Rechten Spotify-applicatie op Facebook zijn niet in te trekken

Facebook-gebruikers die bepaalde permissies van Spotify willen intrekken, kunnen dat niet. Zodra Spotify opnieuw start, worden de verwijderde permissies opnieuw geconfigureerd. Het is onduidelijk waarom de Facebook-api dat toelaat.

Spotify (scherper)Als een Facebook-gebruiker zijn Spotify-account met zijn Facebook-account verbindt, krijgt Spotify automatisch vier permissies toegekend. De Spotify-applicatie eigent zich bijvoorbeeld het recht toe om namens een gebruiker op Facebook berichten te posten. Wie problemen heeft met specifieke permissies van een applicatie, hoort deze te kunnen intrekken, maar bij twee van de vier permissies die Spotify uit zichzelf instelt, kan dat niet. Overigens is het wel in alle gevallen mogelijk om de rechten van Spotify in hun geheel in te trekken.

Wanneer de permissie om namens een gebruiker berichten te posten wordt ingetrokken, lijkt deze te zijn verwijderd. Als de Spotify-applicatie echter opnieuw wordt gestart, blijkt Spotify de ingetrokken permissie uit zichzelf te hebben hersteld. Dat schrijft Tweakers.net-mod MueR op het supportforum van Spotify. Hetzelfde geldt voor de rechten om de nieuwsfeed van een gebruiker te kunnen uitlezen. Tweakers.net heeft de bevindingen van MueR kunnen reproduceren.

Het is onduidelijk waarom de Facebook-api Spotify de mogelijkheid geeft om verwijderde permissies opnieuw aan te zetten. De andere twee rechten die Spotify standaard heeft, kunnen ook niet worden verwijderd zonder dat de link tussen Facebook en Spotify stopt met werken. Als het recht om op iemands Timeline te posten wordt ingetrokken, vraagt de applicatie bij het starten opnieuw om toestemming. Wordt deze niet gegeven, dan houdt de volledige Facebook-integratie op met werken. Hetzelfde geldt voor het recht dat Spotify standaard heeft om ook iemands Facebook-account te benaderen als Spotify niet wordt gebruikt; de Facebook-integratie stopt dan zelfs volledig met werken.

De Facebook-integratie in Spotify maakt het onder meer mogelijk om te zien waar iemands vrienden naar luisteren. De integratie werd onlangs uitgebreid; Spotify kan rechtstreeks vanuit Facebook worden bediend en plaatst automatisch door wat iemand beluistert. Ook is nu een Facebook-account verplicht om een nieuwe Spotify-account aan te maken.

Door Joost Schellevis

Redacteur

28-09-2011 • 15:40

73

Reacties (73)

73
69
47
6
1
8
Wijzig sortering
Ik heb inmiddels na eigen onderzoek een how-to geschreven over hoe je wel het sharen uit kan zetten:

Localhost: \[How-To] Revoke Spotify Rights
Je kan er nog bij zetten om op facebook the app activity privacy naar "Only me" te zetten als extra stok achter de deur...
Maar "Only me" betekent "Only me and facebook". En wat Facebook allemaal van plan is met je data...dat mag Zuck weten ;)
Er zit nu een optie "File -> Private Listening" in de desktop versie van Spotify.. Voor als je dus (even) niet wil dat wat je luistert op Facebook gezet wordt.

De Android app heeft dit nog niet.

Overigens vind ik het juist wel leuk om te zien wat anderen luisteren en dat anderen zien wat ik luister, maar niet altijd.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 26222 op 23 juli 2024 04:47]

Tot nu toe weinig positiefs voor de gebruiker uit die nieuwe samenwerking tussen facebook en spotify.
Benieuwd wat er nog meer gaat komen.
Tot niet zo lang geleden, voor de deal, vond ik de Spotify-Facebook integratie prima. Je kon connecten met Facebook en dan zag je wie van je vrienden ook Spotify gebruikten.
Van die vrienden kon je playlist e.d. inzien en muziek mee delen.

Maar sinds de nieuwe deal weiger ik met FB te connecten, want het doel is nu om automatisch mijn Spotify activiteit op Facebook te publishen. (ik sta totaal niet achter Mark's strategie mbt frictionless sharing in de nieuwe timeline).

Dit is trouwens wat Spotify er zelf over te zeggen heeft:
“To us, this is all about creating an amazing new world of music discovery. As most of our users are already social and have already connected to Facebook, it seemed logical to integrate Spotify and Facebook logins. We already use Facebook as part of our backend to power our social features and by adopting Facebook’s login, we’ve created a simple and seamless social experience.

From today, all new Spotify users will need to have a Facebook account to join Spotify. Think of it as like a virtual ‘passport’, designed to make the experience smoother and easier, with one less username and password to remember. You don’t need to connect to Facebook and if you do decide to, you can always control what you share and don’t share by changing your Spotify settings at any time.

We’re constantly trying new things, always looking for feedback and we’re always going to listen to our users, making changes based on this feedback wherever we can.”
http://musically.com/blog...ogins-with-new-statement/

Het probleem is dat het delen je eerst opgedrongen wordt, daarna kun je het wel beperken of uitzetten. Nogal de omgekeerde wereld, dus ik connect gewoon niet meer.

En waar het artikel over frictionless sharing mee eindigt al aangeeft:
If you don't want people to see what you're reading or listening to, or how much you're running, the best thing to do is to keep it off Facebook.
edit: typo

[Reactie gewijzigd door badflower op 23 juli 2024 04:47]

Het wekt ook irritaties op bij je vrienden op facebook. De berichtenstroom werd bij mij nu mondjesmaat vervuild met muziek die anderen luisteren. Gelukkig kun je makkelijk alle spotify publicaties van anderen uitschakelen, of de spotify publicaties van één specifiek persoon weren. Dat is dan wel weer goed geregeld.

Neemt niet weg dat een opt-in voor je vrienden beter zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Ras op 23 juli 2024 04:47]

Tot nu toe voor de betalende gebruiker ook niet echt nadelen. Ik kon het aanbod om Facebook met Spotify te linken vooralsnog weigeren, zolang dat zo blijft zal ik Spotify blijven gebruiken... Komt de verplichting alsnog ben ik snel weg
Je zou ook gewoon een andere user kunnen aanmaken, met een nickname... Vloeken mag ook niet, maar strafrechterlijk valt een dubbelaccount niet te vervolgen (zonder laster etc). 't Is maar een idee voor een simpele oplossing...

Maar hey, op mijn Wordpress blog kun je ook enkel met Facebook comments zetten. En eigenlijk is dat wel makkelijk, gebruikers die eens langs komen hoeven geen aparte account aan te maken en zullen veel vlugger eens wat commenten. OpenID is ook prima, alleen heeft niemand dat...

Op Facebook is het probleem naar privacy inderdaad wel de rechten. Zo kan ik mij op mijn blog ook allerlei rechten toeeigenen. Gaande van het lezen van de priveberichten tot offline access, toegang tot je foto's, je stream, en al de rest. Waarom is dat nu nodig? Om het aantrekkelijk te maken voor de apps, maar niet voor de gebruikers. En die klikken toch gewoon op 'Allow'. Daar zit het gevaar in. Dus eigenlijk is Facebook = Evil, tenzij je vanalles loopt te tweaken en overal oplettend bent, maar dan nog wordt het je soms onmogelijk gemaakt.
Veel websites hebben de keuze tussen Account aanmaken / Inloggen met Fb / twitter / Google account
Ik denk dat veel mensen wel een OpenID hebben, maar niet daarvan af weten. Google, Hyves, myspace, AOL en yahoo zijn bijvoorbeeld providers van OpenID.
Anoniem: 399807 @? ?29 september 2011 10:22
Waarom wil je comments? En als je beseft facebook = evil, waarom ga je er dan toch in mee?
Ik zag het ook, op de voorpagina van facebook stond ineens heel uitgebreid welke playlist ik aan het beluisteren was. Toen ik dit bericht wou verwijderen was dat domweg onmogelijk, ik vind het goed als men dingen wil integreren met elkaar maar geef wel de mogelijkheid om dingen ongedaan te maken dan. Ik wil nog altijd zelf bepalen wat ik wel en niet op het web publiceer over mezelf natuurlijk.
Je kan rechten geven aan een post, zet het op "alleen ik" en niemand kan die lijsten meer zien.
Dat heb ik gedaan voor alles wat Spotify wil posten (privancy instellingen, instellingen voor applicaties)

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 23 juli 2024 04:47]

Ja, dit merkte ik vanochtend ook al. Probeerde eerst een bericht van spotify te verwijderen @ facebook: dat ging niet. Rechten van Spotify intrekken: lukt ook niet. Ga er vanuit dat dit een bug is eigenlijk, zou het waanzin vinden als het de bedoeling is.
Net zo'n 'waanzin' zeker als dat je zonder F*c*book account niet meer in Spotify kunt komen??

Ik vind het allemaal maar net iets te toevallig dat deze dingen nu juist in korte tijd gebeuren, al is het natuurlijk mogelijk als alles net nieuw is...
De grootste concurrent die Facebook zich kan 'wensen', namelijk Google met Google+ is sinds kort online voor iedereen en maakt een explosieve groei door, dus vandaar dat Facebook druk aan het 'innoveren' is.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 23 juli 2024 04:47]

Tja ik denk dat Facebook hier toch een paar grote misstappen maakt in een vrij cruciale tijd. Google+ is inderdaad net open en Facebook besluit de newsfeed te verkr*chten (kan het niet anders noemen en veel gebruikers lijken ontevreden), een timeline in te voeren waar iedereen maar in mag posten en een koppeling met Spotify waar privacy met handen en voeten getreden wordt. Al met al niet erg goed voor de reputatie van Facebook lijkt me en een goed moment voor Google om wat gebruikers af te snoepen.

Ik begrijp trouwens dat Facebook snel dingen wil veranderen nu er concurrentie is. De friendslists waren een antwoord op de cirkels van Google+. Helaas vind ik de uitwerking van Facebook veel minder geslaagd. Vooral omdat Facebook deels voor je bepaalt wie in welke lijst hoort en welke lijsten aangemaakt worden. Je hebt hier dus maar ten dele invloed op, wat veel mensen irriteert.

Kortom, Facebook komt wel in beweging maar echt een verbetering zou ik het niet willen noemen... Overigens geldt dit denk ik ook voor Spotify. Ze hadden een zeer goede naam en reputatie met muziek in ruil voor wat advertenties of geld. Toch jammer dat dat businessmodel nu op de schop gaat en / of niet haalbaar is gebleken. Ik vermoed dat ze nu uit het hoekje 'cool' gaan en men er de neus voor op zal halen. Velen zullen waarschijnlijk overstappen naar een andere dienst of terugvallen op illegale downloads.

Dit rechtenprobleem klinkt mij echter wel eerder als een bug dan als een bedoelde feature. De integratie is nog niet zo lang, dus kan me voorstellen dat er nog wat dingen gladgestreken moeten worden. Als dat niet zo is, zou het wel een erg slecht teken zijn. Maar waarom zou je de optie aanbieden iets uit te zetten als het vervolgens onmogelijk is? Verberg de optie dan in z'n geheel zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 23 juli 2024 04:47]

ik moet zeggen, het is verdomd simpel om deze functionaliteit toe te voegen.

Ik heb IPC het zelfde gedaan voor een applicatie bij ons. Het enige verschil tussen Spotify en mijn applicatie echter is dat ik niet de facebook-login details onthoud.

In je applicatie heb je een browser in de background-draaien, deze staat gewezen naar een facebook-login pagina.
Via een eigen text-input veldjes vul je je wachtwoord in.

Vervolgens log je in via de website (wat je niet ziet), indien de rechten-pagina komt, wordt automatisch op 'geef rechten' geklikt. Waarna de applicatie gewoon alle rechten kan krijgen die je maar wilt.

Het is een verschrikkelijk groot beveiligings lek dat dit mogelijk is met facebook.

Het zelfde werkt overigens met Twitter, precies het zelfde verhaal/trucje.
explosieve groei? explosieve groei is niet zo knap als je van iets kleins komt. Ik zie google+ voorlopig geen succes worden, facebook is pas net hyves de baas in nederland (een jaartje ofzo) en google+ gaat echt niet een serieuze bedreiging worden zolang mensen niet weggepest worden zoals bij hyves (kinderachting,onvolwassen,blij,irritant niveau van gebruikers)
Anoniem: 93940 @Muta28 september 2011 17:42
Eens, maar Facebook bewijst zichzelf hier ook geen dienst mee. Daarmee zie ook ik nog niet zo snel een massale overstap van Facebook gebruikers naar Google+, maar de tijd zal het leren.
Oz
Nu is het wachten nog op een Spotify-achtige Google Music die wereldwijd is en met G+ is geintegreerd, en we hebben megaconcurrentie.
Hij is er nog niet helemaal, maar er is al wel een Google Music;)

@Morrar,

Die timeline 'aanpassing' is net als een nieuwe versie van MSN/WLM, iedereen huilen ik wil de oude, kom op, ga mee met je tijd, boe hoe!

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 23 juli 2024 04:47]

Als je goed leest, heeft Google+ een omvang van 1% vgl met Facebook. Daarnaast heeft Google nu niet zo'n heel goed track-record voor wat betreft Social Media. Ik verwacht dan ook dat Google+ net als Wave en hun eerdere pogingen een tijdje redelijk populair blijft bij een selecte groep, en dan stilletjes aan weer verdwijnt.

Niet dat Facebook het eeuwige leven zal hebben, maar voorlopig zie ik Google+ nog niet als 'concurrent'.
Innoveren prima... maar met deze actie spelen ze Google eerder in de hand. Dat is zelfs een vrij natuurlijke reactie van mensen, het zit in onze aard om je te verzetten tegen 'ongewenste elementen' die je worden opgedrongen. Alhoewel we ons er wel snel bij neerleggen als het te moeilijk of onmogelijk is om tegen te vechten, maar dat is niet zo bij Facebook... een account is zo gesloten/verlaten en een ander account bij de concurrent net zo makkelijk geopend.

Het wordt mijn inziens ook steeds meer bizar op dat gebied, je bent zogezegd niet eens meer de baas over je eigen gegevens. Okay, je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor wat je het web op slingert en men doet nou eenmaal aan profilering via de door jou geposte info, maar nu wordt zelfs dat vager omdat er voor jou uitgemaakt wordt wat er op je prikbord wordt gezet etc.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 juli 2024 04:47]

Voor een heleboel dingen klopt dat wel, maar niet voor sociale media. Als al je vrienden op facebook zitten, waarom zou je dan een G+ account openen? En als jij het niet doet, waarom zouden je vrienden het dan doen?
Een vergelijkbaar verhaal heb je met hyves. Hyves was alleen voor Nederlanders. Het internet voor iedereen. Hoeveel personen ken jij die puur alleen Nederlanders kennen? Ik ken er geen. Nouja, misschien een van m'n vriendinnen, maar die hangt meer met haar moeder rond dan met de rest van de wereld. Als je dan mensen kent uit het buitenland, hebben die geen hyves maar een facebook, en dan moet je er 2 nemen. Als een groot deel van je vrienden dan een fb heeft, maakt de rest van de groep er ook vanzelf wel een aan. En dan kom je tot de conclusie dat 2 sites onderhouden een beetje irritant is, vooral als je op 1 van de 2 maar een deel van je vrienden hebt, namelijk alleen de Nederlanders.
Net zo'n 'waanzin' zeker als dat je zonder F*c*book account niet meer in Spotify kunt komen??
Dat is onjuist. Ik heb spotify zonder facebook en geen enkel probleem.
Als dat inderdaad een verplichting zou worden dan ben ik meteen weg bij Spotify.
Het is een verplichting als je een Spotify-account wil aanmaken. Voor bestaande gebruikers dus niet, maar je komt niet meer binnen zonder FB-account.
Misschien is het onderdeel van de deal tussen Spotify and fb. Voor facebook heeft een deal alleen zin als mensen ook de muziek die ze luisteren delen op fb. Als ze die sharing kunnen uitzetten dan heeft fb er niets aan.
gewoon een dummy facebook account aanmaken met een fakename zonder vrienden voor dit soort verplichte onzin koppelingen : )
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Mag alleen volgens de algemene voorwaarden van Facebook niet he ;-)
Ja maar dat mag dus weer niet volgens de AV van Facebook die je hebt geaccepteerd bij het aanmaken van een account.

Ik vind het ook te gek voor woorden, dat dit zo erheen wordt gedrukt. De laatste paar toevoegingen aan facebook vallen sowieso al niet in goede toonaarde. Ik denk dat ze zich moeten realiseren dat de waardering voor FB heel erg dun is, mensen stappen zo over naar een ander social media platform wat aan hun wensen voldoet.

Ik heb me nog nooit zoveel met mijn privacy bezig gehouden sinds mijn FB account en het managen ervan wordt ook nog eens bemoeilijkt door de instellingen die er toe doen diep weg te stoppen op de site die via allerlei kronkelweggetjes uiteidenlijk te bereiken zijn. Nee dit is geen goede ontwikkeling!

En dat spotify voet aan de grond wil krijgen is prima, maar dat was ze imho beter gelukt door positieve reclame (mond op mond, levendige community) dan op een paard te wedden en gebruikers ineens verplichten een facebook account aan te maken.

We zullen zien wat het wordt..
Ah right, en denk je dat ze je met dat soort voorwaarden kunnen sue-en ? Zolang je maar niet de naam van je baas opgeeft en vervolgens allemaal kinkey dingen post...
Dat het nietbmag van fb betekent niet dat het niet kan. Ik heb zelf een nep account aangemaakt en het enige wat je niet moet doen is op fb zelf duidelijk maken dat dat niet je echte naam is dan moet je je naam veranderen, heel gevaarlijk!

Hoop voor spotify dat al hun gebruikers er spontaan mee stoppen. met dit soort onzin als een verplichte fb koppeling die ook nog is voor jou bepaalt wat hij allemaal wel en niet mag op je eigen account en als je per ongeluk dus permissies intrekt dat spotify die "fout" weer voor je recht zet door zichzelf weer oppermachtig te maken.
Ik was nog wel zo tevreden over spotify... Vroeger
Het verbaast me allemaal niets meer. Deze deal -waar Spotify zeer waarschijnlijk een grote smak geld mee verdiend aan advertentiegelden- heeft wel een beetje de ware aard van Facebook én Spotify laten zien. Jammer.

Want welke voordelen heeft dit nu voor de consument? Betere integratie oid? Vrij weinig dus imo. ;(

EDIT: hopen maar dat het een bug is inderdaad. :)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 23 juli 2024 04:47]

Het verbaast me allemaal niets meer. Deze deal -waar Spotify zeer waarschijnlijk een grote smak geld mee verdiend aan advertentiegelden- heeft wel een beetje de ware aard van Facebook én Spotify laten zien. Jammer.
Het zal vast een bug zijn, maar om nu verbaasd te doen als deze firma's geld willen verdienen is een beetje naief.
Ik geloof er geen barst van dat dit een bug is. Er zijn (tien?)diuzenden applicaties op Facebook, en daar gaat het wel goed bij.
Dit is denk ik een bewuste zet. Er is veel geld mee gemoeid. Als het goed is kan een applicatie zichzelf geen rechten toeeigenen, anders is er in de API is heel erg mis. En dan gaat het denk ik een topje van een ijsberg worden.
(Het is overigens van den zotte wat sommige apps aan rechten willen hebben en van de minder oplettende gebruikers krijgen!)
Ik wil Spotify al een hele tijd uit proberen, maar het komt er telkens maar niet van. Met de huidige berichten rondom Spotify ben ik daar eigenlijk maar blij om, ik heb een hekel aan die Facebook 'integratie'. Hopen dat dit allemaal ingetrokken wordt, en anders komt het er zéker nooit van.
Dan geef je in spotify geen facebook gebruikersnaam en wachtwoord in en hoppa. Geen integratie.
Dat is tegenwoordig dus verplicht.
Ben al een geruime tijd spotify gebruiker. Die Facebook integratie is gewoon optioneel, ook in de nieuwste versie.
Nope, ik kreeg meteen een bericht dat ik mijn Facebook moest opgeven en anders moest ik maar op het kruisje drukken (en dat sloot dus Spotify af).
Heb meteen een mail gestuurd dat ze mijn account wel mochten verwijderen, ik heb geen problemen met Facebook integratie maar ze moeten het niet mijn strot door douwen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 04:47]

Je hebt dus ook geen betaalde account....
Dat heeft er niets mee te maken hoor... ook voor een betaalde account is het verplicht om spotify te linken aan facebook. Bestaande accounts hoeven dat niet, maar als ze dat ooit wel gaan doen zijn ze mij in ieder geval kwijt.
Zie het nieuwsbericht hier.

Voor bestaande gebruikers is dit inderdaad optioneel. Nieuwe gebruikers worden verplicht om een koppeling te maken.
wel even bij blijven met de rest vd berichten, voor registratie is facebook tegenwoordig verplicht.
Ik moet zeggen dat ik niet echt vrolijk wordt van deze berichten... Op deze manier wordt alle social media je wel erg door de strot geduwd. Ik vind Spotify een erg goed programma, maar als facebook je op deze manier wordt opgedrongen hoeft het voor mij niet meer...
Anoniem: 161691 28 september 2011 15:46
Heel vreemd. Ik heb hier ook gewoon mee ingestemd met het idee "dat kan ik later altijd uitzetten".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.