Op windows is het overigens helaas nogal gebruikelijk dat applicaties er allemaal anders uitzien. Zelfs Microsoft zelf houdt zich zelden aan haar eigen GUI guidelines en verzint steeds weer nieuwe widgets.

Qt doet zijn best om er "native" uit te zien, maar slaagt daar niet altijd in. Vooral op Mac OS/X schijnt het allemaal toch nét niet lekker te zijn.
Erg slim dat Nokia integratie doet van de diverse platformen (zodat je met 1 stuk software applicaties kan compilen voor meerdere toestellen). Zo kun je het succes van je toestellen met alle platformen meetrekken.

Echter ik ben benieuwd of nokia wel bestand is tegen de Android en Apple ontwikkelingen. Deze gaan vele malen harder (heb ik het idee) dan Symbian en oa Meego OS. Mogelijk moet Nokia daar nog een slag in maken (en hier in de toekomst wat mee doen).

Offtopic
Als Nokia slim is zorgt men er voor dat alle recente Nokia toestellen (5800/n97 etc) een firmware upgrade krijgen naar het nieuwe Symbian^3. Hierdoor worden de gebruikers mogelijk enthiosiast en kopen sneller weer een nieuw symbian toestel (meer betere performance ed.).

[Reactie gewijzigd door jongerenchaos op 28 april 2010 09:07]

Offtopic
Als Nokia slim is zorgt men er voor dat alle recente Nokia toestellen (5800/n97 etc) een firmware upgrade krijgen naar het nieuwe Symbian^3. Hierdoor worden de gebruikers mogelijk enthiosiast en kopen sneller weer een nieuw symbian toestel (meer betere performance ed.).
Het overgrote deel van de Nokia gebruikers wil niets anders... Ze vinden (en ik ook) Android en Iphone ed veelste overhyped, met alleen maar een mooi schilletje wat voor hun weer niet werkt (iedereen is anders). Al kijk je in mijn omgeving, iedereen had Android, Iphone en WinMo telefoons, laatste liepen de abbo's af en nu zit iedereen weer op een Nokia te werken (E series voor zakelijke vrienden, en de N voor de andere vrienden)
Het werkt gewoon goed en doet wat je wilt (en dat kan je helaas nog niet van de andere zeggen)
Ze gaan dan juist niet een nieuw toestel kopen, want ze hebben de nieuwste symbian al.
Ze moeten het zien bij vrienden, collega's enzo. Dan gaan ze een nieuw toestel kopen als het hun aanstaat.
Nokia zou het inderdaad beter niet doen, maar stiekem hoop ik er toch op. Ik zie een kleine kans nu symbian^3 opensource is geworden.

Is er al iemand die de nieuwe SDK heeft uitgeprobeerd?
Wat is hier precies het nieuwe aan?
Ik heb bij de baas een paar maanden terug al met Qt Creator etc. gewerkt.
Ik geloof dat het met name gaat om de volledige integratie van Symbian, Maemo en MeeGo. De SDK heeft nu ook simulators voor die OSsen.
Inderdaad, het bericht klopt niet helemaal. De Qt SDK op zich is niet nieuw, wat nieuw is is de out of the box ondersteuning voor Symbian, Maemo/MeeGo. Dus ook met simulatie van deze drie OS-en zodat je bijvoorbeeld op de desktop jouw MeeGo app kan testen.
Best netjes dat het voor meerdere platformen ontwikkeld kan worden.
kwestie van bepaalde compilers selecteren, maar toch!
Niet dat ik nu direct apps wil gaan schrijven. Maar vind het in mijn vrije tijd wel leuk hier eens mee te stoeien. Blijft mijn vraag alleen nog, hoe sign je je apps? Anders zijn ze toch niet te installeren op je telefoon?
Meeste telefoons kan je gewoon unsigned apps op draaien. Signen is een mogelijkheid (voor bepaalde veiligheids functies bv), geen verplichting.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen (zoals de IPhone) die heel strikt vereisen dat alles signed is en ook nog heel selectief zijn met uitgeven van licenties.

[Reactie gewijzigd door wumpus op 28 april 2010 19:51]

@ 2:53: Shazam op de N900! Dat zijn nou net van die programma`s die ik nog mis.

Wat is nu eigenlijk het verschil met alleen Qt Creator?

[Reactie gewijzigd door Trasos op 28 april 2010 09:19]

Ik heb al een keer voor symbian s60v5 iets willen programmeren in QT. Het was alleen een horror met heel de toolchains om iets te compileren. Is dat nu verholpen? 1 tot 3 installaties en dan kan ik in C++ met QT een app schrijven die ik kan compileren tot een .sis voor symbian?

Offtopic: symbian^3 op mijn nokia 5800 zou gewoon te geweldig zijn.

Edit: offtopic

[Reactie gewijzigd door brechtvb op 28 april 2010 10:35]