Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Submitter: wind-rider

Nokia heeft aangegeven dat de volgende versie van het ontwikkelplatform Qt betere ondersteuning moet bieden aan het gebruik van de gpu in een mobiele telefoon. De Finse fabrikant wil Qt 5 in opensourceverband ontwikkelen.

Op zijn weblog laat Nokia weten dat versie 5 van Qt ontwikkelaars in staat moet stellen om niet alleen beter gebruik te maken van de gpu, maar ook sneller applicaties te bouwen. Ook moet het gemakkelijker worden om webcontent en webdiensten te integreren in apps, en moet het porten van een applicatie minder ingewikkeld worden en minder regels code vereisen.

Het porten van applicaties is onder andere noodzakelijk omdat Qt 5 niet geheel backwards compatible zal zijn met eerdere versies van Qt. Nokia heeft hiervoor gekozen omdat het in stand houden van compatibiliteit te veel beperkingen met zich mee zou brengen. Zo wil de Finse fabrikant onder andere dat ontwikkelaars zich met de nieuwe versie van het ontwikkelplatform vooral richten op QML voor het maken van interfaces. Daarnaast zou zoveel mogelijk Javascript gebruikt moeten worden in plaats van C++.

Nokia denkt rond het einde van dit jaar een bèta van Qt 5 klaar te hebben. De uiteindelijke release moet dan ergens volgend jaar plaatsvinden. Daarnaast liet de fabrikant weten Qt 5 te willen ontwikkelen in samenwerking met geïnteresseerde ontwikkelaars. Volgens Nokia hebben developers van buiten die mee willen werken dezelfde status als medewerkers van het Finse bedrijf. Op een ontwikkelaarsbijeenkomst in Berlijn, die tussen 16 en 18 juni wordt gehouden, wil Nokia de plannen voor de ontwikkeling van Qt 5 bespreken met geïnteresseerde softwaremakers.

Het is niet verrassend dat Nokia de hulp zoekt van externe softwaremakers voor de ontwikkeling van zijn cross-platformframework; de telefoonmaker kondigde onlangs aan zich te gaan richten op het maken van Windows Phone 7-toestellen en daarvoor is Qt niet geschikt. Het ontwikkelplatform kan gebruikt worden om software te maken voor Symbian en Meego, en kan daarnaast met enkele aanpassingen worden gebruikt voor Android. Nokia verkocht de Qt-licensering eerder al aan het bedrijf Digia.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Wie heeft ooit gezegd dat Qt gedumpt wordt?

Qt wordt ontzettend veel gebruikt in de ontwikkeling van cross-platform applicaties die zowel op Windows, OS X als Linux moeten draaien. Ze hebben heel veel grote klanten in de luchtvaart- en medische industrie, die gaan ze echt niet laten vallen...
Het ontwikkelplatform kan gebruikt worden om software te maken voor Symbian en Meego, en kan daarnaast met enkele aanpassingen worden gebruikt voor Android.
Die heel veel grote klanten staan niet in dit artikel genoemd.
Hier wordt gesuggereerd dat dit platform met name gebruikt wordt voor Symbian en Meego en daarnaast met enkele aanpassingen mogelijk zou kunnen worden gebruikt voor Android. (en verder staat er niets en wat je niet ziet is er niet???)

Waar dan weer impliciet mee gesuggereerd wordt dat met hoopt dat dit ook daarvoor (meer) gebruikt zal gaan worden. Als concurrentie voor andere ontwikkelplatformen voor Android wat dan ervoor zou moeten zorgen dat deze apps ook makkelijk in de Ovi store zouden komen.

Wanneer echter op de link in het artikel geklikt wordt kan verder gelezen worden:
Nu Digia het licentiebeheer op zich neemt, is het min of meer eigenaar van het crossplatform-framework. Daarbij neemt het 3500 klanten over die over een commerciële Qt-licentie van Nokia beschikken. Wel bestaat er nog een opensourcevariant, die voor niet-commerciële doeleinden gebruikt kan worden.
en:
Het framework wordt echter ook gebruikt voor andere toepassingen dan op smartphones. Zo wordt het bijvoorbeeld door energiemaatschappijen, in de luchtvaart en in de financiële sector gebruikt.
Ik vind dus eigenlijk dat in dit artikel ten onrechte tussen de regels door gesuggereerd wordt dat dit al een afgedankt kindje is, waarmee Nokia enkel nog even hoopt wat apps erbij te krijgen voor het eigen mobiele OS. Of dat alles is moet dan nog maar blijken.

Dan lijkt in het artikel waarin Nokia aangeeft door te willen gaan met het ontwikkelen van dit platform wederom de kanttekening geplaatst dat het toch enigszins nutteloos lijkt te zijn voor henzelf:
Het is echter goed mogelijk dat ontwikkelaars door Nokia's beslissing om naar Windows Phone 7 over te stappen, kiezen om voor een ander mobiel besturingssysteem te gaan ontwikkelen.

....

maar het applicatieplatform lijkt enigszins overbodig geworden nu er Windows Phone 7-toestellen gemaakt gaan worden, in plaats van smartphones met Symbian en Meego.
Dus wat T.net lijkt te willen zeggen is dan iets als:
Voor Nokia nutteloos, ze verkopen het platform eigenlijk al volledig aan Digia, die er dan maar verder voor mag gaan zorgen met de 3500 klanten die er voor dit platform verder nog zijn. Wanneer Nokia dan verder overgestapt zal zijn op W7, zou hiermee de reden voor ontwikkeling verder wegvallen en hiermee eventueel de toekomst van dit platform onzeker worden.

Echt veel zekerheid lijkt er dan niet te zijn, waarmee een aantal vragen opkomen:
  • Zullen intel en Digia dit verder overnemen?
  • Zal Nokia dit echt laten vallen?
  • Hoeveel support zal er voor dit platform blijven?
  • Blijft het interessant om hiervoor te ontwikkelen?
  • Zullen die 3500 bedrijven nu ze toch al code moeten gaan aanpassen meteen helemaal naar een ander platform overgaan?
Een heel aantal vragen en onzekerheden, ik verwacht hier nog wel een artikeltje meer over wanneer hier duidelijkheid over komt.

[Reactie gewijzigd door JDVB op 10 mei 2011 10:06]

Elke keer weer valt tussen de regels door te lezen dat Nokia voor de komende jaren nog steeds de deur op een kier houdt voor zowel Meego als Symbian. De combinatie Nokia/WP moet zich nog voor de volle 100% gaan bewijzen, en hoewel de kritieken lovend zijn over WP7, wordt dat vooralsnog niet echt waar gemaakt in de verkoopcijfers van WP7-toestellen.

Ofwel Nokia moet wel op meerdere paarden blijven wedden, om niet het risico te lopen over jaar helemaal geen rol van betekenis meer te spelen in smartphoneland.

Wat wel weer typisch Nokia is en behoorlijk kwalijk is te noemen dat men wederom met een nieuwe versie van QT komt die wederom niet backwards compatible is. De keuze an sich is nog wel te verdedigen als er daadwerkelijk winst valt te boeken, maar het is niet de eerste keer dat ontwikkelaars weer overnieuw kunnen beginnen. Dat heeft in het verleden al kwaad bloed gezet.
Elke keer weer valt tussen de regels door te lezen dat Nokia voor de komende jaren nog steeds de deur op een kier houdt voor zowel Meego als Symbian.
natuurlijk wil Nokia dat doen, zouden ze dat niet doen leveren ze zich eigenlijk behoorlijk uit aan Microsoft, (zolang ze zelf opteren geen android-gebaseerde smartphones uit te brengen)...

In zo'n situatie heb je als hardware-fabrikant natuurlijk liever ook wat 'wisselgeld' of iig een 'tweede optie' om in eventuele onderhandelingen met Microsoft over het gebruik van hun OS geen tweede viool te spelen en domweg te moeten doen wat MS als 'opdracht' geeft..
Om die reden kiest bijna iedere fabrikant wel een strategie met twee of meer OS-en, op die fabrikanten na die hun 'eigen' OS verder ontwikkelen (Apple en RIM).

Voor Nokia zal wél heel belangrijk zijn hoeveel ze moeten investeren en hoeveel het hen daardoor kost die 'tweede optie' levensvatbaar te houden

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 10 mei 2011 11:30]

Je bedoelt dat QT4 ook niet backwards compatible was? QT3-applicaties waren (op een aantal kleine uitzonderingen na) eenvoudig compatible te maken als je het backwards compatibility pakket inzette. Daarnaast waren veel dingen 1-op-1 om te zetten naar constructies die niet depricated waren. IMHO werd het er een stuk begrijpelijker van.

Het is niet zo dat je alles overboord hoeft te gooien, maar je zal wel een paar kleine edits in je code moeten doen.
Als ik de devs van KDE mag geloven hebben ze heel KDE opnieuw moeten schrijven bij de overstap van KDE3 met Qt3 naar KDE4 met Qt4.
Nokia levert dat echter niet, en Nokia heeft ook eigenlijk weinig belang meer in Qt, als juist het vlaggeschip qua Grafische applicatieomgevingen die ze leveren een ander Framework gebruikt (en Microsoft absoluut géén ondersteuning gaat leveren of wil toestaan dat Qtr als alternatief framework daarop geimplementeerd wordt)..

Tenzij er heel snel enorme omwentelingen zichtbaar zouden zijn, opeens Nokia weer veel 'opwind' zou krijgen en bv Windows Phone vrijwel afhankelijk zou worden van Nokia-phones, waardoor een situatie geschept ou worden waar Noka ook bepaalde wensen/eisen MS kan 'dicteren' zie ik toch op de midellange termijn dat Nokia Qt zal gaan afstoten, en zeker nu geen grote investeringen erin zal doen of veel resources ervoor vrijstellen.

het is ook een beetje de 'vloek' die op de samenwerking tussen open-source projecten en bedrijven ligt... gaat het goed en wordt er commercieel succes geboekt hebben die bedrijven wel de neiging de projecten te 'bezitten' en voor hun eigen karretje te steken en loopt het gratis opensource project zelf het risico achteraan te hobbelen (bv KHTML <> webkit en google/apple)...
gaat het echter slecht trekt het bedrijf zich makkelijk terug en laat alles over aand e vrije ontwikkelaars met het idee dat 'opensource' zichzelf wel kan bedruipen (en die ook leuke updates blijven geven aan hun gebruikers)

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 10 mei 2011 09:42]

Ik ben een Qt ontwikkelaar van het eerste uur.
Qt is ooit bedacht als een C++ framework om cross-platform te ontwikkelen.
Als van dat concept wordt afgestapt (javascript) dan maakt Nokia weer heel wat
ontwikkelaars ontzettend boos. Dan kunnen ze in ontwikkelaarsland helemaal opzouten.
Dat Qt5 niet backwards compatibel is geen probleem. Dat is altijd zo geweest.
Ik denk ook dat het een goed concept is, niet te veel ballast van het verleden meeslepen in je framework.
Ik ben ook al heel lang Qt developer, and C++ wordt zeker niet gedumpt.
Het is alleen zo dat in Qt 5, er veel meer focus komt op QML, en Javascript is daar een deel van. QML moet het belangrijkste worden voor interfaces, terwijl het huidige widget framework blijft bestaan voor backwards compatibility. En niet alleen voor het mobiele platform, maar voor alle platforms.

Op zich hebben ze daar groot gelijk in, en die move was ook te voorspellen. Het grootste issue is dat met de huidige QWidget structuur er geen echt efficiente GPU based rendering gedaan kan worden. Daarvoor is een compleet andere structuur nodig die kan zorgen dat er veel efficienter vanuit de GPU gerendered kan worden. Daarvoor wordt er ingezet op een scene-graph backend voor het renderen. Het doel is game-level prestaties voor GUI's, inclusief écht vloeiende animaties. Daarvoor wordt het wel nodig dat OpenGL 2.0 (ES) ondersteund wordt om Qt te kunnen gebruiken op het platform overigens.
Naast wat ATS zegt, zat er toch al langer ondersteuning in QT voor scripts? http://doc.qt.nokia.com/latest/qtscript.html
Als van dat concept wordt afgestapt (javascript) dan maakt Nokia weer heel wat
ontwikkelaars ontzettend boos.
:( klopt ja....
Ik vraag me toch sterk af hoe veel zin het heeft te blijven ontwikkelen voor QT als het op termijn gedumpt gaat worden. Wel fijn natuurlijk dat ze door blijven gaan, maar ik zou echt geen enkele symbian app meer schrijven, hoewel 2012 natuurlijk nog ver weg is in deze sector. De uitspraak dat nog niets vastgelegd is draagt hier voor mij ook niet aan bij. De verwachting dat veel apps in javascript ipv c++ geschreven worden kan ik me wel in vinden. Alle plannen die ze presenteren klinken overigens wel als muziek in mijn oren, het lijkt me alleen veel te laat.
Nou, echt liever JavaScript dan C++? Voor JavaScript moet dan weer een interpreter meedraaien die de code live compileert. Als het om snelheid/batterijlevensduur gaat heb ik dan toch echt liever voorgebakken C/C++ hoor.
Mee eens, maar de verwachting dat dit gaat gebeuren (staat wel zo in de bron, niet in het artikel hier) ben ik het mee eens, niet met de voorkeur ;)
Het idee is dat het 'heavy lifting' nog steeds in C++ gebeurt en je kunt nog steeds heel je applicatie in C++ schrijven als je wil. Het verschil is dat JavaScript nog meer naar voren wordt geschoven als extra optie om wat dingen aan elkaar te hangen. Het indelen van je GUI via wat XML en JavaScript betekent dat je snel een GUI kunt maken, en de code die het opzet wordt toch niet vaak uitgevoerd. Het tekenen zelf (wat erg vaak kan gebeuren, bijvoorbeeld bij resizen) zal echter nog steeds via C++-code lopen. Waar mogelijk wordt alles ook nog via OpenGL op de GPU gedaan, om de CPU te ontlasten.
Qt is niet alleen een framework voor het ontwikkelen van applicaties op Symbian. Je kunt er ook desktopapplicaties mee ontwikkelen. Google Earth is bijvoorbeeld zo'n applicatie, maar ook de Desktop Environment KDE is ontwikkeld in Qt.

Het voordeel van het gebruik van Qt is, dat het vrij makkelijk is om je applicatie te porten naar OS X en Linux als jij je applicatie hebt ontwikkeld onder Windows.
Op basis van het artikel (symbian, maemo en met aanpassingen android) heb ik een verkeerde inschatting gemaakt over de functies van qt. Ben zoals hieruit wel blijkt niet zo bekend met QT.
Het voordeel van het gebruik van Qt is, dat het vrij makkelijk is om je applicatie te porten naar OS X en Linux als jij je applicatie hebt ontwikkeld onder Windows.
Je zegt het wel, maar niet zo duidelijk: Qt is een ontwikkelomgeving waarmee je met dezelfde code, cross platform kunt ontwikkelen.

Dus: één keer schrijven, en de resulterende programma's daarna draaien op Linux (zoals gezegd, KDE is Qt), maar bijvoorbeeld ook op Windows (sinds KDE4 is er ook een installer voor Windows) of mobiele platforms (zoals genoemd Symbian, maar ook Qtmoko voor op de Openmoko Freerunner).
Je hebt helemaal geen kde voor windows nodig om qt te gebruiken, dat staat daar los van.
hij bedoelt, vermoed ik, dat je KDE desktop/windows manager op een win32 systeem kunt draaien (kde4 win32 build)

nieuws: KDE 4 maakt overstap naar Mac, Windows

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 10 mei 2011 17:31]

Ik vraag me toch sterk af hoe veel zin het heeft te blijven ontwikkelen voor QT als het op termijn gedumpt gaat worden. Wel fijn natuurlijk dat ze door blijven gaan, maar ik zou echt geen enkele symbian app meer schrijven
Qt != Symbian

Qt wordt misschien gedumpt voor mobiele toepassingen, maar er zijn een fiks aantal desktop applicaties die gebruik maken van Qt!

Als je als ontwikkelaar crossplatform (Windows,OSX, Linux) applicaties wilt schrijven dan is Qt weliswaar niet de enige maar naar mijn mening wel de beste manier om dat te doen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 10 mei 2011 09:32]

Uit de onderstaande reacties op een mailinglist, afkomstig van medewerkers van Nokia lijkt er toch nog wel wat te gaan gebeuren.

"But before deciding on that, we should wait for Nokias MeeGo/Harmattan
devices, which will be announced soon." Bron

Verderop in de thread lijkt het zelfs om meerdere toestellen te gaan:
"Harmattan deviceS
...
just for the ephasis.." Bron


Ben zelf heel erg benieuwd of er binnenkort een evenement is waar Nokia die toestellen zou kunnen aankondigen of dat er nog even gewacht moet worden.
De keuze voor javascript begrijp ik niet helemaal. Ik heb dat nooit zo'n fantastisch scripttaaltje gevonden, en zoals al eerder aangehaald is ga je hier ook nog eens een interpreter mee moeten leveren. Ik vind QT een fantastisch framework voor desktop applicaties en ik schrijf ook 1000 keer liever C(++) code dan JS.. Maja, maar afwachten tot de eindrelease wat dit javascript met QT precies gaat worden dan.
Qt bevat op dit moment zelfs twee Javascript interpretters: eentje voor QtScript, en eentje voor QtWebkit. Dat zal in Qt 5 ook veranderen overigens. Dan zal er maar één interpretter geleverd worden (gebaseerd op Google's V8) die voor zowel QtScript en QML en voor QtWebkit gebruikt wordt.

Ook met de nieuwe versie kan je nog gewoon C++ blijven schrijven. UI's zullen wel veel meer gebaseerd gaan worden op het declerative QML met daarin hier en daar wat Javascript.
Het porten van applicaties is onder andere noodzakelijk omdat Qt 5 niet geheel backwards compatible zal zijn met eerdere versies van Qt. Nokia heeft hiervoor gekozen omdat het in stand houden van compatibiliteit te veel beperkingen met zich mee zou brengen.
Het ligt wat subtieler. De boel wordt niet binary compatible. Dat betekent dat er wellicht wat deprecated elementen geschrapt worden, en hier en daar kan een interface veranderen. Het blog noemt echter ook dat source compatibility zoveel mogelijk behouden zal worden. Je kunt dus je applicatie opnieuw compileren en grote kans dat het gewoon werkt. Ze willen de overstap in ieder geval niet zo groot maken als van Qt3 naar Qt4.

[Edit: typos]

[Reactie gewijzigd door tszcheetah op 10 mei 2011 11:27]

Zich niet kunnen onderscheiden op Android??? Ik erger me er nog steeds aan. Had Meego gewoon ontwikkeld en Android compatible gemaakt. Breng dan je apps uit voor Android en Meego via Qt en verkoop je premium tels met Meego onder het motto dan ben je iig. niet van Google afhankelijk.

Argh...
Wat veel mensen vergeten is dat Nokia toch nog steeds een groot aantal toestellen verscheept met Symbian... Ze verwachten zelf nog een 100 miljoen toestellen met Symbian te verschepen.
Zo'n hoeveelheid toestellen is zeker niet te verwaarlozen als ontwikkelaar.
Het lijkt me nu niet zo heel erg spannend om de Java Runtime op Symbian in te zetten. Met een paar kleine aanpassingen (de native libraries die Google gebruikt) kun je dan Android applicaties draaien op Symbian
Mijn vermoede is dat Nokia zolang mogelijk hun positie vast willen houden (zover ze die nog hebben) en misschien komen ze als een donder bij heldere hemel met een super versie van Qt terug. Je weet het maar nooit met die finnen...
Daarnaast zou zoveel mogelijk Javascript gebruikt moeten worden in plaats van C++.
Oftewel, we kunnen QT nu ook in de prullenbak gooien. Het is nou eenmaal een C++ platform. Dit soort ongelofelijke bullshit maakt het dus kapot. Ik wil namelijk helemaal geen javascript schrijven. Dat zou namelijk een downgrade voor mij zijn en ik weiger te downgraden. :(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True