Spotify is nu ook in België beschikbaar

Belgen kunnen sinds woensdagmorgen een Spotify-account aanmaken. Dat de streaming-muziekdienst zijn deuren deze week in België zou gaan openen, werd al verwacht. In Nederland is de dienst al anderhalf jaar beschikbaar.

Begin deze week verschenen al berichten in de media dat Spotify zijn diensten deze week in een drietal Europese landen, waaronder België, zou starten. Dat blijkt correct: dinsdag opende Spotify zijn deuren in Oostenrijk en vandaag zijn België en Zwitserland aan de beurt, zo meldt het bedrijf. De abonnementsvoorwaarden zijn in België hetzelfde als in Nederland: naast een gratis versie waarvan het maximale aantal luisterminuten na een halfjaar wordt beperkt, zijn er een unlimited- en premium-abonnement van respectievelijk 5 en 10 euro per maand.

Spotify heeft niet aangegeven waarom het zo lang heeft geduurd voordat het in België van start ging, maar waarschijnlijk verliepen de onderhandelingen met auteursrechthebbenden moeizaam. Dat is ook de reden dat Nederland relatief lang moest wachten op Spotify. Ondertussen is de dienst hier echter alweer anderhalf jaar beschikbaar.

Volgens De Standaard had Spotify plannen om samen te werken met een telecomprovider, zoals het in Nederland doet met KPN, maar de deal zou zijn afgeketst. Wel ging isp Belgacom samenwerken met concurrent Deezer. Spotify wil in de toekomst zijn deuren openen in Duitsland, Australië, Nieuw-Zeeland, Singapore en Hong Kong.

Door Joost Schellevis

Redacteur

16-11-2011 • 10:40

84 Linkedin

Submitter: Anthony

Lees meer

Spotify komt naar België Nieuws van 3 juli 2011
'Spotify komt naar België' Nieuws van 12 februari 2011

Reacties (84)

84
78
56
6
0
10
Wijzig sortering
Ik verwacht pas echt een groei van Spotify zodra deze draadloos gestreamd kan worden zoals met bijvoorbeeld een Logitech Squeezebox.
Een compact apparaat tussen de versterker/radio.
Ideaal,...
U vraagt, wij draaien... Spotify premium kan perfect gestreamd worden met de Logitech Squeezbox!

http://www.spotify.com/uk/about/features/around-the-house/
Er zijn al spotify enabled draadloze apparaten die kunnen streamen hoor ;)
En op onkyo / integra receivers zitten vanaf bepaalde series ook een spotify client ingebakken. Bij Onkyo vanaf de TX-NR609 (zie http://www.uk.onkyo.com/en/products/tx-nr609-35517.html)... ook sonos heeft spotify ondersteuning... dus keuze genoeg..

Edit: ff nagekeken, bij integra imiddels beschikbaar op alle huidige modellen (dtr-20.3 t/m dtr-80.3, zie http://www.integrahomethe..._class.cfm?class=Receiver voor meer informatie over alle huidige Integra receiver modellen)...

[Reactie gewijzigd door rcor op 16 november 2011 12:41]

iPhone/iPad -> Spotify App -> Airplay (Airport Express)

Werkt als een trein! :)

[Reactie gewijzigd door ReCreator op 16 november 2011 10:59]

Jammer dat Airplay alleen met de iPhone/iPad app werkt en niet op iMac of MabBook. Heb wel 3rd-party apps gevonden, maar zou helemaal geweldig zijn als het ook via de normale Spotify app kon. :)
Als je een Airport Express hebt kun je vanuit iTunes die ook als output kiezen :) Heb er zelf geen, maar toevallig onlangs bij iemand geplaatst. :) Mooi spul!
Zelf Airplay op XBMC erbij gezet, werkt ook perfect :)
Maar iTunes is niet Spotify. Als je in de dekstop versie van Spotify niet een airplay uitgang kan selecteren dan gaat het niet lukken naar die speakers te streamen.
Wat is eigenlijk het grote voordeel van spotify op bijvoorbeeld iTunes?
Je betaald een vast bedrag per maand voor toegang tot hun volledige muziekdatabase, voor zo ver ik weet betaal je op iTunes nogsteeds per cd een best wel substantieel bedrag. Eénmalig dan wel, maar toch...
En dan heb je zelf de verantwoordelijkheid van het waarborgen van de integriteit van de aangekochte collectie d.m.v. backups die ook niet gratis zijn, wat op een Spotify ook vervalt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 16 november 2011 11:23]

Waarom zou je een backup nemen van je op iTunes aangeschafte muziek? Je doet alsof je moet betalen om het terug te kunnen downloaden wat niet het geval is.
Nog niet, maar dat kan elk moment veranderen, ze hoeven alleen maar de EULA aan te passen.

Als jij een fysieke CD kwijt raak krijg je immers ook niet zomaar een nieuwe van de winkel waar je het gekocht hebt.

En nee, dat is niet anders, die muziek van itunes komt ook niet uit de lucht vallen, dat kost Apple ook geld om het te hosten en distributeren.
Nee, maar het kost minder geld om gewoon iedereen unlimited te laten downloaden wat ze gekocht hebben dan om alle klachten te behandelen lijkt me.
De laatste keer dat ik iTunes gebruikte voor muziek, wat ik direct toegeef dat even gelden is, moest je zelf je meuk backuppen.
Je kon 1x via de klantenservice het verzoek tot her-download indienen maar het moraal was dat je toch echt moest zorgen dat je je meuk op back-up had.
Wat is het verschil eigenlijk met Grooveshark?
Bij Grooveshark kan elke gebruiker muziek uploaden, die dan ook weer door andere gebruikers gevonden kan worden. Grooveshark zoekt dan uit wie de rechthebbenden zijn van de muziek en betalen die (of dat doen ze niet). Ze hebben contracten met een paar platenmaatschappijen, maar lang niet alle. Ze worden dan ook gezien als illegaal, of tenminste grijs. Bijkomend nadeel van het feit dat iedereen kan uploaden is dat de kwaliteit van de nummers onderling STERK verschilt, en dat de library een puinzooi is. Als je (net zoals ik) regelmatig luistert naar volledige albums (the wall, andere conceptalbums) kom je op Grooveshark vaak bedrogen uit.

Spotify daarentegen heeft alleen maar muziek er op staan die aangeleverd is door de platenmaatschappijen waar ze een contract mee hebben, en waar dus voor elk nummer gegarandeerd geld naar de juiste maatschappijen gaat. Ook de kwaliteit van de stream is beter, evenals de organisatie van de library. Nadeel is wel dat ze minder compleet zijn: labels waar ze geen contract mee hebben of artiesten die weigeren staan er niet tussen.
Eindelijk, zit nu voor een tijdje in London maar van zodra ik terug in België ben neem ik een abbo. Ben hier nu al een weekje op geabonneerd in the UK en het bevalt me prima.

Way to go Spotify. Nu nog een soort shuffle-functie waarmee je nieuwe muziek kunt ontdekken in de lijn van jouw persoonlijke voorkeuren op de mobiele app en ik ben helemaal tevreden :)
Dat kan met Spotify Radio: je selecteert een (combinatie van) genre(s), uit welke tijd de muziek moet komen, et voilà.
Ik ben een Spotify Premium gebruiker van het eerste uur, en ben ook zeer tevreden. Enige wat ik mis is een (iPad) Remote app (zoals Remote voor iTunes) en gapless playback. :)
Thx maar is die functie ook beschikbaar in de Android app? Ik vind die nergens terug op mijn telefoon. Zal waarschijnlijk enkel op mac en PC zijn.
Volgens mij, weet het niet zeker, moet je die playlisten aanmaken in de stand alone client waarna je ze kan gebruiken in de mobiele app
Alleen zijn genres vaak veel breder dan persoonlijke voorkeuren. Een playlist met dezelfde techniek als de recommendations van last.fm zou geweldig zijn.
Je kan de twee combineren. Je kan je spottify app je muziek laten scrobben naar LastFM, en je kan lastFM recommendations krijgen in de vorm van een dagelijks updatende playlist in spottify.
Nice, alleen maar weinig genres te vinden, geen EBM bijvoorbeeld (maar wel veel op spotify zelf)

Edit: het is zelfs niet bekend bij hun genres :(
https://spreadsheets.goog...y=psnjFY3R2itsqjinSs9hkZw

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 16 november 2011 20:48]

Zijn er Grooveshark-gebruikers hier? Welk van de twee streamingdiensten geniet je voorkeur?
Spotify, want kwaliteit is beter, en het is legaal en geen nare flash app. Enige voordeel van Grooveshark vind ik het grotere aanbod. Op Spotify ontbreken sommige hardnekkig domme, krenterige en ouderwetse artiesten nog, zoals bv Metallica of Pink Floyd.
Anoniem: 80487
@borft16 november 2011 13:55
En alles onder Century Media... wat voor mij een hele zware domper is want erg veel van de muziek die ik echt tof vind zit bij Centy Media.

Het heeft meestal meer met de uitgever van doen dan de artiest. Maar ik geloof dat er ook best wat van te zeggen is want Spotify schijnt asociaal laag uit te keren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 16 november 2011 14:06]

Lady Gaga kreeg £100 voor één miljoen airplays op Spotify. En dat is dan nog een major label-artiest die waarschijnlijk een VIP-behandeling krijgt op Spotify. Ik betaal graag voor muziek (via reclame of legale download), maar als ze hun artiesten zo behandelen vrees ik een beetje dat ze de indie-artiesten gelijk schroot zullen behandelen...
Beetje moeilijk zonder context, maar mijn gevoel zegt dat het inderdaad nogal weinig is. Weet niet hoeveel klanten Spotify heeft maar volgens mij duurt het wel even voordat een Miljoen plays voor elkaar bokst. Zelfs voor mevrouw po po po pokerface.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 16 november 2011 16:41]

Als ik 50000 mensen een album van Lady Gaga luisteren zit je al op een miljoen. De vraag is dus hoeveel dit is van het totale klantenbestand van Spotify, maar 0,2 cent per geluisterd album is idd niet veel :P.
Ik gebruik liever Grooveshark. Ik vind het een stuk prettiger werken qua interface. De webinterface van Grooveshark is imo veel fijner dan spotify - ondanks dat deze laatste een desktop client is. Daarnaast kan je met Grooveshark, aangezien het een webinterface is, op een willekeurige pc met internet en flash (flash als vereiste is wel een beperking helaas) inloggen op je account en muziek afspelen.

Verder vind ik de manier om Facebook te pushen bij spotify erg vervelend, zowel omdat ik geen Facebookaccount wil als dat de mentaliteit me niet aanstaat.

Nadelen van Grooveshark zijn dat de legaliteit nogal dubieus is, nummers soms verdwijnen / niet meer werken en dat de audiokwaliteit nogal sterk verschilt omdat de audio door gebruikers is geupload.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 16 november 2011 12:34]

> Ik vind het een stuk prettiger werken qua interface. De webinterface van Grooveshark is imo veel fijner dan spotify - ondanks dat deze laatste een desktop client is.

Betalende Grooveshark-accounts kunnen een Adobe AIR-toepassing gebruiken. Nu, Adobe heeft aangekondigd te stoppen met AIR voor Linux, dus het ziet er niet zo goed uit.
Tweeledig...
Als ik strikt naar de techniek kijk is dat zeker Spotify.
Maar in de praktijk Grooveshark. Geen account, meer muziek, geen software nodig. Vooral als je van de wat moeilijk vindbare tracks bent, ben je beter af bij Grooveshark imho... Zelfs met alle overduidelijk aanwezige nadelen zoals de kwaliteit die varieert, er op gebruikersgemak genoeg verbeterd kan worden, en voor als je er moeite mee hebt zou je kunnen stellen dat het niet helemaal legaal is. Maargoed, wat dat aangaat verdienen ze aan Spotify ook geen reet heb ik van horen zeggen dus wat dat betreft maakt het niet uit. En je moet je ook afvragen in tot hoeverre jij er rekening mee moet houden dat de bedrijven waar je klant van bent een strikt zuivere bedrijfsvoering hebben.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 16 november 2011 14:14]

Kan iemand me helpen? Ik ben wel benieuwd naar Spotify dus ik zou het graag eens proberen. Er is echter een probleem. Als ik wil aanmelden word ik telkens herleid naar de aanmeldpagina via Facebook. Omdat ik geen Facebook account heb kan ik moeilijk aanmelden. Dus zou ik graag weten hoe ik gewoon een Spotify account kan maken zonder dat via Facebook te hoeven doen.
Bedankt

EDIT: Ik heb het over een account maken. Niet inloggen.

[Reactie gewijzigd door witeken op 16 november 2011 12:42]

Je moet een Facebook account hebben om als nieuwe gebruiker spotify te kunnen gebruiken.

Vermits ik geen Facebook account heb en ook geen interesse heb om er een te maken en 2 uur bezig te zijn om mezelf 'onzichtbaar' te maken voor alle andere gebruikers of om een namaak account aan te maken en bijgevolg nog 'illegaal' bezig te zijn, zal ik spotify mooi links laten liggen.
Ben je met een vals facebook account illegaal bezig? kan ik daar een boete of een celstraf voor krijgen? Hooguit een account ban mag ik hopen.

IK ben 110 jaar oud op Facebook en ik ben student op de Justin Bieber muziekschool, alleen maar omdat ik Spotify wil kunnen checken.
Wat perfect illustreert waarom die koppeling met facebook een dikke fail is.
Gaat dat Amerikaanse SOPA-wetsvoorstel liegen op websites niet strafbaar maken?
Nee, belgen kunnen sinds vanmorgen bij Facebook een account aanmaken en die koppelen aan Spotify. :z

Des al niet te min leuk natuurlijk, blijft een fantastische dienst. Wordt alleen een beetje geplaagd door labels die van mening zijn die niet voldoende krijgen (wat best terecht kan zijn overigens, ken de feiten niet) en daarom hun muziek er af halen. En rare beleidsvoering zoals dat hele verplichte Facebook debacle wat voor mij de twee doorslaggevende factoren waren om maar eens te stoppen met het betalen van 10 Eur P/M aan die figuren. Als dat allemaal een beetje overwaait kijken we wel weer eens terug.
De Belgen konden al een hele tijd luisteren met hun Facebook account hoor, ik weet dus eigenlijk niet goed wat er nu veranderd is, behalve dan de mogelijkheid om een mobiele app te downloaden in de Belgische appstore.
Ik gebruik grooveshark in combinatie met google music en dit bevalt me prima.
- grooveshark voor dingen die at random in me opkomen
- google music voor men flac files

En dan nog wat albums offline op men nas en phone.


Ook interessant: de nieuwe onkyo, denon en integra AV receivers hebben spotify ingebouwd. Geen nood voor logitech squeezebox dus.
En dat google Music account, hoe heb je dat buiten de US voormekaar gekregen?
proxy naar via Amerika en dan aanmelden voor beta (k heb in USA gewoond dus heb Amerikaans email maar kan ook op Nederlandse email) na een korte tijd krijg je een email en kan je alles doen met google music
Toen bleek dat je verplicht je Facebook account moest koppelen een paar maanden terug heb ik mijn abonnement opgezegd. Ze zijn gewoon uitgekocht door Facebook.
Dat is helemaal niet verplicht als je een bestaand account had ;) misschien leren lezen
Moet dat dan zo zijn? Je kan het ook gewoon oneens zijn met een beleidsvoering die helemaal geen direct effect op je heeft.
Ik werd echt gevraagd bij mijn eerste login om mijn Facebook gegevens in te vullen, en anders kwam ik er niet in.

Daarnaast ben ik het sowieso oneens met dat beleid, en daarom heb ik mijn account laten verwijderen.
Net gedownload, ziet er goed uit, de kwaliteit van de free variant is goed genoeg, toch op een laptop.
Zie voorlopig nog geen advertisements, of toch niet veel ;)
Geïnstalleerd en gedeïnstalleerd binnen een paar minuten, toen bleek dat je verplicht een Facebook account moest hebben. Doei :z
Verplicht? Volgens mij is dat optioneel, hoor. ;)
Nope, tegenwoordig kan je alleen een account aanmaken via facebook. Als je al eerder een spotify account had, hoeft dat niet.
Maar even zonder gein, Wie heeft er nou tegenwoordig geen fb account? En is het echt zo erg dat ze het vragen?

Ik vind persoonlijk top. Alles in 1. Muziek en social:)
Anoniem: 80487
@27811916 november 2011 11:12
Ik heb een Facebook account, mij is het meer te doen om het feit dat ik al die meuk niet zo nodig aan elkaar hoef te hebben, en het verplichtende karakter waar ik gewoon ontzettend van afknap.

Zo word wat je luisterd buiten je weten om je profiel op gejaagd. Leuk als je een keer BZN of Andé Hazes op zet. Dat hoeven geen dingen te zijn die je met de wereld wil delen als hiphopper. :')
Dit kun je met een privé-sessie uitzetten.

Nu zelf, normaal luister ik internet-radio, en met een gratis abbo krijg je zo om de 4-5 nummers reclame (voor muziekgenres die mij totaal niet aanstaan en spotify zelf), dus ik denk dat ik het bij mijn internet-radio houd :)
Ja, ben het hier net aan het uitproberen. Ik luister een half uur naar metal en dan krijg ik plots reclame voor de nieuwe Rihana.... |:(
Dat kan toch net iets beter me dunkt.
Ik. En met mij heeeel veeeel anderen die wel waarde hechten aan hun privacy.

Dus ja, ik vind dat wel erg en ik begrijp het ook niet waarom diensten verplicht moeten integreren in social media. Ik weiger er aan mee te doen.

Ze hadden al hun eigen user subscription dus waarom het moet veranderen, of ze nou bij moeten houden welke facebook user op spotify kan of het is en spotify accountje ... zouden ze bij Spotify echt net zo kortzichtig zijn als jij vraag ik me dan af.

Ik vind het een slechte zaak in ieder geval. Ik zit al te wachten tot ze mij verplichten (met een native spotify account) het ook via Facebook te doen. Ben blij dat ik nog geen premium account heb, ik wacht wel af om te zien welke kant het op gaat.
Uuuuhm het is verplicht voor de gratis accounts. Ik heb laatst nog een nieuwe premium account aangemaakt en dat kon gewoon zonder facebook (moet wel aangeven dat ik het via het gift systeem doe ivm internet bankieren)

Vooralsnog heb ik als fanatiek premium gebruiker nog nooit iets gemerkt mbt de koppeling met Facebook. Ik heb eenmalig de vraag gehad of ik het wilde koppelen, niet gaan, vraag nooit meer terug gezien
Ja hier ook. Toen ik merkte dat ik een facebook account moest gaan aanmaken ben ik gelijk gestopt met mezelf in te schrijven. En leuk om een fake account aan te maken maar je creditcard gegevens hebben ze toch via Spotify.

Ik blijf lekker mijn eigen bibliotheek streamen.
Al die mensen die zeuren dat mensen waarde hechten aan hun privacy en niet langer kijken dan hun neus lang is . Je kan alles uitzetten in spotify wat te maken heeft met facebook, als je wilt hoef je niemand te laten weten dat je spotify gebruikt :)
Daarnaast, anders maak je toch een fake account aan?
Ik, en ik wil er ook geen. Het is bezopen dat ik een account moet aanmaken bij een onveilig Amerikaans bedrijf om muziek van een compleet ander bedrijf te kunnen luisteren en kopen. Optioneel is prima maar val de mensen zonder die meuk er niet mee lastig :)
Behalve als je in Nederland via de KPN een account "krijgt".

Anyhow ik wilde pas ook eens kijken, maar ik ga al die dingen niet linken.

Uit princiepe niet facebook is facebook hyves is hyves, linked in is linked in en ik ga niet al die dingen linken met elkaar en zeker niet met een of andere muziekdienst wat totaal niet gerelateerd is
Dan kom ik op https://www.spotify.com/nl/signup/open/ en geen steek verder.

Zonder FB kom je niet meer aan een Spotify account.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee