Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Spotify maakt het in een nieuwe update mogelijk om via het desktopprogramma muziek te synchroniseren met iPods en andere mobiele apparaten. Ook krijgt de dienst functionaliteit om playlists aan te schaffen en te downloaden als mp3.

Spotify (scherper)Spotify krijgt woensdag een update waarmee gebruikers het desktopprogramma kunnen benutten om muziek te synchroniseren met hun iPod. Volgens Spotify worden de via usb aangesloten iPod-modellen classic, nano en shuffle ondersteund. Ook kunnen niet-betalende gebruikers voortaan hun lokaal opgeslagen muziek draadloos met een iPhone, iPod touch en Android-telefoon met de Spotify-app synchroniseren. Voorheen was de app alleen bruikbaar voor betalende Premium-leden.

Ook kunnen gebruikers hun playlists aanschaffen en downloaden als mp3. De muziekdienst gaat bundels aanbieden waarmee een hoeveelheid nummers kan worden gedownload. Volgens Gustav Söderström, chief product officer bij Spotify, heeft de muziekdienst nieuwe afspraken gemaakt met platenmaatschappijen om muziek tegen de onderstaande prijzen te kunnen aanbieden.

Nummers
Prijs
Prijs per nummer
10 € 9,99 € 1,00
15 € 12,99 € 0,87
40 € 30,00 € 0,75
100 € 60,00 € 0,60

Sinds begin mei stelt Spotify meer restricties aan gebruikers die langer dan zes maanden zijn geregistreerd en geen betaald abonnement afnemen. Zo wordt de maximale speelduur gehalveerd naar tien uur per maand en kan een bepaald nummer nog maar vijf keer worden beluisterd. Volgens Spotify zijn de wijzigingen nodig om de gratis abonnementen te kunnen blijven aanbieden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

dat zijn wel de betere prijzen, 60 cent voor een nummer begint er al heel wat meer op te lijken :D, en met ipod synchronisatie heb ik ook wat aan die nr's op mijn iphone, erg goede ontwikkeling, ben alleeen bang dat apple heel vervelend gaat doen over de integratie met de ipod... hopelijk worden ze iet kapot geprocedeerd, dat zou echt zonde zijn,

maar wat een goede ontwikkeling van spottify,
dit maakt het programma (iig voor mij) in 1 klap vele malen interessanter.
Ik hoop juist dat ze iPod sync loslaten en kiezen voor "normale" sync Š la USMD, zei het via Windows Media of iets anders. Nog meer Apple-only stuff hoef ik niet want ik heb zat niet-Apple MP3 spelers gezien. Ik zou het leuk vinden om bijvoorbeeld m'n Creative Zen, Zune of Android MP3 speler/tablet te laten syncen hiermee!

Maar goed, daarvoor is de betaalbare Mp3 wel handig ;)
Houd er wel rekening mee, dat van de MP3 spelers, de iPod de grootste telg is. Als je Googled dan zie je snel dat ipod shuffle 58% van de flash spelers is. Ook was er ooit een nieuwsbericht, volgens mij in de consumentengids, dat van de MP3 spelers boven de 100 euro, 80% een iPod Touch is. Dan kom je al snel tot de conclusie dat iPod synchronisatie voorrang heeft op enige andere vorm van synchronisatie.

Wat ik mij afvraag, zul je alleen muziek erop kunnen zetten die je hebt gekocht via Spotify, of ook muziek die je zelf local hebt staan? Ook ben ik benieuwd naar de gevolgen voor apps op je iDevice. Zelf heb ik namelijk een redelijke hekel aan iTunes doordat het zo sloom is op een Windows PC (en nee, dat ligt niet aan mijn specs). Daarnaast vind ik het ook redelijk onlogisch ingedeelt. Enige reden dat ik het gebruik is vanwege mijn iPod touch en het makkelijk veranderen van ID3-tags inc. album cover (wat bijv. niet kan met MP3tag 2.48)
Wat ik mij afvraag, zul je alleen muziek erop kunnen zetten die je hebt gekocht via Spotify, of ook muziek die je zelf local hebt staan?
Ook muziek die je zelf local hebt staan, dat is het hele punt. Wat mij betreft een echte killer feature voor free-users. Geen gesynchroniseer en gehannis met iTunes, maar over-the-air je eigen muziek syncen :)

Bron: Spotify Blog

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 4 mei 2011 10:28]

58% is van 2005 en tegelijk een bericht van Apple zelf. Niet erg geloofwaardig.

Waar het grote probleem zit is niet in marktaandeel maar dat voor veel mensen mp3speler == iPod. Daarom heb je eerst speciale apple-ondersteuning. (soms tot het onzinnige aan toe, cmon, generieke oortjes, 'special for iPod', geloof je het zelf?)
Ik denk dat sinds 2005 de positie van apple op de mp3 speler markt alleen maar groter is geworden. Daarnaast weet ik dat het van apple is, maar als er moet toch enige vorm van waarheid in zitten, anders zouden ze wel keihard op hun vingers getikt worden
Ik zou de iPod touch eerder een PDA noemen dan een MP3 speler...
Guussieboy, een woord: MediaMonkey. ID3 tagging, artwork en iPod syncing. Gratis en zeer flexibel te configureren. Goed met grote collecties.

Ja, ik ben fan van dit programma:-)

Bron: www.mediamonkey.com
Ze mogen van mij best iPod sync bouwen, maar het liefst dan ook een universele sync.
Ook al kunnen volgens mij de meeste mp3 spelers gewoon als usb schijf herkent worden en daar mee kan je dan toch makkelijk genoeg zeggen download de mp3's naar folder x?
Ook al kunnen volgens mij de meeste mp3 spelers gewoon als usb schijf herkent worden en daar mee kan je dan toch makkelijk genoeg zeggen download de mp3's naar folder x?
  • Niet leuk als je duizenden nummers hebt en gigabytes aan library
  • Wat schat je de kans dat de platenmaatschappijen het leuk vinden dat je de Spotify nummers dan ook andersom eenvoudig van je muziekspeler af kan halen?
Over dat kapotprocederen hoef je je geen zorgen te maken, ik geloof dat Spotify prima regelingen heeft met de platenmaatschappijen/Buma-Stemra :)
Het is allemaal gewoon netjes idd.
De releases van mijn label komen ook op spotify en dat gaat gewoon netjes via de distributeur.
Welk versienummer betreft dit? Ik heb nu versie 0.4.10, maar zie de extra opties niet? Een nummer kopen kost bij mij wel opeens 1,49 euro per nummer???

Heel apart

Persoonlijk had ik liever wat aanpassingen aan de gui gehad zodat je beter kan zoeken op genre, beter kan sorteren, zelf kolommen kan aanmaken etc. (een beetje ala Calibre).

[Reactie gewijzigd door Dikkiedikdik op 4 mei 2011 10:07]

quote: Spotify Blog
All new features will begin being rolled out to all users from today as part of an automatic update.

http://www.spotify.com/nl...fy-says-hello-to-the-ipod
Ik heb nu ook nog 0.4.10.xx, maar Spotify update helemaal automatisch. Voor zover ik weet kan je hem niet forcen te updaten...

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 4 mei 2011 10:12]

Je weet dat je met spotify al kan zoeken op heel veel genres? Klik hier maar voor alle

Probleem vind ik zelf alleen dat mijn genres er niet tussen staan, maarja, dat zal wel weer aan mij liggen
http://www.spotify-forum.com/viewtopic.php?f=9&t=48

Hierboven in de link staan tips hoe te zoeken op bijv. genre.

Als dit standaard in de GUI zou zitten zou beter zijn.
Kijk, €0,60 voor een nummer vind ik dus spotgoedkoop. Voor die prijs laat ik andere p2p kanalen links liggen. Als ze dit lanceren in BelgiŽ ga ik er zeker eens naar kijken. :)

Wel jammer dar er weinig info beschikbaar is over DRM.
Jammer dat het MP3 is, ik had liever lossless gezien. Kan ik zelf bepalen wat voor formaat ik er van maak.
Ik kan op de website niet vinden in welke bitrate de gedownloade mp3's zijn. Dat is voor mij ook zeker een belangrijk punt.

Voor lossless ligt het er maar net aan welke muziek je luistert, maar lossless is mij veel te vaak niet echt lossless. Ik heb wel eens wav gekocht op sites als Beatport en Juno, maar dan bleek het bij nader inzien (volgens mij) te gaan om een lossless versie van de 320kbps mp3 ipv de echte master. Toegegeven ik koop niet veel mainstream muziek en normaal gesproken geldt wel de regel: hoe populairder de muziek, hoe meer kans op een goeie lossless master (de kwaliteit van de master zelf is mij trouwens ook veel te vaak discutabel, maar laat ik nu even buiten beschouwing).

Tenzij er echte lossless garanties zijn, (de masters professioneel zijn) en het prijsverschil niet al te groot is, is er wat mij betreft momenteel echt geen reden om lossless te willen.
Edit:
Exuses, dacht om de gestreamde variant ging... :X

Nouja, voor de volledigheid laat ik het maar staan...:
Bitrate is afhankelijk van het abbo:
  • De Premium heeft een bitrate van 320 kbps info
  • de unlimited is 190 kbps
Mooie ontwikkeling. Ik ben van den beginnen al betalend lid. Nu nog enkele artiesten erbij (Metallica is grotendeels afwezig, zo lekker hypocriet na Napster..) .

[Reactie gewijzigd door Floor op 4 mei 2011 13:21]

Nee, da's niet helemaal juist:
http://www.spotify.com/nl/help/faq/tech/codec-quality/

320kbps klopt, maar als "gewone" bitrate wordt 160kbps geboden, en als nog lagere bitrate voor mobile 90kbps.

Overigens niet onbelangrijk om daarbij op te merken dat voor streaming OGG Vorbis als codec gebruikt wordt, die over het algemeen bij dezelfde bitrate betere kwaliteit biedt dan MP3.
In de winkel koop je ook alleen een CD.
Kom op, hoe wil je dat lossless aanbieden?
Dat vind ik niet echt een argument als je naar de prijs kijkt. Het lijkt mij vrij normaal dat je voor een lossless formaat een hogere prijs betaald.
Je kan ook een converter downloaden, moet je nu percť iets hebben om op te zeiken.

Wees blij met deze functie, spotify bied ontelbaar veel muziek en je kan het nog voor een schappelijk prijsje downloaden ook als je dat wil.
Ja, maar met een converter krijg je niet magisch de informatie terug die je kwijt bent geraakt bij de conversie naar mp3... Het formaat wordt wel anders, maar de kwaliteit kan theoretisch alleen gelijk blijven of slechter worden
Hij speelt ook prima m4a (AAC) af... niet helemaal losslessgeloof ik , maar wel beter dan mp3.
Spotify bied inderdaad een geweldige dienst.
Dat zecht niet dat het perfect is.
Altijd zullen mensen wel ergens over kunnen klagen.
Dat sommige mensen graag lossless muziek hebben, kan ik me best voorstellen.
Het werkt ook als je een Android of een van de volgende toestellen hebt. https://www.spotify.com/nl/mobile/overview/
Ook kunnen gebruikers hun playlists aanschaffen en downloaden als mp3.
Over mp3 is geen DRM mogelijk...

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 4 mei 2011 09:53]

Maar zou ik nu dan nog een Premium account willen hebben, als de app voor iedereen beschikbaar wordt?? Waar betaal ik dan voor? Alleen om reclame-vrij te zijn?
Als Premium gebruiker kan je ook muziek streamen die niet in je bezit is, met een Free account kan je alleen muziek syncen in de app die fysiek als mp3 op je thuiscomputer staat. Het neemt dus min of meer de plaats in van de iPod app op je iPhone en iTunes op je pc/mac.
Gaat de tijd die je luistert naar eigen nummer dan eigenlijk ook af van de 10/20 uur voor de free users?
Nope, alleen voor muziek die je streamt vd servers van Spotify.
If I'm using Spotify Open and play local files, will that use the my streaming time?

Not at all! Your streaming time and track play count (if one applies to your account) is only affected when you stream tracks from Spotify’s servers. There is no limitation to how much you can listen to your own music files within Spotify.
Bron

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 4 mei 2011 10:48]

Nee dat geldt alleen voor muziek die je streamt van Spotify zelf. In het geval van een Free account kan dit dus alleen via Spotify op je pc/mac. De Spotify app op je iPhone moet je in dat geval dus puur zien als een alternatief voor de iPod app.
Waar betaal ik dan voor?
Je moet nog steeds premium user zijn om muziek te streamen die je NIET bezit. De feature die toegevoegd is geeft free-users alleen de mogelijkheid om eigen muziek erop te zetten.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 4 mei 2011 10:36]

Is dit nieuw dan? Je hebt toch al lang de Offline modus waarbij je nummers beschikbaar zijn op je MP3 speler/telefoon? Daarnaast zit er al heel erg lang de knop "buy song" bij erg veel nummers.

Is het dus wel nieuw of verschilt dit dan weer met de huidige functionaliteit?
Je hebt toch al lang de Offline modus waarbij je nummers beschikbaar zijn op je MP3 speler/telefoon?
Voor premium users -zoals in het artikel staat- was dat er al ja, maar nu ook voor niet-betalende gebruikers.
Daarnaast zit er al heel erg lang de knop "buy song" bij erg veel nummers.
Correct, maar nu kan je ook een hele playlist in ťťn keer aanschaffen en krijg je kwantumkorting; hoe meer je koopt, hoe goedkoper het per nummer kost.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 4 mei 2011 10:06]

Maar ligt dit nu aan mij of wijkt spotify nu af van datgene wat hun nu bijzonder maakte.
want bij spotify kon je 'onbeperkt' muziek luisteren en dat beperken ze nu steeds meer (voor niet betalende gebruikers).
En met deze functie beginnen ze toch steeds meer op bijv. Itunes te lijken?
Dat ligt aan jou. Je kon sowieso al niet onbeperkt luisteren als niet betalende gebruiker. Ze maken de tijd inderdaad de helft korter, maar ik denk dat hun businessmodel ook meer ligt bij de betalende gebruikers dan de niet betalende.

Al met al vind ik het nog steeds een prachtig programma.
Ook kunnen niet-betalende gebruikers voortaan hun lokaal opgeslagen muziek draadloos met een iPhone, iPod touch en Android-telefoon met de Spotify-app synchroniseren. Voorheen was de app alleen bruikbaar voor betalende Premium-leden

Dus als ik nu van mijn premium account een unlimited account maak (scheelt 5 euro) kan ik alsnog op mijn mobiele telefoon / tablet spotify gebruiken? Dat zijn wel mooie dingen, in 1x halvering van mijn abbonnementje. Alleen kan ik dan geen muziek meer offline opslaan.
Volgens mij geldt dit nog steeds alleen voor Premium accounts. Met een Unlimited account kun je nu ook local files syncen met je mobiele telefoon middels de Spotify app, onbeperkt streamen van Spotify kan met een unlimited account nog steeds alleen op je pc/mac.

[Reactie gewijzigd door mwep op 4 mei 2011 10:55]

Ook kunnen niet-betalende gebruikers voortaan hun lokaal opgeslagen muziek draadloos met een iPhone, iPod touch en Android-telefoon met de Spotify-app synchroniseren. Voorheen was de app alleen bruikbaar voor betalende Premium-leden.
Dit is zeker een grote stap voor mensen die nog twijfelden aan Spotify denk ik. Ik gebruik de iPod app al geruime tijd niet meer op m'n iPhone 4; deze heeft dus plaats gemaakt voor Spotify. :)

Je kan je eigen muziek gewoon over-the-air syncen en zodra je iets aanpast in je (offline) playlist synct hij dat allemaal vlekkeloos. Geen gekloot meer met kabeltjes en iTunes. Hoop echt dat Apple met een vergelijkbaar systeem (als in: streaming music voor X bedrag p/m) komt in hun MobileMe update.

edit: url toegevoegd

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 4 mei 2011 10:07]

Nu nog films en series aanbieden via zo'n zelfde soort programma.. En al het gezeik over illegale downloads houd dan ook op
Wie download er nog MP3? , ik download alleen nog maar flac wavpack en ape tegenwoordig..
wanneer komt dat eigelijk een beetje op.. MP3 is toch zo jaren negentig
MP3 is nog steeds de meest bekende en meest geaccepteerde standaard, er zullen weinig platformen zijn die niet in staat zijn mp3 af te spelen, in tegenstelling tot flac en ape.

Niet ideaal, maar het is nou eenmaal zo
Ik. Nouja, over het algemeen AAC dan omdat ik de meeste muziek via de iTunes Store koop, maar als ik een album verminderd legaal download is dit meestal MP3. Voor mij heeft dat enkele redenen:

Mijn iPod Classic trekt geen FLAC, enkel Apple Loseless wat ik nog nooit in het wild ben tegengekomen.

Ook FLAC wordt niet zo veel gebruikt op het internet in vergelijking met MP3, waardoor torrents met FLAC veel minder voorkomen of geshared worden.

Veel FLAC bestanden zijn lossy audiobestanden die naar FLAC gecodeerd zijn.

Het verschil tussen FLAC en een goed gecomprimeerde MP3 is voor mij, zelfs met mijn toch wel redelijk high-end in-ears en koptelefoonversterker, niet tot nauwelijks hoorbaar. Dit terwijl ik wel een verschil in geluidskwaliteit kan horen tussen een DVD die naar een 320 kbs MP3 is gecodeerd met een frequency van 48Khz en de zelfde audiotrack van een CD naar een 320 kbs MP3 met 44,1Khz. (Dit kan echter ook komen doordat het bronmateriaal op de DVD, losgelaten van de audiokwaliteit, beter gemixt is dan op de CD.)

FLAC is domweg te groot. Ik heb een capaciteit van 160GB, waarvan een krappe 100GB vol zit met MP3 en AAC. (Met een vrij hoge bitrate, dat dan weer wel.) Als dat allemaal FLAC's zouden zijn, zou ik muziek weg moeten gooien of niet meesyncen en dat vind ik gewoon zonde.
Maar goed dat spotify intern dan alleen met ogg werkt en eigenlijk hoop ik dat als ik een nummer koop, het ook in ogg kan downloaden.
beetje een retorische kakkervraag. Iedereen behalve 1 tot 5 % download mp3. Bron: common sense. Dat jij nou bij de 'elite' hoort..... Zo heb je dat ook weer gehoord. Voel je je nu beter?