Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

RealNetworks, de ontwikkelaar van RealPlayer, ontslaat tien procent van zijn personeel. Dat betekent voor 130 medewerkers dat zij een andere baan moeten gaan zoeken. Daarmee is de reorganisatie van het bedrijf voltooid.

RealNetworks verwacht met de reorganisatie 11 miljoen dollar per jaar te besparen. Onder andere medewerkers op de ontwikkel-, sales- en marketingafdeling worden getroffen, evenals administratieve medewerkers. Op de meeste van RealNetworks kantoren, zestien wereldwijd, vallen ontslagen. Het kantoor in Finland wordt zelfs helemaal gesloten.

Ondertussen wil RealNetworks wel mensen blijven aannemen, onder andere voor clouddiensten. Het bedrijf was ooit populair, onder andere dankzij RealPlayer, maar zag zijn marktaandeel slinken. Ook het aandeel RealNetworks daalde flink. Op het hoogtepunt, in 2000, kostte een aandeel 93 dollar; in 2009 was dat nog slechts 2 dollar. Na de aankondiging van de ontslagen steeg het aandeel met 2 procent naar 3,97 dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Currently, our major lines of business include:
-GameHouse, a leading, vertically integrated and global casual video games business;
-Emerging Products, which includes RealPlayer software and development of new multi-screen, multi-device and multi-platform media services; and
-Core Products, which provides SaaS media and entertainment services to wireless carriers around the world, and manages the consumer subscription offerings of SuperPass and RadioPass.
http://investor.realnetworks.com/

[Reactie gewijzigd door bredend op 9 februari 2011 15:12]

-GameHouse, a leading, vertically integrated and global casual video games business;
Hoef je eigenlijk niet aan een eis te voldoen om je bedrijf als leading te promoten. Iedereen is tegenwoordig maar leading terwijl de meeste bedrijven (zoals gamehouse, ik heb echt werkelijk nog nooit ervan gehoord of ook maar een spel ervan gespeeld) ergens onderaan de markt staan.

Voor casual gaming zijn er echt veel bekendere bedrijven dus ik zou die eerder leading noemen dan dit.
zoals gamehouse, ik heb echt werkelijk nog nooit ervan gehoord of ook maar een spel ervan gespeeld
Online casual games, dus dat jij er nog nooit van gehoord hebt is niet zo heel vreemd, daar dat soort developers en publishers men niet echt bijblijft. Het Nederlandse Zylom is overigens ook van Real, heb je daar wél eens van gehoord?
Van Zylom wel qua naam maar het is dus ook gewoon GameHouse tegenwoordig. EA heeft ook een paar casual games, en dan heb je nog dat Habbo Hotel(als dat al onder games valt) en FarmVile (Zynga). Zelfde sector maar een veel grotere markt denk ik.

Zynga lijtk mij meer leading dan deze in iedergeval. (Ik ken zelfs een aantal van de discontinued games).

Ik wist overigens niet dat Zylom in Eindhoven zat. Weer een lichtpuntje in Nederlands game development.
En Spil Games zit in Hilversum ;)
Als je je niche maar smal genoeg definieert, dan ben je al heel snel leading.
Wat doet Realnetworks nog meer dan? Want 1300 man voor alleen een muziekspeler lijkt mij nogal veel.
Kijkeens op de site van RealNetworks bij products-services.
Daar vind je oa:
  • Unifi
  • RealPlayer
  • GameHouse®
  • SuperPass
  • Cloud Services
  • Mobile Entertainment
  • Mobile Messaging
  • Helix™ Technology
Hoe groot is het aandeel van RP nu nog eigenlijk? Een paar jaar geleden was het vrij veel gebruikt op internet maar zie het nu nauwelijks meer. Daarnaast is er ook VLC player...
Realplayer heeft zich inderdaad behoorlijk onpopulair gemaakt door een hoop ad-ware en storende diensten die je niet kon uitschakelen te bundelen met hun mediaplayer. Ik werd zelf onnozel van hun message center en om die reden is ook real alternative tot leven geroepen. Ze zijn naar mijn mening dus zelf verantwoordelijk voor het verlies in marktaandeel.
Die adware rommel was inderdaad een doorn in menig gebruiker´s oog (evenals de mijne..). Ik begreep nooit waarom iemand überhaupt die hele meuk met player wilde installeren.

Ik ging al snel op zoek naar wat anders en kwam uit op real alternative, die via fddshow werkt.

Overigens was de codec voor die tijd toch redelijk bijzonder: ruimte besparen met variabele FPS had ik nog niet aan gedacht. Maar ja, de kwaliteit is er natuurlijk ook naar en tegenwoordig is er genoeg bandbreedte.

Inmiddels begint ook de animo voor .rm files in Azië wat af te nemen, ook daar is de bandbreedte ruimschoots voldoende tegenwoordig.
RP wordt dan ook wel nog gebruikt, maar alleen voor streaming applicaties her en der en op mobiele telefoons van bijvoorbeeld Nokia (mijn 5800 heeft standaard RP).
Op mijn Palm PDA vond ik realplayer wel altijd heel prettig!:) Alleen voor desktop gebruik wat minder. Een vriend van me gebruikte tot jaar terug nog altijd Realplayer en werkte naar mijn inzicht nog redelijk goed.
Dus dit bedrijf heeft nog steeds meer dan 1000 mensen in dienst? Wat doen die nu nog? Ik zie RealNetworks helemaal nergens meer; niet op client pc's en niet meer bij content providers. Waar verdienen ze dan nog geld mee?
Rhapsody was van Real maar is sinds vorig jaar onafhankelijk, dus dat is het ook niet. Misschien dat ze nog wat onderlinge contracten hebben om de realplayer nog wat te pushen.

Superpass, een of andere reality tv subscription systeem.

Ook is GameHouse nog van Real, die maken wat onbekende spelletjes.

Ze zullen dus nog wel iets doen maar het is inderdaad wat veel personeel voor dit.
Het Nederlandse Zylom is ook van Real.
Wow ok dan is RealNetworks al veel groter dan ik dacht!
Enkele grote contentproviders gebruiken nog Real... Bij Aljazeera staat het er zelfs letterlijk tussen.

[Reactie gewijzigd door beelie op 9 februari 2011 15:24]

Ik kende ze vooral van de Helix server, die heb ik nog een tijdje gebruikt. Maar daar zijn ondertussen veel betere servers voor.
Ik heb die producten eigenlijk nooit gebruikt, er zat altijd veel te veel troep in. Ik zie dit bedrijf liever gaan dan komen hehe :+

Ditzelfde gaat denk ik ook gebeuren met Nullsoft, die stoppen ook langzaam maar zeker steeds meer troep in hun producten ( WinAmp etc )
Nullsoft is AOL. AOL dwingt ze die reclame te doen.

Maar laten we wel wezen, een bedrijf moet winst maken, en als je iets gratis aanbiedt, dan zul je geld moeten halen uit advertenties.
Maar er zijn grenzen. Ook hebben ze bij Nullsoft niet helemaal door dat er echt geen webbrowser benodigd is in je muziekspeler. Het gaat dezelfde route als Nero. Goed, snel, gericht op een taak. Er moet maar meer en meer functionaliteit in, en je eindigt met een groot log monster dat van alles kan, maar niets goed, en al helemaal niet waar het eigenlijk voor bedoeld was.
AOL dat alleen maar meer reclame in het achterin van Nullsoft stouwt werkt Winamp dezelfde kant op. Meer en meer vensters met meer mogelijkheden en in al die vensters kan reclame.
Tja, ik zie eigenlijk niets meer van realnetworks. Maar die reorganisaties zijn meestal helemaal verkeer. Mensen worden bezien als getalletjes. 130 mensen mider is 11 miljoen minder. In plaats dat ze eens lagen uit het bestuur schrappen die handen vol geld kosten en hun geld totaal niet terug verdienen.
"RealNetworks is well-positioned to take advantage of key industry trends including: skyrocketing digital media consumption rates, the proliferation of Internet-connected devices, the use of multiple operating systems by average consumers and the steadily increasing use of social media.

"Real has deep expertise in delivering cross-platform media and vast experience selling directly to consumers with a massive installed base. This, combined with relationships with the biggest mobile operators and OEM's in the world, puts us in a strong position to deliver the products and services consumers want and need."

Dus ze gaan zich na de reorganisatie vooral richten op social media en mobiel internet.
Goh.. nu al joh? :) Daar zijn ze lekker op tijd mee, net als Microsoft en hun Windows Phone 7 shait..
Denk dat RealNetworks zijn eigen player moet droppen en zich richten op winstmakende aspecten. Ze zijn natuurlijk redelijk groot, moeten eens goede plannen maken.
ik neem aan dat je al gesolliciteerd hebt als visionair?
Nog steeds heb je die ellendige e-mail registratie tijdens installatie. Als setup.exe klaar is moet RealPlayer gewoon werken.

Toch verrast het mij hoeveel digibeten RealPlayer prettig vinden, kennelijk wordt de hele schil rond het media gebeuren toch gewaardeerd door een groep PC gebruikers.
Ik sta echt te kijken dat er nog 1200 mensen nog werken bij Real. In rond 1999-2000 vond ik RealJukebox wel erg fijn werken, daarna nooit echt meer producten van hun gebruikt....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True