Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Nokia is een ontwikkelaarswedstrijd gestart rondom Qt, het cross-platform framework voor softwareontwikkeling van de Finse fabrikant. De bedoeling is om met de vrij beschikbare api's nieuwe tools te ontwikkelen op basis van Qt.

De hoofdprijs van de wedstrijd is een trip naar de Nokia Developer Summit, die komende zomer in de Verenigde Staten wordt gehouden. De bedoeling van de wedstrijd is dat ontwikkelaars met de beschikbare api's aan de gang gaan om tools te maken. Dat kunnen zowel applicaties voor gebruikers zijn als frameworks, die gebruikt kunnen worden door andere ontwikkelaars. De code van winnaars kan worden gepubliceerd op de site.

Met Qt kunnen ontwikkelaars applicaties maken die op meerdere platformen werken. Niet alleen mobiele OS'en als Maemo 5 en 6 en Symbian worden ondersteund, maar applicaties zouden ook kunnen werken onder Windows en Mac OS X. Nokia kreeg Qt in handen door de overname van Trolltech anderhalf jaar geleden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Die laatste paragraaf drukt het nogal zwak uit:
"zouden ook kunnen werken onder Windows en Mac OS X."

Qt werkt op Linux (oa. maemo), Windows, Mac en tegenwoordig ook op symbian.
Bekende applicaties die Qt gebruiken zijn onder andere:
- KDE4 (werkt on linux, window en OS X dankzij Qt4)
- Adobe Photoshop Elements
- Google Earth
- Last.fm
- Skype

En dat lijstje gaat nog wel een tijd door.
klopt dit werkt gewoon onder al die OS die je noemt .
hier gaat het om dit:
It is a project within Nokia that is creating a new suite of Qt APIs for mobile device functionality. These APIs will enable cross-platform mobile application development.
de wedstrijd gaat daarom ook over het schrijven van een apllicatie of framework voor deze nieuw ontwikkelde API's
Vreemd, de bron heeft 't steeds over "Qt" terwijl dit artikel het steeds over "QT" heeft...
De juiste spelling is inderdaad Qt en wordt uitgesproken als 'cute'.

Goed initiatief dit, Nokia laat zien dat het serieus is om gebruik te maken van de community, heel slim. De API's zien er fantastisch uit, hopelijk wordt het contacts gedeelte ook uitgewerkt voor de desktop platforms. Op dit moment zijn daar geen plannen voor.

Als toevoeging op het artikel: ook linux (natuurlijk) en windows CE/Mobile worden ondersteund.
t klinkt als n soort van java, alleen dan op kleinere toepassingen en communicatie gericht. kan handig zijn.
gezien t crossplatform is zou je denken dat contacts daar ook onder vallen, althans de handelingen met de contactsdatabase. edit : http://labs.trolltech.com/page/Projects/QtMobility blijkbaar zijn ze dr nog mee bezig...
het enige voordeel is dat dit meer op symbian gebaseerd is. een sony ericson systeem.
en android op linux basis. op moment dat ze dit crossplatform maken dan mis je de mooie telefoon geoptimaliseerde kernel van symbian. wat dit eigenlijk meer tot een soort van .NET concurrent maakt met telefoonfuncties die imo allang in .NET zaten.
edit : het betreft hier widgets (net zoiets als die in windows 7 en vista zitten.)
vraag me ook af in hoeverre dit platform kan communiceren met zelfde versies op andere platformen (ala je telefoonscherm op je pc bedienen en dat soort dingen)

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 13 december 2009 11:23]

t klinkt als n soort van java, alleen dan op kleinere toepassingen en communicatie gericht. kan handig zijn.
De laatste keer dat ik met Qt speelde (toch al wel een aantal jaren geleden) was het toch echt C++. Het is ook helemaal niet gericht op kleinere toepassingen, Qt is de toolkit die b.v. onder KDE zit.
dat zou best kunnen.. het gaat hier om de mobiele api's voor Qt en dan met name widget achtige brouwsels.. ik dacht c sharp en c++ idd . heb er zelf nog niet mee gespeeld.
Qt is geen programmeertaal maar een cross platform library om user interfaces/applicaties mee te bouwen.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 13 december 2009 17:51]

Er zijn inderdaad bindings voor C# en zelfs python etc. te krijgen maar Qt zelf is C++ ;)

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 13 december 2009 15:27]

Zelfs voor het eerder genoemde Java zelf, Qt Jambi :)
Tevens de enige waarmee ik gewerkt heb, en het is werkelijk een genot om hier mee te werken vergeleken met de standaard java meuk wat veelal omslachtig is.

Ga zo door Nokia zou ik zeggen, Qt everywhere!
het enige voordeel is dat dit meer op symbian gebaseerd is. een sony ericson systeem.
en android op linux basis. op moment dat ze dit crossplatform maken dan mis je de mooie telefoon geoptimaliseerde kernel van symbian.
Ik weet niet precies waar je het nu over hebt maar als je het over Qt hebt dan klopt het in ieder geval niet.
Qt is een framework om crossplatform applicaties te maken. Dit bestond al lang voor de huidige smartphones en werkt waarschijnlijk nog het best in combinatie met linux. De linux desktop KDE maakt gebruikt van Qt bijvoorbeeld.
Het was altijd al crossplatform.
symbian is gebaseerd op unix dacht ik. Qt is idd beginnen te ontwikkelen onder linux en zal daardoor ook wel een ruime voorsprong hebben ten op zichte van andere OS. doch het zou niet meer of minder of beter of slechter moeten werken onder een andere OS.
Wat ik wilde zeggen dat symbian gericht is op telefoons en deze nieuwe API's voor Qt ook, met andere woorden dit zal het beste werken.. net als Qt onder linux.
@Jojo_nl: Het is ook voor Java beschikbaar en voor Python en Symbian. Ik gebruik het in de oorspronkelijke taal C++. Het enige andere alternatief schijnt GTK+ te zijn maar dat is meer objective C dan C++. Qt is niet te vergelijken met .Net (en voor mij veel interessanter dan .Net) omdat Qt geen intermediate code interpreter vereist op het target platform, zodoende kan Qt bijna overal op draaien.

Heb veel ervaring met het schrijven van crossplatform apps in C++ en vele Windows-only apps in oa C# echter neem ik .Net helemaal niet serieus als ontwikkeltaal zolang Microsoft het als vendorhook gebruikt. Als Microsoft zich bekeert en écht crossplatform wil gaan met .Net dan zullen ze een berg resources moeten investeren in het Mono project. Tot die tijd is Qt imho het meest veelzijdige crossplatform framework dat er is.
Een alternatief voor Qt is WxWidgets. Daarmee kun je vanuit dezelfde source applikaties voor zowel Windows als Linux compileren. Ik gebruik het vaak om een applikatie onder Windows te schrijven en dan uiteindelijk op een embedded MIPS platform onder Linux te laten draaien. Ik heb destijds voor WxWidgets gekozen omdat Qt betaald moest worden voor closed source applikaties.
Het heeft niks met java te maken, het is gewoon aan API die voor meerdere platformen te compileren is. Een Qt app die je compileert voor Linux zal niet zomaar op Windows draaien zonder hercompilatie. Java code is totaal het tegenovergestelde, waarbij het in een tussenformaat (java byte code) opgeslagen worden, en tijdens runtime gecompileerd wordt voor het platform waar het op draait, zonder dat je de binary die je distribueert moet veranderen.
t klinkt als n soort van java, alleen dan op kleinere toepassingen en communicatie gericht. kan handig zijn.
Het lijkt in zoverre op Java dat:
- je idd cross-platform applicaties kunt bouwen (wel in C++)
- je een complete classe bibliotheek hebt voor alles wat je als programmeur nodig hebt (graphics, venster componenten, network sockets, xml verwerking, http, ftp, file IO, etc..)

Verder bewijst Qt dat je ook met C++ goed een cross-platform applicatie kan bouwen.

Je moet wel per platform je code compileren voor het "exe" formaat voor dat platform. (voor Windows dus een "Portable Executable" (.exe file) in 32 en 64 bit, bij Linux dus ELF binaries, etc.). Hiervoor krijg je natuurlijk native uitvoersnelheid terug.

Bij Java kun je wel met 1 .class / .jar bestand direct om alle platformen code uitvoeren, omdat de Virtual Machine als tussenlaag de java byte code (.class files) vertaalt naar de juiste code voor dat platform.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 13 december 2009 21:17]

Qt bestaat al veel langer als .NET en zelfs langer als Java. Aan zowel Qt als Java werd in 1991 al begonnen. Java 1.0 werd gepubliceerd in 1995 en Qt 1.0 al in 1992. .Net 1.0 dateert pas van 2002.
Qt is vooral een GUI development tool, dus iets heel anders als Java of .NET, en er kan dus veel meer mee als alleen maar widgets maken.

Zoals hieronder volgens mij al genoemd, is heel KDE hiermee gemaakt. Tot 2005 was Qt controversieel omdat het een gesloten, proprietaire licentie had, en dat werd als probleem gezien aangezien KDE voor zijn werking van Qt afhankelijk was. Daarom is een jaar nadat KDE ontstond (start 1996, 1.0 gepubliceerd 1996), dus in 1997 begonnen aan GNOME en bundelden Red Hat en andere distributies oorspronkelijk alleen GNOME. Enkel het toen Duitse Suse koos als desktop gelijk voor het eveneens Duitse KDE. Later volgen dan o.a. Mandrake Linux (nu Mandriva).

Zoals ik uit de reacties hieronder begrijp is ook de OS-X interface gemaakt in Qt.
Dus met Darwin (open source) als basis, en Qt kan er in principe een volledig OS-X compatible OS gemaakt worden.
Ik dacht dat het uitgesproken werd als 'cutie' ?
zie hier het bewijs voor ' cute,' de Qt 4 Dance (pas op voor kromme tenen):

http://video.google.com/videoplay?docid=-1435432529445611697#
Met QT wordt vaak naar QuickTime verwezen en met Qt naar deze toolkit. Nu is normaal gesproken dat geen gigantisch probleem, maar als de discussie gaat over de multimedia-stack van Qt kan het lastig worden. Onder OS X is daar namelijk een QuickTime backend voor, en als je dan QT en Qt door elkaar haalt is het verhaal niet meer te begrijpen.

Edit: zie bijvoorbeeld de post van Ackermans1973 hieronder ;)

[Reactie gewijzigd door GeniusDex op 13 december 2009 11:00]

op de website die gelinkt word van de fabrikant zelf staat toch ook echt :

Qt Mobility Code Competition
Open December 7, 2009 – January 31, 2010

dus hij heeft gelijk.
het grote aantal termen die al voorhanden zijn op internet maken het al niet gemakkelijker er op..
Het blijkt maar eens dat namen bedenken niet Trolltech's sterkste punt was :)
Het enge is dat hun sterke punt blijkbaar frameworks maken is... bibber..
Ik heb het idee dat Qt Gtk+ en zijn opvolgers wel eens zou kunnen verslaan. Al vindt ik KDE een stuk zwaarder al ziet het er ook gelikter uit. Persoonlijk zal ik op telefoons enz. liever gtk+ gebruiken dan Qt.
Bedoel je met ' zwaarder' slechtere performance of teveel toeters en bellen? In mijn ervaring heeft KDE4 een vrij goede performance, juist vanwege Qt. De 'toeters en bellen' kan ik mee inkomen, al houdt ik zelf wel van toeters en bellen :)
Ik bedoel de vereiste sources die een kde4 tegenover gnome nodig heeft zijn anders waarbij KDE4 in mijn ogen wat meer van mijn pc verwacht. Waarschijnlijk idd door deze toeters en bellen.

Is er eigenlijk wel eens een vergelijking tussen de huidige gnome en KDE4 gedaan met dezelfde ´toeters en bellen?´ Ik snap dat dit niet makkelijk zal gaan maar hetzou misschien wel intressant zijn?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb niets serieus via Google kunnen vinden wat een recente KDE4 met Gnome vergelijkt. De enige 'benchmark' was iets met geheugengebruik, KDE4 zou bijna de helft lichter zijn dan KDE3, maar nog steeds zwaarder dan gnome. Echter het verschil was maar 10mb op een totaal van ongeveer 130mb.

Het is ook moeilijk vergelijken, je kan beide desktops tweaken voor performance of voor eye-candy. kwin met effects gebruikt redelijk veel resources, maar compiz onder gnome is ook een veelvraat. Ook 'voelen' sommige gui's heel log aan terwijl ze niet eens slechter presteren.

Misschien een idee voor de tweaker die zich verveelt tijdens de kerstvakantie om de phoronix test suite te draaien onder verschillende gnome en kde4 omgevingen?
Zelf vond ik ten tijde van Suse 6.1 de KDE Gui traag en verschrikkelijk log aanvoelen. Je kon destijds bij installeren kiezen: of opstarten in command prompt, of opstarten met KDE. Koos je echter het eerste, dan kon je naderhand X en dus KDE alleen opstarten als root. Je had dan de hele GUI/DE met admin-rechten draaien, en dat was dus ook geen goed idee. Storm Linux 2000 loste dat eleganter op en je kon daar kiezen voor KDE of Gnome en laatste draaide wel soepel op de toen gangbare hardware.

Latere versies van KDE zouden beter presteren, maar vond ik ten opsichte van het elegantere GNOME er steeds complexer en lelijker uitzien. KDE heb ik daarna enkel nog gebruikt omdat het onderdeel was van mijn rescue-cd's Knoppix en Knoppicillin.
Ubuntu en andere linux distributies hadden toen nog geen live-CD of live-DVD.
Ik bedoel de vereiste sources die een kde4 tegenover gnome nodig heeft zijn anders waarbij KDE4 in mijn ogen wat meer van mijn pc verwacht. Waarschijnlijk idd door deze toeters en bellen.
Dat is een aanname die nergens op gebaseerd is. De performance problemen kunnen op allerlei plekken zitten:
- trage algoritmen. (dat was altijd wel goed, Kate heeft een betere performance dan 'vi')
- snel verwerken, maar alles traag tekenen (dit is nu verbeterd in Qt 4.5)
- features van de onderliggende code (drivers) aanspreken die niet geoptimaliseerd zijn. (dit was een lange tijd dé reden waarom KDE4 traag leek).
- verkeerde configuratie door distributie.

KDE applicaties delen onderling veel code, veel functionaliteit zit centraal in de libraries. Hierdoor vallen de toeters en bellen soms heel erg mee.
- Bijvoorbeeld Kate kan een terminal laten zien, maar dat is gewoon dezelfde code die ook gebruikt wordt voor de Konsole applicatie.
- Kate, KWrite en KDevelop hebben allemaal syntax highlighting, maar dat is wederom weer dezelfde code.

Zo kan je toch veel features hebben, maar toch weinig geheugen of performance verlies hebben.


Vergelijk dit met Windows en GNOME, dan zul je zien dat er 3-4 verschillende toolbar stijlen zijn => dat is 4 x andere code om een toolbar te tonen. => onnodig geheugengebruik zonder toeters en bellen.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 13 december 2009 21:08]

Persoonlijk gebruik ik op telefoons een stuk liever Qt dan Gtk+. Bij Qt zijn ze heel goed in polishen en snelheid maken/behouden. Heel veel open source projecten, waaronder Gtk+, zijn meestal al lang blij als het gewoon goed werkt. Bij Qt zie ik al een aantal versies lang de verbeterde performance als een kernpunt in de release notes. De performance van Qt en de gebruikte algoritmes van Qt zijn gewoon een stuk efficienter dan van elk concurrerend product. Een telefoon gebaseerd op Gtk+ zal dan waarschijnlijk ook langzamer zijn dan een telefoon gebaseer op Qt :)
Beetje verwarrend die naam QT, ik denk meteen aan QuickTime.

Maar inhoudelijk gezien, het lijkt me een goede stap van Nokia om hun platform voor veel OS-en op deze manier te promoten.
het moet inderdaad Qt zijn en niet QT, zie ook de wikipedia entry voor QT:

http://en.wikipedia.org/wiki/Qt

QT kan verder betekenen, buiten de computing context :

Queer Television
Quentin Tarantino
Quart
...

de juiste spelling van deze toolkit is dus "Qt", dwz een grote Q en een kleine t. grappig en wat ik nog niet wist is dat de uitspraak "cute" is.

zie hier voor meer info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Qt_(toolkit)
Qt is absoluut mijn favoriet, programmeert lekker en zonder noemenswaardige moeite heb je ook nog eens iets dat op alle belangrijke platformen draait: Windows, Linux, Mac, Android, etc...

Helaas te weinig tijd voor dergelijk wedstrijden, maar toffe actie en promotie.

XBMC was geloof ik ook met behulp van Qt geschreven? Werkt ook bijzonder goed crossplatform.
"De bedoeling is met beschikbare de vrij beschibare api's nieuwe tools te ontwikkelen op basis van QT."
leg es uit ?
De bedoeling is dat men met de (vrij beschikbare) api's die Qt biedt nieuwe tools gaat ontwikkelen.

Hm, das eigenlijk dezelfde zin in een andere volgorde... Hopelijk snap je het nu echter wel :).
Los van de redactionele typo, bedoelt Nokia te zeggen dat het doel van de wedstrijd is om met de huidige toeters en bellen van hun opensource Qt framework een knappe app te bouwen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True