Spotify laat externe ontwikkelaars apps bouwen via api

Spotify gaat ontwikkelaars via een api de mogelijkheid bieden om apps te bouwen voor het streaming muziekplatform. Onder andere Rolling Stone, The Guardian, Last.fm, Billboard en Pitchfork gaan applicaties aanbieden.

Via Spotify Apps, die aan de Spotify-muziekspeler gekoppeld kunnen worden, zijn bijvoorbeeld songteksten te bekijken via TuneWiki of er kan een kaartje voor een concert besteld worden. Ook kan de Spotify-gebruiker recensies van artiesten lezen. Deze zullen door Rolling Stone worden geleverd, terwijl een Last.fm-app toegang biedt tot deze muziekcommunity. Spotify zal bij opening dertig applicaties gaan aanbieden, zo meldt Cnet.

Ontwikkelaars kunnen bij Spotify de benodigde informatie opvragen via een api die via javascript benaderd kan worden. Bovendien zijn de apps, die gebruik maken van de mogelijkheden van html5, toegankelijk voor zowel abonnees als gratis gebruikers van Spotify.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Met het vrijgeven van Spotify Apps en de benodigde api lijkt het Zweedse Spotify het model van Facebook te willen volgen. De sociale netwerksite wist veel gebruikers voor zich te winnen door een groot aantal applicaties en games van derde partijen aan te bieden. Spotify, dat 2,5 miljoen betalende klanten zegt te hebben en een catalogus heeft van 15 miljoen songs, maakte in september een overeenkomst bekend met Facebook. Hierdoor is het bereik van de streaming muziekdienst flink vergroot.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

30-11-2011 • 19:37

47 Linkedin

Lees meer

Spotify is nu ook in België beschikbaar Nieuws van 16 november 2011
'Loewe praat met Spotify over tv-app' Nieuws van 7 september 2011
Spotify komt naar België Nieuws van 3 juli 2011
Spotify beperkt gratis luisteren Nieuws van 14 april 2011
'Spotify komt naar België' Nieuws van 12 februari 2011
Spotify maakt overstap naar tv's Nieuws van 10 juni 2010

Reacties (47)

Wijzig sortering
Misschien handig om te vermelden: Je kan de beta versie downloaden op http://www.spotify.com/uk/download/previews/

[Reactie gewijzigd door JortP op 30 november 2011 21:12]

Thanks voor de link.

Heel gaaf hoor die apps! Dit biedt weer allerlei nieuwe mogelijkheden. Tunewiki en Last.FM integratie is ook briljant!
Heb de preview net geïnstalleerd. De interface is wat opgeschoond en er zijn inderdaad al wat apps bijgekomen. Daarnaast is het nu ook mogelijk om niet iedereen, maar alleen favoriete vrienden aan de rechterkant te tonen.

Hier is een preview te downloaden.
http://www.spotify.com/nl/download/previews/

Directe link: http://download.spotify.c...r-0.8.0.535.g7d1e7e3b.exe

(Versie 0.8.0.535)

Edit: Sorry, de post van JortP was weggemod (waarom weet ik niet) dus had 'm niet gezien.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey v. Hees op 30 november 2011 22:13]

Zou je dan ook bijv. op je android foon via de standaard mzuiek app bij je spotify muziek gaan kunnen?
Waarom zou je dat willen met de nieuwe data kosten tegenwoordig? Tenzij je wifi beschikbaar hebt?
Omdat spotify ook offline te gebruiken is :)
Ik heb een 1gb limiet en kan prima spotify luisteren in de bus. De integratie in android is al redelijk, maar kan beter.
Ook zou ik wel graag een last fm koppeling binnen de android app hebben zodat ik direct van een artiest vergelijkbare opties kan zien zonder eerst naar de last fm app te moeten.
Nee het is een API om BINNEN spotify een app te maken, dus voor het programma spotify zelf en niet een API om bij de spotify content te kunnen ;)
Maar de apps zijn in HTML5, dus in principe zou het wel moeten lukken na een minor update van de app.
Hoe bedoel je? Tuurlijk niet, die API bied niks om de streams te beluisteren hoor, alleen om te bekijken welke tracks je nu luistert en van wat ik zo zag om tracks te zoeken en af te spelen maar geen toegang tot de stream zelf, ze zouden gek zijn :+

Edit: met uitzondering van de C API dus :)

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 30 november 2011 21:03]

Ik doelde op het feit dat de apps normaal perfect op Android zouden moeten kunnen runnen (en ios, wp7, ...) omdat het eenvoudigweg HTML5 is :) misschien was mijn eerste post daar niet echt duidelijk in, excuses :)
Volgens mij is dit al mogelijk (als iemand het ontwikkelt), er is al een spotify API:
http://developer.spotify.com/en/libspotify/overview/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 291856 op 30 november 2011 20:03]

Grooveshark werkt imho beter, spotify heeft constant reclame erdoor. Dan kan je net zo goed naar de normale radio luisteren.

Tjah, of gewoon winamp installeren en alles wat je gedownload heb in de random gooien.
Of 5 euro per maand betalen ;)
Off: Aigh (P)api

On: Prima ontwikkeling, alleen proberen ze dat apps gedoe wat te forceren, dat gevoel heb ik iig met de chrome browser, ik word doodgegooid met die meldingen over apps etc.
Terwijl ik gewoon wil internetten... en de helft van die apps doet toch niets nuttigs...

Maar aan het partner lijstje te zien worden dit best wel wat welkome toevoegingen, vooral last.fm en billboard ben ik fan van.

Edit: Idd, zoals hieronder staat, een mooie dj interface... al komt het maar neer op een simpele afspeellijst die je fijn en overzichtelijk kan aanpassen..

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 30 november 2011 19:50]

Hoop dat er soort DJ mixing app komt. Zou erg handig zijn voor feestjes :)
Hier zit ik ook op te wachten, ben alleen bang dat je 2 (premium) accounts moet hebben als je 2 streams tegelijkertijd wil afspelen en dan hebben we het nog niet eens over hoe legaal (of niet) het allemaal is om spotify te gebruiken buiten huiselijke (persoonlijke) kringen.
Denk niet dat de copyright waakhonden dit een goed idee vinden. Voor muziek in een winkel moet je als winkelier ook betalen voor bijvoorbeeld radio.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey v. Hees op 30 november 2011 22:16]

Ben wel benieuwd hoe dit precies in elkaar steekt eigenlijk. Voor zover ik weet betaalt bijvoorbeeld een café een bepaald bedrag aan de buma/stemra zodat ze muziek mogen draaien in hun toko. Maakt 't dan nog uit hoe je aan die muziek komt? Je betaalt toch voor de rechten?

Ik ben wel bang dat ik hier veel te simpel over denk. Als er iets schimmig is, is 't heel die auteursrechten industrie wel...
Vind dit een goede ontwikkeling. Qua functionaliteit is spotify altijd wat achter gebleven. Nu kun je zelf kiezen wat je wel of niet wil toevoegen.
Off topic maar kunnen ze ook even een FullScreen versie van Spotify maken onder OSX Lion?

Spotify werkt erg lekker maar dat ontbreekt nou nog net.

Edit: Nice FullScreen zit in de Preview build, http://www.spotify.com/uk/download/previews/

[Reactie gewijzigd door Donstil op 30 november 2011 23:26]

Heb even zitten stoeien met de beta versie. Er wordt meer aandacht besteed aan je vrienden, je kunt trending playlists bij je vrienden zien, evenals tracks. Was te verwachten, de lijn van social wordt doorgetrokken.

Ben benieuwd of apps als Moodagent het gaan maken, ik denk dat de al ingebouwde radio ook al veel van deze functionaliteit biedt.

Verder ben ik benieuwd wat er echt met die apps gaat komen.. Zie de echte uitbreidingen, naast de apps die er nu zijn, nog niet echt.. We zullen zien!

Ik blijf het een pracht manier vinden om een grote muziekcollectie tot m'n beschikking te hebben (zowel online als offline).
Zojuist geïnstalleerd. Was wat skeptisch, maar het is echt heel erg goed. Heb facebook uitstaan, want vind het social gedoe overbodig. Pitchfork, last.fm, rolling stone zijn erg nice om erbij te hebben. De interface is ook een stukje beter nu..