Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

Nintendo heeft op de E3-beurs de 3DS aangekondigd. De nieuwe handheld beschikt over een 3d-scherm dat bekeken kan worden zonder een speciaal brilletje. Het onderste scherm laat beelden in 2d zien en is aanraakgevoelig.

Na een aantal maanden van geruchten heeft Nintendo op de E3 beurs zijn 3DS-handheld officieel geïntroduceerd. De kleine en 226 gram wegende console lijkt sterk op de DSi, met het grote verschil dat het bovenste widescreen-scherm, dat 3,5" groot is, beelden in 3d kan weergeven. De 3d-lcd-display toont beelden met een resolutie van effectief 400x240 pixels. In tegenstelling tot 3d-tv's en bioscopen, is er geen brilletje nodig om het 3d-effect te kunnen waarnemen. De sterkte van het effect kan via een slider aangepast of geheel uitgeschakeld worden. Het onderste 2d-display meet 3" en is aanraakgevoelig. Verder zijn twee kleine luidsprekers, een camera en een microfoon aan de voorzijde te vinden.

Naast een nieuw scherm beschikt de handheld over snellere hardware en een vernieuwde knoppenlayout. Gebruikers kunnen de spelkarakters nu ook besturen via wat Nintendo een slidepad noemt; het lijkt hier te gaan om een soort platte joystick. Verder beschikt het apparaat over twee vga-camera's, waardoor het mogelijk is om 3d-foto's te maken. Ook heeft Nintendo een motion- en gyrosensor toegevoegd, waarmee nieuwe vormen van besturing mogelijk moeten worden.

De 3DS beschikt net als zijn voorganger over een wifi-ontvanger en zal automatisch verbinding maken met de servers van Nintendo om nieuwe gratis content en rankings voor de spellen te downloaden. Aan de zijkant is een ingang voor 3DS-game cards. Deze kaartjes hebben een opslagcapaciteit van maximaal 2GB. Ook kan de handheld overweg met DS-kaartjes en is tevens een sd-kaartlezer aanwezig. Nintendo stelt dat de handheld op een cradle kan worden gelegd om de lithium-ion-accu op te laten. Hoe lang een volle batterij het kan uitzingen, is nog onbekend.

In de eerste game die Nintendo voor de handheld aankondigt, maakt een oude bekende zijn opwachting: Kid Icarus. De gevleugelde held moet het in de game opnemen tegen verschillende soorten monsters, en volgens de ontwikkelaar zijn de vliegscènes door het 3d-effect erg indrukwekkend. Wanneer het spel, dat de titel Kid Icarus Uprising draagt, uit moet komen is niet bekend. Nintendo houdt het op 'binnenkort'.

Zoals bij elke console-launch zegt Nintendo op grote steun te kunnen rekenen van third party-ontwikkelaars, maar de lijst van bevestigde games is ditmaal langer dan bij eerdere launches. Het bedrijf maakte bekend dat in ieder geval Kingdom Hearts, Saints Row, Madden, Fifa, Resident Evil, Assasins Creed, Ridge Racer en Metal Gear Solid voor de 3d-handheld zullen verschijnen. Ook wil Nintendo 3d-films voor de 3DS gaan uitbrengen in samenwerking met Disney, Warner Bros en Dreamworks. Een precieze releasedatum en de prijs van de nieuwe handheld heeft Nintendo nog niet vrijgegeven.

Update 20:30: Meer hardwarespecificaties toegevoegd.

Nintendo 3DS Nintendo 3DS Nintendo 3DS Nintendo 3DS Nintendo 3DS Nintendo 3DS Kid Icarus voor Nintendo 3DS Kid Icarus voor Nintendo 3DS Kid Icarus voor Nintendo 3DS Kid Icarus voor Nintendo 3DS Kid Icarus voor Nintendo 3DS Kid Icarus voor Nintendo 3DS
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Aangezien Tweakers.net niet geinteresseerd is om het te posten doe ik het maar: De launchgame lineup! naam: guest, pass: nintendo .
Had 'm al gezien, hele leuke lijst!
Maar het zijn niet (allemaal) launchtitels he! Het zijn games waar op dit moment aan gewerkt word.
Bomberman, geweldig, die hebben mijn broer en ik echt grijs gespeeld op de gameboy
Als het 3D aspect echt goed werkt, de grafische kwaliteit hoger ligt dan op de PSP/iPhone en de prijs acceptabel is en de games ruimschoots aanwezig zijn, hebben ze een mooi en futuristisch ding in handen.

Ze doen er echter slim aan om een 3DS-gamestore te openen, net zoals Apple doet op de iPhone met zijn apps en games. Hierdoor kunnen games goedkoper worden aangeboden en zullen ze veel sneller worden aangeschaft dan momenteel het geval is. Is ook goed tegen de illegale games, omdat het gemak van aanschaf veel lager ligt wanneer er zo'n store is..

Nintendo wil innovatie, maar juist op dit gebied moeten ze gewoon een voorbeeld nemen aan Apple vind ik..

Tevens hadden ze er slim aan gedaan om een met een nieuwer/innovatiever design te komen. Zeker met een apparaat dat zo veel nieuwer is dan de DSI is het dom om hetzelfde design te kiezen?

edit: vind de graphichs op de pictures erg korrelig ogen..maar dat kan natuurlijk ook illusie zijn.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 15 juni 2010 19:58]

Nintendo heeeft het nooit moeten hebben van grafische kwaliteit. Het draait allemaal om gameplay.
Nou, in de NES en SNES tijd waren de graphics van nintendo volgens mij beter dan die van sega, de enige echte concurent.
Hier moet ik je even op corrigeren.

In de tijd van de Nes (8 bit) 1983 tot 1992 toen de opvolger van de nintendo entertainment system kwam de Snes, had sega al sinds 1989 de Sega mega drive 16 bit. Dus op gebied van graphics was sonic zijn tijd ver vooruit ten opzichte van supermario of kirby
Links:
nes: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System
Snes: http://nl.wikipedia.org/w...endo_Entertainment_System
Sega: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sega_Mega_Drive
Even een quote:
" tegenstelling tot Japan sloeg de Mega Drive erg aan in Europa en de Verenigde Staten. Een belangrijke reden hiervoor was het feit dat de Mega Drive technisch ver voor lag op het oude 8-bit Nintendo Entertainment System (NES). "

Zo nu ontopic:
Dit is mischien wel de eerste ds die ik overweeg om te kopen omdat deze wel de eerste handheld is waar je een diepte werking (3D) in je schermpje gaat zien.
Verder zijn er best leuke spellen voor op komst.
Nope dat waren ze niet. Sega liep altijd een beetje voor. Kijk voor de gein eens wat de Dreamcast kon ten tijde van release.
Grafisch doet de Dreamcast nog steeds niet onder voor de Wii hoor :)
De Dreamcast was zijn tijd echt vet ver vooruit, alleen jammer dat de mensen er toen nog niet klaar voor waren, wat de ondergang van Dreamcast betekende.

Ik heb nog steeds een Dreamcast hier staan :)
Beetje late reactie, maar het ging mij om de NES vs master system en SNES tegen megadrive. Dat de megadrive eerder was zal Sega inderdaad tijdelijk een voorsprong gegeven hebben (zoals boombes hierboven zegt), maar uiteindelijk was de SNES volgens mij toch weer beter.
De origineel gepresenteerde DS zag er ook anders uit dan de DS die een jaar later in de winkel lag. Ik verwacht dat dat ook met de 3DS het geval zal zijn.
In principe is er natuurlijk wel gewoon DSiWare. Het Is uiteraard niet zo uitgebreid als Apple's appstore, maar het is in elk geval een verkoopplatform voor downloads.
edit: vind de graphichs op de pictures erg korrelig ogen..maar dat kan natuurlijk ook illusie zijn.
Het zijn opgeblazen screenshots van 400x240 pixels, da's een stuk scherper dan de 256x192 pixels van de DS(i) met bijna 2x zoveel pixels. Zo te zien is er ook eindelijk goede texture filtering, het enige van de DS wat mij altijd is tegengevallen aan de graphics.
Tevens hadden ze er slim aan gedaan om een met een nieuwer/innovatiever design te komen. Zeker met een apparaat dat zo veel nieuwer is dan de DSI is het dom om hetzelfde design te kiezen?
Ik vind hem wel anders dan bijvoorbeeld de 2e DS, die toen alleen in wit verkrijgbaar was. Deze 3DS is behoorlijk dikker en lomper geworden. Jammer. De DS had een elegant, subtiel en no-nonsense uiterlijk.
De slidepad zal weer ongetwijfeld links en rechts gekopieerd worden :)
Ik heb het live gevolgd en volgens mij zei die gast alleen expliciet dat er geen maandelijkse betaling voor het internet hoefde en niet expliciet dat er gratis content zou komen.

Maargoed het lijkt me wel grappig zoiets, alleen vraag ik me wel af of die ding een interne flash heeft en hoeveel dat is dan.

Ze hebben nog gezegd dat ze 3D films erop wilden bekijken en dan hoop ik toch dat ze niet hetzelfde flop gaan als UMD films. Cartridge films zou ik niet willen zien eerlijk gezegd :') .

Hopelijk gaan ze de DSiStore aanpassen om het zoals de marketplace of zelfs appstore te maken, misschien zelfs die 3D films erop iTunes style :9 alleen niet zo dat je ineens dingen download die je niet wilt/nodig hebt.

Al met al ben ik toch wel tevreden alleen kon ik niet de betere kwaliteit graphics dan de DS(i) zien omdat de live beelden via internet niet zo hoog waren (bij mij dan iig ;) ).

edit: Die gast had het ook over internet acces zelfs als je geen WiFi hebt, vraag me af of het soort van Kindle is dat je overal 2G acces hebt?

[Reactie gewijzigd door Simyager op 15 juni 2010 20:39]

Ik ben benieuwd hoe het hele film bekijken gaat gebeuren, als het idd zoals een downloadwinkel gaat gebeuren, dan moet je best een flinke internetverbinding hebben.. (3d films zijn niet de kleinste bestandjes geloof ik?). Hoewel een appstore wel leuk klinkt..
3d films zijn niet de kleinste bestandjes geloof ik?
In principe tussen de 1 en 2 keer de afmeting van het normale bestand. Gezien de twee beelden redelijk soortgelijk zijn denk ik dat het met slimme compressie eerder rond de 1,2-1,5 keer ligt. En, let wel, een effectieve resolutie van 400x240, dus dat is niet heel veel. Laten we zeggen rond de 400-600 MB voor goede kwaliteit 400x240 met dubbel beeld.
Plus dat het geluid niet dubbel opgeslagen hoeft te worden, maar alleen het beeld.
Wat is er mis met cartridge films? met 2GB heb je genoeg ruimte voor films met zo'n lage resolutie en stereo (of virtueel 3D) geluid.
Wat is een Cradle? (Waar je m "op kan leggen, om te laden")

Verder ben ik wel benieuwd naar de prijs..

Hoe zit t met game slots? Want er staat wel dat er aan de zijkant een 3ds game in kan, maar niets over originele DS-slots of GBA slots.. want bij de DSi vond ik een groot minpunt dat er geen GBA games meer in kunnen, terwijl dat wel in de DSL kon
Een cradle is zoiets als de Stone van Palm, gewoon een ding waar je de DS op kan leggen en dan laadt hij, i.p.v. dat je er een stekkertje in moet steken
Heb liever gewoon een stekkertje erin, gewoon blijven gamen tijdens het opladen!

Vraag me wel af hoe het met de batterijduur van dit ding zit. Hopelijk lang genoeg dat ik het niet na 1 uurtje op max 3D al kan gaan opladen.
''Ook kan de handheld overweg met DS-kaartjes en is een sd-kaartlezer aanwezig.''

Er kunnen dus gewoon DS-spellen in, geen GBA-slot jammer genoeg, hoewel dat wel te verwachten was.
die screenshots zijn een beetje... plat :)

Wat nodig is, is een filmpje van het 3D-effect, anders kan ik het maar moeilijk geloven.
Dat kun je niet filmen, niet op een manier dat je 2d scherm het weergeeft :D
Het idee is dat de 3DS ziet waar je linker en rechteroog zitten, en zich daarop afsteld. En dat is door een computerscherm heen niet te zien. Je zal het met reviews moeten doen totdat hij te testen is :P en die reviews zijn erg positief.
Aha, het is dus diepte en geen 3D.

Anders kon je het apparaatje draaien en om de objecten heen kijken (wat via de accelerometer + wat software ook wel zou kunnen, maar dan gebeurt dat softwarematig, en heeft het niets meer met het scherm te maken).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 16 juni 2010 16:11]

@billster: deels is dat ook wel waar. de Iphone is wel een de facto gamehandheld gezien de spellen die er op komen.

vergelijking met Ipad slaat indd nergens op imo.

de 3DS is even wennen, qua uiterlijk. 2 ongelijke schermen levert op het eerste gezicht een vreemd beeld op. hier zou ik makkelijk overheen kunnen stappen.

de eerste beelden van Kid Icarus waren overtuigend. het is bij lange na niet PS3 niveau zoals IGN beweerde (maar die verkopen toch veel onzin) maar grafisch zit het mooi tussen de Gamecube en de Wii in, bijzonder indrukwekkend toch wel voor zon klein apparaatje. grafisch is het ook wat beter dan de PSP, maar de verschillen zijn relatief klein. als Sony met een nieuwe PSP komt, zullen die grafisch gezien wel weer een sprong maken.

de achterliggende 3d technologie moet ik nog bezien. het bovenste scherm is namelijk niet heel veel groter dan het touchscreen. hoe behoudt nintendo het 3D effect als de 3DS schudt?

grootste minpunt is toch wel de cameras. 0.3 megapixel kan anno 2010 echt niet meer. Nintendo had hier op zn minst een 1.3 of een 2.0 exemplaar in kunnen plaatsen, maar ik vermoed dat ze daar van afzagen vanwege kostenbesparing.

all in all, een mooi apparaat. de specs moeten nog bekend gemaakt worden maar als deze de nieuwe Tegra 2 heeft, belooft dat wat.

if they play their cards right, dan heeft Nintendo een zeer sterk apparaat staan die ook voor de hardcore gamer bereikbaar is. dan moeten er wel serieuze games voor worden ontwikkeld.
grootste minpunt is toch wel de cameras. 0.3 megapixel kan anno 2010 echt niet meer. Nintendo had hier op zn minst een 1.3 of een 2.0 exemplaar in kunnen plaatsen, maar ik vermoed dat ze daar van afzagen vanwege kostenbesparing.
Dat dacht ik ook maar in combinate met de scherm resolutie (400x240) van de 3DS zelf is de camera resolutie van 640x480 ruim voldoende. Nintendo houdt er alleen geen rekening mee dat je de foto''s buiten de 3DS wilt kunnen gebruiken.

Nintendo kennende kun je straks de foto's die je er mee maakt opleuken met 3d effecten als vogeltjes en sterretjes die rond je hoofd vliegen enzo. Ze maken zo wel even de eerste 3d snapshot camera. En ja kan er nog op gamen ook!
Het design ligt nog niet vast!
En gelukkkig maar, ik vind hem niet zo mooi. Als hij dicht is, dan is niet alles mooi uitgelijnd.

[Reactie gewijzigd door DieterPrivate op 16 juni 2010 11:18]

alleen spijtig dat ze geen echt voorbeeld hebben laten zien, voor de rest ziet het er goed uit voor een handheld te zijn, (wel zonden van de DS XL)

nu op naar de opvolger van de wii in 3D? :)
De DSiXL heeft een heel andere doelgroep dan de 3DS. Ik verwacht dat Nintendo hier een hardcore handheld (van de 3DS) gaat maken. De DSiXL is voor mensen van wat latere leeftijd.
Dan ben ik benieuwd wat jij als "latere leeftijd" beschouwt. Ik heb er een tijdje terug ook één aangeschaft - puur omdat ik een groter scherm juist fijner vind werken, omdat dan alle knoppen op dat scherm ook gelijk groter zijn. Bovendien merk ik wel dat het formaat van de DSXL meestal als groot nadeel opgevoerd wordt, terwijl hij maar nauwelijks groter is dan de originele DS, waar niemand over klaagde. Wat dat leeftijd verhaal betreft, ik heb - volgens jou - de rijpe eerbiedwaardige leeftijd van 30 bereikt. Mag ik nu met pensioen dan? ;)

Even serieus, ik snap ook wel dat de link "ouderen --> slechter zicht --> groter scherm" makkelijk gelegd wordt, en dat zal zeker meegenomen zijn in het ontwerp, maar om nou te zeggen dat hij daarop getarget is, de reclames spreken je tegen.
Ik, 26 jaar oud, heb ook een DSiXL, maar gebruik 'm amper omdat de DSi gewoon groot genoeg is voor mij. (Ben nou eenmaal een verzamelaar van Nintendo handhelds) De DSiXL vind ik te groot en onhandig in gebruik (bv in de trein / metro) Ik ben dus duidelijk NIET de doelgroep van de DSiXL, maar als je de hele dag achter de geraniums zit, heb je deze problemen niet ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 15 juni 2010 22:39]

Wellicht komt er ook nog wel een 3DSXL, deze zou dan helemaal super zijn voor films e.d. :) Ik sleep tegenwoordig toch niet meer met mijn handheld, dus een XL zou mij persoonlijk direct aanspreken in 3DS vorm dan weliswaar.
Nintendo zal het weer voor elkaar krijgen om met brakke specs een goede spelervaring neer te zetten. Wordt een beetje moe van de apple/iphone/ipad vergelijkingen, heeft er geen fuck mee te maken imo.
Brakke specs? 3D gaming is geen brakke SPEC!
Met brakke specs doel ik op de resolutie geheugen en cpu
Leuk dat Apple en Nintendo tegelijkertijd toevallig allebei met een gyroscoop komen. Kan er ten minste niet worden gezegd dat ze het van elkaar hebben afgekeken.
Ik had laatst ergens in een technisch stukje gelezen dat een bedrijf met een hele kleine mini gyroscoop op de markt kwam voor 3$ als hij veel verkocht werd. Deze had een hele hoge resolutie.

Normaal gezien wordt het getal in graden via i2C verstuurd naar de microcontroller of hierbij een ARM.
Bij een accelerometer wordt de G krachten gemeten. En dus als referentie de G kracht van de aarde.
Een gyroscoop in combinatie met een accelerometer en een kalman filter heb je de meeste precieze weergave van je locatie en oriëntatie.

Normaal zijn gyroscopen namelijk stervens duur vergeleken met accelerometers. De prijzen waren rond de 20 tot 50 dollar voor massa productie. Geen hond die ze dan in telefoons stoppen.

Dat b.v. de iPhone met een capacitief scherm komt is niks minder dan dat ze vroeg deze techniek afnamen. Het is geen na-apen of origineel zijn. Het gaat gewoon om de prijs van de technologie op de OEM markt. Apple had wat meer over voor deze techniek. Apple was er met de goedkope gyroscoop chip er nu weer vroeg bij.
Straks zit het overal in..
Ja want er was niks voor hen die een gyroscoop had...
Noem dan eens een handheld apparaat wat ook als gaming-device op de markt wordt gezet, welke een gyroscoop heeft?
Wat ik me afvraag wat is het verschil tussen een gyroscoop en de 'accelerometer' die al in de huidige iPhone zat (en andere smartphones)?

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 15 juni 2010 21:31]

Gyroscoop doet het vanuit stilstand. Accelerometer bepaalt acceleratie en vast ook een richting waarheen die gaat.
en ook om alle assen. Nu kun je ronddraaien, en detecteerd dat ding dat ook. (rotating around gravity werd dat genoemd tijdens de keynote dacht ik)
ik zie mijn iPhone toch echt nie als gaming-device... Maar dat zal aan mij liggen.
ik denk alleen dat de slidepad, niet echt op een goede plek licht, want het zal niet een van de meest gebuikte knoppen worden, ook komt dit erg ten nadele van de dpad, want die zit nu helemaal onderaan, dat lijkt me niet erg fijn vasthouden
De meest gebruikte besturing is het touchscreen. Dat was bij de DS al zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True