Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties
Submitter: bobwarley

Volgens Nokia blijft Qt, het applicatieplatform voor onder andere Symbian en Meego, in de toekomst belangrijk voor het bedrijf. De Finse fabrikant stapte onlangs over naar Windows Phone 7, waar Qt niet voor gebruikt kan worden.

Qt logoOmdat Nokia verwacht in de toekomst nog vele Symbian-toestellen te gaan verkopen, en Meego als opensource-besturingssysteem door anderen gebruikt kan worden, zou het voor ontwikkelaars nog steeds zinvol zijn om zich met Qt bezig te houden. Daarnaast belooft Nokia het Qt-framework door te blijven ontwikkelen, waarbij er in de komende maanden nieuwe versies van de sdk uit moeten komen. Het is echter goed mogelijk dat ontwikkelaars door Nokia's beslissing om naar Windows Phone 7 over te stappen, kiezen om voor een ander mobiel besturingssysteem te gaan ontwikkelen.

Intel, die in samenwerking met Nokia het Meego-besturingssysteem ontwikkelde, zegt teleurgesteld te zijn in de beslissing van het Finse bedrijf om over te stappen naar Windows Phone 7. De chipmaker benadrukt echter dat het aan het Meego-OS blijft werken. De eerste Meego-smartphone, de Nokia N9-00 lijkt echter geschrapt te zijn: providers zouden het toestel niet willen verkopen omdat het mechanisme voor het uitklappen van het toetsenbord niet goed zou werken. In plaats daarvan komt de Nokia N9-01 uit, die geen toetsenbord heeft. Deze eerste Meego-telefoon van Nokia is waarschijnlijk ook de laatste die het bedrijf uitbrengt.

Met het cross-platformframework Qt is het mogelijk om apps te maken voor diverse Symbian-versies en is tevens geschikt voor het Meego-besturingssysteem. Voordat Nokia zijn samenwerkingsverband met Microsoft bekendmaakte, probeerde het bedrijf Qt populair te maken, maar het applicatieplatform lijkt enigszins overbodig geworden nu er Windows Phone 7-toestellen gemaakt gaan worden, in plaats van smartphones met Symbian en Meego.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

Qt wordt toch ook nog steeds gebruikt door KDE?
Jup, het artikel schiet daarin wat te kort. Qt word niet alleen gebruikt voor Symbian & MeeGo. Al is het belangrijkste punt nu natuurlijk dat het "Qt ecosystem" wat Nokia wou opbouwen voor Symbian & MeeGo hiermee natuurlijk helemaal van de baan is.

Overigens is er binnen de KDE community ook wat "paniek" ontstaan na deze aankondiging, zoals op planetkde in verschillende postings te lezen valt. Waarom zou Nokia ook nog doorontwikkelen aan Qt? Qt is gratis (en met LGPL ook commercieel gratis te gebruiken), Nokia doet dadelijk zelf niks meer ermee (aangezien dus het Qt ecosystem weg valt, en MeeGo zelf ook wegvalt tot in de marges), dus waarom zou Nokia wel nog allemaal die Qt ontwikkelaars in dienst willen hebben? De kans bestaat gewoon dat Nokia samen met MeeGo (handset) ook Qt laat doodbloeden. Voor Nokia is het natuurlijk ook veel makkelijker om zelf de touwtjes in handen te houden m.b.t. MeeGo en Qt dan te zeggen "screw you, we doen er niets meer aan". Als ze dat laatste doen zijn er meteen mensen die het oppakken, als Nokia langzaam de boel laat doodbloeden raakt het gewoon in de vergetelheid en heeft niemand meer zin om iets ermee gaan te doen.
Van QT:

"Write once, run everywhere" (smartphones, tablets, desktop)

Naar WP7:

"Write once, run nowhere" (enkel een paar WP7-toestellen)

De QT/Nokia-gemeenschap is er helemaal niet blij mij. In Oktober zei Elop namelijk nog:
Perhaps the greatest strength in the area of platforms, however, is also another example of an unpolished gem, and that relates to the use of Qt – spelled Q T – as a cross-platform environment for the development of applications that can reach, ultimately, across much of our portfolio. Qt will offer application breadth and reach that is unrivaled in the industry.
Maar nu blijkt dat Nokia niet van plan is QT te porten naar Windows Phone 7. Het QT-development platform is dus nu zo goed als dood voor developers voor smartphones/tablets: aangezien zowel Symbian/MeeGo (met QT) worden afgeschreven. Je kunt begrijpen dat gemeenschap er absoluut niet blij mee is: want Nokia heeft jaren lopen hameren op het geweldige cross-platform QT. Dat is sinds een paar dagen dus volledig overboord gezet: nu enkel nog Windows-development tools en Nokia wil (mag?) niet QT porten naar Windows Phone 7.

De enige reden waarom QT nog niet overboord is gezet is omdat er ook dit jaar nog veel Symbian-toestellen verkocht gaan worden: maar dat is dus een aflopende zaak nu de primaire focus op WP7 ligt.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 februari 2011 15:06]

Tsja, op de nokia developer site is men inderdaad niet echt blij. Aan de andere kant had Nokia niet veel opties. Meego was te laat terwijl Symbian ondertussen een slechte reputatie heeft. Dat betekende dat men nog maar twee opties had. Android of Windows Phone. De keuze voor Windows Phone is dan een vrij logische. Zeker als je ziet hoe het op dit moment met Android gaat en de beperkte mate voor Nokia om geld te verdienen aan het product en zich te onderscheiden.

Dan kun je als developer wel klagen, maar als je realist bent zie je dat dit waarschijnlijk de beste optie is voor Nokia. Van "write once and nobody wants to run it" naar "write once and some people want it" is namelijk wel degelijk ook voor developers een vooruitgang ;)
En de slechte reputatie van Symbian was gebaseerd op voornamelijk Amerikaanse reviews die bijna nooit met Symbian gewerkt hebben. Toen Windows Vista een slechte reputatie had, had Microsoft toen ook alleen maar de keuze uit Mac OSX of Linux? Nee, ze brachten een nieuwe versie uit die alles polijstte, zodat de slechte reputatie weer werd weggevaagd.

Naar mijn mening is dat ook wat Nokia had moeten doen. S^3 was de beste Symbian ooit, en eens Qt volledig geimplementeerd zou zijn (rond juli dit jaar) zou het een koud kunstje zijn om de UI te herschrijven. Kijk maar naar bv. Bubbles (lock-screen) en hoe goed dat werkt. Daar heeft maar 1 developer aan gewerkt...

Maar nee, het is veel logischer om alle voorgaande investeringen overboord te gooien. Aangezien het veel te lang zou duren om Symbian up te daten (zomer 2011) en MeeGo van de grond te krijgen (eind 2011) is het veel logischer om te gaan voor een nog veel prematuurder platform waarmee ze ten vroegste in 2012 kunnen komen. Snapt iemand de logica nog :?

En tuurlijk blijven ze ondertussen zeggen dat Symbian, MeeGo en Qt belangrijk blijven, ze moeten in de tussentijd toch nog wat geld binnenrijven. Vooral de manier waarop Elop sprak over Symbian-sales 'harvesten', doet mij denken dat ze dit volledig zullen droppen eens WP7-toestellen uitkomen, en dat de support ook nihil zal zijn na de reeds lang verwachte PR 1.2

Edit: Hoezo is dit off-topic???

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 13 februari 2011 18:56]

De aandeelhouders zijn het met je eens. Ik denk dan ook dat dit besluit (gedeeltelijk) wordt teruggedraaid.
Aan de andere kant had Nokia niet veel opties. Meego was te laat terwijl Symbian ondertussen een slechte reputatie heeft. Dat betekende dat men nog maar twee opties had. Android of Windows Phone.
Volgens mij had en heeft Nokia nog ene andere heel goede keuze. En dat is Maemo. Een goed doorontwikkeld OS dat ze daarna langzaam kunnen laten overgaan in Meego.
De keuze voor Windows Phone is dan een vrij logische. Zeker als je ziet hoe het op dit moment met Android gaat en de beperkte mate voor Nokia om geld te verdienen aan het product en zich te onderscheiden.
Waarom zou Nokia zich met WM7 meer kunnen onderscheiden dan Android. het is ook een OS dat iedere mobiletjes fabrikant zich kan aanschaffen. Of het nu een Nokia WM7 is een een of andere Chinese fabrikant met WM7, die deze telefoon ook nog een keer voor een veel lagere prijs kan aanbieden?
Dan kun je als developer wel klagen, maar als je realist bent zie je dat dit waarschijnlijk de beste optie is voor Nokia.
Ik denk niet dat er veel Nokia ontwikkelaars klagen. Ik verwacht dat ze gewoon hun conclusie trekken en bij een ander bedrijf gaan werken wat wel uitdagende ontwikkel klussen heeft.

En voor QT hoop ik dat het verkocht wordt aan ee partij die het wel een warm hart toedraagt. Veel mensen binnen Nokia doen dit mogelijk wel. Maar ik verwacht dit niet van Stephen Elop.

Ik vraag me af wie uiteindelijk Stephan Elop binnen gehaald heeft?
Ik ben bang weer iets van de aandeelhouders die hun rendement belangrijker vinden dan het voorbestaan van een bedrijf.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 14 februari 2011 01:04]

Naar WP7:

"Write once, run nowhere" (enkel een paar WP7-toestellen)
Voor WP7 heb je twee frameworks: Silverlight en XNA. Silverlight draait ook op de desktop en op het web. XNA draait ook op de desktop en op de Xbox 360. Met andere woorden: wederom een fantastische anti-WP7 troll die we inmiddels van jou gewend zijn.
Dat is sinds een paar dagen dus volledig overboord gezet: nu enkel nog Windows-development tools en Nokia wil (mag?) niet QT porten naar Windows Phone 7.
Natuurlijk, gooi er ook nog wat FUD in de mix. Er is geen enkele reden waarom Qt niet geport zou mogen worden naar WP7. De vraag is meer waarom je het zou doen. Qt gebruikt een C++ dialect (het voegt slots en signals toe aan C++, en de Qt compiler compileert dat vervolgens naar standaard C++ code), terwijl WP7 .Net-only is. Door Qt te porten is het dus nog steeds niet mogelijk om de al bestaande applicaties op WP7 te draaien, aangezien ze in C++ zijn geschreven. Andersom werken de met de .Net versie van Qt geschreven apps ook niet op Symbian, omdat ze in .Net zijn gemaakt.

De enige mogelijke reden om Qt te porten zou dan zijn omdat het een fijne API is om in te werken en omdat veel mensen er ervaring mee hebben, maar wat mij betreft kan de Qt API echt niet tippen aan WPF / Silverlight.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 februari 2011 16:30]

Natuurlijk, gooi er ook nog wat FUD in de mix. Er is geen enkele reden waarom Qt niet geport zou mogen worden naar WP7. De vraag is meer waarom je het zou doen. Qt gebruikt een C++ dialect (het voegt slots en signals toe aan C++, en de Qt compiler compileert dat vervolgens naar standaard C++ code), terwijl WP7 .Net-only is. Door Qt te porten is het dus nog steeds niet mogelijk om de al bestaande applicaties op WP7 te draaien, aangezien ze in C++ zijn geschreven. Andersom werken de met de .Net versie van Qt geschreven apps ook niet op Symbian, omdat ze in .Net zijn gemaakt.
Dit is niet waar. Als onderdeel van de deal is expliciet overeen gekomen dat Qt niet geport zou worden naar W7 en .NET als applicatie platform gebruikt gaat worden door Nokia. Op zowel Android als iOS zijn native applicaties te ontwikkelen, zou op W7 ook kunnen maar MS wil dit niet. Zelfs een .NET binding van Qt zou voordeel bieden voor developers die al kennis hebben van Qt en dat willen gebruiken.
De enige mogelijke reden om Qt te porten zou dan zijn omdat het een fijne API is om in te werken en omdat veel mensen er ervaring mee hebben, maar wat mij betreft kan de Qt API echt niet tippen aan WPF / Silverlight.
Dan ben je in de minderheid vermoed ik.
Jij hebt het nu over een native port van Qt op WP7. Natuurlijk vind MS dat niet goed, ze willen geen native applicaties op hun plarform. Maar een .Net port van Qt zou prima mogen, daar bemoeit MS zich niet mee
Maar het zou wel netjes zijn als MS wel een volledige Qt versie toestaat (geschreven in C++, door Nokia zelf) en je vervolgens via de .NET bindings er gebruik van kunt maken. Want een Qt API geïmplementeerd in .NET heeft natuurlijk niemand iets aan, het word alleen maar langzamer erdoor (door de JIT die op de Qt implementatie plaats moet vinden)
Dat zijn allemaal Windows producten. Of wil je zeggen dat je ook XNA-apps en alles kan devven onder Linux bv? QT draait onder 10x meer platformen. Cross-platform zo lang het maar Microsoft's-platform is. Cross-platform my ass :)

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 februari 2011 16:25]

Oh, dus nu ga je al van "enkele WP7 toestellen" naar "Alle Windows producten"? Hou toch gewoon eens op met dat getroll van je :)

Bovendien is cross platformness tussen een mobiel apparaat en een desktop sowieso nonexistent, ookal heb je een API die op beide platforms werken. De formfactor en manier van input is gewoon compleet anders, en dus moet je je app ook anders opzetten. Dus in de praktijk heb je compleet *niets* aan het feit dat Qt zowel op Symbian als op de desktop draait.
Als iets onjuist is, dan is het niet gelijk een troll oisyn
Dat beweer ik dan ook niet. Ik beweer dat jij aan het trollen bent, en je gebrek om inhoudelijk op zaken in te gaan spreekt wat dat betreft boekdelen. Ga je mijn vraag in het WP7 topic nog beantwoorden, of laat je dat ook maar zitten omdat je eigenlijk niet wist waarover je het had en wilde je gewoon wederom een puntje verzinnen om WP7 op af te zeiken?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 februari 2011 16:38]

Bovendien is cross platformness tussen een mobiel apparaat en een desktop sowieso nonexistent, ookal heb je een API die op beide platforms werken. De formfactor en manier van input is gewoon compleet anders, en dus moet je je app ook anders opzetten.
Volgensmij programmeert iedereen tegenwoordig toch wel in een lagen architectuur. Dat tussen mobile en desktop de formfactor anders is is dus een nieuwe schil over de app. leggen en klaar. Dan is het voor de desktop versie ook nog een voordeel, want de code moet veel meer geoptimaliseerd worden voor een langzamer mobiel apparaat. Kijk bv. eens naar KOffice/Calligra en FreOffice, zelfde onderlaag, alleen een andere schil. Of naar KDE's plasma, wat er in 3 uitvoeringen is, plasma-desktop, plasma-netbook en plasma-mobile. Op het moment dat je de app. flexibel genoeg maakt is het onzin om een compleet nieuwe app. te schrijven omdat je een andere form factor hebt.
Volgens mij vergeet je even dat Qt voornamelijk een UI library is. En het is juist de UI dat per formfactor verschilt. Natuurlijk betekent dat niet dat je je hele app hoeft te herschrijven, maar het ging hier expliciet om die ene API die je (indien geport) wel zou kunnen gebruiken maar je toch niets aan die laag hebt omdat je die opnieuw op moet zetten.
Qt voornamelijk een UI library? "Volgens mij vergeet je even" dat Qt een volledig Model View pattern geimplementeerd heeft, er ondersteuning is voor files (read/write etc), threading, databases (SQLite ingebouwd, voor de rest zijn er allemaal drivers) er ondersteuning is voor communicatie over sockets etc. Qt is een volledig framework, zoals .NET, en niet maar een widget toolkit zoals wxWidgets.

En volgensmij begon de discussie (origineel) bij het "code once run everywhere" en dat is dus iets wat bij .NET echt mist (en kom niet met Mono aanzetten voor Linux & Mac OS X, want in de vier jaar dat ik nu op een SE opleiding zit met alleen .NET ben ik nog geen een keer te spreken geweest over het resultaat van de app. in Mono, dat was altijd bugged).
Daarnaast was Nokia bezig met hun eigen "eco systeem" op basis van Qt, waarmee dus iedereen kon ontwikkelen voor Symbian & MeeGo, de Qt SDK draait immers op Win., Linux en Mac OS X. Nu ze overstappen naar WP zit je dus weer vast aan Win. als dev. platform, en ik heb geen idee hoe de situatie daarmee is, maar ik kan mij indenken dat je dan ook nog eens verplicht bent om een VS licentie aan te schaffen (maar zoals ik al aangaf, heb het niet nagekeken, misschien is er wel een gestripte gratis versie).

Edit:
@hieronder
whoops |:(

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 13 februari 2011 22:46]

OT: Wel aardig, want je maakt dezelfde fout als degene op wie jij reageert. :-) WxWidgets is evenals QT veel meer dan een widget toolkit. Ook WxWidgets is een complete cross-platform toolkit. Een voorbeeld van een mooie tool die hierin is ontwikkeld: Code::Blocks (http://www.codeblocks.org/features). Dat maak je niet met alleen widgets.
Qt voornamelijk een UI library? "Volgens mij vergeet je even" dat Qt een volledig Model View pattern geimplementeerd heef
Dat zeg ik, een UI library.
er ondersteuning is voor files (read/write etc), threading, databases (SQLite ingebouwd, voor de rest zijn er allemaal drivers) er ondersteuning is voor communicatie over sockets etc.
Pardon me, daar was ik dan weer niet van op de hoogte :)
QT is geen UI lib , net als java dat bv niet is, het is net als java een complete platform...
Bovendien is cross platformness tussen een mobiel apparaat en een desktop sowieso nonexistent, ookal heb je een API die op beide platforms werken. De formfactor en manier van input is gewoon compleet anders, en dus moet je je app ook anders opzetten. Dus in de praktijk heb je compleet *niets* aan het feit dat Qt zowel op Symbian als op de desktop draait.
Volgens mij slaat dit nergens op. Je hoeft niet het zelfde design en exact de zelfde menu structuur te gebruiken voor je mobile als je mobile en de desktop applicatie. En toch kan het grootste deel van je QT code buiten de menu code zo goed als helemaal gelijkt zijn.

Het formfactor verhaal begrijp ik helemaal niet. De moderne smartphones hebben momenteel hogere resolutie dan de eerste netbooks. Toe was formfactor ook geen issue.
Ga je mijn vraag in het WP7 topic nog beantwoorden, of laat je dat ook maar zitten omdat je eigenlijk niet wist waarover je het had en wilde je gewoon wederom een puntje verzinnen om WP7 op af te zeiken?
Ik wil dit punt best wel beantwoorden tav:
QT draait onder 10x meer platformen. Cross-platform zo lang het maar Microsoft's-platform is. Cross-platform my ass :)
Dit klopt helemaal. De enigste platformen waar .NET volledig op draait zijn windows platformen. Mono loopt achter en heeft geen enkele actieve ontwikkel support van Microsoft.

Daarbij heeft .NET nog een ander nadeel, zeker op mobile devices en dat is dat het Common Language Runtime c.q. een Bytecode die nog in native code omgezet moet worden. Wat ten koste gaat van de performance en ook accu duur omdat de CPU harder moet werken dan voor native code.

Qt heeft dit nadeel niet dit is native code.
Lijkt me dat Nokia meer dan bereid zou zijn om Qt te porten, ligt eerder aan Microsoft. Eindresultaat blijft natuurlijk jammer.

Terug naar de post zelf,
Deze eerste Meego-telefoon van Nokia is waarschijnlijk ook de laatste die het bedrijf uitbrengt.
Waar wordt dit op gebasseerd? Lijkt me een grote misser. De N900 was populair dankzij de combinatie van fysiek toetsenbord + 'bijna' normaal desktop linux os.

Mensen die graag een minicomputer in de zak hebben zijn over het algemeen niet de mensen die van een touchscreen only model houden.

Hoop dan ook dat hun eerdere belofte om door te werken aan MeeGo zich niet beperkt tot slechts 1 model.. en dan ook nog 1 zonder fysiek toetsenbord. Mocht dat het geval zijn dan zullen ze mij en velen met mij niet als klant terugzien. WP7 is bijna het tegenovergestelde van MeeGo (zo gesloten mogelijk i.p.v. zo open mogelijk).
Voor mij is het ook zo dat ik nooit maar dan ook echt nooit een telefoon zal kopen met windows mobile. Wat voor versie het ook is.

Aangezien ik ook problemen heb met iOS en Android zal ik het toestel wat ik nu heb van Nokia tot in den eeuwigheid blijven gebuiken.

Ik heb na de overstap naar Windows bekend werd zelfs op het punt gestaan om mijn Nokia aandelen de deur uit te doen.
:/

Het is maar een besturingssyteem, niet dat jongetje wat je in de 7e klas gepest heeft.

[Reactie gewijzigd door tspawn op 13 februari 2011 17:14]

Ik vind het echt een gemiste kans.

Er zijn zoveel Linux aanhanger die hiernaar uitkeken, en die gaan echt niet op WP7 overstappen.

Nokia mist wederom de boot.
Hoe groot percentage van de potentiele markt denk je dat a) weet wat linux is en b) per se linux op zijn telefoon moet hebben? Ik gok dat het onder de 0,5% ligt.
maar die 0,5 procent zijn ook vaak programmeur ;) en ja als alle programmeurs zo'n linux telefoon hebben, is het toch makkelijker om voor die linux telefoon ook te programmeren!

Oftewel uiteindelijk meer apps en tegenwoordig is dat de trend, handig en leuke apps op een trendie phone!! :P

Wat betreft QT het is er al voor Windows CE in Beta dus voor WP7 zal het er ook wel komen!

Vraag is wat Intel en AMD nu gaan doen en ik hoop dat de geruchten waar zijn dat AMD ook mobiels gaat maken met Meego! (de concepten staan in de ijskast, dus ontdooien is misschien nu niet eens een slecht idee! :Y) )
Wat betreft QT het is er al voor Windows CE in Beta dus voor WP7 zal het er ook wel komen!
Dat kan niet, bij Windows CE kun je native apps draaien, bij WP7 kan dat niet meer. Voor WP7 moet alles in C#/.NET geschreven worden, dus een Qt versie ervoor is onmogelijk.
Voor WP7 moet alles in C#/.NET geschreven worden, dus een Qt versie ervoor is onmogelijk.
Dat zuigt behoorlijk voor high performance applicaties.

Bij Android moet je programma ook voor een deel Java zijn, maar het "echte" programma mag/kan nog steeds native code zijn.
Tsja, hangt er vanaf hoe je het bekijkt. Die 0.5% zijn wel de techneuten, en die hebben bij hun vrienden en kennissen meestal een groot aanzien als het over technologie gaat.

Ik heb het afgelopen jaar zeker 8 mensen een Nokia S60 aangeraden, en daar zijn ze nu heel tevreden mee (zeker de laatste 2 die een N8 hebben gekocht). Zonder mijn raad waren die zeker en vast ofwel voor de flashy&cheap Samsung featurephones gegaan (voor dezelfde prijs, maar heel wat minder 'smart' dan S60) of voor een Android-toestel. iPones liggen toch net iets duurder, iemand die een Apple wil zal er sowieso wel één kopen als ie het geld heeft.

Ik persoonlijk zal hierna niemand nog een Nokia S60 aanraden, want binnen 2 jaar is het over en uit ermee. Ook de Ovi Store zal wellicht compleet verdwijnen, en of Ovi Maps nog even functioneel zal blijven valt ook nog af te wachten. Ik heb nog niet veel ervaring met WP7, maar ik weet wel uit de vele reviews dat het nog een stuk beperkender is dan iOS, waarmee ik wel ervaring heb en eerlijk kan zeggen dat het niks voor mij is.

Dus ja, ik kan mij goed voorstellen dat die 0.5% een grote invloed heeft op de totale markt. Android is ook begonnen als nerd-OS op één phone (HTC G1), maar is dankzij de nerd-fanbase snel uitgegroeid tot heel wat meer dan 0.5%...
kunnen ze niet gewoon wp7 en meego als dual boot op hun telefoons zetten.
Wie zit er in godsnaam op te wachten om zijn telefoon constant te rebooten afhankelijk van wat je er mee wilt doen? Een kleine subgroep van de al kleine groep tweakers.
Dat doe je dan ook niet, je draait continu Meego :)
Artikel in het kort: "Wij van Nokia blijven ontwikkelen aan een product waar we zelf weinig tot niks meer aan hebben."

Nu kunnen ze nog zo'n opmerking maken, op langere termijn zijn er denk ik drie keuzes voor Nokia wat betreft Qt - want deze houding is denk ik slecht te verkopen aan de aandeelhouders:
  • Over een tijdje terugdraaien naar Meego en het eigen ecosysteem en opnieuw vol daarop inzetten, in plaats van WP7. Ze moeten dan wel van erg goede huize komen om niet in dezelfde neerwaartse spiraal terecht te komen als waar ze nu in zitten.
  • Qt verkopen, aan bijvoorbeeld Intel, en hopen dat die partij door blijft ontwikkelen
  • Qt laten doodbloeden en de community het door laten ontwikkelen - waarschijnlijk met versplinterde corporate input zoals bij bijv. GTK.
Zolang Nokia vasthoudt aan Qt maar niet van plan is het zelf te gebruiken om het ecosysteem dat ze voor ogen hadden te ontwikkelen, is dat positief voor Qt, maar een pure kostenpost voor het bedrijf.

Trolltech maakte nooit winst met Qt totdat het overgekocht werd door Nokia. Nu is Qt nog meer open dan daarvoor (vanwege LGPL licentie). Daarmee is de noodzaak om een commerciele licentie af te nemen voor bedrijven een stuk lager - ze kunnen gewoon dynamisch linken zonder betaalde licentie.
De drie scenario's die je vermeldt lijken me wel realistisch al zal dat eerste niet gebeuren, MS is té groot en rijk en zal sowieso met geld over de brug komen om dit scenario te vermijden. Nokia binnenhalen was voor hun een belangrijke zet om aan marktaandeel te winnen. Wat miss nog het beste is, is dat Nokia Qt zelf houdt als "backup" laten we maar zeggen en er toch nog in blijft investeren en dan maar hopen dat Phone7 faalt... Je ziet nu ook maar weer dat het allemaal draait om geld en dat beloftes in de bedrijfswereld van geen belang zijn (die handvol open source fans die nu teleurgesteld zijn en wrs geen Nokia gaan kopen gaan geen verschil maken vrees ik). Ben er zeker van dat Nokia in de komende maanden nog regelmatig nieuws zal uitbrengen over Qt al is het maar om Qt fans de indruk te geven dat ze niet in de steek worden gelaten. Wat er met Nokia gebeurt kan me niets schelen, maar mijn geliefde Qt library... auch! Was echt niet goed van het nieuwsbericht toen 'k het op de Nokia Qt blog las. Ze proberen de developers daar nog te sussen met te zeggen (oa in de blog & comments door Nokia mensen zelf) dat Qt niet vergeten zal worden en er nog volop voor ontwikkeld zal worden, maar ik vrees er ten zeerste voor. Nokia heeft met deze streek wel zijn geloofwaardigheid verloren en dat was goed te merken in de comments. Een goede library voor Linux development die dan ook nog cross-platform is, is een doorn in het oog van MS. Qt zou enkel maar belangrijker en populairder zijn geworden door het gebruik ervan in Symbian en Meego. En hier zag MS dan een kans om een platform concurrent (Meego) als Qt de kop in te drukken.. en het is ze zo te zien nog gelukt ookt :( Misschien is mijn post hier iets te pessimistisch, Qt wordt gebruikt door tienduizenden bedrijven en geprezen en de community is groot, maar in het verleden is al regelmatig gebleken dat MS geen concurrentie duldt (OpenGL, Netscape, ...) op geen enkel vlak.

[Reactie gewijzigd door BartBlackMagic op 13 februari 2011 21:23]

Windows Phone 7 is er gekomen door de ex-Microsoft topman, niks meer niks minder.

Symbian was op de weg terug en was een zeer goede basis voor feature phone's, (Energiezuinig, onderscheidend, QT en steeds sneller/inventiever)
Meego (smartphone versie) was (is?) het meest belovende nieuwe smartphone os, zelfs bij Engadet waren ze positief. (QT, Android applicatie's, goede UI en ga zo maar door)

Niemand in Amerika zit te wachten op Nokia, niemand in de wereld op Windows Phone 7.

Nokia and Microsoft: Because tying two rocks together will make them float
Ja precies, door deze move heeft Microsoft een grote concurrent voor WP7 uitschakeld: ze hoeven niet meer op te boksen tegen Nokia met Symbian/MeeGo voor hun WP7. Het is voor hun nu weer een concurrent minder.


Btw: Elop is de 7e grootste persoonlijke aandeelhouder in Microsoft.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 13 februari 2011 16:00]

Ik denk dat er toch duidelijk wat nuances gemaakt moeten worden.


Tijdens de webfeed zei de nokia Topman het volgende:

Win7 heeft enkel betrekking tot de SMARTPHONE strategie.

Symbian blijft gewoon lekker bestaan maw blijven ze dus gewoon lekker symbian draaien op hun andere phones in andere segmenten.

Ik vind het ergens wel een beke schrikken dat een Nokia voor zijn core business afhankelijk is van software van een externe partij. Ik hoop voor hen dat deze Win7 strategie maar een tijdelijk oplossing is om extra tijd te kopen om zelf een alternatief uit de grond te stampen.

Vind het best nonchelant dat ze het zover hebben laten komen. Je vraagt je dan af waarmee ze bezig geweest.

Denk dat het tijd word voor cross platform Apps (stijl java of iets anders) zodat het besturingsysteem van minder belang word.

Toen ik hoorde van die ELOP kerel dacht ik stel je voor dat het een Trojaans paard strategy was dan hebben ze nu toch wel lekker gescoord nu.
Symbian blijft gewoon lekker bestaan
Symbian word over de jaren helemaal uitgefaseerd, WP moet gaan reiken dat de volledige low end markt afgedekt word.
Ik hoop voor hen dat deze Win7 strategie maar een tijdelijk oplossing is om extra tijd te kopen om zelf een alternatief uit de grond te stampen.
Nope, WP is de long term strategie en zal er dus "voor altijd" blijven. Ik hoop stiekem (ook) dat ze MeeGo door blijven ontwikkelen en dat ze over een X aantal jaren MeeGo ook "introduceren" als high end OS en het vervolgens "naar benden laten zakken" tot low end, maar mijn gevoel zegt dat dit niet gaat gebeuren. Lees ook deze blogpost (bedankt simplicidad :)) waarin een Nokia medewerker aan MeeGo aangeeft dat Elop een kind weer in de wieg wil "duwen" (MeeGo is af, kan snel geïntroduceerd worden, maar Elop wil het weer naar R&D duwen)
De volledige low-end market kun je niet met WP7 afdekken want daar zijn genoeg toestellen zonder touchscreen waar WP7 niet op werkt. Maar daar hebben ze hun eigen S40 systeem nog voor.
Niet de volledige low end, maar Chassis 2 komt eraan.
Dat is zeg maar het chassis wat een E71/E72 ook heeft.

[Reactie gewijzigd door Sake op 14 februari 2011 00:30]

Laat Symbian nu een smartphone OS zijn. Er is geen niet-smart phone die Symbian draait.
Volgens mij is de Windows Phone 7 stap meer een noodzakelijke overlevingskeuze dan een logische stap voor Nokia. En daarmee dus niet direct een slechte keuze.
Ik verwacht dat Nokia gaat proberen te overleven met Windows Phone 7 totdat MeeGo volwassen genoeg is om het stokje over te nemen of er naast kan bestaan. Ze hebben geïnvesteerd in MeeGo en Trolltech overgenomen om Qt volledig in handen te krijgen, dat zullen ze dus niet graag laten afsterven.
Primair is het nu overleven. Want toekomstplannen zijn leuk, maar je hebt er niets aan als je als bedrijf ten onder gaat.

Persoonlijk had ik wel liever gezien dat ze naar het Android kamp waren gegaan. Of met HP waren gaan babbelen om samen WebOS te gaan doen. Maar dat laatste had Intel denk ik nog minder een succes gevonden dan WP7. En ja Android, daar zitten al veel andere fabrikanten op die ervaring hebben met Android en al een eigen identiteit voor zichzelf hebben geschapen. Om niet te vergeten dat die bedrijven goed in staat zijn om ook op prijs te concurreren. Daar had Nokia het ook moeilijk mee gekregen.
WP7 platform is wat dat betreft rustiger vaarwater.
Het is echter de vraag of het platform populairder wordt onder de consument, want in mijn vriendenkring heeft niemand het over WP7 of een telefoon waar het op staat. Allemaal Android, iPhone, ouder Symbian toestel of een 'gewone' featurephone.

Tijd zal het leren.
In ieder geval goed dat niet alle lichten uitgaan bij de Qt ontwikkeling @ Nokia.
Het is echter de vraag of het platform populairder wordt onder de consument, want in mijn vriendenkring heeft niemand het over WP7 of een telefoon waar het op staat. Allemaal Android, iPhone, ouder Symbian toestel of een 'gewone' featurephone.
Dat komt puur omdat WP7 nog niet uit is in NL, zegt dus niets over de populariteit.
Er zijn al sinds december toestellen (o.a. van LG) met Windows Phone 7 verkrijgbaar in Nederland. En daar worden steeds meer modellen aan toegvoegd, waaronder recent een toestel van HTC.
Dat het pril is ben ik met je eens.
Maar het heeft onder de consument nog lang niet de bekendheid die iOS en Android genieten. Het platform moet zich nog bewijzen, zoals dat ook ooit voor Android het geval was.

Om terug te vallen op wat ik eerder zei: "De tijd zal het leren." :)
Er zijn al sinds december toestellen (o.a. van LG) met Windows Phone 7 verkrijgbaar in Nederland.
Verkrijgbaar in Nederland ja. Maar in de meeste telefoonwinkels zie je ze nog niet liggen, en de reden daarvoor is omdat WP7 nog niet officieel in NL is gelanceerd. En de massa koopt hun telefoons bij dergelijke winkels, niet bij webshops.