Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Nokia heeft de N9-00, een MeeGo-smartphone met fysiek toetsenbord, geannuleerd. In plaats daarvan wordt een toestel met alleen een touchscreen uitgebracht. Dat meldt persbureau Reuters op basis van diverse anonieme bronnen.

Deze tweede smartphone met MeeGo kan deze week al geïntroduceerd worden, meldt Reuters op basis van analisten. De anonieme bronnen melden alleen dat de N9-00 is geannuleerd, niet wanneer het tweede MeeGo-toestel wordt aangekondigd.

Het nieuwe toestel heeft als codenaam Lankku, Fins voor plank, zo meldt Engadget. Dit zou volgens eerdere geruchten draaien op een Intel Atom-processor, in plaats van de Texas Instruments-chip van de N9-00, die Dali zou heten. De Atom-processor is gebaseerd op Intels X86-architectuur, in plaats van de ARM-architectuur van alle huidige smartphones op de markt.

Nokia heeft voor deze week twee bijeenkomsten gepland. Op vrijdag doet ceo Stephen Elop de strategie uit de doeken, terwijl voor zondag een persconferentie op telecombeurs Mobile World Congress is gepland. Eerder op woensdag lekte een intern memo van Elop uit, waarin hij een negatief beeld schetst van de concurrentiepositie van Nokia. Er gaan al weken geruchten dat Nokia toestellen met Windows Phone 7 of Android gaat maken.

Het volgens bronnen geannuleerde Nokia-toestel N9-00

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Jongens het gaat hier over een wijziging in het hardware design... waarom dat gelijk een nieuw os gaan afvallen? Ik begrijp heel goed dat nokia niet de 13de droid phone in het dozijn wil zijn.

Het is wel jammer dat ze het keyboard weg laten. Was wat mij betreft een welkome toevoeging na alle touch screens.
Jij zegt het zelf! Nokia zou volgens jou een "droid phone" zijn. M.a.w. je legt daarbij de nadruk op de software, en inderdaad, die software wordt met alle smartphonefunctionaliteit steeds belangrijker t.o.v. de hardware, en precies dat is de reden dat HTC het ook zo goed doet nu, want zo goed zijn die niet in het maken van hardware:
- spontaan stervende telefoons
- inferieure bouwkwaliteit
- inferieure ontvangst
- vage designkeuzes (Desire Z-hinge, geen pijltjestoetsen maar touchpad)

Ik heb zelf een HTC Desire Z, maar ik zou een Nokia Androidtoestel (met hw-kb) direct kopen als het uitkwam. Een Nokia is geen "zoveelste droid phone" maar juist een Nokia... met Android :)

-edit-
Dat zo veel mensen het erover hebben zegt ook wel wat.. :P

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 9 februari 2011 15:22]

Ze hadden van kij zelfs het touchscreen mogen weglaten als het fysieke keyboard maar gebleven was. Dit zou meer een soort micro-laptop worden en dat lijkt me wel wat. Met alleen touchscreen ga ik er niet aan beginnen, om dezelfde reden geen N8 voor mij.
De N9 zou de opvolger worden van mijn N900, maar nu wacht ik maar weer af tot er een N9 opvolger met toetsenbord komt. Tot die tijd blijf ik lekker op mijn N900. Ik heb geen fijnere toestel in mijn handen gehad als de N900.
Oh dat ding, nou ja jammer voor degenen die ernaar uitkeken maar hoe sneller Nokia dat hele MeeGo gedoe opgeeft hoe beter. Buiten wat gadgetfreaks (die op deze site ongetwijfeld oververtegenwoordigd zijn ten opzichte van het dagelijks leven) zit er toch niemand op zo'n mini-macbookje met de zoveelste smaak Linux te wachten als telefoon.

Nokia kan beter snel op de Android of WP7 wagen springen voor ze qua smartphones helemaal uit beeld verdwijnen...
Zit de wereld nou echt te wachten op nog meer Android telefoons of op een Nokia met een mobile Windows versie die ook bepaald niet geweldig in de markt is ontvangen? Nokia moet gewoon niet opgeven, Meego heeft heel goede kaarten vooral omdat het niet gemaakt is door een online advertentieverkoper die uit is op je prive gegevens. Nokia moet gewoon een beetje haast maken met dat mini macbookje, dat is iets wat zelfs Apple niet heeft.
Gezien hoeveelheden Androids die er verschijnen en verkocht worden zit men daar best wel op te wachten, meer dan op dat MeeGo spul in elk geval.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 9 februari 2011 16:00]

En weer iemand die de rest napraat, en nog nooit met Maemo/Meego heeft gewerkt.
Dat er veel Androids worden verkocht, wil niet meteen zeggen dat mensen niet iets anders willen ;)
Als je gaat kijken naar de huidige userbase, dan zitten er zeker wel veel mensen te wachten op MeeGo.
Eindelijk een telefoon OS wat echt open is, waarbij je zelf de eigenaar bent van je telefoon. En waarbij er niet alles aan wordt gedaan om maar aan je persoonsgegevens te komen voor advertenties.

[ot]
Ik vind het zeer jammer dat de N9-00 niet uitkomt, ik had hem graag als opvolger gehad van me N900.

[Reactie gewijzigd door TMDevil op 9 februari 2011 15:56]

Ik sluit me bij je aan... in oktober mocht ik al een nieuwe telefoon uitzoeken en ik heb mijn N900 gehouden omdat ik net als jij wacht op de N9-00... helaas :(
Na Maemo wil ik nooit meer een gesloten platform als iOS of Android waar ik eerst de boel moet gaan hacken om bepaalde dingen te mogen installeren... Heb hier nog een Desire Z nieuw in de doos liggen, al 3 maanden en ga em niet gebruiken, de N900 bevalt te goed...

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 9 februari 2011 16:30]

Ongelooflijk. Wat moet je bij Android dan hacken om te mogen installeren?
Je mag alles doen met je android telefoon.
Dat is naar mijn idee juist een van de belangijkste succesfactors van het systeem.

edit:
@Benne. Ja.... dat is meteen het grote nadeel aan android (iOS doet hetzelfde)
@Chckdsk! Waarvoor heb je dan perse root nodig? En dan nog is het vrij onzinnig dat het ten koste gaat van je garantie. Alleen het buitenbeentje Motorola heeft wat dat betreft rare regeltjes. Maar dat zegt niets over Android. Als je root wilt, dan kan je dat vrij eenvoudig regelen. Zelfs per applicatie in te stellen.

[Reactie gewijzigd door Quacka op 10 februari 2011 08:53]

NADAT je root bent jah, wat dan weer ten kosten kan gaan van je garantie...
Je mag alles doen met je android telefoon.
Maar daarvoor moet je wel bij bijna elke app je gegevens doorsturen.
ik heb een n900 vanaf daar lees ik tweaks enz. maar ik vind een android gebruikvriendelijker maar als ze het bellen aan zouden passen naar zoiets als bij android en je telefoon ook fatsoenlijk in portrait zou kunnen gebruiken dn is maemo top want als ik gebelt wordt dn neem ik zowat automatisch op als die in me broek zit
reactie op tmdevil btw

[Reactie gewijzigd door simso1 op 9 februari 2011 17:06]

Alleen maar omdat ik niet op een dergelijk OS voor een telefoon zit te wachten wil dat nog niet zeggen dat ik de rest napraat, beetje jammer zo'n reactie.

Voor mij werkt iOS het fijnst, maar ik heb wel degelijk verschillende telefoons en OS-en uitgeprobeerd voor ik tot die conclusie ben gekomen.

Het is mijn verwachting (en blijkbaar ook die van Nokia en alle andere telefoonfabrikanten) dat er niet genoeg mensen behoefte hebben aan telefoons met dit OS om het rendabel te maken ze te ontwikkelen.

Dat is heel spijtig voor jou, want jij wil dit blijkbaar wel graag, maar dat feit verandert niet door te gaan roepen over open dit en eigenaar van je telefoon dat en FUD over advertenties hier en persoonsgegevens daar.
Nokia wordt nog steeds meer verkocht dan Android bij elkaar, of apple-shit of Winphone in Nederland, dus die "Iederen wil Android" mythe gaat in ons land tenminste niet op.
Ik denk dat de wereld helemaal niet zit te wachten op Meego. Welk uniek sellingpoint heeft project Meego -wat nog steeds niet af is- ten opzichte van iOS, Android OS, WebOS, WP7 OS en BB OS? Meego is gedoemd te mislukken en dat is ook het geen wat de nieuwe CEO van Nokia inziet. Die paar fanboys hier die "opensource" roepen zijn helemaal niet representatief voor de de rest van markt. Klanten en investeerders zijn helemaal niet geintreseerd in opensource, dat heeft de N900 duidelijk gemaakt, hence de N900 is EOL.

Waar het om draait is een totaal systeem: lees memo Elop "eco-system", men is bereid geld neer te leggen voor een total user experience. Zowel iOS, BB OS als Android doen dat voor hun klanten. Meego is nog niet eens af en Symbian is in de afgelopen 5jaar niets veranderd. De core applicaties mail, agenda en browser stammen nog rechtstreeks uit de periode van de N95, hoezo nokia smartphones die zich kunnen meten? Maar dat is nog niet eens het bedroevende verhaal, naast die gare software presteren ze het om Nokia's op de markt te dumpen die eigenlijk niet door de interne Q&A hadden mogen komen. Een half jaar van te voren met veel tamtam aankondigen, veelvuldig uitstellen en dan met een brakke firmware releasen. Vervolgens aan je klanten beloven dat het allemaal goed gaat komen in de komende update(N97 any one?). En ja... die update komt er maar niet omdat deze weer eens wordt uitgesteld. Treffend voorbeeld is nu de N8, die zou een nieuwe browser krijgen voor de kerst van 2010, guess what.... het is vandaag 9 februari 2011 en nog steeds geen browser!
Elop heeft groot gelijk en ik hoop dat hij z.s.m. die troep van Meego en Symbian dumpt om nog enigszins geloofwaardigheid te behouden.
Je noemt allerlei dingen over Symbian om Meego aan te vallen, dat gaat natuurlijk niet. Allereerst Symbian is briljant, het heeft veel features, al jaren echte multitasking en het belangrijkste een kleine footprint (lage CPU last, lange accu duur). Maar Symbian heeft een slechte UI (S60 was op mijn N81 al slecht, op de N97 en N8 is het flink beter maar duidelijk niet op het niveau van de iPhone of Android).
Meego's belangrijkste unique sellingpoint is de herkomst en de flexibiliteit. Het draait qt applicaties, dus ook recompiled Symbian apps (gelijk het grootste aanbod apps) maar ook gewone linux apps (een unieke en zeer praktische feature). Voor tweakers is Meego het enige echt interessantie smartphone OS. Maar Nokia moet er wel snel mee komen om niet teveel marktaandeel te verliezen.
:*) Android is ook de zoveelste smaak Linux - en als MeeGo het beter kan dan Android, be my guest. Alsof het ook maar iets uitmaakt of je Android of MeeGo op je phone hebt, als het er fancy uitziet, goed werkt en een aardige prijs heeft. Meer heb je -echt- niet nodig. Duurdere toestellen kunnen meer, maar zien er ook fancy uit en werken goed.
Android -kan- meer zijn dan de iPhone omdat het niet een one-trick-pony is. Datzelfde geldt voor MeeGo, met als groot voordeel dat het (1) intern ontwikkeld wordt door de fabrikant, die daar dus leuke dingen mee kan doen in combinatie met zijn hardware en (2) door zijn compatibiliteit met de x86 architectuur zo uitgebreid kan zijn dat Nokia nieuwe software EN hardware bronnen aan kan snijden, die ze zelf kunnen verkopen.
Wat mij betreft gaan ze lekker door met het produceren van een low- en high-end inhouse productie, dat heeft, als je je het kan veroorloven, alleen maar voordelen.
Als klap op de vuurpijl heb je ook nog eens een telefoon die niet al je internet en telefoongedrag naar een professioneel indexeer- en spioneerbedrijf doorsluist.

[Reactie gewijzigd door Buggle op 9 februari 2011 18:24]

Het toestel dat de iPhone naar de kroon moet steken, heeft geen toetsenbord nodig. Zelfs niet gewenst, omdat het daarmee dik en zwaar wordt.

Maar ik ben toch heel benieuwd of Nokia dan toch eindelijk officieel een MeeGo-toestel gaat aankondigen.

Ben ook benieuwd wat de keuze voor een Atom-processor teweeg gaat brengen. Enerzijds qua prestaties van het toestel, maar anderzijds ook support vanuit de Linux-community en eventuele custom roms.
Hoezo Linux-community support door een Atom processor ?
Nokia had met Maemo al support uit de Linux-community, Maemo is tot nu het enige echt Linux achtige smart phone os.

Android is gebaseerd op Linux maar bijna alles hangt aan Dalvik.
Meamo wordt ook door de community opgepakt. Het voordeel van een atom-processor is dat native linuxcode veel makkelijker geport kan worden. Wat wellicht veel apps oplevert, die ook nog eens heel erg vlot draaien.
Dit + 'MeeGo voor netbooks op sterven na dood' geeft me een heel slecht beeld weer van de staat van MeeGo.

MeeGo was op de CES op de N900 ookal erg slecht gerepresentateerd. Ik vraag me af wat Intel/Nokia nu echt van MeeGo willen, het enige wat MeeGo nu echt lijkt te kunnen zijn laptops en smartphones en 'de' vlaggenschip telefoon is nu mogelijk geannuleerd.

CSSU voor Maemo 5
Boze MeeGo ontwikkelaars
Telefoons die geannuleerd kunnen zijn

Ik vraag me af of de community nu een mega boost gaat geven aan Maemo en of Nokia/Intel nu kunnen wachten op een uit handen gegeven Maemo die hun eigen streven voorbij gaat.

Wat betreft de N9 zelf:
Jammer. Het had een mooie opvolger kunnen worden voor mijn N900 maar zonder hardware kybd laat ik hem lekker in de winkel liggen.

Nokia moet minder naar de iPhone kijken en weer lekker hun eigen ding doen. Lang niet iedereen wilt een iPhone kloon en de apple mensen zijn meer dan tevreden met hun toestel waardoor ze toch niet gaan overstappen. Laat Apple lekker de iPhone door ontwikkelen om die te verbeteren en uit te breiden, kan Nokia zich druk maken om Maemo/MeeGo en hun eigen visie in plaats van mee te liften op die van anderen.
CSSU staat bij jou in een lijstje van slechte dingen, maar dat is geheel onterecht.

Ik heb de afgelopen week al 2 updates met relevante bug-fixes gehad van de CSSU. Dat vind ik behoorlijk vlot en geeft me vertrouwen dat CSSU wat beter is dan de support vanuit Nokia zelf ooit was.

Maar de ontbrekende hardware keyboard is voor mij ook absoluut een deal-breaker.

Voorlopig blijf ik bij mijn N900.

[Reactie gewijzigd door willem_liu op 9 februari 2011 20:42]

CSSU staat niet in het lijstje van slechte dingen. wat ik heb aangehaald zijn omstandigheden waardoor Maemo en de N900 juist beter kunnen worden.

Moet zeggen, de CSSU updates waren geniaal.
Misschien heeft het wat te maken met het 'burning platform' waar de CEO het over heeft?

http://www.engadget.com/2...n-brutally-honest-burnin/
Ik hoop vurig dat dit apparaat er toch gaat komen en dat Nokia over stapt op Android. Microsoft Mobile OS' heeft mijns inziens nooit echt succes gehad. Naar mijn gevoel reageerde de telefoons te veel als een pc (die bleven in die tijd ook nog wel eens hangen,... vaak)

Laten we het hopen dat dit mooie toestel (waarvan het tobo toch wel veel weg heeft van een apple macbook in deze kleurensetting) er toch gaat komen. Dat Nokia de weg omhoog weer vindt, en dat zij eindelijk telefoons gaan produceren waar zowel android op zit, als 3 tot 4 dagen standbytijd (toch ook iets waar Nokia om bekend staat) want ik wordt nu schurf van het laden elke dag bij mijn Desire (te leen)

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 9 februari 2011 17:20]

ik mag hopen dat ze binnenkort met wat mooie dingen komen! want van al dat nieuws wat ik van ze hoor de laatste tijd zijn ze aardig zelfdistructief bezig!

ik keek ook uit naar dit nieuwe toestel... ik ken android wel aardig en WP7 ook wel, maar geen van deze vind ik de gemakken van maemo verslaan, kan nog steeds veel liefde opbrengen voor de N900! wat mij betreft brengen ze de N900 nog een keer uit met wat verbeterde hardware! (en misschien een wat broekzakvriendelijker formaat)
Nokia, kom alsjeblieft met een een Android-smartphone met toetsenbord en superieure antenne en accu!

De CEO heeft van de week nog een brief aan alle werknemers gestuurd en een grote koerswijziging aangekondigd. Hij noemde Nokia o.a. een 'burning platform' (doelend op een olieplatform, niet het softwareplatform).

Ik denk dat het heel verstandig voor Nokia zou zijn om ook mee te gaan met de Android-hype en daarbinnen weer te doen waar ze erg goed in zijn: goede hardware bouwen. Laat die software maar door iemand anders regelen.

Nokia kan gemakkelijk een zelfde positie als HTC innemen en in de non-smartphone-markt een even grote positie als nu blijven behouden. Maar dan moet er óf een enorm goed eigen OS komen (zie ik niet gebeuren; is ook veel te veel werk, de achterstand is te groot), óf ze moeten gewoon Android gaan gebruiken (doe dat nou maar gewoon :P)
Die superieure accu ga je niet vinden. Dat is het voordeel van Symbian dat niet top-hardware nodig heeft en dus langer met een lading meekan.
De N900 en ook deze N9-00 hebben top hardware, bij de N900 heeft dit in ieder geval betekend dat de accu niet bijzonder lang meegaat (niks langer dan de gemiddelde android telefoon).
Uiteindelijk zal MeeGo prevaleren op de smartphone en tablet ! ;)
Een fysiek toetsenbord is ook zooooooo 20ste eeuw, nee virtueel is 'the way to go' zeker bij resistief !
Nooooooo :( Is best wel slecht nieuws. Ik dacht ook, dat dit men opvolger ging worden!
Ik kan gewoonweg niet werken met een toestel zonder toetsenbord, terwijl ik nog redeljk kleine vingers heb :-)
Een touchscreen toetsenbord is het niet, zelfs op de iphone niet, dan type je nog mis...

Op men n900 kan ik al sms'e zonder te kijken, probeer dat maar eens op een touchscreen.
Pfff wat is er toch met Nokia aan de hand.
Ben trouwe klant; dus zal wel afwachten dat er weer iets nieuws uitkomt.
Android, en ios komen hier niet binnen. Eens je van de openheid geproeft hebt van de n900, wil je niet meer terug!