Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties
Submitter: Ursus Grumpious

Een groep van negen Nokia-aandeelhouders ziet af van het plan om een alternatief voor de huidige WP7-koers te forceren. Volgens de groep sloten honderden aandeelhouders zich aan, maar was er niet genoeg steun van de grote beleggers.

Nokia - connecting people logoDe negen aandeelhouders maakten dit woensdag bekend. Ze hoopten hun alternatief er tijdens de jaarvergadering doorheen te drukken. Volgens de dissidenten hebben grote beleggers echter de plicht om transparant te handelen en mogen ze dus geen radicale initiatieven steunen. Daardoor zou er niet genoeg steun voor het plan kunnen komen. Als reactie op 'Plan B' zijn er inmiddels andere, ludieke plannen opgedoken.

De initiatiefnemers wilden hun Plan B aan Nokia presenteren op de jaarvergadering van 3 mei. Het behouden van het eigendom van en de controle over de software van Nokia's producten was een van hun speerpunten, net als het aantrekken van nieuw softwaretalent om Nokia's innovatie in eigen hand te houden. Hiermee hoopten zij een betrouwbare groei en consistente winstmarges te kunnen realiseren.

Het negental stelde ook enkele concrete maatregelen voor, zoals het onmiddellijk ontslaan van ceo Stephen Elop en enkele andere topmensen van Nokia. Andere plannen waren het gebruik van MeeGo als Nokia's primaire softwareplatform, in plaats van Windows Phone 7. Symbian zou daarnaast nog minstens vijf jaar ondersteund moeten worden. Ze wilden ook Nokia's onderzoeksdivisie terugbrengen tot twee locaties en geen onderzoek meer outsourcen.

Update, 17 februari 9:36: Nokia Plan B is een hoax. De site van Nokia Plan B verwijst sinds donderdag naar een Twitter-account waarop staat aangegeven dat de negen investeerders nooit hebben bestaan, meldt Engadget.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

Ik kan me zo'n actie wel voorstellen (er is nog weinig Fins over van Nokia), maar begrijpelijk dat het niet gelukt is.Tegen zoveel geld en macht valt niet op te boksen.

Voor mij vallen de puzzelstukjes in elkaar. Het begon bij Maemo, dat heel veel potentie in zich had. Maar het moest grootser aangepakt worden: MeeGo werd geboren en zou het helemaal gaan maken. Plotseling werd het erg stil. De Finse leiding werd eruit getrapt en Elop werd naar voren geschoven, toen nog ex-Microsoft, maar nu niet meer. Hij met Ballmer zijn twee handen op een buik.
Ik begrijp nu dat stilvallen, want er waren al onderhandelingen met MS over deze rigoureuze ommekeer. Nokia is nu niet meer Europees, maar het schoothondje van Microsoft, gezwicht voor al die miljarden van dat bedrijf.

Ik ben Nokia altijd trouw geweest, maar bekijk het nu vanuit een totaal ander perspectief. Ik denk dat veel trouwe Nokia gebruikers hier niet blij mee zijn. En dat zijn er nog velen, in tegenstelling tot wat ik hier lees.
Het is nog geen fabrikant gelukt om een betere telefoon te bouwen dan dat inmiddels ex-Fins bedrijf in mijn ogen, wat de keuze voor een opvolger van mijn huidige toestel er niet makkelijker op maakt.

WP7 moet haast wel slagen, met name door het inpompen van al die miljarden.
Nu nog de gebruikers terug winnen, maar als er een schaap over de dam is, volgt vanzelf de rest.
Ik snap al die ophef over WP7 niet.
Hoe kunnen jullie nu allemaal weten dat dit geen succes wordt? Jullie zijn allemaal een poos in Amerika ofzo geweest om het volledig te testen?

Een goede gebruikerservaring kun je hier in NL namelijk niet hebben opgedaan aangezien de telefoon hier alleen beschikbaar is via de grijze import en dus niet 100% functioneel is.

De mensen die ik gesproken heb die daadwerkelijk een WP7 telefoon hebben zijn er in mijn omgeving positief over en dat terwijl het apparaat dus nog niet al zijn functionaliteiten heeft in Nederland.


Ik zie dit als een goede stap van Nokia en misschien ga ik weer eens een Nokia kopen na, pak em beet, 10 jaar?
Ik hoor anders ook alleen maar positieve reacties over WinMo7. En dit van testers bij operators... En die bepalen toch voor een groot deel wat er in de winkels ligt.
Groot deel van deze punten geldt of gold ook voor IOS, Android en BB. Zo had ik op mn Android telefoon ook geen filemanager (downloaden van market), had ik daar ook geen videocalling op. Op de blackberry vind ik de apps ook niet overlopen. etc etc. Flash op iphone, geen tethering, vorig jaar kon ik op mn android ook geen filetransfers doen, iphone alleen syncen met itunes (ipv zune) etc etc etc, vul de andere punten zelf maar in.

Conclusie, alle smartphones zijn "JACK SHIT" ?
Wat een onzin.

Mijn collega's moeten helemaal niet hun telefoon opnieuw opstarten als zij hun mail willen bekijken.

Zojuist gevraagd...

Daarbij staat WP7 in zijn kinderschoenen en is hier niet eens beschikbaar!

Dus de kans is groot dat tegen de tijd dat het hier wel beschikbaar is dat bepaalde functies er wel inzitten.


iOS was bij release 1 ook niet zo compleet als nu.


Dus je kletst onzin!
Sorry Winmo7 is JACK SHIT, elke keer als je mail wilt ophalen moet je tel opnieuw opstarten, niet eens push to mail.
Wat een onzin sla je uit.
Belachelijke nepverzinsels.
jij hebt het iig zeker niet begrepen.
multitasking en copy paste en andere dingen worden in de eerste nieuwe update toegevoegd .
De CEO van Nokia heet Stephen Elop ipv Elo...
Hij is pas sinds semptember 2010 de hoogste baas, dus lekker kortzichtig om hem nu al weer aan de kant te schuiven. http://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Elop
http://phandroid.com/2011...d-nokia-to-adopt-android/
We’ve just been informed that as Nokia shopped their hardware to the two premium third-party smartphone OS providers in the United States, Google took initiative and asked them to join powers. The end result? Well, you already know – Microsoft won.
Schmidt said Google expressed disappointment when they made that choice. And it wasn’t exactly because Nokia doesn’t like what Android has to offer, I think. It’s because of a man named Stephen Elop, Microsoft’s former head of their Business Division.
Whatever the case is, I imagine if Nokia ever does adopt our little baby robot, it won’t be under the direction of Elop.
Ook mijn eerste gedachten als de feiten over die man op een rijtje gezet zijn (veel aandelen van MS, heeft daar ook aan de top gestaan), het kan natuurlijk een totaal andere reden zijn...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 februari 2011 13:22]

Elop heeft $3 miljoen aan MS-aandelen, lijkt mij dat zo'n iemand niet een fatsoenlijke keuze voor een OS voor Nokia kan maken en idd gedumpt moet worden!

Je gaat toch ook niet de 'oud directeur' van Jansen De Jong (bedrijf veroordeeld voor anti-competetieve praktijken net als MS) minister van Rijkswaterstaat maken, en over de aanbestedingen laten gaan?

Logisch dat de koers in elkaar is gedonderd (-25%, miljarden Euro's naar de klote en werkloosheid in Tampere) na deze uitverkoop van Nokia!

[Reactie gewijzigd door kidde op 16 februari 2011 13:10]

Het grootste gedeelte van deze aandelen (wat voor hem gewoon bonus was in de tijd dat hij voor MS werkte) had hij al verkocht voordat de samenwerking ter sprake kwam. Het overige gedeelte mocht hij niet eerder verzilveren ivm handelen met voorkennis.
Klopt niet hij verkocht sinds zijn aantreden bij Nokia maar 20% van zijn aandelen. Terwijl hij tot op heden nog geen enkel aandeel Nokia bezit.

http://www.reuters.com/ar...kia-idUSTRE71A0GG20110213
Dit mag hij verder ook niet doen in de tijd van de onderhandelingen tot na de onderhandelingen en bekendmaking. Elop heeft gezegd dat hij wanneer hij legaal Nokia aandelen kan kopen dat hij dat ook gaat doen en al zijn Microsoft aandelen verkopen.
Hij is pas sinds semptember 2010 de hoogste baas, dus lekker kortzichtig om hem nu al weer aan de kant te schuiven.
Ik ben benieuwd hoe je zou reageren als je zelf veel geld in Nokia zou hebben zitten.

IMO was het kortzichtig om Elop als CEO aan te stellen. IMO een typisch gevalletje korte termijn denken.
Ik vind dat mensen eens zouden moeten wachten op resultaat. Op dit moment is het onbekend hoe het zal aflopen voor Nokia en/of Windows Phone.

Aandeelhouders dit, aandeelhouders dat, Android dit, Android dat.. best wel irritant...

Windows Phone 7 is echt geen slechte OS, als mensen het een kans gunnen weet ik bijna zeker dat het gaat bevallen.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 16 februari 2011 13:05]

Omdat deze aandeelhouders de huidige plannen van Nokia niet zien zitten en liever nou ingrijpen dan wanneer het al te laat is? Alhoewel het mij al te laat lijkt dacht dat bij het vorige artikel het spul al ondertekend was. Als dit niet het geval is dan was deze noodgreep nog niet eens zo gek idee naar mijn mening.

Het beloofd in ieder geval niet veel goeds als er zoveel aandeelhouders in zo'n mate in opstand komen.
Dat is het 'em. Ik snap niet waarom ze in opstand komen. Vanwege deze opstand/ afkeer lijkt mij dat de waardes van de aandelen nóg meer zakt. Er zal toch wel een andere route zijn dan er publiekelijk ophef over te veroorzaken? En Elop heeft in een interview met Endadget al gezegd dat er een team blijft ontwikkelen aan Maemo/Meego naast WP7 om een 'ecosysteem' voor de toekomst te garanderen. Daarom leek het mij een goede keuze on NU voor WP7 te gaan, en later overstappen op Maemo/Meego dat compleet en af is. Ik denk dat Nokia sowieso voor Maemo/Meego kiest, maar het ze te lang duurt om het in orde te krijgen, en ondertussen kiezen ze voor wat anders om in de race te blijven.
Die divisie is waarschijnlijk niets meer om wat stakeholders tevreden te houden. Kom nou, zo'n groot bedrijf als Nokia wat zo erg is afgezakt, nou vooral weggezakt de laatste jaren heeft nooit de kracht om en met WP7 een sterke unieke positie te creëren en ondertussen ook nog eens met een ontwikkelteam het sterk groeiende Android en het mogelijk succesvolle WP7 in te halen.

Dat al helemaal omdat Nokia ver achterloopt en minder mensen heeft dan Microsoft en Google. Het enige wat ze zouden kunnen doen is een serieus alternatief verzinnen, iets nieuws, maar dat is ook het moeilijkste. En dat gaat zeker al niet lukken als de meerderheid van je bedrijf met een besturingssysteem bezig is wat van de concurrent is.

Ik geloof er niet in.
Ik behoor tot een volgens mij vrij grote groep consumenten die het al jaren niet kan boeien wat Nokia aan smartphones op de markt brengt. De smartphones die er toe doen zijn de iPhone, Blackberry en populaire modellen met Android. Als ik om mij heen kijk in de trein en op de pont zie ik heel veel mensen met iPhones, Blackberries en Android-toestellen. Ik kan me niet herinneren dat ik de afgelopen tijd iemand met een Nokia-smartphone heb gezien. Misschien zijn ze er wel een paar gebruikers maar ze vallen sowieso niet op omdat Nokia geen herkenbare modellen heeft (zoals de iPhone dat wel is en sommige modellen van HTC en Samsung dankzij de reclamecampagnes van deze fabrikanten en de telecomproviders). Nokia is gewoon niet meer relevant als smartphonefabrikant. Met smartphones bedoel ik dan toestellen met de alom gewaardeerde gebruikskvriendelijkheid en veelzijdigheid van iOS en Android. Nokia ligt op dit gebied nogal achter op de concurrentie als ik de reacties lees.

Mijn indruk als iemand die weinig van Nokia afweet is dat deze gasten gewoon geen software kunnen ontwikkelen en geen aansprekende producten kunnen maken. Drieënhalf jaar na de iPhone heeft Nokia nog niks dat ermee kan concurreren. Google had twee jaar nodig om een kloon te bouwen van iPhoneOS.

Als je er zelf niets van bakt kun je beter aankloppen bij een andere partij. Microsoft heeft met WP7 een smartphone-besturingssysteem gemaakt dat veel potentie heeft maar nog weinig gebruikt wordt. Nokia kan zich hiermee onderscheiden van de concurrentie.

Tevens geloof ik niet dat er plaats is voor zes verschillende softwareplatformen voor smartphones. App-ontwikkelaars zitten er niet op te wachten om voor veel verschillende platformen apps te ontwikkelen. Drie lijkt me de max. iOS en Android hebben hun positie al zeker gesteld. Microsoft, RIM en HP zullen moeten vechten om de derde plek.
Minder mensen dan Microsoft en google. Volgens mij vergis jij je een beetje bij Nokia werken namelijk meer mensen dan bij Microsoft (130K tegen 89K) en ze hebben een ongeveer even groot R&D budget als Microsoft. Veel groter dan Apple of Google hebben bijvoorbeeld. Daarnaast zijn ze qua inkoop kracht , en markt aandeel nog steeds met afstand de allergrootste als je naar de totale mobiele telefoon markt kijkt. Dus ik zou nokia nog niet helemaal afschrijven, zo dominant als ze 5/6 jaar geleden waren dat gaat niet meer lukken maar het huidige niveau vast houden is denk ik zeer realistisch.

Voor wat betreft deze keuze ik vind hem erg moedig en ik denk dat de build quality en distributie capaciteiten van Nokia in combinatie met software expertise van Microsft en hun gezamelijke diensten en patenten zeer snel voor mooie resultaten kunnen zorgen.

Het allerbelangrijkst voor Nokia is denk trouwens wel dat ze hiermee voor het eerst een serieuze markt partij worden in de VS. En als ze daar een enigszins vergelijkbaar marktaandeel kunnen halen als in de rest van de wereld dan worden de cijfers van Apple, Android en RIM een eens stuk minder mooi, aangezien die vooral drijven op de enorme markt aandelen in de VS terwijl ze allemaal in de rest van de wereld eens stuk lager zitten.


In reactie op Femme ben het helemaal eens met jouw mening dat er maar plaats is voor een beperkt aantal OS'en. Denk alleen dat er pas een zijn positie echt veilig gesteld heeft en dat is Android. IOS is hartstikke mooi maar ik ben bang dat Apple met hun appstore beleidt uiteindelijk weer zichzelf de das om gaat doen(kan overigens wel een tijdje duren nog) maar gaat wel gebeuren.

Voor wat betreft toestellen veel grotere organisatie delen nog steeds vooral nokia smartphone's uit aan de eigen medewerkers dus dood zijn ze zeker nog niet. Hier kwam gisteren nog een hele palet Nokia's en Rim's binnen in ongeveer 50/50 verhouding.

[Reactie gewijzigd door CrazyBernie op 16 februari 2011 15:14]

Let er wel op, dat bij Microsoft bij de R&D uitgaven, ook alle marketing-uitgaven worden meegeteld. Moet kennelijk van de regels of zo. Hoeveel ze dus écht in R&D steken, blijkt niet uit de cijfers.
beetje raar.
als een bedrijf als nokia een deal sluit zijn de aandeel houders er zeker van op de hoogt lijkt me er is dus van te voren wel degelijk een stemming geweest lijkt me en aangezien de eal rond is lijkt het me dat dat met meerderheid van stemmen is gebeurd.
Als je bij de enkele percent grootste aandeelhouders hoort, misschien wel. Het is helemaal niet zo dat voor elke strategische partnership de volledige aandeelhoudersvergadering moet worden ingericht op voorhand.
Die komt er wel jaarlijks en daar kan je dan vragen gaan stellen over beslissingen uit het voorbije jaar.

Denk maar niet dat als je voor pakweg 10K euro in nokia stopt ze je mening zullen komen vragen over elke deal die ze maken. Dat zou wel leuk worden, telkens een referendum over welke chipfabrikant mag leveren of welke softwarebouwer.

Ze hebben waarschijnlijk meer inspraak gehad over de aanstelling van Elop dan over een random strategische deal.
Wachten op het resultaat zou wel eens te laat kunnen zijn. Hoewel er vast een aantal mensen zijn die een focus op WP7 een goed idee vinden is er ook een grote groep die een sterk vermoeden heeft dat dit een slechte koers is. Deze aandeelhouders verwachten door deze beslissing een waardevermindering van hun aandelen. Een die op de middellange termijn niet meer ongedaan wordt gemaakt. Ook niet door op dat moment toch voor een andere koers te kiezen.
Waar zouden de aandeelhouders blijer van geweest zijn? Nóg meer falende symbian of Maemo/Meego die zich in de loop van tijd moet bewijzen, tijd die ze niet hebben want Android/iOS/BBoS blijven groter worden.
Nokia verkocht in de periode dat WP7 uitkwam meer N8-toestellen, dan alle WP7 toestellen bij elkaar. WP7 loopt qua features nog zwaar achter en Symbian is dood verklaard door Elop himself. Die WP7 toestellen komen pas in de loop van 2012 (ja een enkel toestel in 2011). Hiermee versterkt Nokia dus zelf de trend van dalend marktaandeel. Android zal profiteren.
En jij hebt alle n8 cijfertjes op een rij?

Ik weet zeker dat WP7 een hele goede keuze is. Heb zelf een wp7 toestel en ik mis mijn iPhone totaal niet. Een grafische natte droom met een Ferrari onder de software motorkap. :D

[Reactie gewijzigd door Hyperik op 16 februari 2011 13:46]

Tja, je hebt blijkbaar het ene gesloten systeem voor het andere ingeruild en je wilt een touchscreen toestel. Dan zal het inderdaad niet veel uitmaken. Nokia zal op deze manier veel diversiteit in toestellen kwijtraken, mensen die graag een andere formfactor hebben raken ze zo kwijt. Als ik over 1,5 jaar ga verlengen was Meego wel een optie geweest (soort microlaptop idee), nu denk ik dat ik na 11 jaar Nokia toch eerder naar RIM ga kijken, of een Android variant die goed met het toetsenbord te bedienen is.
Is de hp pre3 niet in Nederland verkrijgbaar. Dat is nu mijn meest waarschijnlijke volgende telefoon.
En jij hebt alle n8 cijfertjes op een rij?

Ik weet zeker dat WP7 een hele goede keuze is. Heb zelf een wp7 toestel en ik mis mijn iPhone totaal niet. Een grafische natte droom met een Ferrari onder de software motorkap. :D
Ik ben van mening dat die Ferrari onder de motorkap weinig zegt over het WP7 OS, waar het in deze over gaat.
Aandeelhouders dit, aandeelhouders dat, Android dit, Android dat.. best wel irritant...
Ik vraag me af wat je zelf zou doen als je veel geld in Nokia aandelen gestopt zou hebben.

Je eigen opmerking geeft me geen gevoel van overtuiging dat je je geld met een gerust hart in Nokia zou laten zitten.
Windows Phone 7 is echt geen slechte OS, als mensen het een kans gunnen weet ik bijna zeker dat het gaat bevallen.
Lijkt me een beter plan dan wat men nu doet, en ja Elop is idd. een trojan horse want waar blijft het unique selling point van hun telefoons op deze manier?

Ok... dat Nokia ongelovelijk hard aan de bak moet met MeeGo is duidelijk maar WP7 heeft zichzelf ook niet bewezenn.
Ik heb geen probleem met WP7 of Android op zich zelf, ben zeer tevreden met mijn Desire.

Maar waar ik wel een probleem mee heb is het idee achter deze platformen, en dat een groot deel van zijn winst uit advertenties, en gerichte reclame gehaald moet worden, bij deze twee platformen.

Om het simpel te zeggen, ik heb nog een lagere dunk van reclamemakers dan ik heb van dure advocaten!

Ik beschouw de inhoud van mijn telefoon ongeveer het zelfde als een dagboek, met daar in sommige van mijn meest private momenten van mijn leven, die niemand anders iets aan gaat dan mij!
En met steeds meer gebruik van technieken als onveranderde geo-taging en de gebruik van snellere verbindingen, heb ik het gevoel dat steeds meer, de lijn, tussen wat ik, en wat zij privé vinden aan het oprekken is.

Had mijn hoop dan ook meer op MeeGo gezet mede omdat het Linux gebaseerd was zo dat het meer open, en dat het net als Symbian meer gericht was op de gebruiker dan ad bedrijven.

[Reactie gewijzigd door player-x op 16 februari 2011 14:29]

Ik ben het hier voor de volle 100% mee eens. Ondanks dat Symbian soms wat buggy en traag is, ben (inmiddels een beetje was) ik een groot fan van Nokia. Had ik een iPhone gehad, moest ik dat ding voortdurend in een hoesje stoppen, was die zeker al een keer kapot gevallen en er is geen betere camerephone dan een N8 (wat voor mij persoonlijk zeer belangrijk is).

Hadden ze WP7 nu gepositioneerd als highend OS voor de iPhone-concurrent van Nokia, dan was het een slimme zet geweest. Apple is net zo hard bezig om iPhones uit te melken, en als de gebruiker daar geen problemen mee heeft, prima.

Maar door binnen een half uur en WP7 te presenteren als het nieuwe OS van de Nokia en zowel Symbian als MeeGo dood te verklaren, daar bewijs je alleen maar MS een dienst mee, en vooral niet Nokia zelf, noch de gebruikers, noch de aandeelhouders.

Ik hoop dat RIM/Blackberry zo verstandig blijft zijn business te drijven op basis van toestellen en diensten aan de gebruiker en vooral niet aan derden over de rug van de gebruiker. Verder hoop ik dat Intel ook in het gat spring met MeeGo.
Met het meeste van wat jullie zeggen ben ik het eens. Maar dat deze zet negatief is voor de gebruikers ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat dit voor gebruikers juist het laatste zetje is wat Windows Phone 7 nodig heeft. Ik heb zelf een HTC 7 Trophy en ben er echt super tevreden over. Het enige waar ze nog verbetering in aan kunnen brengen zijn de services (zoals Zune, Marketplace, Bing, en Bing Maps) en de kans dat hier nu meer vaart achter komt lijkt mij wat groter. Nokia is namelijk een grote speler in Europa en met de data die zij de afgelopen jaren heeft verzameld kan Microsoft profiteren. Daarnaast zal de dedication vanuit Microsoft misschien nu ook groeien, wat ook gunstig kan uitpakken voor de gebruiker. Voor Nokia heeft het als voordeel dat ze hun energie op de hardware en services kunnen richten omdat ze het OS aangeleverd krijgen.

[Reactie gewijzigd door IntoDevel op 16 februari 2011 14:04]

Het is in elk geval slecht voor de veelzijdigheid aan formfactors: ik heb nu een E51 en een E72 en wil graag weer een tostel in die formfactor, dus geen touchscreen. Dat gaat met WP7 dus niet lukken. Van Android zijn er proefmodellen in de E72 formfactor dus die kan het aan (al brengt helaas geen enkele fabrikant ze op de markt).

Bovendien is WP7 net zo gesloten als iOS, en zijn dingen als hun filesystem dat losse microsd kaartjes niet uitwisselbaar maakt voor mij gewoon dealbreakers.

[Reactie gewijzigd door Vorlon_Kosh op 16 februari 2011 14:16]

Het is in elk geval slecht voor de veelzijdigheid aan formfactors: ik heb nu een E51 en een E72 en wil graag weer een tostel in die formfactor, dus geen touchscreen. Dat gaat met WP7 dus niet lukken. Van Android zijn er proefmodellen in de E72 formfactor dus die kan het aan (al brengt helaas geen enkele fabrikant ze op de markt).
Chassis1 is de huidige WP7 formfactor. WP7 chassis2 is ala E71. Het is alleen de vraag wanneer toestellen met chassis2 gelaunched worden. Het lijkt me dat met de Nokia-Microsoft samenwerking de launch van chassis2 wel eens naar voren geschoven kan worden.
Info over chassis2:
http://www.mobilyz.com/ni...ein-qwerty-toetsenbordje/
Nergens heb ik mij negatief uitgelaten over WP7 zelf, heb er ook een in mijn handen gehad en moest zeggen dat het zeker net zo goed was als mijn Android phone, waar ik een probleem mee heb is het zakelijke model dat achter deze platformen zit, van zowel WP7 als Android.
Waar je spreekt over je verbetering (Marketplace, Bing en Bing Maps) zeg je dus eigenlijk dat het de ideale kans is voor Microsoft om daar Nokia leeg te zuigen... kortom met deze deal zal enkel Microsoft op termijn (zowel korte als lange) beter worden.
... Had ik een iPhone gehad, moest ik dat ding voortdurend in een hoesje stoppen, was die zeker al een keer kapot gevallen ...
en het is Apple's schuld dat jij onhandig bent? Ik heb al jaren een ipod touch en heb deze altijd zonder hoesje o.i.d. bij me. Ik verwacht dat dit met een iphone hetzelfde zal zijn.
De anti MS stemming komt keer op keer naar voren.

Maar zie het anders als deze aandeelhouders en ontevreden werknemers het beter weten, hup zoek wat kapitaal en begin met die kennis een nieuw bedrijf, Nokia 2. Het gebeurt vaker alleen vaak ook niet omdat ze dan moeten zien dat het in de praktijk niet zo éénvoudig is.
Hoe logisch dat ook klinkt, die mensen zitten met non-disclosure agreements en dan maken Nokia en Nokia 2 zichzelf kapot bij de rechter over wie welke rechten bezit. Dat is voor beide niet wenselijk. Ik zie het wel gebeuren dat een 3e bedrijf zich binnenkort aanmeld en dan gaat het tussen hen, WP7 en Android. Voor de consument zal dat op korte termijn gunstig zijn voor prijs, maar omdat niet wordt doorontwikkeld op 1 bepaald platform zal de totale groei/ontwikkeling van alle drie de platformen op langere termijn trager gaan dan wanneer er b.v. maar 2 smaken zouden zijn.
Niet alleen NDAs, maar ook non-compete agreements in hun contracten. Dat mogen ze dus in de verste verten niet doen, en uiteraard al helemaal niet met de *naam* Nokia.
non-compete clausules zijn behoorlijk omstreden en zijn over het algemeen deels of niet afdwingbaar als het puntje bij paaltje komt (afhankelijk van de wet van het land).

In Nederland is het enige dat ze kunnen verbieden dat je de klanten van je oude baas benaderd/meeneemt naar je nieuwe baas.

Hoe het zit in Finland weet ik niet.

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-compete_clause#Europe
Waarom zouden ze dat moeten doen? Deze aandeelhouders hébben al een bedrijf, Nokia! Zij zijn immers de eigenaren van het bedrijf en als genoeg aandeelhouders hierin mee waren gegaan dan hadden ze gewoon hun zin gekregen.
Bovendien is het makkelijker gezegd dan gedaan om "wat kapitaal" bij elkaar te sprokkelen, dat "wat kapitaal" is flink meer dan jij lijkt te denken en je mist vervolgens de complete infrastructuur en mensen die je bij Nokia al had.
Inderdaad.
En daar ging het nu juist om, het verlies/mismanagement van de infrastructuur/mensen die ze al hadden, oftewel de kapitaalvernietiging van wat ze al hadden.
En zelfs als ze willen willen afsplitsen moet het nog steeds vanuit de aandeelhouders komen; dan kan Nokia de subonderdelen die ze niet langer gebruiken afstoten en met de aandeelhouders ruilen tegen de huidige.
dat gedoe met die aandeelhouders zoeken ze maar lekker uit maar die websites van

www.nokiaplana.com tot en met www.nokiaplanz.com Daar zitten echt gillers tussen

www.nokiaplanh.com lijkt me wel een hele mooie. Maar er zitten nog veel meer pareltjes tussen.
Doe maar een www.nokiaplank.com voor de aandeelhouders om zich voor hun kop te slaan dat ze het zinkende schip nog niet verlaten hebben ;).

Ik chargeer overigens, ik denk dat Nokia best een kans heeft om hier goed mee weg te komen als ze hun traditionele voordelen zoals betere spraakkwaliteit, betere netwerk ontvangst en betere camera's kunnen behouden. Op die punten zouden ze echt wel kunnen gaan concurreren met de aziatische fabrikanten die WP7 aanbieden. Of het genoeg is om Nokia te redden blijft echter de vraag.
Het blijft i.d.d gissen naar wat er in de toekomst gaat gebeuren met zowel nokia als microsoft...


Ik zelf zal mij er niet meer aan wagen, dit enkelt en alleen door mijn zéér slechte ervaringen met winmo 6. Ik heb 2 telefoons gehad met die bende erop (laatste HD2) en heb gezworen nooit geen MS meer op een telefoon te willen, ongeacht hoe goed wp7 ook mocht zijn.. Mij hebben ze als klant verkwatst.

Echter is Microsoft/windows bij de gewone man natuurlijk wel een begrip, net als nokia.. Zodoende ben ik ook erg nieuwsgierig wat er gaat gebeuren aankomend jaar met deze combi...

Mijn zege hebben ze niet, mar toch, ik ben benieuwd.
Vanwege slechte ervaringen meet een bepaalde OS zweer je toekomstige versies van het OS af ongeacht (ik citeer) 'hoe goed wp7 ook mocht zijn'. Zeg nou zelf, vind jij dit slim?
Wat vooral grappig is is dat Windows Mobile echt vrijwel niks met Windows Phone 7 te maken heeft, maar dat mensen niet eens zover willen kijken om dat door te hebben.
Nee, WM6.x was in elk geval nog tweakable. Dat kun je met WP7 wel vergeten.
Zeg nou zelf, vind jij dit slim?
Jahoor, lekker op z'n Microsofts de schuld bij de klant leggen. Marketing regel 1: De klant heeft altijd gelijk.

Als dus de klant bij "Windows op de telefoon" een vervelende bijsmaak heeft, is het domste wat je kan doen de schuld daarvan bij de "domme klant" leggen.

Zegt u nou eens zelf: Is het niet de grootste marketing-blunder van het decennium dat Microsoft haar nieuwe besturingssysteem voor mobieltjes Windows genoemd heeft?

ed: En als u het heeft over WP6.5 / 7 die "twee verschillende personen" zijn:

Stel, u krijgt twee kinderen, twee verschillende personen, geeft u ze dan allebei dezelfde naam? Of zou het handiger zijn - zodat andere mensen onderscheid kunnen maken - om ze twee verschillende namen te geven?

[Reactie gewijzigd door kidde op 16 februari 2011 16:57]

Ja, ik herinner nog goed de beloftes en opmerkingen die MS maakte. Win6.5 zou de oplossing zijn voor het gedrocht dat Win6 was, Win6.5 zou de iPhone killer zijn. Vervolgens was win6.5 alleen voor nieuwe telefoons, daarna werd bekend dat WP7 ontwikkeld werd en werd 6/6.5 als waardeloos bestempeld notabene door MS zelf.

Als jij slechte ervaringen hebt met een product, moet je dan de gok nemen dat het volgende product wel goed is? OF ga je voor een product van een fabrikant met een betere reputatie?
Wp7 ziet er mooi uit, toch koopt niemand het... rara.
Eh nee... poepkop... (seriously...)
WP7 was altijd wat MS zei dat het antwoord moest worden op de iphone, alleen de ontwikkeling daarvan duurde langer dan gepland. Daarom hebben ze winmo 6.5 gereleased meer als lapmiddel als overbrugging dan dat dit ooit de iphone killer had moeten zijn. Misschien hebben ze dat wel eens gezegd, maar dat is pure marketingpraat, niemand gaat van zijn eigen product vantevoren al zeggen dat het eigenlijk niet zoveel is.
Zie bv ook wiki:
The product was to be released in 2009 as Windows Phone, but several delays prompted Microsoft to develop Windows Mobile 6.5 as an interim release.
http://en.wikipedia.org/w...rating_system_development
Ik vindhet juist een geniale strategie om WP7 te omarmen. Nokia levert degelijke apparatuur, Microsoft gaat een degelijk OS leveren. Ik zeer ben benieuwd naar de opvolger van de Nokia E90 opWP7.
:*)

[Reactie gewijzigd door sjun op 16 februari 2011 13:08]

Als Nokia daarmee het alleenrecht op WP7 had verkregen ja... dat hebben ze niet.

Eigenlijk maakt het geen bal uit of ze nou voor MeeGo (met Intel in bed) of WP7 (met MS in bed) gegaan waren... maar als je dat eerste al had WAAROM DAN? Duidelijk dat Elop een Trojan horse is dus.
Daar zijn de meningen over verdeeld ;)
Die comment kan je overal wel onder plakken, want dat geldt voor elke reactie in elke thread hier...
Windows Phone 7 is-niet-slecht

Wanneer beginnen mensen dat nou een te begrijpen? Het wordt net afgedaan als iets vies ofzo, waar niemand iets mee te maken mag hebben. Laat Nokia lekker deze kant op varen, ik denk dat ze minder succesvol zullen zijn als 107e Android smartphone producent.. Laat dat lekker aan HTC en Samsung e.d. over!
Het gaat niet om goed of slecht, het gaat om bestaande en geprojecteerde markt. Wat Nokia doet is een OS met een heel groot maar wat inzakkend markt aandeel van ik geloof op het moment iets van 30% omruilen voor een net even wat hippere versie van een OS dat nog nooit nog maar moet bewijzen dat het een 10% marktaandeel gaat halen.

Nokia doet gevaarlijke aannames dat WP7 het gat kan gaan vullen dat het afzinken van Symbian achter gaat laten.

Oude schoenen wegwerpen voor men nieuwe heeft.

Als het Symbian marktaandeel (wat niet ondenkbar is) zo'n beetje naar ratio verdeeld gaat worden tussen Android,IOS,RIM en WP7, dan heeft Nokia een enorm probleem.
Of WP7 een geweldig OS is staat daar feitelijk grotendeels los van.
en wanneer stoppen mensen nu is met denken dat wp7 al gefaald is terwijl het er net is .
eerst waren het apple fanboys en nu zijn het android fanboys .
deze deal met nokia kan nog wel is een supper deal blijken te zijn maar mensen moeten het de tijd geven . :)
eerst was symbian verouderd en nu er wp7 opkomt zeurt iedereen dat ze symbian trug willen /??
lekker vaag

[Reactie gewijzigd door style2k op 16 februari 2011 15:03]

Het punt is dat doordat het er net is, en Symbian momenteel 1/3 van de markt heeft, dat Nokia (dat Symbian hart laar vallen om WP7 te gaan doen) z'n oude schoenen weg doet voor dat er nieuwe schoenen zijn. Nokia neemt een heel groot risico om een dip in z'n marktaandeel te creeren waar het niet meer uit kan komen. Ja er is een kans dat WP7 een major suc6 wordt en Nokia er toppie uit komt, maar het aandeel Nokia is niet zonder reden met 20% gekelderd. Nokia neemt gewoon een mega risico.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True