Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Submitter: FRidh

Nokia heeft bekendgemaakt dat het bedrijf Digia zich in de toekomst zal richten op het uitgeven van licenties voor Qt. Daarnaast neemt Digia ook de ondersteuning voor bedrijven op zich. De verkoop moet nog deze maand worden afgerond.

Qt logoOndanks de verkoop van de licentierechten zegt Nokia het Qt-framework te blijven ontwikkelen. Het is echter onduidelijk in hoeverre Nokia nog baat zal hebben bij Qt. Onlangs kondigde de Finse telefoonmaker aan met Microsoft te gaan samenwerken, waarbij het bedrijf voortaan Windows Phone 7 op zijn telefoons zet. Nu Digia het licentiebeheer op zich neemt, is het min of meer eigenaar van het crossplatform-framework. Daarbij neemt het 3500 klanten over die over een commerciële Qt-licentie van Nokia beschikken. Wel bestaat er nog een opensourcevariant, die voor niet-commerciële doeleinden gebruikt kan worden.

Met Qt is het mogelijk voor ontwikkelaars om applicaties te maken voor Symbian en Meego. Het framework wordt echter ook gebruikt voor andere toepassingen dan op smartphones. Zo wordt het bijvoorbeeld door energiemaatschappijen, in de luchtvaart en in de financiële sector gebruikt.

Nokia nam Qt in 2008 over van Trolltech. Het werd voornamelijk ingezet om het maken van applicaties voor Symbian en Meego gemakkelijker te maken. De Finse telefoonmaker gaf eerder al aan zich te blijven focussen op Qt en te blijven werken aan de ontwikkeling ervan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Onlangs kondigde de Finse telefoonmaker aan met Microsoft te gaan samenwerken, waarbij het bedrijf voortaan Windows Phone 7 op zijn telefoons zet.
Natuurlijk niet op al hun telefoons. Alleen op hun high end modellen die Windows Phone 7 kunnen draaien, en dat aandeel is erg klein voor Nokia. Ze verkopen nog altijd 1 miljoen S30 en S40 mobieltjes per dag (!). Dat zijn low end hardware mobieltjes die de bulk van Nokias inkomsten vormen en die zeker geen Windows Phone 7 kunnen draaien. Je zou gek zijn als je dat opgeeft.
Ik voorzie dus nog zeker een fiks aantal jaren dat Qt nog nodig zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 maart 2011 15:21]

Jammer genoeg ondersteunen de S40 telefonen (in hun huidige opzet) geen Qt, en Nokia heeft al te kennen gegeven dat ze sinds hun deal met Microsoft al hun Symbian S60 toestellen naar WP7 zal migreren. Natuurlijk zal die migratie even duren, en zullen er in die tussentijd wel nog een aantal S60 toestellen verschijnen, maar ze hebben geen toekomst (en wie ontwikkelt er graag voor een dood platform?). Hoezeer Nokia dan ook blijft roepen dat ze Qt zullen blijven ondersteunen, ik ben nog altijd niet overtuigd...
Als dit niet de laatste nagel aan de doodskist van Symbian en MeeGo is dan weet ik het niet meer. Dit is echt slecht nieuws voor eindgebruikers aangezien het vertrouwen in het Qt platform nu naar een diepe punt zal zakken. Er zullen amper developers zijn die nog apps gaan schrijven voor het Symbian en MeeGo platform.
Jammer voor een veelbelovend ontwikkelplatform maar het is duidelijk dat Nokia kiest voor .Net/Silverlight omgeving van Microsoft.
Als dit niet de laatste nagel aan de doodskist van Symbian en MeeGo is dan weet ik het niet meer.
Symbian weet ik niet. Maar aan MeeGo zeker niet, Intel en andere zijn nog volop bezig met Meego.

Er zal wel een tijd overheen gaan voordat MeeGo geschikt voor de grote markt is.
Net als Google ook de nodige tijd nodig had om Android productierijp te maken.
Jammer voor een veelbelovend ontwikkelplatform maar het is duidelijk dat Nokia kiest voor .Net/Silverlight omgeving van Microsoft.
QT is nog lang niet dood. Het is sowieso springlevend op KDE, MeeGo en cross platform projecten.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 7 maart 2011 15:39]

Symbian weet ik niet. Maar aan MeeGo zeker niet, Intel en andere zijn nog volop bezig met Meego.

Er zal wel een tijd overheen gaan voordat MeeGo geschikt voor de grote markt is.
Net als Google ook de nodige tijd nodig had om Android productierijp te maken.
Hoezo zou je het niet weten? Zowel MeeGo als Symbian zijn afhankelijk van het succes Qt. Nu verkoopt Nokia haar rechten en en eigenlijk ook het eigendomsrecht van Qt, denk je echt dat dit geen invloed zal hebben op het verdere toekomst van Qt?

Daarbij kun je wel naar Google wijzen, maar Google heeft in 2 jaar tijd een volwaardig OS uit de grond weten te stampen terwijl Nokia nog hopeloos aan het knutselen is met MeeGo en Symbian^3. Project MeeGo is al twee jaar aan de gang en tot op heden is er nog geen enkel bruikbaar product op de markt verschenen. Het Symbian^3 platform moddert nog verder in de overblijfselen van S60v5 waarbij nu beetje bij beetje echte Qt apps opduiken.
QT is nog lang niet dood. Het is sowieso springlevend op KDE, MeeGo en cross platform projecten
Qt is nog niet dood, maar zal dit wel eerdaags gaan doen. Nokia heeft er vandaag afscheid van genomen.

[Reactie gewijzigd door Miki op 7 maart 2011 16:11]

Hoezo zou je het niet weten? Zowel MeeGo als Symbian zijn afhankelijk van het succes Qt. Nu verkoopt Nokia haar rechten en en eigenlijk ook het eigendomsrecht van Qt, denk je echt dat dit geen invloed zal hebben op het verdere toekomst van Qt?
Ik weet niets af van Symbian en van de commitment van bedrijven een community. Dus of dit platform nog blijft bestaan? Voor MeeGo bestaat die commitment.
Het grootste Qt project is en was KDE
Qt

We chose Qt in 1996 because it offered the best software development framework. Today, it still does. Over the last fifteen years, KDE has worked to ensure that Qt will always be available, leading to the creation of agreements such as that which underpins the KDE Free Qt Foundation. The future of Qt has been further strengthened in recent years by Nokia's decisions to release it under the LGPL and begin the process of giving the community greater influence through Open Governance. We are working with our partners to speed up this process and make Open Governance a reality. In the meantime, we welcome Nokia's ongoing commitment to Qt, as well as their continued support of KDE, as a Patron and as a sponsor of our annual conference.
Het lijkt erop dat het OSS principe niet kent. Qt is LGPL code deze kan en mag geforked worden zelfs als de commerciŽle Qt zal eindigen betekend dit niet dat niet dat dit de OSS variant meetrekt.
Qt is nog niet dood, maar zal dit wel eerdaags gaan doen. Nokia heeft er vandaag afscheid van genomen.
IMO is het niet Trolltech of Nokia die Qt groot gemaakt hebben maar vooral KDE. Het is wel vooral Trolltech die voor de kwaliteit gezorgd heeft.

Zolang KDE bestaat zal ook Qt bestaan.
Ik weet niets af van Symbian en van de commitment van bedrijven een community. Dus of dit platform nog blijft bestaan? Voor MeeGo bestaat die commitment.
Het grootste Qt project is en was KDE
De enige commitment op dit moment komt van Intel en niet van Nokia. Intel heeft samen met wat kleinere hardware ontwikkelaars wat MeeGo producten getoond op de MCW en meer ook niet. Nokia had geen enkele stand over MeeGo.

Het grootste community project is inderdaad KDE, maar dat heeft een verleden en helemaal geen relevantie met MeeGo. MeeGo mag dan Qt draaien maar dat betekent niet dat apps maar 1 op 1 geport kunnen worden van KDE naar MeeGo. Transitie naar finger friendliness is gewenst, niet het draaien van desktop apps op een smartphones.
Het lijkt erop dat het OSS principe niet kent. Qt is LGPL code deze kan en mag geforked worden zelfs als de commerciŽle Qt zal eindigen betekend dit niet dat niet dat dit de OSS variant meetrekt.
Die ken ik wel degelijk maar dat is helemaal niet relevant in dit verhaal. Ooit van Palm gehoord? Palm OS deed hun core platform de deur uit en verkoos ook het Windows platform. Inmiddels bestaat Palm niet meer en ook het verkochte Palm OS is van de aardbodem verdwenen. Als ik nu het woord Palm voor Nokia vervang.... zie je dan geen overeenkomsten?

[Reactie gewijzigd door Miki op 7 maart 2011 17:59]

Palm OS deed hun core platform de deur uit en verkoos ook het Windows platform. Inmiddels bestaat Palm niet meer en ook het verkochte Palm OS is van de aardbodem verdwenen.
Uh, Palm koos voor WebOS, niet voor Windows - daarom bestaat het niet meer. De telefoonbouwers die groot zijn geworden met WM telefoons (HTC, Samsung, LG) zijn er nog steeds (maar zijn inmiddels wel overgestapt naar Android). Dus die vergelijking houdt niet zo erg steek.

Er is meer een algemene stelregel: hardware bouwers falen keer op keer aan de software kant. Met 2 uitzonderingen die de regel bevestigen: Apple en Blackberry.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 maart 2011 21:15]

Controleer eerst eens wat je zegt. Na de Treo680(palm os), werd de Treo Pro(winmo 6.5) uitgebracht. Ja die liep op windows en pas ruim jaar later kwam de Pre(webOS). De eigen ontwikkelde webOS icm de Pre kwam veel te laat en kon de de verliezen niet meer goed maken.
De WM Palms en de PalmOS Palms zijn altijd parallel gevoerd, WM was alleen bedoeld als tijdelijke overbrugging tussen het verouderde PalmOS en het telkens weer vertraagde WebOS. Je kan een hekel hebben aan Microsoft, maar ze de dood van Palm in de schoenen schuiven gaat wel heel ver.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 maart 2011 23:29]

Apple en Blackberry ontwikkelen zowel hun hardware als software zelf. Hierdoor kunnen ze het beter op elkaar aan laten sluiten en daar krijg je betere producten van. Palm had datzelfde kunnen doen met WebOS, maar hier waren ze veel te laat mee na hun Windows fail.
Ze hadden beter PalmOS door kunnen ontwikkelen op een versneld tempo, en features inbouwen die van huidige telefoons verwacht werden, maar ze zagen meer heil in Windows Mobile, wat altijd al een achterlijk systeem was.
PalmOS had tenminste een aanhang. De enige aanhang die WinMo ooit heeft gehad waren de managers die bij het woord "Windows" meteen aan hun desktop pc moesten denken en het daarom blind gingen kopen voor de rest van het bedrijf. Consumenten heb ik nog nooit echt geÔnteresseerd gezien. Daar was het veel te geeky voor. Wie wil er nou een startmenu op z'n telefoon? Of apps afsluiten met de task manager, waar je ook alleen bij kon via het ongebruiksvriendelijke start menu? Of software installeren met losse installers die je op een of andere manier op de telefoon moest zien te krijgen, ook al had een WinMo telefoon nauwelijks netwerkmogelijkheden?

Ik heb ooit wel eens zo'n ding geŽvalueerd voor het bedrijf waar ik voor werkte. De applicaties die ik er met veel pijn en moeite op had gekregen (volgens mij kon dat alleen via een sd kaartje ofzo) wilden niet draaien (gaven een melding over incompatible... iets met verschillende architecturen misschien? who knows...). De SyncML ondersteuning waarmee werd geadverteerd was niet aanwezig (denk dat de MS medewerker die de doos had ontworpen het verschil tussen SyncML en ActiveSync niet snapte). En die interface... alsof ze een wedstrijd aan het houden waren om zoveel mogelijk simpele dingen op een omslachtige manier te doen :r

Maar ik dwaal af... ik denk dat WinMo niemand iets beter van is geworden, vooral Palm niet. En ja, ik weet dat WP7 geen WM5/6 is, en dat is maar beter ook, maar of het wat wordt valt nog te bezien. Ik denk dat MS de enige is die echt gelooft in een goede toekomst voor dit OS. Het is teveel namaak van Apple en Blackberry, zonder ergens in uit te blinken of enige vorm van unique selling points.
Ik ga geen profetische uitspraken doen over de dood van Nokia ofzo, maar als Nokia over een paar jaar niet meer bestaat zal ik de laatste zijn die raar opkijkt.
Apple en Blackberry ontwikkelen zowel hun hardware als software zelf.
Dat doen Nokia en Palm ook, en bij hen heeft het gefaald. En HTC, Samsung, LG en Motorola zijn juist groot geworden in smartphones met andermans OSsen. Je kan daar geen algemene conclusies uit trekken.

Het klinkt raar voor jongere generatie, maar WinMo is jarenlang het 'hotste' OS geweest en heeft bijvoorbeeld Samsung, HTC en LG als smartphonefabrikanten op de kaart gezet. Maar anno 2011 kan je concluderen dat het allemaal voor niks is geweest en uiteindelijk vooral de concurrentie beter heeft gemaakt, vrijwel alles wat de huidige smartphone OSsen zo succesvol maken is ooit in WinMo volwassen gemaakt: touchscreens, 3rd party apps, multimedia, streaming. Maar de concurrentie (Blackberry, Apple en Google) is er de afgelopen jaren volledig overheen geblazen en heeft in no time de hele smartphone markt overgenomen - en begrijp me niet verkeerd: volledig terecht! Maar da's wel de ironie: op de telefoon is het precies de omgekeerde wereld als op de PC in de jaren 80, en is pionier Microsoft volledig in de kou gezet. En dat gebeurt MS ook al met tablets: het idee is er wel, maar de ontwikkeling gaat te traag.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 maart 2011 11:01]

Of Qt LGPL blijft is maar de vraag! Ik heb een aantal jaren geleden WxWidgets als framework gekozen. Dat is tenminste wel LGPL en verandert niet steeds van eigenaar.
Qt dat steeds van eigenaar veranderd? Dat is tot op heden precies ťťn keer gebeurd: toen Nokia Trolltech kocht. Wat nu gebeurd is, is dat Digia de licentie heeft gekregen om de commerciele licenties voor Qt uit te geven en daar support op te leveren. Qt zelf is en blijft gewoon van Nokia (vooralsnog, in elk geval, je weet nooit wat de toekomst gaat brengen natuurlijk).

Qt is ook gewoon LGPL (en GPL, en ook nog onder een commerciŽle licentie verkrijgbaar). Bovendien bestaat er een contract met KDE e.V. via de KDE Free Qt Foundation (sinds 1998 al!) dat garandeerd dat er altijd Qt versies onder een vrije licentie uitgegeven zullen blijven worden. Zo niet, dan heeft KDE het recht om Qt zelf uit te brengen onder BSD style licentie.
Qt is nog niet dood, maar zal dit wel eerdaags gaan doen. Nokia heeft er vandaag afscheid van genomen.
Dat betwijfel ik ten zeerste: Qt heeft al bestaan sinds 1991, terwijl Nokia er nog maar een paar jaar mee bezig is. Als Nokia nu wegvalt zitten we min of meer in de oude situatie, die toch altijd gewerkt heeft.

Zelfs als (als) de ondersteuning vanuit commerciŽle hoek wegvalt, zal Qt in leven blijven gehouden door KDE en consorten, zie ook de Free Qt overeenkomst. Hoewel "community" misschien minder vetrouwenswekkend klinkt dan een commercieel ontwikkelteam, is er een zeer sterke overlap tussen de KDE-community en de Qt-ontwikkelaars: oudgedienden bij KDE kwamen vaak bij (toen nog) Trolltech terecht. Achter KDE staan ook allerlei bedrijven die zowel KDE als Qt in stand willen houden.

In het meest extreme geval zal men terugplooien op meer desktopgerichte toepassingen.
Als Nokia nu wegvalt zitten we min of meer in de oude situatie
Een betere situatie zelfs, Nokia heeft het gereleased onder de LGPL license en dat maak je niet meer ongedaan. Voor de community is de situatie dus beter dan voorheen.

Ben benieuwd welke richting Digia met Qt uit wil. Hopelijk blijven ze goed samenwerken met de community aangezien vooral de KDE devs de laatste tijd dankzij Nokia steeds meer code 'teruggeven' in plaats van simpelweg er gebruik van maken.
Daarbij kun je wel naar Google wijzen, maar Google heeft in 2 jaar tijd een volwaardig OS uit de grond weten te stampen
Uh, Google heeft Android gewoon gekocht, ad service en gmail toegevoerd en klaar. De rest is marketing: hoe krijg ik t OS op zoveel mogelijk telefoons, en hoe kweek ik aan de klanten kant enthousiasme voor het platform. Maar het interessante is dat Android eigenlijk een heel 'on the cheap' OS is geweest: kernel van Linux gepakt, Dalvik van Java. Al die pogingen van Nokia om met S40, Symbian en Meego om een 'van de grond af' optimaal mobiel OS te bouwen leggen het ironisch genoeg af tegen quick-and-dirty ports van desktop technologie (iOS, Android). Wat maar weer eens de oude stelregel bewijst dat succesvolle software 1% basisontwerp is en 99% uitwerking.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 maart 2011 11:05]

de vraag is niet eens of je meamo in stand zou kunnen houden want dat is in principe prima mogelijk, de vraag is of je ooit hardware kunt krijgen waar het op draait - ja natuurlijk kun je een android telefoon modden / poorten maar dan is er nauwelijks winst uit te halen, als je niks met google wil kun je makkelijker een non-google android port maken dan een hele eigen OS.

nokia gaat dood, jammer voor ze, voor de klanten is te hopen dat er een farbikant komt om die leegte op te vullen, en nokia gsm is toch wel wat anders dan een sagem of zelfs maar een LG. en bedrijven als HTC doen het doorgaans enkel goed op de highend markt
Vraag mij af wat dit zal geven t.o.v. de LGPL versie want op de blog en zo spreekt men over de commerciŽle versies en verbeteringen aan die versie. LGPL noemt wel een paar keer maar eigenlijk buiten het opnoemen dat het voor groei heeft gezorgd blijft men wel op de vlakte.

Hopelijk zal dit niet leiden tot een fragmentatie van een LGPL (lite) versie en een commerciŽle versie.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 7 maart 2011 16:01]

Hopelijk zal dit niet leiden tot een fragmentatie van een LGPL (lite) versie en een commerciŽle versie.
De LGPL variant van Qt is geen lite variant. Het verschil voor zover ik weet is de licentie en mogelijk support. De code is voor zover ik weet (zo goed als) gelijk.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 7 maart 2011 16:58]

Je krijgt ook het recht om een paar stukjes extra functionaliteit te gebruiken. Standaard kan je geen .ico formaat gebruiken wat toch wel de norm is onder windoos. Nokia had hier voorheen wel een oplossing voor wat ik uit de documentatie kon opmaken.

Maar goed, simplicidad suggereerde dat ook niet. Hij gaf enkel aan dat hij hoopt dat dit in de toekomst niet gaat gebeuren.
Deze stap van Nokia kan ik me wel voorstellen.
Ik vraag me nl. af of echt open source wel kans van slagen heeft in de huidige consumptie maatschappij. Mijns inziens zal het zich vnl. beperken tot een select groepje gebruikers (veelal ontwikkelaars), die nog ware top performance kan waarderen op het vlak van mobiele telefonie. Daarnaast zal het nog gebruikt worden voor R&D door dat bedrijf (o.a. MeeGo op de N900), dat ze dan weer kunnen gebruiken voor meer commerciŽle doeleinden.

Nokia heeft dat volgens mij goed begrepen en voor WM7 gekozen, dat meer geschikt is voor deze commerciŽle, consumptie maatschappij, die niet zit te wachten op werkelijke open source.
Nokia heeft ongetwijfeld toegang tot de WM7 source (daar heeft MS zijn 'shared source' programma voor), dus voor hen is WM7 net zo open als Android. Voor de eindgebruiker niet, maar hoeveel klanten gaan daadwerkelijk code bijdragen? Open source is onder tweakers erg populair omdat je er makkelijker rootkits en jailbreaks mee kan knutselen, maar daar zit Nokia natuurlijk helemaal niet op te wachten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 maart 2011 23:53]

<jankmode> WP7... Windows Phone 7. </jankmode>
Hoezo zit de consumptiemaatschappij niet te wachten op opensource?

Realiseer je je wel dat ongeveer het hele internet op opensource draait? En dat ook steeds meer bedrijfstoepassingen op opensource draaien? De tijd dat alleen een handjevol ontwikkelaars met opensource bezig was ligt ver achter ons. Opensource is inmiddels een integraal onderdeel van de wereldwijde IT infrastructuur.
Het beginpunt van bv. Android is open source. Het is waar dat het in theorie open source is, maar het staat als een huis dat het volledig onder controle staat van Google. Het gaat volgens hun agenda en interne ontwikkeling. Die agenda is om zoveel mogelijk hun diensten te implanteren via o.a. hun Android en er zoveel mogelijk geld aan te verdienen. Geef ze eens ongelijk.
Ik spreek daarom over "werkelijk" open source en dat heeft mijns inziens geen kans van slagen in deze commerciŽle maatschappij.
Wat het eerst in me opkomt met betrekking tot Nokia, Trolltech, Qt, KDE, Digia: wat een zootje! En dat is dan ook direct het grootste verlies van al deze 'partijen': het verlies aan vertrouwen (in de toekomst) en geloofwaardigheid. Het zou niet de eerste keer zijn dat dit de doodsteek betekent voor een platform of zelfs een bedrijf.

Al eens eerder gepost, maar zo ook nu: een groot platform als Qt heeft een bedrijf nodig als onderkomen. Anders wordt het een versnipperd hobbyproject. Nokia heeft er goede dingen mee gedaan, en de toekomst nog enigszins gezekerd door de source als LGPL vrij te geven. Maar nu is wel duidelijk dat de 'dedication' van Nokia niet meer bij Qt ligt. Een aderlating voor Qt.

Vanuit zakelijk oogpunt is dit te begrijpen, want het grote geld zit nu eenmaal bij Microsoft. Vanuit het beleid en de visie ( = lange termijn) is dit ronduit een afgang voor Nokia... en dat doet het bedrijf geen goed.

De toekomst van Qt (en eigenlijk ook van Nokia) is een beetje "koffiedik kijken" geworden door alle recente ontwikkelingen. Gebrek aan duidelijkheid = gebrek aan perspectief = gebrek aan vertrouwen.
naar mijn mening was Nokia ook al niet de meest geweldige adoptieouder voor Qt, Nokia is uiteraard alleen maar geÔnteresseerd in het mobile gedeelte (Qtopia) terwijl Qt veeel meer is als dat. In mijn ogen is Qt een platform onafhankelijk GUI framework plus een hoop dingetjes erom heen (oa Qtopia). Ik had het beter gevonden als Trolltech gewoon weer was afgesplitst van Nokia ipv dat het overgenomen deel nu ontdaan wordt van z'n commerciele kant en het dus nooit meer als zelfstandig bedrijf zal kunnen bestaan. Op z'n best zou Digia ook nog de rest van Trolltech kunnen kopen van Nokia.
Met QT is het mogelijk voor ontwikkelaars om applicaties te maken voor Symbian en Meego. Het framework wordt echter ook gebruikt voor andere toepassingen dan op smartphones.
Het is veel breder.

Met QT (cute) kun je voor veel meer platformen programmeren. Er bestaat voor alle populaire OSen een implementatie.

Info over Digia.

Ik vermoed dat Nokia op termijn met QT stopt, helaas.

Hopelijk draagt Digia OSS een warm hart toe zodat er geen split komt tussen de commerciŽle en de GPL variant.
Cutey, niet cute, toch? Of doe ik het nou steeds verkeerd?
Qt, cute officieel
"Cute". Daarom schrijf je het officieel ook met een grote Q en kleine t :)
Wat voor gevolgen zal dit hebben voor de KDE Free Qt Foundation ( http://www.kde.org/commun...e/kdefreeqtfoundation.php )? Officieel verandert de eigenaar van Qt nu, dus ook de verantwoordelijke partij voor de minimaal jaarlijkse release volgens de overeenkomst, toch? Dus stel dat Nokia eenzijdig besluit om de ontwikkeling van de vrije variant stop te zetten, zit Digia met de commercieel gebakken peren (ik hoop voor Digia dat ze hierover onderling goede afspraken hebben gemaakt)?

Immers, de vrije versie mag bij gestagneerde ontwikkeling onder BSD licentie vrijgegeven worden, wat de waarde van de commerciele variant flink verminderd... en Digia lijkt niet echt gericht op software ontwikkeling, maar meer op consultancy en outsourcing (blijkt uit een snelle blik op de website). Op dit moment lijkt het er niet op dat de commerciele variant van Qt (sterk) afwijkt van de vrije versie.

Trolltech was blij overgenomen te worden, omdat het destijds niet goed ging met het bedrijf: ze hebben voor zover ik weet nooit winst gemaakt (zie ook http://www.kdedevelopers.org/node/3235 ). Het is dus ook te betwijfelen of Qt tegenwoordig winstgevend is, zeker nu het ook onder LGPL licentie beschikbaar is (en er bij bedrijven dus minder snel een noodzaak voor een commerciele licentie is). Wat denkt Digia nu precies hiermee te bereiken, behalve uitbreiden van de eigen portfolio? Qt is een prachtig toolkit, maar of het commercieel echt interessant is: ik heb m'n twijfels.
Geen.
Qt verandert niet van eigenaar, en de overeenkomst blijft geldig in het geval van een overname, faillisement, etc.
Uit het artikel:
Wel bestaat er nog een opensourcevariant, die voor niet-commerciŽle doeleinden gebruikt kan worden.
Zo lijkt het net of er wordt beweerd dat je die variant niet voor commerciŽle doeleinden gebruiken kunt.

LGPL noch GPLv3 zeggen iets over commercieel dan wel non-commercieel zijn van de software die je er mee maakt.

CommerciŽel is geen synoniem van proprietary (ik weet even niet hoe je dat begrip goed naar het Nederlands vertaalt).

[Reactie gewijzigd door boer Krelis op 8 maart 2011 01:31]

Ik vraag me af in hoeverre de ontwikkeling werkelijk zal doorgaan. QT is echt een geweldig framework, maar het is nog te weinig algemeen goed op android enz... Er zijn wel her en der wat ports, maar dat is toch niet echt de manier waarop je het graag zou willen draaien...
Wie weet gaan ze hier toch wat aan doen omdat ze geen concurrentie positie hoeven te behouden zoals dat in eerste instantie was voor Nokia.

[Reactie gewijzigd door Avdo op 7 maart 2011 15:17]

De ontwikkeling zal zeker doorgaan, tenminste in de opensource community. Buiten dat lijkt het me de beste oplossing voor cross platform ontwikkeling, dus commercieel zit er ook muziek in.

p.s. Het is Qt (de t is onderkast).
De Finse telefoonmaker gaf eerder al aan zich te blijven focussen op Qt en te blijven werken "aan de ontwikkeling ervan."

"Onlangs kondigde de Finse telefoonmaker aan met Microsoft te gaan samenwerken, waarbij het bedrijf voortaan Windows Phone 7 op zijn telefoons zet. "

Hm, dat spreekt elkaar toch wat tegen :s

Ik heb het gevoel dat Nokia het niet zo goed doet de laatste jaren.
Ze hebben waarschijnlijk een overeenkomst met Microsoft gesloten.
Microsoft krijgt zijn OS op een mobile "geintroduceerd"(nokia is een gevestigde waarde, Windows Phone, en alle andere MS Mobile versies niet) en kan zo meer zichtbaarheid aan hun crappy phone OS geven(ik heb er ervaring mee). Nokia krijgt een mooie investering(op voorwaarde dat ze dus volledig met MS in zee gaan).

Ik zie eigenlijk geen enkele reden om Qt van de hand te doen.
Het is inderdaad een mooi platform en cross platform compileerbaar.

[Reactie gewijzigd door deadeyes op 8 maart 2011 09:16]

Het is 'Qt', niet 'QT'. Vrijwel iedereen hier schrijft het verkeerd: de commenters, maar ook de auteur van het artikel.