Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Op zijn Google I/O-developersconferentie heeft Google nieuwe versies van het Android-besturingssysteem getoond. Honeycomb 3.1 is per direct beschikbaar voor Xoom-gebruikers; wanneer Icecream Sandwich uitkomt, is nog onduidelijk.

Google toonde op zijn I/O-conferentie twee nieuwe Android-versies. Honeycomb 3.1 is een update van de Android-versie voor tablets en bevat enkele tweaks. Zo kan de grootte van widgets worden aangepast en kan een Android-apparaat met Honeycomb 3.1 als usb-host optreden, waardoor bijvoorbeeld keyboards en gamescontrollers kunnen worden aangesloten. Gebruikers van de Xoom-tablet van Motorola kunnen de update per direct downloaden.

Honeycomb 3.1 komt ook naar Google TV, net als de Android Market. Hoe ontwikkelaars hun applicaties geschikt kunnen maken voor Google TV, wordt nog toegelicht. Onder andere Sony, Logitech en Samsung komen met nieuwe apparaten met Google TV.

De andere nieuwe Android-versie die werd getoond, draagt de naam Icecream Sandwich. Het versienummer van Icecream Sandwich is nog onduidelijk, maar enkele nieuwe features werden wel al getoond. Zo is Icecream Sandwich de langverwachte Android-versie die de verschillen tussen de smartphone- en tablet-versies van Android gelijktrekt tot één versie.

Ook bevat Icecream Sandwich, waarvan een releasedatum ook nog niet is genoemd, mogelijkheden om het hoofd van gebruikers te 'volgen'. Zo kunnen er in real-time effecten worden losgelaten en kan tijdens videochats worden ingezoomd op het hoofd van de pratende gebruiker, waarbij de software herkent welke gebruiker aan het woord is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Hopelijk hebben ze nu ook hardware-acceleratie voor de UI in de smartphone versie van het OS. Android 2.x is nog steeds minder smooth dan WP7 en iOS omdat het renderen van de interface nog steeds door de CPU afgehandeld wordt.
Ligt natuurlijk ook een klein beetje aan de fabrikanten. Ik vind CM7 op de HTC Desire HD even vloeiend werkt als iOS op de Iphone4 en de iPad 1&2. CM7 draait op de ADW Launcher (Vrijwel gelijk aan stock Android). Ik vind het dus jammer dat bijv Sense zo "slecht" draait en daarmee eigenlijk Android een slechtere naam geeft dan het zou moeten hebben.

Maar ja dat is 1 van de risico's aan een OS wat ontwikkeld wordt door een alliantie, wij praten over Google maar eigenlijk is het lijstje van betrokken bedrijven vrij groot (http://nl.wikipedia.org/wiki/Open_Handset_Alliance).

Maar verder heb je gelijk dat het renderen van de interface veel beter door de GPU gedaan kan worden :P
Enig idee waarom ze dat nog niet gedaan zouden hebben?
Tja het moet Google toch wel lukken om toe te staan gpu-acceleratie uit te schakelen voor devices die niet zo krachtig zijn?

Het is nog steeds de fabrikant die beslist hoe Android draait op de telefoon. Als de fabrikant merkt dat de gpu niet krachtig genoeg is, dan laat je alles door de cpu afhandelen.
Waarom zou je dan een gpu hebben
Voor spellen, en het verwerken van Video.
Vanwege het feit dat er ook SoC' s waren zonder hardware rendering. Zoals mijn oude HTC hero of de HTC legend etc. Maar google neemt pas nu de stap omdat alle SoC' s zo langzamerhand wel een beste GPU hebben.
Voorzover ik weet heeft de Legend dezelfde GPU als de Desire. Ik moet bekennen dat ik niet veel van hardware en SoC's enzo weet, maar ik zou vermoeden dat de Desire toch wel in aanmerking zou komen voor GPU-acceleration. Waarom de Legend dan niet?
Nee, ze hebben niet dezelfde SoC. Desire is tevens veel sneller en kan wel makkelijk 3D games spelen. Een Legend totaal niet. Daar vind ik hem trouwens ook niet voor bedoelt.
Yup, vanaf nu is er hardware accelaratie.

Je hoeft slechts 1 "property" aan je applicatie toe te voegen. (hardwareacceleration="true" of iets dergelijks.
De beeld herkenning demos zijn leuke toys, maar niet echt speciaal :?

De gezicht, neus, mond en ogen detectie kunnen in een paar regels code worden geschreven, met behulp van de OpenCV (Open Source Computer Vision) bibliotheek.
De Haar Cascade function (cvHaarDetectObjects) kan al deze gezichtsonderdelen afzonderlijk herkennen. Vervolgens wat locale vervorming (met of zonder OpenGL acceleratie) er overheen strooien en je hebt een vergelijkbare demo.

De 3D platform is demo niets meer den gezicht herkenning, waarvan de gezichtspositie binnen het camerabeeld frame gebruikt word om het platform te roteren.

<off topic>Kinect is nog wel iets complexer met zijn “skeletal mapping algoritme”.</off topic>

[Reactie gewijzigd door okmer op 10 mei 2011 21:36]

Maak deze apps zelf dan maar als je het zo goed weet...
Deze (zelf gemaakte app) lijkt er al genoeg op om het punt kracht bij te zetten :Y)
http://www.okmer.com/okmer/projects_tue.php#eyes
Ik riskeer het risico op wat minpunten ook graag. Nog nooit iemand zo strak zijn punt zien maken!
Dit gaat mij waarschijnlijk wel minpunten opleveren, maar ik moet even kwijt dat ik om dit stukje discussie erg heb moeten lachen. Chapeau!!
De Google Keynote is live te volgen op www.youtube.com/user/GoogleDevelopers! :)
Super gast, thanks!

2 minuten gekeken voor het pauze was en zot!

Wat een event :P
Thnx! Nu aant kijken/luisteren :)
Vergeet ook niet de Google Music dienst, Google video rental en misschien wel het meest revolutionaire: Android @ Home waarmee je potentieel met elk elektronisch apparaat kan communiceren vanaf je telefoon (tot aan je wasmachine, tostiijzer en stofzuiger aan toe ;)). Ook de langverwachte USB host feature komt eraan, en last but not least: een Google uitvoering van de Arduino die native kan communiceren met Android! _/-\o_.Je eigen Android hardware maken w00t w00t!
Het gaan mooie tijden worden voor Android developers :D :D :D

[Reactie gewijzigd door Shinigami op 10 mei 2011 19:09]

Zeker! Ik ga ook zo'n bordje kopen. Kan je buitenom trouwens ook je eigen dedicated hardware maken voor bijvoorbeeld meet apparatuur. Dit is er ook al voor de iPad.
Je zou ook robots ermee kunnen aansturen :) en samen met die beeld herkenning kun je leuke dingen doen.
Andriod is een zeer goed voor het gebruik van social media. Voor marketeers is dit dan ook een gat in de markt !!

Een leuke interessante website hierover:

http://sites.google.com/site/socialmediamarketingbase/
Lekker, kan niet wachten tot ik dit op mn telefoon kan installeren!

Ik vind wel dat ze lekker inventieve namen gebruiken voor alle releases, vraag me af waar ze die vandaan halen! :D
Zoals eerder al gemeld volgt Google het alfabet.

De namen voor de volgende releases zijn ook al gekend:
Ice Cream Sandwich (it sandwiches Honeycomb and Gingerbread)
Jelly Bean
Key Lime Pie
Lemon Drop

Bron: http://phandroid.com/2009...cupcake-donut-and-beyond/

[Reactie gewijzigd door twabi2 op 10 mei 2011 19:46]

En omdat een plaatje van een Ice Cream anders teveel op het plaatje van een Froyo zou lijken... Dus, hebben ze er maar een Ice Cream Sanwich van gemaakt.
Het Sandwich stuk komt deze keer van het samenvoegen van HoneyComb en Gingerbread. Het eerste woord is het aflopen van het alfabet.
Wat betreft dat namen gedoe moet je dit zien: http://www.youtube.com/watch?v=GXH4KS2EUcQ (wel een kort fout deel bij :(, maar voor de rest geweldig)

Maja, moet zeggen dat dit er best geweldig uit ziet, ga nu eens op zoek naar meer filmpjes erover.
Grappig filmpje! Zegt ook meteen dat Apple Windows beats! (letterlijk, niet fanboyish)

Wat de Android namen betreft weet ik:
Cupcake
Donut
Eclair
Froyo (Frozen Yoghurt)
Gingerbread
Honeycomb
Icecream Sandwich

Daarentegen, Blackberry, genoemd naar fruit zit nog op de B terwijl Apple op de A zit. (niet Mac, gewoon... Apple... om het goed te maken van de Apple beats Windows in het begin van deze post... ;) )
Grappig filmpje! Zegt ook meteen dat Apple Windows beats! (letterlijk, niet fanboyish)

Wat de Android namen betreft weet ik:
Cupcake
Donut
Eclair
Froyo (Frozen Yoghurt)
Gingerbread
Honeycomb
Icecream Sandwich
LOL, zo had ik het helemaal nog niet bekeken. Zou er al ergens een poll staan waarop kan worden ingezet op de toekomstige versie-namen???
*suggesties doet:*
J... Jellybean?
K... Ketchup
L... Licorice?
M... Marshmellow?
N... Nacho's?
O... Orange?
P... Pancake?
Q... Quark Cheese?
R... Raisins?
S... Sundae?
T... Tiramisu?
U... Ugli Fruit
V... Vanilla?
W... Wasabi?
X... Xylitol?
Y... Yellow squash?
Z... Zucchini?

Keuze genoeg!
Hey, dat zijn niet allemaal zoetigheden h! B)

[Reactie gewijzigd door Upquark op 10 mei 2011 22:30]

Google Ketchup? Sketchup?

[Reactie gewijzigd door doekoe2k5 op 10 mei 2011 22:53]

Kookboek? Het zijn allemaal gerechten of etenswaren waarbij de beginletter telkens een stapje omhoog springt. Dus na Icecream Sandwich komt iets met de J, Jellybean zou bijvoorbeeld kunnen. Zou kunnen dat die naam ook al bekend is, tijdje terug hadden ze een aantal versies vooruit de namen al vast liggen.

Vooral de USB host functionaliteit lijkt me ideaal, zeker op tablets is het gewoon erg fijn als je een toetsenbord aan kan sluiten voor lange stukken tekst te typen, zijn genoeg kleine USB toetsenbordjes te vinden. Wie weet een draadloze mogelijkheid als dat ondersteund wordt.

Ze zijn alleen wel laat met het aanpassen van de Widget formaten, dit is al heel lang een van de grote voordelen van custom launchers, hierdoor kan je veel beter je homescreen inrichten zoals je het zelf wilt hebben.
Het vreemde vind ik dat ik al tablets en telefoons heb gebruikt waar ik een toetsenbord en muis op kon aansluiten en dat werkte perfect (incl cursor). Heb ik dan altijd te maken gehad met een custom kernel en bouwt Google dit nu standaard in? edit: of is 3.0 echt los ontwikkeld naast 2.*?

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 10 mei 2011 20:36]

Gewoon het hele alfabet af. Elke nieuwe versie begint met de eerstvolgende letter uit het alfabet waarbij de naam van de versie de naam van iets lekkers is.
Een zoetigheid beginnende met de volgende letter van het alfabet voor elke versie (Gingerbread, Honeycomb, Icecream Sandwich, etc.)
3.0 is nog niet goed uitgerold, komen ze al met 3.1
3.0 is wel uitgerold voor tablets?.

3.0 komt niet beschikbaar voor telefoons he?.. :)
Later wel. Nu hebben ze 'shortcuts' genomen tijdens het ontwikkelen om Honeycomb af the hebben voor de grote 'tabletboom', want nu groeit de tabletmarkt nog.
Door deze shortcuts werkt Honeycomb niet (goed) op smartphones, en ook daarom is het nog niet opensource. Dat hebben ze ook gedaan omdat fabrikanten Honeycomb misschien wel op smartphones zetten.

Nu is het wachten op Google om Honeycomb 'af' te maken zodat het ook op smartphones werkt. Dan zal het ook opensource worden.
Werk ze, Google! ;)
Hoeveel tablets ken je die 3.x draaien?
Motorola Xoom, Samsung galaxy tab 10.1 en de v versie, HTC Puccini, Asus Eee pad Transformer en de Acer Iconia A100. Dat zijn er aardig wat en ik heb nog niet eens goed nagedacht. ;)
Motorola Xoom, Samsung galaxy tab 10.1 en de v versie, HTC Puccini, Asus Eee pad Transformer en de Acer Iconia A100. Dat zijn er aardig wat en ik heb nog niet eens goed nagedacht. ;)
1tje... op de rest moet je nog even wachten (al kan je de transformer al wel pre orderen)
Acer iconia is bij chear in de aanbieding
http://www.chear.nl/Chear...1_Internettablet/7127418/

[Reactie gewijzigd door SED op 10 mei 2011 20:45]

Excuus had ik niet gezien. Al moet ik wel zeggen dat ik niet kan zien of hij op voorraad is en ik krijg ook geen exacte levertijd. Njah ik wacht alsnog op het grote aanbod :P
Ik heb een transformer :-)

In de UK, US en Singapore (waar ik zit op dit moment) kan je ze gewoon kopen. Errug lekker apparaatje.
Tevens al die tablets die je bij Bart Smit, Intertoys, enz enz kan vinden.
De meeste daarvan draaien nog 2.1 volgens mij, en ik gok dat die chinese dingen niet zo snel geupdate gaan worden naar 3.0. Ik verwacht dat de input daarvan vanuit de mod-community moet komen....
Nu al?, er was vrij veel mis met 3.0 dus het is eerder nu pas.. Mischiend dat de sd kaart slot het nu wel doet en dat de stabiliteit ook een stuk beter is geworden
Ik blij dat ze iets aankondigingen en dan laten ze de nieuwe UI niet zien. Dat is waar Google echt aan moet werken. Die face-tracking is leuk, maar of je er wat aan hebt betwijfel ik zeer.
Jij dacht dat ze al klaar waren? Dit was een van de eerste sessies op Google I/O. Morgen om 18:30 komt er sowieso nog een Android-presentatie waarin nog veel extra uitleg komt, en gedurende de rest van de dag(in amerika is het nog vroeg) en morgen zijn ook nog veel Keynotes.
Ah kijk, dat is mooi om te horen. Ik kijk dan uit naar wat ze morgen zullen laten zien.
Head tracking geeft een leuk 3D effect zonder speciaal 3D scherm. Moet je wel een front camera hebben.

Voorbeeldje: http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 10 mei 2011 19:19]

Het is inderdaad leuk en cool, maar is dat waar Google zich op zou moeten concentreren. Google moet de UI op niveau brengen met WP7 en iOS.
En waar werkt de beste man nu? Yup, Google :)
Ik vindt met name de Xbox Kinect achtige functionaliteit erg leuk om te zien, los van het feit dat kan helpen met bijvoorbeeld zoomen tijden een video gesprek maakt het ook leuke toepassingen in games mogelijk.....
De livestream is ook hier te volgen: http://www.google.com/events/io/2011/index-live.html
Op deze homepage wordt Icecream Sandwich ook aangekondigd als next major release, dus ik denk dat deze versie versienummer 3.5 meekrijgt.
Het lijkt me dat dit de meest interessante versie is, ik ben benieuwd naar vooral de smartphone-versie. Ben benieuwd naar hoe ze Honeycomb en Gingerbread hebben kunnen combineren.
Dit is trouwens vooral voor de consument wel een goede ontwikkeling, want nu deze versies zijn gelijkgetrokken is het duidelijker welke Android-versie wat kan. Al denk ik dat er altijd wel redelijk wat verschillen zullen blijven, vooral door het verschil in schermgrootte natuurlijk, meer nog dat bij iOS, waar de iPad en iPhone versie vrijwel gelijk zijn.