Wat te denken van de 3DS?

Vraagtekens

Het leuke van het Japanse Nintendo is dat het een volledig eigen koers durft te varen. Sterker nog, het concern brengt met regelmaat games en hardware op de markt waar de concurrentie vreemd van opkijkt. De aankondigingen van Nintendo roepen nogal eens vraagtekens op. Wie had het enorme succes van de Wii voorspeld, de console die vooraf nogal eens meewarig werd afgeschreven als een opgevoerde versie van de GameCube? En wat te denken van een game als Nintendogs? Zo is het ook weer bij de 3DS, de handheld die tijdens een bijeenkomst in Vijfhuizen op grootse wijze aan de verzamelde Europese gamespers werd gepresenteerd. Lof alom voor de nieuwe handheld, maar er zijn ook nog genoeg vraagtekens.

Op papier is de 3DS een fantastisch apparaat. Een handheld met een 'autostereoscopisch' scherm en een tweede, aanraakgevoelig scherm. Een handheld bovendien die maar liefst drie camera's bezit, één aan de binnenkant van de klep en twee aan de buitenkant, waarmee 3d-beelden kunnen worden vastgelegd. Het apparaat heeft verder een ingebouwde microfoon en het kan via 802.11b/g met de buitenwereld communiceren. Tot slot, en dat is de minst belichte functie, beschikt de 3DS over een accelerometer en een gyroscoop, zodat de beweging van de handheld kan worden waargenomen. Als uitsmijter heeft de 3DS ook nog de Circle Pad, een knop die als een analoge stick functioneert die de besturing van games moet vereenvoudigen. Op papier een indrukwekkend lijstje.

* Communiceren

Opvallend is dat Nintendo tijdens de persconferentie in Vijfhuizen eigenlijk nauwelijks aandacht besteedde aan het 3d-scherm van de handheld. De meeste aandacht ging uit naar de communicatiemogelijkheden van het apparaat. Het concern kondigde de StreetPass en SpotPass-functies aan, waarmee de 3DS via wifi contact kan leggen met de buitenwereld. Met SpotPass kan de 3DS wifi-stations opzoeken en automatisch content downloaden terwijl de handheld in sleepmode staat. Met StreetPass leggen handhelds automatisch contact met elkaar als ze van dezelfde wifi-bron gebruikmaken. De handhelds kunnen dan informatie uitwisselen over gespeelde games. Ook avatars kunnen worden uitgewisseld, allemaal terwijl de handheld in sleepmode staat, en ook dat biedt interessante mogelijkheden.

* Timing

De vraag is echter of Nintendo niet te laat is met de 3DS. De markt voor handhelds is zowel voor Nintendo als voor Sony flink gekrompen, door het succes van mobiele platformen als smartphones en tablets die in dezelfde vijver vol casual games vissen. De 3DS is echter een apparaat dat iets kan dat de mobiele concurrentie niet lukt: 3d weergeven. Dat lijkt een slimme zet van Nintendo. De vraag is echter of Nintendo, gezien de verspreidingsgraad van smartphones en tablets, nog marktaandeel terug kan winnen. Aan het apparaat zelf zal het niet liggen, dat is interessant genoeg. Je kunt echter vraagtekens plaatsen bij het 3d-effect, en dan vooral bij het kijkplezier daarvan. Daarover later meer.

Kid Icarus Uprising Video van 9 maart 2012
2011: bekende games en nieuwe speeltjes Review van 28 december 2011
Nintendo 3DS: nader bespeeld Review van 25 maart 2011