Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Er zijn geruchten opgedoken dat de Nintendo 3DS in Japan al op 20 november in de winkels zal liggen. Nintendo heeft tot op heden alleen bevestigd dat de nieuwe handheld zal verschijnen in dit fiscale jaar, dat op 31 maart 2011 eindigt.

Een Japanse ontwerper van accessoires voor Nintendo-handhelds meldde via Twitter dat zijn nieuwe productlijn voor de 3DS op 20 november te koop zal zijn. Hij gebruikte in zijn tweet het woord 'simultaneously' en dat werd door een gebruiker op het Amerikaanse forum NeoGaf geïnterpreteerd als een aanwijzing dat de 3DS ook al in november in Japan zou verschijnen.

In de forumdraad op NeoGaf wordt er lustig op los gespeculeerd en worden diverse aanwijzingen voor een launchdatum van de 3DS onder de loep genomen. Zo zou EA met zijn aankondiging van The Sims 3 als launchtitel voor de 3DS duidelijk maken dat de 3d-handheld pas in 2011 verschijnt. Die stelling wordt echter door andere forumleden ontkracht door te stellen dat een release van The Sims 3 in januari 2011 nog steeds binnen de launch window van de 3DS valt, mocht deze in november al worden uitgebracht.

Naast de geruchten omtrent de releasedatum van de 3DS is duidelijk geworden dat Nintendo de merknaam 3DSWare heeft vastgelegd. Website Eurogamer meldt dat de naam al eerder in Japan was geregistreerd en dat Nintendo 3DSWare nu ook in Europa heeft gereserveerd. 3DSWare heeft naar alle waarschijnlijkheid betrekking op een digitaal distributieplatform, te vergelijken met het huidige WiiWare en DSiWare.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Bericht is alweer ontkracht. Datum van 3DS is nooit genoemd:

http://kotaku.com/5636132...-3ds-be-out-this-november (update onderaan)
Die datum is in de oorspronkkelijke tweet wel genoemd. Een woordvoerder van KeysFactory meldde overigens later dat de tweeteraar sinds eind augustus niet meer daar werkt en dat ze niet op de hoogte zijn van de verschijningsdatum van de 3DS. Dat de man er niet meer werkt, wil niet zeggen dat het niet waar is. Verder is KeysFactory wel verplicht om zich dom te houden want ze zijn gehouden aan een NDA dus zullen ze nooit toegeven dat ze een ex-werknemer zijn boekje voorbij heeft gepraat.
Is de techniek hier voor heel anders dan de 3D bril techniek? De laatste kan ik namelijk niet (goed) waarnemen met mijn ogen i.v.m. operatie aan de ogen toen ik nog een klein kind was.

Erg vreemd, want in de Efteling kan ik het 3D effect van de Panda Droom wel heel goed waarnemen. Bij de nieuwste 3D tv's en bijvoorbeeld Avatar juist weer helemaal niet. Bij Avatar zag ik alleen een pluisje zo nu en dan en 1 keer een geweer in mijn gezicht terwijl ik iedereen hoorde over zwevende ondertiteling en weet ik het allemaal.

Hopelijk kan ik deze nieuwe techniek wel ervaren?

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 13 september 2010 12:50]

Om het maar even te verduidelijken:

Het bovenste scherm is dus 800*240 pixels groot. Gekke resolutie denk je? Helemaal niet! Het scherm is namelijk lenticulair, dat wil zeggen: door middel van een lens-laag (zoals bij die posters, ansichtkaarten, en stickers, waar je als je beweegt een ander beeld ziet) gaat de ene helft naar het ene oog, en de andere helft naar het andere. Effectief heb je dus 400*240, wat zich vertaalt in een perfect gangbare breedbeeld resolutie.

Het lens systeem is uiteraard wat complexer, maar het kent nog steeds dezelfde nadelen: je kunt niet ver naast het beeld gaan hangen zonder het hele 3D effect kwijt te raken. Je KUNT het niet goed filmen of fotograferen dus, want je moet nou eenmaal twee lenzen hebben en iets om ook de twee beelden weer naar je ogen te kijken. Dit kun je alleen fotograferen met een 3D camera en weergeven op een 3D TV.

De geringe kijkhoek is ideaal voor een mobiel apparaat, wat je toch dichtbij of op schoothoogte houd, en waar doorgaans toch maar één persoon voor hangt.

Het brilletje zit dus al in het scherm zelf, als het ware.
Parralax Barrier ik denk dat dat plaatje de boel wat verduidelijkt.
Het is in ieder geval een andere techniek, want deze gebruikt geen brilletje. Of je met deze handheld goed 3D kan zien is nog steeds de vraag natuurlijk, ik zou hem na verschijnen in de winkel eens uit gaan proberen.
Het is in ieder geval een andere techniek, want deze gebruikt geen brilletje. Of je met deze handheld goed 3D kan zien is nog steeds de vraag natuurlijk, ik zou hem na verschijnen in de winkel eens uit gaan proberen.
het maakt geen gebruik van blauw/groen bril (whatever... :P)
Het gebruikt puur 3D, als je Nintendo 3DS naar een andere kant richting beweegt, dan zie je iets achter je personages of voorwerpen... Dat is een nieuwste uitvinding van Nintendo. Dus inderdaad een andere term van 3D.
Dat wat jij beschrijft doet het dus niet. De 3DS is echt om het naar je toe geschoten schilde bij Mario Kart 3D uit je scherm te zien vliegen. Zoals bij de panda droom dus. Wat jij beschrijft is een techniek die ook al met de DSi toegepast is in een aantal (Japanse) spellen, en maakt gebruik van de accelerometer camera.

De 3DS kan gebruik maken van een techniek zonder bril, omdat je altijd recht voor je handheld zit, en dus geen variabele kijkhoek hebt. Dit zou met een tv ook kunnen, maar daar kijk je nogal vaak met meerdere mensen naar, en dan kan het dus niet meer. Bovendien zou je dan altijd recht voor je tv moeten zitten.

[Reactie gewijzigd door TheFes op 13 september 2010 14:12]

Lees even daaronder 'DSiWare' staan.
Parralax Barrier is de techniek die de 3DS gebruikt.
Puur 3D is het niet, tenzij de 3DS ruim 10 cm dik is, en alles binnen een kubus afgebeeld wordt.
Ook de 3DS gebruikt een techniek om 3D te simuleren in een 2D vlak. Het gebruikt alleen een andere techniek dan met die brilletjes.
De gebruikte techniek is overigens stereoscopie, eenzelfde techniek als ook bij holohrafie gebruikt wordt.
zoals ik al boven zei, de technologie waar ik mee bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=v_P4gyjf5tQ
En wat je daar dus ziet (wat ook onder de video staat) is een DSi met een een DSiWare game, niet de 3DS.
!READ BEFORE WATCHING!

A video of an upcoming DSiWare game shows how the new Nintendo 3DS games could look and play!

Please Note this is not a video of the Nintendo 3DS, But the game shown on the DSi uses the DSi camera to create a 3D effect and could be what Nintendo use in the 3DS.

Check out my channel for more coverge on the Nintendo 3DS.
Dit is de techniek die de 3DS gebruikt. En dat is echt 3D, niet een of andere kijkdoos.
Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet.... technologie ziet er in ieder geval goed uit.
Daar zijn al voorbeelden van te vinden. Volgens mij werkt het met een accelerometer, net als in de iPhone bijv., en weet het de stand van de 3DS. Zodoende kan content aangepast worden. Je moet dus het apparaat bewegen en speciale aangepaste games hebben om het 3D te zien, het is zuiver een illusie gebaseerd op het bewegen van verschillende lagen en slimme berekeningen van de 3DS... eigenlijk een techniek die al heel lang wordt toegepast in video-games, alleen is dit net even een andere implementatie die specifiek mooi tot zijn recht komt in een handheld.

Correct me if I'm totally wrong. :)

edit: Video met hands-on gaming, alwaar ik toch ook een extra effect lijk te zien van een frame-shift. Hoe je daar dan zonder bril een extra diepte-gevoel bij moet krijgen vraag ik mij nog af.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 13 september 2010 13:05]

Dit is totaal niet waar. De 3DS gebruikt de parralax barrier technologie.
Je ziet dus echt de bioscoop-3D diepte, maar dan zonder bril. Nadeel daaraan is dat hij wel een sweet spot heeft, dus juist niet vanuit verschillende hoeken.
Ah, right, thanks. Dan zat ik er idd naast, hoewel ik wel gedacht had aan een technologie waarbij je verschilllende beelden zou kunnen zien, alleen zag ik niet hoe dit mogelijk was vanuit 1 3DS schermpje.
Je haalt twee dingen door elkaar, het eerste gedeelte was een japans spel voor de DSi die gebruik maakt van de camarea om de positie te bepalen en zo 3d perspectief toonde.
Dit waren geen beelde waarbij wij diepte kunnen waarnemen zoals bij 3d tv's.

De 3DS toont diepte door met verschillende lagen te werken en doordat je er recht voor zit je deze diepte kan waarnemen. Het staat los er van of je een beweging maakt, zie Kid icarus als voorbeeld, dit is gewoon een platformer.
Zal het dus wel een kerst release worden. Commercieel het meest interessant natuurlijk.
Wordt een Kerst release. Ideaal om de Move en Kinect lanceringen te overschaduwen. Daarnaast is het DS traditie om rond de kerst uit te brengen.
Ik kan echt niet wachten tot ik dit een keer IRL kan testen :) Want reclames kunnen dit toch niet echt over gaan brengen ben ik bang
Ik vrees dat het scherm te klein is voor echte goede 3D maar okay we gaan het zien.
Dat lijkt mij ook. Laatst in de winkel de SONY 3D tv gezien. Hartstikke leuk, die diepte. Alleen leek het dus echt diepte in een kastje te zijn, ipv een echte 3D beleving.
Dan moet ik je teleurstellen. Ik heb de 3DS op de E3 getest en op de GamesCom, het beeld komt er niet uispringen, het beeld heeft diepte. Het is 3D, dat is duidelijk.
Meest gewilde gadget van 2011 denk ik zo. Erg benieuwd!
Kan je na het zien van deze commercial ook zeggen dat er een nieuwe versies van Zelda/DK/Mario enz. gaan komen die je ziet langskomen?

Of ben ik gewoon zo hoopvol voor een nieuwe zelda. Old school style ipv phantom hourglass style..
Ocarina of Time komt sowieso voor de 3DS uit. Qua Mario is tot nu toe alleen Paper Mario aangekondigd maar het is natuurlijk een No-brainer dat ze daarmee bezig zijn.
Als blijkt dat ik deze techniek wel goed kan waarnemen is het zeker een must-buy.
Arme Reggie komt er niet zo goed vanaf lijkt me.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True