Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Het aantal betalende gebruikers van de muziek-streamingdienst Spotify heeft de miljoen bereikt. Twee jaar geleden vierde de toen nog nieuwe dienst de komst van zijn miljoenste gebruiker 'overall'. Spotify is ook gratis te gebruiken.

SpotifyOp dit moment heeft de dienst een miljoen abonnees die betalen, zo heeft Spotify bekendgemaakt. Het gaat om het aantal gelijktijdige, betalende gebruikers; het is niet bekend hoeveel abonnementen er in totaal zijn verkocht of over hoeveel niet-betalende gebruikers de dienst beschikt. Alle gebruikers samen hebben 200 miljoen playlists samengesteld.

Circa twee jaar geleden haalde de dienst zijn miljoenste gebruiker binnen. In september bereikte het totale aantal gebruikers de tien miljoen. Spotify ging in oktober 2008 van start en laat gebruikers gratis maximaal twintig uur per maand muziek streamen, terwijl betalende gebruikers onbeperkt kunnen streamen en de muziek, afhankelijk van hun abonnement, ook op hun mobiel kunnen beluisteren. In mei vorig jaar ging de dienst ook in Nederland van start; België volgt waarschijnlijk binnenkort.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Spotify is mijn inziens een voorbeeld voor de rest van de entertainment industrie. Zo kan het dus ook. Veel mensen downloaden nu niet meer zonder te betalen, maar betalen een vast bedrag per maand.

Als de industrie dat nou ook gaat inzien en meer labels hier instappen, dan ga je pas goed piraterij tegen. Wachten is op eenzelfde dienst voor films.

@reacties hieronder
Spotify is ook nog niet perfect, maar wel een zeer goed begin. Het verdiensten model moet misschien nog beter geformuleerd worden en er moeten meer platenlabels aansluiten. Maar ik denk wel dat dit de toekomst heeft. En ik hoop van ganse harte dat er met dit soort initiatieven wat beweging komt in de logge reus van de entertainment industrie en dat zij nieuwe manieren vinden van exploitatie. Manieren die beter toegankelijk zijn en goedkoper (voor 10 euro koop ik net aan een halve album CD en kan ik nu onbeperkt muziek streamen) dan de huidige manieren. Dit is mijn inziens een betere bestrijding van piraterij dan de halfbakken kruistocht van stichting Brein.

[Reactie gewijzigd door WeBBaN op 8 maart 2011 14:10]

Spotify heeft nog wel een lange weg te gaan. Zoals bazza ook al zegt wordt het nog lang niet overal en door iedereen geaccepteerd.

De 'catalogus' is ook nog steeds niet zo groot als bv. via iTunes.

Ik hoop dan ook dat dit een blijver is en dat uiteindelijk de HELE entertainment industrie eindelijk eens braaf gaat mee werken met bedrijven die volgens dit nieuwe verdienmodel werken....
Dat valt nog best mee Spotify heeft al over de 10 miljoen nummers
http://pansentient.com/2010/09/spotify-ten-million/

Volgens mij heeft itunes 10 miljoen
Ik heb wel begrepen dat er ook kritiek is op Spotify:

"Door het businessmodel van Spotify verdienen de platenmaatschappijen wel geld, maar wordt dit niet direct doorberekend naar de artiesten. Dit is ook de reden dat organisaties, uit verscheidene landen, die zich inzetten voor de bescherming van intellectuele eigendomsrechten besloten geen afspraken te maken met Spotify."

Bron Wikipedia
Dat hangt af van hoe de artiest zijn contract heeft geregeld. Maar het probleem is dat hoe de verdeling van de inkomsten tussen platenmaatschappij en artiest ook geregeld is, er komt van Spotify gewoon heel weinig geld binnen. 100.000 beluisterde nummers leveren de rechthebbende maar zo'n zes dollar op. Daar wordt niemand ooit rijk van, ook al krijgt de artiest 100% en doet de platenmaatschappij al zijn werk gratis.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 maart 2011 17:27]

In hoeverre mag je spotify eigenlijk op je werkplek gebruiken als er ook buitenstaanders komen? Je betaalt muziekafdracht, dus dan zouden externe buma's etc. toch niet meer hoeven zeuren?
Je betaalt aan Spotify alleen voor jezelf. Als je dit openbaar maakt door het zodanig af te spelen dat anderen dit ook kunnen horen komt de BUMA echt wel hun handje ophouden en mag je echt wel betalen.
Voor de goede orde: de SENA is verantwoordelijk voor deze afdracht; niet de BUMA.
De Sena is de organisatie die de meespelende muzikanten vertegenwoordigt. Die jongens zorgen er voor dat als een bepaalde studiomuzikant heeft meegespeeld op de nieuwste plaat van Anouk, dat hij voor ieder verkocht exemplaar zijn deel krijgt.
De BUMA is nog steeds verantwoordelijk voor de inning van gelden voor het openbaar maken van het werk.
Een bedrijf moet jaarlijks een afdracht betalen voor het gebruik van muziek, voor iedere vierkante meter werkvloer. Dat is niet afhankelijk van of er ook buitenstaanders komen (bijv. in een winkel) en de bron van je muziek. Ook voor het spelen van de radio (die betalen ook al voor ieder nummer) moet een bedrijf een x bedrag per jaar betalen.
Wat is het verschil met een gekochte cd afspelen op je werk? Dat mag ook niet officieel. Openbare vertoning... Maar ik zou er niet moeilijk over doen... Ze sturen je standaard van die brieven die je gewoon niet moet terugsturen. En dan ook nog het gebied dat iemand op zijn eigen werkplek nummers voor zichzelf afspeelt.. en dat maal x.

Overigens, voor enkele branches is dit collectief geregeld... zoals bij de bioscoop. Die kunnen dus gewoon Spotify gebruiken of van alles downloaden wat los en vast zit en publiekelijk afspelen. Maar of ze dat ook doen...

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 8 maart 2011 10:54]

Heel erg sneue brieven inderdaad. Maar he, ik kan niet werken en luisteren tegelijk. Dus als ik luister ben ik niet aan het werk en als ik werk dan luister ik niet. Daarbij ben ik een man en dus gevrijwaard van iedere verdenking van multitasking.
Dat doen ze goed, ik ben ook premium... Ik vind het echt een geweldige service, vroeger downloadde ik altijd muziek (foei). Nu dus niet meer :+
Ik heb precies hetzelfde. Sinds deze dienst beschikbaar is, kan ik altijd en overal mijn favoriete muziek luisteren (inclusief alle nieuwste muziek). Ik ben veel te lui om te downloaden als je voor een tientje in de maand ook alles kan beluisteren. En daarmee kan je lang niet alles "illegaal" downloaden.

Ik gebruik spotify op werk, in de auto en thuis. Op werk d.m.v. offline playlist (proxy is te streng hierin), in de auto plug ik gewoon me telefoon in de aux ingang en voila (in het buitenland gewoon offline playlist). En thuis lekker me playlists updaten.

++ voor spotify.
+ Spotify too.

Had een 150Gb aan mp3's staan.. denk dat ik 145Gb weggegooid heb en alleen nog maar de very very very rare mp3's heb gehouden. Rest is allemaal spotify :)

I D JAAL!
Ik heb precies hetzelfde. Sinds deze dienst beschikbaar is, kan ik altijd en overal mijn favoriete muziek luisteren (inclusief alle nieuwste muziek).
waarom denkje dat de nieuwste gebruiker overall heet? ;)
Same here. Eerste dienst waarbij ik niet het gevoel heb dat ik wordt afgezet, en dan ben ik prima bereid om te betalen (misschien tweede dienst: Steam is ook goed).

Daarvoor downloaden: als ik de keuze heb ga ik niet meehelpen met het blijven doorsponseren van een groep afzetters. Nu weet ik dat "wat is afzetten" een subjectief criterium is, maar zoals je ziet ben ik niet de enige die vind dat spotify aan de eerlijke kant van pay-to-listen zit.

Nu nog films en ebooks :-).

[Reactie gewijzigd door bOR_ op 8 maart 2011 12:29]

same here, sinds het moment dat ik van spotify hoorde heb ik een abonnementje. nooit meer iets gedownload (muziek dan ;))
Nou ik kan er niet mee weglopen, ik heb gezocht op mijn muziek maar niets gevonden, dus voor mij is Spotify van geen enkele waarde.
Leuke en goede dienst!
Ben benieuwd wanneer er eindelijk een API/ applicatie voor PS3 of streamers gaat komen want dan ben ik de 1.000.001ste betaalde gebruiker.
Zou inderdaad wel leuk zijn, spotify op de achtergrond tijdens een spelletje. Ik gebruik het nu nog in combinatie met laptop / telefoon (heb dan aparte speakers nodig en niet degene die op de ps3 / streamer) aangesloten is. Had ik trouwens ergens niet gelezen dat spotify ook als dienst op tv kan / komt?
Spotify abo + Sonos(.com) :)
Een logitech squeeze box radio of touch ondersteunen spotify native. Voor de duet is er een third party plugin.
Als muziekliefhebber is spotify een geweldig middel om nieuwe muziek te verkennen. Toch zorgt het bij mij voor een driedeling voor wat betreft ik met mijn muziekverzameling aanmoet. Ter verduidelijking heb ik voor dat ik spotify ben gaan gebruiken mijn muziek altijd gedownload en naderhand eventueel gekocht. Netjes gesorteerd en getagde muziek vond zijn weg naar een usb schijf en ipod. De schijf werd voornamelijk gebruikt voor het luisteren van mijn favoriete muziek op mijn werk. De ipod wordt voornamelijk in de auto gebruikt.

Nu heb ik tot voor kort een spotify unlimited abonnement gehad. Het voordeel is gewoon dat zolang je internet tot je beschikking hebt je praktisch alle muziek die je voorheen bezat nu simpelweg onbeperkt kan streamen. Dit had bij mij als gevolg dat ik nieuwe leuke muziek die ik ontdekt heb, wel op mijn werkplek en thuis kon luisteren maar niet in mijn auto. Hiervoor moet ik nog steeds de muziek downloaden en deze naar mijn ipod kopieren, en dat is ook het grote probleem waarom ik "off-line" muziek niet los kan laten. Ja er is een spotify abo dat voor 10 eu streaming naar mobiele apparaten toestaat maar dan ben ik er nog niet mee geholpen, want vanaf de dag dat je spotify gebruikt is je ipod zo goed als waardeloos.

Ofwel ga ik nu mijn totale muziekcollectie die op mijn harde schijf staat weggooien, en mijn ipod verkopen, of laat ik spotify voor wat het is, gebruik ik het puur en alleen om nieuwe muziek snel te kunnen beluisteren om vervolgens het downloaden te starten. Het is een lastige keuze en ik denk dat ik hierin niet de enige ben, het is volgens mij ook een van de redenen waarom de dienst ansich wel werkt en er enthousiastelingen zijn die dit principe adopteren (zie de 1 milj. betalende gebruikers) van de andere kant, is 1milj. nog niet zo heel veel als je het mij vraagt.

@jacob, maar wat heb ik dan, mp3's tussen streaming muziek instaan. En dan hoe ga ik dan muziek afluisteren in mijn auto, dat is mijn probleem daar gaat het om. De mp3's op mijn pc zou ik allemaal niet nodig hebben, ware het niet dat ik dan op mijn ipod geen muziek meer heb voor in de auto, en 3fm en stubru luisteren gaat ook vervelen.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 8 maart 2011 11:11]

Je kan je bestaande muziekcollectie ook importeren in spotify (zonder problemen)
Beetje nieuwe ipods heb je toch gewoon spotify op?
Mijn offline-collectie bevat vooral lossless... Nooit van m'n leven dat ik dat als muziekliefhebber inruil voor streaming media.. Leuk om ff liedjes op te zoeken, maar vervolgens pak ik toch de CD erbij of download ik een nummer in goede kwaliteit..
Ik kom zelf in een kroeg waar ze het gebruiken en dat is simpelweg ideaal (verzoekje? zoeken we op!).. Als audiofiel zeg ik nee..
Ikzelf gebruik Pandora in combinatie met Hotspot. Wel de gratis versie, dus met af en toe een radiospotje ertussen. Het is Amerikaans, maar so what. Kun je zelf je eigen radiostations met eventueel verschillende genres opzetten. Heerlijk luisteren naar soms verrassend nieuwe groepen maar toch je eigen muziekstijl.
Spotify heeft die zelfde functie met de radiostations
Alleen jammer dat die functie alleen in de betaalde editie zit.
Gebruik het nu al meer dan een half jaar denk ik (Premium account) en het is me geld meer dan waard. Het werkt gewoon super... Thuis naar muziek zoeken, playlist van andere bekijken wat hun hebben en dan gewoon offline beschikbaar maken voor me telefoon.... Werkt echt super!
Same here, werkt top!
  • Het werkt gewoon makkelijk
  • zo goed als alles te vinden
  • naar mijn idee makkelijker
  • interessanter dan iTunes omdat je geen opslag meer nodig hebt
  • niet meer synchen
  • altijd bij de hand (iPhone/PC)
En dus geen reden meer om 'back-ups' van CD's te downloaden die ik in de 'kelder' heb liggen :P

Sorry van de promopraat, werk niet voor Spotify maar ben gewoon zeer tevreden gebruiker! ;-)

[Reactie gewijzigd door NetID op 8 maart 2011 10:49]

Haha, het gaat de apple-fanboy kant op met spotify. Het is gewoon een mooie vernieuwende dienst die een top-oplossing bied t.o.v. illegaal downloaden in combinatie met de muziek branche. Als een dergelijke oplossing ook voor films komt ben ik ook op dat gebied over.
Het is gewoon een mooie vernieuwende dienst die een top-oplossing bied t.o.v. illegaal downloaden uploaden in combinatie met de muziek branche.
There I fixed it.

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 8 maart 2011 13:05]

Spotify is een van de services waar ik een hoop toekomst in zie en een prima alternatief bied tov donwloaden. Ik download nu al een jaar geen muziek meer en vind het een fijn idee dat met deze betaalbare dienst een goed alternatief is gekomen voor onbeperkt luisteren van muziek altijd en overal (internet niet nodig als je offline synch gebruikt op je mobiele telefoon).

Hoop dat ze dit naar het volgende level brengen en we binnenkort kunnen genieten van onze video-on-demand dienst voor een vast bedrag per maand onbeperkt films kijken.

Mooi model zonder poespas voor de gebruiker geneuzel over rechten etc.
supersimpel, zoek en afspelen, daarbij bestaat er ook een gratis versie waarmee je 20 uur per maand gratis van deze service gebruik kunt maken (weliswaar alleen op een PC, voor het mobiele deel heb je premium account nodig).

I'm hooked, download geen muziek meer, gedoe.
Probleem met Spotify is dat het leuk is voor consumenten en spotify zelf, maar dat de artiesten/platenmaatschappijen er vrijwel niks aan verdienen: voor 100.000 beluisterde nummers krijgt de rechthebbende zo'n zes dollar van Spotify uitgekeerd. Dus Spotify als model voor de industrie kan nooit volledig zijn: het uitgegeven geld voor de opnames, promotie, etc moet ergens anders mee terugverdiend worden: merchandising, optredens en andere schnabbels, gastrolletjes in TV shows, ringtones, etc. Spotify is uiteindelijk een promotietool, niet een manier om geld te verdienen met muziek.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 maart 2011 17:24]

Ik gebruik nu ook sinds de release in Nederland spotify en heb na 1 maand premium genomen. want een geweldig programma vooral lekker in de auto. of in de trein of fiets.

1 nadeel is dat soms nummers worden verwijdert. zo ook noite.pt summer 2010
supper album alleen is die nu verwijdert.