Facebook vernieuwt profielpagina's en introduceert 'sociale apps'

Facebook heeft donderdagavond op zijn eigen ontwikkelaarsconferentie F8 wijzigingen aangekondigd in de lay-out en functionaliteit van het sociale netwerk. Grootste wijziging is een nieuwe profielpagina, die de naam Timeline krijgt.

Timeline is een behoorlijke wijziging ten opzichte van de huidige profielpagina's op Facebook. Gebruikers kunnen in een tijdlijn belangrijke gebeurtenissen toevoegen, zoals geboorte, huwelijk en afstuderen. Daarbij kunnen foto's en video's worden geplaatst. Naast de profielfoto kan een 'cover' worden ge-upload, een veel grotere foto die boven het profiel getoond wordt.

Daarnaast heeft Facebook Social Apps toegevoegd aan het profiel. Die apps, onder de naam Social Graph, zijn plug-ins voor bestaande diensten, zoals muziekstreamservice Spotify, sportservice Runkeeper en filmdienst Netflix. Met die plug-ins kunnen gebruikers delen wat ze beluisteren, bekijken of aan het doen zijn. Daarnaast is een nieuwslezer toegevoegd, waarin nieuws van diverse Amerikaanse media te lezen is.

De aankondiging komt vlak na de vorige vernieuwing, die eerder deze week werd aangekondigd. Die vernieuwing zit vooral in het Nieuwsoverzicht, de plek waarin gebruikers updates van vrienden kunnen lezen. Facebook selecteert nu welke updates wellicht voor de gebruiker het interessantst zijn en haalt die naar boven. Ook is een ticker toegevoegd, waarin de recentste activiteiten te zien zijn.

Het is onduidelijk wanneer alle gebruikers de nieuwe lay-out voor het Nieuwsoverzicht en de profielpagina kunnen zien. Engelstalige gebruikers zien het nieuwe Nieuwsoverzicht al, voor leden die Nederlands als taal hebben ingesteld lijkt dat nog niet het geval. BusinessInsider heeft een handleiding online geplaatst om Timeline nu al uit te kunnen proberen. Daarvoor moet je je registreren als ontwikkelaar, een app maken en een telefoon of creditcard toevoegen aan je account.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

23-09-2011 • 09:12

67 Linkedin

Reacties (67)

67
64
35
6
0
15
Wijzig sortering
Anoniem: 413551
23 september 2011 09:49
Als je die timeline wilt proberen; zo kun je er aan komen:
http://www.youtube.com/watch?v=wKClYEOUECI
Ik heb het nu ook, en moet zeggen, is nieuw, verfrissend, maar wel even wennen...
aan einde van het filmpje zie je heel even een overzicht van de pagina.
Lijkt verdomd veel op een blog moet ik zeggen met die grote pagina bovenaan. Het concept van de timeline is ook blog achtig, maar bij Facebook is het onderwerp jouzelf.

Facebook meets Tumblr?
Maar het is toch ook een blog?
Het wordt wel als 'social' network geadverteerd, maar miljoenen mensen zijn de hele dag bezig om vooral alles over zichzelf te posten, zonder ook maar enige interesse te hebben in wat de ander post. En de andere doet precies hetzelfde, en zijn vrienden ook, etc. etc. en voila, je hebt één grote verzameling dagboeken online staan. Zo sociaal vind ik dat niet.
Hier een goed artikel door Farhad Manjoo over de gedachte achter de nieuwe indeling van Facebook. http://www.slate.com/id/2304425/
Komt meteen mijn kritiek op zulke kritiek:
Je bepaalt op facebook nog altijd helemaal zelf wat je wel en niet deelt. Ook straks met de sociale apps kies je er zélf voor ze te installeren en te gebruiken. Je hóeft namelijk niet al je accounts te koppelen aan facebook, als je dat niet wilt.

net als de timeline: je hóeft helemaal geen babyfoto's op facebook te knallen als je dat niet wilt. Het is zover ik weet immers niet zo dat facebook je oude fotos inscant en automatisch, tegen je wil in, deelt op je profiel?

Dus al het gezever en gezeur over privacy-schending en het sharen op facebook is dus een beetje vreemd.

Je doet het allemaal helemaal zelf. punt.

[Reactie gewijzigd door Geronimous op 23 september 2011 15:00]

Als ik jou was zou ik dat artikel nog maar eens lezen. Het gaat erom dat in de toekomst alles wat je doet automatisch op FB terecht komt.
Nu zegt zuckerberg wel "these apps require users' consent to start auto-sharing", maar als dat op een zelfde opdringerige of obscure manier gebeurt als veel andere zaken op facebook... Aangezien het een site is die in Amerika gehost wordt, is er grote kans dat het opt-out is, ipv opt-in. User consent kun je namelijk op meerdere manieren interpreteren. Bijv: eerst mensen op de hoogte stellen dat er iets nieuws is en het default aan staat, en dan stellen: if you don't consent, you should disable it.
Anoniem: 234453
23 september 2011 12:15
Een positieve ontwikkeling is dan weer wel dat er steeds meer mensen op de hoogte schijnen te zijn van het feit dat Facebook gewoon een front is van de (Amerikaanse) inlichtingendiensten en niet zomaar een leuke toepassing van internet. Wat ooit alleen maar een conspiracy theorie was, begint nu toch blijkbaar bij steeds meer mensen door te dringen. Hierdoor gaan ze hopelijk toch wat voorzichtiger omspringen met hun informatie. Dat ze niet beseffen hoe diep het konijnehol wel gaat en waar Google en Facebook zich nog allemaal mee bezighouden achter de schermen is tot daar aan toe, maar dat hun gevoel van privacy toch nog iets waard lijkt te zijn is toch hoopgevend. Dit gaat tenslotte niet om privacy in de betekenis van "Jan gaat vanavond zwemmen", maar daadwerkelijk om de menselijke vrijheid in ruime opvatting.

Het gezegde "Everything you say can and will be used against you" weerklinkt ook in de grote rechtzaal die internet heet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 234453 op 23 september 2011 12:17]

Nou ja.... ik ben ook geen vriend van Facebook maar dat het een front is van de inlichtingendiensten heeft toch wel een vrij hoog paranoia gehalte. Kijk het nieuws eens na en je ziet dat de inlichtingendiensten eigenlijk telkens weer vrolijk een stapje achter de realiteit aanhobbelen.... crisis in de Arabische wereld als "bewijsstuk A" onze zogenaamd goede Amerikaanse vrienden waren er echt als laatste bij, nogal vreemd als ze Facebook controleren zoals jij aanneemt.

Kritisch denken is OK, enige scepsis t.a.v. officiële mededelingen a la Rutten's belofte dat Griekenland heus wel zijn schulden zal terugbetalen is terecht...... maar denken dat een klein clubje het wel en wee van deze wereld beheerst: ofwel ze zijn veel subtieler dan ik kan volgen, ofwel het lukt niet erg de ontwikkelingen op deze planeet te beheersen, ik zet mijn geld op de tweede..
En zo geven wij vrijwillig allemaal belangijke informatie over onszelf aan steeds meer mensen. Je kan weliswaar instellen wie wat ziet maar die data is er wel. Waar je was, wat je gedaan hebt, en met wie... het is nog maar de vraag of dit niet ooit voor problemen gaat zorgen... problemen van het type dat we nu nog niet eens kunnen voorstellen... zoals een AI die deze informatie kan data-minen... you just dont know :)

Maar Facebook is wel erg leuk... los van de discussie over privacy of Big Brother... en juist daarom werkt het zo goed. Iedereen die meedoet laat als het ware een schaduw, een afdruk, van zijn leven op Facebook after... het enige wat er verandert is dat de updates steeds vaker gebeuren, en de gebeurtenissen steeds meer divers worden...

[Reactie gewijzigd door Webdoc op 23 september 2011 09:25]

Mee eens. Ziet er heel vet uit, maar ik persoonlijk heb totaal geen behoefte aan dit soort 'involvement'. Ik heb niet de behoefte om constant te laten weten wat ik doe en waar en ik heb ook geen behoefte om dit van anderen te weten. Ik ben er ook gewoon te saai voor ;). Jammer dat de meeste andere Facebookers dit niet van zichzelf doorhebben. Het is trouwens een feit dat elke Tweet wordt bewaard door een of andere state library, wat wel bedenkelijk is. En daarbij worden deze sites steeds vaker gebruikt voor 'stil schaduwen' door politie- en geheime diensten (check de verschillende subpoena forms (PDF) voor de grap), om nog maar te zwijgen van ex-en en eventuele reputatieschade bij sollicitaties enz.
Hoe dan ook legt het succes van Facebook wel bloot dat de huidige generatie zucht naar erkenning, wat het in deze vorm ook waard moge zijn.
In dat geval raad ik je van harte aan om Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other van Sherry Turkle eens te lezen.
As the digital age sparks increasing debate about what new technologies and increased connectivity are doing to our brains, comes this chilling examination of what our iPods and iPads are doing to our relationships from MIT professor Turkle (Simulation and Its Discontents). In this third in a trilogy that explores the relationship between humans and technology, Turkle argues that people are increasingly functioning without face-to-face contact. For all the talk of convenience and connection derived from texting, e-mailing, and social networking, Turkle reaffirms that what humans still instinctively need is each other, and she encounters dissatisfaction and alienation among users: teenagers whose identities are shaped not by self-exploration but by how they are perceived by the online collective, mothers who feel texting makes communicating with their children more frequent yet less substantive, Facebook users who feel shallow status updates devalue the true intimacies of friendships. Turkle 's prescient book makes a strong case that what was meant to be a way to facilitate communications has pushed people closer to their machines and further away from each other

[Reactie gewijzigd door Bong_Marley op 23 september 2011 11:11]

Ik snap dat ze willen innoveren, maar de "ouwe" look was naar mijn mening mooier en makkelijker in gebruik.

[Reactie gewijzigd door NickvLeeuwen1 op 23 september 2011 09:20]

Helemaal mee eens. Die nieuwe look is 3 keer niks, grotere foto's, allemaal overbodige info die ik niet hoef te zien...en vrijwel niks is aan te passen :(
Op dit moment kan je met Betterfacebook of Feedfilter (beide FF plugins) nog orde op zaken stellen. Dat scheelt een hoop onzin en irritante tickers.

Wat ze nu willen met media is... Ik heb er geen woorden voor? En ik snap er geen bal van. Wat is er zo "sociaal" aan muziek of videos? Wat heeft dat te doen met familie/vrienden?
Mijn insteek op Facebook is dat ik van mijn internationale familie en vrienden op de hoogte blijf van hun ervaringen, en ik zie graag fotos van wat fotografen op mijn vlak.

En nu willen ze een soort veredeld Youtube station worden? 8)7
Dat verhaal over geselecteerde updates heb ik al gehad. Dus in NL ook al wel uitgerold.
Klopt, maar het gaat specifiek om timeline... dat is een andere layout. Zie filmpje 1.
niet bij iedereen, want vanmorgen had ik nog gewoon de oude layout..
Yup, Facebook heeft ALWEER de gewone "most recent" view verwijdert, ondanks dat Facebook gebruikers de vorige twee keer dat Facebook dat deed massaal geprotesteerd hebben.

NEE facebook, ik bepaal ZELF wel hoe ik het wil zien, ik heb helemaal geen behoefte aan wat JIJ denkt dat voor mij belangrijk is!
Ja erg storend, met mijn compulsieve Facebook drang is het verreweg het makkelijkst als ik mijn nieuwsoverzicht op most recent heb staan. Erg vervelend dat dit er nu weer uit is gesloopt.
NEE facebook, ik bepaal ZELF wel hoe ik het wil zien, ik heb helemaal geen behoefte aan wat JIJ denkt dat voor mij belangrijk is!

Grapjas. Laatste keer dat ik keek was Facebook nog steeds een gratis dienst. Je hebt die te nemen zoals die is inclusief hoe FB denkt er de meeste slaatjes uit te kunnen slaan :Y)

Als het je niet bevalt kun je er ook geen gebruik van maken :z
gratis inderdaad.. maar zonder ons gebruikers is facebook niets, geen inkomster van de ads etc, but ze hebben zeker wel te luisteren naar ons ( de gebruikers)
Waarom zou FB luisteren?

Denk je nou echt dat het ze boeit dat 1000 mensen er problemen mee hebben?

Van die 1000 mensen zal 1% zijn account opzeggen en de rest blijft gewoon lekker zijn gegevens invullen en daarmee dus Facebook rijk maken.

Zolang iedereen FB blijft gebruiken dan kunnen ze arrogant doen.

Ze hebben zo vaak dingen fout gedaan, qua privacy, qua beveiliging, qua interface maar toch blijft het aantal gebruikers stijgen.
Die timeline... Klinkt tof, maar ook wel scary. Toch even een bevestiging van wat ze allemaal van je weten(/willen weten). Die apps is wel een heel toffe verbetering imo :)
Weet je wat pas scary is? Dit, moet je voor de grap eens uitvoeren (linkje onderaan, 'Een kopie downloaden').
@Slarioux: dan ga je er vanuit dat users alleen bewust iets posten, en niet in een vlaag van woede/verdriet/bezopenheid enz. Ik Twitter heel bewust, maar ik kwam bij het opruimen ook wel tweets tegen die ik zo 1-2-3 niet herkende.

[Reactie gewijzigd door TDeK op 23 september 2011 11:56]

Anoniem: 126717
@TDeK23 september 2011 10:55
Dat heb ik al een paar keer gepoogd. Nooit een byte ontvangen.
Waarom scary? Het is precies dat wat je doet op een sociaal netwerk, dus het mag echt geen verrassing heten.
Daarnaast heeft Facebook Social Apps toegevoegd aan het profiel. Die apps zijn plug-ins voor bestaande diensten, zoals muziekstreamservice Spotify, sportservice Runkeeper en filmdienst Netflix. Met die plug-ins kunnen gebruikers delen wat ze beluisteren, bekijken of aan het doen zijn
mijn idee is altijd geweest dat Hyves meer op facebook zou gaan lijken, maar het is dus precies andersom.
Daarvoor moet je je registreren als ontwikkelaar, een app maken en een telefoon of creditcard toevoegen aan je account.
even een app maken....

en daarnaast, mijn creditcard krijgen ze never nooit niet bij Facebook.

[Reactie gewijzigd door tes_shavon op 23 september 2011 09:23]

Je kan deze registratie 'skippen', een nummer of creditcard ingeven is niet noodzakelijk.
Ik betwijfel of mensen zoveel informatie/foto's/filmpjes over hun verleden hebben... maar ik moet zeggen dat ik het idee erg goed vind.
Je moest eens weten hoeveel vrienden ik heb wiens hele leven gedocumenteerd is. Papa's die altijd met hun 8mm-camera overal achteraan renden. En dan bij hun bruiloft maanden (!) lang bezig zijn geweest om een 2,5 uur durend spektakel te monteren...
Voor alle mensen die de veranderingen bij facebook maar niks vinden: Welkom bij Google+ ! :)
Nou, als het op privacy aankomt heb ik in Google eigenlijk net zo weinig vertrouwen als in Facebook.
Nou, als het op privacy aankomt heb ik in Google eigenlijk net zo weinig vertrouwen als in Facebook.
Eigelijk nog minder, aangezien google de mogelijkheid om veel meer informatie aan een persoon te koppelen dan Facebook heeft. Het facebook ecosysteem bestaat immers uit uitsluitend facebook. Google's ecosysteem bestaat uit veel websites, en zowat iedere website ter wereld omdat die google analytics draaien.

Dat maakt google veel gevaarlijker dan Facebook.
Je vergeet dat Facebook ook tracked via de Like button, iets wat wellicht minstens zo breed geïmplementeerd wordt als google analytics
Op dit moment heeft Google+ gewoon nog niet de critical mass om nuttig te zijn en is voor mij in ieder geval nog geen waardig alternatief voor Facebook. (Dit kan natuurlijk in jouw omgeving anders zijn)
Jammer dat de nieuwe layout gebasseerd is op Google+ en daarmee Google+ dus precies is wat je *niet* wilt als je de nieuwe Facebook layout niks vindt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee