Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Submitter: ex87

Wie een betaald abonnement bij Spotify heeft, kan sinds kort een Linux-versie van de software downloaden. Het gaat om een preview-versie die nog niet helemaal af is. Spotify is al beschikbaar voor Windows- en Mac-besturingssystemen.

Gebruikers van Debian of Ubuntu kunnen op de website van Spotify instructies vinden om de muziekstream-software op de computer te downloaden. Omdat de makers nog geen manier hebben gevonden om advertenties in de software te plaatsen, kunnen gebruikers zonder betaald abonnement de Linux-versie nog niet gebruiken. Alleen gebruikers die voor 10 euro per maand een Premium-abonnement hebben afgesloten, kunnen de software gebruiken. Ook heeft de huidige preview-versie nog geen ondersteuning voor audio-files die op de computer zijn opgeslagen. Betalende gebruikers kunnen met de desktop-app onbeperkt muziek streamen uit de collectie van Spotify.

Omdat de huidige Linux-software nog geen definitieve versie is, kunnen klanten geen ondersteuning van de makers krijgen. Spotify zegt dat de software wordt doorontwikkeld, maar meldt niet wanneer de definitieve versie wordt uitgebracht.

Spotify is sinds enige tijd in Nederland beschikbaar. De Zweedse makers hebben met Buma/Stemra overeenstemming bereikt over de rechten, waardoor Nederlanders nu ook een Spotify-abonnement kunnen afsluiten, of 20 uur per maand gratis kunnen luisteren. Tevens is Spotify sinds kort op televisies te gebruiken. Deze dienst is echter alleen nog maar in Zweden beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

geweldig, hoewel tot heden de 'linux' functioneel ook goed ondersteund werd via wine (gister geÔnstalleerd) is een native client altijd beter.
Onder wine gaat inderdaad ook best prima in mijn ervaring. Maar ik ben benieuwd, native is wel fijner natuurlijk.
Geweldig nieuws, tot nu toe sporadish een account gedeeld met mijn partner maar zal nu ongetwijfeld een eigen premium account aanmaken. Heb zelf een beetje moeten stoeien met wine om het aan de gang te krijgen, maar toen het eenmaal werkte was het top. Daar niet van zoals eerder gezegd is een native linux client altijd beter.

Na even gekeken te hebben zijn er enkel .deb packages beschikbaar, zal zo proberen of ik het toch op een rpm based distro aan de praat kan krijgen.

edit
Segmentation fault, :|

[Reactie gewijzigd door groentensoep op 13 juli 2010 10:46]

Volgens http://schuldei.blogspot.com/2010/07/spotify-on-linux.html:
Being the Debian shop we are, we packaged it right away and are now happy to provide the client as a deb. It is regularly auto-built and tested by all our developers working on debian (and even ubuntu) whenever they want to listen to one or more of our 8*10^6 tracks. (One lonely fedora college prepared a rpm, too! Its not up yet, though.)
edit: bron vermelding

[Reactie gewijzigd door webkiller71 op 13 juli 2010 15:14]

heb je het met alien geprobeerd om te zetten sinds ze de LSB standaard hebben werkt dit namelijk meestal wel!
Zolang ik de muziek niet ook in de auto kan draaien is het voor mij een beetje nutteloos (ik vind de nederlandse radio ronduit irritant en heb dus echt m'n eigen muziek nodig), maar toch leuk dat ze mijn platform nu ondersteunen. Ik kan me best voorstellen dat mede linux gebruikers hier wel warm voor lopen.
Zo gauw ze de gratis versie ook gaan ondersteunen op linux (wss na de beta ofzo?) ga ik het wel eens proberen, maar betalen voor iets waarvan ik niet weet hoe het werkt begin ik sowieso niet aan.
Ik heb meteen maar even een accountje afgesloten en had dezelfde gedachte. Wat ik ga proberen:

- Spotify op android mobieltje
- Kabel van line out naar aux input van de radio
- Done

Heb je geen aux input kun je natuurlijk via bluetooth naar een carkit oid proberen te streamen en in het ergste geval via een jack->fm transmitter proberen
Op een smartphone werken audio streams ook prima in de auto, zelfs met een goedkope sony-ericsson met tunin.fm werkte het goed; gebruikte ik al vaak met shoutcast streams ed. FM-radio valt wel eens weg in een tunnel terwijl een stream dan blijft werken. Over gprs zijn aac streams ook goed te doen.
Intussen een premium accountje aangeschaft en doet het prima op htc legend :)
Er is ook een sync optie voor offline gebruik, nog niet echt naar gekeken maar die werkt sowieso in de auto natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door bite op 13 juli 2010 14:22]

Als ik het heb over "in de auto", heb ik het natuurlijk niet over "met je smartphone aan en je oordoppen in". En ook niet over die irritante aux inputs die je wel eens tegen komt. Ik kan m'n iPod besturen met de knoppen op het stuur, en er zijn ook genoeg auto's met USB functionaliteit (zoals m'n vorige). M'n iPod valt nog steeds niet onder de smartphones en gaat sowieso geen 3rd party software draaien. Alles waarbij je dus afhankelijk bent van hun gesloten software gaat voor mij persoonlijk niet werken. Willen ze mij als klant krijgen zullen ze dus iets moeten vinden op het uploaden van muziek naar iPods/usbsticks.
Ik ben al betalend spotify gebruiker om op mijn mobiele muziek te luisteren (android) en dat is super. Ik gebruik zelf ubuntu en via wine ging wel maar spotify-links openen ging toch niet lekker.

Dat ze zo relatief snel met een linux app komen: petje af. Heel fijn, zeker door de nog geringe userbase. Ik voel dat ik die 10 euro per maand goed spendeer :)


Edit: voor Ubuntu 10.04 gebruikers met gconf probleem:

download deze .deb
http://packages.debian.org/squeeze/i386/gconf2/download

sudo dpkg -i pad_naar_gconf2.deb

dan installeert Spotify goed !

[Reactie gewijzigd door RielN op 13 juli 2010 10:29]

Enige probleem van Spotify vind ik dat je wel 120 euro per jaar kwijt bent, maar aan het einde van de rit als je er geen zin meer in hebt geen muziek meer hebt. Laat staan dat het bedrijf op zijn bek gaat. Om die reden ben ik nog een beetje huiverig voor het premium abbonement.
Ik heb mijn nummers toch gewoon op mijn telefoon gedownload, die doen het ook zonder service van spotify / internetverbinding.

Ze worden in een serie rare mappen en bestandsnamen opgeslagen op de SD kaart.

Ze hebben wel de spotify-app nodig... zover ik weet. Dat vind ik op zich wel jammer, maar het is een eerste hindernis dat voorkomt dat ik de gedownloade nummers gewoon doorgeef.

De linuxversie kan de bestanden nu ook gewoon downloaden, je ziet in de terminal dat ie ze enigszins encrypt:
[code]
09:36:53.894 I [offline-mgr:1308] Track 7af12cda60a34d3c9e8851240eb6c9fb downloading. File: 355cb6508f71a1642a1e644619160371659b7365. Bitrate: 160000. Compl: 001[/code]

[Reactie gewijzigd door RielN op 13 juli 2010 11:38]

Je moet wel regelmatig (1x per maand?) de app in verbinding stellen met internet om de DRM te checken.
Als je stopt me je premium abonnement werkt ook de de offline functionaliteit niet meer.
is dat zo?
Aha
Dit is het typische verschil tussen huren en kopen.
Het vult volgens mij al wel een bepaalde behoeft. Mensen die veel muziek luisteren, kunnen nu voor de kosten van een CD per maand onbeperkt alle artiesten beluisteren, gedurende de looptijd van hun abonnement. Dat is geen slechte deal.
Maar inderdaad, huren is geen kopen, hoewel dat natuurlijk voor alle situaties geldt (huis huren/kopen, auto huren/kopen, etc...)
Ik heb nu al een aantal jaar een Last.fm account waar de eerste maand gratis is en daarna 3 euro permaand. een native app staat gewoon in de ubuntu repo's en ze hebben een app voor mijn android telefoon.

Ik snap niet dat dit als nieuw word gezien...
Met Spotify 'koop' je dan ook geen muziek, maar krijg je toegang tot 'een radiostation' de muziek wordt niet jou eigendom voor zo ver ik weet.
Maar ik formuleer het zo dat het me een +1 ontopic oplevert ipv een 0 irrlevant }>

Nee geintje, het is namelijk "logisch" dat je geen muziek meer hebt als de dienst er mee stopt, omdat het naar je gestreamd wordt, netzoals bij een 'echt' radio station, als die er mee stopt heb je daar "ook geen muziek meer van".

Het verschil met Spotify is dat het station meer aan jou wensen kan voldoen dan een normaal radio station, als je aangeeft wat je leuk vind krijg je meer nummers in dezelfde stijl e.d.

Je betaald dus voor toegang tot een "radio station die beter op jou smaak aansluit". Ipv "toegang tot een muziek-database waar je alles mee kan doen wat je wilt."

Er is dus niet veel om 'huiverig voor te zijn' wat de muziek koop je niet, en wordt niet je eigendom, dit is iets wat je van te voren weet. Immers betaal je een maandelijkse fee ipv ťťnmalig een vast bedrag.

Als je het nou over DRM-enabled muziek had dan had je inderdaad huiverig kunnen zijn om het feit dat men 'de stekker er uit kan trekken'. En je daardoor je door jou aangeschafte muziek niet meer kan afspelen.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 13 juli 2010 14:57]

Bij mij ook nog segfault en dependency problemen, maar toch mooizo! Het is ook zo'n beetje de eerste betaal-muziekdienst die ik ken waarvan ik de prijzen prima vind. Heb de dienst nog niet uitgeprobeerd (linux segfault), maar zeker van plan om dat te doen, en een unlimited abbonement te nemen.

Ook leuk voor stichting BREIN. Een van de eisen van Ballin was toch dat er een goed alternatief moest zijn voordat piratebay-downloaden van muziek verboden zou worden?
En films dan? en hoe zit dat met je iPod?
Heb geen ipod, en ben ongeveer 16u per dag in de buurt van een compu, dus die paar uur zonder compu kan ik ook wel zonder muziek (sport ~1u, reizen ~30min, slaap ~7u)

Films download ik nog wel via piratebay, totdat ze daar ook met een goed alternatief komen.
klinkt erg interessant, - 's afwachten of dit een lang leven beschoren is,

overigens wel jammer dat het nog relatief duur is, ik bedoel 'localized reclame af en toe als tie in radio-stand staat, zou ik niet zo heel erg hinderlijk vinden, ik stem dus eigenlijk voor een ad-supported premium versie. - ervoor betalen vind ik best, maar een 10tje per maand per accound (mijn vriendin zal er dan ook wel een willen) vind ik echt te duur...

die 5 euro van ulimited (dus 10tje voor beiden) zou nog netaan te doen zijn, maar dan mis je die smartphone versie,

als ze daar wat aan doen ga ik het zeker overwegen...

mits de services een beetje betrouwbaar blijkt...
Een 10tje per maand te duur? Daarvoor koop je nog geen halve CD.

Die 10 euro per maand vind ik een prima prijs, als dat betekend dat je volledig legaal bezig bent en dat de artiesten ook nog wat krijgen voor hun arbeid.
10 euro per persoon per maand? vind je goedkoop? - waarom kan het niet gewoon op basis van 'radio reclame' vroeger toen er nog goede zenders in de ether waren hoefde je toch ook niet te betalen voor het luisteren' (kijk en luistergeld daargelaten, want daar betaal je nu je 'internet abo voor).

ik zeg niet dat het gratis moet, maar als je met z'n 2e bent kost het dus 240 euro per jaar,

dat jij kwablijkelijk zo ongelofelijk veel geld hebt, dat een tientje hier een tientje daar een tientje zus en een tientje zo niet zoveel interesseerd. wil nog niet zeggen dat iedereen zomaar al hun geld hier aan willen of kunnen uitgeven.


er zijn prima alternative inkomsten te genereren uit dit soort diensten, en het siert ze dat ze naar een beter betaal model gaan dan dat je voorheen had, - maar het kan dus nog beter.
Is er geen radio meer in Nederland of zo? Kom dan naar BelgiŽ en je kan gratis naar radiostations luisteren met reclame tussen, dat is wat je blijkbaar wil.
Hier in nl is op de radio in het algemeen mainstream-pulp
Hier in nl is op de radio in het algemeen mainstream-pulp
En dat is nu net het punt. De mainstream-pulp is voor velen meer dan geschikt, of wel, reclame kan breed ingezet worden en daar kan aan verdiend worden.

Als je echter een iets selectievere muzieksmaak hebt (ik moet 't eerst radio station ook nog tegenkomen die alleen maar black metal draait), is er nu een alternatief. Alleen moet je daar dan wel voor betalen, of je moet genoegen nemen met 20 uur gratis per maand.

Als 5 euro, dan wel 10 euro te duur is, moet je je afvragen of je wensen wel reeel zijn.
Een tientje voor iets wat ik ongeveer 4 uur per dag doe: lekker muziek luisteren, s'avonds en in de trein.

Ik vind het echt fijn, nieuwe CD's zelfs van de wat onbekendere prog-rock bands zijn meteen te vinden en te luisteren, te downloaden etc. Geen ge-emmer.

Tja, het is voor iedereen van andere waarde, maar ik vind een tientje niet zů duur.

Overigens draait een radiozender niet wat jij wil. Significant verschil.

[Reactie gewijzigd door RielN op 13 juli 2010 11:40]

Ze hebben ook een gratis dienst, met reclame: https://www.spotify.com/nl/get-spotify/open/
Een vergelijking: https://www.spotify.com/n...verview/#compare-products

Ik had de app eens geinstalleerd op m'n htc legend en zag dat ik dan moest betalen voor een account en maar weer verwijderd. Nu na dit bericht over een (aankomende) linux client de open variant eens geprobeerd op het werk (online radio werkt doorgaans niet met de proxy maar dit wel). Ik vind het er goed uit zien en ga denk ik toch een betaald account proberen.
Ik heb wat moeite om naar de keyserver te connecten. Hebben hier meer mensen last van?

gpg: requesting key 4E9CFF4E from hkp server wwwkeys.de.pgp.net
gpgkeys: HTTP fetch error 7: couldn't connect to host
Nee, ging meteen goed... ?
Voor die 10 euro per maand kun je bijna elke maand een CD kopen.
Ehm 18 euro bron, dus je kan 2 maanden wachten.

Daarbij komt, al wil ik alle albums hebben die ik beluister, kan ik wel 50 albums kopen, met jou beredenatie heb ik die binnen 50 * 2 maanden = 100 maanden, das bijna 9 jaar. Maar neem van mij aan dat er na die 9 jaar weer 20 albums bij zijn gekomen die ik wil.

Maar laat ik ook wat nuttigs toevoegen:
- Er is ook een XMBC plugin, handig voor je MediaCenter
- Gebruik je MediaPortal? Zelfs daarvoor is een plugin!
- Gebruik je Android/Symbian/iPhone, u raad het al...

Ook is er voor de hobbiest een API beschikbaar in C, waarin je zelf voor de missende platformen nog leuke dingen kan maken, of zelf je eigen applicatie kan fixen mocht Spotify zelf niet hebben wat je nodig hebt.

Daarbij komt overigens nog dat je ook een abo voor alle muziek voor 5 euro hebt, het enige wat je moet missen is de plugin api (dus support op mobile/al het andere behalve desktop zit er niet in).

Maar als je liever wil blijven downloaden, be my guest, ik denk dat ik overga naar deze legale manier van muziek luisteren.

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 14 juli 2010 11:05]

Yay! Ik heb premium en wat ruzie met wine en sound gehad, hier zat ik op te wachten :-).

Vind het erg goed als software bouwens over de grenzen gaan van Mac en Windows users, ook als die markt misschien in eerste instantie niet de investering waard lijkt.

edit1:
(nu snap ik waarom edit niet wilde werken, cookie fest op mn laptop :x reactie hieronder is dus niet van coretx, maar van mij ;))

edit2:
Dank RielN, hij installed nu inderdaad. Ik moest overigens de 64 bit versie hebben. Heb verder nog geen tijd om te testen nu. Voor overige 64bitters:
http://packages.debian.org/squeeze/amd64/gconf2/download

[Reactie gewijzigd door Dennizz op 13 juli 2010 10:40]

Hmpf it aint all good and fun yet.... gnome versie breekt op dependency check en de qt versie gaat over de kop met een segfault.... Blijf nog wel even met wine hobbelen :-).
De native Linux client is niet alleen te gebruiken voor alleen Spotify Premium gebruikers, maar ook Spotify Unlimited gebruikers.
Cool!!!!!!

Ik been zeer geinteresseerd in deze spotify dienst en heb er zelfs wel het betaalde abbo voor over, als ik ook gewoon ALLES wat in NL op cd ge-released zou worden kan luisteren :).

Heel fijn dat er nu ook een Linux client is/komt!

Ik hoop alleen dat ze ook nog eens met een soort api/lib komen, zodat makers van bv. mediacenter software (XBMC :D ) ook met de software kunnen interfacen :)
Thanks, dan wordt het helemaal interessant!!!!!

Dan hoef ik alleen nog maar muziek die ik heel graag altijd en drm-vrij overal wil hebben te kopen :).