Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Nokia heeft de release van de N900, een smartphone op basis van Linux-variant Maemo, uitgesteld. De release stond op de agenda voor oktober, maar de smartphone komt volgens de fabrikant pas in november op de markt.

Opmerkingen van marketingchef Peter Schneider van de Maemo-divisie van Nokia duiden er op dat de release is uitgesteld, omdat Nokia de feedback van driehonderd ontwikkelaars nog wil verwerken. De Finse fabrikant deelde twee weken geleden tijdens de Maemo Summit in Amsterdam driehonderd toestellen uit aan aanwezige ontwikkelaars.

De release in Nederland stond gepland voor eind oktober, maar webwinkels die het toestel als pre-order hebben aangeboden, hebben inmiddels de verschijningsdatum allemaal verschoven naar november. Wanneer het toestel nu precies op de markt zal komen, is onbekend.

De N900 is de opvolger van internettablet N810 en de eerste smartphone met Linux-variant Maemo als OS. Het toestel heeft een 3,5" resistief touchscreen en wordt aangedreven door een Omap3430-chipset van Texas Instruments. Deze Cortex A8-chipset heeft een core met een kloksnelheid van 600MHz en een dedicated videochip die draait op 430MHz. Het werkgeheugen van de N900 is in totaal 1GB, waarvan driekwart swappable is.

Nokia N900

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

The Nokia N900 is a great example of what we and the open source community have been able to achieve with Maemo software. We are working closely with open source developers and for example, at the Maemo Summit in October, we loaned 300 pre-production units to get more feedback from the community. This feedback is extremely important to us and as such we also want to provide the best user experience with the Nokia N900.

We expect it to start shipping during November 2009.

Peter Schneider
Head of Maemo Marketing
Nokia Corporation
Jammer, maar wie weet krijgen we nu wel een kompas.
Dat is hardware. Ik denk dat dat inmiddels wel "bevroren" is, en dat het uitstel uitsluitend software-gerelateerd is. Er zijn ook bijzonder weinig klachten te horen over de kwaliteit van de hardware. Wel missen sommige internet-tablet gebruikers bijvoorbeeld het D-pad, of hebben mensen hier en daar nog wensen, maar die fase in het ontwerp-proces is reeds lang gepasseerd, en dergelijke dingen worden nu in 1 maand echt niet meer toegevoegd.
D'r zijn in de N810 repos genoeg pakketten die een kompas middels GPS implementeren.
Dus niet echt een must-have waarvoor ze de release uitstellen.
Wellicht hoopt humbug op een Maemo-versie van Layar. Die heeft volgens mij een "fysiek" kompas nodig, hoewel je dat (theoretisch) met de nodige moeite ook volgens de door jouw aangegeven methode zou moeten kunnen implementeren. Vraag is dan of je het op die manier voldoende nauwkeurig krijgt.
Dat lijkt me nauwkeurig genoeg. Een GPS weet tenslotte tot op een paar meter nauwkeurig waar jij bent, en je hoeft maar een paar meter te lopen om de richting te weten.
Zonder kompas weet je nog steeds niet hoe het toestel vastgehouden wordt. Je moet weten of de camera naar een bepaalde richting wijst. Zelfs al zou er iets in de N900 zitten waarmee je (heel precies) kunt bijhouden hoe het toestel gedraaid wordt, dan nog moet je eerst de richting ijken. Ik zeg, het is niet te doen zonder kompas.
Op de Nokia site is het toch nog steeds eind oktober.... 8)7
http://shop.nokia.nl/noki...sku=6958651&culture=nl-NL
Heb dit toevallig vandaag nog bij Nokia nagevraagd, dit was hun reactie;

"Beste,

De verwachting van uitlevering is eind oktober begin november.
Een juiste datum kan ik u niet geven.

Met vriendelijke groet,"

Helaas dus nog steeds geen concrete datum, ben een beetje bang dat ze November dan ook weer niet gaan redden maar we moeten t maar vol zien te houden :)

EDIT: Kwam net op reddit de volgende link tegen; http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8321058.stm . Wellicht puur toeval maar zou er een relatie zijn? Ze geven in het artikel aan dat Apple inbreuk maakt op patenten van Nokia, zou dus opzich geen reden voor Nokia hoeven te zijn om zoiets uit te stellen, maar toch...

[Reactie gewijzigd door TargetX op 22 oktober 2009 19:12]

Inbreuk maken op pattenten is een beetje logisch Unix --> linux = unix kloon Iphone draait op mac osx en dat is weer een unix variant dus een aanklacht zal het zeker niet halen!
Dat vind ik een beetje te kort door de bocht, het artikel dat ik hierboven link geeft aan hoe het zit; Nokia investeerd veel geld in nieuwe technieken die daarna publieke standaarden worden. Andere bedrijven die daar gebruik van maken worden dan geacht te betalen om van die technologie gebruik te maken. Nokia heeft net de cijfers over de afgelopen periode gepresenteerd en moet laten zien dat het verlies heeft gemaakt, terwijl Apple winst heeft gemaakt op met name de iPhone. En juist Apple heeft niets betaald aan Nokia voor het gebruik van al deze technieken, en ik vermoed dat dat bij Nokia in het verkeerde keelgat is geschoten...

Dat is in ieder geval hoe ik het artikel lees, correct me if I'm wrong. Ben benieuwd naar de uitspraak! Heb overigens verder gelezen op internet en vermoed absoluut geen relatie meer tussen beide zaken (uitstel release N900 / rechtzaak Nokia vs Apple).
Het is niet kort door de bocht het slaat nergens op.
Als het om Unix patenten gaat dan heeft Apple meer rechten als Nokia.
OSX (niet dat nepding op de Iphone) is namelijk wel een officiele Unix, linux en welke distributie dan ook is dat niet.

Anyway om hier unix bij te halen slaat nergens op, lijkt me een beetje op je bek maar een douw geven zonder ergens ook maar iets vanaf te weten.

Dit is gewoon een rechtzaakje over patenten / implementatie telefonie gedeelte van de iphone die apple nu net iets teveel op dezelfde wijze gedaan heeft als nokia.

Correctie meerdere patenten.
OSX is Darwin BSD, een afgeleide van FreeBSD.
OSX heeft niet meer bestaansrecht als "unix" dan Linux.

Nooit afgevraagd waarom men altijd termen als *nix, un*x gebruikt?
Unix is een handelsmerk en zowel BSD als Linux zijn unix klonen.
Geen klonen. Ze zijn er alleen bij het initiŽle ontwerp op gebaseerd. Ondertussen drijven ze steeds verder van het oude Unix model af. Een hoop moderne distro's gebruiken basiszaken als system-v init al niet eens meer (upstart voor ubuntu, fedora heeft ook z'n eigen ding). Traditionele config files worden steeds meer weggewerkt voor autoconfiguratie (xorg.conf) of desktop-gerichte software (zie NetworkManager vs /etc/network/interfaces, die steeds leger wordt).
En das maar goed ook, de tijd van config files editen met vi wil volgens mij niemand meer terug, op een paar vastgeroeste geeks na.

[edit:] Voor een echt "kloon" project moet je eerder bij ReactOS wezen, die Windows proberen te klonen. Ze zoeken geen eigen richting, maar proberen Windows zo precies mogelijk na te bouwen. Linux en OS X gaan hun eigen richting uit en laten zich niet door anderen sturen.

[Reactie gewijzigd door kozue op 23 oktober 2009 12:53]

Dus omdat OSX een Linux variant is, kan Apple geen inbreuk maken op de tien patenten waarvoor Nokia ze aangeklaagd heeft.
The 10 alleged patent infringements involve wireless data, speech coding, security and encryption.
Als ik dan verderop ook nog lees...
Finland's Nokia said that it had agreements with about 40 firms - including most mobile phone handset makers - allowing them to use the firm's technology, but that Apple had not signed an agreement.
dan denk ik dat Apple weinig kans maakt omdat ik niet denk dat 40 bedrijven zo dom zijn om te gaan betalen zonder tegen te stribbelen. Met tegenstribbelen bedoel ik de patenten ongeldig te laten verklaren of iets dergelijks. Natuurlijk alleen in het geval Apple gebruikt maakt van de technologie beschreven in die patenten.
Dus omdat OSX een Linux variant is, [...]
OS X is geen Linux variant, het is een BSD variant. BSD heeft niks met Linux te maken, op de gemeenschappelijke *nix roots na.

[Reactie gewijzigd door kozue op 23 oktober 2009 12:54]

Ik denk niet dat ze er veel haast mee hoeven te hebben.

Ik denk dat totdat er een "iPhone 4G" uitkomt niks aan de N900 kan tippen.

Niet dat ik geen voorstander ben van een snelle release, maar Nokia wil het blijkbaar niet verpesten dit keer.
N900 is dan wel een smarthphone .. qua features en of snelheid kan je beter de n97 kopen.. vele malen meer applicaties verkrijgbaar en draaiend op stabiel en uitgewerkte symbian ;) :+

Nokia kennende heb je met dit toestel nog bugs tot halverwege volgend jaar ..
Heb je toevallig onlangs nog de ubuntu repositories zitten doorbladeren? Denk ik dat de n97 in applicatie aantal niet aan kan tippen.

(en ik weet, maemo != ubuntu, maar het gaat om het idee)

Zodra m'n telefooncontract van huidige phone is verlopen, weet ik wat ik ga kiezen, hopen dat er over anderhalf jaar een n920 is ^^ (google maar op n910, die komt er niet)

[Reactie gewijzigd door afraca op 22 oktober 2009 18:41]

(en ik weet, maemo != ubuntu, maar het gaat om het idee)
Daarom slaat jouw vergelijking helemaal nergens op. Nokia gebruikt een eigen closed-source UI voor de phone. Wel zijn er applicaties geschikt gemaakt voor Maemo, bijvoorbeeld Pidgin.
Over het algemeen kan je zeggen dat applicaties makkelijker naar Maemo te porten zijn dan naar Android, maar alsnog moet er heel wat werk verzet worden, ondanks dat Maemo op Debian is gebaseerd.
eh, nee hoor, zolang het in de debian repos staat, en er een source of ARM versie van is kun je het gewoon installeren....niet zo gesloten dus als je denkt.
Het schilletje wat je gebruikt is misschien door nokia gemaakt....maar je mag wel veel met deze telefoon hoor
Alleen schermgrote schijn je aan te moeten passen! ;) Maar uhm kun je met alien ook de .rpm pakketten omzetten naar .deb en dan gebruiken. (dan heb je de repro´s van ubuntu, debian, suse en redhat/fc hoezo minder software als n97 :Y) )
probleem is qt, en dan ook nog eens een lite variant waarsch..

zolang software modulair is zul je de gui wel kunnen herbouwen - naar nieuw formaat en toolkit anders wordt het lastiger...

maar idd. vlc op je gsm lijkt me een stuk beter werken dan een of ander made-in-taiway playertje... de aai-foon is een ramp (mening) - en met de aaipot kun je niet bellen...
QT Heb ik ook op m'n N810, maar dat is gewoon de volle mik.
Zover ik weet heeft de N900 ook nog steeds de GTK libs, dus je kunt de meeste software vrij eenvoudig porten naar de N900.
@Lethal
De n900 is ruim 2x zo snel als de n97 in de laatste benchmark die ik gezien heb.
Een n97 heeft niet eens een 3d processor itt de n95 en e90.

Overigens Nokia ziet de n900 als een stap boven de smartphone, meer als een mobiel werkinstrument (iets tussen smartphone en PC in.)

Droom jij maar lekker verder.

Het enige waar je ligtelijk gelijk in heb is dat de support voor maemo 5 (linux dus niet erg moeilijk en het begin is er allang zoals afraca ook meld.) op gang moet komen.

Je kan hele repositories vol hebben maar ik wil bijvoorbeeld tomtom (die ook s60 niet meer support)
Nokia heeft wayfinder als navigatiesysteem op de tablets.
Werkt dat ook op de n900 ? Ik heb wayfinder op de n810 werkt prima veel beter dan die klotige Ovi Maps zeker versie 3 op de 5800 die werkt niet meer zonder inet verbinding :-(
Dat beter uitgewerkte symbian vind ik anders juist een ramp voor smart phones. Ik heb een N770 en even met een N800 lopen klooien in het verleden en dat was al vele malen beter. Voor de N900 zijn ze terug gegaan naar de tekentafel om te kijken wat ze daar nog aan konden verbeteren.

Sorry, maar ik heb meer vertrouwen in de N900. En gezien de developer basis voor linux apps, ga ik er van uit dat er voldoende beschikbaar komt op de N900. Wat zeg ik, itt Symbian, kan ik zelf ontwikkelen voor de N900 als ik wil :)
Als je voor s60 en trawanten even snel iets wil programmeren moet je http://www.m-shell.net/ een proberen. Dat werk wel mooi zit ook een redelijk uitgebreide documentatie bij. Je kan de programmas ook compilen en er sis bestaden van maken
Ja en signeren ???
Dat lukt vaak niet zonder allerlei vage chineestalige sites.
www.symbian-signed.com werkt allang niet meer, in 2007 werkte het nog.
Ik denk dat totdat er een "iPhone 4G" uitkomt niks aan de N900 kan tippen.
Toch kan ik wel een paar grote nadelen noemen:
  • formaat (dikte)
  • gewicht (~180 gram!)
  • resitief touchscreen t.o.v. capacitief (persoonlijk)
Geen telefoon is perfect!

[Reactie gewijzigd door gertvdijk op 22 oktober 2009 18:32]

grote nadelen... Het is allemaal persoonlijk, ik heb liever een dikkere telefoon, en iets zwaarder, dan voel ik die in men zak zitten en die ligt ook steviger in de hand. Ook het hardwaretoetsenbord vind ik een groot voordeel.
Grappig dat je dat zegt, mijn huidige telefoon is groter, zwaarder en heeft een beter toetsenboard.

Koop jij een n900 mag je hem ruilen tegen mijn e90 goed?
Ok voor de eerste 2 , maar geef mij maar een resitief scherm.
Vooral het gewicht, nuja als het gewicht 60% batterij is vind ik het ineens minder erg als hij dan ook lekker lang mee gaat.
En voor het HW toetsenbordje heb ik ook wel wat over.
dunne toestellen zijn erg leuk maar uit ervaring blijkt toch wel dat ze een stuk minder tegen een valpartij kunnen dan de wat dikkere broertjes... dus het kan ook een voordeel zijn op zich....
Mee eens. Plus de hardware keyboard vind ik juist niet mooi, daarom heb ik juist de N920 als die inderdaad uitkomt (zo goed als identiek aan deze N900 alleen full-touch).

En een andere telefoon die aan de iPhone kan tippen is de SonyEricsson X10.

Android, 8mpx, 4" scherm en dat met het formaat van een iPhone. Maar voordat die uit is zijn we maanden verder.

Maargoed, ik blijf waarschijnlijk toch trouw aan de iPhone, ook al is het alleen al om de App Store en de mogelijkheden met mijn MacBook.
resitief touchscreen t.o.v. capacitief (persoonlijk)
Dit zie ik vaker terugkomen bij commentaar, maar het is echter vrij goed te rechtvaardigen; D'r zit een stylus bij het apparaat, dat werkt niet met een capacitief touchscreen, en geloof me, als je linux apps gaat porten naar het apparaat, dus zonder de user interface om te zetten, zul je de stylus zeker nodig hebben.
Misschien is dit wel een truuc om zo'n groot mogelijke hype rond de N900 te creeren.
Misschien is dit wel een truuc om zo'n groot mogelijke hype rond de N900 te creeren.
Lijkt mij niet. Zoiets kan veel beter wanneer hij verkrijgbaar is, dunkt me.
Zie jij ergens de telefoon gehyped worden dan?

Ik baal ook, want dit zou mn nieuwe foon worden en mn oude is er mee opgehouden.
Maar ik ben wel blij dat Nokia nog de feedback van ontwikkelaars meeneemt hoewel ik niet denk dat er nog hardwarematige veranderingen zullen komen omdat ik ook gelezen heb dat er al een aardige voorraad geproduceerd is.
Nee dat is afdeling Apple ;)
En die stellen het meestal niet uit.
Apple komt meestal vanuit het niets (want geheimen bewaren zijn ze goed in) met een splinternieuw(/vernieuwend) product, en creeŽrt de hype door het in beperkte oplage te verspreiden.
Eerst was het nog september, toen begin oktober, toen eind oktober, en nu 'ergens in november'.. Ik wil deze telefoon zo graag aanschaffen, maar Nokia kan zich weer eens niet aan zijn eerste release date houden en ook niet aan de tweede en derde! En nu is er helemaal geen exacte datum bekend, nu hoeven ze zich dus ook nog eens niet te haasten.

Zoveel mensen kijken er al zo lang naar uit. Ik zou het liefste zien dat ze hem gewoon uitbrachten, en de feedback van de ontwikkelaars verwerken ze dan maar in de eerste firmware-update.

Baal hier stevig van.

[Reactie gewijzigd door FreddyFish op 22 oktober 2009 18:22]

Leuk voor mensen die hem echt willen maar er zijn er genoeg die afgaan op reviews die dan nogal slecht zouden uitdraaien. Als Maemo en de N900 flopt heb je er ook weinig aan.
Die zal niet floppen hoor. Ik heb dat ding in mijn handen gehad, ik ken iemand van het UI team, deze was op de summit en liet me met het gegeven toestel spelen. Ik was zwaar overdonderd. Dit is eindelijk een ECHTE smartphone.
Aangezien jij de telefoon in je handen hebt gehad, zou ik je iets willen vragen over de telefoon.

ik heb een Nokia 5800 XpressMusic gehad en ik heb op dit moment een T-Mobile G1. Over de 5800 was ik in het begin zeer positief, je kon er zoveel mee etc., maar uiteindelijk gingen toch de kleine dingetjes ontzettend storen. Bijvoorbeeld af en toe niet reageren op een eerste tikje op het scherm, of soms de trage navigatie door de menu's. Die heb ik toen verkocht en er een T-Mobile G1 voor in de plaats genomen.

Ook daarbij: ik dacht dat ik nooit meer een andere telefoon zou willen. Alles was mogelijk leek wel. Maar nu ben ik 'm ook eigenlijk weer zat. Ik laat graag mijn SMS-historie staan voor het geval ik ooit nog eens iets wil nalezen, en ik vind dat dat ook gewoon moet kunnen. Er is namelijk geheugen zat. Maar zodra er een paar honderd berichten in de SMS-applicatie staat, laadt de applicatie ineens trager en gaat scrollen niet meer mooi vloeiend. Sowieso wanneer de telefoon op de achtergrond een beetje bezig is, merk je dat ontzettend goed bij het navigeren door de menu's. Het gaat gewoon allemaal niet mooi vloeiend meer. Nu zijn dit redelijk kleine dingetjes, maar die maken bij mij wel dat ik bijna weer mijn Sony Ericsson W810i zou gaan gebruiken.

Nu heeft de N900 een snellere processor en meer werkgeheugen, en misschien nog wel belangrijker; een heel ander OS. Zorgt dit alles er nou voor dat de telefoon (zonder al te gekke dingen te doen zoals met 2MB/s downloaden via de torrentclient voor Maemo) gewoon in de menu's en met het openen van applicaties altijd vloeiend reageert? Ik heb in een aantal youtube-filmpjes wel gezien dat de reviewer soms twee keer moest drukken voor er iets gebeurde. Drukte hij de eerste keer nu fout of werd het niet goed geregistreerd?

De N900 spreekt mij heel erg aan, nog meer mogelijkheden dan met de G1 en dan met een goede camera, groter scherm en de degelijkheid van Nokia (de G1 kraakt aan alle kanten). Maar een telefoon valt of staat bij mij nu echt bij het navigeren door de menu's. Het moet echt vloeiend anders raak ik 't helemaal beu. Wat kun je daarover zeggen bij de N900?
Ik zeg: Je bent een tweaker, zorg voor root access op je G1, installeer Cyanogenmod, en aanschouw het flink versnellen van je telefoon! :) Serieus, ik ergerde me ook enorm aan de traagheid van mijn G1, maar de Cyanogenmod heeft dat helemaal opgelost!
En daar gaat wat mij betreft meteen het predikaat smartphone....
als je al een mod moet installeren om een of andere tekortkoming te repareren.

niet iedereen die een smartphone koopt is een tweaker. (sterker nog.......you get my point)
In mijn optiek is een smartphone een smartphone als elke holbewoner met dat ding kan werken en hij doet wat hij moet doen zonder allerhande handige tweaks en mods.
Voorts kan die holbewoner ook nog eens programma's en updates installeren die vervolgens naar behoren werken en de telefoon zo (vervol)maken dat hij voldoet aan de wensen van de gebruiker.
Nou wil ik je niet storen hoor.. maar meestal dan douwen de providers er zo veel rommel van hun in dat het gewoon een stuk trager loopt en van die rare beperkingen.. en die slopen ze er bij de mods meestal uit ( en hier en daar een aantal aanpassingen aan cache en andere meuk )

en waarschijnlijk willen de holbewonders van je gewoon een nokia 6300
Tsja, Cyanogenmod staat al tijden lang geinstalleerd. Verschil was er zeker te merken, maar echt helemaal tevreden ben ik dus niet. iPhone trekt me niet, dus wachten en hopen is het op de N900.
Ik heb de N900 (developers preview) ook even in m'n handen gehad, en kan zeggen dat de navigatie en controls, in ieder geval softwarematig, gewoon soepel werken. Ik merkte alleen dat ik zelf ook af en toe 2x ergens op moest klikken, simpelweg omdat het ding een resistief touchscreen heeft en ik een iPhone met capacitief screen gewend ben. Ook als je de aanraakgevoeligheid van de G1 (ook capacitief) gewend bent kan ik me goed voorstellen dat je dat zo ervaart.
@ freddyfish, ik heb de telefoon niet lang genoeg in mijn handen gehad om heb volledig kunnen ontleden. Deze persoon had een IRC client geinstalleerd er op, daar heb ik even naar gekeken, een beetje door de menu's zitten browsen, en de GFX zitten bewonderen van het spelletje wat er op stond. Dat spel met de appeltjes verzamelen ziet er grafisch goed uit (PSP achtig) en loopt redelijk soepel. Besturing uiteraard via gyroscoop.

Ik merkte verder weinig problemen met de reactie van het touchscreen.

Ik ben er ziek van dat ik me niet opgegeven had voor de "gratis" maemo summit :(
iedereen kon zich in principe inschrijven en had dus een gratis N900 gehad :(
@Razwer:
Ik heb een E90, en in april kan ik mijn abbo vernieuwen. Tot dusver heb ik nog geen piep gehoord over een nieuwe communicator, dus ik kijk met een half oog naar de N900.
Is het in jouw optiek een goede vervanger voor een communicator?
Ik ben geen Nokia expert. Zelf heb ik een Blackberry 9000 ivm werk.
Ik kan je alleen zeggen dat de N900 een foon is waar geen andere tegenop kan op het moment. Het "open" karakter en het feit dat het puur Linux based is (dus niet die gekke java achtige implementatie van Andrioid) zorgt er voor dat je bijna alles er op kan draaien.
Slecht geprogde apps zullen de foon sloom maken, maar er zullen ook zeer veel apps voor komen.

Het schijnt dat er een vorm van Blackberry connect op zit maar dat heb ik niet kunnen testen.
Helemaal mee eens, daarnaast weet het merendeel van de mobiele telefoon gebruikers geeneens wat een firmware is!
Laat staan dat ze PC suite van Nokia gebruiken om er een nieuwe op te zetten middels een update.
Updates gaan wel automatisch OTA (Over The Air). Kun je natuurlijk maar wel beter een mobiel-internetabonnementje voor hebben, want die updates zullen toch groter zijn dan een paar MB. Maargoed, als je een telefoon koopt die hoofdzakelijk gericht is op het internetten heb je dat wel.

Geen PC Suite nodig dus.
Kan ook over Wifi hoor veel sneller dan dat brakke 3G.
Ik geef Nokia groot gelijk dat ze het uitstellen, de laatste keer dat ze een telefoon pushten (N96, anyone?) mondde uit in een ramp.

En zelfs als de 4G uit komt vraag ik me af of dat veel beter zal zijn. Wel hoop ik dat Nokia nu met het Linux platform een hoop meer er uit zal halen; Symbian heeft zijn beste tijd wel gehad. Ach, tegen de tijd dat ik kan gaan verlengen ga ik er van uit dat 'ie uit is. Zo niet... dan wacht ik nog wel ff ;)
De aanklacht heeft hier niets mee te maken, want als je het artikel een beetje had gelezen gaat het voornamelijk over patenten die Nokia heeft met betrekking tot wireless verzenden; het lijstje staat ook op de BBC bron. Gezien het feit dat er 40 andere bedrijven zijn die van de technologieŽn van Nokia gebruik maken en er wel gewoon voor betalen, is het logisch dat ze willen dat Apple dit ook doet. Dit heeft niets met open source te maken, mind you.
Laten we hopen dat de mobiel er alleen maar beter van wordt. Kijk met zeer veel belangstelling naar deze mobiel. Voornamelijk omdat ik benieuwd ben hoe Nokia hiermee de concurrentie probeerd af te houden. De laatste maanden lijkt het qua smartphones (en dan bedoel ik meer het high-end segment) meer om Apple & Android & HTC te gaan. Toch benieuwd hoe Nokia zichzelf hier tussen gaat plaatsen.
Slecht, kom je aan aanlopen met een resistief drukscherm (op een high end toestel) wat volgens meerdere reviews niet soepel in gebruik is, jammer want de rest van de specs zijn wel dik in orde..
Ach zo hebben ze allemaal wel wat.
iphone geen verwisselbare accu en een slechte ontvangst,
android is beperkt tot wat fabrikant en google en provider aanbieden, vooral op provider is nogal wat aan te merken (slechte dekking van zowel 3g als oud gsm-netwerk, helpdesk die meestal incapabel is)
htc (de overige, met windows) werkt ook niet lekker.
Reviewers die aan een capacitief scherm gewend zijn denk ik. Ik ben capacitief gewend van mijn N770 en vond in het begin de topuch screen van mijn iPhone een ramp. En nog steeds vind ik het af en toe irritant dat als ik per ongeluk zacht het scherm raak ik meteen ergens op 'druk'

De N900 komt er bij mij gewoon en een resitief scherm? Niets mis mee. De kwaliteit van het N770 scherm was al geweldig, enige waardoor je er niet echt films op ging kijken in het vliegtuig was de beperkte processor die geen fullscreen films kon decoden. Dat is bij de N900 geen enkel probleem meer.
wow okee dat had ik niet verwacht.. achja liever 2 weekjes wachten dan een versie krijgen met toch nog wat bugs er in die er makkelijk uit gehaald konden worden
Het is niet zozeer dat er bugs in zitten, men wil echter
feedback van driehonderd ontwikkelaars nog wil verwerken
Uiteraard kunnen daar bugmeldingen tussen zitten, maar men kan ook nog besluiten kleine aanpassingen te doen om de werking beter, logischer, intuÔtiever te maken.

Trouwens, een N810 zou ik ook best zien zitten, maar die is al niet meer verkrijgbaar.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 23 oktober 2009 08:56]

Het wachten is hier op:

http://blogs.nokia.com/pushn900/

De uitslag van deze 'competitie' word vandaag zondag 25 oktober bekend gemaakt..

Het is trouwens erg leuk om te zien wat de diverse mensen allemaal met hun nokia n900 samples gebouwd hebben..

[Reactie gewijzigd door damanseb op 23 oktober 2009 14:16]

@humbug:

Zoveel voegt een kompas nu ook weer niet toe hoor. Tis een leuke bijkomstigheid maar op mijn G1 is het handig met Google maps maar meer ook niet. Dan daarbij is hij ook niet echt nauwkeurig.

ontopic: Wel balen dat de telefoon later komt maar zie liever dat ik een goed werkend stukje software erop heb staan dan dat er nog bugs inzitten. Kleine bugs zijn niet erg maar grotere wel. Het wachten duurd alleen wel erg lang zo :p maar des te leuker als ik hem straks heb als die geleverd word
Kompas maakt GPS toch wel een stuk makkelijker, omdat je niet hoeft te bewegen om te zien waar je bent. Ook "augmented reality" apps werken met kompas.

Maar dat zal er waarschijnlijk niet nu nog even snel ingestopt worden.
Je kan de kaart toch gewoon goed draaien door naar de zon te kijken of zelfs gewoon de straten in de juiste richting te zetten. Een kaart leren lezen doe je op een zondagje jeugdbeweging. Kom zo vaak toeristen tegen die tonen waar ze willen zijn, jij toont waar ze op dat ogenblik zijn maar toch moet je gaan uitleggen hoe ze moeten gaan. Ga daar mee naar de oorlog of een namiddagje geocaching ^^
De jeugdbeweging is meestal op zaterdag, zondag is enkel voetbal en voor de meeste gelovigen in NL zijn beide activiteiten op zondag zowiezo taboe.

Verder heb je absoluut gelijk, maar het is verbazingwekkend hoeveel mensen van kaartlezen totaal geen kaas gegeten hebben. Zonder borden boven de snelweg zouden ze nooit op hun bestemming komen, ook niet in NL, en wat verdere reizen boekt men via een touroperator, in bus en trein, vliegtuig hoef je geen kaart te kunnen lezen.

Maar voor augmented reality apps en achtergrond informatie over de kerk waar je voor staat kan het wel zinvol zijn, beetje omslachtig als je steeds handmatig in moet geven waar het noorden is.
Augmented reality op je telefoon. Ik moet de eerste nuttige app nog zien. Tot nu toe alleen maar gimmicks, leuk voor de marketing meer niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True